HERÄTYS SUOMALAISET!

Jokaisen etu!

Jotenkin mun on vaikeaa ymmärtää, miksi ihmiset valittaa ja taivastelee kallista ruuanhintaa, mutta jatkaa siitä huolimatta ryöstöhinnoiteltujen ruokien ostamista?

Tämä on havaittavissa joka kerta ruuanhintavalituksia kuunnellessa. Tyyppi tuskailee hintoja, kysyn missä asioi, vastaus "No tuossa S/K-marketissa.." ja vieressä olis Lidl, HalpaHalli, tms reippaasti pienemmillä hinnoilla.

Miksi nämä valittajat sitten jatkaa niiden ylihinnoiteltujen kauppojen suosimista? "No kun sieltä saa bonusta/plussaa..." Hohhoijjaa! Bonukset/plussat on maksimissaan 5% ja jos viereisen kaupan hinnoissa säästää 20%, on tuo peruste täysin käsittämätön.... Unohtakaa jo ne iänikuiset "keskittämisedut" ja tarkastelkaa oikeasti kustannuksia. Onko se 5% bonus/plussa tosiasiassa niin iso etu, että kannattaa ostaa 20% kalliimpaa ruokaa ja samalla vauhdittaa näiden kahden jätin alati nousevaa hintakehitystä?!

Nuo 2 jättiä hallitsee 80% ruokamarkkinoista, eli käytännössä sanelee hintatason lähes monopoliasemallaan... ja mitä tuo tarkottaa jokaisen yksittäisen kuluttajan kannalta katsottuna: hinnat jatkaa nousuaan, koska kauppaliikkeet ei todellakaan ole mitään hyväntekeväsisyyslaitoksia, vaan liikeyrityksiä, joiden ensisijainen tavoite on haalia mahdollisimman suuret voitot!

Nyt viimeistään on syytä jokaisen kuluttajan havahtua tuosta "keskittäminen kannattaa" -illuusiosta ja avata silmänsä todellisuudelle. Kerätkää ruokakuitit talteen ja laskekaa todelliset kustannukset.. tehkää sama oikeasti kilpailevissa kaupoissa, niin näette miten näiden kahden jätin ahneus ja keskittämispropakanda riistää meitä jokapäiväisillä perustarpeilla!

Jokaisen meidän yhteinen etu on kohtuuhintainen ruoka, jokaisen meidän yhteinen velvollisuus on omilla kuluttajavalinnoilla "määrätä hintatason suunta" valitsemalla aina se edullisin vaihtoehto! Maidot voi hakea yhdestä kaupasta, lihat toisesta, pesuaineet kolmannesta, leivät neljännestä, muut viidennestä... ihan sen mukaisesti, mistä ne halvimpaan hintaan saa! Tottahan toki eri liikkeissä asioidessa kannattaa lisäksi hyödyntää kyseisten liikkeiden etukorttialennukset, JOS sellaiset kortit on, mutta pelkästään sen kortin takia ei kannata maksaa ylihintaa ihan vaan näennäisen bonuksen takia.

9

150

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hohhohhoijjakkaa

"Jotenkin mun on vaikeaa ymmärtää, miksi ihmiset valittaa ja taivastelee kallista ruuanhintaa, mutta jatkaa siitä huolimatta ryöstöhinnoiteltujen ruokien ostamista?"

Onhan sille vaihtoehtokin: lopeta syöminen!!

"Maidot voi hakea yhdestä kaupasta, lihat toisesta, pesuaineet kolmannesta, leivät neljännestä, muut viidennestä... ihan sen mukaisesti, mistä ne halvimpaan hintaan saa! "

Heh, heh - todella realistinen vaihtoehto! Ne viisi kauppaahan eivät ole ollenkaan vierekkäin, vaan niissä käymiseen menisi pari tuntia. Jos sinulla on sellaiseen kauppaturismiin aikaa, niin tee vain niin. Minä en ainakaan sellaiseen aikaani kuluta.

• köyhä, ei kädetön

Peesi. Etenkin työttömät tykkäävät valittaa ruoan kalliutta eivätkä kuitenkaan ole valmiita pistämään paria tuntia viikossa hintavertailuun ja/tai tarjoustuotteiden metsästämiseen, säälittävää. Ruoka on yksi harvoista jutuista, joista voi tinkiä lähes loputtomiin, eikä perusterve aikuinen edes kärsi lyhyellä aikavälillä. Lapselle voi antaa vikat vihannekset ym. lisukkeeksi.

Minulla lämpenee juuri uuni, pistän sinne koipireisiä (alle 1,50€/pkt tarjouksesta) ja keitän riisiä, kaveriksi vielä tarjouskasviksia. Edullista ja tarpeeksi ravitsevaa perusruokaa. Toissapäivänä syötiin jauhelihasoppaa kun juureksia sai halvalla (ja myös jauhelihaa), perunoita jäi vielä sen verran että teen veneperunoita alkuviikosta. Tämän päivän riisinjämät paistan muuten huomenna kananmunien ja paprikan sipulin kanssa pannulla, ei tule koko aterialle euroakaan hintaa.

Pesuaineet voi hankkia vaikkapa Lidlistä tai Tarjoustalosta, samoin mm. käsisaippua (nestemäinen) maksaa alle 2€/3 litraa. Lähes mikä tahansa halppispesuaine pesee peruslikaiset pyykit ja/tai astiat, mutta ihmiset maksavat mielummin merkistä.

• Pikkukirkonkylä

Valitettavasti kaikilla suomalaisilla ei ole Lidl, Halpa-Halli, Robin Hood (Tarjoustalo) nurkalla. Jos asustelee kylässä, jossa on vain yksi kauppa (S tai K) ja seuraava lähin on 30 km päässä, niin ei noihin halpahalleihin noin van mennä. siihen tarvitaan aikaa ja maksaahan se polttoainekin jotain jos lähtee sieltä kymmenien kilometrien päähän ruokaostoksia tekemään.

• Jokaisen etu!

Tuohon tilanteeseen on päästy juuri näiden kahden jätin ruokkimisella...

Tosiasiassa noin pienessä kirkonkylässä asuvat kulkee töissä naapuripitäjissä, tai hoitaa muita asioita suhteellisen säännöllisesti. Ruokaostokset on ihan järkevää hoitaa siinä samalla työmatkoja/muiden asioiden hoitoa ajellessa. Harvalla pikkukirkonkulässä asuvallakaan tuo tosin tulee mieleen...

Ja ennen kuin kukaan ehtii viisastella: olen itse alunperin kotoisin 1000:n asukkaan pikkukunnasta, tiedän miten nämä asiat pikkupitäjissä menee,

• Entinen kirkonkylälä
        Jokaisen etu! kirjoitti:

Tuohon tilanteeseen on päästy juuri näiden kahden jätin ruokkimisella...

Tosiasiassa noin pienessä kirkonkylässä asuvat kulkee töissä naapuripitäjissä, tai hoitaa muita asioita suhteellisen säännöllisesti. Ruokaostokset on ihan järkevää hoitaa siinä samalla työmatkoja/muiden asioiden hoitoa ajellessa. Harvalla pikkukirkonkulässä asuvallakaan tuo tosin tulee mieleen...

Ja ennen kuin kukaan ehtii viisastella: olen itse alunperin kotoisin 1000:n asukkaan pikkukunnasta, tiedän miten nämä asiat pikkupitäjissä menee,

Kaikki kylän mummot ja papat kulje naapurikaupungissa töiisä, vaan autottomina joutuvat tyytymään oman kotikylän palveluihin. Itse olen todella pienestä kirkonkylästä asukkaita vajaat 500. Ennen oli kaksi kauppaa K ja S. Nyt on vain S, joten tiedän ja tunnen tilanteen. Ja onneksi on kuitenkin tilanne, että jokainenhan itse valitsee ostospaikkansa ja onneksi tuonnekin kylään on jäänyt edes yksi kauppa. Jos kaikki kävisivät lähikaupungin marketeissa ostoksilla, niin eipä olisi enää sitä yhtäkään.

• tarkkamarkka.
        Entinen kirkonkylälä kirjoitti:

Kaikki kylän mummot ja papat kulje naapurikaupungissa töiisä, vaan autottomina joutuvat tyytymään oman kotikylän palveluihin. Itse olen todella pienestä kirkonkylästä asukkaita vajaat 500. Ennen oli kaksi kauppaa K ja S. Nyt on vain S, joten tiedän ja tunnen tilanteen. Ja onneksi on kuitenkin tilanne, että jokainenhan itse valitsee ostospaikkansa ja onneksi tuonnekin kylään on jäänyt edes yksi kauppa. Jos kaikki kävisivät lähikaupungin marketeissa ostoksilla, niin eipä olisi enää sitä yhtäkään.

Näin muuten on. Ei meilläkään ole mitään liideliä saatikka muuta hienoutta mutta elossa ollaan siitä huolimatta. Joskus lähetään kimpalla käymään tuonne 50 kilsan päähän "säästämään". Ja toin perrään, kohta ei ole näitä kahtakaan kauppaa jos aina asioidaan muualla. Pikkupaikkakunnan etuja on myös se että kun on paljon maanviljelystä niin osan tuotteista voi myös ostaa suoraan tilalta.

• Huomioitavaa
        tarkkamarkka. kirjoitti:

Näin muuten on. Ei meilläkään ole mitään liideliä saatikka muuta hienoutta mutta elossa ollaan siitä huolimatta. Joskus lähetään kimpalla käymään tuonne 50 kilsan päähän "säästämään". Ja toin perrään, kohta ei ole näitä kahtakaan kauppaa jos aina asioidaan muualla. Pikkupaikkakunnan etuja on myös se että kun on paljon maanviljelystä niin osan tuotteista voi myös ostaa suoraan tilalta.

JA huomionarvoista on myös se, että suurin osa suomalaisista asuu "kaupunkialueilla", joissa tuota kilpailua on. Muutaman kylän mummon 100km:n Lidlimatkat ei tietenkään tilannetta muuta, mutta ne suuret massat niissä kaupungeissa pitäs saada tajuamaan. Valitettavasti monella tuppaa olemaan vaan semmonen asenne, että "ei se kummene yhden käydä muussa kaupassa, kun ei kerran muutkaan"... jos ja kun jokainen ajattelee näin, tilanne ei tule ikinä muuttumaan. Pienistä puroista syntyy ne suuret virrat, eli mitä useampi tämän oivaltaa, sitä selkeämmät on vaikutukset =)

• Huomuonarvoista

Aina yhtä ajankohtainen aihe. Onko ruoka kallista? On! Mitä asialle voi tavallinen kuluttaja tehdä? Valitse edillisemmat hinnat aina kun se vaan on mahdollista. Yhdellä kauppareissulla säästyy ehkä muutama euro, mutta vuodessa puhutaankin jo melkosista summista...

Jokainen tosiaankin voi vaikuttaa, pienistä puroista syntyy suuret joet!

• eläkeläinen

K-market & s-market suuri hintaero jo niillä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      122
      5115
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      30
      3658
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2460
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      50
      1578
    5. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      41
      1560
    6. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      24
      1504
    7. Minulla ei ole ketään muita

Enkä halua ketään muita kuin sinut.
      Ikävä
      23
      1391
    8. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1292
    9. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      27
      1198
    10. Olen oikeasti aika mukava

Vaikka itse sanonkin. Tunnemyrsky sekoitti mieltä silloin ja annoin aika kahjon kuvan itsestäni.
      Ikävä
      22
      1117
    Aihe