polkupyörän ikä ennen ja nyt

benny xx

Silloin tällöin täällä käsitellään polkupyörien ikiä ja monesti sellaiseksi todetaan 2-3 vuotta.

Mikä siinä polkupyörässä niin nopeasti hajoaa? Keskiökö? Senhän voi uusia.

Itsellä on yksinkertainen ilmeisesti jo useammalla omistajalla ollut yksivaihteinen mustarunkoinen Tunturi-polkupyörä. On valmistettu ehkä joskus 1970-luvulla.
Tuli hankituksi siihen uusi takapyörä, satula, ketjut ja polkusimet sekä sisus- ja päällyskumit, yhteishinta noin 60 euroa, kaikki ns. halpaliikkeistä (Biltema; Minimani) ja hyvin menee.

Miten vanhat pyörät kestävät niin hyvin? Vai onko niin, että uusissa pyörissä kestävyys tarkoittaa vaihteita ym. lisävempeleitä?

38

2972

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • inssi'

      Tuo nyt pätee mihin tahansa muuhunkin laitteeseen.

      Minulla on nyt 5 vuotta vanha 500 euron hybridi, kilometrejä takana noin 7500. Viime kesänä teetin ison huollon, jossa vaihdettiin kaikki voimansiirron osat, huollon hinta 200 euroa. Mikään ei ollut kuitenkaan vielä rikki. Päällysrenkaat olen kerran vaihtanut.

      Toisena pyöränä on sitten 80-luvun alun 3-vaihteine Helkama Kulkuri. Sillä on varmaan yhtä paljon kilometrejä takana. Renkaat olen vaihtanut varmaan pariin kertaan, mutta muuten mitään muuta huoltoa kuin vaihdevaijerin vaihto, ei ole tehty. Ja hyvin rullaa edelleen.

    • epähektinen

      Suurin muutos lienee tapahtunut ihmisten asenteissa, käyttäytymisessä ja kulutustottumuksissa. Ennen toimittiin ja elettiin pidemmän kaavan mukaan, nykyisin kaikki on niin hektistä.

      • ripethepooh

        No kun markkinamiehet on suuressa viisaudessaan kekanneet että kauppa ei käy jos tehdään laitteita jotka kestävät.

        Itse pidän nurkassani noin "tuhat kiloo" painavaa aika isoo vanhaa Sony-telkkuu. Hyvin pelaa. (Paitsi ohjelmat on ihan yhtä paskoja kuin uusissakin)
        Uusille littunäyttösille on suunniteltu elinikä 3-5 vuotta.

        Sinkkuäijänä tulen oivasti toimeen UPO-Pesukarhu pyykinpesukoneella. Ikää xx-kymmentä vuotta. Letkut ja kumiosat oon vaihtanut. Mylly on palvellut mua nyt 7 vuotta edelisten omistajien jälkeen.

        NÄIN tää vaan menee...


      • wanha pyörä alla
        ripethepooh kirjoitti:

        No kun markkinamiehet on suuressa viisaudessaan kekanneet että kauppa ei käy jos tehdään laitteita jotka kestävät.

        Itse pidän nurkassani noin "tuhat kiloo" painavaa aika isoo vanhaa Sony-telkkuu. Hyvin pelaa. (Paitsi ohjelmat on ihan yhtä paskoja kuin uusissakin)
        Uusille littunäyttösille on suunniteltu elinikä 3-5 vuotta.

        Sinkkuäijänä tulen oivasti toimeen UPO-Pesukarhu pyykinpesukoneella. Ikää xx-kymmentä vuotta. Letkut ja kumiosat oon vaihtanut. Mylly on palvellut mua nyt 7 vuotta edelisten omistajien jälkeen.

        NÄIN tää vaan menee...

        UPO teki erittäin kestäviä pesukoneita aikanaan. Itse odottelen milloin 6v vanha Rosenlewin pesukoneeni kusee alleen tai syttyy palamaan. Ei uskalla enää jättää yksinään päälle ja lähteä vaikka kauppaan. Pitää sitten etsiä joku 1970-80-luvun pesukone tilalle, niin varmaan kestää.

        Tosin tuntuvat muutenkin nykyajan sähkövehkeet olevan silkkaa kuraa. Mulla on kotona ollut kaksi sähköpaloa nykyaikaisen sähkölaitteen sytyttämänä. Kunnon 1980-luvun vehkeet eivät syty vanhanakaan palamaan.


      • Tunturi made in
        ripethepooh kirjoitti:

        No kun markkinamiehet on suuressa viisaudessaan kekanneet että kauppa ei käy jos tehdään laitteita jotka kestävät.

        Itse pidän nurkassani noin "tuhat kiloo" painavaa aika isoo vanhaa Sony-telkkuu. Hyvin pelaa. (Paitsi ohjelmat on ihan yhtä paskoja kuin uusissakin)
        Uusille littunäyttösille on suunniteltu elinikä 3-5 vuotta.

        Sinkkuäijänä tulen oivasti toimeen UPO-Pesukarhu pyykinpesukoneella. Ikää xx-kymmentä vuotta. Letkut ja kumiosat oon vaihtanut. Mylly on palvellut mua nyt 7 vuotta edelisten omistajien jälkeen.

        NÄIN tää vaan menee...

        Suomessa ja Ruotsissa tehdyt Upot oli OK.
        Italialainen tekele oli virheostos ja lieneekö nykyään Slovakialainen, mutta en enää kokeile.

        Itsellä ajossa 13 v. suomiTunturi, mitään isompaa ei ole vaihdettu.
        Mites nämä nyky Tunturit kestää? Vieläkö ne on Unkarilaisia?


      • wanha pyörä alla
        Tunturi made in kirjoitti:

        Suomessa ja Ruotsissa tehdyt Upot oli OK.
        Italialainen tekele oli virheostos ja lieneekö nykyään Slovakialainen, mutta en enää kokeile.

        Itsellä ajossa 13 v. suomiTunturi, mitään isompaa ei ole vaihdettu.
        Mites nämä nyky Tunturit kestää? Vieläkö ne on Unkarilaisia?

        No, mä kerron sen verran, että mulla on lenkkipyöränä 3 vuotta vanha Tunturin pyörä. Nyt alkaa olla vaihteiden toiminnassa selkeää vikaa, lisäksi keskiölaakeri osoittaa sitä oiretta, että se on loppumassa. Myyn pois tässä pian, kun en viitsi rahaa sen huoltoon upottaa. Seuraava omistaja saa laittaa rahansa pyörän huoltamiseen ihan rauhassa.


      • turkissa tehdään
        Tunturi made in kirjoitti:

        Suomessa ja Ruotsissa tehdyt Upot oli OK.
        Italialainen tekele oli virheostos ja lieneekö nykyään Slovakialainen, mutta en enää kokeile.

        Itsellä ajossa 13 v. suomiTunturi, mitään isompaa ei ole vaihdettu.
        Mites nämä nyky Tunturit kestää? Vieläkö ne on Unkarilaisia?

        Eivät ole. Tunturi tekee nykyään pyöränsä Turkissa.


      • Alkup. Maantiepyöräi
        turkissa tehdään kirjoitti:

        Eivät ole. Tunturi tekee nykyään pyöränsä Turkissa.

        Aika kultaa muistot. Turussa tehtyjen Tunturien rungot olivat hyviä. Parhaiden putket tulivat muualta Euroopasta ja Turussa osattiin hitsata. Mutta ranskalaiset osat olivat kyllä surkeita nykylaatuun verrattuna. Kun unohdetaan Shimanon halpaosat ja verrataan Campan, SRAM'in ja jopa Shimanon kalliimpien osasarjojen laatuun, ollaan kestävyydessä hypätty aimo askel eteenpäin.


    • ei kuulu kestää

      Se johtuu valmistustekniikasta. Ennen tuollaiset tavarat tehtiin kestämään ja korjattaviksi. Tavoite oli että pyörä kestää 10-20 vuotta jatkuvassa käytössä. Nyt tavoite on että 2-4 vuoden kuluttua on ostettava uusi, kun entinen ei enää ole edes korjattavissa.

      Sitä sanotaan markkinoinniksi. Ja edellinen pätee halpoihin ja keskihintaisiin pyöriin.

      Ennen pyöriin vain vaihdettiin kuluvia osia. Runko kesti kyllä kun sitä ei päästänyt ruostumaan pilalle. Jos haluat pyörän, joka kestää, siihen pitää sijoittaa oikeasti rahaa. Satasen markettipyörän kuuluukin hajota ensimmäisenä kesänä. Se on suunniteltu niin.

      • Ostaminen on taitolaji tai sitten myös arvostuskysymys.

        Kuinka monessa kysymyksessä viimeisen parin kuukauden aikana on ollut kestävyys. Miten on kysyntää kestävälle ja hyvälle pyörälle? Varmaan on mutta ne kysyjät ei palaa heti uudestaan kysyyn minkä hankkisi... Toisaalta suurinta osaa pyöriä pystyy huoltaan edelleen, vaikka ikää onkin jo enemmän kuin 5v. Sekin on arvostuskysymys paljonko on valmis pistään huoltoon (työhön) vai houkutteleeko uusi B-laatuinen enemmän.

        Osataan sitä edelleenkin tehdä hyviä pyöriä, jos vain joku on valmis ostaan ostaessa osaa etsiä laatua.


      • ei kuulu kestää
        jth_12 kirjoitti:

        Ostaminen on taitolaji tai sitten myös arvostuskysymys.

        Kuinka monessa kysymyksessä viimeisen parin kuukauden aikana on ollut kestävyys. Miten on kysyntää kestävälle ja hyvälle pyörälle? Varmaan on mutta ne kysyjät ei palaa heti uudestaan kysyyn minkä hankkisi... Toisaalta suurinta osaa pyöriä pystyy huoltaan edelleen, vaikka ikää onkin jo enemmän kuin 5v. Sekin on arvostuskysymys paljonko on valmis pistään huoltoon (työhön) vai houkutteleeko uusi B-laatuinen enemmän.

        Osataan sitä edelleenkin tehdä hyviä pyöriä, jos vain joku on valmis ostaan ostaessa osaa etsiä laatua.

        Näinhän se on. On saatavana halpoja ja hyviä pyöriä. Yleensä ne löytyvät vielä ihan eri liikkeistä. Etsivä löytää...


    • camuli

      Mutta onhan tuohon sun pyörään uusittu yhtä sun toista joten sen osien todellista kestävyyttä on vähän vaikea arvioida. Kyllä useimpien fillareiden rungot (poislukien maskun kytkypyörät tms) kestää tavallista rauhallista ajoa vuosikymmenet kun vähän jaksaa putsailla ja muuta. Nykyään saa laatua ihan siinä missä ennenkin ja jos kokeilet tuolla tunalla vetää työmatka-ajoa ympäri vuoden vaikka parin vuoden ajan niin saat todellisen kestotestin vaan eipä silti, ei tuota ole siihen suunniteltukaan. Nuo retrofillarit on ihan makeita fiilistelyyn mutta mulla ei ainakaan ole tiloja säilytellä joten tyydyn yhteen työmatkakampeeseen ja kesäfillari valmistuu kun jää aikaa laittaa.

    • wanha pyörä alla

      No mulla on jossain 1970-luvun alussa valmistettu teräsrunkoinen pyörä, joka ei osoita pienintäkään hajoamisen merkkiä vaikka eletään vuotta 2012. Pyörä on jokapäiväisessä ajokäytössä sellaisenaan.

      Nykyiset pyörät kestävät vuoden, ehkä kaksi korkeintaan. Ne tehdään hajoamaan jotta asiakas joutuisi ostamaan kalliiseen hintaan uuden pyörän mahdollisimman pian. Se on kapitalismia se. Pyöräkaupat myyvät halpaa paskaa, jolla ei tee mitään. Vanhat pyörät ovat paljon parempia sijoituskohteita, löytyy usein jopa ilmaiseksi roskalavalle hylättynä kun rengas on puhki.

      Uskallan veikata, että pyöräni on täysin ajokunnossa hyvin huollettuna vielä vuonna 2080.

      • wanha pyörä alla

        Ja se on muuten ihan omaa ajattelemattomuutta ruveta pyöräkaupan asiakkaaksi ja ostaa se pomppukepillä varustettu halpa romu. Kannattaa mieluummin etsiä hyvä 1970-luvulla tehty runko ja laittaa siitä toimiva pyörä. Ei maksa montaa kymppiä. Sillä rahalla saa käytännössä ikuisen pyörän, koska wanha tekniikka tehtiin kestämään aidosti vuosikymmeniä ellei jopa vuosisatoja.


      • camuli
        wanha pyörä alla kirjoitti:

        Ja se on muuten ihan omaa ajattelemattomuutta ruveta pyöräkaupan asiakkaaksi ja ostaa se pomppukepillä varustettu halpa romu. Kannattaa mieluummin etsiä hyvä 1970-luvulla tehty runko ja laittaa siitä toimiva pyörä. Ei maksa montaa kymppiä. Sillä rahalla saa käytännössä ikuisen pyörän, koska wanha tekniikka tehtiin kestämään aidosti vuosikymmeniä ellei jopa vuosisatoja.

        Fiilispyöriä enemmän noi vanhat mun mielestä, ihan makeita mutta on noiden uusien ergonomia ihan toista esim vaihdevipujen osalta. Ei vanhat ole mitenkään itsestäänselvästi sen parempia kuin nykyisetkään vaan tähän päivään ovat säilyneet vain ne hyvinpidetyt tai vähänajetut konkelit. 70-luvulla tehtiin myös halpiksia niinkuin nykyäänkin. On yksioikoista ajatella että kyllä sitä ennen vanhaan osattiin niin paljon paremmin.


      • talvipolkija
        camuli kirjoitti:

        Fiilispyöriä enemmän noi vanhat mun mielestä, ihan makeita mutta on noiden uusien ergonomia ihan toista esim vaihdevipujen osalta. Ei vanhat ole mitenkään itsestäänselvästi sen parempia kuin nykyisetkään vaan tähän päivään ovat säilyneet vain ne hyvinpidetyt tai vähänajetut konkelit. 70-luvulla tehtiin myös halpiksia niinkuin nykyäänkin. On yksioikoista ajatella että kyllä sitä ennen vanhaan osattiin niin paljon paremmin.

        Miten niin ei maksa 70-luvun runkoon kasaaminen montaa kymppiä? Mielestäni yhtä kalliita osia niihin on kuin uudemmankin pyörän huoltamiseen.

        Kunnostan itse itselleni (70-)80-luvun Crescent Världsmästarcykelniä ja tänään ostin maalikaupasta pohjamaalin, pintamaalin ja lakan. Yhteensä 74 euroa.

        Toki joitain osia voi saada vaikka ilmaiseksi, mutta sitten pitää varata reilusti aikaa niiden etsimiseen.

        Siitä huolimatta pyörän tuunaaminen on edullisempaa kuin mopon/moottoripyörän tai harrasteauton kanssa ropeltaminen.


    • wanha pyörä alla

      No, mä ostin ulkorenkaan ja sisäkumin. Maksoi alle 40 euroa yhteensä. Pyörä on 1970-luvun alusta.

      • vanhassavaraparempik

        Tunturi H300 ikää 13 vuotta, vaihdettu vetoosat ja takavanne, kilometrejä n. 50000.
        Ajossa edelleen. nykyisin kakkospyöränä maalla, kilometrejä nykyisin n. 1000 kesässä.


    • benny xx

      Sellaisten kuluvien tavaroiden kuin renkaiden, kumien, ketjujen, polkusimien ja satulan hankkiminen vanhaan yksivaihteiseen pyörään ei ole ongelma. Niitähän käytetään uudemmissakin pyörissä.

      Mitäs tehdään sitten, kun keskiön rattaan hampaat ovat kuluneet? Pitäisi saada uusi keskiön ratas, mutta mistäs saat siihen keskiöön sopivan sopivan? Voisihan pyrkiä uusimaan koko keskiön, joka on yhtenäinen, ei siis koottava, joka kestää 2-3 vuotta.

      Onkohan vanhan ajan yksiosaisia keskiöitäkään saatavilla? Sellaiseen pyöräänhän ei tiettävästi mikään koottava keskiö sovi. Keskiön uusiminen tuollaiseen pyörään lieneekin suurin ongelma.

      • camuli

        pyörätohtorilla espoosta saattaisi löytyä. Googlaa pyörätohtori niin löydät sivuille.


    • bike ben

      Keskiöstä tuli mieleen:

      Meikäläisellä on ollut ukrainalaisen Harkovin pyörätehtaan 38 vuotta sitten valmistama Sputnik, jonka keskiö olisi pitänyt uusia.

      Ei onnistunut, sillä kierteet olivat väärät, ja niinpä vanha muuten kestävä ajokki on pakko panna murhemielellä romun joukkoon

      • camuli

        Ei hitsi, oli varmaan siisti vehje ja ei tule toista ihan heti vastaan.


      • talvipolkija

        Kyllä keskiön varmasti voisi rälläköidä irti toisesta pyörästä ja hitsata sinun pyörääsi.


      • talvipolkija kirjoitti:

        Kyllä keskiön varmasti voisi rälläköidä irti toisesta pyörästä ja hitsata sinun pyörääsi.

        Tuollaisen vanhan pyörän runko on "mustaarautaa" ja helppo hitsata. Tarkempaa taitaa olla suuntauksen kanssa eli että hitsaus tulee tarkasti oikeaan kohtaan.

        Joku ne on alunperinkin hitsannut ja samat menetelmät toimii edelleen... :) Ei muuta kuin kaivaan Mig nurkasta tai menee johonkin nytkkipajaan missä on välineet.


      • camuli
        talvipolkija kirjoitti:

        Kyllä keskiön varmasti voisi rälläköidä irti toisesta pyörästä ja hitsata sinun pyörääsi.

        Eikö vanhan keskiön laakerin voi korjata, toi rälläköinti oli vissiin vitsi.


      • 55555555555555555555
        camuli kirjoitti:

        Eikö vanhan keskiön laakerin voi korjata, toi rälläköinti oli vissiin vitsi.

        Tuosta keskusteltiin tällä pastalla eikä se osoittautunut noin yksinkertaiseksi. Joku adapteri saattaisi löytyä, tai sitten pitää tosiaan vaihtaa koko keskiömuhvi. Välttämättä sitä ei kannata alkaa mistään rälläköimään, rungonrakentajilla on uusiakin.


      • talvipolkija
        camuli kirjoitti:

        Eikö vanhan keskiön laakerin voi korjata, toi rälläköinti oli vissiin vitsi.

        Ei tietenkään laakeria hitsata tai rälläköidä vaan se kampilaakerin ympärillä oleva rungon osa eli keskiömuhvi, jotta runkoon saa yhteensopimaan uuden kampilaakerin/kasetin.

        Se keskiön putkihan ei ole muuta kuin reilut 7 cm pitkä putkenpätkä, johon on työstetty kierteet (esim. BSA/ITA).

        Kyllä sen sopivasta putkenpätkästä voi konepajalla teettääkin.

        Totta kai voi ostaa uuden, tai vaikka teettää rungon mutta sitten se Harkovin Sputnik päätyy romuksi.


      • camuli
        talvipolkija kirjoitti:

        Ei tietenkään laakeria hitsata tai rälläköidä vaan se kampilaakerin ympärillä oleva rungon osa eli keskiömuhvi, jotta runkoon saa yhteensopimaan uuden kampilaakerin/kasetin.

        Se keskiön putkihan ei ole muuta kuin reilut 7 cm pitkä putkenpätkä, johon on työstetty kierteet (esim. BSA/ITA).

        Kyllä sen sopivasta putkenpätkästä voi konepajalla teettääkin.

        Totta kai voi ostaa uuden, tai vaikka teettää rungon mutta sitten se Harkovin Sputnik päätyy romuksi.

        Jotenkin vähän hevi toimenpide keskiön vaihtamiseksi tuo rälläköinti kun se on kuitenkin alunperin tehty vaihdettavaksi. Kokeilisin kyllä ottaa irti ja löytää uusi/vastaava tai sitten jotenkin "viilata" hampaat paremmiksi vanhasta.


      • simpsala pim
        talvipolkija kirjoitti:

        Ei tietenkään laakeria hitsata tai rälläköidä vaan se kampilaakerin ympärillä oleva rungon osa eli keskiömuhvi, jotta runkoon saa yhteensopimaan uuden kampilaakerin/kasetin.

        Se keskiön putkihan ei ole muuta kuin reilut 7 cm pitkä putkenpätkä, johon on työstetty kierteet (esim. BSA/ITA).

        Kyllä sen sopivasta putkenpätkästä voi konepajalla teettääkin.

        Totta kai voi ostaa uuden, tai vaikka teettää rungon mutta sitten se Harkovin Sputnik päätyy romuksi.

        Jostain vanhasta kasettikeskiöpyörästä keskiömuhvi rälläkällä irti ja rakentaa siitä kiinteästi paikalleen hitsattavan adapterin fauber keskiön sisään. Noinhan on jotkut tehneetkin, eikä ole kummoinen homma asiansa osaavalle. Antiikkipyörän ollessa kyseessä on huonoa se, että tuolloin pyörän luonne muuttuu...


      • bike ben
        jth_12 kirjoitti:

        Tuollaisen vanhan pyörän runko on "mustaarautaa" ja helppo hitsata. Tarkempaa taitaa olla suuntauksen kanssa eli että hitsaus tulee tarkasti oikeaan kohtaan.

        Joku ne on alunperinkin hitsannut ja samat menetelmät toimii edelleen... :) Ei muuta kuin kaivaan Mig nurkasta tai menee johonkin nytkkipajaan missä on välineet.

        Jos keskiö kiinnitetään polkupyörään hitsaten, niin eikö silloin olisi yksinkertaisempaa käyttää nykyaikaista moniosakeskiötä kuin tuota vanhaa yksiosaista?


    • adapteri4
    • Anonyymi

      On täällä ollut näköjään ennenkin käsittämättömän tyhmiä viestiketjuja. En yhtään ihmettele, että joillakin pyörä kestää vain vuoden tai kaksi.

    • Anonyymi

      Ketjukirje:
      Tiedoksi teille:


      Anonyymi-ap
      2023-06-14 18:42:15
      Ilmoita
      Daniel has arabets.


      John on vihollinen vain syntinen syntinen-henkilöille.



      epäterveisin:
      Edward Rawen.
      (TGDM!)

      • Anonyymi

        Ei liity mitenkään aiheeseen tämä sinun juttusi. Lopeta tuollainen roskan lähettäminen. Nyt tämä 10 vuotta vanha keskustelu nousi uudestaan esiin.


    • Anonyymi

      Ostin halvan helkama hybridin mutta nyt on alkanut gravel kiinnostamaan niin pitää kohta ostaa sellainen

      • Anonyymi

        3000 e rääveli on samaa shittiä kuin muukin nykysälä, osta samantien siihen vara ketju ja takapakka. Polkimetkin hajoaa parissa kesässä. Kumeja varalle molempiin päihin tuplat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        3000 e rääveli on samaa shittiä kuin muukin nykysälä, osta samantien siihen vara ketju ja takapakka. Polkimetkin hajoaa parissa kesässä. Kumeja varalle molempiin päihin tuplat.

        Eurolla saa euron tavaraa.


    • Anonyymi

      Britti sanoo saman

      jööröllä saat jörön, sterlingillä kunnon polettavan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maksetaanko Vornaselle palkkaa 2 viikon sairaslomasta

      Eli torstain kännistä 2 viikon palkallinen sairasloma? Saako muut duunarit myös rännätä 2 viikkoa työnantajan laskuun?
      Perussuomalaiset
      297
      2658
    2. Miksi tunnet vetoa..

      Miksi tunnet vetoa juuri häntä kohtaan? Mikä sen saa aikaan?
      Ikävä
      99
      2085
    3. Mitä te palstan ihanat naiset

      Ajattelette hyvin viisaista miehistä, jotka ovat koko ajan jotenkin oudosti väärässä? Vaikka älykkyysosamääräsi olisi 21
      Sinkut
      79
      1613
    4. Tapaus Vornanen

      Se oli torstai-ilta ja kansanedustaja Vornanen oli juhlimassa seurueensa kanssa pitkän edustusviikon jälkeen. Baarissa o
      Maailman menoa
      164
      1459
    5. Nainen, kohtelin sua kuin paskaa

      Ja silti odotin että annat kaiken anteeksi. Yllätyin kun niin ei käynytkään. Olethan kaikin puolin alle mun tason ja sun
      Ikävä
      66
      1298
    6. Nainen, seuraan sun uutta elämää

      Hieman naurattaa tuo sun uusi rooli 🤭. Kun et sovi siihen mitenkään. Mutta pakkohan sulla jokin paikka olla missä hämme
      Ikävä
      53
      1205
    7. Voi hitto Rinsessa säikähdin

      Että olitkin silloin joku huijari. Huh, sano ettet ole.
      Ikävä
      11
      1084
    8. Olet kaikki mitä ikinä tahdonkaan

      Voi sinä ihana Jarno olet just se ihminen keneen menin täysin ihastumaan. Kuin salama kirkkaalta taivaalta meidän koht
      Suhteet
      19
      1076
    9. Ilona Siekkinen

      Onko Ilona Siekkinen todellinen henkilö vai tekoälyllä luotu henkilö? Koostettu monesta eri kuvasta ja liitetty yhteen m
      Yhteiskunta
      1
      1020
    10. AVARN Security ja julkisen toimeksiannon laiton henkilörekisteri

      Kyseessä ei ole VR:än ylläpitämä, vaan Avarnin laiton henkilörekisteri. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000000482739.htm
      Turvallisuuspalvelut
      13
      911
    Aihe