Makeutusaineet

Melina.

Onko makeutusaineet automaattisesti paha asia? Onko ne sokeria parempi/huonompi vaihtoehto? Haluaisin välttää turhaa sokerin käyttöä mutta esim. maitorahka ei mene alas ilman jonkinlaista makeutusta. Mikä olisi järkevin vaihtoehto makeuttaa vaikkapa juuri tuo rahka? Hedelmiä/marjoja lisään kyllä rahkaan mutta ne eivät yksistään riitä ainakaan vielä... Onko siis paha jos laitan rahkan joukkoon teelusikallisen Canderel Greeniä (sis. maltodekstriiniä, steviaa, aromeja)? Sokeria en lisää itse mihinkään ruokaan/juomaan ja tosiaan tota Candereliäkin käyttäisin max. teelusikallisen päivässä... Mielipiteitä, vinkkejä, neuvoja?

20

1703

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • malamutti

      Olen käyttänyt makeutusaineita 30 vuotta. Päivittäin niitä tulee light-limuista ja mehuista.
      Rahkan makeutan Rainbow-makeutusjauheella. Teessä käytän nappeja.
      En ikinä ole huomannut mitään haittaa niistä aiheutuvan. Tyttäreni ja poikani ovat lapsesta asti käyttäneet light-tuotteita. Tyttö myös leipoo makeutusaineilla.
      Stevia on luontainen eikä keinotekoinen aine, että muuta estettä sen käytölle ei kai ole kuin korkea hinta.
      On jokaisen oma asia mitä suuhunsa laittaa, toinen ei voi luvata eikä kieltää.
      Jos aspartaami tappaisi en kai olisi tätä kirjoittamassa :)
      Monen monet sokerinsyöjätuttavani ovat vuosien mittaa sairastuneet, jotkut jopa kuolleet. Niin käy aikanaan meille kaikille.
      En suostu syömään mitään pahan makuista, syön vain nauttiakseni. Siksi käytän makeutusaineita.
      Ja vielä lopuksi totean että olemme harvinaisen terveenä aina pysyneet koko perhe.

    • sdseds

      Miksi ei sokeria? VAikka makeutusaineet on ihan OK myös.

      • Anonyymi

        Sokeri on myrkkyä elimistölle, aiheuttaa niin paljon ongelmia, ettei kannata vapaaehtoisesti sitä syödä. Piilosokeria on paljon elintarvikkeissa ilmankin.


    • pilkullinen banaani

      Makeutan itse kypsällä, pilkullisella, isohkolla banaanilla. Se on makeaa, eikä tarvitse muuta sokeria.

      • pilkullinen banaani

        Lisään vielä, et käytän mixeriä tehdessä esim. auringonkukansiemen-puolukka pirtelöä ja lopuksi mixeriin kypsä banaani makeuttajaksi.

        Toinen, millä voi makeita jälkiruokia makeuttaa, on pestä taatelit hyvin ja liottaa ne. Sen nesteineen mixerissä pyöräyttää, niin on makeaa. 2-3 kpl riittää mulle hyvin.


    • en tarvi sokeria

      Minä makeutan ripauksella hasselpähkinärouhetta tai mantelihjauhetta. Tai luontaiskaupasta ostetulla vaniljalla jossa ei ole sokeria. Sokerittomuuteen tottuu nopeasti kun lopettaa sen kertaheitolla. Sitten makeat tuotteet maistuukin pahalta ja karkinhimo ja jäätelönhimo katoaa.

    • donnnnnnnnnnie

      hunaja

    • en toivo sulle

      Hedelmäsokeria mielummin kun makeutusainetta.
      Käytin useita vuosia makeutusainetuotteita, pääsäntösesti aspartaamia.
      Mulla puhkesi siitä tosi paha migreeni, todettiin johtuvan näistä.
      Pahimmillaan kohtaus vie parikin päivää, joudun turvautumaan välillä
      sairaalahoitoon ja miedompiin kohtauksiin yksi täsmälääke maksaa noin 7 euroa kappale.
      Sillä rahalla jo syö terveellisesti.
      Kaikki ruoka- aineet on syynättävä makeutusaineiden varalta

      • pilkullinen banaani

        Samaa mieltä. Vuosia sitten kirjoittelin paljon aspartaamin salatuista haittavaikutuksista ja siitä, miten se tuotiin petollisesti markkinoille. Diabeetikoille tai muille, joilla perussairauksia, ei suositella, koska ne pahentaa oireita. Se tuottaa monia elimistölle haitallisia yhdisteitä ja sitä verrataankin rotanmyrkkyyn.

        Aspartaamia (toinen nimitys aspartaamille fenyylialaniini) ei saa kuumentaa yli 38 asteiseksi ja vaikkei näin tehtäisikään, elimistössä vallitsee tuo lämpötila, jolloin sen haittavaikutukset heräävät. Eräässä puolueettomassa testissä, koehenkilö joi aspartaamilla makeutettuja virvokkeita, tosin 6 tölkkiä päivässä. Hänellä oli myös pääkipua, muisti alkoi pätkimään ja aggressivisuus lisääntyi, kun keskittymiskyky katosi. Aspartaami tekee reikiä aivoihin.

        Canderellia jos käyttää, sen käyttö tule olla lyhytaikaista, ei päivittäistä ja vuositasollakin vain pari kk - korkeintaan. Niillä ihmisillä, joilla esim. helikobakteeri, ei missään nimessä saa käyttää mitään makeutusainetta.


      • veeeeh

        Herra kaikkitietävä, hedelmäsokeri on aivan sama asia kuin tavallinen sokeri.


    • hullu-ulla

      Ai aspartaamia verrataan rotanmyrkkyyn?
      Heh :) No verenohennusta tarvitsevat kai sitten hyötyvät siitä? Rotanmyrkkyhän on farfariinia joka aikaansaa rotilla sisäisen verenvuodon ja siihen koulovat. Farfariinia käytetään verenohennuslääkkeenä ihmisillä joilla on laskimotukoksia.

      Kun näitä palstoja lukee saa aina ihmetellä miten paljon pöpipäitä onkaan jo pelkästään suomessa.
      Reikiä aivoihin :)

      • pilkullinen banaani

        Kyllä vaan tekee. Naura vaan niin kauan kun et asioita ole tutkinut. En vaan jaksa kirjoitella enää niitä tutkimuksissa tehtyjä pitkäaikaisseurannassa tehtyjä tuloksia. Ihmisten on vaikeaa ottaa uutta tietoa vastaan, kun on lukinnu ajattelunsa joko-tai awsteikolle. Totuus kirpaisee joskus.

        Joo, olen hoitaja ja tiedän noi jutut. Mutta en kyl rotanmyrkkyä antais verenohentamiseen.

        En ole pöpipää, vaan puolueeton asioiden tutkija ja kyseenalaistaja vanhoille ajattelumalleille. Jos tapaisit mut, pitäisit varmaan ihan tervejärkisenä ja fiksunakin. Vaikka joku asioista olisikin eri mieltä, en kuitenkaan sorru toisen aliarviointiin tai loukkaamiseen. Jokainen pitäköön mielipiteensä, kunhan osaa perustella kantansa. Jos olet tehnyt tutkimusta, voisitko perustella kantasi?


      • hahahahahh
        pilkullinen banaani kirjoitti:

        Kyllä vaan tekee. Naura vaan niin kauan kun et asioita ole tutkinut. En vaan jaksa kirjoitella enää niitä tutkimuksissa tehtyjä pitkäaikaisseurannassa tehtyjä tuloksia. Ihmisten on vaikeaa ottaa uutta tietoa vastaan, kun on lukinnu ajattelunsa joko-tai awsteikolle. Totuus kirpaisee joskus.

        Joo, olen hoitaja ja tiedän noi jutut. Mutta en kyl rotanmyrkkyä antais verenohentamiseen.

        En ole pöpipää, vaan puolueeton asioiden tutkija ja kyseenalaistaja vanhoille ajattelumalleille. Jos tapaisit mut, pitäisit varmaan ihan tervejärkisenä ja fiksunakin. Vaikka joku asioista olisikin eri mieltä, en kuitenkaan sorru toisen aliarviointiin tai loukkaamiseen. Jokainen pitäköön mielipiteensä, kunhan osaa perustella kantansa. Jos olet tehnyt tutkimusta, voisitko perustella kantasi?

        Vai että hoitaja... se nyt ei takaa yhtää mitään. Hoitajien koulutukseen sisältyvän ravitsemustieteen määrä on plus miinus nolla!!! Etkä takuulla ole puolueeton asioiden tutkija. Laitapa muutama linkki tutkimustesi julkaisuihin, kiitos!


    • Diabetes

      Hermesetas markkinoi tuotetta nimeltä Stevia Sweet. Etiketin mukaan makeutusjauhe on valmistettu steviakasvista. Todellisuudessa steviaa on purussa vain 5%. Tuoteselosteen mukaan tärkein aineosa on maltodekstriini, joka on tunnetusti nopein hiilihydraatti. Se nostaa verensokerin hetkessä huippuunsa.

      Suoranaista huijausta.

    • elvi punervo

      Stevia on muutenkin niin vastenmielisen makuista että pitäydyn ihan hyvillä mielin aspartaamissa.

    • Anonyymi

      Agave- ja vaahterasiirappi, jos ei hunaja käy.

      Mietityttää miksi terveystuotteisiinkin ängetään makeutusaineita, kun olisivat parempia ilman keinotekoista makeutusta. Jokainen voi itse lisätä hunajaa tai ruskeaa sokeria halutessaan, jos on makean perään.

      Sukraloosi -niminen makeutusaine mietityttää nyt. Onko tosiaan niin, että hyvät bakteerit kärsisivät sukraloosista.

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      WHO on virallisesti sitä mieltä että makeutusaineet EIVÄT auta painonhallinnassa. Ne myös lisäävät ruokahalua, joten ei hyödy siitä että esim. aspartaami on "kaloritonta" koska sitten syö kaikkea muuta enemmän. Aspartaami myös aiheuttaa minulle vatsaoireita, joita xylitol tai muut sokerialkoholit eivät aiheuta.

      Lähteet:
      1) https://www.is.fi/terveys/art-2000009591111.html
      2) https://www.who.int/news/item/15-05-2023-who-advises-not-to-use-non-sugar-sweeteners-for-weight-control-in-newly-released-guideline

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9599
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      394
      4100
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      87
      2840
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2825
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2584
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      189
      2571
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1813
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1648
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1590
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1403
    Aihe