Vanteen oikaisu

pyöräilijäzz

Millainen homma on pyörän takavanteen oikaisu ja millaisia työkaluja siihen tarvitsee? Pystyykö vannetta oikaisuttamaan missään pyöräliikkeessä, jos pystyy niin missä niitä on oulun alueella?

17

19235

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Eiköhän se vanne oikene, kun sopivasti kiristelee ja löystyttelee pinnoja... Jos siinä ei ole mitään isoa taivutusta (vääntynyt reilummin ja terävä mutka), niin homma on tehtävissä. "Mummopyörän"/napavaihteisen takavanne on helpompi oikaista kuin rataspakalla olevan.

      Tuo vaatii enemmän ja vähemmän omaa mielenkiintoa. Ohjeita löytyy esim.:
      http://www.google.fi/search?q=vanteen oikaisu rihtaus

      Yksinkertaisilla välineillä pääsee alkuun eli nippeliavaimella ja tussilla. Loput on yritystä ja erehdystä pitkää pinnaa... tai sitten vie pyöräliikkeeseen.

      • nainen57

        Erittäin selkeä ja hyvä video.
        Videosta selvisi ja selvensi asiaa... melkoinen urakka. Kannattaa viedä luoettavalle korjaajalle, jos oma aika ja konstit ei riitä.


    • ...................

      Saa sen suoraksi, on vaan eri asia kestääkö suorana. Onko se miten kiero? Minulla meni ainakin uuden kiekkiosatsin hankinnaksi, 3-kertaa oikaistiin ja aina vääntyi uudestaan.

      • Siis homma vaatii oman prosessinsa ja voi mennä pieleen ekalla kerralla. Alkuun voisi katsoa tästä videon
        http://www.youtube.com/watch?v=s-1n--L8Pjs

        eikä haittaa jos lukaisee videossa mainitun kirjan: The Professional Guide to Wheel building, Roger Musson.


      • vanteet oikenee

        Varmasti oikenee. Jos on reilummin heittoa niin kaikki pinnat pois ja taivuttelee varovasti vanteen suoraksi, samalla poistuu väärät jännitykset. Vanne on riittävän suora uudelleen pinnattavaksi kun se ei keiku tasaisen päällä, esim jonkun suoran levyn. Täytyy olla homma hallinnassa, muuten ei tule oikein mitään. Pinnat takaisin, uudet tai vanhat, ja niillä vanne lopulliseen suoruuteen rihtauspenkissä.

        Monella korjaamolla vannetta oikaistaan pelkkiä pinnoja löysäämällä ja kiristämällä. Toki noin voi pienet heitot korjatakin mutta ei isoja. Tuollainen on pinnaamista sanan varsinaisessa merkityksessä ja asiakas maksaa turhasta.

        Homma vaatii onnistuakseen tekijältä taitoa ja kokemusta.


      • <vsdvfsddvfsg
        vanteet oikenee kirjoitti:

        Varmasti oikenee. Jos on reilummin heittoa niin kaikki pinnat pois ja taivuttelee varovasti vanteen suoraksi, samalla poistuu väärät jännitykset. Vanne on riittävän suora uudelleen pinnattavaksi kun se ei keiku tasaisen päällä, esim jonkun suoran levyn. Täytyy olla homma hallinnassa, muuten ei tule oikein mitään. Pinnat takaisin, uudet tai vanhat, ja niillä vanne lopulliseen suoruuteen rihtauspenkissä.

        Monella korjaamolla vannetta oikaistaan pelkkiä pinnoja löysäämällä ja kiristämällä. Toki noin voi pienet heitot korjatakin mutta ei isoja. Tuollainen on pinnaamista sanan varsinaisessa merkityksessä ja asiakas maksaa turhasta.

        Homma vaatii onnistuakseen tekijältä taitoa ja kokemusta.

        ei muuten ole tehdasuusikaan raakavanne noin suora ettei keikkuis eikä kukaan niitä vääntele suoraksi ennen puolausta


      • vanteet oikenee
        <vsdvfsddvfsg kirjoitti:

        ei muuten ole tehdasuusikaan raakavanne noin suora ettei keikkuis eikä kukaan niitä vääntele suoraksi ennen puolausta

        Pieni heitto ei tietenkään haittaa mutta peruslähtökohta on, että vanne on mahdollisimman suora ennen puolausta. Jos vanteessa on vaikkapa viisi senttiä heittoa niin se kannattaa oikoa ennen puolausta, kieron vanteen oikaisemisestahan tässä oli kyse.


      • Anonyymi
        vanteet oikenee kirjoitti:

        Varmasti oikenee. Jos on reilummin heittoa niin kaikki pinnat pois ja taivuttelee varovasti vanteen suoraksi, samalla poistuu väärät jännitykset. Vanne on riittävän suora uudelleen pinnattavaksi kun se ei keiku tasaisen päällä, esim jonkun suoran levyn. Täytyy olla homma hallinnassa, muuten ei tule oikein mitään. Pinnat takaisin, uudet tai vanhat, ja niillä vanne lopulliseen suoruuteen rihtauspenkissä.

        Monella korjaamolla vannetta oikaistaan pelkkiä pinnoja löysäämällä ja kiristämällä. Toki noin voi pienet heitot korjatakin mutta ei isoja. Tuollainen on pinnaamista sanan varsinaisessa merkityksessä ja asiakas maksaa turhasta.

        Homma vaatii onnistuakseen tekijältä taitoa ja kokemusta.

        Jos ei mikään huippukalis vanne b oit istaa torista uden
        Varo että et osta j o valmiiksi soikeeta.

        Itse oken ostanu t useita käyttetyjä vanteita y orista kympin pari kanataa maksaa

        Tietenkin pitää olla sopiva ja jos tatas vaihteet pitää pakka olla aihdetvissa ja saam aa. Valmistajaa simpec ja shimano erilaiset.

        Varo swiska vaihteisa kappa vaihteista aina rikki


    • Tarkennuksia kaipaan

      Kiinnostaa lähinnä se että miten pinnojen kiristäminen tai löysääminen vaikuttaa. Pitääkö vastapuolen pinnoja kiristää jos vanne "pullottaa" ulospäin siinä kohtaa. Näin ainakin oma maalaisjärki sanoo. Olisi kiva tietää varmuudella ennen kuin alkaa vannetta rihtaamaan. Penkkiä/pukkia ei ole joten ritaus on tehtävä "mututuntumalla" ja jarrupalojen avulla.

      • HiPo

        Eipä ole vanteen oikaisu mitään kvanttifysiikkaa, joten maalaisjärkeen voi luottaa. Vanne kääntyy siihen suuntaan mihin pinna sitä vetää.

        Itse en kyllä oikaise vannetta pelkästään pinnoja kiristämällä ja löysäämällä. Saattaa pinnat jäädä kovin erilaisiin kireyksiin, joka taas ei pidemmän päälle anna hyvää ennustetta vanteen suorassa pysymiseen tai pinnojen kestoon.

        Olen yleensä aluksi löysännyt hieman pinnoja mutkan kohdalta. Sitten olen polvea vasten muokannut vanteen suoraksi ja lopuksi kiristänyt pinnat suunnilleen samaan kireyteen kuin muut saman puolen (!) pinnat samalla pitäen huolen, että vanne pysyy suorana. Näppituntuman saaminen vaatii hieman harjoittelua, mutta sitähän saa kun homma tekee. Tämä ei kuitenkaan ole niitä projekteja, jossa tarvitsee pelätä koko laitoksen räjähtämistä miljoonaksi osaksi pajan lattialle.


    • Huonot tiet

      Ne pinnat tarvis silloin tällöin kokeilla onko löystynyt ja sitten kiristää ja kattoo ettei viipota.

    • trollface-

      Saako alumiinivanteen suoristettuu ja kestääkö se sen jälkeen?

      • HiPo

        Saa ja kestää ellei ole ihan kahdeksikoksi vääntynyt.


    • rockrockrockt

      Helppoa kun heinänteko. Jo 12 vuotiaana kauan sitten halusin etujarrun pyörääni. Isä osti pelkän irto eturummun, jossa toinen puoli oli leveä (jarrurumpu) ja toinen kapea. Neljä kertaa pita ottaa uusiks, (vanhoilla pinnoilla) mutta sitten mulla oli etujarru! Sittemmin pyörien, mopon ja moottoripyörän vanteet on väännetty ja oikaistu kymmenet kerrat. Vähän aikaa sitten auto pökkäs liikenteessä etupyörän kymmenen senttiä kieroon. Pyysin satasen. Piti tehdä just niin, et otin koko vanteen irti pinnoista, vääntelin suoraks ja pinnat takas. Aikaa meni noin tunti.

      • Anonyymi

        Totta, vanteen suoristus on helppo tehdä itse.
        Tässä vinkki vaikka itselleni jos dementian takia unohdan:

        1. hanki tarvikkeet pinna-avain (Biltemasta 2,50), yksi nippuside, muutama paperipuristin
        2. pyörää ei tarvitse irroittaa, nosta oikaistava pyörä vähän irti maasta
        3. nippuside kiinni haarukkaan, leikkaa sopivasti, että hipoo vannetta. Tästä näkee tarkasti mihin suuntaan vanne on mutkalla.
        4. pyörittää pyörää kädellä, laittaa nipsun/paperipuristimen siihen pinnaan/pinnoihin, johon suuntaan haluaa vannetta taivuttaa
        5. kiristää merkatut pinnat eninään yhden kierroksen. Irroita pinnan merkki/paperipuristin.
        7. jos vanne vielä vinossa hyppää kohtaa 4 yllä
        8. aja fillarilla vähintään 100 metrin lenkki
        7. jos vanne vielä vinossa hyppää kohtaan 2 yllä.

        Kokeilin ensin huopakynää ja liitua mutta ei toimi, toimistonipsu/paperipuristin on paras. Riittää kun kiristää muutaman pinnan kerrallaan, enintään kiristää yhden kierroksen. Siis vähän.
        Lopulta kun vanne on suora niin kiristää löysät pinnat ei-löysiksi.

        Luulen, että tämä kannattaa tehdä nyt uudelleen, pari kolme kertaa vaikka muutaman ajopäivän välein. Pitää pinnat sopivan kireillä, ettei huomaamatta löysty.

        On helppo. Juuri suoristin vanteen, jossa monen sentin heittoja eri suuntiin :-)


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      203
      4902
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      288
      3019
    3. 134
      1787
    4. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      228
      1607
    5. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1431
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1206
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1164
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      75
      1149
    9. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      78
      1109
    10. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1107
    Aihe