Taivasta ei olemassa.

Tähtitäti28ursa.

Olettekin varmaan aikasemmin kuulleet väitteen, että maapallo on sisällä ikäänkuin pussissa. Siis että kuu, aurinko ja tähdet ovat vain heijastuksia suurella valkokankaalla.
Ns "tiedepiirit" on luotu vain sen takia, että meitä voitaisiin pitää tietämättöminä asian oikeasta laidasta. Onhan se tietenkin taallaan uskottavaa, kun salailua on jaksettu jatkaa jo satoja, ellei tuhansia vuosia. Millaisena shokkina tämä oikea tieto tulisikaan koko yhteiskunnalle.
Itse tulin tietoiseksi tästä tiedepiirien suuresta huijauksesta vasta vähän aikaa sitten ja hyvinkin luotettavasta lähteestä. En uskalla paljastaa henkilöllisyyttäni likvidoinnin pelosta.

Hartain toiveeni olisi että tämä valmiiksi läpimätä systeemi korvattaisiin vähän vähemmän mädällä, todellisiin havaintoihin perustuvalla systeemillä.

17

143

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ...

      Terve tuloa vaan tähtiharrastajiin mukaan havainnoimaan! Kaukoputkia ja kirjallisuutta kuten tähtikarttoja yms. löytyy esim ursa.fi kaupasta.

    • omin aivoin onneen

      Harrastaja pystyy kyllä tekemään ihan merkittäviä havaintoja jopa omatekoisin laittein. Emme me ole minkään tiedepiirin ylipapin saarnan ja sakramentin varassa. Pystymme testaamaan malleja ja tekemään omia tarkkoja havaintoja. Nykypäivänä harrastaja voi pystyä siihen mikä oli vielä 50 vuotta sitten ammattilaisille vaikeaa.

      • otf86e5

        "Nykypäivänä harrastaja voi pystyä siihen mikä oli vielä 50 vuotta sitten ammattilaisille vaikeaa."

        No ei kai nyt sentään. 50 vuotta sitten oli sen tasoisia sekä optisia- että radioteleleskooppeja , ettei harrastajalla ole niiden laatuluokkaan mitään asiaa.
        Mallien testaaminen ja varsinkin se mallintaminen on kokonaan oma tieteenalansa, joka vaatii melkoista matematiikan opiskelua tähtitieteen lisäksi.
        Se on kyllä totta, että hyvät harrastelijat voivat tehdä uusia löytöjä, kuten esimerkiksi Nyrölässä (Sirius) on tehty useita kertoja. Sekään ei kyllä ole yhden miehen takapihaprojekti.


      • ni tekniikka kehitty
        otf86e5 kirjoitti:

        "Nykypäivänä harrastaja voi pystyä siihen mikä oli vielä 50 vuotta sitten ammattilaisille vaikeaa."

        No ei kai nyt sentään. 50 vuotta sitten oli sen tasoisia sekä optisia- että radioteleleskooppeja , ettei harrastajalla ole niiden laatuluokkaan mitään asiaa.
        Mallien testaaminen ja varsinkin se mallintaminen on kokonaan oma tieteenalansa, joka vaatii melkoista matematiikan opiskelua tähtitieteen lisäksi.
        Se on kyllä totta, että hyvät harrastelijat voivat tehdä uusia löytöjä, kuten esimerkiksi Nyrölässä (Sirius) on tehty useita kertoja. Sekään ei kyllä ole yhden miehen takapihaprojekti.

        Jäähdytetyn CCD-kameran kanssa isommilla harrastajakaukoputkilla pääsee noin magnitudiin 20 eli öbaut tasoihin Mount Palomarin valokuvauslevyjä käyttäneen 5-metrisen kaukoputken kanssa. Seeing riippuu sitten sijoituspaikasta. Havainnoissa tarvittava matematiikka on jo keksitty eli se on valmiina.


      • löytyy kystä kyllä
        otf86e5 kirjoitti:

        "Nykypäivänä harrastaja voi pystyä siihen mikä oli vielä 50 vuotta sitten ammattilaisille vaikeaa."

        No ei kai nyt sentään. 50 vuotta sitten oli sen tasoisia sekä optisia- että radioteleleskooppeja , ettei harrastajalla ole niiden laatuluokkaan mitään asiaa.
        Mallien testaaminen ja varsinkin se mallintaminen on kokonaan oma tieteenalansa, joka vaatii melkoista matematiikan opiskelua tähtitieteen lisäksi.
        Se on kyllä totta, että hyvät harrastelijat voivat tehdä uusia löytöjä, kuten esimerkiksi Nyrölässä (Sirius) on tehty useita kertoja. Sekään ei kyllä ole yhden miehen takapihaprojekti.

        Laskenalliset valmiudet ovat harrastajillakin nykyisin tietokoneiden ja fiksujen ohjelmien ansiosta aivan eri tasolla kuin ammattilaisilla 50 vuotta sitten.


      • olemme kovia poikia
        otf86e5 kirjoitti:

        "Nykypäivänä harrastaja voi pystyä siihen mikä oli vielä 50 vuotta sitten ammattilaisille vaikeaa."

        No ei kai nyt sentään. 50 vuotta sitten oli sen tasoisia sekä optisia- että radioteleleskooppeja , ettei harrastajalla ole niiden laatuluokkaan mitään asiaa.
        Mallien testaaminen ja varsinkin se mallintaminen on kokonaan oma tieteenalansa, joka vaatii melkoista matematiikan opiskelua tähtitieteen lisäksi.
        Se on kyllä totta, että hyvät harrastelijat voivat tehdä uusia löytöjä, kuten esimerkiksi Nyrölässä (Sirius) on tehty useita kertoja. Sekään ei kyllä ole yhden miehen takapihaprojekti.

        50 vuotta sitten kaukoputkissa ei ollut niin herkkiä sensoreita kuin nykyisin. Harrastaja joutuu tosin itse maksamaan välineensä, eikä saa harrasteesta palkkaa, mutta jäähdytetyt CCD-kamerat ovat harrastajankin saavutettavissa ja niiden "hyötysuhde" on paljon parempi kuin vanhojen valokuvauslevyjen, kompensoiden eron harrastajien putkien ja 50-vuotta sitten ammattikäytössä olleiden kaukoputkien valoa keräävän pinnan suuruudessa.

        Kaukoputkien erotuskyvyssäkään ei käytännössä ole eroa. Suurimmat harrastajien kaukoputket ovat riittävän suuria saavuttaaakseen sen erotuskyvyn jonka ilmakehä sallii - ilman tuikkimisen kompensointia. Parhaimmillaan erotuskyky voi olla jopa kulmasekunnin kymmenesosan luokkaa, mutta se riippuu olosuhteista. Suomessa päästään noin kulmasekunnin luokkaan, joten harrastajan on kylläkin suunnattava ulkomaille jos kaipaa parempaa.

        Jos henkilö ei olekaan ammattitähtitieteilijä, ei se merkitse etteikö hän osaisi mitään. Monet tähtitieteen harrastajat ovat kovia ammattilaisia ja asiantuntijoita muilla elämän aloilla. Tähtitiede on vain fysiikkaa, eikä se ole mitään salatiedettä. Julkaisuja ja lähteitä löytyy. Viidessäkymmenessä vuodessa mallintaminen on ottanut jättiläisharppauksia, joten tälläkin alueella tähtitieteen harrastaja voi hakata ammattilaisten saavutukset 50 vuotta sitten.

        Nykyaikaiset ammattitähtitieteilijät ovat vain fyysikoita eivätkä he välttämättä joudu juurikaan oikean tähtitaivaan kanssa tekemisiin, periaatteessa eivät tiedä siitä käytännölliseltä kannalta juuri mitään!


    • 100AU-videoseinämies

      "Olettekin varmaan aikasemmin kuulleet väitteen, että maapallo on sisällä ikäänkuin pussissa. Siis että kuu, aurinko ja tähdet ovat vain heijastuksia suurella valkokankaalla."

      Minä en varmaankaan ole tuollaista kuullut,. Sellainen malli olisi helppo kumota.

      Olen kylläkin kuullut sellaisen väitteen että 100 AU:n etäisyydellä, eli paljon kauempana, olisi videoseinä joka esittää meille kosmisessa kehdossa uinuville simuloidut aurinkokunnan ulkopuoliset näkymät koska olemme vielä liian kypsymättömiä näkemään mitä siellä oikeasti on ; järkytys voisi olla meille liian suuri ja tuhoisa kulttuurillemme.

      Sadan AU:n videoseinää ei pystyisi todistamaan vääräksi ennenkuin jokin luotain törmää väitetyyn videoseinään ja todistaa sen puolesta.

      Aurinkokunnan osalta valkokangasteoria olisi kuitenkin pystytty kumoamaan jo satoja vuosia sitten, viimeistään silloin kun ensimmäiset tähtien parallaksimittaukset saatiin, olikohan tuo joskus 1840-luvulla? (en muista tarkkaan)

      • kauankoviel

        Missä asti Voyager1 tällä hetkellä porskuttaa?


      • kauankoviel kirjoitti:

        Missä asti Voyager1 tällä hetkellä porskuttaa?

        Voyager1 porskuttaa n. 120 AU päässä (kun 1 Astronomical Unit on noin 150 000 000 km, se tarkoittaa etäisyyden olevan noin 18 * 10^9 km eli 18 ja 9 nollaa perään) ja vauhtia on edelleenkin (34v jälkeen) noin 17km/s (60000km/h), ja tällä vauhdilla se ohittaisi lähimmän tähden noin 70 000 vuoden päästä, jos olisi lentämässä sinne päin. Ja yhden valovuoden pituisen matkan Voyager1 menee noin 14000 vuodessa.


    • Jos joku vaikutusvaltainen noin väittäisi oikeana tietona, olet oikeassa: se olisi minulle todellakin shokki.

    • Olen tuon kuullut, tosin välillisesti, koska tuo kuului klassiseen maailmankatsomukseen, joka korjaantui lopulta 17. vuosisadan kuluessa.

      Maapallokin on tiedetty pyöreäksi jo yli 2000 vuotta, mutta edelleenkin on vastaan inttäjiä.

      Parallaksilla voidaan muuten mitata tähtien etäisyyksiä jo muutaman kymmenen valovuoden etäisyydelle, joten aika näppärä projektori ja valkokangas saisi olla. Ehkäpä se yksinkertaisin selitys sittenkin on se lähinnä todellista oleva?

      • aika hyvä tsyyläri

        Jos Aurinko muka on toteutettu projektorilla ja valkokankaalla niin minusta se olisi teknisesti aika vaativaa ajatellen sitä energian määrää jonka tuo projektorin ja valkokankaan täytyisi välittää.


      • aika hyvä tsyyläri
        aika hyvä tsyyläri kirjoitti:

        Jos Aurinko muka on toteutettu projektorilla ja valkokankaalla niin minusta se olisi teknisesti aika vaativaa ajatellen sitä energian määrää jonka tuo projektorin ja valkokankaan täytyisi välittää.

        Tietysti energiaongelma jonkin verran lievenee jos oletetaan että se valkokangas heijastaa vain maapallon suuntaan. Aika hyvä lamppu silti. Saman tien olisi ehkä rakentanut oikean Auringonkin.


    • Tähtitäti28ursa

      Pitänee tunnustaa, että hieman tahallani tein kokeen laittamalla tämmöisen hölynpölyväitteen nettiin.
      Halusin selvittää, kuinka suuri määrä ihmisiä rupeaa keskustelemaan asiasta oikeasti vakavissaan xD
      Pääasiassa siksi, että nykyäänkin turhankin suuri ihmismäärä on ruvennut uskomaan erinäisiä pseudotieteilijöitä. Otetaan esimerkkinä vaikka nämä kaikenmaailman nibirut ja kahdettuhannetkahdettoista.
      Tosiaankin koko teoria on alusta loppuun itseni päässä keksimä ja aivan täyttä hölynpölyä. On kyllä tosiaankin ollut hauska seurata aiheesta syntynyttä pientä keskustelua.

    • 4632

      4532 ansaitsis syytteen pahoinpitelystä. Melkeen kuolin nauruun :)

    • Suomen Truman

      Lapsena ajattelin usein että olen jokin koekaniini jollakin planeetalla missä kaikki muut ovat joitakin muita kuin ihmisiä ja minua testaillaan eri tilanteissa.
      Vähän niinkuin kuvittelin olevani Trumanshow- elokuvassa.

      Myöhemmin huomasin sen olevan totta. Olin joutunut maahan suuren kupolin alle jossa on savolaisia, turkulaisia, pohjanmaalaisia ja uskovaisia.
      Pahinta oli jos uskovaisuus sekoittui joihinkin kolmesta ensinmainitusta sillä silloin tunnen itseni todella erilaiseksi.

      Miellyttävimpiä kokemuksiani tässä suuressa laboratoriossa koekaniinina ollessani ovat olleet erilaiset ihmiskokeet joissa minun inhimillistä lisääntymisviettejäni on testattu vastakkaisen sukupuolen edustajien kanssa erilaisilla tavoilla ja erilaisissa asennoissa lukuisten eri ihmisnaarasta muistuttavien olentojen kanssa.
      Kiitos laboranteille tästä osiosta!

      Olen myös viehtynyt usein minulle tehtyihin päihdekokeiluihin jotka olen tarjonnasta huolimatta saanut rajattua alkoholiin. Kiitos myös tuosta avaruuskemisteille!

      Sen sijaan en ole ollenkaan tyytyväinen aamuisiin herätyksiin ja niinkutsuttuun "työelämään"
      Luulisin että avaruuden pirut pian huomaavat käytöksestäni ettei työ sovellu ihmiselle ollenkaan siinä määrin missä vapaa-aika soveltuu eri muodoissaan.

      Yritän mahdollisimman hyvin eläytyä rooliini koska pääpiirteittäin on ihan kiehtovaa olla koe-eläin. Kiitos tästä kaikesta!

      PS: Suolihuuhteluja ja paastoja voisi vähentää, lupaan lenkkeillä säännöllisesti ja toivoisin kainosti muutamaa mukavaa uutta reptilityttöä kuvioihini.
      Mielellään tavallisen skandinaavin näköisiä koska minulla on tuo aasialaisennäköiskiintiö nyt täysi. (lieneekö tuo yhdyssana? Minulle ei ole vielä opetettu sitä)

      Kiitos!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen Yrittäjät täräyttää: Sunnuntain tuplapalkka pois lomat lyhyemmiksi ja arkipyhät palkattomiksi

      Edunvalvontajärjestö Suomen Yrittäjät esittää muun muassa sunnuntain tuplapalkan lakisääteisyyden poistamista ja arkipyh
      Maailman menoa
      235
      2028
    2. Missä tapasit kaivattusi

      ensimmäisen kerran?
      Ikävä
      84
      1228
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      89
      1044
    4. Jani Wickholm on kuollut

      Tämä oli Janilta hieno laulu. https://youtu.be/72wWxqWon7k?is=5HKdV-H8yY466YXm
      Kotimaiset julkkisjuorut
      114
      1041
    5. J-mies, miten voit olla niin varma siitä

      että minä olen juuri se nainen, kenen ajattelet ja haluat minun olevan, se kenelle avaat ajatuksiasi ja tunnustat syvimp
      Ikävä
      87
      847
    6. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      123
      840
    7. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      98
      794
    8. Aattelin nainen

      Jos oppisin puhumaan. Rehellisesti, rennosti ja hetkessä.
      Ikävä
      119
      764
    9. Alan pikkuhiljaa olemaan sinut

      sen asian kanssa, että en tule enää löytämään ketään. Mikä tilanne sinulla on ja miten olet koittanut ratkaista tilante
      Sinkut
      124
      706
    10. Pohjola talo

      Kuka arvaa lähimmäs miten nopeasti tulee konkurssi uusilla yrittäjillä
      Kuhmo
      23
      701
    Aihe