Miksi kaupan jauhoista ei saa hyvää leipää millään? Leipä maistuu päivän päästä leipomisesta ummehtuneelta. Teen leivät tasan samalla tavalla kuin mummonikin sillä erolla, että mummo jauhatti jyvät myllyssä hiukan ennen leipomista ja mä ostan jauhot kaupasta.
Mistä saa Pirkanmaalta vehnänjyviä itse jauhettavaksi?
Kaupan jauhot = paha maku?
8
1339
Vastaukset
- mooniska
Käytätkö mitää muista jauhoja vai pelkästään vehnää?Tuore/kuivahiivaa?Kokonaisia vehnänjyviä löytää luomukaupoista ja voi toki tavallisissakin kaupoissa olla jos niillä on hyvä luomuvalikoima.Tai sitten esim kauppahalleissa saattaa myös olla.
- M'
Käytät liikaa hiivaa tai et anna taikinan kohota kunnolla, jolloin siitä tulee tiivistä leipää? Itse suosittelen ostamaan Lidlistä puolikarkeita vehnäjauhoja, tulee todella kuohkeaa leipää. Tuorehiivaa käytän.
- hmmmm....
Laita 1 tl väkiviinaetikkaa jokaista 3dl nestettä kohden. Se pidentää säilytysaikaa ja estää hiivamaisen maun.
Tuota Lidlin puolikarkeaa vehnäjauhoa en voi suositella. Joka kerta sillä lässähtää vaikka miten pitäisi huolen neste-jauho suhteesta. Eivät vastaa millään tavalla suomalaisten tuottajien vehnäjauhoja. Kelpaa korkeintaan sellaisiin leivonnaisiin mitä ei tarvitse kohottaa ja mitkä eivät tarvitse sitkoa ollenkaan. Ehkä suurusteeksi. Eli sitkoa niillä lidlin puolikarkeilla ei ainakaan tule.. ja leikattavuus on surkea. Miten voivatkin myydä tuommoista roskaa. Tosin kaikki muu siellä onkin kohtuullisen laadukasta. Suosittelen käyttämään hieman Xtra puolikarkeita s-ryhmän kaupasta. Ne on kunnollisia.. tai ainakin mulla lopputulos on aina onnistunut.
Tosiaan tuo kohotus on tärkeä.- Ohrarieska
Minulla on samanlainen kokemus Lidlin jauhoista. En toki niitä osta periaatteestakaan, mutta kerran sain kokeiltavakseni.
- Lidlin jauhot toimii
"Tuota Lidlin puolikarkeaa vehnäjauhoa en voi suositella. Joka kerta sillä lässähtää vaikka miten pitäisi huolen neste-jauho suhteesta."
- no se lienee sitten vika leipojassa, minä ainakin onnistun niillä erittäin hyvin, tulee todella kuohkeaa leipää. Mitään etikkaa ei todellakaan leivontaan kuulu, aivan käsittämätön neuvo. Siitä jos jostakin tulee pahaa maku. Jos jotain hapanta haluaa laittaa niin puolukka toimii tai nesteenä piimä.
- Hiivan ravinne?
Onko mummon ohjeessa myös se hiivan ravinne eli pieni määrä sokeria, siirappia tai hunajaa, jota hiiva tarvitsee toimiakseen? Kannattaa muistaa se. Pieni määrähän sokeria tms. ei jää makeudeksi, jos sitä pelkää. Kun taikina on kohonnut kunnolla ei leivästä tule todellakaan hiivanmakuista ja on seuraavana päivänäkin maukasta. Liian tiivis ja siten liian kostea leipä luonnollisesti seuraavana päivänä on jo ummehtuneen makuista.
- Oleellista juu
Tuo on oleellinen juttu. Jotkut terveysintoilijat pelkää sokeria niin paljon, ettei uskalla laitaa sitä edes hiivan ravinteeksi yhtä teelusikallista. Kärsivät mieluummin huonosti kohonneesta hiivanmakuisesta leivästä. Tiedoksi vaan, että se pieni määrä ei tee leivästä makeaa, vaan hiiva käyttää sen sokerin ravinnokseen.
- Ohrarieska
Katsopa internetistä "Luomulaituri", luettelo pirkanmaalaisista suoramyyjistä : http://www.luomulaituri.net/mistaviljaa.htm.
Niiltä saa vielä parempaa viljaa, kuin kaupoissa myytävät luomujauhot, jotka nekin joutuvat olemaan liian kauan jauhettuna.
Kauppahallin luomupuodistakin kannattaa kysyä.
Itse leivon paljon ohrasta ja juuri se ei säily jauhettuna kauaa hyvänä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Lindtman I vasemmistohallitus aloittaa viimein Suomen kuntoon laittamisen
Tässä nyt on 3 vuotta seurattu irvokasta kärsimysnäytelmää nimeltään "valtion budjetin tasapainotus by äärioikeisto", ja1862690Missä viipyy persujen lupaama euron bensa?
En edes muista milloin bensapumpussa olisi ollut ykkösellä alkava litrahinta. Missä siis viipyy persujen lupaama euron b1482407Kirje, PellePelottomalle.
Tärkeää olisi luoda ystävyys, että se, jota rakastaa, on samalla paras ystävä ja luotettavin, jolle voi ja uskaltaa luot1061122- 84954
- 64921
Martinan hevoset.
Tämä todella kaunis ja ketterä harmaa hevonen jolla monet kilpailut voitetaan ei ole Martinan.Tytär ratsastaa sillä tait239819Mistä löytyy naisseuraa sinkkumiehelle?
Kertokaapas kokeneemmat mistä löytyis naisseuraa sinkulle. Ihan ois eukko nyt tosissaan hakusessa. Tanssipaikat kun on a20810Persut jakavat tekoälyllä tehtyjä kuvia maahanmuuttajista somessa
Eivät mainitse, että ovat tekoälyllä tehtyjä. Eivät näe asiassa mitään ongelmaa. Valehtelijapuolue taas vauhdissa. Unka285775Voi teitä naisia
Suudeltiin ja nukuttiin toisissamme kiinni mutta pillua ei tullu, ei edes aamulla. t.38vmies89774Hyvä meininki
TTP:ssa väkeä tosi runsaasti paikalla. Hyvää ruokaa jälleen ja munkit ja sima erinomaista. Kiitos yrittäjälle! Hieno Vap22708