Tanskandoggi

wddwdw

Minkä ihmeen takia The Great Dane on käännetty nimeksi "tanskandoggi"? Eihän toi ole edes suomeakaan ja kuulostaa erittäin hassulta. Katsoin wikipediasta artikkeleita ja jokaiselle kielelle oli ihan asiallinen nimiki löytynyt mutta sitten suomi.. tanskandoggi, kuka tonki keksi? Eikö tanskankoira olisi parempi käännös?

12

86

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Käännetty saksan kielestä, luultavasti. Saksa vaan on vaihtunut Tanskaksi, onhan rotua kehitetty kummassakin maassa, joten aivan sama.

• kjugutds

Dog ei kylläkään ole saksaa, jos kyseessä on koiraa tarkoittava sana.

• 16
        kjugutds kirjoitti:

Mita kielta doggi on?

• xxx
        16 kirjoitti:

Mita kielta doggi on?

Se on suomea. Seuraava kysymys?

(Jos olet eri mieltä, kerro toki, mitä kieltä se sinun mielestäsi on, jotta voimme nauraa sinulle.)

• 16
        xxx kirjoitti:

Se on suomea. Seuraava kysymys?

(Jos olet eri mieltä, kerro toki, mitä kieltä se sinun mielestäsi on, jotta voimme nauraa sinulle.)

Ei ole suomea (ei loydy sanakirjasta), kielen nimi on finglish. Joko naurattaa?

• kjugutds kirjoitti:

Ei kukaan ole dogia tarjonnutkaan, vaan saksan Dogge on suomeksi mastiffi.

• dfdfkhjnihjhnfg
        16 kirjoitti:

Ei ole suomea (ei loydy sanakirjasta), kielen nimi on finglish. Joko naurattaa?

Housuissas on finglish. Keksit itse kielten nimiä. Minä nimenä sinun kielesi pöppelöksi, joten se ei ole suomea!

• 2+2

Se on saksaksi Deutsche Dogge.

• Jos rodun nimestä olisivat päättäneet kielitieteilijät eikä koiraihmiset olisi tanskandoggi suomeksi luultavasti saksanmastiffi.

• kieliambulanssi
        Kollimaattori kirjoitti:

Jos rodun nimestä olisivat päättäneet kielitieteilijät eikä koiraihmiset olisi tanskandoggi suomeksi luultavasti saksanmastiffi.

Eivätkä

• Ikääntyvä

Italian Venetsiassa sitä ollaan niin hienoa, niin hienoa, että koirakoppiakin kutsuvat siellä dogien palatsiksi!

Vai kuinkahan tuo ihan kirjaimelleen menikään?

Kuhmon korpikaupunki on ollut menneinä vuosikymmeninä ja -satoina varsinainen tervantuotannon luvattu maa. Ei liene ihan sattumaa, että juuri siellä muuan suomenpystykorva sai 1960-luvulla kopikseen entisen tervatynnyrin (ja viihtyi siinä niin kuin koirilla on tapana kopissaan viihtyä). Muistan nähneeni kuvan ja pikku jutun kyseisestä hauvasta niihin aikoihin Suomen Kuvalehdessä – aavistamatta lainkaan, että koiran isäntäperheen tyttärestä tulee seuraavalla vuosikymmenellä vaimoni! Itse ”tervatynnyrikoirankin” kanssa ehdin tehdä lyhyen aikaa tuttavuutta; niinä vuosina se oli jo seniili koiravanhus.

Tässä kirjoittaessani voin ihailla naapurini pihalla ulkoilevaa komeankokoista nöffiurosta. Substanssia otuksessa lienee saman verran kuin ulottuvammissa mutta sutjakkaammissa tanskandogeissa. Koska minun kieleni on turhan kankea lausumaan newfoundlandinkoiran rotunimeä oikein, lienee minulla erivapaus puhua uuslöydösmaankoirasta?

Taidettiinpa mennä vähän juuttien maata kauemmas ja jäädä myös vähän lähemmäs. Näin seniilin sedän jutut tahtovat karkailla kuin sanonkomikä, mutta ei näistä tarvitse niin välittää...

• ni

No eihän toi ole edes suomeakaan.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      153
      11031
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      53
      5269
    3. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      45
      2483
    4. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      31
      2169
    5. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      13
      1731
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      42
      1594
    7. Tiedän kuka sinä noista olet

Lucky for you, olen rakastunut sinuun joten en reagoi negatiivisesti. Voit kertoa kavereillesi että kyl vaan, rakkautta
      Ikävä
      31
      1280
    8. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      35
      1206
    9. Tulemmeko hyvin

Toimeen ja juttuun keskenämme? Luulen, että sopisit hyvin siihen ☀️ympäristöön, paljon kaikkea erilaista.♥️mietin tätä s
      Ikävä
      6
      956
    10. Daniel Nummelan linjapuhe 2025

Kansanlähetyksen toiminnanjohtajan Daniel Nummelan linjapuhe tänään. Rehellistä analyysiä mm. evlut kirkosta ja piispo
      Luterilaisuus
      98
      952
    Aihe