Sanokaapas, mikä oikeastaan määrittelee mielipiteen. Tuleeko mielipiteen olla perusteltu, että miksi jokin asia aiheuttaa tiettyjä tuntemuksia, vai onko mielipide ilman perusteluita vain ennakkoluulo/aate?
Mikä määrittelee mielipiteen? Miten mielipide perustellaan, mitä jos on mielipide, joka muodostuu tuntemuksista, mitä ei voi perustella? Onko silloinkin kyseessä joku muu kuin mielipide?
Makuasiat ovat erikseen, niistä ei tässä ole kyse.
Vastauksia, kiitos.
Mielipide - mikä määrittelee mielipiteen?
4
2069
Vastaukset
- -
Mielipide on puolueellinen valhe. Se ei perustu varmaan ja tarkkaan tietoon vaikka sille olisikin jossain määrin tieteellistä pohjaakin. Mielipide on valhe jolla pyritään ohjailemaan muita ihmisiä jotta muut ihmiset ottaisivat saman kannan minkä sinä otat. Mielipiteellä ihminen ottaa johtajan roolin jossa ihminen pyrkii johtamaan muita ihmisiä mielipiteellään tiettyihin ratkaisuihin. Jos ihmisellä olisi varmaa tietoa, ei mielipiteitä tarvittaisi. Tämän vuoksi mielipide on aina valhetta.
Jos joku siis aloittaa lauseen: "Mun mielestä..", niin tämä ihminen on valehtelija eikä hänen sanaan voi luottaa. Jos joku kysyy toisen mielipidettä, asettaa ihminen vastuun toiselle ihmiselle eikä ihminen tällöin halua itse ottaa vastuuta siitä miten hän toimii. Tämä ihminen tulee syyttämään toista ihmistä omista valinnoista sen vuoksi että hän kuunteli toisen mielipidettä. - Opinionmaster
Mielipide on suhteellinen, havaintojen luoma käsite jostakin asiasta. Kokemuksesi luovat mielipiteesi, ja niiden perustelu on täysin riippuvaista mielipiteen omistajasta. Eli mielipiteesi on ainutlaatuinen summa havaintoja ja havainnoista johdetuista kokemuksista.
Mielipidettä ei tarvitse perustella jos ei halua, mutta sen merkittävyys ja hyväksyttävyys kasvaa, jos se kyetään intuitiivisesti perustelemaan siten, että useat muutkin ihmiset sen hyväksyvät omasta näkökulmastaan.
Sanoessa, että "sitruuna maistuu hyvälle", ei ole kovin vakuuttava yleisesti hyväksyttävä mielipide, koska se ei päde suurelle osalle ihmisiä.
Sanoessa, että "olen tyhmempi kuin sinä", on mielipide, joka on helpommin hyväkyttävissä, koska muut hyväksyvät helpommin sen, että olen tyhmempi kuin he (Tämä pätee kuitenkin vain puolueelliselle, ja siten "tyhmälle" ihmiselle, koska objektiivisesti tarkkaileva ihminen ei hyväksy tyhmyyttäsi annettuna, vaan vaatii sille perusteluja).
Mielipiteet syntyvät kokemuksista ja opituista asioista. Olennaista onkin kysyä, mitä ovat ne kokemukset ja opitut asiat, jotka luovat mielipiteeni. - ###
Ihmisen mielipide muodostuu pitkälti ihmisen arvomaailman pohjalta.
Miten sitten ihmiselle muodostuu tietty arvomaailma,siihen vaikuttaa moni asia.- 23l4ghlg5l3g52
Mielipide syntyy ihmisen kokemuksien pohjalta elämässä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei803529Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss1071792- 1061102
- 991075
- 60923
Priden osallistujamäärä suuri pettymys!
Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate164840- 42836
IS Viikonloppu 28.-29.6.2025
3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit57791Joku kysyy
Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g59769Kannan sinua mukanani
Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii28735