Silakan säilöntä etikkaliemeen???

T. Silakka

Osaisko joku antaa etikkaliemen reseptiä?

Meidän perhe pitää kaupoissa myytävistä silakoista ja silleistä, jotka on säilötty etikkaliemeen. Esim: katajanmarja, valkosipuli, tilli, tms. Ovat vain niin kalliita. Raaka silakka taas on halpaa ja fileeraus helppoa. Olen yrittänyt itse säilöä huonolla mestyksellä.

Ongelmana on veden ja etikan suhde, suolan määrä, sokerin määrä ja raakakypsymisaika eri vesietikka suhteilla. Osaan kyllä maustaa liemen. Olen kokeillut eri variaatioita, mutta ei oikein onnistu. Etikan maku on ollut yleensä liian voimakas. Jolloin myös silakka on ollut todella hyvin kypsynyttä, että se hajoaa käsiin. Ei oikein huvittaisi enää harjoitella. Jos vaikka joku osaisi antaa reseptin, tai antaa esim. reseptilinkkejä tai keittokirja vihjeen

5

6899

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • piia

      1kg silakka fileitä

      etikkaliemi
      2dl etikkaa
      3dl vettä
      1rkl suolaa

      mausteet
      5rkl sokeria
      2-3rkl suolaa
      musta ja valkopippuria
      laakerinlehtiä
      punasipulia

      kaada etikkaliemi silakoille
      laita kylmään 2vrk
      valuta kalat
      lado silakat purkkiin kerroksittain mausteiden kanssa
      siirrä kylmään 2vrk:si

      • Manne

        Ohjeessa jotain epäselvää. Onko niin, että ensin silakat ovat pelkässä etikkavesiliemessä 2 vrk, jonka jälkeen etikka valutetaan pois ja kalat laitetaan purkkeihin pelkkien mausteiden kanssa. Eikö se purkki ole liian kuiva säilymään?


      • piia
        Manne kirjoitti:

        Ohjeessa jotain epäselvää. Onko niin, että ensin silakat ovat pelkässä etikkavesiliemessä 2 vrk, jonka jälkeen etikka valutetaan pois ja kalat laitetaan purkkeihin pelkkien mausteiden kanssa. Eikö se purkki ole liian kuiva säilymään?

        en huomannut mainita että täytyy pistää paino päälle joten märkiähän silakat ovat ja mausteet kostuttavat, kun ovat tiiviisti purkissa niin eivät kuivu. ja kuka kieltää mietoa etikka lientä käyttämästä,


    • mestari

      Laita silakkafileet etikka liemeen kypsyy. 10 %
      esim
      kalaa 10 kg vettä 10 litraa etikkaa litra suolaa yksi kg. annat olla 2- vrk sielä niin että kala on valkoista ja kypsää.
      Sitten keität veden 6 litraa vettä ruokalusikallinen suolaa ja 3,5 sokeriin. kyl tulee hyväää.

    • Patala

      Kauanko silakat säilyvät etikkaliemessä?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1378
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1251
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1185
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1135
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      15
      1091
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      32
      1034
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1033
    9. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    10. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1023
    Aihe