Olen siis kiinnostunut aloittamaan yleisurheilun, erityisesti juoksun. Olen kohta 16v tyttö ( saatan kasvaa vielä muutamia senttejä), joten mietin, onko se liian myöhäinen ikä aloittaa juoksu, jos tähtää kisoihin? Koska on monia oman ikäisiäni, jotka ovat aloittaneet nuorena ja ovat jo nyt sm-tasolla. Olen aina ollut liikunnallinen, pienestä pitäen ratsastanut, ja olen lenkkeillyt kotona. Kävin kuukausi sitten pareissa treeneissä kokeilemassa, mutta porukka tuntui olevan hieman ylimielistä sorttia (he kisaavat jo tosissaan, iältään vanhempia kuin minä), eikä treeneihin lähteminen innostanut yhtään. Muuten kun ajattelen, niin olisi kiva treenata, kuntoni ei kyllä ole mitenkään erityisen hyvä. Mitä mieltä olette? Mitä minun kannattaisi tehdä? Viekö tosissaan urheileminen kaiken ajan, niin ettei muuta elämää ole? Yritänkö jatkaa samassa ryhmässä, vai olisiko parempi etsiä omanikäisteni ryhmä?
Aloittaminen liian myöhäistä?
4
3151
Vastaukset
- R.V.
1. Yleisurheilu on urheilumuoto, jonka aloittaminen ei missään tapauksessa ole myöhäistä 16-vuotiaana.
2. Ne nuorena aloittaneet harvoin jatkavat aikuisiksi saakka. Vähän myöhemmin aloittaneet ajavat ohi, kun tullaan 19- ja 22-vuotiaiden sarjoihin.
3. Olet ehkä väärässä seurassa. Tiedän seuroja, joissa porukka on "sisäänlämpiävää" ja tulokkaita katsotaan nenänvartta pitkin ollaan itse muka parempia. Oikeastaanhan vanhempien ja pitemmällä olevien urheilijoiden pitäisi kannustaa nuorempia!
4. Kuntoon pääsee harjoittelemalla.
5. Yleisurheilu on myös siitä hyvä laji, että sen harjoitteleminen ei vaadi valtavasti aikaa. Joissakin taitolajeissa treenataan 4-6 tuntia joka päivä, mutta yleisurheilussa riittää hyvin 2 tuntia viitenä päivänä viikossa. Koululle ja muulle elämälle jää myös aikaa.
6. Selvitä, onko seurassasi sinulle paremmin sopivia ryhmiä. Jos ei ole, onko muita seuravaihtoehtoja? Jos et ole vielä kilpailllut, voit vaihtaa milloin tahansa. Paljon on kiinni myös valmentajasta. 15-16 vuotias kilpailuihin tähtäävä urheilija tarvitsee valmentajan, joka laati myös harjoitusohjelman. - Juoksija(ko)?
Kiitos kannustavasta vastauksesta! =)
- urheilutyöntekijä
Oletko nopeus- vaiko kestotyyppiä? Jos jossakin porukassa koet, että on vähän ylimielinen vastaanotto, siihen ei kannata jäädä. Tuo ikä on todella loistava ikä alkaa harrastamaan vaikka kuinka tosissaan. toivottavasti kohdallesi osuu joku tyyppi, joka osaa ymmärtäväisesti ohjata juoksuasi oikeaan suuntaan.
Mutta esim. kesä on erinomaista aikaa alkaa rakentamaan fysiikkaa. Lenkkeilemään vaihtelevalla vauhdilla. Käydä joskus mausteeksi radalla. Tulet huomaamaan, että etenkin alkuvaiheessa kehitys tulee olemaan huimaa. Opettele alusta lähtien kuuntelemaan omaa kehoasi. Vaihtelevaa vauhtia, vaihtelevia matkoja treeneihin. tietenkin riippuen, oletko pika- kestotyyppiä? Loistava harrastus, mukaan vaan! - Juoksija(ko)?
Kiitos vastauksestasi ! En oikein osaa sanoa kumpaa tyyppiä olen, mutta luulisin että enemmän kestotyyppiä. Lyhyet matkatkin kyllä houkuttelisi =)
Olisiko mielestäsi hyvä, jos lenkkeilisin itsekseni kesän, ja etsisin valmentajan syksyksi? Into juoksemiseen on tallella, ehkä ryhmä tosiaan oli väärä. =)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
1 Eurolla 35 euroa, 1.5x minimikerroin, 0x kierrätys ja minimitalletus vain 5e!
Noniin nyt pamahti sitten VB:ltä älyttömän kova tarjous ensitallettajille. Euron panoksella 35 euroa jos kokkishown voit32718Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille
Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?1581341Heikki Silvennoinen ( Kummeli)
Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on491165- 1271028
Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos
Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä181006Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?
Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?2071000Hyvää huomenta 18. luukku
Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️223974- 42899
Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?
Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk298893- 72875