Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Aloittaminen liian myöhäistä?

Juoksija(ko)?

Olen siis kiinnostunut aloittamaan yleisurheilun, erityisesti juoksun. Olen kohta 16v tyttö ( saatan kasvaa vielä muutamia senttejä), joten mietin, onko se liian myöhäinen ikä aloittaa juoksu, jos tähtää kisoihin? Koska on monia oman ikäisiäni, jotka ovat aloittaneet nuorena ja ovat jo nyt sm-tasolla. Olen aina ollut liikunnallinen, pienestä pitäen ratsastanut, ja olen lenkkeillyt kotona. Kävin kuukausi sitten pareissa treeneissä kokeilemassa, mutta porukka tuntui olevan hieman ylimielistä sorttia (he kisaavat jo tosissaan, iältään vanhempia kuin minä), eikä treeneihin lähteminen innostanut yhtään. Muuten kun ajattelen, niin olisi kiva treenata, kuntoni ei kyllä ole mitenkään erityisen hyvä. Mitä mieltä olette? Mitä minun kannattaisi tehdä? Viekö tosissaan urheileminen kaiken ajan, niin ettei muuta elämää ole? Yritänkö jatkaa samassa ryhmässä, vai olisiko parempi etsiä omanikäisteni ryhmä?

4

2707

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • R.V.

      1. Yleisurheilu on urheilumuoto, jonka aloittaminen ei missään tapauksessa ole myöhäistä 16-vuotiaana.
      2. Ne nuorena aloittaneet harvoin jatkavat aikuisiksi saakka. Vähän myöhemmin aloittaneet ajavat ohi, kun tullaan 19- ja 22-vuotiaiden sarjoihin.
      3. Olet ehkä väärässä seurassa. Tiedän seuroja, joissa porukka on "sisäänlämpiävää" ja tulokkaita katsotaan nenänvartta pitkin ollaan itse muka parempia. Oikeastaanhan vanhempien ja pitemmällä olevien urheilijoiden pitäisi kannustaa nuorempia!
      4. Kuntoon pääsee harjoittelemalla.
      5. Yleisurheilu on myös siitä hyvä laji, että sen harjoitteleminen ei vaadi valtavasti aikaa. Joissakin taitolajeissa treenataan 4-6 tuntia joka päivä, mutta yleisurheilussa riittää hyvin 2 tuntia viitenä päivänä viikossa. Koululle ja muulle elämälle jää myös aikaa.
      6. Selvitä, onko seurassasi sinulle paremmin sopivia ryhmiä. Jos ei ole, onko muita seuravaihtoehtoja? Jos et ole vielä kilpailllut, voit vaihtaa milloin tahansa. Paljon on kiinni myös valmentajasta. 15-16 vuotias kilpailuihin tähtäävä urheilija tarvitsee valmentajan, joka laati myös harjoitusohjelman.

    • Juoksija(ko)?

      Kiitos kannustavasta vastauksesta! =)

    • urheilutyöntekijä

      Oletko nopeus- vaiko kestotyyppiä? Jos jossakin porukassa koet, että on vähän ylimielinen vastaanotto, siihen ei kannata jäädä. Tuo ikä on todella loistava ikä alkaa harrastamaan vaikka kuinka tosissaan. toivottavasti kohdallesi osuu joku tyyppi, joka osaa ymmärtäväisesti ohjata juoksuasi oikeaan suuntaan.

      Mutta esim. kesä on erinomaista aikaa alkaa rakentamaan fysiikkaa. Lenkkeilemään vaihtelevalla vauhdilla. Käydä joskus mausteeksi radalla. Tulet huomaamaan, että etenkin alkuvaiheessa kehitys tulee olemaan huimaa. Opettele alusta lähtien kuuntelemaan omaa kehoasi. Vaihtelevaa vauhtia, vaihtelevia matkoja treeneihin. tietenkin riippuen, oletko pika- kestotyyppiä? Loistava harrastus, mukaan vaan!

    • Juoksija(ko)?

      Kiitos vastauksestasi ! En oikein osaa sanoa kumpaa tyyppiä olen, mutta luulisin että enemmän kestotyyppiä. Lyhyet matkatkin kyllä houkuttelisi =)
      Olisiko mielestäsi hyvä, jos lenkkeilisin itsekseni kesän, ja etsisin valmentajan syksyksi? Into juoksemiseen on tallella, ehkä ryhmä tosiaan oli väärä. =)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      80
      1985
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1753
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1614
    4. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      21
      1380
    5. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1272
    6. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      58
      1267
    7. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1254
    8. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1246
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      10
      1212
    10. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1191
    Aihe