Laitatteko lämpimän ruuan joka päivä?

kattilan kansi

Vai teettekö esim. kerran viikossa valtavan ison annoksen sapuskaa jota sitten vaan lämmittelette viikon varrella?

39

1806

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kauha ja vasara

Noup. Joka päivä uusi ruoka. Päivän tähteet töihin evääksi ja illalla uutta.
      Jos hurjasti jää yli niin pakastusrasioihin pikaevääksi.
      Harva ruoka paranee lämmittämällä paitsi lihakeitto ja karjalanpaisti. Siks toisekseen on tympeetä syödä samaa hernaria monta päivää peräkkäin

• i like spicy

Oikeestaan aika moni ruoka paranee jääkaapissa esim intialainen yms mausteinen ruoka...

• Päivällinen

Myöskin laatikkoruuat paranee ku n lämmittää hyvin seuraavana päivänä.
        Periaatteessa joka päivä uutta ruokaa teen kerran päivässä.
        Välipalana voikkari ja kahvi tai hedelmät ja jogurtti.

• jokaiselle jotain

Ainakin neljä lämmintä ruokaa joka päivä.

• terve sielu

Lämmitys (kuumennus) tuhoaa ruoka-aineisen elintärkeät entsyymi ja bioenergiavarastot jäljelle jää vain tyhjiä kaloreita joilla näläntunne ei katoa, siitä johtuu ylipaino, diabetes, väsymys ym terveysongelmat.
        Terveellisintä on syödä ruoka-ainekset raakoina, ruuan tarve vähenee dramaattisesti ja terveys ja hyvinvointi kohenevat kohisten.

• ....
        terve sielu kirjoitti:

Lämmitys (kuumennus) tuhoaa ruoka-aineisen elintärkeät entsyymi ja bioenergiavarastot jäljelle jää vain tyhjiä kaloreita joilla näläntunne ei katoa, siitä johtuu ylipaino, diabetes, väsymys ym terveysongelmat.
        Terveellisintä on syödä ruoka-ainekset raakoina, ruuan tarve vähenee dramaattisesti ja terveys ja hyvinvointi kohenevat kohisten.

Joo, syöppäs possunlihaa raakana, aloita vaikka puolella kilolla, katsotaan kauanko menee ennen kun botulismi iskee.

• Kokkisetä
        .... kirjoitti:

Joo, syöppäs possunlihaa raakana, aloita vaikka puolella kilolla, katsotaan kauanko menee ennen kun botulismi iskee.

Meni vähän vääri, eli tarkoitit varmaan tätä:

http://fi.wikipedia.org/wiki/Trikiini

Sitävastoin botulismi sitävastoin voi tulla esimerkiksi säilykkeistä (älä käytä pullistunutta säilykettä) äyriäisistä taikka tätä tietä:

Botuliinitoksiineja on seitsemää tyyppiä, A–G, joista vain tyypit A, B, E ja F aiheuttavat ihmisen sairastumisen. [2] Botulismia on kolmea tyyppiä: ruokamyrkytysbotulismi, imeväisbotulismi ja haavabotulismi. Euroopassa ruokamyrkytysbotulismin yleisimmät tartuntalähteet ovat suolatut ja kuivatut lihatuotteet sekä lämminsavustetut vakuumipakatut kalat. [3]

• tuula-neiti

Kerran tai pari viikossa teen isomman annoksen. 3 litran satsi sapuskaa riittää minulla melkeinpä viikoksi. Inhoan sitä tiskin määrää joka tulee ruuanlaitosta, parempi tiskata se tiskivuori kerran viikossa kuin joka päivä. Jos olisi tiskikone ehkä tulisi herkemmin kokkailtua päivittäin.

• hill-evi

Minä teen reiluja annoksia mutta syön korkeintaan kahtena päivänä peräkkäin samaa ruokaa. Loput pakkaseen myöhempää käyttöä varten.
      Ruokaa laittaessa ei tule isoja tiskivuoria kun tiskaa samalla koko ajan kun tekee ruokaa. Se on ollut minulla aina tapana.
      En yleensä halua edes alkaa syömään ennen kuin olen tiskannut ruoanlaittovälineet ensin pois.
      Nyt yksin asuessa olen laiskistunut sen verran että syön aika usein tortilloja tms. juuri laittamisen helppouden vuoksi. Kun tekee mieli keittoja tai laatikoita niin niitä sitten iso annos kerralla.

• rutiinilla menee
      • koska syödään?

Meillä on listat joissa 30 liharuokaa, 30 kalaruokaa ja 30 kasvisruokaa. Näitä suosikkejamme kierrätetään. Ei tule liian usein sama ruoka eteen.

• uutta kehiin

Teemme miehen kanssa joka päivä lämpimän ruoan, ja aina vain sen verran mitä jaksetaan syödä. Itse en ainakaan kestä syödä samaa ruokaa edes kahta päivää putkeen, ja pitää varoa olla tekemästä samaa ruokaa liian usein, koska vaarana on että kyllästyn siihen. (Poikkeuksena pitsa jota teen joka viikonloppu) Tälläkin hetkellä muutama entinen lemppariruoka pannassa, kun ajatuskin niistä oksettaa. Harmillista.

• mie vaan

Yksinasuvana teen yleensä kahdeksi päiväksi kerrallaan. Keittoja pakastan myös kerta-annoksiin. Helppo ottaa sulamaan. Viikossa ehkä yksi päivä jolloin en syö ns. lämmintä ruokaa. Riippuu vähän työvuoroista, teen vuorotyötä.
      Silloin tällöin einesruokaa.. hätävarana. Niissäkin on nykyään ihan hyviä vaihtoehtoja.

• PerttiPakastaja

Itse teen yleensä ruuan valmiiksi 1-2 kuukaudeksi. Pakastan ruuan ja lämmitelen nälän iskiessä. Helppoa, eikä tiskiä kerry nimeksikään. Lisäksi rahaa säästyy, kun tekee suuria määriä kerralla. Tämän kuun ruokalistalla on makkarakeittoa ja ens kuussa tarkoitus olisi tehdä makaroonilaatikkoa. :) Elokuussa luultavasti käyn sienessä, valmistan sienikeittoa kanttarelleista ja suppilovahveroista.

• soupcanoon

Ihan uteliaisuudesta kysyn, soppatykilläkö keität koska noin suuria annoksia kerralla teet? Miten suuri pakastin sinulla on että mahtuu parin kuukauden sapuskat sinne?

• PerttiPenninVenyttäj
        soupcanoon kirjoitti:

Ihan uteliaisuudesta kysyn, soppatykilläkö keität koska noin suuria annoksia kerralla teet? Miten suuri pakastin sinulla on että mahtuu parin kuukauden sapuskat sinne?

Joudun joskus tekemään useamman satsin kerralla. Tällä hetkellä käytän pääasisssa 20litraista kattilaa ja sinne mahtuu juuri ja juuri kuukauden keittoainekset.
        Uuniruokia tehdessä joutuu yleensä käyttämään vuuan useampaan otteeseen uunissa, koska ei kerralla paljon mahdu. Suunnitelmissa olisi kylläkin hankkia suurempi uuni ja suurempia vuokia, jotta saan maksimoitua rahalliset säästöt. Kyllähän se tälläkin hetkellä selvästi säästää sähkössä, kun samalla kertaa pystyy käyttämään samoja uunin lämpöjä. :)
        Jos jollain on hyviä säästövinkkejä, niin mielelläni otan niitä vastaan!

• mieti vähän
        PerttiPenninVenyttäj kirjoitti:

Joudun joskus tekemään useamman satsin kerralla. Tällä hetkellä käytän pääasisssa 20litraista kattilaa ja sinne mahtuu juuri ja juuri kuukauden keittoainekset.
        Uuniruokia tehdessä joutuu yleensä käyttämään vuuan useampaan otteeseen uunissa, koska ei kerralla paljon mahdu. Suunnitelmissa olisi kylläkin hankkia suurempi uuni ja suurempia vuokia, jotta saan maksimoitua rahalliset säästöt. Kyllähän se tälläkin hetkellä selvästi säästää sähkössä, kun samalla kertaa pystyy käyttämään samoja uunin lämpöjä. :)
        Jos jollain on hyviä säästövinkkejä, niin mielelläni otan niitä vastaan!

En usko säästöä juuri syntyvän, kun kerralla ostat kuukauden keittoainekset, ja niitä sitten lämmittelet päivittäin. Järkevämpää olisi käyttää tarjouksia hyväkseen ja tehdä ruokalista sen mukaan

• mieti sinäkin
        mieti vähän kirjoitti:

En usko säästöä juuri syntyvän, kun kerralla ostat kuukauden keittoainekset, ja niitä sitten lämmittelet päivittäin. Järkevämpää olisi käyttää tarjouksia hyväkseen ja tehdä ruokalista sen mukaan

Joo, mutta sitten on taas se vaivan määrä...

• 5

Teen ainakin laatikkoruokia kerralla useamman satsin,että saa pakasteeseen ja samalla säästyy sähköä kun ei tarvitse niin usein käyttää uunia.
      Tosi on että monet keitot esim.paranee maultaan kun on jääkaapissa seuraavaan päivään.Edellä mainittiin jo lihakeitto ja karjalanpaisti,samoin myös hernekeitto jota myös kannattaa keittää iso määrä ja pakastaa ylimääräinen.
      Näin on aina "hätä vara" ruokaa pakkasessa. Tarpeellista varsinkin jos tulet matkalta ja nopeasti saatava ruokaa.
      Jauhelihakastekkeesta mitä jää teen seuraavana päivänä lämpöisiä leipiä.Kastiketta leivän päälle,tomaattia ja juustoa ,niin on täyttävää ruokaa.Varsinkin jos tekee ruisleivästä.

• 14+8

Yksin asuvana hyödynnän pakastinta ja teen isompia satseja ruokaa ja pakastan annoksina. Teen monenlaista niin että viikon joka päivälle on eri ruokaa. Perunamuusinkin teen koko pussillisesta perunoita ja pakastan annoksina. Myös uunikasviksia (perunaa, lanttua, porkkanaa, bataattia, kukkakaalia ym.) Ei tarvitse keittää paria perunaa kerrallaan.

• mummo100

En syö viikkokausiin lämmistä ateriaa, koska huippukalliin vuokran jölkeen ei jää rahaa ruokaan.
      Eläkeläiset elää kahvilla ja leivällä ja sairastuvat diabetekseen.
      Olen eläkkeellä ja tarvitsen autoa liikkumiseen, koska olen invalidi. Nyt sekin pitää myydä pois. Bensa ja vakuutukset liian kalliita. Samoin korjauskustannukset vanhassa autossa.
      Tarttis tehdä jotakin vuokratasolle Suomessa. Pieni asumistuki ei lohduta.
      Kyllä on maailmankirjat sekaisin.......

• mk

Sen takia kun on työelämässä pittä ostaa se oma asunto ja jos yksi ö tai kaksio niin yhtiövastike 50-200€ kuussa niin asuminen halapaa. Itellä vielä noin 4v asuntolainaa ja sen jälkeen asumien noin 400€ kuussa että silleen.

• jo ne

v....u köyhällä ei ole varaa.jos on rahaa niin pitää ostaa -30 makkaraa ja jakaa se sit muutamalle päivälle

• vii-vi-kin

Sen makkaran lisukkeeksi kannattaa ostaa halpoja juureksia, perunaa, kaalia, makaroonia ym. Ei eläkeläisenkään tuloilla pelkkää makkaraa syödä vaikka sen saisikin - 30 % hintaan. Ja miinushinnoissakin kannattaa kiinnittää huomio lähtöhintaan.

• Någon kärring

Tällai yksinasuvana eläkeläisenä, teen nykyäns joka päivä yhden lämpösen ruuan ja sen verran vaan, että kerralla menee, ei jää tähteitä.
      Se vaatii hiukan oppimista, esim.jotain raaka-ainetta ostan kyl enemmän ja pakastan osissa.
      Mut mitää jämiä en pakkaseen kerää. No, on mulla aikaa laatia ruokalistaa joka päivälle, nautin myös ruuan laitosta.

• ratkaisu pulmaan
    • mk

Kun olen töissä niin ei tarvitse kotna enää syödä kun kay työmaan ruokalassa syömässä ja tosieksi pysyy paino kurissa kun syö vain yhden aterian päivässä. Lomalla olessa grillataan paljon koska se on hyvää mutta ei makkaraan vaan pihviä ja lohta eri muodoissa että sillen.

• kotikokki

Teen joka päivä lämpöisen ruuan tai kylmän ruokaisan salaatin. Suunnittelen viikon ruokalistan ja käyn kerran viikossa kaupassa hakemassa vain muistilistalle kirjoittamani tarvikkeet.
      Mietin valmiiksi vaihdellen liha-kala-kana-kasvisruuan. Mitään en heitä hukkaan, jos jää yli- sen laitan jääkaappiin ja muunneltuna syömme iltapalana tai välipalana tai eväänä.
      Pitkän kypsennysajan vaativia tai isompitöisiä ruokia teen ison määrän, jonka jaan kertakäyttöön sopiviin rasioihin pakkaseen.
      Kauppaan menee kerran viikossa n.80-90e kahdelle hengelle elikäs n. 400e kuussa sisältäen myös pesuaineet, wc/talouspaperit yms.
      Mielestäni syömme monipuolisesti ja maukkaasti!

• etw7

mitähän se sulle kuuluu ?

• 11+20

Tottakai teen joka ikinen päivä lämpimän ruuan ja jo ennen lapsia tein koska itse en voi syödä edes valmisruokia maistuvat aivan paskalta.Kauppaan meneekin joka kuukausi rahaa vähintään 1000€ ruokaan joka on mielestäni törkeä summa rahaa vessasta vedettynä alas mutta ei voi mitään.

• tibtin

Kyllä teen lähes joka päivä,ruokaa on kiva tehrä :)

• pohjosen_jepi

Melkein jokapäivä tulee tehtyä, näin kesäisin tulee kyllä välillä haettua tuosta paikalliselta rilliltäkin kun kämppä on niin kuuma ettei jaksa uunia lyyä päälle.
      Ruokaan menee kyllä aika paljon rahaa n 200 euroa kuukaudessa.

• ertyrtye

Syön joka arkipäivä lounasravintolassamme, jossa saa monipuolista ja terveellistä ruokaa. Viikonloppuisin teen ainakin kerran ruokaa.

Ruokaa laitan sen verran, että riittää pariksi kerraksi. Ruuan pitää olla tuoretta.29

• KylmäSapuskaKelpaa

Nykyään laitan ruokaa kohtuullisen harvoin. Olen asunut asuntoloissa muutaman vuoden, josta jäi omaan kämppäänkin muutettua yksinkertaistettu ruuanlaittokäytäntö. Syöminen on minulle muutenkin enemmän hengissä pitävä pakko kuin kulinaristinen orgasmi. Ja turhauttaa siivota keittiötä valtavan ruuanlaittourakan jälkeen, jonka lopputulos on kuitenkin välttävä. Yksinkertaistan, säästän aikaa ja vaivaa.

Ainoa lämmin ateria on aamupuuro joka aamu. Varsinkin kesäaikaan saatan syödä edellispäiväisiä ruokia kylmänäkin. Etenkin jotkut keitot ovat varsin hyviä siten (kuten sienikookoskeitto, joka näyttää kertaalleen oksennetulta kaurapuurolta, mutta maistuu mielestäni ihanalta jopa kylmänä). Myös tähteeksi jääneitä kylmiä perunoita käytän salaattiin seuraavina päivinä. Ja mielestäni kunnon voileipäkin on ruoka. Samoin tortillasipsit ja vihannekset dipattuina. Ja jo mainitut puurot ja salaatit.

Syömisessä pidän ainoana rutiinina kiinni ruoka-ajoista, ja vältän ruoka-aikojen välistä napostelua. Olen normaalipainoinen, ja terve näistä kunnon perheenemännän mielestä kamalista ruoanlaittotottumuksista huolimatta.

• charlott

Kaikenlaisia viher- ja hedelmäsmoothieita naamariin vain! Maistuu taivaalliselta. Voi hyvin, jaksaa ja pysyy kauniina :)

• köyhäopiskelija

Opiskelija kun olen, teen yleensä viikon satsin kerralla ruokaa... Sitä sitten pakastan (onneks on iso pakastin) ja helppo aina kaivaa sulamaan ja mussuttaa sit ku nälkä tulee. Minua ei haittaa syödä samaa ruokaa joka päivä esim viikon verran. Lähinnä vaan olen iloinen siitä että ruokaa ylipäätään on!:D

• s.t

Perunamuuisia kans kannattaa tehdä iso annos! se on hyvää sellasenaan. Pakastaa kannattaa myös.

Sitte saa helposti ja nopeeta tehytä jauhelihamuusilaatikkoa! Muuten niin kovatöistä.

• food is love

2 x päivässä lämmin ruoka. Toisella lihaa/ kalaa/ kanaa höysteineen, toisella keittoja, lämpimiä leipiä, maitoperunoita yms. Lounasaikaan keveämmin, päivällisellä ´paremmin´. Itse vielä tehden niin voi säädellä rasvojen ja suolan käyttöä. 2 aikuista ja 2 lasta. Kouluaikana lapset tosin syö koulussa eli puolta pienempi satsi ukkelin kanssa sitten. Tai sellaista teen silloin, mistä lapset ei piittaa, mut me vanhemmat tykätään..

Toimii meillä. Aina sitä aikaa löytyy senverta että ruokaa ehtii tehdä. En ole kotiäiti vaan kiireinen yrittäjä. On vain osattava jaotella vrk;n tunnit oikein. Eineksiä käytetään vain ´pakkotilanteissa´. Eipähän lapsetkaan napostele aterioiden välissä turhia kun nälkä ei yllätä. Kenenkään ei tarvii olla nälkäinen, eikä kukaan ole ylipainoinen. Ruokaa valmistetaan ja syödään rakkaudella :)

• dsafdgfdgfdd

teen yleensä joka toinen-joka kolmas pvä ruokaa. kerralla isompi annos niin riittää ainakin parille päivälle ja evääksi töihin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      66
      2238
    2. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      38
      1853
    3. Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...

Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.
      Maailman menoa
      171
      1480
    4. Viulu vaiennut

Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣
      Suomussalmi
      21
      1454
    5. Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.

Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      76
      1153
    6. Nainen, sellaista tässä ajattelin

Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost
      Ikävä
      177
      1134
    7. Kyllä tekee kipeää

Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬
      Ikävä
      21
      1086
    8. Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.

Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä
      Maailman menoa
      105
      1064
    9. Luotatko kaivattuusi?

Jos et, mistä kiikastaa?
      Ikävä
      77
      919
    10. En mä tiedä mitä tapahtuu

siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.
      Ikävä
      9
      912
    Aihe