Hei! Mistä voisi Oulussa ostaa kaukoputken, jolla näkee lähiplaneetat? Hinta saisi olla max 200 €. Tai en tiedä, että riittääkö 200 euroa sellaiseen putkeen, jolla planeettoja näkee tarkemminkin. Tarvitsen siis apua! Kiitos jo etukäteen!
Tähtikaukoputki
13
1320
Vastaukset
- alkuhun..
Moi katsele Ursan sivuilta siellä on osta ja myypalsta ja tyypit on harrastajia joten et saa skeidaa kuten jostakin Tokmannilta.
Kannattaa ostaa kunnollinen putki koska huonon tunget sängyn alle varsin pian.
400-600 euroa kun käytettyyn sijoitat niin pääset mukavasti alkuun.
Kahdellasadalla täytyy käydä aikamoinen flaksi että saat riittävän putken alkuun.
Ursan sivuilta kun katsot ja sitten googlaat putken nimellä ja vertailet niin siitä se ratkeaa! - 2000€ olis hyvä!
Ursa tai instru,, sieltä loytyy!
Mutta hinta on vähän matala!
lidl putkellakin näkee jo jotain.. mutta..
Mahollisimman iso peiliputki! - omin käsin onneen
Oulua en tunne ja Ursaa en suosittele, mutta käyttökelpoisia halpoja putkia voi kyllä löytää monestakin paikasta.
Hyvää kaukoputkea ei kuitenkaan saa tuolla hinnalla valmiina mistään. Jos saat niin se on jo korruptiota joka viranomaisten pitäisi tarkkaan tutkia!
Suosittelisin tyytymään tavalliseen edulliseen kiikariin tai rakentamaan itse jos putkelle on hyvä sijoituspaikka.
Rakennusprojektina esimerkiksi 6 tuumainen f/10 Newton-optiikka Dobson-tyyppisellä jalustalla ja optimoidulla apupeilillä voi olla ihan hyödyllinen hidas ja hyväkontrastinen planeettaputki visuaalihavaintoihin. Peukalo ei saa rakentajalla olla keskellä kämmentä ja lopputulos ei ehkä kelpaa taidegallerian vetonaulaksi, mutta kelpo työkalun siitä voisi saada.
Pallopeili on helpohko hio'a ja kiilloittaa jos ei työtä pelkää. Polttovälistä tulee pitkä, joten kompaktia laitetta siitä ei tule. Jos sopivaa tilaa kuitenkin on esimerkiksi mökillä käytettävissä, niin laitteenhan ei tarvitse olla pienikokoinen, kevyt ja helposti siirrettävissä. Se saa olla vaikka rumakin jos sen rumuuden itse sietää. Itse voisin jopa ajatella kolmisen metriä pitkää putkea jonka pallopeili katselee taivasta hiukan vinosti niin että peilin koko pinta-alan keräämä valo saadaan käyttöön. Tuollaisen jalustan rakentaminen on kyllä hankalaa ja suunnattavuusa saattaa olla rajoitettu. - älä odota liikoja
Lähiplaneetathan näkee kyllä paljain silminkin. Tarvitaan aika hyvät laitteet ennenkuin planeettoja näkee valopistettä tai tuhruista valotuhnua kummempana. Ja esimerkiksi Venuksen pinnasta ei pinnan yksityiskohtia - sirpin muotoa lukuunottamatta - näe paremmillakaan laitteilla.
Tuolla budjetilla ei saa hyvää planeettakaukoputkea. Enemmän tai vähemmän täytyisi itse rakennella. Pettymysten välttämiseksi täytyy myös ymmärtää että parhaat planeettanäkymät löytyvät ihan muualta kuin harrastajan kaukoputkesta.
Halvalla "markettiputkella" voisi päästä alkuun, mutta sellaisen jalusta on luultavasti aika toivoton ja okulaaritkaan tuskin huippulaatua. Objektiivin ei sinänsä tarvitse olla iso sillä planeetat ovat melko kirkkaita kohteita. Kelvollinen esim. noin 60 mm halkaisijainen objektiivi ei ole kovin kallis ja paljon muuta hyvää "markettiputkessa" ei ehken olekaan. Sitä voi kuitenkin ehkä itse parannella.
Peilin hiominen ja oman kaukoputken rakentaminen on toinen mahdollinen lähestymistapa, mutta tälläkin puolella kustannukset karkaavat helposti käsistä jos ei hyväksy edullisinta mahdollista ratkaisu, joka ei välttämättä samalla ole mahdollisimman mediasexykäs, nopea ja helppo.
Onhan kaukoputkia ennen tehty hyvinkin alkeellisin keinoin ja edullisesti, mutta moniko uusavuton sohvaperuna nykypäivänä rupeaa hiomaan jotakin "roskalasia" peiliksi itse "roskamateriaalista" saostamillaan hioma-aineilla? Teknofokuksen tarvikkeetkaan eivät ole aivan ilmaisia. Se on sinänsä tehtävissä ja tulos voi olla käyttökelpoinen, mutta sellaista puuhaa jos alkaa tehdä kotikeittiössä niin se on väistämättä riidan, avio- ja asumuseron sekä häädön ja kirkolliskirouksen paikka.- mäoon piimä-Larsson
Riittävän paksusta tavallisesta lasista ("roskalasista") voi kyllä tehdä kaukoputken peilin, mutta laminoitu lasi - eli sellainen jossa on myös liimaa ja muovia joukossa - ei kelpaa aluminoitavaksi.
Huippulaatua "roskalasista" ei synny koska sen lämpölaajenemiskerroin ei ole nolla. Mutta tässä kaiketi tavoiteltiinkin halpaa hintaa eikä niinkään huippulaatua.
Voisi olla mielenkiintoinen projekti rakentaa tähtikaukoputki ihan kaatopaikkatavarasta, mahdollisimman halvalla materiaalilla? - ursa sucks bigtime
mäoon piimä-Larsson kirjoitti:
Riittävän paksusta tavallisesta lasista ("roskalasista") voi kyllä tehdä kaukoputken peilin, mutta laminoitu lasi - eli sellainen jossa on myös liimaa ja muovia joukossa - ei kelpaa aluminoitavaksi.
Huippulaatua "roskalasista" ei synny koska sen lämpölaajenemiskerroin ei ole nolla. Mutta tässä kaiketi tavoiteltiinkin halpaa hintaa eikä niinkään huippulaatua.
Voisi olla mielenkiintoinen projekti rakentaa tähtikaukoputki ihan kaatopaikkatavarasta, mahdollisimman halvalla materiaalilla?"Voisi olla mielenkiintoinen projekti rakentaa tähtikaukoputki ihan kaatopaikkatavarasta ..."
Se olisi suomalaisen harrastajan voiman- ja taidonnäyttö. Vaviskaa suurpääoma ja ulkomaiset korporaatiot, me emme teitä kumarra!
Se olisi voimannäyttö myös Ursa "Oy":tä kohtaan josta on kehittymässä hengetön liikeyritys josta pyhä henki on vaivihkaa poistunut varauloskäynnin kautta vedettyään johtopäätökset.
- Halvalla alkuun
Satasen tai tarjouksesta allekin market-putkella näkee sopivasti aloitteluun ja jos ostaa zoomailtavan maakaukoputken, sellaiselle löytyy muutakin käyttöä.
Merkuriuksesta näkyy vaihe ainakin ajoittain
Venuksesta näkyy vaiheet
Kuusta näkyy kraatereita
Mars näkyy punaisena täplänä
Jupiterista näkyy neljä suurinta kuuta ja hyvissä oloissa kuvittelee näkevänsä pilvivöitä
Saturnuksesta näkyy renkaanluulemuksia
Uranus löytyy karttojen avulla.
Tuolla on parinvuoden takaa pitkä jutustelu siitä mitä sellaisella näkee (jos jaksat lukea)
http://keskustelu.suomi24.fi/node/8444444- Putki-Pate
Eli zoomailtavalla maakaukoputkella voisi päästä alkuun? Olen löytänyt alle 100 euron tarjouksiakin ja päälle saa vielä tripodin, salkun ja kiikarit. Voiko tuollaisella maakaukoputkella katsoa Kuuta ilman mitään suodattimia, vai tarvitaanko jotain vastaavaa kuin Auringon katseluun? Entä muihin kohteisiin?
- ne hinnan kirot
Putki-Pate kirjoitti:
Eli zoomailtavalla maakaukoputkella voisi päästä alkuun? Olen löytänyt alle 100 euron tarjouksiakin ja päälle saa vielä tripodin, salkun ja kiikarit. Voiko tuollaisella maakaukoputkella katsoa Kuuta ilman mitään suodattimia, vai tarvitaanko jotain vastaavaa kuin Auringon katseluun? Entä muihin kohteisiin?
Silmien turvallisuuden puolesta Kuuta voi katsoa ilman suotimia. Kyllähän suotimia voidaan käyttää Kuuta katsottaessa mutta silloin lie kyseessä mahdollisimman hienojen pinnan yksityiskohtien erottamiseen pyrkiminen, ei niinkään silmien suojeleminen.
Auringolle kannattanee mieluiten käyttää okulaariprojektiota, eli putken läpi tuleva kuva heijastetaan tasolle.
Suotimista puheen ollen on olemassa ainakin "deep-sky"-suotimia joilla voi yrittää erottaa esim. kaasusumuja paremmin, mutta enpä tiedä onko niillä ratkaisevaa merkitystä. Pieni objektiivi ei kuitenkaan erikoisesti sovellu syvän taivaan kohteille koska kerää vähän valoa. Aurinkoa lukuunottamatta pitäisin suotimia merkitykseltään aika marginaalisina.
Kyllähän maakaukoputki voi jonkin verran soveltua taivaan katseluunkin ja jos kylkiäisenä saa käyttökelpoiset kiikarit niin eihän tuo pahalta tarjoukselta vaikuta.
Periaatteessa en pidä ollenkaan zoom-okulaareista koska halpa ja hyvä zoom-okulaari on täysin mahdoton ajatus. Halvassa putkessa täytyy kuitenkin tyytyä siihen mitä saa. En menisi vannomaan että zoom-kaukoputkeen sopisivat normaalit okulaarit.
Jos saisin itse valita niin valitsisin pitkän putken jossa on vain akromaattinen objektiivi (vaikka apokromaatti onkin periaatteessa parempi). Sellainen on periaatteessa halvempi kuin apokromaatti ja kun optiikka on "hidas" (noin f/10) niin halvemmatkin okulaarit käyvät sihen. "Nopea" (esim f/5) optiikka on okulaareille ongelmallinen. Yhdellä okulaarilla lie pitemmän päälle vaikea pärjätä.
Mutta "markettiputket" nyt ovat mitä ovat, ei niitä välttämättä pysty paljoa säätämään. Kyllähän noita tarjouksia kannattaa katsella ja poimia kultajyväset niistä. Raha se kuitenkin on joka ratkaisee, eikä ylevät periaatteet. Ja onhan kompakti putki ainakin mukava, helppo ja kevyt kuljetella. - Salkkumallin
Putki-Pate kirjoitti:
Käyttökokemuksia noin vuodelta. Se on muistaakseni 20-60*60 zoomi ja 10*50 kiikari ja reilu vaaksanen kolmijalka.
Salkku on kätevä pitää kaseluvälineet pölyttöminä komerossa, silloin kun ei ole katseltavaa.
Enempi kumpikin katseluväline on ollut käytössä päiväkatseluissa.
Kaukoputkelle on kätevä olkakotelo pitää kävelyretkillä mukana luonnossa liikkuessa ja ihmetellä, mitä mielenkiintoista sattuu näkymään. Vähän tukea puun rungosta tai isosta kivestä tai ihan vaan reppu sylissä ja sen päältä. Pienemmillä suurennuksilla se on riittävän vakaa.
Kiikari on yleensä keittiön hyllyssä käyttövalmiina muutamassa sekunnissa tempaistavissa, jos urbaaniympäristössä tapahtuu jotain mielenkiintoista.
Taivaskatseluihin olen käyttänyt niitä:
Nousevaa kuuta pöytäjalustalla zoomilla sisältä ikkunoiden läpi.
Nyt keväällä vilkaisin monena kirkkaana iltana Venuksen sirpin muuttumista parvekkeelta.
Kuuttomina syysiltoina menin pimeimpään lähiseudun rantaan ihan vaan katselemaan pimeälle tähtitaivaalle. Lakaisin kiikarilla taivasta laajasti ja kun sattui mielenkiintoisen näköinen sykerö tähtiä, katselin tarkemmin kaukoputkella.
Auringonkuvan olen heijastanut putken läpi valkoiselle oven pinnalle ja pilkut näkyvät selvästi. - sisältä mukavammin
Salkkumallin kirjoitti:
Käyttökokemuksia noin vuodelta. Se on muistaakseni 20-60*60 zoomi ja 10*50 kiikari ja reilu vaaksanen kolmijalka.
Salkku on kätevä pitää kaseluvälineet pölyttöminä komerossa, silloin kun ei ole katseltavaa.
Enempi kumpikin katseluväline on ollut käytössä päiväkatseluissa.
Kaukoputkelle on kätevä olkakotelo pitää kävelyretkillä mukana luonnossa liikkuessa ja ihmetellä, mitä mielenkiintoista sattuu näkymään. Vähän tukea puun rungosta tai isosta kivestä tai ihan vaan reppu sylissä ja sen päältä. Pienemmillä suurennuksilla se on riittävän vakaa.
Kiikari on yleensä keittiön hyllyssä käyttövalmiina muutamassa sekunnissa tempaistavissa, jos urbaaniympäristössä tapahtuu jotain mielenkiintoista.
Taivaskatseluihin olen käyttänyt niitä:
Nousevaa kuuta pöytäjalustalla zoomilla sisältä ikkunoiden läpi.
Nyt keväällä vilkaisin monena kirkkaana iltana Venuksen sirpin muuttumista parvekkeelta.
Kuuttomina syysiltoina menin pimeimpään lähiseudun rantaan ihan vaan katselemaan pimeälle tähtitaivaalle. Lakaisin kiikarilla taivasta laajasti ja kun sattui mielenkiintoisen näköinen sykerö tähtiä, katselin tarkemmin kaukoputkella.
Auringonkuvan olen heijastanut putken läpi valkoiselle oven pinnalle ja pilkut näkyvät selvästi.Ikkunalasin läpi suurentavilla kiikareilla katselua on ennenvanhaan pidetty huonona ajatuksena koska ikkunalasi on ollut niin epätasaista ja heikkolaatuista.
Voi kuitenkin olla niin että uusi ikkunalasi on melko tasaista laatua.
- lklk
Lieneekö Ville Kello liikettä Oulussa. Ainakin netistä löytyy! Sivulla paljon kaukoputkiakin!
- Sirkku84
Itsekin hain tuollaista ja lopuksi tilasin netistä www.villenkello.fi ja sieltä villestar.
Putki tuli nopeasti matkahuollolla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 844562
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺854411Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭433759Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli163483Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle402977Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102764En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä212701IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm392083Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1581748Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli1031291