Vastaus palstan hörhöille

Mitäs nyt?

http://www.iltalehti.fi/autot/2012071915861482_au.shtml

Mitäs nyt palstan pellet vastaa, kun sitä massiivista moottorien hajoamis epidemiaa ei tullutkaan.

Palstahan oli vielä muutama kuukausi sitten täynnä viestejä, joilla eräät "varmana tietona" julistivat, että 95E10 tuhoaa kaikki moottorit.

7

201

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ee10eikiitos

      Höpö höpö.

      Ongelmat tulevat pidemmällä ajanjaksolla, tämä on tätä samaa öljy/autoteollisuuden tuubaa jota alusta saakka on toitotettu.

      Omituista muuten, että autovalmistajat peruivat omia käyttöohjeitaan.

      Esim. Peugeot 308 käyttöohjekirjassa kerrotaan:

      "Bensiinimoottoreissa voi käyttää eurooppalaisen EN 228 -standardin mukaisia E5-tyyppisiä biopolttoaineita (sisältävät 5 %
      etanolia)."

      Siis 5%.
      Ei 10%, vaan 5%.

      Nyt yhtäkkiä ee10 tulon myötä ilmoitettiin että kyllä se passaa sillä kymmenprosenttisella ajella, no problem.
      Ja ajajan vastuulle sälytettiin todistustaakka eli auton omistajan pitää näyttää vaikka 6 vuoden kuluttua toteen se, että ee10 on aiheuttanut tuhoa moottorissa.

      Mitä luulet, ottaako maahantuoja tai valmistaja vastuun muutaman vuoden kuluttua, jos ee10 on aiheuttanut auton moottoririkon?

      Ja miksiköhän tehdään ennemmin etanolia kuin butanolia polttoainekäyttöön, vaikka butanolia on mahdollista käyttää bensamoottoreissa ilman mitään muutoksia ja butanolia saadaan vaikka levästä tehtyä, ilman että ruokatarpeita lyödään auton tankkiin?

      • Brummbär

        -- Syy on selvä ja se on se, että bensiinin (siis sen yliverotetun) kulutusta ei saa uhata mikään tai muuten valtion budjetti kaatuu. Auton saa butanolin lisäksi helposti kulkemaan metaanilla, jota on esim. maakaasu ja biokaasu. Minulla on sellainen kaasupeli ja sain "kiitokseksi" sen ympäristöystävällisyydestä dieselveron maksettavaksi! Bensiinin yliverottaminen olisi purettava mitä pikimmin, jotta siitä voitaisiin helpommin siirtyä uusiutuviin polttoaineisiin. Nyt hallituksemme haluaa vain rahastaa autoilijoita, eikä ilmasto-, tai ympäristöasioista piitata pätkääkään. Suomi on ilmeisesti saanut erikoisluvan EU:lta tukea bensan käyttöä, koska pelkällä bensalla kulkevissa autoissa ei dieselveroa ole, mutta minun biokaasulla kulkevassa bensa-autossani on.


    • > kun puhutaan E10-bensiiniä käyttäneistä autoista, joihin kyseisen laatu soveltuu

      Ei kai kukaan nyt ole väittänyt, että ne autot, joihin tuon luvataan soveltuvan siitä hajoavat?

      Muita autoja on sitten ilmeisesti hajonnut, kun on pitänyt tuollainen rajaus juttuun pistää.

      • E85???

        Ja tämä sama palsta kertoo miten helposti tavallisissa autoissa (siis E5:lle tai E10:lle takuuvarmoissa) voi käyttää E85.

        Joku tässä mättää. Sillä ei voi olla suurta merkitystä onko etanolia 5 vai 10 %, mutta 85 % etanolia muuttaa polttoaineen liuotus, korroosio, moottoriöljynpilaamisominaisuuksia, seossuhdetta, kylmäkäynnistyvyyttä ja polttoaineenkulutusta tosi paljon.


      • Pitkään alalla ollut
        E85??? kirjoitti:

        Ja tämä sama palsta kertoo miten helposti tavallisissa autoissa (siis E5:lle tai E10:lle takuuvarmoissa) voi käyttää E85.

        Joku tässä mättää. Sillä ei voi olla suurta merkitystä onko etanolia 5 vai 10 %, mutta 85 % etanolia muuttaa polttoaineen liuotus, korroosio, moottoriöljynpilaamisominaisuuksia, seossuhdetta, kylmäkäynnistyvyyttä ja polttoaineenkulutusta tosi paljon.

        Kun 20 v sitten siirryttiin lyijyttömään bensaan oli vastaava poru. "Asiantuntijat" todistelivat miten kaikki menee pieleen eivätkä katalysaattoritkaan Suomen talvessa kestä.

        Totuus oli, että vanhoissakin autoissa uusi lyijytön bensa toimi paremmin kuin entinen lyijyllinen: sytytystulppien karstoittuminen ja vaihtotarve väheni huomattavasti, pakoputket alkoivat kestämään paljon pitempään koska lyijytön ei syövyttänyt lyijyllisen tavoin eikä moottoriöljy mennyt harmaaksi puuroksi. Katalysaattorit kestivät pääsääntöisesti auton iän ellei kolauttanut mökkitien kiveen tai tankannut epämääräistä halpisbensaa Venäjältä.

        Pelätyt pakoventtiilien istukoitten kulumisetkin jäivät vähiin ja kriittisiin autoihin oli tarjolla kaliumlisäainetta pullossa.

        Kyllä tekniset uudistukset tähtäävät parempaan. Miksi joku öljy-yhtiö alkaisi myydä tavaraa joka on huonompaa kuin entinen?


      • Pitkään alalla ollut kirjoitti:

        Kun 20 v sitten siirryttiin lyijyttömään bensaan oli vastaava poru. "Asiantuntijat" todistelivat miten kaikki menee pieleen eivätkä katalysaattoritkaan Suomen talvessa kestä.

        Totuus oli, että vanhoissakin autoissa uusi lyijytön bensa toimi paremmin kuin entinen lyijyllinen: sytytystulppien karstoittuminen ja vaihtotarve väheni huomattavasti, pakoputket alkoivat kestämään paljon pitempään koska lyijytön ei syövyttänyt lyijyllisen tavoin eikä moottoriöljy mennyt harmaaksi puuroksi. Katalysaattorit kestivät pääsääntöisesti auton iän ellei kolauttanut mökkitien kiveen tai tankannut epämääräistä halpisbensaa Venäjältä.

        Pelätyt pakoventtiilien istukoitten kulumisetkin jäivät vähiin ja kriittisiin autoihin oli tarjolla kaliumlisäainetta pullossa.

        Kyllä tekniset uudistukset tähtäävät parempaan. Miksi joku öljy-yhtiö alkaisi myydä tavaraa joka on huonompaa kuin entinen?

        > Miksi joku öljy-yhtiö alkaisi myydä tavaraa joka on huonompaa kuin entinen?

        Raha? Ei öljy-yhtiön tavoite ole myydä parasta mahdollista polttoainetta, vaan tehdä mahdollisimman paljon voittoa. Yksi tapa voiton tekemiseen pitkällä aikavälillä on luoda mielikuva laadukkaasta tuotteesta ja yksi tapa tehdä se, on valmistaa laadukkaita tuotteita.

        Tosin tässä tapauksessa taustalla taitaa olla lakimuutos.


    • Kehveli

      "Miksi joku öljy-yhtiö alkaisi myydä tavaraa joka on huonompaa kuin entinen?"

      Ja miksi otettaisiin riski, että jotakin tyrmistyttävää oikeasti tapahtuisi miljoonille ajoneuvoille? En näe mitään syytä tehdä sellaista peliliikettä. Tämä siis "Rotalle" tiedoksi, ettei se huonompi aine ainakaan takaisi tuloja, pikemminkin päinvastoin. Mielikuvat tulevat tässä etanolihommassa ihan kaupan päälle. Oli ne sitten oikeita tai vääriä.

      Kyllä 95E10 lanseeraus meni Suomessa pieleen varmaankin kahdesta syystä:
      1. Oli talvikaika ja autot ovat silloin alttiimpia ties mille oireille enemmän. Ja heti kun jotain ilmeni, oli se bensan vika.
      2. Kokemusta esim. Saksasta olisi kannattanut odottaa hiukan pidempään. Näin olisi saavutettu autoilijoiden luottamus varmemmin. Ja se kesäaikakin olisi tullut siinä samalla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?

      Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta  – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,
      Maailman menoa
      67
      2493
    2. Suomen veroaste 5 %-yks liian matala

      Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.
      Maailman menoa
      105
      2157
    3. Olit ihan

      Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu
      Ikävä
      24
      2147
    4. Kolme neljästä suomalaisesta kannattaa miljonääriveroa

      Kertoo vasemmistoliiton teettämä kysely. Veron ulkopuolelle jätettäisiin asunto. "Puolet vastaajista oli sitä mieltä, e
      Maailman menoa
      97
      2107
    5. Kyllä on Vasemmistoliitosta Koskelan johdolla tullut todellinen ääripuolue

      se on niin tulipunainen kuin olla voi, ja selvästi haluaa jatkuvasti eripuraa, ja repiä kansaa kahtia. Siinä on jo vuod
      Maailman menoa
      9
      2052
    6. MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa

      TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1885
    7. Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen vaatii todella vahvaa uskoa

      Että tyhjästä syntyi ja kehittyi kaikki se mitä näemme ympärillämme.
      Luterilaisuus
      587
      1846
    8. Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?

      "Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu
      Maailman menoa
      107
      1843
    9. Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle

      Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S
      Maailman menoa
      18
      1660
    10. Kemet lomautukset

      Onkohan tuo oikein lain mukaista toimintaa jatkaa jo lomautettuina olevien uudelleen lomautusta yhdenvertaisuuden ja tas
      Suomussalmi
      41
      1433
    Aihe