Hei, olen 17-vuotias tyttö ja elämäni on pyörähtänyt useamman kerran päälaelleen. Olen ollut masentunut jo vuosien ajan ja nyt haluan vain saada elämälleni suunnan, pelkään että tapan itseni/teen jotain muuta järjetöntä jos elämäni jatkuu tällaisena. Haluan apua, en vain tiedä mistä ja miten. Kouluterveydenhoitajan kanssa en mielelläni puhuisi asiasta.. Joten:
Mistä Rovaniemellä voin saada tarvitsemaani apua maksuttomasti? (eli yksityiselle en voi mennä) Tai siis ajanvaraus maksuttomasti..
Ei negatiivisia kommentteja enää tähän tilanteeseen kiitos.
Mistä apua masennukseen Rovaniemellä?
19
1486
Vastaukset
- yritänauttaa
tilaa aika terveyskeskukseen omaan tiimiin ja juttele siellä, jospa sieltä saisit apua ja ohjausta eteenpäin. voimia
- 10vmasennuk.kärsinyt
Terveyskeskuksen kautta ohjaavat sulle apua. Itsekin aikoinaan niin aloitin hoitoni. Itsekkin 10v kärsinyt eri asteisista masennustiloista. Nyt hyvien lääkkeiden ansiosta pärjään omillani, enkä ole tarvinnut ammatti-ihmisten apua. Nykyään saa helposti apua tuohonkin vaivaan. Ei muutako menet sinne ja varmasti saat apua. Itsellä oli aikoinaan myös itsemurha-ajatuksia, mutta ne menivät onneksi ohi aika äkkiä hoidon aloituksen jälkeen. Siis ihan avohoidossa olin. Kovasti tsemppiä!
- 10vmasennuk.kärsinyt
Lisäys vielä äskeiseen. Minulla oli vielä masennuksen lisäksi Sosiaalisten tilanteiden pelkoa ja vaikeita paniikkikohtauksia, mutta niin vain pääsin niistäkin eroon. Alku on kaikkein hankalinta, mutta sitten kun huomaa, että saa apua vaivaan, tuntuu kuin kivi vyörähtäisi pois sydämmeltä. Nykyään tosiaan tarvin enää pienen määrän lääkettä joka aamu ja muutenkin menee hyvin.
- Kanssasisar
Kouluterveydenhoitaja olisi kyllä (jos kerran opiskelija olet) helpoin tie päästä mielenterveyspalveluiden piiriin. Mutta jos syystä tai toisesta se on mahdotonta, niin kunnalliselle terveydenhuollolle sitten.
Toivottavasti saat apua. ^^ - 20+11
terveyskeskuksessa on mt-toimisto, sinne soitat. Jaksamisia.
- otapayhteyttä
Jeesukselta saa avun, päivystää 7/24. Ei jakele myrkkylääkkeitä eikä kirjoittele potilaskertomuksia eli grimminsatuja.
- Jeesustaeiole
Jeesushan itsekin pelkkää satua. MIksi et suhtaudu toisen kärsimykseen vakavasti vaan jotain jeesus juttujasi höpötät?
- julkkisten p........
ja vasta 17v....!!
Elämähän on sitä pääaellaan olemista.Ei sen tarvi olla MASENNUSTA",nykyyään muotisana"jokaiselle. ÄLÄ Käytä sanaa ,jos et oikeasti tiiä..................!- doup
sinähän sen tiiät.
- Hysshys
Kuule julkkiste p oleppa hiljaa, et mitenkää voi tietää toisen tilannetta. Toki elämä menee välillä päälaellee mutta jokku tilanteet on vakavampia tai ollut kauemman aikaa vakavana josta masennus tullut. Se että pitää väkisin tulla kommentoimaan kuin masennus ei olisi vakava asia. Se on vakava. Ja sen hoitoa pitäisi parantaa.
- Ensiksi;
Jos syöt masennuslääkkeitä, niin voivoi...
Jos et syö, sinulla on toivoa. Ota masennuksesta niskasta kiinni ja heitä se he..vi..helvettiin.- doup
Mulla ei ole masennuslääkkeitä, ei oo ikinä ollutkaan. Enkä niitä haluakaan. Mut ei tää ole mikään sellanen perus parin päivän 'masennus', fiilis joka tosta noin vaan lakkaa olemasta koska minä nyt päätän niin..
- doup
doup kirjoitti:
Mulla ei ole masennuslääkkeitä, ei oo ikinä ollutkaan. Enkä niitä haluakaan. Mut ei tää ole mikään sellanen perus parin päivän 'masennus', fiilis joka tosta noin vaan lakkaa olemasta koska minä nyt päätän niin..
ja toki heittäisin tän just sinne helvettiin mihin tää kuuluukin jos vaan ois mahdollista. En mä tätä oo itelleni toivonu/halunnu
- 5+14
Tämä 17-vuotias nuori oikeasti kysyi neuvoa, mistä saisi apua, älkää nyt ihmiset tahallaan pahentako toisen oloa. Ja varsinkin te, jotka ette tiedä mitä on olla oikeasti masentunut,älkää antako asiattomia kommenttejanne.
- Kyllä vaan tiedetään
mitä on "oikea masennus".
Parhaat vastaukset ovat yleensä paradoksaalisia, ns. paradoksaalinen intentio auttaa parhaiten, jos tunnen asiaa yhtään.
Lässynlässyn osanotto vain pahentaa tilaa eikä nosta ihmistä olleenkaan. Kyllä kaikkia onviotuttanutjoskusihanoikeasti, ei se tapa. Se mikä tappaa, on ne kuuluisat mömmöt mihin jää koukkuun loppuelämäksi. Aika paha tulevaisuus, jos jää koukkuun 17-vuotiaana.
Muuten; raaka fyysinen rasitus auttaa pirun hyvin vaikka ei heti uskoisi. Mutta se pitää olla KUNNON fyysistä rasitusta ja pirun pitkäaikaista, eikä mitään hetkittäistä hieroskelua.
Itse olen saanut ensi ja turvakodin kriisikeskuksesta
http://www.ensijaturvakotienliitto.fi/jasenyhdistykset/lapin_ensi-ja_turvakoti_ry/kriisikeskus/
tossa on numero mihin voi soittaa tarvittaessa ja paikan päälläkin voi käydä.
toivottavasti auttoi- Wiseman75
Fiksuja kommentteja taas täällä joillain. Siis ihminen voi "oikeasti" olla masentunut, muullakin tavalla kuin vain, että ketuttaa joku asia. Masennukseen voi henkisten oireiden lisäksi myös liitttyä erittäin vaikeat fyysiset oireet, jolloin ainakin hoidon akuuttiin alkuvaiheeseen lääkehoito on tarpeellinen. Tilapäisessä käytössä nämä lääkkeet eivät aiheita riippuvuutta. Vaikea masennus ei mene ohi pelkästään terapian avulla.
- MasentunutLähipiiris
Juurikin näin. Masennus hoitamattomana on hyvinkin invalisoiva sairaus, mutta voitettavissa oikean hoidon avulla. Niitten ihmisten, jotka eivät ole kokeneet oikeaa masennusta, on turha tulla antamaan tyhmiä neuvoja kuten liiku enemmän tai ajattele positiivisesti. Niitä voidaan alkaa miettimään vasta kun ollaan hoidettu akuutti alkuvaihe pois lääkityksellä ja terapialla. Ei vaikeasta masennuksesta kärsivä pääse pois omasta sängystään edes. Kroppa on ihan sekaisin ja ylikierroksilla, paniikkihäiriöitä voi tulla jatkuvaan tahtiin. Ihminen tarvii tällöin kunnon hoitoa, ei siinä paljon kotikonstit auta. Alleviivaan vielä sen, että kaikki ihmiset kokevat silloin tällöin lievää masennusta, ja siitä kyllä selviytyy omin avuin, mutta pitkittynyt vaikea masennus on sairaus, muitten sairauksien joukossa ja vaatii ulkopuolista hoitoa. Kovasti paranemisia ketjun aloittajalle ja tsemppiä. Varmasti pystyt voittamaan sairautesi kun vaan ajoissa haet apua ongelmaasi!
- ALAkulola
Koko Rovaniemi on masentunut kaupunki .
Ei täällä yksi masentunut eroa porukasta millään tavoin .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä841686Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa
Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.2711584Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava2851343Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.1691282- 57905
- 66874
Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em66863- 46861
Miksi mies tuntee näin?
Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui40841Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg
parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤48818