Löysin tällaisen

19

112

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mä sain hoitajalta noita nippusen kun tulokset tuli, en niitä koskaan jaksanut lukea siinä tilanteessa.
      Sen verran nyt avasin tuota, että yksi asia mitä mä en kestäisi olisi jos mun lapseni sairastuisi syöpään.
      Rukoilen varjelusta että he säästyy lapsuusajan terveinä.

      • Jaksoiko miehesi tai joku muu läheisistäsi lukea niitä lehtisiä?


      • lusiina5 kirjoitti:

        Jaksoiko miehesi tai joku muu läheisistäsi lukea niitä lehtisiä?

        Mun mies ei ymmärrä kirjallista suomea niin hyvin, että olisi lukenut.
        Ja lapset ei osannut lukea.
        Mutta vastaanotolla lääkäri ajoittain puhui englanniksi miehelleni kun se kävi mukanani ja myös ne hoitajatkin.
        Se käänsi aina kyllä mun epikriisini, koska ne oli henk.koht.


      • ..

        Minäkin luulin että en kestä jos lapseni sairastuu syöpään.
        Tästä on nyt 2,5 vuotta kun hän kuoli syöpään. Kyllä romahdus lähellä oli, mielessä on vieläkin koko ajan.


      • eräs meistä.
        .. kirjoitti:

        Minäkin luulin että en kestä jos lapseni sairastuu syöpään.
        Tästä on nyt 2,5 vuotta kun hän kuoli syöpään. Kyllä romahdus lähellä oli, mielessä on vieläkin koko ajan.

        Vaikeinta on mikäli menettä oman lapsensa.teille toivon Korkeimman siunaustaja voimia jaksaa eteenpäin.


      • lusiina5
        .. kirjoitti:

        Minäkin luulin että en kestä jos lapseni sairastuu syöpään.
        Tästä on nyt 2,5 vuotta kun hän kuoli syöpään. Kyllä romahdus lähellä oli, mielessä on vieläkin koko ajan.

        Vanhemmille lapsen kuolema jättää usein ikuiset traumat ja ikävän.


    • eräs meistä.

      Niistä ohje esitteistä saa paljon tietoa ja loput voi kysyä lääkäriltä

      • Näin on. Siinä usein lääkärin vastaanotolla ei ehdi eikä muista kysyä kaikkea, lehtisistä löytyy vastauksia moniin kysymyksiin. Ilahduin tästä nimenomaan syöpäpotilaan läheiselle tarkoitetusta oppaasta, tätä en ole nähnyt aieemin vaikka tieoa netistä paljon katsonkin.


      • lusiina5 kirjoitti:

        Näin on. Siinä usein lääkärin vastaanotolla ei ehdi eikä muista kysyä kaikkea, lehtisistä löytyy vastauksia moniin kysymyksiin. Ilahduin tästä nimenomaan syöpäpotilaan läheiselle tarkoitetusta oppaasta, tätä en ole nähnyt aieemin vaikka tieoa netistä paljon katsonkin.

        Suosittelen muistilapun käyttöä vastaanotolla, kirjoitan etukäteen ne asiat jotka vaivaa ja vastaanotolla otan lapun käteeni. Lääkärit suhtautuu siihen lapun käyttöön erittäin hyvin, ehkä se johtuu siitä että vastaanotolle on valmistauduttu etukäteen ja nähty se vaiva että kirjoitettu käsin vielä muistilappunen.


      • claudia.c kirjoitti:

        Suosittelen muistilapun käyttöä vastaanotolla, kirjoitan etukäteen ne asiat jotka vaivaa ja vastaanotolla otan lapun käteeni. Lääkärit suhtautuu siihen lapun käyttöön erittäin hyvin, ehkä se johtuu siitä että vastaanotolle on valmistauduttu etukäteen ja nähty se vaiva että kirjoitettu käsin vielä muistilappunen.

        Muistilappu onkin hyvä idea, suosittelen sitä läheiselleni ja itseasiassa mietimme yhdessä mitä hän haluaisi lääkäriltä kysyä. Mieluiten menen itse mukaan jossa yhdessä voimme muistella mitä pitikään kysyä, mutta aina se ei ole mahdollista.


    • Luotettava lähiminäi

      Ei onkologilla ole aikaa "muistelemisiin" tänä päivänä.Jos läheisesi ei halua sinua mukaan,silloin hänen kantsii tehdä itselleen mustilappu.4 korvaa muistaa paremin kuin 2 korvaa. En ollut koskaan yksin onkologin luona,minulla oli aina läheinen mukanani.Mutta jos et kelpaa,niin siihen voisi sitten yrittää löytää joku toinen,johon lähimäisesi luottaa.

    • syöpäpotilaan vaimo

      Näitä saa jokainen joka sairastuu syöpään ...toivotaan että empatiat kasvaa!

      • Me emme saaneet ja siksi olikin erinomaista että löysimme sen netistä.


      • Kirsikka kukka
        lusiina5 kirjoitti:

        Me emme saaneet ja siksi olikin erinomaista että löysimme sen netistä.

        Miksi ette saanet?


      • Kirsikka kukka kirjoitti:

        Miksi ette saanet?

        Hauska kysymys, johon en osaa vastata. Mksi emme saaneet jotain prosyyriä jonka olemassaolosta emme edes tienneet ennen kuin se tuli vastaan netissä.
        Siis vastau: EN TIEDÄ :)


    • NessaOronar

      Ihmettelen sanontoja "en kestäisi jos lapseni sairastuisi syöpään" "kuolisin jos lapseni sairastuisi syöpään" - kuolisitko oikeasti? En tarkoita tätä millään tapaa pahalla, mutta itse 20-vuotiaasta asti syöpää sairastaneena, ja nyt tänä vuonna täytin 24v, olen kuullut monenlaisia ns. sammakoita ihmisiltä vuosien varrella, ja niitä välillä ihmettelen. Eivät munkaan vanhemmat kuolleet ja ovat kestäneet mun sairastamisen vaikka vaatii tietysti suuren veron, ja oman lapsen hyvinvointi on aina mielessä ja todella tärkeä asia.

      Ihan näin yleisesti minkä vinkin antaisin syöpäpotilaan läheisille: kohdelkaa sairastunutta normaalisti, kuin mitään ei olisi hätänä ellei tämä itse halua jotain erityiskohtelua tms. Sairastunut on edelleen ihminen eikä rikki menevä posliininukke, syövästä huolimatta ja mahdollisimman normaali elämä ja sosiaalinen kanssakäyminen auttaa jaksamaan, ainakin mun kohdalla, en jaksa olla sellaisten ihmisten seurassa jotka säälivät, voivottelevat ja kohtelevat mua kuin olisin kuolinpedilläni, koska sitä en todellakaan ole vakavasta sairaudestani huolimatta.

    • Ei posliininukke

      Totta joka sana mitä kirjoitat.Olen sairastanut 2 syöpää ja ekalla sisareni oli aivan "kauhea",hän huolehti ja huolehti.Kutsui ja pyysi kaiken maailman ihmisten(entisten kavereiden) jopa soittelemaan minulle,aivan kuin viime hetki olisi ollut käsillä koko ajan.Kun olin hänen luonaan olin kuin joku "näyttö" jota kaikki tulivat katsomaan ja ihmettelemään,kun kaljuna olin.En saanut tehdä juuri mitään jne.Se oli henkisesti raskasta.En usko että hän sitä milään pahalla tehnyt,ei kai tiennyt miten toimia.Kun sain toisen syöpäni,niin kielsin häntä puuttumasta siihen millään tavoin.Mitä hänen aluksi oli vaikea hyväksyä,mutta lopuksi teki sen.

    • Asiaa kirjoitat. varmasti on hyvä kohdata syöpäpotilas kokonaisena ihmisenä, ei sairautena eikä pelkästään sairaana. Näin varmaan syöpään sairastunut jaksaa sairautensa kanssa paremmin.
      Kun olet äiti joskus, ymmärrät paremmin edellisen viestinkin kirjoittajaa. Äidin ja lapsen suhde on aivan jotain erityistä, mitä ei ole missään muussa ihmissuhteessa. Rakkautta aidoimmillaan.
      Tunnen äidin, jonka lapsi kuoli syöpään puolivuotiaana ja tästä äiditä osa kuoli sen lapsen mukana.
      Eihän kukaan vanhempi tosiasiassa kuole jos lapsi kuolee, se on vaan syvän järkytyksen ja surun ilmaus, siis kun joku sanoo että "kuolisin". Toisaalta ymmärrän ärtymystäsi, ei sitä ehkä jaksa aina asettua sairaana terveiden asemaan eikä näinollen ymmärrä heidän reaktioitaan. Eikä tarvitsekaan.

      Tuolla sosiaalisessa mediassa pyörii tällainen äidin iltarukous Elämään eksyneiltä. Kopioin sen tähän, koska minusta se kuvaa erinomaisella tavalla äidin suhteesta lapseen.

      ÄIDIN ILTARUKOUS

      Anna niin pitkät siivet että pystyn suojelemaan lastani minne ikinä hän meneekin.
      Anna haukan silmät, jotka näkevät kaukaisuuteen.
      Anna herkät korvat, että kuulisin kaukaa näkymättömän uhkaavan vaaran.
      Anna niin kevyt uni että havahdun heti kun minua tarvitaan.

    • Ymmärrän kyllä hyvin mitä tarkoitat tuolla, vaikken äiti itse olekaan enkä voi enää omia lapsia perinteisellä tavalla saada koska raskaat hoitoni ovat sen mahdollisuuden jo vieneet, valitettavasti. Mutta onhan tapoja muitakin, ja jonain päivänä haluaisin äidiksi.

      Ehkä se on lähinnä tuo ilmaustapa joka pistää mulla silmään, koska saan siitä kuvan, että henkilö kuolisi ja jättäisi lapsensa yksin selviytymään syövästä, kun saisi lapsensa syöpäuutiset. Mutta onhan sekin ilmaus jonka voi ymmärtää useamma kuin yhdellä tavalla, mutta ehkäpä se juurikin näin itse syöpäsairaan näkökulmasta ja korvasta kuulostaa negatiiviselta. Tosin merkitys mielestäni muuttuu jos lapsi todella kuolee eikä parannu, se varmasti vielä paljon vanhemmilta, toisilta liikaakin eikä elämä enää jatku.

      Sekin varmasti on myös erilaista, minkä ikäinen sairastunut on, lapsi, teini, nuori aikuinen jne, miten muut kohtelevat sinua, miten vanhemmat kohtelevat. Pientä lasta hoidetaan ihan eri tavalla, itse nuorena aikuisena olen ottanut vastuun hoidoistani vaikka kyllä vanhempani, erityisesti isäni, on erittäin aktiivisena mukana oikeastaan jokaisella elämänalueellani. Syöpäni uusiminen 6kk sisään tervehtymisestä oli ja on kova isku läheisille, kuin itsellenikin kun elämä vain junnaa paikoillaan pyörien syöpäjuttujen ympärillä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      68
      2949
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      415
      2849
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      100
      2256
    4. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      88
      2070
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      73
      1914
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      11
      1854
    7. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      7
      1840
    8. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      152
      1818
    9. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      327
      1671
    10. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      6
      1632
    Aihe