Eli, en tajua erästä laskua fysiikankirjassani... Periaate ei aukene minulle, voisiko joku selittää?
"Eristetyssä systeemissä positiivisten ja negatiivisten varausten summa on vakio. Oletetaan, että eristetyssä systeemissä kahden samanlaisen metallipallon A ja B varaukset ovat:
A: -10nC ja B 10nc
B) -12nC ja 17nc
Pallot yhdistetään johtimella. Määritä pallojen varaukset yhdistämisen jälkeen ja ilmoita elektronien siirtymissuunta.
A:n oikea vastaus on 2,5nC A-->B ja B:n oikea vastaus -4,0nC A-->B
En tajua miten nuo vastaukset tulevat?
Tämä lause ei myöskään aukene minulle... "Eristetyssä systeemissä positiivisten ja negatiivisten varausten summa on vakio". ??
Coulombien ynnäys
1
539
Vastaukset
- voitko tarkistaa
Voitko tarkistaa, mitkä siinä tehtävässä olivatkaan pallojen varaukset ennen yhdistämistä ja mikä ilmoitettiin oikeaksi vastaukseksi. Käsittääkseni tulos ei ole oikea, mikäli alkutilanne oli sen mukainen kuin ilmoitit.
Jos pallossa on negatiivinen varaus, siellä on ylimääräisiä elektroneja, ja jos siinä on positiivinen varaus, siitä puuttuu elektroneja. Elektroneja ei kuitenkaan synny eikä häviä, ne vain siirtyvät paikasta toiseen. Ja jos systeemi on eristetty, siitä ei siirry elektroneja muualle eikä niitä myöskään tule muualta. Näin ollen siinä varausten summa pysyy vakiona; tosin osa yhteenlaskettavista luvuista voi olla positiivisia, osa negatiivisia.
Toisaalta kun kyseessä on kaksi samanlaista metallipalloa, niiden yhdistämisen jälkeen kummassakin on yhtä suuri varaus. Näin ollen se saadaan laskemalla molempien pallojen alkuperäiset varaukset yhteen ja jakamalla summa kahdella. Ilmoittamillasi luvuilla annetut tulokset eivät kuitenkaan täsmää.
Ensimmäisessä kohdassa oikean tuloksen pitäisi olla nolla, koska (-10 10) / 2 = 0, toisessa kohdassa taas 2,5 nC, koska (-12 17) / 2 = 2,5. Kummassakin tapauksessa elektronit siirtyvät siitä pallosta, jossa ennestään oli negatiivinen varaus, siihen, jossa ennestään oli positiivinen varaus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663402Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh463222Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1272850- 462579
- 311973
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271860- 481646
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä871525- 391340
Et siis vieläkään
Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k391321