Vannejarrut talvella

Winterzooooom

Hei!

Kokovuotista työmatkapyöräilyä tässä haaveilen, ja minulla on hybridi. Olen siihen tyytyväinen, ja aion hankkia siihen myös pyörälaukut.

Talveksi aion hankkia nastarenkaat, mutta pyörääni ei saa levyjarruja. Muistan kuinka nuorempana tuli maastopyörällä ajettua myös talvella, vannejarruilla.

Pärjääkö pelkillä vannejarruilla myös talvella? Pahimmat kelithän voi mennä bussilla, ja pahimmat paikat taluttaa.

Kysyn tätä siksi, että en tahtoisi vaihtaa koko pyörää pelkkien jarrujen vuoksi. Myyjät erikoisliikkeissä tietenkin näin tahtoisivat. Myös vannejarrujen huollon ollessa helppoa pidän niistä, onnistuu tälläiseltä tumpeloltakin :-)

4

353

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Joo, siis ei

      Hybridi kannattaa aina vaihtaa johonkin paremmin sopivaan pyörään. ;)

      Vannejarruilla pärjää ihan hyvin. Niiden suurin etu verrattuna levareihin on huollon yksinkertaisuus. Toki huoltotarvetta, varsinkin halpispyörissä on, mutta se ei ole kovin vaikeaa.

      Pahimmilla keleillä kannattaa sitten ajatella, miten ajaa. Jarrutustehot sopivassa jäätävässä loskassa eivät tietenkään ole samaa luokkaa kuin kesäkelillä. Maltti on valttia.

    • talvipolkija

      Jarrutustehon tai toiminnan kannalta en ole havainnut missään kelissä ylipääsemättömiä ongelmia. Suurin kiusa on märällä syys-/kevätkelillä tai loskakelillä jarrupalojen nopea kuluminen ja vannekehien kuluminen hiekan ja veden yhteistyön tuloksena. Huoltoa pyörä tarvitsee talvella paljon enemmän kuin kesällä. Varsinainen kunnon talvikeli ei ole mikään ongelma. Jäätymisongelmatkin painottuvat syksyyn ja kevääseen kun on märkää ja pakkasta vuorotellen.

    • alkup.tuna

      Hyvin pärjää vannejarruilla talvella, ei sen vuoksi tartte pyörää vaihtaa. Muutenkin tuollaisessa hyötyajossa (työmatka, kauppareissu) ei levyjarruista ole sanottavaa hyötyä.

    • Talvella ajaessa sijoittaisin rahat ensin kunnon renkaisiin ja sen jälkeen vasta miettii parempia jarruja. Jääkeleillä tai sohjossa ajaessa ei tarvita kovia jarrutustehoja ja enemmän kiinnostaa kelpo pito.

      Itse ajelin ekaa talvea Schwalben Ice Spiker Proilla ja ne rullasivat selvästi paremmin kuin odotin. Sohjossa tai pehmeässä lumessakin eteneminen on varmempaa, kun pitoa löytyy. Suurin miinus taitaa olla nastojen melu kuivalla asfaltilla :) Jos pitää valita joko vannejarrut ja hyvät renkaat tai levyjarrut ja tavalliset nastarenkaat, niin itse ajan mieluummin vanhalla pyörällä ja hyvillä renkailla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      295
      6902
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      56
      2128
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1571
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      25
      1371
    5. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      71
      1117
    6. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      105
      1073
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      329
      979
    8. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      803
    9. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      45
      786
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      274
      777
    Aihe