Miten pääsen hammaslääkäriin?

Jenni

En ole koskaan käynyt hammaslääkärillä muuten kuin koulun tms. kautta alaikäisenä. Nyt kuitenkin täysi-ikäisenä olisi taas käynti edessä (ilmeisesti yksi hammas on hieman lohjennut, en itse näe kunnolla onko lohjennut vai ei, muuten hampaat ovat hyvässä kunnossa).

Kiinnostaisi, että miten homma käytännössä toimii? Keltä esim. varaan ajan, kun menen terveyskeskuksen yhteydessä olevaan hammaslääkäriin? Löysin vain kolme puhelinnumeroa sinne: vastaava hammaslääkäri, hammaslääkäri ja hammashuoltaja. Kelle siis soitan?

Miten sitten, kun saan ajan... tarvitseeko sinne mennessä jotenkin ilmoittautua niin kun esim. lääkärille mennessä yleensä vastaanottoon? Vai odotanko vaan, että minut kutsutaan?

Miten käynti hammaslääkärin luona etenee? Menenkö suoraan vain tuoliin ja lääkäri hoitaa hommansa ja sitten ovesta ulos?

Sitten vielä kysyisin, että mitähän tuollaiselle hampaalle yleensä tehdään, josta on pieni pala pois? Mikä koko homman hinnaksi tulee ja miten sen voi maksaa? Ei kai sinne kukaan kuitenkaan tonnipinkka taskussa lähde.

Mutta kiitos hirveesti, jos joku vois vastata. :) Kauheeta tällanen, kun ei muista lapsuuden hammaslääkärikäyntejä muuten kuin, että ne olivat hirveitä ja koulussakin käytiin aina vaan tarkastuksessa ja nekin olivat pikaisia, kun mitään reikiä yms. ei oo koskaan ollut.

Vastauksia odotellen....

25

7150

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Seppo

... sillä hengityksesi haisee todella pahalle, jos et ole moneen vuosiin käynyt poistattamassa hammaskiveä, hyi ! Itse et sitä hajua huomaa.

Seppo

• muru

Minulta ei ole tietääkseni KOSKAAN poistettu hammaskiveä. Hengitykseni ei haise pahalle vaikka hampailleni ei ole tehty yhtään mitään viiteen toista vuoteen. Olen aika hiljattain päässyt ihan pussausetäisyydelle erään hammaslääkärin kanssa ;)
        ja kysynyt häneltä mahdollisesta hajusta. Hän sanoi että hän kyllä kertoisi sellaisesta jos aihetta olisi. :)

• Jenni
        muru kirjoitti:

Minulta ei ole tietääkseni KOSKAAN poistettu hammaskiveä. Hengitykseni ei haise pahalle vaikka hampailleni ei ole tehty yhtään mitään viiteen toista vuoteen. Olen aika hiljattain päässyt ihan pussausetäisyydelle erään hammaslääkärin kanssa ;)
        ja kysynyt häneltä mahdollisesta hajusta. Hän sanoi että hän kyllä kertoisi sellaisesta jos aihetta olisi. :)

Minunkaan henkeni ei haise (monen mielipide), eikä hammaskiveä ole koskaan poistettu.

Viimeksi kävin hammaslääkärillä reilu pari vuotta sitten, joten eipä siitäkään kauheasti aikaa ole.

Nyt vain pitäisi tehdä tuolle lohjenneelle hampaalle jotain, koska sen takia jää ikävästi ruokaa hampaiden väliin, kun lohjennut kohta "suurentaa" hampaiden väliä. Muita ongelmia ei hampaan kanssa sitten olekaan.

• pelko
        Jenni kirjoitti:

Minunkaan henkeni ei haise (monen mielipide), eikä hammaskiveä ole koskaan poistettu.

Viimeksi kävin hammaslääkärillä reilu pari vuotta sitten, joten eipä siitäkään kauheasti aikaa ole.

Nyt vain pitäisi tehdä tuolle lohjenneelle hampaalle jotain, koska sen takia jää ikävästi ruokaa hampaiden väliin, kun lohjennut kohta "suurentaa" hampaiden väliä. Muita ongelmia ei hampaan kanssa sitten olekaan.

Eihän tuo kuulosta pahalta jos on yksi hammas lohjennut..minä olen hammaslääkäri kammoinen ja reikiä oli lähes joka hampaassa,ja lohjenneita muistaakseni 4kpl..ja lohkeamat oli todella isoja.
        Minulla oli jatkuvaa särkyä ja päätä särki.
        Hammaslääkäri kammo sai käsittääkseni alkunsa lapsena jolloin sain lääkärissä kuulla uhkailuja esim.että jos et tottele,niin revitään kaikki pois yms.
        Olin 3 vuotias tuolla hetkellä(!)
        Noh..onneksi vihdoin löysin nykyiseltä asuinpaikkakunnalta ymmärtäväisen lääkärin,ja vieläpä terveyskeskuksesta.
        Nykyään on puudutusaineet ihan toista kuin ennen,ja ainakin minä sain kustannusarvion hoidoista,sekä annettiin mahdollisuus maksaa erissä jos tuntuu tiukalta.
        Homma ei maksanut maltaita,ja nyt on hampaat kunnossa..tuntuu helvetin hyvältä!

• Satu

Soita vaikka terveyskeskuksen vaihteeseen, tai sitten sille "hammaslääkärille". Kyllä ne sieltä ohjaavat eteenpäin.

Ilmoittautumiskäytäntö riippuu varmaan paikasta - itse en ole terveyskeskuksen hammashoidossa käynyt, joten en tiedä. Senkin varmaan osaavat ajanvarauksen yhteydessä kertoa.

Kuvittelisin, että homma etenee melkolailla niin, että sut pyydetään sisään, istut tuoliin ja lekuri kattoo, että miltä näyttää ja toimii sitten sen mukaisesti. Todennäköisesti sekä lääkäri että hoitaja on kuulevia ja puhekykyisiä yksilöitä, joten kannattaa ihan reippaasti kysyä, jos on jotain asiaa. Kaikki mun tapaamat hoitohenkilöt ainakin on ollu kivoja :)

Se mitä tehdään ja paljonko maksaa, riippuu ihan tilanteesta. Hintaakin voit alustavasti yrittää tiedustella jo puhelimessa. Uskoisin, että saat käynnin jälkeen mukaasi laskun, joten ei tartte setelipinkkoja roudata...

Nyt vaan ripeästi soittamaan ja kertomaan mikä on hätänä, että pääset mahdollisimman pian hoitoon...

Tsemppiä!

• yksityisellä käyny

jyväskylässä olin varaamassa kunnalliseen hammaslääkäriin aikaa niin sanottiin et ei meillä ole aikoja antaa, vaikka sitä ennen olin siellä käynytkin. et siihen loppu mun käynnit kunnalisessa kuin ei pääse.

• Auli

terveyskeskuksissa on usein ajanvarausnumero (joskus rajattu viikonpäivä ja kellonaika) josta voi varata hoitoajan hammaslääkärille. Joissakin kaupungeissa ensimmäisen hoitoajan saa vain puhelimella soittamalla (henkilökohtaisella käynnillä aikaa ei saa). Oman asuinpaikkasi tilanteen voit tarkistaa kuntasi internet sivuilta, mikäli kyseinen tieto on sinne kirjattu.

Akuuteissa tapauksissa voi saada ajan päivystävältä hammaslääkäriltä, jolloin "näyttelijäntaidot" ovat paremmin avuksi kuin hampaan todella sietämätön kiputilanne.

Varattuna aikana menet kyseiseen hammashoitolan odotushuoneeseen. Yleensä potilas kutusutaan kun hänen vuoronsa on, mutta mikäli paikassa on vastaanottotiskillä virkailija niin voi ilmottautua (Olen Maija Meikeläinen, minulla on varattuna aika hammaslääkäri Justiina Juurelta klo 10.30), jolloin saat ohjeet mitä seuraavaksi. Ensimmäisellä käynnillä hampaat yleensä tarkistetaan ja vastaanotolta saa seuraavat tarvittavat hoitoajat. Kun sinulla on mahdollisuus puhua voit kysyä hammaslääkäriltä mikäli joku asia on epäselvä ja haluat lisätietoa. Lopuksi on hyvä kiitää hammaslääkäriä ja hammashoitajaa sekä toivotella hyvää päivänjatkoa, mutta pakokauhun vallassakin paikalta voi rynnätä pois mikäli siltä tuntuu. Lasku tulee myöhemmin postitse. Mikäli yli 17-vuotias unohtaa mennä varatulle ajalle, niin tietty sakkomaksu tulee kuitenkin maksettavaksi (olisikohan tuo 27 €).

Hampaiden tarkistus yksityisellä ja terveyskeskuksilla ovat noin saman hintaisia, mutta paikkaukset ovat terveyskeskuksessa halvempia (muovikruunu noin 32 € eli suurin mahdollinen paikka käyntimaksu 7 € /puudutus 5 €). Jonkin verran eroja eri kuntien maksutaksojen välillä voi olla.

• Jenni

Tämä selvensikin asiaa jo todella paljon. :) Kysyin asiaa täältä juuri nimenomaan sen takia, että en löytänyt paikkakuntani kotisivuilta mitään ajanvarausnumeroa, eikä terveyskeskuksessakaan ole minkäänlaista vaihteen numeroa. Mainittiin vain vastaavan hammaslääkärin, hammaslääkärin ja hammashuoltajan numerot. Kävin sivut kyllä yksityiskohtaisesti läpi.

Muutin vasta hiljattain tänne, joten en ole edes koskaan käynyt täällä terveyskeskuksessa. Toivottavasti löydän koko rakennuksen. :) Todella ihmeellistä kyllä, että ei ole erillistä varausnumeroa... suurin osa kun soittaa hammaslääkärille nimenomaan varatakseen ajan. Pitänee sitten vain koittaa soittaa jommalle kummalle lääkärille ja kysyä asiaa. Toivottavasti ajan saisi vielä ennen koulujen alkua (hirveetä hässäkkää sitten, uusi koulu, uudet ihmiset jne.), että olisi sekin huoli poissa päiväjärjestyksestä. Hammas ei ole kyllä yhtään kipeä, mutta pitäisihän se silti toki hoitaa... tarvitseeko muuten paikatessakin puuduttaa? Ei sen luulisi sattuvan. Tosin en näe itse hampaan kuntoa kunnolla, joten kyse voi tietenkin olla reiästäkin.

• Auli
        Jenni kirjoitti:

Tämä selvensikin asiaa jo todella paljon. :) Kysyin asiaa täältä juuri nimenomaan sen takia, että en löytänyt paikkakuntani kotisivuilta mitään ajanvarausnumeroa, eikä terveyskeskuksessakaan ole minkäänlaista vaihteen numeroa. Mainittiin vain vastaavan hammaslääkärin, hammaslääkärin ja hammashuoltajan numerot. Kävin sivut kyllä yksityiskohtaisesti läpi.

Muutin vasta hiljattain tänne, joten en ole edes koskaan käynyt täällä terveyskeskuksessa. Toivottavasti löydän koko rakennuksen. :) Todella ihmeellistä kyllä, että ei ole erillistä varausnumeroa... suurin osa kun soittaa hammaslääkärille nimenomaan varatakseen ajan. Pitänee sitten vain koittaa soittaa jommalle kummalle lääkärille ja kysyä asiaa. Toivottavasti ajan saisi vielä ennen koulujen alkua (hirveetä hässäkkää sitten, uusi koulu, uudet ihmiset jne.), että olisi sekin huoli poissa päiväjärjestyksestä. Hammas ei ole kyllä yhtään kipeä, mutta pitäisihän se silti toki hoitaa... tarvitseeko muuten paikatessakin puuduttaa? Ei sen luulisi sattuvan. Tosin en näe itse hampaan kuntoa kunnolla, joten kyse voi tietenkin olla reiästäkin.

tarve riippuu potilaan kipukynnyksestä.

Minulla on hampaissa matala kipukynnys ja kauheat kipukokemukset kouluhammaslääkäriltä, joten itse pyydän aina puudutuksen.

Siskoni ei tarvitse puudutusta ja hänen mielestään puudutus sattuu enemmän kuin poraaminen. Minun mielestäni ammattitaitoinen puudutus ei tunnu kuin pienenä nipistyksenä.

Eräs hammaslääkäri puudutti juurihoidettavana olleen "kipeän kutoshampaan" pistämällä juurikanavan kautta ja se sattui todella hirveästi.

• Jenni
        Auli kirjoitti:

tarve riippuu potilaan kipukynnyksestä.

Minulla on hampaissa matala kipukynnys ja kauheat kipukokemukset kouluhammaslääkäriltä, joten itse pyydän aina puudutuksen.

Siskoni ei tarvitse puudutusta ja hänen mielestään puudutus sattuu enemmän kuin poraaminen. Minun mielestäni ammattitaitoinen puudutus ei tunnu kuin pienenä nipistyksenä.

Eräs hammaslääkäri puudutti juurihoidettavana olleen "kipeän kutoshampaan" pistämällä juurikanavan kautta ja se sattui todella hirveästi.

Mulla on myös hampaissa matala kipukynnys, vaikka muualla ei niinkään. Puudutusta siis tarvitaan, jos toimenpide kerran sattuu. Missähän vaiheessa sitä puudutustakin pyydetään? Saa varmaan aika hysteerisen kuvan, jos heti ensimmäisenä ovesta kävellessään karjasee, että puudutus sitten kiitos, teette mitä tahansa... :) Minä kun en oikeastaan tiedä hampaani tilannetta itse.

Kouluhammaslääkäriltä mulla kans epämiellyttäviä kokemuksia... mutta lapsena vielä karmeampia, vaikka hampaissani ei ole edes ollut koskaan mitään muuta korjattavaa, kun pientä oikomista.

Hammaslääkäri nimittäin oli epämiellyttävä ja haiseva vanha ukko, joka haisi aina hirveälle... silloin en hajua tunnistanut, mutta nythän sen jo tuntee... viinahan se siellä haisi. Aina sai toivoa, että aika ei osu ainakaan maanantaille, jolloin äijän kädet tärisivät krapulassa niin, että mistään ei tullut mitään.

Onneksi se ukko jäi jo eläkkeelle, enkä edes asu enää samalla paikkakunnalla... lapsena vielä hammaslääkärireissulta saatu uusi ja pirteän värinen hammasharjakin "antoi anteeksi" inhottavan hammaslääkärin soheltamisen.

• Auli
        Jenni kirjoitti:

Mulla on myös hampaissa matala kipukynnys, vaikka muualla ei niinkään. Puudutusta siis tarvitaan, jos toimenpide kerran sattuu. Missähän vaiheessa sitä puudutustakin pyydetään? Saa varmaan aika hysteerisen kuvan, jos heti ensimmäisenä ovesta kävellessään karjasee, että puudutus sitten kiitos, teette mitä tahansa... :) Minä kun en oikeastaan tiedä hampaani tilannetta itse.

Kouluhammaslääkäriltä mulla kans epämiellyttäviä kokemuksia... mutta lapsena vielä karmeampia, vaikka hampaissani ei ole edes ollut koskaan mitään muuta korjattavaa, kun pientä oikomista.

Hammaslääkäri nimittäin oli epämiellyttävä ja haiseva vanha ukko, joka haisi aina hirveälle... silloin en hajua tunnistanut, mutta nythän sen jo tuntee... viinahan se siellä haisi. Aina sai toivoa, että aika ei osu ainakaan maanantaille, jolloin äijän kädet tärisivät krapulassa niin, että mistään ei tullut mitään.

Onneksi se ukko jäi jo eläkkeelle, enkä edes asu enää samalla paikkakunnalla... lapsena vielä hammaslääkärireissulta saatu uusi ja pirteän värinen hammasharjakin "antoi anteeksi" inhottavan hammaslääkärin soheltamisen.

pyytää siinä vaiheessa kun tiedät tarvitsevasi puudutusta, eli voit kokeilla selviätkö ilman puudutusta. Ainahan olisi parempi jos selviää hampaan paikauksesta ilman puudutusta.

Tietenkin hammasläkäri voi loppuvaiheessa sanoa, että tämä on juuri valmis joten ei kanata enää puuduttaa.. sitten kärsitään loppuun asti.

Kerran hammaslääkäri vakuutti minulle, että kyseessä on niin pieni reikä ettei puudutusta tarvita. No siitä oppineena seuraavilla kerroilla tiesin pyytää puudutusta jo ennen porausta.

Valitettavaa, että hammashoitaja ei tehnyt mitään estääkseen krapulaisen hammaslääkärin työskentelyä. Minä tiedän pari kyseenalaista yksityispuolella työskentelevää hammashoitajaa jotka eivät koskaan työskentele siinä hammashoitolassa jossa hampaani tulen hoidattamaan.

• kannattaa

Töissä kun käyn niin on varaa yksityiseen. Käyn kerran vuodessa; tarkastus ja hammaskiven poisto. Hinta noin 100 e, josta n. 35% saa Kelalta takaisin.

Yksityisellä ei tartte jonottaa jos tulee hätä, palvelu pelaa, kukaan ei tiuski päin pläsiä vastaanotossa koska olet maksava asiakas. Jos haluat puudutuksia ym. niin senkus pyydät (hinta tietysti nousee).

Lekuri varaa joka käynnillä seuraavan ajan vuoden päähän sille päivälle ja kellonlyömälle kuin itse haluat.

Lääkäri ei vaihdu joka kerta kun menet käymään vaan olemme jo "vanhoja tuttuja" ja hän tietää potilaansa pelot ja tavat.

Tietysti kunnallisella saat hoidon halvemmalla, mutta jonottaa joudut vaikka hoitoa tarvitsisit. Ajan otat sillin kun saat. Ja mistään "asiakassuhteesta" ei tarvitse edes puhua.

• Auli

Kela korvaa hoidosta tietyn prosentin, mutta vain omien taksojen mukaisista hinnoista. Yleensä yksityisten hammaslääkärien hinnat ovat lähes aina korkeammat kuin kelan hyväksymät maksut, jolloin potilas maksaa 100% taksan ylittävästä summasta.

Terveyskeskuksissakin hoitava hammaslääkäri pysyy usein samana, joten tässä suhteessa ei terveyskeskuksen ja yksityisen välillä ole eroa. Hyvä asiakassuhde on siis mahdollista myös terveyskeskuksessa ja akuutin ajan voi saada hyvinkin joustavasti, mutta ajan saaminen voi olla todella vaikeaakin. Kun minä en ole saanut aikaa terveyskeskuksesta, niin olen hakeutunut yksityiselle vastaanotolle, mutta valitettavasti niissä on aina ollut huonommat hammaslääkärit kuin terveyskeskuksissa.

• iip

Kunnalliselle ei ole tarvinnut jonottaa hädän tullen. Päivystysaikoja saa aina tarvittaessa. Palvelu pelaa, kukaan ei tiuski vastaanotossa, koska olen maksava asiakas. jos haluan puudutuksia tms. niin saan pyytämällä, hinta tosin nousee 5 €/ kerta.

hammaslääkäri lähettää kutsun kerran vuodessa, jos annettu aika ei sovi, sen voi vaihtaa. Lääkäri ei vaihdu joka kerran kun menen käymään vaan olemme jo vanhoja tuttuja ja hän tietää potilaansa pelot ja tavat.

Kunnallisella tosiaan saa hoidon halvemmalla, Ja jonottaa ei tarvitse jos todella olet kiireellisen hoidon tarpeessa. Aikoja olen saanut vapaasti vaihdella, jos olen tehnyt sen ajoissa. Ja asiakassuhteesta ei tarvitse edes puhua, koska se toimii loistavasti.

• pettynyt

Mäkin luulin, että mun hammaslääkäri (yksityinen) tuntee mut jo kun oon noin seitsen vuotta käyny hänen luonaan.

Näin kuitenkin kävi, kun viimeksi alettiin paikkaan, hän ei edes laittanut/ kysynyt puudutuksesta, vaikka se on joka kerta laitettu, niin hän tuumasi kun alkoi heti toimeen, siis ilman puudutusta, että "ei tähän papereihin ollu laitettu merkintää, että tarvitset puudutuksen joka kerta", siksi hän ei arvannut puuduttaa!

Eli ilman papereihin tehtyjä merkintöjä ei yksityispuolen hammaslääkärikään potilaasta muista mitään ylimääräistä!

• Kokemus kummaltakin puolelta

Ei yksityisellä aina hyvää hoitoa saa!
      Riippuu paljon lääkäristä.

Samoin hinnat vaihtelevat suurestikin eri yksityisvastaanottojen välillä.

Myös kivuliasta hoitoa saa yksityisellä, vaikka pyytäisitkin lisää puudutusta.

Itse toki päätät mihin menet, mutta kyllä kunnallinen hoito kannattaa, joka kantilta!
      Yksityinen hammaslääkäri on yrittäjä, jolle asiakkaat ovat "vain" maksavia asiakkaita.

Hinnat on lähes nelinkertaisesti kalliimmat kuin kunnallisessa.
      eikä yksityinen takaa pysyvää lääkärisuhdetta, vaihtoja tulee sielläkin, halusit tai et.

• vain

Sanoisin, että kannattaa valita sellainen hammaslääkäri, jolla on mukava käydä ja joka tuntuu paneutuvan asioihisi. Kuuntelee, ottaa kivun huomioon jne. Olipa sitten yksityinen tai kunnallinen. Molemmissa löytyy erittäin hyviä ja huonoja ja kaikkea siltä väliltä.

On muuten täyttä bulshittia yleistää, että yksityinen hoito on neljä kertaa kunnallista halvempaa. Ei välttämättä tarvitse käydä Helsingin ydinkeskustan kalleimmilla vastaanotoilla...
        Muuallakin on elämää. Vastaanottojen hinnoissa on nykyään ERITTÄIN suuria hintaeroja. Kohtuuhintaisella vastaanotolla hintasuhde on n. 1/1,5. Jos vielä valitsee vastaanoton, joka vähentää kelan osuuden suoraan laskusta, ei tarvitse odotella palautusta kelalta.

• edelliseen
        vain kirjoitti:

Sanoisin, että kannattaa valita sellainen hammaslääkäri, jolla on mukava käydä ja joka tuntuu paneutuvan asioihisi. Kuuntelee, ottaa kivun huomioon jne. Olipa sitten yksityinen tai kunnallinen. Molemmissa löytyy erittäin hyviä ja huonoja ja kaikkea siltä väliltä.

On muuten täyttä bulshittia yleistää, että yksityinen hoito on neljä kertaa kunnallista halvempaa. Ei välttämättä tarvitse käydä Helsingin ydinkeskustan kalleimmilla vastaanotoilla...
        Muuallakin on elämää. Vastaanottojen hinnoissa on nykyään ERITTÄIN suuria hintaeroja. Kohtuuhintaisella vastaanotolla hintasuhde on n. 1/1,5. Jos vielä valitsee vastaanoton, joka vähentää kelan osuuden suoraan laskusta, ei tarvitse odotella palautusta kelalta.

piti tietenkin olla että "on bulshittiä väittää että yksityinen hoito on neljä kertaa kunnallista KALLIIMPAA". Muuten kuin edellinen.

• Auli
        vain kirjoitti:

Ja kun hampaat pysyvät kunnossa, niin suuriakaan eroja ei yksityisen ja terveyskeskuksen välillä ole. Paikan vaihto/laitto silloin tällöin ei paljoa maksa yksityiselläkään. Vaikeutena on vain löytää hyvä yksityishammaslääkäri.

Silloin kun tarvitaan juurihoitoja ja muita pitempiaikaisia hoitoja, niin kunnallinen hoito tulee huomattavasti halvemmaksi.

Eräs henkilö kertoi vaihtaneensa yksityishammaslääkärin, koska aina löytyi "hoidettavaa tonnin edestä".

• seurannut
        Auli kirjoitti:

Ja kun hampaat pysyvät kunnossa, niin suuriakaan eroja ei yksityisen ja terveyskeskuksen välillä ole. Paikan vaihto/laitto silloin tällöin ei paljoa maksa yksityiselläkään. Vaikeutena on vain löytää hyvä yksityishammaslääkäri.

Silloin kun tarvitaan juurihoitoja ja muita pitempiaikaisia hoitoja, niin kunnallinen hoito tulee huomattavasti halvemmaksi.

Eräs henkilö kertoi vaihtaneensa yksityishammaslääkärin, koska aina löytyi "hoidettavaa tonnin edestä".

Yksityishammaslääkärinä muutama kommentti.
        Epäluotettaviakin hammaslääkäreitä mahtuu ikävä kyllä sakkiin. Aivan niin kuin kaikilla muillakin aloilla. Uskoisin kylläkin, että kysymys on aika marginaalisesta ilmiöstä. Kannattaa kysellä tutuilta, tietävätkö jonkun hyvän ja hyvämaineisen ja kohtuuhintaisen hammaslääkärin. Kyllä viidakkorumpu kertoo "epäilyttävistä" tapauksista aika nopeasti.
        Toisaalta ON potilaita joilla ON joka vuosi hoidettavaa (vanhan) tonnin edestä. Silloin taasen pitää etsiä syytä peilistä eikä hammaslääkäristä.

Suomen hammashoitojärjestelmä on nykyään suunniteltu niin, että noin puolet aikuisista käyttävät kunnallisia palveluja ja puolet yksityisiä eikä merkittävää muutosta ole näköpiirissä. Järjestelmä, jossa kaikki hammashoito siirrettäisiin terveyskeskuksiin maksaisi maltaita ja metsämansikoita yhteiskunnalle.
        Kohtuuhintainen yksityinen hoito ei ole asiakkaalle paljon kalliimpaa kuin kunnallinen. Hintavertailu yksityisten välillä on vaikeaa. Kannattaa kysyä vaikka tavallisen tarkastuksen tai vaikkapa kahden pinnan muovipaikan hintaa muutamasta paikasta ja vertailla. Muidenkin toimenpiteiden hinnat ovat yleensä samassa suhteessa.
        Ja voi käyttää myös maalaisjärkeä. Jos menet vastaanotolle suuren kaupungin ydinkeskustaan, jossa kahvikuppi maksaa 1,5 kertaa enemmän kuin lähiökahvilassa, niin todennäköisesti hammaslääkärikin maksaa 1,5 kertaa enemmän kuin lähiövastaanotolla.

• Auli
        seurannut kirjoitti:

Yksityishammaslääkärinä muutama kommentti.
        Epäluotettaviakin hammaslääkäreitä mahtuu ikävä kyllä sakkiin. Aivan niin kuin kaikilla muillakin aloilla. Uskoisin kylläkin, että kysymys on aika marginaalisesta ilmiöstä. Kannattaa kysellä tutuilta, tietävätkö jonkun hyvän ja hyvämaineisen ja kohtuuhintaisen hammaslääkärin. Kyllä viidakkorumpu kertoo "epäilyttävistä" tapauksista aika nopeasti.
        Toisaalta ON potilaita joilla ON joka vuosi hoidettavaa (vanhan) tonnin edestä. Silloin taasen pitää etsiä syytä peilistä eikä hammaslääkäristä.

Suomen hammashoitojärjestelmä on nykyään suunniteltu niin, että noin puolet aikuisista käyttävät kunnallisia palveluja ja puolet yksityisiä eikä merkittävää muutosta ole näköpiirissä. Järjestelmä, jossa kaikki hammashoito siirrettäisiin terveyskeskuksiin maksaisi maltaita ja metsämansikoita yhteiskunnalle.
        Kohtuuhintainen yksityinen hoito ei ole asiakkaalle paljon kalliimpaa kuin kunnallinen. Hintavertailu yksityisten välillä on vaikeaa. Kannattaa kysyä vaikka tavallisen tarkastuksen tai vaikkapa kahden pinnan muovipaikan hintaa muutamasta paikasta ja vertailla. Muidenkin toimenpiteiden hinnat ovat yleensä samassa suhteessa.
        Ja voi käyttää myös maalaisjärkeä. Jos menet vastaanotolle suuren kaupungin ydinkeskustaan, jossa kahvikuppi maksaa 1,5 kertaa enemmän kuin lähiökahvilassa, niin todennäköisesti hammaslääkärikin maksaa 1,5 kertaa enemmän kuin lähiövastaanotolla.

Niin se henkilö jolta löytyi joka vuosi hoidettavaa tonnin edestä, vaihtoi hammaslääkäriä ja ei sen koommin enää tarvittu tonnin hoitoja.

Voisihan väittää, että hampaiden kunto yhtäkkiä parantui/vakkintui, mutta todennäköisempi vaihtoehto on tarpeettomissa hoidoissa.

Hyviä hammaslääkäreitä löytyy, mutta valitettavasti juuri ne hyvät hammaslääkärit ovat "marginaalinen ilmiö". Liekö koulutuksessa tai asenteissa vikaa...

• tiedän
        Auli kirjoitti:

Niin se henkilö jolta löytyi joka vuosi hoidettavaa tonnin edestä, vaihtoi hammaslääkäriä ja ei sen koommin enää tarvittu tonnin hoitoja.

Voisihan väittää, että hampaiden kunto yhtäkkiä parantui/vakkintui, mutta todennäköisempi vaihtoehto on tarpeettomissa hoidoissa.

Hyviä hammaslääkäreitä löytyy, mutta valitettavasti juuri ne hyvät hammaslääkärit ovat "marginaalinen ilmiö". Liekö koulutuksessa tai asenteissa vikaa...

En kuule ensimmäistä kertaa, että vaihtamalla hammaslääkäriä hammaslääkärikulut ovat pienentyneet selvästi. Joskus tähän on ollut syynä se, että toinen hammaslääkäri on neuvonnut asiakaalle kotihoidon perusteet ja edellinen hammaslääkäri ei ole puhunut koskaan kotihoidon tärkeydetä.Olen huomannut Aulin viesteistä, että olet todellakin perillä asoista ja puhut kokemuksen syvällä rintaäänellä.Kiitos monista hyvistä vastauksistasi tllä palstalla! =) Hammaslääkärin työtä seuranneenna olen huomannut,että "näkemyseroja" hoidosta on paljonkin ja tarpeettomia hoitojakin tehdään.
        Ja ei kyllä ole kovin montaa hammaslääkäriä tullut vastaan jonka hoitoon itse suostuisin menemään eli kyllä ne hyvät hammaslääkärit todellakin on "marginaalinen ilmiö"

• Oma hammaslääkäri joutaa ho...
        tiedän kirjoitti:

En kuule ensimmäistä kertaa, että vaihtamalla hammaslääkäriä hammaslääkärikulut ovat pienentyneet selvästi. Joskus tähän on ollut syynä se, että toinen hammaslääkäri on neuvonnut asiakaalle kotihoidon perusteet ja edellinen hammaslääkäri ei ole puhunut koskaan kotihoidon tärkeydetä.Olen huomannut Aulin viesteistä, että olet todellakin perillä asoista ja puhut kokemuksen syvällä rintaäänellä.Kiitos monista hyvistä vastauksistasi tllä palstalla! =) Hammaslääkärin työtä seuranneenna olen huomannut,että "näkemyseroja" hoidosta on paljonkin ja tarpeettomia hoitojakin tehdään.
        Ja ei kyllä ole kovin montaa hammaslääkäriä tullut vastaan jonka hoitoon itse suostuisin menemään eli kyllä ne hyvät hammaslääkärit todellakin on "marginaalinen ilmiö"

Mullakin oli sellainen homma, että lähes joka vuositarkastuksessa löytyi paljon korjattavaa.

Siis kyse yksityisestä puolesta koko ajan!

Hammaslääkäri ei ikinä maininnut mitään kotihoidosta, puhumattakaan muista neuvoista.
        Paikkasi, korjasi ja minä maksoin suuret laskut

Sitten aloitin oikomishoidon ja menin oikomishoidon erikoishammaslääkärille suoraan ilman lähetteitä, puhumattakaan että olisin maininnut asiasta "omalle" hammaslääkärille.

Kun sain raudat, oikoja näytti oikein peilin kanssa miten hampaat tulee puhdistaa jne.

Lisäksi hän alkuaikoina aina kysyi hampaanpesusta ja minä korvat/posket punaisena kuuntelin hänen "moralisoivaa saarnaa", vaikka olin tehnyt oppien mukaan.

Niin vain on käynyt, että olen oppinut tosi hyvän suuhygienian, toki se on jo rautojen kannalta pakko, mutta se on tullut tavaksi ja siitä olen kiitollinen oikojalleni!

Näin on minullakin nyt sitten reiättömät hampaat, mikä ei ikinä olisi ollut mahdollista oman yksityisen hammaslääkärini kautta!

• hoitotakuu_toteutuu

Soitat suunterveyden huoltoon. Heti alle puoli sekuntia yli 8:00 on jonossa yli 50 ihmistä. Jonottaminen on maksullista. Mirkosekunti ennen soittoasi puhelu olisi ohjautunut vastaajaan.

Kun vihdoin pääset läpi. Puhelu hammashoitsuaikavaraajan kanssa päättyy siihen, että sinä et ehkä tarvitsekaan aikaa, et ainakaan, jos sinulta ei nyt juuri ole henki menossa. Jos sinulla ei ole henkeä uhkaava tila. Turha varailla aikaa hammaslääkäristä.

No, jos nyt kuitenkin saat vakuutettua, että olet hammashoidon tarpeessa, saanet ajan suuhygienistille noin kolmen kuukauden päästä, jos hyvin käy. Aikaa voi mennä lähemmäs puolikin vuotta.

Suuhygienisti kertoo sinulle, että on olemassa hammasharja, hammastahna ja vielä löytyy hammaslankakin. Näihin sitten tutustutaan taas yhdessä kolmen kuukauden päästä uudella tapaamisella suuhygienistin kanssa. Tuolloin saattaa suuhygienisti repiä myös ikenesi verille, ihan vain muistuttaakseen, että se hammasharja on jo keksitty.

Saat seuraavan ajan kolmen kuukauden päähän, itse hammaslääkärille, jos suuhygienisti on nähnyt tähän tarvetta. Hammaslääkäri suorittaa tarkistuksen. Ottaa muutamat röntgenit. Arvioi jatkohoidon tarpeen. Ensimmäisen ajan saat parhaimmillaan kolmen kuukauden päähän.

Tässä vaiheessa aikaa on kulunut jo lähes vuosi ellei jo yli ja sinulta on mennyt rahaa miltei tuhat euroa. Joka tapauksessa kohdallasi on hoitotakuu toteutunut. Kaikki siis hyvin.

Eka kerta, kun sinulle suoritetaan oikeita hoitotoimenpiteitä voi hyvinkin olla reilun vuoden puolentoista vuoden päästä siitä, kun olet ensimmäisen kerran ottanut yhteyttä suunterveydenhuoltoon, kun olet tuntenut hammassärkyä.

Ensimmäisen hammaslääkäritapaamisen jälkeen kotiudut ihmetellen hammaslääkärin sanoja; eikö aikuinen ihminen osaa hoitaa hampaitaan, hakeutua ajoissa hoitoon? Jos olisit vuosi sitten tullut, hammas olisi ollut pelastettavissa kertahoidolla. Yhdellä paikkauksella. Nyt joudutaan juurihoitoon. Ehkä hampaan poistoon. Implanttiin. Tekareihin. Vuosien kallis hoito edessä.

• Olet_myöhässä

Ensinnäkin haksahdit palstahäirikön pommiin ja vastasit yli 12 vuotta vanhaan viestiin.

Tuo viestisi oli ilmeisesti tahallaan kirjoitettua vääristynyttä tietoa ja siltä varalta että tämä ketju pääsee lentoon, korjataan muutamia asioita:
        "Heti alle puoli sekuntia yli 8:00 on jonossa yli 50 ihmistä. Jonottaminen on maksullista."
        Jos tuollainen on totta asuinpaikkakunnallasi, asut jossain takapajulassa. Esimerkiksi Helsingissä jos kaikki asiakaspalvelijat ovat varattuja, puhelinnumero menee muistiin ja hammashoidosta soitetaan takasin myöhemmin. Jonottaminen ei siis maksa koska ajanvarauksesta soitetaan asiakkaalle.

Kunnallisen puolen maksut eivät ole sentään noin tähtitieteellisä kuin annat ymmärtää. Hygienistin maksaa käyntikerralta noin viiskymppiä ja harvoin tarvitaa edes kahta hoitokertaa. Hammaslääkärin toimenpiteet paikkauksineen jää yleensä alle satasen ja tietenkin hampaiden kunnosta riippuen käyntikertoja tarvitaan yhdestä muutamaan.

Taisi tuo koko viesti olla inhorealismia herätelläkseen aloittajan hoitamaan hampaitaan paremmin, mutta eiköhän asia ole tullut hänelle seväksi jo 12 vuotta sitten.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5263
    2. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5064
    3. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      91
      4124
    4. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3610
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3218
    6. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2801
    7. Kerro kolme huonoa ja

kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2297
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1924
    9. Rakastatko mua

Vielä?
      Ikävä
      40
      1800
    10. Onko kaivattusi

kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1638
    Aihe