Jengiytyminen ja reviiriajattelu netissä.

Epätieteilijä

Eri keskustelupalstoja seuratessa saa usein vaikutelman, että joku yksilö tai kokonainen ryhmä ottaa palstan ikäänkuin omakseen. Sisäänpyrkijät ja toisinajattelijat teilataan armotta. Heitä kehotetaan poistumaan palstalta tai lopettamaan kirjoittelunsa. Mikäli se ei onnistu, "tunkeutuja" vaietaan kuoliaaksi.

Olisi mielenkiintoista tietää, miten yleistä tuollainen on ja mikä osuus siinä on alkukantaisilla vaistoilla ja vieteillä. Entä tulevaisuus? Millaiseksi muodostunee netti-ihmisen evoluutio ja millaisia mutaatioita se tulee sisältämään? Ehkäpä tässä olisi oiva opinnäytetyö jollekkin ahkeralle ja tiedonhaluisalle opiskelijalle tai tutkijalle.

103

1994

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Arrakis

      Itsekin olen huomannut vähän saman ilmiön, luulen että ilmiön takana on samanhenkisten ihmisten tarve muodostaa ryhmiä. Se "keskustelu" on sitten lopulta suurimmaksi osaksi toisten mollaamista. Yleensäkin monilla keskustupalstoilla on vähän sääli se, ettei oikein kunnon keskustelua tai väittelyä tahdo syntyä.

      • uamme varmista

        Yleensä on vielä niin että palstan valtaa jonkun koulukunnan vastustajat ja he aloittavat vieraalla palstalla komentelun.


      • Kovin tuttua

        Juu, kyllä näin se on. Itsekin olen huomannut kun olen lukenut eri viestiketjuja tai käynyt keskustelua. Samoja kokemuksia myös mm. kavereillani ja tutuilla.


      • J. Käteinen
        uamme varmista kirjoitti:

        Yleensä on vielä niin että palstan valtaa jonkun koulukunnan vastustajat ja he aloittavat vieraalla palstalla komentelun.

        Kannatan kaikista asioista vapaata keskustelua. Kuitenkin hallituksen vastaiset tai vallanpitäjiä tai heidän politiikkaansa arvostelevaa kirjoittelua pitää karsia voimakkaasti


      • satoja tunteja
        uamme varmista kirjoitti:

        Yleensä on vielä niin että palstan valtaa jonkun koulukunnan vastustajat ja he aloittavat vieraalla palstalla komentelun.

        Jaa-a,eipä noista "valtaajista" tarvitse kauhean syvä analyysiä tarvitse tehdä.Mm.eräällä palstalla on "valtiaina" nuoria miehiä,jotka ovat menettäneet elämän toivon,eivät näe että itselläänkin on asioihin osuutta.Elämä nyt "on nyt vaan tälläistä"ja jäädään paikalleen lojumaan.Eli velttoja,elämän vastuuta karttavia jotka käyttävän aikansa asiansa toitottamiseen.

        Ja sitten,toisaalla,näkee sitten vain kateutta ja pitää sitten muuten vain aukoa päätään.Toiset,kuten minä,teen vain aikani kuluksi nasevia lausahduksia.
        Tosin,on täällä joskus harvoin saanut osallistua ihan asialliseen keskusteluun mutta ne onkin sitten melko helmiä.

        Ja mihin evoluutio vie;Se vie entistä asiattomampaa käytökseen,ikävä kyllä.Hyvä esimerkki on chatti,jonka aloitin jo 8 vuotta sitten.Jos vertaa sen ajan ja tämän päivän niin ikävä kyllä,nykyään ei osata enään käyttäytyä koska ajattellaan että netissä saa laukoa mitä vaan,sellaistakin mitä ei livenä sanottaisi.


    • Arrakis

      Niin ja lisäksi toinen valitettavan yleinen ilmiön on keskustelupalstan valtaavat "hörhöt", joilla ilmeisesti ei ole mitään elämää muualla kuin roikkua netissä. Kymmeniä ja taas kymmeniä viestejä ja keskustelunavauksia saman päivän aikana ja yleensä samaa asiaa koskevia "hörhöviestejä", sitten ei kestä kauaakaan kun kaikki vähänkään asiallista keskustalua yrittävät kaikkoavat palstalta.

      • NiinpäNiin

        Kaikki, jotka ovat eri mieltä kuin minä ovat hörhöjä.


      • Anal Lubea anukseen
        NiinpäNiin kirjoitti:

        Kaikki, jotka ovat eri mieltä kuin minä ovat hörhöjä.

        Joo, justiinsa näin.

        Minä, minä ja vain minä osaan keskustella. Olen sivistynyt. Olen eliittiä. Muut ovat roskaväkeä. Tulivat pilaamaan tämänkin palstan.

        Suosttelen tämänkaltaisille runsasta Anal Lube voitelua pyllynreikään ja tiheästi. Ehkä se siitä sitten lähtee edistymään se neuronitoiminta....niinpä niin....ehkä?


      • hmmmmmmmm.

      • Löysit persoonasi
        hmmmmmmmm. kirjoitti:

        Sinhän se hörhö olet itse.........Googlekin sen tietää!!!

        http://www.google.fi/search?q=nettihäirikkö s24&oq=nettihäirikkö s24&sugexp=chrome,mod=0&sourceid=chrome&ie=UTF-8

        Jees, jees. Onhan se positiivista kuitenkin se, että tunnistit sieltä itsesi.


    • Erittäin yleistä näyttää olevan. Joillekin tulee sellainen "tämä on meidän palsta" -ajatus päälle, ja sitten siellä samalla palstalla vaan läristään asiaa mikä ei sinne vähääkään kuulu, pääasia että ollaan "tuttujen" kesken.

      Ei kannata välittää siitä. Kyllä palstat siistiytyisi jos jokainen malttaisi pysyä asiassa ja viitsisi poistatella asiattomia viestejä.

      • qntelen

        Ja jos ei olisi kaltaisiasi loikkareita jotka jättävät jätöksiään joka palstalle, eikö niin?


      • qntelen kirjoitti:

        Ja jos ei olisi kaltaisiasi loikkareita jotka jättävät jätöksiään joka palstalle, eikö niin?

        Suuresti ihailen tavatonta rohkeuttasi esiintyä anonyyminä puskastahuutelijana!


      • vedäKäteen
        kekek-kekek kirjoitti:

        Suuresti ihailen tavatonta rohkeuttasi esiintyä anonyyminä puskastahuutelijana!

        ...sanoo anonyymi anonyymin nimimerkkinsä takaa anonyymisti.


    • skitsofreniat

      Palstoillahan on joku aihealue jolla tulee pysyä. Ei kuulu aihealueeseen jos kaikkialla salaliittoja näkevä jankuttaa että kaikki tieto on salaliiton kontrolloimaa paitsi hänen nettikaverinsa hörhöpalstan tieto.

      • täsmennystä tarjolla

        Paitsi jos palstan aihepiirikin on salaliiton saastuttamaa.


      • skitsofreniat
        täsmennystä tarjolla kirjoitti:

        Paitsi jos palstan aihepiirikin on salaliiton saastuttamaa.

        kuten on hörhöpalstankin tieto, joten kaikki keskustelu turhaa täysin. Tietsikat palamaan ja metsään piiloon foliokääreissä.


      • kuuluuhan,

        Toki se liittyy keskusteluun, jos sen aihetta koskevasta asiasta on kätketty tietoa. Miksi ei liittyisi?


    • missä logiikka?

      Olen huomannut samaa. Olen itsekkin tullut ns tapetuksi yhdellä nimimerkillä eräältä palstalta. Sillä palstalla on eräs tod. näk. nainen joka tappaa sieltä jokaisen "kilpailevan" naisen pois. Minimerkkini pöllittiin ja varas heilui sen kanssa pitkin palstoja huuteli sillä ihan kamalia. Joten jätin sen nikin ja ....olin järkyttynyt.

      Pidin taukoa ja jos joskus harvoin menen, ei sinne kannata mennä omalla nikillä. Jokainen rekattu ensin kiusataan siellä ja haukutaan ja jos sen jälkeenkin jaksat edelleen mennä sinne, saat osaksesi edelleen vittuilua, mutta saat ehkä olla. Jos jaksat kuunnella sitä jatkuvaa naljailua. Kokaisesta uudesta rekatusta tehdään siellä alkuun todella törkeitä aloituksia. Jos edelleen menet omalla nikillä, sun viestejä aletaan poistaa. Ne vain katoavat. Ihan sama mitä sanot sinne.

      • että sillai taas

        Puhutko nyt rekisteröidystä nimimerkistä vai "nikistä", joka ei ole rekisteröity
        esim. ylläpidon tarjoamaan järjestelmään? Tarkoitatko S24-palstoja vai muita
        netistä löytyviä systeemejä?

        Tekstissäsi on ehkäpä jopa pointtia, mutta varsin oleellisia asioita jätät kuitenkin asiasta kertomatta kuitenkin syyllistäen muut. Yleensähän eri asioihin ja tapahtumiin kuitenkin tarvitaan alkusysäys ja syyt, oletkohan itse asioihin yhtään "vaikuttanut"?

        Tietysti jos "minimerkkisi", kuten itse kirjoitat, on "minimerkki", mitä muuta voit
        olettaa?


    • Onko muka tyhmempää

      Oliota planeetallamme olemassa, kuin joku vapaasti ja anonyymisti kommentoitavissa oleva palsta netissä ?

    • anonyymit aivopierut

      Kummajaiset pesiintyvät nettiin. Ei siinä mitään sen ihmeellisempää ole. Oikeassa elämässä on vähän vaikeampi esittää omituisia ajatuksiaan. Pitäisi olla niin, että voi kirjoittaa vain omalla nimellä, niin tulisi ehkä vähän järkeä nettipalstoille.

      • se paskiainen

        Asiaa!


    • Toihan kuulostaa ihan samalta, mitä kirkko on tehnyt jo aikojen alusta asti?
      Älä pidä muita Jumalia......

      • jollai sillai

        Kauanhan tähän menikin että "uskontokortti" vedetään hihasta!

        Hyvä hyvä :)


      • jollai sillai kirjoitti:

        Kauanhan tähän menikin että "uskontokortti" vedetään hihasta!

        Hyvä hyvä :)

        Niinpä vielä kun saadaan "natsi-", "kuntauudistus-", "kukkahattutäti-" ja "persukortit" niin alkaa olla pakka aluillaan.


    • Saman olen huomannut useilla palstoilla.

      Ihan kuin työpaikoilla, missä syntyy niitä "porukoita"
      kukaan uusi ei helposti kelpaa sakkiin.
      Joka sitten tietää kaikesta kaiken......

      Lapsellista ja tyhmää käytöstä,
      eikä kyse suinkaan ole aina nuorista, vaan jo aikuisista.
      Puuttuu vaan se aikuismainen käytös,
      Sitä odotellessa!

      Nähtävästi aikuiset kaipaavat kovasti lisää valvontaa, hekin :)

    • rhhe-1962

      Anonyymi ihmiset uskaltaa kirjoittaa ajatuksensa paremmin ulos.. Mut se miks pitää lyöttäytyä yhteen sellaisien kanssa jotka haukkuu ja valehtelee on outoa.. Onko todellakin niin että täs maailmas ei pärjää jos ei valehtele tai hauku jotain toista..
      Mä oon huomannu että joka ikisessä keskustelu palstal löytyy näitä haukkujia..

      • poisvaan

        Joo, ei ole kyllä järkeä olla sellaisilla palstoilla sitten ollenkaan. Sitä melkein tulee seuransa kaltaiseksi. Se pitäs heti vaan vaihtaa muille pasltoille. On kai niitä vielä missä ei tuollaista ole ainakaan niin paljoa.


    • hekotin

      spurdö spärdö janne kaatu skootterilla :D :D :D :D

      • Se on Jonne. Ei mikään Janne. Jonne Jonnersson jos ihan tarkkoja ollaan.


    • Olen huomannut kyllä ilmiön. Basson foorumi oli ennen ihan paras keskustelukanava nuorison kesken erilaisten yhteiskunnallisten ilmiöiden suhteen mutta yli-innokkaat moderaattorit pilasivat kaiken. Vaikea keskustella rakentavasti mistään kun ihmiset juttelevat vain tasolla jolla haluaisivat asioiden olevan, ei siitä mitä varsinaisesti tapahtuu. Ymmärrän kyllä että KELA ja Sossu ovat vain pahiksia jotka ilkeyttään antavat liian vähän rahaa ja että kaikilla olisi kivempaa jos kommunismi mutta tämä lähestymistapa ei valitettavasti kuvaa sitä maailmaa jossa eletään.

    • Tarkoitus ei täyty

      Sama juttu sisäpiirejä pursuavissa chateissa.Vieraat, yhteisöihin ja piireihin kuulumattomat vaietaan kuoliaaksi niissä.
      Annetaan ymmärtää, että älä puutu MEIDÄN keskusteluun.Vaikka "mekeskustelut"
      pitäisi käydä privaatisti.Mutta eihän se näin mene.Siellä sisäpiirit keskustelee.
      Sopivat treffejään jne.Vaikka luulisi noin tutuiksi tulleiden vaihtaneen jo puhelinnumeroitaankin.Ettei tarvitsisi chatteihin tulla keskustelemaan tälläisistä.

    • puu merki tön

      Kun aikoinaan aloittelin kirjoittelua palstoille huomasin tuon ilmiön. Minua ei suorastaan mollattu mutta yhtä hyvin toimi se, että minut jätettiin kokonaan huomiotta. "Sisäpiirit" olivat silloin paljon vahvemmat kuin nyt koska palstoja on paljon ja lisänä facebookit ja twitterit joihin nämä jengit ovat kai siirtyneet ainakin osittain osoittamaan yhteenkuuluvuutta toisilleen.

      Toisaalta pitää muistaa, että nykyinen vapaa keskustelu on vielä kovin nuorta ja ehkä siksi kehittymätöntä. Meitä on aina pidetty pimeässä vailla mahdollisuutta esittää vapaasti mielipiteitämme propagandamedian talutusnuorassa, joten ei ihme, että varsa alkaa kirmailla laitumelle päästyään.

      Lisäksi tälläinen anonyymi kirjoittelu aiheuttaa joissain ainakin joskus pakonomaista tarvetta ylilyönteihin, pakon purkaa turhautumiaan teksteihin vaikka on aivan varmaa, ettei kukaan käyttäydy niin luonnollisessa ympäristössään.

      Omalla, esim. pankkitunnuksin varmistetulla nimellä kirjoittamispakkoa en kuitenkaan suosittele otettavaksi käyttöön. Tekstit varmasti kohenisivat, saattaisivat jopa muuttua puiseviksi. Mutta sen myötä palstat myös autioituisivat kuin syrjäkylät suomessa ja kansalaisista kerättäisiin taas lisää tietoa talteen mahdollista, myöhempää käyttöä varten. Niille jotka tätä haluavat on jo olemassa palstoja joissa keskustella. Olen niissä käynyt mutta en viihtynyt minuuttia kauempaa. Olo oli kuin pakolla lukisi 50 vuotta vanhaa tietosanakirjaa.

      Vapaa ja nimetön kirjoittelu on hyvä mutta keskustelukulttuurissa on kyllä petrattavaa. Uskon tämänkin asian korjaantuvan ajan kuluessa kunhan ihmiset saavat enimmät höyrynsä purettua "paperille".

    • !!!!!!!!!!

      Ei tämä eroa normaalista elämästä. Täällä pätee aivan samat säännöt, kuin työelämässä. Joko sinä pystyt pitämään mielipiteesi ja kantasi ja taistelemaan sen puolesta. Samat asiat toistuu työelämässä. Välillä minä olen jonkun kanssa samaa mieltä ja taasen toisinaan olen enemistön kanssa eri mieltä ja pystyn yksin vaientamaan jopa kokonaisen ryhmän. Samaa teen työelämässä, minä jopa vaiennan isojakin johtajia, saatikka pikku pomoja.
      Välillä olen pistänyt LAtelle LApista luun kurkuun ja toisinaan ollaan oltu samaa mieltä!!!!!!!!!!!

    • ;D ff

      Turha tästä palstojen valtaamisesta noita vuosia päähänpotkittuja salaliittoteoreetikoita on syyttää. Poliittiset valtaklikit ympäri netin ovat heitä potkineet ja nyt he tuntuvat vain antavan samalla mitalla takaisin.

    • .. suomi24 :n keskustelupalstatkin voisi muuttua siten, ettei muut pääse kommentoimaan kuin rekisteröityneet. Loppuisi älytön suunsoitto ja haistattelu.

      • Gmaili harmaana

        Tuota minä kannatan. Esim. pankkitunnisteilla / puhelimella tunnistuen saisi keskusteluoikeuden suomi24:n. Nyt täällä on niin paljon suunsoittoa, että tämä koko foorumi on lähinnä surkuhupaisa palsta.


    • Ateismipalsta...

      On paras.Sinne tulee kiihkouskovaisia hörhöjä höpöttämään jostain 2000 vuotta sitten eläneestä pitkätukka maailmanparantajasta ja sitten ne hihhulit ottaa aina semmosen selkäsaunan että roikaa.Naurattaa,mutta toisaalta vähän säälittääkin niiden puolesta.

      • MOT ja silleen

        Aloitus tuli näin konkreettisesti todistettua, onnittelen.


      • semmostahan se..
        MOT ja silleen kirjoitti:

        Aloitus tuli näin konkreettisesti todistettua, onnittelen.

        Yhteiskunnassa muutenki,suomi on semmonen kuppikuntien maa.


      • Kiinnostas tietää

        Mistä olet saanut käsityksesi että 2000-vuotta sitten ei hiuksia leikattu? Kun puhuit pitkätukkamaailmanparantajasta. Itse kyllä epäilen että siihen aikaan saattoi sosiaalinen kontrolli olla hiukan toista kuin nykyään.


      • Omilla aivoilla !
        semmostahan se.. kirjoitti:

        Yhteiskunnassa muutenki,suomi on semmonen kuppikuntien maa.

        Just näin se on! KUPPIKUNTAISTA SAMOIN AJATTELEVAA MASSAJENGIÄ JOILLA ON ASIOISTA AINOASTAAN SE MIELIPIDE MIKÄ KULLOINKIN ON VALLALLA:
        Ihmettelen että edellinen kommentti on miinustettu jopa 69 kertaa.????
        Se jo osoittaa tämän väitteeni todeksi!


    • ilmbr888

      Kamoon hei! Miten näillä palstoilla voisi olla älyllistä keskustelua. Tänne kirjoittelevat työttömät yksinhuoltajat sekakäyttäjät pervot koulintsaajat sekä poliitikot. Se ei vaan sovi näille näille ketjuille, tuo järjen valo.

      • Hou hou.

        Unohdit mielenterveyspotilaat!


      • ja....
        Hou hou. kirjoitti:

        Unohdit mielenterveyspotilaat!

        kaikken tyytymättömät ammattirutisijat,kuten myös joka palstalla itseään esille tuovat narsistit.


    • ozmo

      juu jokkut jenkit oli yöllä rikkonu ikkunat .

    • tammi2

      kaikea sitä yritetäänki,tälläisena-aikan,varmaa hakevat osoiteita jotka eivä lähden sivulla millään,lähetetään maksu osoiteeseen eiköhän toimi??
      Eivät tajua että kaikki täällä on vain katoavaisuutta,omaksee eivät saamitään kun rajanyli kulkevat se on varmaa myös.

    • TKS_

      Tämä käytös ei poikkea ihan tavallisesta koulu- tai työpaikkakiusaamisesta mielestäni mitenkään. Sen harjoittaminen vain on helppo toteuttaa anonyymisti. Näin käyttäytyvät ihmiset ovat todennäköisesti juuri niitä, jotka tarvitsevat jatkuvan hyväveli-verkoston ympärilleen, jotta he kokevat olonsa turvalliseksi. Ja varmasti oma "näkymättömyys" yksilön arkielämässä ajaa keskustelupalstoille myös irrottelemaan. Luulen, että tulevaisuudessa netti-ihmiset tulevat jakaantumaan yhä selkeämmin "sabotoijiin" ja järkevästi argumentoiviin. Itse olen huomannut, että esim. selkeästi johonkin harrastukseen ja tekemiseen profiloituvat keskustelupalstat sisältävät eniten asiallista keskustelua, ja ne palstat, joissa ollaan enemmän kiinnostuttu muiden elämästä kuin omasta, vetävät puoleensa näitä "persoonia".

    • N11NPÄ

      Sama ilmiö toistuu muuallakin missä ihmiset touhuavat - miksi netti olisi poikkeus?

      • näin 2 samaa mieltä

        Täällä niitä keskenään keskustelioitakin paljon, haukutaan ja toisella nimimerkillä sitä haukkumista kehutaan, saahan niin enemmän painoarvoa huutelulleen ;)


    • viemärin kansi

      Nettikirjoittelutouhu tällä hetkellä on juuri niin kuin muukin yhteiskunta,
      likaviemäri missä pas.ka nousee pintaan kellumaan.
      Muutenkin rikolliset ovat ottaneet tämän netin hallintaansa jo kauan sitten.
      Ja jäljet johtavat sylttytehtaalle.

    • Intressi vapaa.

      Minulla on sellainen mielikuva että ihmisillä on erilaisia arvoja joiden puolesta mikään ei ole pyhää kaikkea on väitettävä mutta ilman todellisia perustelua.
      Toiseksi luulen että jotku ihmiset ovat niin yksinkertaisia että kuvittelevat voivansa muuttaa maailmaa harhaisilla väitteillä ja nauttien sadismista.
      Kolmanneksi poliittiset äärilaidat tekevät politiikkaa johon osallistuvat ihmiset jotka on vietävissä idologian perässä tarkoitan perässä hiihtäjät joilla ei ole omaa käsitystä vaan käsitys on muiden kertomaa.
      Joskus myös fanitetaan jotain niin paljon että sen puolesta pannaan kaikki likoon.Toivoisin että ihmiset oppisivat fanittamaan itseään ettei mieli mustu tyhjän takia.
      Suvaitsemattomuus on yleistä vaikka suvatsevaisuuden puolestapuhujat itse ovat suvaitsemattomia.
      Ammatti rikollisuudella on omat intrensinsä.
      Kysyisinkin ovatko kaiki jollakin tapaa sairaita jotka eivät ole suvaisevaisia tai lähimmäisiään rakastavia.

    • -uhriksi joutunut-

      Suomi24 sivuston chatissa, Oulu-huoneessa on juuri tuonkaltainen porukka johon kuuluu muutama naispuolinen ja miespuolinen chattailija. He levittelevät perättömiä juoruja muista ja kun herjojen kohde puollustautuu he alkavat syytellä henkilöä valehtelijaksi. Kun muut chattailijat eivät kumpiakaan ainakaan hyvin tunne eivät he tiedä ketä uskoa ja kun tuossa porukassa on useampi yhtä vastaan, niin monesti he ovat näin myös vakuuttavampia. Itse lopetin chattailemisen alkusyksystä ja keskityn oikeisiin ihmissuhteisiin mieluummin. hyi olkoon, riidelkööt keskenään ja eläkööt elämänsä tietokoneen äärellä chatissa, se aikakausi on minun elämässäni ohi.

    • Don't worry be happy

      Kepu voittaa aja.

    • Kukkahattu vinossa

      Olen ollut yhdellä palstalla joskus, mutta en jatkanut, kun ei minulle juurikaan vastailtu. Luen sitä aika usein vieläkin.
      Tietyt palstat ovat kuin mainokset, eli muutama vuosikymmen ajastaan jäljestä ja vanhoillisia ja luutuneita asenteita korostavia kaikin puolin. Puheenaiheet koskevat paljolti miesten ja naisten rooleja, nuoria naisia ja "hurmaavia" vanhempia miehiä, millaisia nimenomaan naisten pitäisi olla ja miten naiset rupsahtavat, miten ennen kaikki oli paremmin. Kukkahattutädit ja vihreät ovat myrkkyä.
      Naiset saavat olla rauhassa palstalla, jos pitäytyvät naisten aiheissa eli marjastuksessa, kalakukko-ohjeissa ja koti-iltojen hehkutuksessa. Ulkoilmassa reippailu on myös plussaa. Näin kärjistäen.
      Vaikuttaa siltä, että tavallisten ihmisten palstoilla on enimmäkseen aika konservatiivista väkeä. Sosiologinen tutkimus voisi olla mielenkiintoinen. Ikäryhmä palstat olisivat jännittävä kohde. Millaisen kuvan ne antavat esimerkiksi viis- ja kuuskymppisistä suomalaisista?

      • näin

        Minä kyllä vastaisin jos tietäisin millä palstalla on kirjoitus.


    • Osansa tässä olisi moderaattoreilla, jos aihepiiriin kuulumatonta keskustelua suitsittaisiin. Todella jännä huomata tuo sama ilmiö. Joillekin palstoille muodostuu oma sisäpiirinsä ja sen ihan aistii. Itse en yleensä jaksa olla tuollaisilla keskustelualueilla, kun yritän jossain määrin aihepiirissä pysyä. Ehkä tämä on yksi mekanismi noiden sisäpiirien muodostumiselle, eli karsintaa tulee tätä kautta asialliselle keskustelulle. Pääasiassa ilmiön muodostaa kuitenkin ihmisen tarve muodostaa ryhmiä. Tuohan on sitten ihan biologinen ominaisuus kamppailussa elämässä. Lauma monesti voittaa yksilön (ei aina, kun siinäkin on huonot puolensa.

    • Kallen tyttö

      Jep! Harvoin tulee otettua kantaa. koska kuten joku Täällä kirjoitti, asiallista ja rakentavaa mielipide vaihtoa ei synny.Tämäkin kannanottoni on vähän myöhäsyntyinen. Olen miettinyt että minkalaisia ovat ihmiset joilla on aina vain negatiivista kirjoitettavaa, asiasta kuin asiasta. Olipa kysymyksessö Jenni Haukio, Obama, Viro, Pekka Haavisto, uutisten lukija, Ruotsin prinssessat sää. jne. jne. Ja asiaan kun asiaan töräytetään lause jolla ei ole mitään tekemistäkään ko. asian kanssa.
      Paljon puhutaan kriis avusta sinne ja tänne. Metin että nämä töräyttelijät jotka seilaavat Vauva- lehdestä maikkarin sivuille, Suomi24:n palstoilta jonnekin muualle olisivat pahanolon tunteineen ja negatiivisuuden siirtoineen todellakin kriisiavun tapeessa.

    • Kylmät kädet

      Itse taas pikemminkin pyrin kannustamaan ihmisiä keskustelemaan vapaasti omaksi ottamillani palstoilla, kuten esim:

      Masennus
      Alkoholi
      Huuhaa

      • suvaitsevuutta

        Antakaa nyt ihmisten purkaa asiotaan jotka ovat heille kertomisen arvoisia , kun muuten ei ihmiset enään kohtaa toisiaan. Syrjäseutujen asukkaille tämä voi olla hyvinkin tärkeä itseilmaisun kanava ja siksi trkeä


      • Kylmät kädet
        suvaitsevuutta kirjoitti:

        Antakaa nyt ihmisten purkaa asiotaan jotka ovat heille kertomisen arvoisia , kun muuten ei ihmiset enään kohtaa toisiaan. Syrjäseutujen asukkaille tämä voi olla hyvinkin tärkeä itseilmaisun kanava ja siksi trkeä

        Olen samaa mieltä.


      • kallen tyttö
        suvaitsevuutta kirjoitti:

        Antakaa nyt ihmisten purkaa asiotaan jotka ovat heille kertomisen arvoisia , kun muuten ei ihmiset enään kohtaa toisiaan. Syrjäseutujen asukkaille tämä voi olla hyvinkin tärkeä itseilmaisun kanava ja siksi trkeä

        Joopa, joo! Luulen että pahansuovat töräyttelijät eivät edusta syrjäseutujen asukkaita Uskon että syrjäseutujen asukkailla on positiivisempi maailman kuva niin pressan rouvista, prnsessoista, kuin muustakin asiasta. Ymmärtävät että esim. joskut ohjelmat, kuten tanssi tähtien kanssa on leikkiä. Ehkä he eivät halua kurkkia tänne negatiivisuuden maailmaan. Tai ei ole uskallusta kertoa miten pieniä voi ilot olla. Sehän on suorastaan häpeällistä. Senkuin puuhastelevat kansalaisopistojen monipuolisissa piireissä, tekevät kenties käsitöitä myyntiin. Jospa saisi pienen kiertoajelun linja-autolla vaikka entisajan kartanoihin , teatteriin tms.


    • Juutuuta

      Aika jännää että tätä ketjua ei kukaan neropatti ole tullut tärväämään, täällähän on ihan oikeata keskusteluakin.

      Muutama vuosi sitten kyselin matkustusosiossa kaljakärryjen hintaa Eckeröllä kun en pystynyt sillä hetkellä surffaamaan E:n sivuille ja tulipas kommenttia! Köyhä pysy himassas jos pitää - oliskohan se hinta abt 7 e - kärryjen hintoja kysellä ja ihmettelyä että oli vain vaivalloista kysellä muilta hintaa. Sama juttu taksihintojen kyselyn suhteen muualla päin mualimaa.

      Ylläoleva kirjoitus siitä, että naiset saavat olla rauhassa kunhan ymmärtävät pysyä omissa pikku aiheissaan, pitää todella paikkansa. Ei pidä lähteä pikkujätkien ja ongelmallisten reviirille mitään pohtimaan ja kysymään, vaikka kaipaisi asiallisia tietoja.Tuntevat velvollisuudekseen tyrmätä!

      Miehet - paremminkin siis ne, joilla miehistyminen on vasta alussa - jaksavat palstakiusata ja painaa kuin lastentarhassa. Voi-voi sentään. Itse olen siis nainen ja mm. 4-kymppisen miehen sisar. Neljäkymmisillä tuntuu myös olevan niitä ongelmia ihan tarpeeksi asti kun joka mutkassa on todisteltava toisten tyhmyys ja omat tiedot.
      Oma mieheni jaksaa hymähdellä velipojalleni ja muutamille ketjuheikeille, joita eri palstoilla vilisee muita provoilemassa. Hän onkin aikuinen mies.

      Joskus jotkut kirpakkaat kommentit kyllä naurattavat tyhmyydessään, että on tässäkin se valoisa puoli. Kunpa se vastakirjoittelija vain ymmärtäisi herättävänsä hilpeyttä eikä suuttumusta.

      Piss on juu tuu (vanha italialainen loru)

    • salaseuravastainen
    • nottaterve

      Yrittihän tuossa joku sottasuu jo tärvätä tämänkin keskustelun niputtamalla ajattelemattomasti työttömät, yksinhuoltajat, pervot ja sekakäyttäjät samaan kasaan! Olen yksinhuoltaja sekä työtön, en kumpaakaan omasta halustani, eikä minulla ole mitään tekemistä pervoilun tai päihteiden kanssa.

    • Jgodoh

      Kaksi internetin tärkeintä sääntöä kannattaa muistaa:
      1. Älä ruoki trollia
      2. Don't fuck with internet and internet won't fuck with you.

    • sotu,-

      Ihmiset kokevat henkilöihmisen tärkemmäksi mitä ihmisen. Henkilöihmisellä on elämä toisin kuin ihmisellä. Ihmisenä minua voi syyllistää ja hakkua mielin määrin, mutta syytökset ym. otan henkilöihmisenä henkilökohtaisesti. Olen itsekin syyllistänyt ja haukkunut ihmisiä. Ihmisenä minulla on oikeus ja velvollisuus ottaa kantaa ihmisten tekemisiin ja sanomisiin.

      • ihmisen poika

        Aivokuolemalla tarkoitetaan tilannetta, jossa aivojen toiminta on peruuttamattomasti loppunut, vaikka sydän ja verenkierto vielä toimivat. Aivokuolleen henkilön aivotoiminta on peruuttamattomasti ja täydellisesti lakannut, jolloin tämä on Suomen lain mukaan kuollut.

        Ihminen voi elää vaikka aivotoiminta on loppunut, mutta henkilö on lopullisesti kuollut ja postettu henkilörekisteristä.


      • elimistö
        ihmisen poika kirjoitti:

        Aivokuolemalla tarkoitetaan tilannetta, jossa aivojen toiminta on peruuttamattomasti loppunut, vaikka sydän ja verenkierto vielä toimivat. Aivokuolleen henkilön aivotoiminta on peruuttamattomasti ja täydellisesti lakannut, jolloin tämä on Suomen lain mukaan kuollut.

        Ihminen voi elää vaikka aivotoiminta on loppunut, mutta henkilö on lopullisesti kuollut ja postettu henkilörekisteristä.

        Aivokuolleen henkilön hengitystä ja verenkiertoa voidaan tilapäisesti ylläpitää, jos häneltä on tarkoitus ottaa elimiä luovutettavaksi.

        Yhdysvalloissa terveestä ihmisestä voidaan prosessoida elimiä 100 000 dollarin arvosta esim. jänteitä, ihoa, verisuonia metri hintaan ym.


      • Hinta alakanttiin
        elimistö kirjoitti:

        Aivokuolleen henkilön hengitystä ja verenkiertoa voidaan tilapäisesti ylläpitää, jos häneltä on tarkoitus ottaa elimiä luovutettavaksi.

        Yhdysvalloissa terveestä ihmisestä voidaan prosessoida elimiä 100 000 dollarin arvosta esim. jänteitä, ihoa, verisuonia metri hintaan ym.

        Jos kaikki hyödylliset ihmisen osat saadaan talteen ne prosessoidaan, tuotteistetaan ja myydään maksimiarvostaan. Yhden ihmisen arvoksi voi tulla jopa 250 000 dollaria.

        Sarveiskalvo 6 000 dollaria pari
        Sydänlappä 7 000 dollaria
        Jänteistä 1 000 doallria kpl
        Suonista 10 000 dollaria metriltä


    • katoavaista

      Ihmisen elämä muodostuu henkilöihmisen kehittämisestä. Henkilöihminen jää elämään ihmisten muistissa ainakin jonkun aikaa, mutta lopulta henkilökin unohdetaan.

    • On melko yleistä

      Ihmisyksilöt ovatkin varsin epäarvoisia nykymaapallerolla. Eivätkä heidän näkyvät teot ja tulot välttämättä vastaa sitä hyötyä mitä he tuottavat oikeasti.
      Mutta on syytä tajuta myös se seikka että koko nettisätti
      edustaa osaa keinotodellisuudesta mikä ei ole ehkä totta.

      • uskonpuute1

        Ihmiset eivät suostu uskomaan olevansa vain muistijälki jossakin ihmisen pään sisällä.


    • Teille kaikille oppi

      Loppuanalyysi tästä ketjusta: Voidelkaa päivittäin pyllynreikiinne Anal Lubea. Se
      lisää huumorintajua, älykkyyttä ja muitakin positiivisia ominaisuuksia ihmiseläin populaatiossa.

    • Ikuinen riesa

      Nettipalsta:

      - Ei ole Demokratia
      - Ei piittaa mielipiteestäsi hevon***** vertaa
      - Asemallasi oikeassa elämässä ei ole merkitystä
      - Koulutuksellasi ei ole merkitystä
      - Sosiaalinen taitosi on toissijainen hyve
      - Keskustelu toimii joko argumenttien, faktojen tai sosiaalisten aseiden varassa
      - Keskustelun suosio perustuu joko huumoriin, todellisen merktisevän tiedon välittämiseen tai sosiaalisten kytköksien todentamiseen.
      - Keskustelussa et ole oikeastaan "kukaan" - olet vain sanojesi jatkumo.

      Jos keskustelusi junnaavat niin
      1) Olet väärällä palstalla
      2) Olet väärällä asenteella
      3) Et ole tukenut faktojasi riittävän selvästi
      4) Sinulla on "Tärkeä mielipide" (kaikilla on ja siksi kenenkään mielipiteellä ei ole väliä).

      Oikeasti, nettikeskustelussa mitataan sosiaalisten taitojesi rajoja. Osaatko työntää itsesi sivuun? Ymmärrätkö milloin joku ärsyttää sinua? Ymmärrätkö milloin tietyn tyypin kanssa ei kannata keskustella? Osaatko oikeasti argumentoida? Onko tietopohjasi kunnossa? Hahmotatko syyt sille miksi tietyillä palstoilla on ryhmänsä? - TARVITSET SOSIAALISIA TAITOJA.

      Itse olen keskustellut digitaalimedioissa jo ennenkuin internet oli edes olemassa nykymuodossaan. Olen huomannut että sosiaalista suosiota ei kannata aluksi edes odottaa jos tuo jollekin palstalle ns. "uutta tietoa". Ihmiset vihaavat olla väärässä, ja käyttävät sosiaalisia aseitaan siitä vastaan joka yrittää osoittaa heidän olevan väärässä. Tähän neuvona voin vain antaa : Pyri olemaan vihatuin palstalainen faktojesi kautta. Jos haluat kylpeä sosiaalisessa positiivisessa huomiossa niin soita mielummin mummollesi.

      • Sisäistäkää poijjaat

        No joo ihan hyvä. Olet todennäköisesti sisäistänyt Anal Lube käyttäjien persoonaidentiteetin.


    • 2+11

      Kulttuurimme maasta riippumatta perustuvat valta-ajatukseen, ja sitä harjoittaa niin yksilöt kuin valtiotkin. Ryhmittymät ovat siis yksi muoto siitä. Vallan tarkoitus oli alunperin, ja on edelleenkin, alistaa omat tahdot.

      Tässä hyvä video: http://www.youtube.com/watch?v=xAmZII6hXZc&feature=youtu.be

    • Lisää älyä + humoria

      Ilmaisia neuvoja nettikeskusteluun. Soveltuu kaikkeen muuhunkin keskusteluun.
      Älä ole tosikko. ( No tyhmä on yleensä tosikko, ei aina. Eikä hän varmaan voi perimälleen mitään).
      Vastaa huumoriin huumorilla. Älä ole tiukkapipoinen moralisoija. Käytä älyäsi ja sanan säilää jos olet siinä etevä. Jne.........

      Lopuksi tärkein: Voitele pyllynreikääsi päivittäin Anal Lubea. Tai tietenkin mihin kellonaikaan hyvänsä. Vaikutus on aina positiivinen.

    • Ffwefwefweffwefwewef

      Akateemiset ovat tunnettuja kyvyttömyydestään uida normaalin sosiaalisen kanssakäymisen aallokossa.

      Kun kaikki ei tulekaan formaalina vauvanruokana vaan joukossa on ties mitä kovia palasia niin siinä menee akateemiseen helppouteen tottuneella hyvin nopeasti maku touhuun. "Mitä, eikö tämä olekaan viritetty juuri minua ja korkeaa statustani varten?".

      Akateemisuus on epäsosiaalisuutta koska sen vaatima kommunikaation taso sulkee pois 90% muista ihmisistä. Opetelkaa puhumaan niinkuin ihmiset puhuu, niin saattaa olla parempi onnistumisprosentti....

      • Elämänohjeita.

        Kymmenen uutta käskyä TV ohjelmassa keskustellaan ja pohditaan maailman menoa.

        Ohjelma on uusinta tämän syksyn jaksoja nähtävissä vielä huomenna tiistaina 30.10 sekä tiistaina 6.11 13.11 ja 20.11.

        Lisätietoa ohjelmasta ja esitysajoista.

        http://tv1.yle.fi/ohjelmat/asia/10-uutta-kaskya
        -----


      • tyhmyys tiivistyy

        Moi fff... Luuletko tosiaan että esim. tällä palstalla kukaan akateeminen viitsisi notkua. Harvalla on aikaa niin typerään huvitukseen paitsi minulla. Mutta olenkin poikkeus säännöstä: siis pudokas luuseri, joka ei ole vielä löytänyt uutta viiteryhmää.

        Kestää aikansa oppia uusia sosiaalisia toimintatapoja, vaikka nopeaoppinen olen joskus ollutkin. Hankalaksi olen kokenut varsinkin uuden sanaston omaksumisen. Pitäisi hallita kaikki kirosanat, hävyttömät nimittelyt ja alapääsanasto. Oudolta tuntuu näin tottumattomana ruveta nimittelemään ja haukkumaan ihan ventovieraita. Myönnän, olen ajastani varmaan jälkeenjäänyt hienohelma.

        Jos hyvin käy, saan pian liudan solvauksia vastaukseksi. Lupaan tallentaa ne ja käyttää niitä jossain vaiheessa hyväkseni. Jään odottamaan. Kiitos jo etukäteen hörhöt! Luen palstaa ahkerasti ja otan mallia kaikista pöljistä pervoista . Ehkä siitä avautuu eteeni uusi mielenkiintoisempi elämä.


      • Olette skannattu
        tyhmyys tiivistyy kirjoitti:

        Moi fff... Luuletko tosiaan että esim. tällä palstalla kukaan akateeminen viitsisi notkua. Harvalla on aikaa niin typerään huvitukseen paitsi minulla. Mutta olenkin poikkeus säännöstä: siis pudokas luuseri, joka ei ole vielä löytänyt uutta viiteryhmää.

        Kestää aikansa oppia uusia sosiaalisia toimintatapoja, vaikka nopeaoppinen olen joskus ollutkin. Hankalaksi olen kokenut varsinkin uuden sanaston omaksumisen. Pitäisi hallita kaikki kirosanat, hävyttömät nimittelyt ja alapääsanasto. Oudolta tuntuu näin tottumattomana ruveta nimittelemään ja haukkumaan ihan ventovieraita. Myönnän, olen ajastani varmaan jälkeenjäänyt hienohelma.

        Jos hyvin käy, saan pian liudan solvauksia vastaukseksi. Lupaan tallentaa ne ja käyttää niitä jossain vaiheessa hyväkseni. Jään odottamaan. Kiitos jo etukäteen hörhöt! Luen palstaa ahkerasti ja otan mallia kaikista pöljistä pervoista . Ehkä siitä avautuu eteeni uusi mielenkiintoisempi elämä.

        Selvää pässinpökkimää aivopierua suollat tänne. Analysoin teikäläiset muutamasta lauseesta. Täysin virheellisellä ja omahyväisellä asenteella tulit tänne lueskelemaan. Yrität muka huumorilla, mutta meikää ei petetä.

        Akateemisuus ei nosta älykkyyttä hiventäkään. Eikä muukaan koulunkäynti.
        Työtön voi olla huippuälykäs jne.....


      • tyhmyys tiivistyy
        Olette skannattu kirjoitti:

        Selvää pässinpökkimää aivopierua suollat tänne. Analysoin teikäläiset muutamasta lauseesta. Täysin virheellisellä ja omahyväisellä asenteella tulit tänne lueskelemaan. Yrität muka huumorilla, mutta meikää ei petetä.

        Akateemisuus ei nosta älykkyyttä hiventäkään. Eikä muukaan koulunkäynti.
        Työtön voi olla huippuälykäs jne.....

        Pää kylmänä mutta jalat lämpöisinä pässinpökkimissä tässä ihan nöyränä tunnustan olevani tyhmä ja osaamaton. Kerronpa kuitenkin mitä olen tänään Suoli24: ltä oppinut. Se olio, jota ennen kutsuttiin ihmiseksi, onkin apina. No, kieltämättä homo sapiens on läheistä sukua kädellisille apinoille. ( Voisinpa sääliä apinoita, taitavat olla fiksumpia kuin jotkut täällä partioivat aivopieruja päästelevät ihmiset.) Niin muuten, aivopieru onkin toinen uusista tänään oppimistani sanoista. Varsin havainnollinen ilmaus, jota rupeankin käyttämään kaiken maailman ideoiden ja visioiden sijasta. Saattaapi palaveriyleisö havahtua läppäreidensä äärestä!

        Uuden oppiminen on hauskaa! On silti maltettava painaa päätä tyynyyn, sillä huomenna on taas haastava päivä edessä. On jaksettava antaa kaikkensa kansakunnan hyväksi. Pudokkaat eivät pärjäisi ilman minunkaan vähäpätöistä panostani. On niin palkitsevaa ja kannustavaa, kun tietää elättävänsä maksamillaan veroilla muutamia ... apinoita. Tulihan se sieltä! Osasinpa käyttää oikeaa sanaa. Huomenna opettelen lisää. Hyvää yötä apinat! Kauniita unia!


    • dawadwadwadwadw

      Chat huoneet varsinkin, ovat täysin peelojen vallassa.Tietty apinalauma on valloittanut huoneen, makeilee siellä toisilleen eikä satunnaisesti huoneessa vieraileville sanota edes päivää.

      Lienee selvää miksi huoneessa ei halua käydäkään juuri muut kuin tämä em. apinalauma.

      • tynnyrissä kasvanut

      • vapaalla biletetään
        tynnyrissä kasvanut kirjoitti:

        Tämä urpo ei tiedä miten liukuportaita käytetään.

        http://www.youtube.com/watch?v=C2GvXnPRcCU

        Näillä ei ole mitään hajua niin sanotusta luterilaisesta työkulttuurista. Hevonenkin osaa vetää kuokkaa pellossa. Suomalaiset käyvät 9 vuoden peruskoulutuksen ja tämän jälkeen työelämän ammatillisen koulutuksen. Peruskoulutus on yhteiskuntaoppia ja ammattikoulutus luterilaista työkulttuuria.


      • tiede1
        vapaalla biletetään kirjoitti:

        Näillä ei ole mitään hajua niin sanotusta luterilaisesta työkulttuurista. Hevonenkin osaa vetää kuokkaa pellossa. Suomalaiset käyvät 9 vuoden peruskoulutuksen ja tämän jälkeen työelämän ammatillisen koulutuksen. Peruskoulutus on yhteiskuntaoppia ja ammattikoulutus luterilaista työkulttuuria.

        Koulutusta ei välttämättä tarvita, jos osaa käyttää rahaa. Rahalla voi ostaa koulutetuilta ihmisiltä palveluja. Monet eivät osaa edes lukea, mutta osaavat kyllä käyttää rahaa. Apinoille tehtiin koe missä apinoille opetettiin rahan käyttöä. Tällä kokeella haluttiin selvittää ihmisten käyttäytymismallia. Kokeessa todettiin apinoiden oppivan rahan merkityksen ja ensimmäisenä apinat ostivat seksiä ja banaaneja.


      • Urpoille tiedoksi
        vapaalla biletetään kirjoitti:

        Näillä ei ole mitään hajua niin sanotusta luterilaisesta työkulttuurista. Hevonenkin osaa vetää kuokkaa pellossa. Suomalaiset käyvät 9 vuoden peruskoulutuksen ja tämän jälkeen työelämän ammatillisen koulutuksen. Peruskoulutus on yhteiskuntaoppia ja ammattikoulutus luterilaista työkulttuuria.

        Pelosta siinä on kysymys tuossa liukuporras videossa. Ei tyhmyydestä. Eikä tiedosta.


      • hae apua
        Urpoille tiedoksi kirjoitti:

        Pelosta siinä on kysymys tuossa liukuporras videossa. Ei tyhmyydestä. Eikä tiedosta.

        Pelkäätkö liukuportaita?


    • nettilobbaus

      Netti on lobbauksen areena. Kyse ei ole keskustelusta.

    • Moorshboroughgh

      Tämän tekee palstoilla ainakin natsit, persut, suvaitsevaisto, sovinistit eli kaikki järkijättöiset kulttihenkiset ryhmät.

    • Miehen logiikka on avoin kaikille, tervetuloa! Varsinkin jos aiheesi rajoittuu pissa ja kakka tasoiseen keskusteluun, asialliset keskustelut sieltä on poistettu aina.

      Kirjoituksiasi saatetaan muokata poistelemalla kirjaimia, sanoja ja kokonaisia viestejä sieltä täältä, jotta ne näyttäisivät aivan päättömiltä.

      S24 ruokkii osaamattomuudellaan tosi huono laatuista palvelua monella eri palstalla, mikä käsittääkseni johtuu siitä, että sivuston kehittäminen on ohjautunut pois keskustelu tyyppisestä sivustosta.

    • 2+20 ei ole 22

      Tärkeintä on osoittaa kaikki virheet ja väärinymmärtää kaikki mitä ei ole seikkaperäisesti yksiselitteisesti selostettu.

      • Vuorovaikutustaidot.

        Eric Bernen luomaa Transaktioanalyysiä käytrttiin 60-80 luvuilla työyhteisöjen palveluiden, työnjohdon ja henkilöstön kouluttamiseen.

        Koulutus päättyi 1990-luvun lamaan, josta syystä monilta osin on jäänyt ns. Musta aukko yhteisöllisyyteen, jota jotkut tahot ovat yrittäneet saada aikaiseksi ilman tulosta.

        Bernen transaktiot voisivat auttaa nyky-yhteiskuntaa, sekä isäliikettä nykyisissä lastensuojelukäytännöissä. Sosiaalialalla ei käsittääkseni vastaavaa koulutusta ole järjestetty.

        Bernen koulutusohjelmaa on uudistettu vastamaan tämän päivän haasteita työelämässä, koulutus- ja luentotilaisuuksia on alettu järjestämään uudelleen.

        Olen itse osliistunut kysieisiin koulutustapahtumiin, jonka lisäksi olen toiminut eräässä palveluyrityksessä kouluttajana

        Suosittelen tutustumaan aineistoon, sillä uskoisin siitä olevan apua ja hyötyä käytännössä.

        TA koulutuksessa ovat eräänä keskeisnenä tekijänä Minätilat.

        Me kaikki olemme tallentaneet omalle tietokoneellemme, eli aivoihimme erilaisia käyttäytymismalleja ja teorioita, joista keskeisempiä ja tärkeimpiä ovat Minätilat.

        Käyttäydymmeko Vanhempi Minätilassa, eli olen aina oikeassa.

        Vai kätyttäydymmekö aikuinen Minätilaassa, joka on realistinen, tässä hetkessä ja nyt.

        Kiukutteleva Lapsi Minätila on aika yleinen käyttäytymismalli, mikäli emme itse sitä tiedosta joka on myös suuri syy moniin parisuhde-, perhe-, isä-. äiti, - anoppia-, mummu, vaari ihmissuhde ongelmiin.

        Tässä tietoa Transaktioanalyysin peruskäsitteistä.

        Sivustoilla löytyy lisätietoa otsakkeissa.
        Etusivu. Mitä TA on. Käytäntöjä. Yhdistys. Kontakti.

        Otsikossa Viimeisimmät artikkelit on tietoa järjestettävistä koulutustapahtumista.

        http://u31554.shellit.eu/peruskasitteita/
        -----------------


    • ---

      Sinkut-palsta on aika mielenkiintoinen tapaus. Palstalla on arviolta 5-10 vakkaria, jotka ovat roikkuneet palstalla varmaan vuosikaudet. Uusia kirjoittajia ilmestyy välillä, mutta harvat jäävät sinne kauhean pitkäksi aikaa.

      Ko. palstalla esiintyy aika paljon yleistämistä miesten ja naisten rooleista ja eripuraa siitä miten parisuhteessa pitäisi operoida ja kohtella toista. Palstalla käydään myös lähestulkoon jatkuvasti seksistisiä keskusteluja (n. 3/4 viesteistä), ja yksilön menestymistä parisuhdemarkkinoilla kuin myös seksielämässä pidetään usein menestyksen mittarina.

      Useimmat naiset saavat palstasta tarpeekseen aika nopeasti, sillä palstalla esiintyy niitä ääripäitä joiden kuva naisista on todella yksiulotteinen ja negatiivinen. Toisaalta monet palstalla esitetyt teoriat seurusteluun ja muuhun liittyvästä ovat kyllä ihan mielenkiintoista luettavaa.

    • Kovempi kuri!

      "Keskustelu" muuttuu yhä typerämmäksi yksi sanoo jotakin johon joku vastaa haukkumalla ja parjaamallla toisen käsityksiä. Ei paljoa kiinnosta vastata jollekin joka kutsuu sinua valehtelijaksi.
      Jatkuva henkilöhyökkääminen sa pahan maun suuhun eikä ainakaan tämän, 24, keskustelun johtajat välitä lainkaan. Parjataan ja tehdään naurun alaiseksi, etenkin jos on kirjoitushäiriöinen tai suomen kieli ruostunut. Kiusaamista voi verrata koulukiusaajien työtapaan. Näillä ikelyksillään kyseiset henkilöt yrittävät päästä eroon mm ihmisistä, jotka todella tietävät asiasta jotakin. On todella surkeata, että seriffiejä ei ole palstoilla, joilla niitä kipeimmin tarvitaan.
      No voinhan tietenkin olla menemättä sinne kuisttavaksi, mutta sillonhan juuri nämä henkilöt saavat aikaan sen, mitä haluavat eli esiintyvä kukkoina tunkiolla ja levittävät väärää tietoa. Minusta useampikin "keskustelupalsta" (kusaamis/ haukkumispalsta) voitaisiin lopettaa.
      Palstallamme on ainakin kaksi henkilöä saanut oikeuden määräämiä sakkoja loukkauksesta ja nimen tuhraamisesta ja useampi on lähetetty jäähylle. Onko se keksustelupalstan ainakin siis 24sen tarkoitus että kirjoittajat esiintyvät niin epämiellyttävästi että he joutuvat jäähylle?
      Minust olisi ihan mielenkiintoista keskustelal ihmisten kanssa netillä, mutta tuollaiset rääväsuut olisi poistettava. Itse olen useaan otteeseen pyytänyt päästä seriffiksi, mutta minua ei tietenkään ole hyväksytty, koska poistaisin kaikki rääväsuut. Keskustelupaslstoista tulee helposti vihasiten ihmisten loanheitto paikkoja jossa voi kirjotta mitä sylki suuhun tuo... etenkin vaihtuvan nimimerkin alla.

    • ---

      Itse vihaan erityisesti sitä kun joku ensin siteeraa lainausmerkeissä jotain edellisen kirjoittajan lausetat ja sitten yrittää parhaansa mukaan kumota tämän väitteen.

    • COOLY

      Nämä netin anonyymit "keskustelupalstat" ovat kansalaisten tuntojen vessanpönttö jonne ihmiset kakkaavat ja pissaavat sielustaan kaiken saastan ja kuonan mitä ei hevin tohdi omalla naamallaan ja nimellään tuoda julki. Keskustelupalstoilla kannattaisi olla ennen sinne menoa varoitus jossa varoitetaan herkkiä ihmisiä haitallisesta sisällöstä. Olen huomannut, että lähestulkoon aihe kun aihe joka saattaa alkaa asiallisesti ja rauhallisesti, alkaa tuottaa aggressiivisia ja vihaisia kannanottoja joissa heittäydytään kertakaikkiaan ilkeiksi ja pahoiksi ja pyritään loukkaamaan toisia mahdollisimman raadollisesti. Lopulta keskustelu harhautuu kauas itse aiheesta ja siinä se sitten lässähtää koko pannukakku. Joukossa on paljon häiriköitä jotka saavat sairasta tyydytystä kiusatessaan toisia. Kyllähän Suomi24.ään ja muillekin saiteille ilman kirjautumista kirjoittavien henkilöiden jäljille päästään tarvittaessa. Suorat uhkailut joitakin tiettyjä tahoja vastaan esimerkiksi oikeuttaa siihen.

    • ernesti3

      Miksi tuo kuvan ukko puree tuota näppäimistöä?

    • riuttala76

      Joskus teki mieli mennä suomi24:n päihdepalstalle keskustelemaan alkoholista vaan pari nimimerkkiä tuntui ottaneen sen niin täydellisesti haltuunsa ettei sielä kertakaikkiaan voinut olla.

    • Heikkilänkeikki.

      Foorumit missä käydään vakituisesti on vähänsellaisia luonteeltaan että "Suosikit"valtaa omakseen ja Vapaasti ei saa kirjoitella sitten ku määrätty porukka.

    • PePeP

      Juu'u

    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1876
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1638
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1574
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1517
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1138
    Aihe