tärinää...

rullaillen

Milläs olette vaimentaneet rullalusitinten tärinää? Itselläni on alumiinikiskolla, ilman pohjallisia, 100 mm:n renkailla olevat rullaluistimet ja tärinä välittyy jalkoihin todella kiitettävästi.

22

1199

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sskkate

      Se on tietysti kiinni asfaltin pinnasta, mutta myös jännittämisestä. Kokemukseni mukaan myös renkaat vaihtelevat tässä suhteessa yllättävän paljon, se joustohan on renkaissa, eikä pohjalliset ole tässä suhteessa kovin oleelliset. Bont menee hienosti mutta vain aika hyvällä asfaltilla, karkealla tärinät välittyy ruumiiseen. Matterin ovat minulla sopineet myös vähän huonommalle asfaltille.
      Jos voi olla rentona luistellessa, on se aina etu, ei turhia jännityksiä ruumiissa. Tietysti siinäkin on rajansa, kokeilin kerran jännittää vatsalihaksia mahdollisimman niukasti, vain vähän alaosastaan ja annoin uloshengityksen aikana vatsan pullahtaa ulos. Joskus tuli vähän hutera olo, koska selkä ei saanut sitä tukea, minkä se vaatii, kuopissa saattoi nytkähtää vähän ikävästi.
      Kuitenkin: mahdollisimman rentona. Väsymys lisää tärinöitä. Ja sitten nestehukka, se on paha juttu myös tärinöiden kannalta.
      Yleensä 100 milliset menevät aika mukavasti yli pienistä epätasaisuuksista.

    • rullaillen

      Pohjahan sen tärinän välittää ja siihen väliin sitä vaimennusta tarvitsisi. Toki pitäisi kokeilla muitakin renkaita. Itselle vaan oli yllätys, että isompi rengas täristää paljon pahemmin kuin pienempi. Nestehukasta ei ainakaan kohdallani ole kyse, mieluummin juon liikaa lenkillä, vähempikin riittäisi.

    • sskkate

      Pohja välittää tärinän mutta myös voiman ja puristuksen, jonka luistelija tuottaa saadakseen vauhtia. Bontilta kerrottiin aikoinaan, että kyllä he voivat tehdä vaikka kivikovan kengän, jos sellaista joku haluaa. Jonkinlainen kompromissi se luistin aina on kovuuden ja miellyttävyyden suhteen. Kilpailijat haluavat kaiken voiman välittyvän liikkeeseen, eivätkä ajattele niinkään mukavuutta, silti esim. kilpailukäytössä olevat pyörät ovat kokemukseni mukaan myös ne mukavimmat tärinöiden suhteen, tietysti poikkeuksiakin on. Myös kova kenkä on ainakin satamillisillä miellyttävämpi kuin pehmeä. En voisi edes kuvitella luistelevani löysällä kengällä satamillisillä.
      Entä jos keskivartalon lihakset vaikuttavat oleellisesti luistelumukavuuteen? Harjoitusta?
      Sellaiset lankut, tavallinen ja sivulankku, pitoharjoituksina, ja niitä voi vaikeuttaa nostamalla toisen jalan ilmaan, niistä on monia variaatioita. Kaiken kaikkiaan pilates - ja joogatyyppinen harjoittelu voisi olla hyväksi, jossa vielä korostettaisiin erityisesti kehon linjauksia. Uskon että keskivartalossa pitäisi olla reserviä, ettei tarvitsisi puristaa ihan kaikkia luistellessaan. Joustava, voimakas keskivartalo
      antaa raajoille mahdollisuuden liikkua rennosti ja täsmällisesti. Olisiko mahdollista että jossa vaiheessa luistelua alkavat liikettä tuottavat, pinnalliset lihakset tekemään liikaa asentoa ylläpitävää lihastyötä, ja ne väsyvät helposti.
      Sitten ajatus luistelutekniikasta: painovoiman hyödyntäminen luistellessa. Siitä saa ilmaista ja helppoa voimaa luisteluun painumalla alaspäin liukuun lähteässä, polvet joustavat. Tämä toistuva joustava liike saattaa myös vähentää tärinöitä.
      Olen talvella katsellut vapaan tekniikan hiihtelijöitä, ja tavallisilta harrastelijoilta nimenomaan usein puuttuu tuo jousto alaspäin liukuun lähdettäessä, mikä lyhentää liukua ja tekee hiihdosta raskasta ja tehotonta. Mielestäni sama koskee rullaluistelua.

      • Nalle 99

        Suunnilleen noin itsekin sen ajattelen. Keskivartalo, siis vatsalihakset, alaselän lihakset ja yleensä lantioseutu ovat yhtätärkeitä kuin jalkalihakset luistelussa ja yleensä liikunnassa. Mutta varsinkin luistelussa.

        Vetovoima , yes! Mitä parempi sivunoja, sitä enemmän vetovoima vaikuttaa luisteluvoimaan. Itse asiassa jokainen luistelija nojaa ainakin vähän sivulle. Muuten ei pääse liikkeelle ollenkaan. Myös kävellessä. Koittakaapa kävellä tai juosta, jos keski- ja ylävartalo ovat aivan pystyasennossa. Ei se onnistu... Mutta etunojalla liikkeellelähtö onnistuu.


    • rullaillen

      Siis ihanko vakavissasi meinaat, että hyvät vatsalihakset auttavat siihen, ettei jalkapohjat kipeydy tärinästä? Käsitykseni mukaan iän myötä jalkapohjan rasvapatja heikkenee ja sitä myöten tärinät alkavat tuottaa kipua aiempaa helpommin.

      • EK:

        Kyllä tuossa ikääntymisen tuomassa jalkapohjan muutoksessa saattaa olla perää,oikein röpykäs asfaltti ainakin omalla kohdalla tekee sen että pitkän päälle jalkapohjat kipeytyvät.
        Myös vääränlainen sukka saattaa aiheuttaa muutoksia jalkapohjan tärinäkestävyydelle,sukka liikkuu ja elää liikaa jolloin kitkan aiheuttama liike saa jalkapohjan kipeytymään juuri tärinäasfaltilla.
        Olen kokeillut myös ilman sukkaa aika hyvin tuloksin.


    • sskkate

      Kyllä. Hyvä lihaskunto auttaa, ennen kaikkea keskivartalon kunto, mikä mahdollistaa rennon joustavuuden. Olen kokenut joskus vuosia sitten aloittaessani tärinän hyvin häiritsevänä, ja se on tuntunut vielä lenkin jälkeenkin. Se on ollut koko ruumiissa tuntuva. Nyttemmin en ole edes ajatellut koko asiaa. Tosin en tee niin pitkiä lenkkejä enää nykyisin.
      Ihminenhän väsyy luistellessaan, happoja alkaa kerääntyä, lihakset jäykistyvät. Rentous, kyky rentoutua mahdollistaa palautumisen liikkeen aikana ainakin jossain määrin.
      Keskivartalon kunto on lähtökohta, keskivartalon lihakset ovat sitäpaitsi usein hengityslihaksia, ne pitävät hengityksen tasaisena, happi kulkee. Kehon pitäminen linjassa, luisteluasennon säilyminen, kaikki se vaatii lihastyötä.
      En tiedä tuosta jalkapohjien muutoksista ikääntyessä, voi hyvinkin pitää paikkansa.

    • rullaillen

      Minulla taas ei ole koskaan aiemmin tärinät vaivanneet, ei edes autotiellä mennessä. Eikä nytkään vaivaa, jos lähden vanhemmilla, pienempi renkaisilla liikkeelle. Eikä noilla isompi renkaisillakaan tärinä tunnu muualla kuin jalkapohjissa.

    • SemiDP

      Ihan ensimmäiseksi tärinää voi vähentää reitinvalinnalla.

      Itselläni K2 RAD 100 joissa todella huono pohjanmuoto. Olen viritellyt ensin pohjallista niin, että se tukee paremmin mutta sinä lisäksi kantapään alla käytän umpisolullista pakkausmuovia . Sen paksuus on ehkä 4 mm ja se on kuin ilmakupla kantapään alla - ei mene kasaan. Pala on vain 2 cm * 3 cm kooltaan. KAit se vähän auttaa - ainakin kun uskoo ;)

      • SemiDP

        Lisään vielä tähän tärinästä jotain.

        Tärinälaitteita on tutkittu Suomessa hyvin paljon - erityisesti UKK instituutissa. Ja tärinä auttaa lihashermotuksessa. Jos esimerkiksi tehdään hauiskääntöä (ilman tärinää) isolla kuormalla, niin kaikki lihassolut kyllä toimivat jossain vaiheessa kääntöä, mutta kaikki eivät toimi samanaikaisesti. Tärinä huijaa hermostoa niin, että on mahdollista hermottaa kaikki lihassolut.

        Esimerkiksi Saksan alppimaajoukkueen kerrotaan pyrkivän tekemään kaikki lihasharjoitteet tärinälevyjen päällä tavalla tai toisella juurikin em. syystä.

        Tärinä ei siis pelkästään haitaksi :)


      • SemiDP

        Niin ja onhan noissa fillareissa todellakin eroa. K2 orkkisrenkaat eivät ole parhaat mahdolliset. Samassa kovuusluokassa vähän isompitilavuutiset Hyperit on kivemmat ja itseasissa ostaisin vähän pehmeämmät jos vain saisi, mutta 100 kokoisissa ei valinnanvaraa ole ellei sitten tilaa maailmalta.


      • sskate
        SemiDP kirjoitti:

        Lisään vielä tähän tärinästä jotain.

        Tärinälaitteita on tutkittu Suomessa hyvin paljon - erityisesti UKK instituutissa. Ja tärinä auttaa lihashermotuksessa. Jos esimerkiksi tehdään hauiskääntöä (ilman tärinää) isolla kuormalla, niin kaikki lihassolut kyllä toimivat jossain vaiheessa kääntöä, mutta kaikki eivät toimi samanaikaisesti. Tärinä huijaa hermostoa niin, että on mahdollista hermottaa kaikki lihassolut.

        Esimerkiksi Saksan alppimaajoukkueen kerrotaan pyrkivän tekemään kaikki lihasharjoitteet tärinälevyjen päällä tavalla tai toisella juurikin em. syystä.

        Tärinä ei siis pelkästään haitaksi :)

        Mielenkiintoista. Epävakaalla alustalla harjoittelmisen hyödyistä olen kuullut aiemmin.
        Toisaalta onhan olemassa tuo flexibar kuntoilulaite, joka saa käden kauttä aikaan värinän aina selkärankaan asti, sen ajatellan voimistavan pieniä selän lihaksia.
        Rullaluistelukilpailuissa olen havainnut että kärkipäässä mennään kovaa oli asfaltti millainen tahansa, ja niillä huonoilla pätkillä usein se ero muihin kasvaakin.
        Kehnolla asfaltilla luisteleminen vaan on epämiellyttävää, siinä on usein kiviä ja santaa pinnassa ja sitten niitä uria, joihin pyörä hakeutuu,
        Minustakin Hyperin pyörät ovat aika miellyttävät eri pinnoilla, mutta mitkään erityisen nopeat ne tuskin ovat. Ne olivat ainakin ennen usein ensiasennuspyörinä luistimissa.


      • sskate
        sskate kirjoitti:

        Mielenkiintoista. Epävakaalla alustalla harjoittelmisen hyödyistä olen kuullut aiemmin.
        Toisaalta onhan olemassa tuo flexibar kuntoilulaite, joka saa käden kauttä aikaan värinän aina selkärankaan asti, sen ajatellan voimistavan pieniä selän lihaksia.
        Rullaluistelukilpailuissa olen havainnut että kärkipäässä mennään kovaa oli asfaltti millainen tahansa, ja niillä huonoilla pätkillä usein se ero muihin kasvaakin.
        Kehnolla asfaltilla luisteleminen vaan on epämiellyttävää, siinä on usein kiviä ja santaa pinnassa ja sitten niitä uria, joihin pyörä hakeutuu,
        Minustakin Hyperin pyörät ovat aika miellyttävät eri pinnoilla, mutta mitkään erityisen nopeat ne tuskin ovat. Ne olivat ainakin ennen usein ensiasennuspyörinä luistimissa.

        Vielä lisäys tärinöihin, joogapuolella näkyy mietityttävän myös samat tärinät, ja tuolla loppupuolella ketjua on aika hyvää analyysia syistä:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10276875#comment-56306902-view


      • rullaillen
        sskate kirjoitti:

        Vielä lisäys tärinöihin, joogapuolella näkyy mietityttävän myös samat tärinät, ja tuolla loppupuolella ketjua on aika hyvää analyysia syistä:
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10276875#comment-56306902-view

        En nyt ihan ymmärrä yhteyttä. Ei minulla mitään jälkitärinöitä ole, vaan luistelun aikana rullaluistimen pohja välittää tärinän jalkapohjaan ja aiheuttaa kipua, mitään häiritsevää tärinätunnetta ei ole silloinkaan, ainoastaan viheliäistä kipua.


      • SemiDP
        rullaillen kirjoitti:

        En nyt ihan ymmärrä yhteyttä. Ei minulla mitään jälkitärinöitä ole, vaan luistelun aikana rullaluistimen pohja välittää tärinän jalkapohjaan ja aiheuttaa kipua, mitään häiritsevää tärinätunnetta ei ole silloinkaan, ainoastaan viheliäistä kipua.

        Toi tärinäturina oli siis vain sivukaneetti. Tärinä ei siis ole vain haitaksi, mutta jos itse saan valita, niin tärinättömät rullikset ottaisin ennemmin kuin täristävät.


      • sskate
        rullaillen kirjoitti:

        En nyt ihan ymmärrä yhteyttä. Ei minulla mitään jälkitärinöitä ole, vaan luistelun aikana rullaluistimen pohja välittää tärinän jalkapohjaan ja aiheuttaa kipua, mitään häiritsevää tärinätunnetta ei ole silloinkaan, ainoastaan viheliäistä kipua.

        Enimmäkseen lihaksista se ihmisen jalkapohjakin koostuu. Yhteydet ovat yllättävät ja kivun lähdettä ei ole helppo paikallistaa.
        Kokeile seuraavaa testiä: Pystyasennossa kurota käsiä kohti lattiaa. Pane merkille mihin sormenpäät yltävät. Sitten ota tennispallo ja hiero jalkapohjaa voimakkaasti 2-3 minuttia, vain toista jalkapohjaa ja enimmäkseen keskikohdasta jalkapohjaa pyörittävällä liikkeellä.
        Sitten kurota uudelleen, ja huomaa mitä tapahtuu toiselle kädelle.


      • rullaillen
        sskate kirjoitti:

        Enimmäkseen lihaksista se ihmisen jalkapohjakin koostuu. Yhteydet ovat yllättävät ja kivun lähdettä ei ole helppo paikallistaa.
        Kokeile seuraavaa testiä: Pystyasennossa kurota käsiä kohti lattiaa. Pane merkille mihin sormenpäät yltävät. Sitten ota tennispallo ja hiero jalkapohjaa voimakkaasti 2-3 minuttia, vain toista jalkapohjaa ja enimmäkseen keskikohdasta jalkapohjaa pyörittävällä liikkeellä.
        Sitten kurota uudelleen, ja huomaa mitä tapahtuu toiselle kädelle.

        Tuotahan olen koko ajan sanonut, että luistimen pohjan kautta tärinä välittyy jalkapohjaan. Ja siksi haluaisinkin vaimentaa tärinän jo tässä vaiheessa, kun tärinän vaikutus on vasta kipu jalkapohjassa eikä ylemmällä kropassa.


      • EK:
        rullaillen kirjoitti:

        Tuotahan olen koko ajan sanonut, että luistimen pohjan kautta tärinä välittyy jalkapohjaan. Ja siksi haluaisinkin vaimentaa tärinän jo tässä vaiheessa, kun tärinän vaikutus on vasta kipu jalkapohjassa eikä ylemmällä kropassa.

        Jos tärinä on poikkeavaa laatua niin se ei ole aivan normaali tilanne,mitkä renkaat sulla on?


      • EK:
        SemiDP kirjoitti:

        Niin ja onhan noissa fillareissa todellakin eroa. K2 orkkisrenkaat eivät ole parhaat mahdolliset. Samassa kovuusluokassa vähän isompitilavuutiset Hyperit on kivemmat ja itseasissa ostaisin vähän pehmeämmät jos vain saisi, mutta 100 kokoisissa ei valinnanvaraa ole ellei sitten tilaa maailmalta.

        Eroa on,Matterin EMT ontelorengas on siitä hyvä että joustoa löytyy itse renkaassa rullaavuuden siitä kärsimättä.
        Suomen teillä pehmeä tai keskipehmeä rengas on hyvä,moni ajattelee liikaa kovuusluokkaa vaikka 86A tai kovempi ja luo käsityksen että on nopeampi kuin vaikka 84A.
        Pomppuasfaltilla kova rengas käyttäytyy monesti niinpäin että rullaavuus jopa hidastuu.
        Valitettavasti on tilattava ulkomailta koska Suomalaiset kauppiaat eivät halua tehdä kauppaa,ja tämä koskee muitakin hyödykkeitä.


    • Nalle 99

      Bontit ovat olleet parhaat luistimet Mattereilla, jotka ovat siis tarkoitettu asfaltille. Esim. nopeat Matter G13 110mm pyörät on todella hyvä. Yleensä kimmoisuus vähentää tärinää mutta lisää nopeutta. Täristävät pyörät kielivät kimmoisuuden puutteesta. Silloin kitkakin on suurempi ja vauhti pienempi. Suurempi pyörä ei tietenkään hae eikä ime itseensä alustan epätasaisuutta yhtä paljon kuin pienempi.

      En usko, että pohjalliset auttavat tärinään. Epätasainen ja rosoiseen alustaan välinepuolella ainoa apu on isommat ja kimmoisat (myös kalliimmat) pyörät. Toinen apu on jalkojen vahvistaminen. Eli enemmän luistelua ja punttiharjoittelua.

      Jalka tottuu ajan mittaan tärinään, joka lisää jalkalihasten kestävyyttä. Tottumaton jalka ei kestä kauaa tärinää ja väsyy. Sama ongelma on vesisuksilla kovassa vauhdissa, kun sukset hyppivät laineiden päällä. Ei mikään ihme, että jotkut harjoittelevat tärisevällä tai heiluvalla laitteella vahvistaakseen jalkoja ja lantioseutua.

      Iso ongelma on kitka, jonka joka hidastaa menoa. Aloitteleva luistelija kohtaa sekä tärinän että kitkan. Selvähän on, että sileä pinta tuottaa vähemmän kitkaa. Kitka hidastaa vauhtia, jolloin tärinä tuntuu entistä pahemmalta. Jalat joutuvat tekemään kitkan vuoksi enemmän työtä ja tärinä lisää jalkojen rasitusta. Mitä vähemmän jaloissa on potkua, kuten aloittelijoilla yleensä, sitä pahemmalta tärinän ja kitkan yhteisvaikutus tuntuu sekä jaloissa että vauhdissa. Vähemmän tottunut luistelija väsyy rososilla teillä, mutta huippuluistelijat suorastaan kiitävät. Tietysti viimemainituilla on myös paremmat välineet.

      • rullaillen

        Jaa, kuinkahan paljon sitä sitten pitäisi mennä, kun alkaa olla kolmetonnia mittarissa tälle sulalle? Ja kyllä se pohajllinen auttaa, olen sen itse huomannut.


    • Nalle 99

      Eniten auttaa se, että löytää uutta sileää asfalttia. Kunnanmiehille kannattaa lähettää postia, että talviauraajia ohjeistetaan, että ei revitä asfalttia.

      Tietysti auttaa se pohjallinenkin ja riippuu siitä, mistä ongelma kiikastaa. Yleisesti kuitenkin ensimmäisenä pyörät ja seuraavana kisko välittävät sen tärinän kenkään ja jalkaan. Itselläni ei jalkapohjat ole olleet ongelma. Paitsi aivan lapsena, kun luistelin jäällä hokkareilla, vaikka jäähän on sileä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      313
      3827
    2. 209
      3058
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      72
      2594
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      242
      2044
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1485
    6. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      178
      1402
    7. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1381
    8. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1357
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      25
      1344
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1287
    Aihe