Päiväkotiruuan karmea laatu

Äitee567

Lapseni on aloittamassa päiväkodin ja hän tulee olemaan siellä muutaman tunnin päivässä, noin lounaasta välipalaan saakka. Olen nyt katsonut päiväkotien ruokalistoja ja ahdistuin kun huomasin, että jo päiväkodeissa lapsille tarjoillaan nakkeja, kebabia, nugetteja jne. Nämä siis kaikki saman viikon sisällä! Tämä on sellaista ruokaa, joita en ole itse suostunut vuosiin syömään niiden sisältämien turhien bulkkiaineiden (=tärkkelykset, sakeuttamisaineet, emulgointiaineet jne) takia. En ole mitenkään hysteerinen lisäaineiden suhteen, jos ne ovat perusteltuja, kuten esimerkiksi säilöntäaineet joissain tapauksissa saattavat olla. Kuitenkin tällaiset pseudo-lihatuotteet kuten nakit (ei liha ole vaaleanpunaista!), kebab (rasvaa, rasvaa, rasvaa) ja nugetit (jämälihaa, valkoista jauhoa) ovat vihoviimeisiä yliprosessoituja roskaruokia, joiden ravintoarvoa voisi kuvata jopa negatiiviseksi. Välipalaksi taas tarjolla on sokeria eri muodoissa. En myöskään usko, että tarvittavaa määrää kuituja ruuista saa. Onko kukaan samoin ajatteleva löytänyt asiaan ratkaisua? En nyt halua kuulla, että kasvata ja syötä lapsesi kotona tai vaihda perhepäivähoitajaan – nämä eivät ole vaihtoehtoja. Olen pohtinut, että veisin lapselle omat välipalat ja vaatisin kasvisruoat lounaaksi, vaikka emme olekaan kasvissyöjiä kotona. Muita ratkaisuja?

38

1944

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • joku

Itselläni ei ole lapsia, mutta olen ollut joskus muutama vuosi sitten töissä päiväkodissa.
      Allergiat on eri asia - ja niitäkin piisaa "pilvin pimein" - nykyisin, mutta sellaiset "en halua syödä tätä / en halua että lapseni syö / ..." -jutut ei ole välttämättä kovin "asiallisia / mukavia" - päiväkodissa on muitakin lapsia kuin se sinun lapsi. Ruoka tulee monessa paikassa isoista laitoskeittiöistä (joissa tehdään ruokaa tuhansille ihmisille) eikä voida huomioida jokaisen "oikkuja", toisin kuin ehkä jossain ihan pienessä paikassa - tosin ei sielläkään nyt joka ikistä mielitekoa voida huomioida ;) Joissakin paiskoissa päiväkoti itse ns. tarjoaa välipalan, se on yleensä tyyliä voileipä makkaralla ja / tai juustolla tomaatilla ja / kurkulla... mehua (aikuisille kahvia). Joissakin paikoissa myös välipala tulee sieltä suurkeittiöstä, tai sitten voi olla jokin näiden yhdistelmätyyli...
      Myönnän ettei se suurkeittiöruoka ole aina hyvää, mutta ne keittiöpuolen ihmiset ovat tehneet ne ruokalistat sen aterian lisäksi.

Lasten tulisi saada n. 1/3 osa tai 2/3 osa tarvitsemastaan ravintomäärästä päivää kohti siellä hoitopaikassa, ei koko päivän ruokamäärää - ja voit itse tarjota kotona lapsillesi ihan sellaisia ruokia kuin haluat.

Jos haluat valittaa päiväkotiruoasta, tee se suoraan keittiöhenkilökunnalle - tosin ne voi sanoa että "suksi kuuseen" tai käskevät ehdottamaan jotain uutta ateriaa, joka kuitenkin on saman hintaista kuin "alkuperäinen" - kunnasta riippuen jotain 0,50 € - 0,70 € / hlö! Itse en välttämättä pystyisi tekemään yhtään sen parempaa ruokalistaa kyseisellä hinnalla, kuin ne koulujen / päiväkotien listat on ;)

• ap

Tämähän onkin suomalaisen koulu/päiväkotiruuan ongelma: kaikki päätökset tehdään kunnallisesti eli käytäntöjä on satoja. Toisessa voi olla jäätelöä välipalana kun toisessa saa mainitsemaasi leipää. Makuasiat (esim. "lapseni ei tykkää kasviksista") ovat mielestäni hieman eri asia kuin se, etten halua lapseni joutuvan syömään ylijalostettuja lihatuotteita, joiden ravintoarvot ovat painettu hyvin alas.

Erikoista, etteivät ihmiset tunnu olevan lainkaan huolissaan lasten ravitsemuksesta päiväkodeissa, vaikka kyseessä ovat kaikkein herkimmät ja puolustuskyvyttömimmät kansalaiset. Mielestäni päiväkotiruaan pitäisi olla kaikille lapsille yhtä lailla terveellistä, jotta mahdoliset alisuoriutumiset lapsen ruokkimisessa kotona edes osittain voitaisi korvata. Ihmeellistä, että tiedostavalle kansalaiselle sanotaan, ettei päiväkotiruoka nyt niin paljon pahaa aiheuta sinun lapsellesi, joka syö kotona terveellisesti. Entäs ne lapset ketkä eivät saa missään täysipainoista, kasvisten ja kuitujen osalta riittävää ruokaa? Ihan sama?

• joku

Eihän se ihan sama tietenkään ole - mutta eiköhän sitä viikon aikana kuitenkin kuidut ja muut vitamiinitarpeet yleensä keskimäärin tule täytettyä ;)

• 2+2

Taas provoillaan! Käykääpä katsastamassa esim Helsingin päiväkotien syksyn perusruokalista. Ei näy kebebia eikä nuggetteja ollenkaan.

• Ap
      • Ei minusta

Mitähän tuossa on hurjaa?

• Nööörd
        Ei minusta kirjoitti:

Mitähän tuossa on hurjaa?

No Ap ei tajunnut, että ruokalista vaihtuu viikottain, kun sen tänne linkitti. Eli tuo linkki on aina ajantasainen. Olis kannattanut ottaa vaikka kuvakaappaus. :)

• hyvä ruoka parempi m

ihmeellinen ajankohta olla lounaasta välipalaan päikkäris... joten ehdottaisin että veisit jos mahdollista esim 9-11 väliseksi ajksi lapsen päivikseen ja kun hän iloisena ja taatusti näläisenä tulee kotiin , loihdit hänelle taulukon mukaisen lounaan ja sitten välipalan.

• joku

Oliskohan alkuperäinen kirjoittaja töissä? ;)
        Sitäpaitsi monet päikkärit varmastikin ottavat saman maksun puolipäivähoidosta oli se lapsi siellä sitten syönnin aikaan tai ei..., joten mitä järkeä olisi maksaa kallista maksua ilman ruokaa? Näin "maallikkoajatuksin" ;) Lisäksi alkuperäinen kirjoitti ettei voi kasvattaa syöttää lasta kotona / perhepäivähoito(kaan) ei onnistu...

• Olen käyttäjän "joku" kanssa samoilla linjoilla, eli kun ymmärtää kuntien realiteetit ruoan valmistuksessa ja rahankäytössä niin myös tietää miksi ruoka ei aina ole parasta mahdollista laatua.

Toisekseen ainakin omasta mielestä on parempi että lapsi suostuu ruokaa syömään (nugetit, kebabit) kuin jättää ruoan väliin tai syö pelkkää näkkäriä niinkuin itse aikanaan tein koulussa kun joku oikein kuvottava kalapaistos tuli eteen.

Lopuksi, koska lapsesi kuitenkin on tarhassa vain lounaasta välipalaan etkä näemmä pidä tarhan tarjoamista ruokavaihtoehdoista, ruoki lapsesi juuri ennen tarhaan vientiä ja uudestaan sieltä haun jälkeen. Näin lapsesi ei tule syömään palastakaan tarhan ruokatarjonnasta.

• ammattinaruoka

Kokemuksesta voin kertoa:
        Päiväkotien keittiössä työskentelevien lukumäärä on viety minimiin, joka käytännössä tarkoittaa sitä, että yksi henkilö joko ottaa vastaan saapuvat lämmitetyt einekset tai lämmittää ne itse, tämän lisäksi tiskaa astiat,luuttuaa lattiat,tekee maito/leipätilaukset.Pääasiallisesti homma menee näin.Jos isoja yleiskoneita seisoo nurkissa, ainoastaan perunamuusi niissä ehditään vatkaamaan.Kaikki johtuu tästä henkilömitoituksesta, joka ei välttämättä tule kunnille edullisemmaksi, seuraahan tästä kuitenkin muutaman ihmisen työttömyys/toimipiste. Tästä siis johtuu se, että ruokia ei enää ehditä tekemään itse.Turha selitellä ! Ylipainoiset paskiaiset päättävät, että on halvempaa syöttää eineksiä, koska eivät itse ruuanvalmistuksesta mitään ymmärrä, eikä sen seurauksista. Sitä ollaan niin suurta bisnesnaista ja miestä olevinaan. Viis lapsista, politiikka ensin. Vanhemmat ! Vaatikaa yhdessä, älkää suostuko.Säästöä kunnissa täytyy keksiä ihan muusta, kuin lasten ruuista.Halveksuttavaa, ja kaiken HUIPPU, NÄITÄ päätöksiä on tekemässä suurelta osin naisihmiset.

• ammattinaruoka
        ammattinaruoka kirjoitti:

Kokemuksesta voin kertoa:
        Päiväkotien keittiössä työskentelevien lukumäärä on viety minimiin, joka käytännössä tarkoittaa sitä, että yksi henkilö joko ottaa vastaan saapuvat lämmitetyt einekset tai lämmittää ne itse, tämän lisäksi tiskaa astiat,luuttuaa lattiat,tekee maito/leipätilaukset.Pääasiallisesti homma menee näin.Jos isoja yleiskoneita seisoo nurkissa, ainoastaan perunamuusi niissä ehditään vatkaamaan.Kaikki johtuu tästä henkilömitoituksesta, joka ei välttämättä tule kunnille edullisemmaksi, seuraahan tästä kuitenkin muutaman ihmisen työttömyys/toimipiste. Tästä siis johtuu se, että ruokia ei enää ehditä tekemään itse.Turha selitellä ! Ylipainoiset paskiaiset päättävät, että on halvempaa syöttää eineksiä, koska eivät itse ruuanvalmistuksesta mitään ymmärrä, eikä sen seurauksista. Sitä ollaan niin suurta bisnesnaista ja miestä olevinaan. Viis lapsista, politiikka ensin. Vanhemmat ! Vaatikaa yhdessä, älkää suostuko.Säästöä kunnissa täytyy keksiä ihan muusta, kuin lasten ruuista.Halveksuttavaa, ja kaiken HUIPPU, NÄITÄ päätöksiä on tekemässä suurelta osin naisihmiset.

Niin eikä tuossa kaikki
        Minkälaisia laskuja saadaan aikaiseksi EINESTEN KULJETTAMISELLA ja itse EINEKSILLÄ, VALMIS LEIPÄ JNE.
        En usko tämän olemattoman eron, (siis päiväkodeissa) kaatavan yhdenkään kunnan taloutta.Kysymys on ruuanvalmistukseen paikan päällä tarvittavasta yhdestä ihmisestä/päiväkoti. Ja mikähän se on ihmisalkua arvokkaampaa ? Viheralue vai?

• forplay567

Juu, ei kannata jättää ruokaa väliin. Eikä myönnytellä keittäjiä siunailemaan annoksia, kuten kirkon piirissä on tapana. Sitäpaitsi lattian siivouksessa laitoshuoltaja siunaa jokaisen senttimetrin, niin voitte myöntää saaden palvelua.

Minua huolettaa enemmänkin miksi luennolta kotiin tullessani, saan tekstarin opettajalta että hän on aivan varma että joku luokassa väittää olevansa jeesuksen kaltainen tänä iltana. Tosiasiassa lähetin hänelle vastauksen, että pääsiäismunien pitäisi olla aivan minimaalisia, ettei niitä huomattaisi.

• Pidä kotona sitten

Gurmeeta pitäisi saada..., 2 h menee ruokailuun sitten torkut ja välipala, hohhoijaa...

• Soppatykki!

Ratkaisu on, että viet yksityiselle hoitoon ja maksat erityisruokavaliosta ekstraa.
      Mites meinasit sitten kun junnu on kouluikäinen? Kestääkö budjetti yksityiskoulun ja paremmat ateriat?

• ammattinaruoka

Tavallisista raaka-aineista valmistettu ruoka ei ole mikään erityisruokavaliototeutus, eikä se myöskään ole gurmeeta. Juuri tätä tarkoitin, kun kerroin, että henkilöt jotka eivät ymmärrä ruoka-aineista ja niiden vaikutuksista, tekevät päätöksiä.
        Einekset nopeuttavat aterian valmistumista, mutta tarhaikäisille ne ovat kyllä vääränlaista tavaraa, kuten huolissaan oleva äiti tuossa ensimmäisenä kirjoittaa.Alle kouluikäisille ruoka täytyy valmistaa tuoreista, marinoimattomista raaka-aineista.Nugetit, nakit ym.sotku ei todellakaan pienelle lapselle sovi ravinnoksi. Tiedän, että moni äiti tätä katkerana lueskelee ja tuntee vihantunteita, koska hänen mielestä aika ja raha ei riitä ruuanvalmistukseen. Minäpä väitän, että TAIDOT ei riitä siihen yksinkertaiseen, lisäaineettomaan, pienille palleroille sopivaan ruuanvalmistukseen. Itse tehty ruoka tulee halvemmaksi, sitä voi tehdä aina parin päivän satsin. Ei perunamuusi ja esim. itse paistetut lihapullat pilaannu jääkaapissa yhdessä yössä. Laatikkoruoka ja keitto aivan sama juttu.
        Käytännössä ma-pe ruuat voi valmistaa seuraavasti: sunnuntaina tehdään ma-ti ruoka, tiistaina ke-to ruoka ja perjantaina pe-la ruoka.Sunnuntaina voi sitten hiukan lipsua ja jos mahdollista,vältää suolaisia makkaroita ja muita valmistuotteita.Voi paistaa kalaa, broileria jne. Jos ette osaa, opetelkaa. Te päätätte siitä, mitä lapsellenne syötätte.

• ammattinaruoka

Tavallisista raaka-aineista valmistettu ruoka ei ole mikään erityisruokavaliototeutus, eikä se myöskään ole gurmeeta. Juuri tätä tarkoitin, kun kerroin, että henkilöt jotka eivät ymmärrä ruoka-aineista ja niiden vaikutuksista, tekevät päätöksiä.
        Einekset nopeuttavat aterian valmistumista, mutta tarhaikäisille ne ovat kyllä vääränlaista tavaraa, kuten huolissaan oleva äiti tuossa ensimmäisenä kirjoittaa.Alle kouluikäisille ruoka täytyy valmistaa tuoreista, marinoimattomista raaka-aineista.Nugetit, nakit ym.sotku ei todellakaan pienelle lapselle sovi ravinnoksi. Tiedän, että moni äiti tätä katkerana lueskelee ja tuntee vihantunteita, koska hänen mielestä aika ja raha ei riitä ruuanvalmistukseen. Minäpä väitän, että TAIDOT ei riitä siihen yksinkertaiseen, lisäaineettomaan, pienille palleroille sopivaan ruuanvalmistukseen. Itse tehty ruoka tulee halvemmaksi, sitä voi tehdä aina parin päivän satsin. Ei perunamuusi ja esim. itse paistetut lihapullat pilaannu jääkaapissa yhdessä yössä. Laatikkoruoka ja keitto aivan sama juttu.
        Käytännössä ma-pe ruuat voi valmistaa seuraavasti: sunnuntaina tehdään ma-ti ruoka, tiistaina ke-to ruoka ja perjantaina pe-la ruoka.Sunnuntaina voi sitten hiukan lipsua ja jos mahdollista,vältää suolaisia makkaroita ja muita valmistuotteita.Voi paistaa kalaa, broileria jne. Jos ette osaa, opetelkaa. Te päätätte siitä, mitä lapsellenne syötätte.

Ja siis sama juttu tarhassa.
        Ruoka tehdään tuoreista juureksista, marinoimattomista lihoista.EINEKSET JA PUSSIJAUHEET POIS PIENILTÄ LAPSILTA.

• Palvelu maksaa

Aikaa se vaatii => enemmän henkilökuntaa ja raaka-aineisiin menee enemmän rahaa, kuin nykysysteemissä eli oletko valmis maksamaan tästä palvelusta enemmän?
        Onko ryhmäpäivähoidossa aikaa kokkailla ruokaa, kun muksuja on lauma ympärillä, yleensä ei, ellei käytä palkatonta vapaa-aikaa siihen.

• ammattinaruoka

Lue tuolta ylempänä oleva viesti, jossa puhuin, että päiväkotien keittiöissä tulee olla kaksi henkilöä kokkailemassa ne ruoat.Puhun nyt siis päiväkodeista ja tarkoitan kahta keittotaitoista henkilöä.Hyvin pienissä paikoissa yksikin henkilö riittää, mutta ongelmia tulee hygieniassa, jota ei yksintyöskennellessä ehdi hoitaa työajan puitteissa.

• Että jotta

Kokkailemassa..., ne voidaan tuoda valmiina keskuskeittiöstäkin tms.

• Mies 39.

Nakkeja, kebab, nugetit.....minä haluun takaisin päiväkotiin! !

• Toivotaan parasta

Hienoa että ajatellaan lapsen parasta.
      Päiväkotihan ei toisaalta ole päiväkoti, vaan yksi instanssi perustanut, toinen myöntää määrärahat, henkilökuntalainen onnistuu pääsemään ja sopeutuu potkujen uhka vastapainona jne
      Mutta tuo ruoka on toisaalta kaikin puolin hyväksyttyä. eli kaikki lisäainet ovat testatut haitattomiksi, ruoassa on laskettu olevan mitä pitääkin. Näin vain periaatteessa aloittajan mielestä. En tiedä onko omien eväiden mahdollisuutta.

itsehän syön vähint. 2 prk peltipurkkisäilykkeitä / pv ja lehti testasi sen tuovan virtsaan hormonisukuista ainetta, vastine taas oli suurin piirtein että siksi niitä voikin syödä kun se erittyy virtsassa pois.

• ammattinaruoka

Hei

Ruoanvalmistus on yksinkertaista, jos asiaan siis todella etukäteen perehtyy. Tästä perehtymisestä saadaan hyöty ihan päivittäisellä tasolla l. ei tarvitse joka vaiheessa miettiä ja pohtia aterian koostumusta ja mittasuhteita (reseptejä) Siis tietämättömyydestä johtuu ruoanvalmistukseen hukkuva aika. Puhtaat maut ja turvallinen koostumus pitävät elimistön tasapainossa,suolan ja mausteiden määrän päättää kotona valmistaja, ei kukaan muu.
      Pelkästään jo voimakkaiden tuoreiden aromien vuoksi, oma tekemä ruoka on parempaa. Pienille lapsille voidaan ruoka tehdä alusta lähtien itse jos viitsitään.Mutta kun ei viitsitä.Me pidämme kotiruokaa syömällä verenpaineet ja sokerit kunnossa, saamatta turhia lisäaineita.

• grannen

oisit sanonut että ette syö muuta lihaa kuin kalaa että lapsesi on allerginen :)
      ymmärrän huolesi. on tosi kummaa että laissa suvaitaan nämä kaikki lisäaineet joista ei tiedetä mitä ne saavat aikaan kehossa. myöskin on paljon varoituksia kun on liikalihavuutta, onko tuo ihme kun ajatellaan nuorten ja lasten ruokavaliota ?

• Nyt on äitien aika ottaa härkää sarvista!
      Tuo on niiiiiiiin totta. Jospa pakkaisitte lapsellenne omat TERVEELLISET ruokansa mukaan päiväkotiin? Turha työntekijöiden on laittaa hanttiin, sillä äiti maksaa päiväkodista ja verorahoja, joilla maksetaan työntekijöiden palkkoja. Pakatkaa ne ruoat lapsen mukaan!

• uskomattomia äitejä maailma kantaakin. eikö lapselle pidäkkin antaa mahdollisuus syödä kaikenlaisia ruokia? päiväkodissa päiväkodin pöperöt ja kotona sitten omat "terveelliset ja itse alusta asti tehdyt gourmee" ateriat.

Ja jos ei päiväkoti kelpaa, silloinhan on alettava etsimään vaihtoehtoja.

• ::::::::::

Luulen että avaajaa pänni päiväkotiruuan einespitoisuus.

Se kunnon kotiruoka ei ole gourmee-aterioita, vaan oikeista, puhtaista ja terveellisistä raaka-aineista tehtyä perushuttua.

Lapsille ei tarvitse antaa mahdollisuutta syödä eineksiä, vaikka ne joillekin salpiinoille olisikin normiruokaa..

• LOL

hyvä trolli ja te tosissaan ottajat ootte idiootteja, tai sitten aloittaja on idiootti

• ei-hysteerikko äiti

Nyt viikolla 47 tuo samainen lista näyttää esim. maanantain osalta tältä:

Aamupala
      Neljänviljanpuuro (L), Sulatejuusto, Täysmehu, Leipä, Maito
      Lounas
      Tomaattinen jauhelihakastike, Spaghettia, Raastekimara
      Välipala
      Ruissämpylät, Leikkelemakkara, Hedelmä, Maito (puuro

Samalla viikolla on tarjolla mm. broilerkastiketta ja täysjyväriisiä, kala-/lihakeittoa, makaronilaatikkoa ja kaalipataa.
      Eli varmaan on ikävästi sattunut lyhyen ajan sisään einespitoinen viikko. Mutta eipä tuo aina näytä ihan yhtä karmea olevan, joten takuulla pidemmällä aikavälillä tuo homma tasaantuu. Ei siis voida kovinkaan pitkiä johtopäätöksiä päiväkodin epäterveellisistä ruokatottumuksista tehdä yhden ainoan viikon perusteella.
      Itse kolmen lapsen äitinä ainakin voin taata, että joskus kiireisenä viikkona saattaa meilläkin olla tosi epäterveellinen ruokavalio, kun on paljon lasten harrastuksia tai muita menoja. Mutta tuo epäterveellisyys tasoittuu täysin normaaliin ruokavalioon pidemmällä aikavälillä, ihan niin kuin tässä päiväkodin tapauksessakin takuulla tapahtuu.

Ei saa siis aina vetää hirmu hätäisiä johtopäätöksiä ja alkaa syyttämään yleisesti päiväkoteja huonolaatuisesta ruuasta. Itse olen ainakin erittäin tyytyväinen lastemme päiväkotiruokailuihin. Miten helpottavaa onkaan aamuisin viedä lapset suoraan aamupalapöytään ja tietää heidän saavan siellä ensimmäisenä terveellisen puuroaamiaisen. Maksan enemmän kuin mielelläni tälläisestä palvelusta!

• kökerska

Itse päiväkoti jakelu-keittiössä pk-seudulla työskentelevänä voin sanoo käsi sydämmellä, että en kenellekään lapselle sen paremmin aikuiselle kyseistä ruokaa soisi. Nimikkeet on hienoja, mutta laatu on useinmiten todella heikkoo liikaa kypsennettyä mautonta mössöö. Eineksiä on paljon. Kysykääpä moniko henkilökunnasta kyseistä ruokaa syö? Aamupala on terveellinen luomu-puuro aamiainen

• Niinhän se on

Steiner-päiväkodeissa saa luomua kasvisruokaa. Muutoin ruoka päiväkodeissa on kyllä ihan sitä itseään ja pelkkää moskaa. Noin niinku päiväkotityöntekijän näkökulmasta :). Tokihan steineriin on älytön jono ja tuo ideologia ei kaikkien mieleen ole.

Yksityisissäkin saatetaan tehdä ruoka itse. Ja perhepäivähoidoissa. Itse toimin yksityisenä hoitajana ja teen ruuan tietysti itse hoitolapsille, vieläpä useimmiten luomusta. Luksusta, sanoisin.

• ammattinaruoka

Kökerska tuli avuksi, uskokaa nyt siellä kotona ! Laittakaa perunat kiehumaan ja jauhelihat naturellina vaan pannulle. Seuraava asia nyt ei ole edes vertailukelpoinen, MUTTA.....
        meillä on SISÄSIISTI n. 9 kg:n koira ja jos syötämme n. 3 nakkia koirallemme,tulee yöllä pissit takuuvarmasti eli munuaiset huutaa. Ajatelkaa pieniä lapsianne ja tehkää lasten ruuat niin, että mausteina ei käytetä mitään vahventeita ja jumalatonta suolamäärää. Raaka-aineina peruna,riisi,pasta,leipä,lihat,kalat ja kana.Kasviksiä lisänä. Siis tuoreet raaka-aineet.

• latedude96

Ootappa ku pääsee syömää kouluruokaa...

• perusasioista

Steiner-koulu ymmärtää, että jalkapalloa ei saa pelata, koska jalat eivät ole potkimista varten. Siten on vaikea uskoa että ymmärtävät ruoan päälle sen enempää.

sokeri (ja imelä) maistuu luontaisesti lapselle, ihmiselle. On tutkittu kaikkien mantereiden alkuasukasvauvoilla. Ymmärrettävää, energiana. Kasvatuksen avulla on saatava sokerinhillintä.

Nythän meillä on tietoa, mikä nostaa kolesterolia, paljonko on kaloreita, vitamiinit (aikoinaan merimiehet saivat keripukin, kun C-vitamiinin tarvetta ja lähteitä ei tiedetty).

Jos lisäaine (-eet) ovat kieltämättömiä, on tosiaan kuitenkin mahdollisuus parempaan, valitsemalla varmasti terveellisempää. Kalaa, hedelmiä, vihanneksia, papuja pähkinöitä.

Ruokakasvatukseen kuuluisi terveellinen kotiateria, jonka aikana ei olisi kiire vaan juteltaisiin lapsikin mukana ja jota ateriaa lapsikin oppisi odottamaan arvostaen. Tuohan ei tarkoita aikaa vievää hienostelua, ei ruoan valmistuksessakaan

• keittiöihme

Juuri niin....vettä, sipulia,pippuria ja lukematon määrä mausteita, ripaus suolaa.Tavallinen keitto maistuu aivan jumalaisen hyvältä, ilman aromivahventeita. Ei sen ruuan niin JÄMÄKKÄÄ tarvitse olla. Suolaa vähentäessä, huomaat muutaman viikon sisällä, kuinka suolaisia ruokia tarjotaankaan????
      Kävimme mieheni kanssa Roomassa ja uteliaisuuttani tietenkin tilasin perinteisen spagetti Bolognesen ja lasagnea, molemmat olivat niin suolaisia, että jouduin juomaan ison pullollisen vettä ja vielä olut-tuopin sen lisäksi.No...siitä terveellisyys ja maukkaus kaukana.Tarkkailkaapa suolan määrää ihan ensimmäisenä.

• päikkärintäti

Kuitenkin pyytäisin teitä huomioimaan, ettei ruoan sisältö tosiaankaan ole kasvatushenkilöstön, eikä edes keittiöhenkilöstön aikaansaannos, ruokahuoltoa kun säädellään monesti päiväkodin ulkopuolelta. Kasviruoka saattaa olla ihan hyvä vaihtoehto, jos vanhempaa epäilyttää lihavalmisteet, mutta tuon eväspussi-idean voi kyllä haudata jo alkuunsa, toisi paljon ylimääräistä säätämistä ruokailutilanteisiin.

Toinen huomionarvoinen seikka on, että monessa (ykstyisessä) päiväkodissa, joissa aamu- tai välipalat ym.tehdään itse, on kyllä tarjolla muutakin kuin leipää ja voita (rahkaa, mannapuuroa, dippivihanneksia tms.). Kuitenkin harvassa tähän tehtävään on erikseen työntekijä, vaan kasvatushenkilöstö joutuu sen toteuttamaan - ja se aika todella on pois lapsilta.

Päiväkodissa työskentelevänä ymmärrän kyllä tämän huolen jonka ruoka herättää, mutta toisaalta on vielä hyvä muistaa että monissa perheissä päiväkodin ruoka on se terveellisin osuus lapsen ruokavaliota...

• ammattinaruoka

Jos käyttää omaa aikaansa lapsen ruoanvalmistukseen, ei se aika ole lapselta pois, vaan nimenomaan lapsen hyväksi tehtyä. Kyllä edelleen pännii, kun ei tahdota ymmärtää että ruoan laadulla on pidempiaikainen merkitys. Ei ole kysymys vain tämän hetkisestä nälästä ja hyvinvoinnista.Ravitsemus vaikuttaa yleiseen terveyteen.
      Einesten syöttö tarhoissa johtuu VAIN JA AINOASTAAN säästöistä, jotka eivät salli ruoanvalmistusta, joka ns. maksaa enemmän. Haluaisin nähdä laskelman esim. 100-paikkaisesta lastentarhasta. Vaihtoehtoina olisivat siis 1)Eineslinja; jossa työskentelee yksi keittäjä ja yksi osa-aikainen apulainen.2) Valmistuskeittiö, jossa työskentelee yksi keittäjä ja yksi kokoaikainen apulainen.

• Ulkosuomalainen äiti

Lasten ruoka on mieltä kuohuttava aihe. Itsekin sitä parhaillaan pohdiskelen, kun ulkosuomalaisena mietin, kuinka hyvin ovat asiat kotimaassa. Suosittelenkin vertailun vuoksi tutustumaan naapurimaamme Norjan tilanteeseen. Päiväkotilapsille tarjotaan yleensä lämmin lounas noin 1-2 kertaa viikossa (!). Tämän einespitoisen aterian laittaa hoitohenkilökunta. Mitään keittiöhenkilökuntaa ei siis yleensä ole. Useimpina päivinä syödään lounaaksi pelkkää leipää ja aamiainen pitää useimmissa päväkodeissa ottaa itse mukaan eväsrasiassa. Kouluissa ei ruokaa tarjota lainkaan, kaikilla omat eväsleivät. Hiukan on tässä suhteessa kotimaata ikävä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta

https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi
      Kotka
      112
      2917
    2. Olen tosi outo....

Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap
      Ikävä
      30
      2405
    3. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      22
      2354
    4. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      1996
    5. Oletko sä luovuttanut

Mun suhteeni
      Ikävä
      114
      1650
    6. Hommaatko kinkkua jouluksi?

Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k
      Sinkut
      170
      1365
    7. Aatteleppa ite!

Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.
      Maailman menoa
      288
      1198
    8. Onko se ikä

Alkanut haitata?
      Ikävä
      80
      1044
    9. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      250
      1040
    10. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      71
      1034
    Aihe