isot painot, vähän toistoja ?

kisuliininen

Olen nyt lukenut monesta eri lähteestä jotka käsittelevät rasvanpolttoa ja kiinteytystä, että harjoitteet tulisi tehdä isoilla painoilla vähin toistoin. On siis vanhanaikaista ja harhaanjohtavaa kuvitella että naisille yleensä suositellut pienet painot ja miljoonat toistoistot toisivat tuloksia.

Naisilla ei siis ole pelkoa että tällä menetelmällä tulee kauheaksi kaapiksi, koska lihakset kehittyvät heikommin kuin miehillä.

Olen siis nainen, ja treenaan salilla 3-4krt/vko. Teen isoilla painoilla ja max. 12 toistoa.

Kuulostaako järkevältä ajatellen rasvanpolttoa, hoikistumista ja kiinteytymistä?

81

6604

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ssooss

Voihan noita toistoja vähentää 12:sta alle kymmeneen, esimerkiksi 8 tai 6 toistoa. Mitä vähemmän toistoja sarjassa, sitä enemmän voima korostuu, kun mennään yli kymmenen toiston alkaa kestovoima korostua.
      Jos vähentää toistoja ja lisää painoja, täytynee lisätä lepoaikaa toistojen välissä. Sitä ehkä kannattaisi kokeilla aluksi liikkeissä, jotka kokee turvalliseksi, esimerkiksi jalkaprässi.
      Hermotus voi parantua, jos käyttää suuria painoja.

En tiedä miten järkevää on harrastaa kuntoilua edistääkseen rasvanpolttoa, hoikistumista ja kiinteytymistä Hoikistuminen riippuu lähinnä ravinnosta, ja ruumiinrakenteesta, entsyymeistä ja baktreerifloorasta suolistossa. Rasvanpoltto, tarkoittanee rasvan käyttöä energiana, ja se alkaa aerobisessa liikunnassa, kun kesto ylittää tunnin, esim. kävely, juoksu, hiihto, pyöräily. En tiedä miten sen voisi liittää kuntosaliharjoitteluun. Kiinteytyksestä en ymmärrä senkään vertaa.
      Minusta mikään puhe tai kirjoitus, joka vilisee sellaisia sanoja kuin "rasvanpoltto" tai "kiinteytys", ei kuulosta järkevältä.

• kisuliininen

No joka treenikerran aluksi lämmittelen kuntopyörällä/crossarilla/juoksumatolla..sama juttu treenin lopussa. Treenin lopussa yritän tehdä intervalliharjoittelua kuntopyörällä yleensä.
      Itselläni on ylipainoa reilusti, joten aika pienistä jutuista tässä on lähdetty liikkeelle. Vielä ei kunto jaksa kymmentä minuuttia kauempaa crossaria/kuntopyörää/juoksumattoa.
      Lisäksi ruokavalioni on keventynyt reilusti, on marjoja, hedelmiä, kasviksia ja vähärasvaista ruokaa. En juurikaan syö perunaa, yritän välttää muitakin hiilihydraateja. Proteiinia nautin runsaammin muunmuassa rahkan sekä proteiinipitoisen palautusjuoman yhteydessä joka treenin jälkeen. Lisäksi herkut olen jättänyt oikeastaan kokonaan pois.

• salimake

Kyllä niitä hiilihydraatteja tarvii että keho toimii. Itse saanut jopa enemmän tuloksia kun lisännyt hiilihydraatteja.
        En tiedä onko tämä karppausvouhotus liiaksi ihmisten päässä.
        Perunoita voi syödä huoleti sillä niissä hiilihydraatin määrä on naurettava.

• ssooss

Kunnioitettavaa.
      Harjoittelu on monipuolista ja varmasti tehoaa ajan mittaan moneen asiaan, varsinkin kun ravintotottumukset ovat noin terveelliset.
      En usko että on mitään yksittäistä tehokiinteytys -tai rasvanpolttoharjoitusta. Pääasia että liikkuminen tuntuu miellyttävältä, tarjoaa hauskoja elämyksiä ja tuntuu hyvältä jälkeenpäin. Näin ainakin enimmäkseen, vaikka tuleehan niitä huonojakin päiviä aina silloin tällöin.
      Hyvä että harjoituksina on noita aerobisia juttuja. SIlti mikään ei voita vanhaa kunnon kävelyä. Silloin kun olet siinä kunnossa, että kävely tuntuu miellyttävältä, olet pitkällä ja selvästi voiton puolella.

• Hyvältä sinun treenaamisesi ja ruokavaliosi näyttää. Parempi tehdä isoilla painoilla kuin liian kevyillä. Ei ole pelkoa, että vahingossa treenaat itsesi kaapiksi :) Toistomäärät menevät jokseenkin näin: 3-6 toistoa kehittää voimaa, 8-12 toistoa lisää kokoa ja yli 15 toistoa lisää kestävyyttä. Muista, että valitset painot niin, ettet jaksa tehdä kuin korkeintaan sen 12 toistoa. Lopeta vasta sitten kuin et jaksa tehdä enää yhtään toistoa. Monet lopettavat sarjan jo siinä vaiheessa kun tuntuu vähän pahalta vaikka tärkeää on, että puristat sarjat ihan loppuun asti.

Tuo intervallit ovat hyviä puntin jälkeen rasvanpolton kannalta. Muistat vain pitää huolta siitä ettei treenit veny liian pitkiksi. Max 1,5h. Liian pitkässä treenissä saattaa tulla lihaskatoa, koska edellisestä ateriasta on aikaa.

Oletko muuten saanut tuloksia jo aikaan? Muistatko palautusjuoman? Mitä syöt ennen treeniä?

• 90-luvulta much?

Lihaa saa kyllä vaikka ykkösillä. Pitää vaan osata suhteuttaa intensiteetti ja työmäärä oikein. Failurekin on kaikkea muuta kuin välttämätön, väittäisin jopa, että ei toivottava.

• vcxvcxvcxvcx

8-12 toistoa ovat kehonrakennuksessa paljon käytetyt toistomäärät. Jos pudotat painoasi niin lihas ei juurikaan kasva, koska olet miinuskaloreilla. Itse treenaan 5-12 toistoilla kun pudotan painoa, koska haluan antaa tuolloin lihakselle erilaista ärsykettä. Kun se ei kuitenkaan kasva niin totutan sitä suurempiin painoihin, josta on taas hyötyä kun siirryn massakaudelle.

Jos on tavoitteena hoikistua eikä varsinaisesti kasvattaa lihasmassaa niin suosittelisin tekemään laaja-alaisesti eri toistomääriä ja muutenkin harrastamaan eri urheilulajeja. Kehität lihaksistoasi moniin erilaisiin ärsykkeisiin ja painohan putoaa sen mukaan kuinka paljon syöt ja kuinka paljon energiaasi kulutat. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä, että on aika yhdentekevää miten liikut kunhan liikut. Lihaksia toki kannattaa ärsyttää joka puolelta kehoa, jotta en eivät surkastu pois. Proteiininsaanti on ehdottoman tärkeää painonpudotuksen aikana.

• kisuliininen

Kiitos asiallisista vastauksistanne!

Tarkoituksena ja tavoitteena olisi siis pudottaa reilusti painoa, saada linjoja ja kiinteyttä. En laittaisi vastaan jos vähän lihaksiakin näkyisi, sopivassa määrin toki. Kaapiksi en kaipaile, enkä usko että sellaiseksi on edes pelkoa.

Olen kohta 29-vuotias nainen. Pyrin käymään salilla vähintään sen kolme kertaa viikossa, mutta joinain viikkoina olen käynyt neljäkin kertaa ja jopa viisi.
      Kuntosalin personal trainer teki minulle ohjelman, mutta olen nyt itse sitä muokkaillut oman mieleni ja tuntemusteni mukaan. Teen joka treenikerralla koko vartalon yleensä läpi, tykkään tehdä nopealla temmolla. Joskus olen kokeillut kiertoharjoitteluna, mutta vielä ei taida kunto sitä oikein kestää, olin aika poikki.
      En tee liikkeitä aina samalla tyylillä, koska tykkään vaihtelusta. Eli siis esimerkkinä vaikkapa ojentajat, saatan tehdä ne joskus taljassa, joskus ranskalaisena punnerruksena ja joskus taas käsipainoilla. Pyrin kuitenkin siihen, että rääkkään jokaista lihasryhmää joka treenikerralla.
      Teen mielelläni isoilla painoilla ja vähemmän toistoja, yleensä sen 10-12.
      Suosin myös vapaita painoja.

Ruokavaliostani sen verran, että aamuni aloitan aina puurolla ja kahvilla. Joskus laitan puuron sekaan marjoja, muuten syön sen sellaisenaan. Joka aamu otan kalanmaksaöljyä josta saan hyviä rasvoja ja omega-3:sta.

Jos lähden aamupäivästä salille, en syö välttämättä mitään koska olen vasta syönyt aamupuuron. Joskus syön rasvatonta maitorahkaa ennen salille menoa.
      Salin jälkeen istuskelen infrapunasaunassa n. 20-30min ja nautiskelen siellä Hera proteiinijuoman, jonka sekoitan jauheesta veteen.

Ruokana syön yleensä kasvistyylisiä wokkeja jossa joukossa vaikkapa kanaa. ykkään tehdä kasvis sörsseleitä mihin laitan sekaan papuja ja linssejä.
      Lihasta en erityisemmin ole koskaan välittänyt, eli syön pääasiassa kanaa ja kalaa. Wokkien kanssa syön jasminriisiä.
      Joskus olen tehnyt lohipastaa, vaikka koitan yleensä välttää perunaa ja pastaa. En kuitenkaan mitenkään himona karsasta hiilihydraatteja. Syön esimerkiksi iltapalaksi usein ruisleipää runsain kasvispäällystein.
      Hedelmistä tykkään erityisesti päärynästä, banaanista sekä viinirypäleistä. Joskus teen smoothieta koneella, mihin laitan sekaan banaania, marjoja ja maitoa.
      Munakkaita teen myös jonkin verran, sekaan laitan vaikka sieniä ja raejuustoa.
      Pähkinöitä syön silloin tällöin välipalana.

Siinä nyt vähän tarinaa. :)

Saa kommentoida ja antaa vinkkejä.

• vcxvcxvxcvcx

Kohtalaisen järkevältä kuulostaa kunhan muistat, että tunti tai hieman yli treeniä hiilareita ja myös treenin jälkeen hiilareita ja proteiinia. Itse söisin rahkan mieluummin muutama tunti treenin jälkeen kuin ennen treenin.

Itselläni toimii banaani hyvin ennen treeniä jos ruuasta on venähtänyt jo turhan paljon aikaa.

• "On siis vanhanaikaista ja harhaanjohtavaa kuvitella että naisille yleensä suositellut pienet painot ja miljoonat toistoistot toisivat tuloksia."

Ongelma tässä on se, että 99% naisista treenaa jo lähtökohtaisesti liian pienillä painoilla ja täysin olemattomalla intensiteetillä. Tällaisissa tapauksissa on melko viakea määritellä niitä "isoja painoja"...

• weijfiwfj

Kuvastas päätellen näytät semmoselta joka tietää asiasta jotain niin eikös se mee niin että 4-6 toistoa treenaa voimaa, 8-12 kasvattaa lihasmassaa ja yli 15 toistoa nimenomaan on läskin polttoon paras vaihtoehto?

• weijfiwfj kirjoitti:

Kuvastas päätellen näytät semmoselta joka tietää asiasta jotain niin eikös se mee niin että 4-6 toistoa treenaa voimaa, 8-12 kasvattaa lihasmassaa ja yli 15 toistoa nimenomaan on läskin polttoon paras vaihtoehto?

"eikös se mee niin että 4-6 toistoa treenaa voimaa, 8-12 kasvattaa lihasmassaa ja yli 15 toistoa nimenomaan on läskin polttoon paras vaihtoehto?"

-Kokeneella treenaajalla 2 ekaa kohtaa menee karkeasti noin. Tosin kannattaa pitää mielessä, että kummallakin tavalla tulee lisää sekä voimaa että lihasmassaa. Eli asia ei ole ihan niin musta-valkoinen.

Yli 15 toistoa lisää pääasiassa lihaskestävyyttä. Ei siis mitenkään erityisen paljoa vaikuta rasvanpolttoon. Tietenkin kun/jos treenaa kovalla intensiteetillä niin kaikki treenaaminen polttaa rasvaa! Itse suosin kuitenkin sykeohjattua aerobista rasvanpolttoon.

• "Ongelma tässä on se, että 99% naisista treenaa jo lähtökohtaisesti liian pienillä painoilla ja täysin olemattomalla intensiteetillä. Tällaisissa tapauksissa on melko viakea määritellä niitä "isoja painoja"..."

Tämä on kyllä niin totta. Huolettaakohan naisia se, että miltä näyttää toisten silmissä liikaa. Kunnolla treenatessa naama vääntyy irvistykseen, suusta pääsee outoja korahduksia ja meikit valuu kasvoille :-)

• no ruokas kuullostaa kyl rasvattomalta. toi edellinen kommentti oli kyllä mielenkiintoinen, olisi oikeasti kiva nähdä joskus nainen treenaamassa alle vitosia 95% tehoilla (tarkoitan ilmeisesti intensiteettiä, sorry liian vaikeita sanoja
      mulle ;)), ja tälleen miehenä voi omasta kokemuksesta kertoa että vaara että lihasta tulisi "vahingossa" liikaa taitaa olla myytti sillä kyllä ainakin tähän kroppaan saa rehkiä reilusti jos jotain haluaa..

laitetaan tähän viellä vähän luettua tietoa, eli hyväks ois aikaajoin säikyttää elimistöä.

tää vois käytännössä tarkoittaa että kun oot sen puol vuotta vetänyt niitä 12-15 toistoa ja painot ei oo noussut mihinkään niin nostele vaikka tosissaan viikko niitä ykkösiä tai litki himas kaljaa kalsarit jalas leffoi katellen ja sekoita vuorokausi rytmis, sen jälkeen palaat entiseen ja avot, johan treeni uppoo eri taval.. (ite saattaisin jopa suositella jälkimmäistä vaihtoehtoa jos tosissaan treenaat) :D

rutiinit on hyvä välillä murtaa ja tää tarina oli sit tosi ku vesi!

• kisuliininen

Hmm.. itse käytän 5-10-kg painoja riippuen mitä lihasta treenaan.. Siis vapailla painoilla.
      Koneissa treenatessa vatsat menee sellasella 32kg painolla, jalkaprässi 60kg painoilla. Pakaraprässi 28kg painoilla.

• thrtfhrth

ei kuulosta kyllä kovin isoilta painoilta...edes näin melko vähän treenaavan naisen korviin.

• thrtfhrth kirjoitti:

ei kuulosta kyllä kovin isoilta painoilta...edes näin melko vähän treenaavan naisen korviin.

Kilomäärät ei yksinään kerro intensiteetistä. Toki tuo 60kg:n jalkaprässi tulos on varsin onneton...ellei toistoja ole 50-100. ;)

Enempi kannattaisi kiinnittää huomiota sen treenin TUNTUMAAN. Kohdistuuko rasitus treenattaviin lihaksiin ja kuinka paljon.
        Paljon näkee treenareita (myös miehissä), jotka lähinnä hoitavat sosiaalisia suhteita salilla ja keskitytään enempi siihen miltä näytetään muiden silmissä kuin että treenattaisiin OIKEASTI.

Tässä pari vinkkiä:
        -jos treenatessa et lainkaan hengästy eikä tule hiki pintaan, niin treenaat liian löysästi.
        -jos sarjan aikana pystyt keskustelemaan jonkun kanssa, niin treenaat liian löysästi.
        -jos sarja menee ilman kunnon ponnisteluja alusta loppuun, niin treenaat liian löysästi.

Kun edes nämä alottelijan virheet saa karsittua pois, ni sitten voidaan alkaa puhumaan Treenistä. ;)

• ontehe
        TheOne kirjoitti:

Kilomäärät ei yksinään kerro intensiteetistä. Toki tuo 60kg:n jalkaprässi tulos on varsin onneton...ellei toistoja ole 50-100. ;)

Enempi kannattaisi kiinnittää huomiota sen treenin TUNTUMAAN. Kohdistuuko rasitus treenattaviin lihaksiin ja kuinka paljon.
        Paljon näkee treenareita (myös miehissä), jotka lähinnä hoitavat sosiaalisia suhteita salilla ja keskitytään enempi siihen miltä näytetään muiden silmissä kuin että treenattaisiin OIKEASTI.

Tässä pari vinkkiä:
        -jos treenatessa et lainkaan hengästy eikä tule hiki pintaan, niin treenaat liian löysästi.
        -jos sarjan aikana pystyt keskustelemaan jonkun kanssa, niin treenaat liian löysästi.
        -jos sarja menee ilman kunnon ponnisteluja alusta loppuun, niin treenaat liian löysästi.

Kun edes nämä alottelijan virheet saa karsittua pois, ni sitten voidaan alkaa puhumaan Treenistä. ;)

Urheiluvalmennuksessa % maksimista nimenomaan tarkoittaa intensiteettiä. Bodarien ihannoima näennäinen treenin kovuus aka peräsuoli-indeksi on nimeltään suhteellinen intensiteetti.

• ontehe kirjoitti:

Urheiluvalmennuksessa % maksimista nimenomaan tarkoittaa intensiteettiä. Bodarien ihannoima näennäinen treenin kovuus aka peräsuoli-indeksi on nimeltään suhteellinen intensiteetti.

Kun puhutaan peruskuntoilijan kuntosaliharjoittelun intensiteetistä, ni se ei onnistu laskemmalla sitä siitä teoreettisesta max ykkösestä.

Mut hei, mitäpä minä tiedän...minähän vain ohjaan ja valmennan ihmisiä (normijamppoja ja huippu-urheilijoitakin) työkseni. X)

Vai "näennäinen" treenin kovuus! XD ..olet sä kyllä huvittava... ;D

• ontehe
        TheOne kirjoitti:

Kun puhutaan peruskuntoilijan kuntosaliharjoittelun intensiteetistä, ni se ei onnistu laskemmalla sitä siitä teoreettisesta max ykkösestä.

Mut hei, mitäpä minä tiedän...minähän vain ohjaan ja valmennan ihmisiä (normijamppoja ja huippu-urheilijoitakin) työkseni. X)

Vai "näennäinen" treenin kovuus! XD ..olet sä kyllä huvittava... ;D

Njoo, mitäpä herrat Verkoshansky, Zatsiorsky tai Siffkään tietää. Ihan pellejä sun rinnalla eikä ne varmaan o ketään koskaan oikeesti valmentanutkaan..

• hgjf
        ontehe kirjoitti:

Njoo, mitäpä herrat Verkoshansky, Zatsiorsky tai Siffkään tietää. Ihan pellejä sun rinnalla eikä ne varmaan o ketään koskaan oikeesti valmentanutkaan..

Pojat puhuu aivan eri asiosta oleen molemmat oikeassa. Kuitenkin jos ei puhuta voimailusta, vaan kuntoilista tai muusta urheilusta, niin intesiteetin määrittää syke. Voimailussa puhutaan vähän eri termein kun muussa urheilussa.

Peruskuntoilussa tai teerveysliikunnassa, vaikka sitten punttisalilla, suoritettuna treenin intesisiteetin määrää suoritustahti ja kuinka korkealla sykkeellä treenaa.

• ontehe kirjoitti:

Nyt on teikäläisellä menny puurot ja vellit sekaisin. X) ...lueppas ketju alusta alkaen ja keskity siihen luetun ymmärtämiseen. ;)

• fartenheit

IMO isot painot alkaa about vitosmaksimin paikkeilta. Riippuu toki hieman hermotuksen hyvyydestä mutta tollai keskiverto salijampalla.

• sivusta_seurannut

mitähän sitten mahtaa olla isot painot amatöörinaisella? jos yeidän mielestä 60kg jalkaprässissä ei ole mitään.. :O

itse treenaan 8kg painoilla hauikset, ojentajat 10kg painoilla jne.. niin kyllä mun personal trainer pitää niitä isoina painoina.. kysymys on kuitenkin harrastelijasta..ei siis mistään bodarista.. :O

• Itse valmentanut myös täysin kokemattomia nuoria naisia ja yleensä jopa ensikertalaisella se 60kg menee jalkaprässissä heittämällä. Eli jos ei ole mitään lihassurkastumatautia tms, ni eipä tuo ole todellakaan vielä paino eikä mikään...paitsi tietty jos tekee sen 50 toistoa.. ;)

• Ruudinkeksijä

Olen viisikymppinen vanha ämmä ja jalkaprässissä minulla on yleensä 150-180 kg niillä 12 toistoilla.

• 50plussa

Olet varmaan oikeassa. Silti jalkaprässit eroavat toisistaan. Jollekin naiselle se voi olla kova paino tuo 60 kg, jos ei ole tottunut harjoittelemaan. Kannattaisi vähän kunnioittaa toisen ihmisen harjoittelua, vaikka se omasta mielestä tuntuisikin riittämättömältä. Ainahan ei tiedä mistä ihminen on tullut ja mihin menossa.
      Sinänsä jalkaprässi on turvallinen laite, en ole kuullut, että ihmiset olisivat paljon loukanneet itseään siinä laitteessa.
      Epäilen kuvasta päätellen ettet tee sinäkään 60 kilolla yli 50 toistoa peräjälkeen, huolellisesti 90 asteen kulmasta ja rauhalliseen tahtiin, pienellä pysäytyksellä molemmissa ääriasennoissa. Ainoastaan jos se jalkaprässi on sellainen helppo vaununtapainen, niin sitten, mutta sellaisella vanhan mallisella, jossa painolevyt asetetaan käsin, niin ei onnistu.

• alrjtarop

Olen vähän yli 50kg nainen ja 48v. Aloitin kuntosaliharjoittelun 3 vk sitten ja jalkaprässeissä 60-70kg näin alkuun (ja alle vielä kevyempää, kun prässi on ensimmäinen liike lämmittelyjen jälkeen). Eikös vaan polviin (tarkemmin ottaen polvilumpioiden päälle) tullut pistoskipua. Ilmeisesti polvilumpio kulkee tässä "kovassa rasituksessa" hieman vinoon ja siitä tuo kipu. Okei, löytyi tietoa tekniikasta, että jalat melko alas ja lähelle toisiaan. Vähän aikaa pidän nyt prässistä paussia ja vahvistan esim. lähentäjiä (saattaa vahvistaa polven sisäsyrjällä olevaa ristisidosta ja siten auttaa lumpion liikkumiseen suoraan). Eli alussa kannattaa nivelten ja jänteiden takia olla varovainen - ainakin täällä korkeammissa ikäluokissa - eikä uhota, että heti pitää tehdä maksimipainoilla. Lihassurkastumatautia ei ole ja olen harrastanut juoksua ja pyöräilen jatkuvasti, joten en ole aivan rimppakinttu.

• 30+
        alrjtarop kirjoitti:

Olen vähän yli 50kg nainen ja 48v. Aloitin kuntosaliharjoittelun 3 vk sitten ja jalkaprässeissä 60-70kg näin alkuun (ja alle vielä kevyempää, kun prässi on ensimmäinen liike lämmittelyjen jälkeen). Eikös vaan polviin (tarkemmin ottaen polvilumpioiden päälle) tullut pistoskipua. Ilmeisesti polvilumpio kulkee tässä "kovassa rasituksessa" hieman vinoon ja siitä tuo kipu. Okei, löytyi tietoa tekniikasta, että jalat melko alas ja lähelle toisiaan. Vähän aikaa pidän nyt prässistä paussia ja vahvistan esim. lähentäjiä (saattaa vahvistaa polven sisäsyrjällä olevaa ristisidosta ja siten auttaa lumpion liikkumiseen suoraan). Eli alussa kannattaa nivelten ja jänteiden takia olla varovainen - ainakin täällä korkeammissa ikäluokissa - eikä uhota, että heti pitää tehdä maksimipainoilla. Lihassurkastumatautia ei ole ja olen harrastanut juoksua ja pyöräilen jatkuvasti, joten en ole aivan rimppakinttu.

Itselläni oli ihan tuo sama kipu ja olen 30 . Ihan heittämällä meni tuo 70 kg aluksi ja yritinkin lisätä sen 80 kg:n, niin tuli tuo kipu.. Huomasin, että kun jalkoja laskee hieman alemmaksi niin paranee eikä kipua enää tunnu..

Mutta aloittelijan kannattaa varmasti aloittaa pienemmillä painoilla ja sitten oman tunnon mukaan lisätä niitä pikkuhiljaa. Joillakin menee heittämällä tosiaan nuo painot heti pikkasen isommilla, mutta riippuu ihmisestä, kunnosta ja varmasti siitä onko noin muuten kuntoillut. Heiveröisellä ja kevyellä naisihmisellä painot on ehkä hieman toista luokkaa kuin sitten jo valmiiksi atleettisella naisella. Kun niitä ihan tikkulaihoja ja tosi vähän painaviakin naisia tuolla saliltä löytyy ja vaikea kuvitella heille sellaisia painoja, mitä voi nähdä taas koko elämänsä urheilua harrastaneilla atleettisilla naisilla.

Varmasti tärkeintä on kuunnella omaa kroppaa ja kokeilla rohkeasti lisätä sitten painoja. Jos tuntuu aivan kauhealta tai alkaa sattumaan luonnottomalla tavalla niin sitten ylimääräiset painot vaan pois.

Itselläni tehtiin myös alkuun kunto-ohjelma. Se oli aivan liian löysä ja helppo sillä olen nuoresta pitäen urheillut aika lailla ja vaikka välissä on ollut taukoja niin silti.. Lisäsin käyntikertoja ja muuta liikuntaa reilusti väliin. Ja mitä tulee tuon rutiinin sekoittamiseen, niin se vaan on just niin, että jos haluaa pudottaa painoa ja solakoitua niin vaihtelee treenikertoja eri päiville, painoja ja toistoja eri kerroilla eri tavalla ja lisää vaikka niitä ryhmäliikuntatunteja sinne saliharjoittelujen lomaan ja välillä tosiaan sitä löysäilyä. Myös crosstrainerilla ennen saliharjoittelun alkua polttaa kaloreita samalla kuin lämmittelee ja yhtä hyvin siinä voi olla myös sen varsinaisen treenin jälkeen (polttaa tuplasti kaloreita). Ja niin kannattaa välillä tehdä sitä crosstraineria sykeharjoitteluna ja sitten välillä sitä juoksumattoa..Aamuisin lenkki tai jokin jumppa nopeuttamaan aineenvaihduntaa.

Ruokavaliosta kaikki ylimääräinen rasva, teolliset ruoat ja turhat hiilarit sekä turhat lisäaineet (aspartaami, hiivauutteet) ja kaikki mikä sekoittaa/hidastaa aineenvaihduntaa (alkoholi ja lisäaineet) pois. Puuroa, kanaa, kalaa, salaattia, maitorahkaa ja raejuustoa sekä vettä lisää.

• "Epäilen kuvasta päätellen ettet tee sinäkään 60 kilolla yli 50 toistoa peräjälkeen, huolellisesti 90 asteen kulmasta ja rauhalliseen tahtiin, pienellä pysäytyksellä molemmissa ääriasennoissa."

-En nyt ole ihan satavarma, että oliko tuo tarkoitettu mulle, mutta jos oli niin voin kertoa että 150kg:lla tulee tehtyä 100 toistoa ja huomattavati pienempään kulmaan kuin 90. Ja vastaavasti 600kg:lla tulee tehtyä se 6-10 toistoa.

• alrjtarop
        TheOne kirjoitti:

"Epäilen kuvasta päätellen ettet tee sinäkään 60 kilolla yli 50 toistoa peräjälkeen, huolellisesti 90 asteen kulmasta ja rauhalliseen tahtiin, pienellä pysäytyksellä molemmissa ääriasennoissa."

-En nyt ole ihan satavarma, että oliko tuo tarkoitettu mulle, mutta jos oli niin voin kertoa että 150kg:lla tulee tehtyä 100 toistoa ja huomattavati pienempään kulmaan kuin 90. Ja vastaavasti 600kg:lla tulee tehtyä se 6-10 toistoa.

Mikä on elopainosi ja kauanko olet treenannut? Jos esim. painat 100 kg, olis tuo haasteena nostaa omat vastukset omaan painoon nähden kuusinkertaisiksi. Onkin kiinnostavaa, että reisi- ja pakarahakset ovat ainoat lihakset, jotka naisilla ovat suhteessa suuremmat kuin miehillä, sattuneesta syystä. :)

• alrjtarop kirjoitti:

Mikä on elopainosi ja kauanko olet treenannut? Jos esim. painat 100 kg, olis tuo haasteena nostaa omat vastukset omaan painoon nähden kuusinkertaisiksi. Onkin kiinnostavaa, että reisi- ja pakarahakset ovat ainoat lihakset, jotka naisilla ovat suhteessa suuremmat kuin miehillä, sattuneesta syystä. :)

Treenivuosia on reilu 20. Painoa on (treenikaudesta riippuen) 120kg-130kg.

• alrjtarop
        TheOne kirjoitti:

Treenivuosia on reilu 20. Painoa on (treenikaudesta riippuen) 120kg-130kg.

Okei, kiitos. Eli 600 kg ja painoa keskimäärin 125kg. 50kg-naiselle tuo vastaa 240 kiloa prässissä. Saa nähdä pääsenkö siihen, ei mahdottomalta kuulosta, vaikka tässä ikääntymisen puolesta ei mikään nousukausi ole edessä, eli 20 vuoden päästä olen liki 70v. Toivottavasti saliharrastuksen ansiosta silloin on terveet jalat ja ehjät lonkat, jos elää saan!

• alrjtarop kirjoitti:

Okei, kiitos. Eli 600 kg ja painoa keskimäärin 125kg. 50kg-naiselle tuo vastaa 240 kiloa prässissä. Saa nähdä pääsenkö siihen, ei mahdottomalta kuulosta, vaikka tässä ikääntymisen puolesta ei mikään nousukausi ole edessä, eli 20 vuoden päästä olen liki 70v. Toivottavasti saliharrastuksen ansiosta silloin on terveet jalat ja ehjät lonkat, jos elää saan!

"50kg-naiselle tuo vastaa 240 kiloa prässissä."

-Se ei ole suoraan laskettavissa noin.

Mutta ei muuta kuin tsemppiä treeneihin. =)

• alrjtarop
        TheOne kirjoitti:

"50kg-naiselle tuo vastaa 240 kiloa prässissä."

-Se ei ole suoraan laskettavissa noin.

Mutta ei muuta kuin tsemppiä treeneihin. =)

Ajattelin, että on, koska olet 2,5 kertaa massiivisempi kuin minä, kuten 600kg on 2,5 kertaa enemmän kuin 240. Okei, naisella on suhteellisesti isompia lihaksia tuolla alapäässä. :)

• 50plussa

Oli se sinulle.
      Ihmemies, jos pitää paikkaansa.
      Taisi minulla tulla vähän virhettä tuohon asteeseen, ajattelin 90 astetta kyykyn kannalta, niin totta, taitaa se mennä pienempäänkin kulmaan jalkaprässissä. Tarkoitin niin laajaa liikerataa kuin mahdollista. 100 toistoa saa maitohapot jylläämään.

• " 100 toistoa saa maitohapot jylläämään. "

-Juuri sen takia on välillä hyvä ottaakkin vähän pidempiä sarjoja, vaikka treenin pääpaino olisikin esim max voimassa. Saa lihakset "shokkiin" ja vähän uutta ärsykettä. =)

• vcxvxcvcx

Kyllähän rasva palaa pitkilläkin toistomäärillä, joten kyllähän nekin laihdutukseen käy. En kyllä näe siinä mitään järkeä jos pelkästään pitkiä sarjoja jatkuvasti tekee, koska lihasta se ei kasvata.

Pieniä painoja suositellaan mahdollisesti aluksi siksi, että opitaan tekniikat kunnolla ennen kuin lähdetään isoja painoja käyttämään.

• Bodaripellet

Tämäkin ketju osoittaa, että lihasten määrän ja älykkyyden määrän summa on vakio.

• Oletko sinä tässä se varoittava esimerkki..? X)

• Sopivat painot.

Ovat treenien kannalta parhaat. Painoa pitää olla sen verran vähän,että liikeradat pysyvät koko toistojen ajan pitkinä ja puhtaina. Ei ole mitään mieltä treenata raskailla painoilla,nykien puuttellisia liikeratoja. Esim,jos tehdään käsipainoilla hauiskääntöä,pitää painoja pystyä laskemaan hitaasti alas,eikä painovoimaa hyväksi käyttäen retkauttaa kättä suoraksi alas. On parempi treenata harvemmin ja laadukkaasti,kuin usein ja väärin. Tämäkin harrastus vaatii muutakin,kuin hilsettä korvien välissä.

• hyppääjänpoika

Pääsääntöisesti puhtaat liikkeet ja sellaiset painot että saa juurikin tehtyä sarjat loppuun. Ei kuitenkaan aina, välillä on hyvä tehdä tiettyjä liikkeitä ylisuurilla painoilla epäpuhtaita liikkeitä. Esim vipunostoissa, krusifiksissa jne. ylisuurilla painoilla liikkeen puhtauden kustannuksella saadaan aikaiseksi kehitystä kun kehitys junnaa.

• "Tämäkin harrastus vaatii muutakin,kuin hilsettä korvien välissä. "

-Väittäisin kyllä että tämä nimenomaan on laji, jossa ei tarvitse korkeamman asteen tutkintoa ydinfysiikasta. ;)

• sanopetri

reeniä horot

• ruisranne

Onhan porukka kovassa kunnossa, kuin Jenkkiläiset pihvimullit, varmaan samat
      vitamiinitkin..

• tikki_

no mielestäni olen kuitenkin ihan hyvässä fitissä oleva nainen joka treenaa useita kertoja viikossa, ja teen jalkaprässin 65kg painoilla. teen räjähtävän ylöstyönnön ja niin hitaan alastulon kuin vain mahdollista, eli tooodella hitaasti. toistoja teen 10-12.

eli siis todellakin on tärkeää tehdä liike puhtaasti ja hitaasti kuin nopeasti rykien! ja siihen nähden 65kg on paljon! ja tämän on todennut myös oma personal trainerini..

miehillä tuntuu olevan vain tärkeämpää se kuinka paljon painoja on, vaikka suurin merkitys on sillä kuinka liike tehdään..

• infoa_sulle

Antaisit kenkää tollaselle trainerille.

Ei ne voimatasot vaan nouse jos painoja ei ole riittävästi, ihan sama kuinka puhtaasti teet liikkeesi. Paljonko tuloksesi ovat nousseet viimeisen vuoden aikana? Voit pitää vaikka käsiäkin ylhäällä niin kauan, että olkapäitä polttaa aivan helvetisti mutta ei ne sillä silti kasva.

• 68-v

Mielestäni on herttaista tuo höpökeskustelu prässipainoista!

Vapaa tanko ja syväkyykky kertovat jotain.

• herttaista on
        68-v kirjoitti:

Ei nää tiedä mitään syväkyykystä, kuten ei valtaosa salikävijöistäkään. Kuuntelin taannoin salilla sällien itkua siitä miten ei voi jalkoja treenata kun jalkalaitteet oli kannettu salilta ulos. Salilla kuitenki vielä kaks häkkiä kahdet kyykkytelineet kaks nostolavaa melkein 10 tankoa :D

• " tämän on todennut myös oma personal trainerini.."

-trainereita on katsos joka lähtöön.. ;)

• herttaista on kirjoitti:

Ei nää tiedä mitään syväkyykystä, kuten ei valtaosa salikävijöistäkään. Kuuntelin taannoin salilla sällien itkua siitä miten ei voi jalkoja treenata kun jalkalaitteet oli kannettu salilta ulos. Salilla kuitenki vielä kaks häkkiä kahdet kyykkytelineet kaks nostolavaa melkein 10 tankoa :D

"Kuuntelin taannoin salilla sällien itkua siitä miten ei voi jalkoja treenata kun jalkalaitteet oli kannettu salilta ulos."

-Varsin yleistä (valitettavasti) varsinkin nuorempien treenaajien keskuudessa. Ei haluta/jakseta/viitsitä tehdä raskaita liikeitä kuten perinteistä kyykkyä ja maastavetoa.. Ja tuloksetkin on sitten sen mukaiset... ;)

• 50++
        68-v kirjoitti:

Ihmisillä on yksipuolinen ja vinoutunut käsitys jalkaprässistä.
        Jalkaprässi on mummun paras apuväline, se tulee ennen rollaattoria; nimenomaan ennen rollaattoria, koska silloin voi olla jo liian myöhäistä ruveta reenaamaan jalkoja.
        Ikääntyvien naisten ongelma on suurten lihasryhmien voimattomuus, etureisi- ja takaosan lihasten heikkous. Syyt löytyvät hormoneista.
        Naiset elävät miehiä pitempään, mutta niistä viimeisistä vuosista voi tulla hankalia liikuntavaikeuksien vuoksi. Lisäksi on otettava huomioon, että suurten ikäluokkien vanhetessa, ei ole enää vanhusten vuodeosastoille hoitajia riittävästi.
        Yleensäkin ikääntyvät naiset hyötyvät kuntosaliharjoittelusta eniten. Voimien kasvu mahdollistaa paremman koordinaation, ja kaatumisriski pienenee. Jos koordinaatio kehittyy, niin kaikesta liikkumisesta tulee helpompaa.
        Liukkaalla kadulla ihmiset kaatuilevat ja rikkovat lonkkansa. Kun ihminen on kaatumaisillaan, hän voi estää kaatumisen nopealla vastaliikkeellä, refleksitoiminnalla. Kehossa täytyy olla nopeusvoimaa, jotta voi tehdä tuon korjaavan liikkeen. Naisten kannattaisi harjoitella salilla myös nopeutta, pientä hyppelyä väliin, loikkia, ja vaikka jalkaprässissä räjähtävästi painot ylös, kuten tuolla eräs mainitsi harjoittelevansa.
        Kuntosaliharjoittelu vahvistaa luita.
        Kuntosalilla käyvät enimmäkseen sellaiset ihmiset, jotka siitä vähiten hyötyvät, siis sellaiset, yleensä miehet, jotka ovat jo luonnostaan vahvoja.
        Valitettavaa on myös että monilla kuntosaliharjoittelijoilla on pöhöttynyt ego, joka estää näkemästä itseä ja muita ihmisiä realistisesti.

• alrjtarop
        50++ kirjoitti:

Ihmisillä on yksipuolinen ja vinoutunut käsitys jalkaprässistä.
        Jalkaprässi on mummun paras apuväline, se tulee ennen rollaattoria; nimenomaan ennen rollaattoria, koska silloin voi olla jo liian myöhäistä ruveta reenaamaan jalkoja.
        Ikääntyvien naisten ongelma on suurten lihasryhmien voimattomuus, etureisi- ja takaosan lihasten heikkous. Syyt löytyvät hormoneista.
        Naiset elävät miehiä pitempään, mutta niistä viimeisistä vuosista voi tulla hankalia liikuntavaikeuksien vuoksi. Lisäksi on otettava huomioon, että suurten ikäluokkien vanhetessa, ei ole enää vanhusten vuodeosastoille hoitajia riittävästi.
        Yleensäkin ikääntyvät naiset hyötyvät kuntosaliharjoittelusta eniten. Voimien kasvu mahdollistaa paremman koordinaation, ja kaatumisriski pienenee. Jos koordinaatio kehittyy, niin kaikesta liikkumisesta tulee helpompaa.
        Liukkaalla kadulla ihmiset kaatuilevat ja rikkovat lonkkansa. Kun ihminen on kaatumaisillaan, hän voi estää kaatumisen nopealla vastaliikkeellä, refleksitoiminnalla. Kehossa täytyy olla nopeusvoimaa, jotta voi tehdä tuon korjaavan liikkeen. Naisten kannattaisi harjoitella salilla myös nopeutta, pientä hyppelyä väliin, loikkia, ja vaikka jalkaprässissä räjähtävästi painot ylös, kuten tuolla eräs mainitsi harjoittelevansa.
        Kuntosaliharjoittelu vahvistaa luita.
        Kuntosalilla käyvät enimmäkseen sellaiset ihmiset, jotka siitä vähiten hyötyvät, siis sellaiset, yleensä miehet, jotka ovat jo luonnostaan vahvoja.
        Valitettavaa on myös että monilla kuntosaliharjoittelijoilla on pöhöttynyt ego, joka estää näkemästä itseä ja muita ihmisiä realistisesti.

Oukei, tässä mummoutuva täti 48v., joka nyt hakee voimia suuriin lihasryhmiinsä ja pienempiinkin. Taannoin (siis minimaalista kuntosaliharrastusta n. 8v. sitten) tein kyykkyä smith-laitteessa. Nykyisen kuntosalini pt oli sitä mieltä, että kyykylle ei ole vielä asiaa, vaan ensin kitkutellaan prässissä puoli vuotta. Siihen on nöyrtyminen, mutta sitten tahdon muutoksen jämerämpään treenaamiseen. Ja kuten tuossa jo aiemmin mainitsin, polvi jo älähti prässissäkin. Treenailin tässä pari viikkoa jalkoja ja pebaa muuten, ja eilinen tunnin hölkkälenkki ei tuntunut polvessa enää lainkaan. joten istahdan tänään sitten taas prässiin ja alan rakentamaan kuntoa siihen vaatimattomista lukemista. Hauska tuo kärjistys järjestyksestä "prässi -rollaattori." Vaikk ei se nyt ihan niin mene...Vanhemmissa ikäluokissa on kuntoliikkujia ja jumppaajia, ja olen itsekin ollut jumpassa, jossa reidet on tosi lujilla, ihan pelkällä ruumiinpainolla rääkättyinä. Toki, kestävyys siinä painottuu, mutta parempi sekin kun liikkumattomuus. Äitini on 78v. Hakkaa halkoja, hiihtää, käy voimistelemassa, mutta kävely ja kävelykunto on surkea (kitisee jostain puolen kilometrin matkasta). Mutta jalkaterän luustossa onkin vikaa, eikä siihen liikunta auta. Viikonloppuna tapasin toista iäkästä sukulaisnaista, joka on ollut liikunnallinen. Nivelrikko lonkassa hidastaa tahtia. Kaikkiin liikuntaa rajoittavaiin kremppoihin ei ole valtaa vaikuttaa.

• IMHO
        alrjtarop kirjoitti:

Oukei, tässä mummoutuva täti 48v., joka nyt hakee voimia suuriin lihasryhmiinsä ja pienempiinkin. Taannoin (siis minimaalista kuntosaliharrastusta n. 8v. sitten) tein kyykkyä smith-laitteessa. Nykyisen kuntosalini pt oli sitä mieltä, että kyykylle ei ole vielä asiaa, vaan ensin kitkutellaan prässissä puoli vuotta. Siihen on nöyrtyminen, mutta sitten tahdon muutoksen jämerämpään treenaamiseen. Ja kuten tuossa jo aiemmin mainitsin, polvi jo älähti prässissäkin. Treenailin tässä pari viikkoa jalkoja ja pebaa muuten, ja eilinen tunnin hölkkälenkki ei tuntunut polvessa enää lainkaan. joten istahdan tänään sitten taas prässiin ja alan rakentamaan kuntoa siihen vaatimattomista lukemista. Hauska tuo kärjistys järjestyksestä "prässi -rollaattori." Vaikk ei se nyt ihan niin mene...Vanhemmissa ikäluokissa on kuntoliikkujia ja jumppaajia, ja olen itsekin ollut jumpassa, jossa reidet on tosi lujilla, ihan pelkällä ruumiinpainolla rääkättyinä. Toki, kestävyys siinä painottuu, mutta parempi sekin kun liikkumattomuus. Äitini on 78v. Hakkaa halkoja, hiihtää, käy voimistelemassa, mutta kävely ja kävelykunto on surkea (kitisee jostain puolen kilometrin matkasta). Mutta jalkaterän luustossa onkin vikaa, eikä siihen liikunta auta. Viikonloppuna tapasin toista iäkästä sukulaisnaista, joka on ollut liikunnallinen. Nivelrikko lonkassa hidastaa tahtia. Kaikkiin liikuntaa rajoittavaiin kremppoihin ei ole valtaa vaikuttaa.

Ei terveen 48v ihmisen prässiin pakottamiseen ole kuin yksi syy. PT:n laiskuus ja/tai puutteelliset kyvyt kyykyn suhteen. Ihan turha kuvitella, että se prässin hinkkaaminen loisi pohjaa kyykkyyn ihmiselle joka ei osaa kyykätä. Salit on väärällään jamppoja, jotka puskee prässissä 200-300kg mutta eivät selviä kunnialla syväkyykystä 60kg:lla. Kun alotat kyykyllä, opit kyykkäämään ja pärjäät prässinkin kanssa kyl. Prässillä alottamalla opit vaan tekemään prässiä ja joudut myöhemmin alottamaan alusta kyykyn kanssa.

• 68-v
        alrjtarop kirjoitti:

Ikäluokkasi / ikäluokkani henkilöille, sukupuoleen katsomatta asettaa liikkuvuus vapaan tangon kyykyssä rajoituksensa, jos sitä ei ole tehnyt.

Tehdessäni etukyykkyä syvään ja varsinkin pohjaan, joudun asettamaan kantapäitteni alle 10 - 15mm paksun korokkeen.
        Jos ei ole lautaa niin 5kg:n levyt ovat sopivan paksut.
        Varsinkin pohjakyykyssä taipuu muuten ristiselkäni vähemmän terveellisellä tavalla.

Takakyykky sentään sujuu vielä ilman lisukkeita.

Toinen ikäreiden, ja hieman muidenkin rajoitus, keskikropan, myös mätipuolen on oltava jonkinlaisessa kunnossa.
        Muuten on kunnon kuormilla kyykätessä ongelmia.

• 68-v
        alrjtarop kirjoitti:

Prässit ja varsinkin reisipenkki, invalidien laitteita?

Juuri 6-kymppisenä ryhdyin reisipenkissä kuntouttamaan 15-vuotta aikaisemin leikattua polveani joka ei sallinut edes kyykystä nousua omalla painolla kuin toisen jalan varassa.

Puolen vuoden kuluttua ryhdyin varovasti tekemään etukyykkyä.
        Ensin puolikasta, sitten syvää ja hiljalleen pohjaan.

3:n vuoden kuluttua otin etukyykkyä pohjasta 110kg:lla ja mave oli 180kg.
        Eivät nämä kilot hurmaa mutta lähtötilanne ja ikä huomiioon ottaen ne ovat minua tyydyttäviä.

Tuon, yksipuolisen kokemuksen perusteella pidän prässejä "invalidien" vekottimina paitsi niille jotka todella panostavat kehonrakentamiseen tai panostavat muuten johonkin tiettyyn osa-alueeseen.

• alrjtarop
        IMHO kirjoitti:

Ei terveen 48v ihmisen prässiin pakottamiseen ole kuin yksi syy. PT:n laiskuus ja/tai puutteelliset kyvyt kyykyn suhteen. Ihan turha kuvitella, että se prässin hinkkaaminen loisi pohjaa kyykkyyn ihmiselle joka ei osaa kyykätä. Salit on väärällään jamppoja, jotka puskee prässissä 200-300kg mutta eivät selviä kunnialla syväkyykystä 60kg:lla. Kun alotat kyykyllä, opit kyykkäämään ja pärjäät prässinkin kanssa kyl. Prässillä alottamalla opit vaan tekemään prässiä ja joudut myöhemmin alottamaan alusta kyykyn kanssa.

IMHO, kiitos. Olen kuullut, että syy kyykyn "kieltämiseen" voi olla keskivartalon heikkoudessa. Joten sitäkin tässä tietysti treenaan. Ei tässä muuta hätää, mutta kyllä pelkästään koko lihasliikesetin tekemiseen menee tunti ja lämmittelyt ja jäähdyttelyt päälle. Käsittääkseni yli 45 min. sessioita ei suositella ja meikäkin kun riuhtoo joka liikkeessä siellä voimiensa ylärajoilla, niin voitte kuvitella että palautumista ja väsymystä on jokaisen salikerran jälkeen. Mutta parempi tämä inkvisitiolaitteisto kuin insuliinipumppu tms.

• kohtuus kaikessa
        68-v kirjoitti:

Prässit ja varsinkin reisipenkki, invalidien laitteita?

Juuri 6-kymppisenä ryhdyin reisipenkissä kuntouttamaan 15-vuotta aikaisemin leikattua polveani joka ei sallinut edes kyykystä nousua omalla painolla kuin toisen jalan varassa.

Puolen vuoden kuluttua ryhdyin varovasti tekemään etukyykkyä.
        Ensin puolikasta, sitten syvää ja hiljalleen pohjaan.

3:n vuoden kuluttua otin etukyykkyä pohjasta 110kg:lla ja mave oli 180kg.
        Eivät nämä kilot hurmaa mutta lähtötilanne ja ikä huomiioon ottaen ne ovat minua tyydyttäviä.

Tuon, yksipuolisen kokemuksen perusteella pidän prässejä "invalidien" vekottimina paitsi niille jotka todella panostavat kehonrakentamiseen tai panostavat muuten johonkin tiettyyn osa-alueeseen.

Kyykky ei ole se ainoa ja oikea jalkojen treenitapa. Harvemmin ihminen nyt tasahyppelyin liikkuu.

• IMHO
        alrjtarop kirjoitti:

IMHO, kiitos. Olen kuullut, että syy kyykyn "kieltämiseen" voi olla keskivartalon heikkoudessa. Joten sitäkin tässä tietysti treenaan. Ei tässä muuta hätää, mutta kyllä pelkästään koko lihasliikesetin tekemiseen menee tunti ja lämmittelyt ja jäähdyttelyt päälle. Käsittääkseni yli 45 min. sessioita ei suositella ja meikäkin kun riuhtoo joka liikkeessä siellä voimiensa ylärajoilla, niin voitte kuvitella että palautumista ja väsymystä on jokaisen salikerran jälkeen. Mutta parempi tämä inkvisitiolaitteisto kuin insuliinipumppu tms.

Juu, keskivartalo voi olla heikko ja liikkuvuuskin huono mutta eihän sitä heti ensimmäisellä kerralla tarvitse lähteä hakemaan maksimeita aivan pohjasta. Tee vaikka lämmittelyn yhteydessä kehonpainolla kyykkyä kädet suorana edessä niin syvälle kuin pääset. Selän vaan muistat pitää suorana ja rinnan ylhäällä. Ja että polvet kulkee samaan suuntaan kuin jalkaterät osoittaa. Siitä sit pikkuhiljaa yrität päästä syvemmälle viikosta toiseen. Liikkuvuus paranee ja saat vähän kyykkyasentoa/liikettäkin ajettua takaraivoon.
        Ite suosin alottelijoiden kanssa etukyykkyä, koska se vaan on pakko tehdä kohtuu hyvässä asennossa tai tanko putoaa.

• Happyy

Teen koko kropan salilla läpi kun meen. Olin vaatekoossa 48 loppu talvesta tänä vuonna. Nyt 44 koko, paino on edelleen 95 kg :D Lihaskunto on erinomainen, testi siis tehtiin.. Noo olihan mulla vähän urheilutaustaa vaikka päästin itseni lihoon. Se on enään yksi vaatekoko alaspäin ja on mun vaatekokoni. Olen siis 181 cm pitkä. Isoja painoja, max 12 toistoo tein.. Ihan normi koti sapuskaakin vedin ja kerran viikossa herkuttelin..en pistäny liian kireelle, koska oisin tienny että repsahdan..Kun yks tuttu suosittele Jutta diettiä sillon..Tyytyväinen oon. Olkoot paino vaikka 95 kg hautaan asti, kuhan vaatekoko pysyy 42 :D

• Normaali läski täti

Jee, hyvä asenne! Olen myös alkanut tehdä koko kropan ohjelmaa (6-10 toistoa) ja naisten ja tavalliseen laihduttajan tapaan tulee vaa'an lukemia seurattua vähän liikaa. Ja se lukema ei hievahda alaspäin, ei millään ilveellä, mutta sama täällä kuin Happyy sullaki: vaatekoko pienenee! 38:ssa mennään, 36 riittäisi mulle. Toisaalta, olen mieluummin vahva, jämäkkä ja tiivis (ja "painava"), kuin löysä, heikko ja kevyt.

• 68-v

Isot painot? Todellinen maksimi ykkönen on iso ja kaikki suhteutetaan siihen, toistoista riippuen.

Minun isoni loppuvat 2 - 3:een toistoon. Silloin tullaan jo submaksimaaliselle alueelle.

Tuolla joku puhui räjähtävistä jalkaprässissä!
      En ole nähnyt enkä kuullut.
      Se, että painaa täysillä ylöspäin on selvää mutta prässissä OIKEITA räjähtäviä?!

No. Saivarteluahan tämä tietenkin on.

• 50++

Onhan sellainenkin liike olemassa kuin ns. potkuprässi. Sellaisella vaunumallisella se on aika turvallistakin tehdä. Syvästä kulmasta työnnetään voimakkaasti eteenpäin ja sitten otetaan se hallitusti joustaen haltuun, kun se palautuu jaloille. Siinä tulee sellainen vapaa vaihe, jolloin painot ovat irti.
        En tiedä oikeuttaako tämä huutamaan isoilla kirjaimilla mutta onhan se nyt jotain. Olen joskus tehnyt sitä aika isoillakin painoilla.
        Ei ole olemassa mitään yhtä ja oikeaa tapaa harjoitella kuntosalilla.
        http://www.liikuttavia-ajatuksia.fi/2010/12/viikon-treeniliikevinkki-potkuprassi.html

• 68-v
        50++ kirjoitti:

Onhan sellainenkin liike olemassa kuin ns. potkuprässi. Sellaisella vaunumallisella se on aika turvallistakin tehdä. Syvästä kulmasta työnnetään voimakkaasti eteenpäin ja sitten otetaan se hallitusti joustaen haltuun, kun se palautuu jaloille. Siinä tulee sellainen vapaa vaihe, jolloin painot ovat irti.
        En tiedä oikeuttaako tämä huutamaan isoilla kirjaimilla mutta onhan se nyt jotain. Olen joskus tehnyt sitä aika isoillakin painoilla.
        Ei ole olemassa mitään yhtä ja oikeaa tapaa harjoitella kuntosalilla.
        http://www.liikuttavia-ajatuksia.fi/2010/12/viikon-treeniliikevinkki-potkuprassi.html

Tuolla pystysuuntaisen hyppyjumpan korvikkeella se on ilmeisen turvallista myös heikon keskikropan omaavalle.

Tietenkin saivartelua mutta muutamat käsitteet merkinnevät eri henkilöille eri asioita.

Isot painot? Mikä tahansa paino muuttuu suureksi riittävän toistomäärän jälkeen.
        Räjähtävä? Nopeuden maksimointi ei vielä tee suorituksesta räjähtävää. Likimainkaan kaikissa liikkeissä se ei edes ole mahdollista.

Yms.

Olen enimmiltään hillinnyt huutohalujani.

• rairai
        68-v kirjoitti:

Tuolla pystysuuntaisen hyppyjumpan korvikkeella se on ilmeisen turvallista myös heikon keskikropan omaavalle.

Tietenkin saivartelua mutta muutamat käsitteet merkinnevät eri henkilöille eri asioita.

Isot painot? Mikä tahansa paino muuttuu suureksi riittävän toistomäärän jälkeen.
        Räjähtävä? Nopeuden maksimointi ei vielä tee suorituksesta räjähtävää. Likimainkaan kaikissa liikkeissä se ei edes ole mahdollista.

Yms.

Olen enimmiltään hillinnyt huutohalujani.

Räjähtävyydellä tarkoitetaan painoharjoittelussa yleensä mahdollisimman suuren tehon tuottamista.

• 68-v
        rairai kirjoitti:

Räjähtävyydellä tarkoitetaan painoharjoittelussa yleensä mahdollisimman suuren tehon tuottamista.

Ei! Räjähtävyys on nimensä mukainen, todella räjähtävän nopea, niin suurella vastuksella tehty suoritus kuin pystyy nopeuden kärsimättä.
        Toistot enimmillään 2kpl.

Teho = voima x matka / aika. Räjähtävyyden määritelmä sopii tuohon mutta niin sopii paljon muutakin.

• rairai
        68-v kirjoitti:

Ei! Räjähtävyys on nimensä mukainen, todella räjähtävän nopea, niin suurella vastuksella tehty suoritus kuin pystyy nopeuden kärsimättä.
        Toistot enimmillään 2kpl.

Teho = voima x matka / aika. Räjähtävyyden määritelmä sopii tuohon mutta niin sopii paljon muutakin.

Kuulisin mielelläni mitä muuta siihen sopii?

• rairai
        rairai kirjoitti:

yhdellä toistolla tietenkin

• 58-v
        rairai kirjoitti:

Kuulisin mielelläni mitä muuta siihen sopii?

Lue kaava! Lisäämällä voimaa kasvaa teho.
        Pidentämällä suorituksen pituutta kasvaa teho.
        Lyhentämällä suoritusaikaa kasvaa teho.

Soveltuu jopa putkivempelesuorituksiin.

Räjähtävyys on käsite jonka tajuaa tai sitten ei.

Se ei ole aritmeettisesti laskettavissa kuten teho!

• rairatirairai
        58-v kirjoitti:

Lue kaava! Lisäämällä voimaa kasvaa teho.
        Pidentämällä suorituksen pituutta kasvaa teho.
        Lyhentämällä suoritusaikaa kasvaa teho.

Soveltuu jopa putkivempelesuorituksiin.

Räjähtävyys on käsite jonka tajuaa tai sitten ei.

Se ei ole aritmeettisesti laskettavissa kuten teho!

Nuo riippuvuudet eivät ole ihan noin yksinkertaisia kun tarkastellaan ihmiskehon tekemää työtä. Esityksesi olettaa muuttujien olevan riippumattomia toisistaan, mitä ne eivät ole.

Jos otat yhden toiston tarkasteluun. Liikkeessä matka on vakio, joten teho riippuvainen ajasta ja kuormasta. Ihmisen tekemän suorituksen teho ei nouse automaagisesti jompaa kumpaa kasvattamalla tai laskemalla koska suureet eivät ole toisistaan riippumattomia.
        Voiman kasvattaminen tarkoittaa yleensä kuorman kasvattamista joka taas tarkoittaa suorituksen hidastumista eikä siten yksiselitteisesti kasvata suorituksen tehoa.

Toistoon käytettyä aikaa pienentämällä taas joudutaan pienentämään kuormaa ja nopeuden kasvaessa myös kyky tuottaa voimaa kuormaa vastaan huononee. Myöskään tällöin ei voida yksiselitteisesti sanoa kasvaako vai laskeeko tuotettu teho.

On yksilön harjoitustaustasta riippuvaista millä intensiteetillä tuotetaan suurin teho. Zatsiorskyn mukaan suurin teho tuotetaan suoritusnopeuden ollessa noin yksi kolmasosa maksiminopeudesta. Valtaosa valmennuskirjallisuudesta lukee räjähtävän voiman harjoitusalueeksi n50-90% ykkösmaksimista. Myös korkeimmat tehot saadaan irti tällä alueella. Esityksesi on vain yksinkertaistettu, ympäripyöreästi määritelty ja kapeakatseinen yksittäistapaus räjähtävästä voimasta.

• Happyyyy

Koko ajan lyön lisää jalkaprässiinkin..nyt on 150 kg menossa ja muutama menee irvistäen.. On tullu ihan kiva takareisilihas mötti molempiin jalkoihin, näkyy kivasti housujen läpi.. Ehkä se on puhjennu sieltä kukkaan kun oon ottanu itteeni niskasta kiinni ja alkanu kuntoileen, saanu huippu olon, vaikka en mene kireellä ruuan suhteen, mutta en myöskään moskaa syö.

• xxxkilpikonnaxxx

mikä olisi minulle sopiva rasvanpoltto/kiinteytys ohjelma kuntosalille olen 14 paino on noin 58kg

• oletko tosissasi

Ei mikään,
        Kasvat vielä.
        Myös paino muuttuu kasvun mukana. Syö sitä mitä äiti laittaa, ja mitä koulussa tarjotaan.

• nnukaaN

Aloittaja puhuu reilusta ylipainosta ja jaksavansa kymmenen minuuttia aerobista. Ja sitte jengi jauhaa sata viestiä voimaharjoittelusta..

Lenkkarit jalkaan ja uls hikoilemaan! Tuu sitten parinkymmenen kilon päästä treenaan ylävartaloa, kun alhaalta on läski vähentyny.

• qp34u5g190134

Höpsis! Molempi parempi! Itse harjoitan aerobista 6 kertaa viikossa ja käyn neljästi salilla, lihaskuntoliikkeitä max 30 min kerrallaan eli teen jaettua ohjelmaa. Toistoja 6-8, kolme sarjaa, tosin jalkaprässin teen varmuuden vuoksi nousevasti viisi sarjaa. Tulosta alkanut tulemaan puolessatoista kuukaudessa (tänään siirryin esim. ylätaljassa 40 kiloon). Olen siis pienikokoinen nainen. Ärsytti, kun joskus joku miespuolinen kirjoittaja natkutti siitä, että huomattavan ylipainoiset naiset harjoittelevat kuntosalilla eivätkä aerobista. Mistäs hitosta hän muka tiesi, etteivät nuo harjoittel MYÖS aerobista? Tutkimusten mukaan laihduttaja menettää runsaimmin rasvamassaa, jos hän harjoittelelee sekä aerobisesti että anaerobisesti ja siten tekemällä pystyy myös säästämään lihasmassansa tai jopa lisäämään sitä laihdutuksen aikana.

• 68-v
        qp34u5g190134 kirjoitti:

Höpsis! Molempi parempi! Itse harjoitan aerobista 6 kertaa viikossa ja käyn neljästi salilla, lihaskuntoliikkeitä max 30 min kerrallaan eli teen jaettua ohjelmaa. Toistoja 6-8, kolme sarjaa, tosin jalkaprässin teen varmuuden vuoksi nousevasti viisi sarjaa. Tulosta alkanut tulemaan puolessatoista kuukaudessa (tänään siirryin esim. ylätaljassa 40 kiloon). Olen siis pienikokoinen nainen. Ärsytti, kun joskus joku miespuolinen kirjoittaja natkutti siitä, että huomattavan ylipainoiset naiset harjoittelevat kuntosalilla eivätkä aerobista. Mistäs hitosta hän muka tiesi, etteivät nuo harjoittel MYÖS aerobista? Tutkimusten mukaan laihduttaja menettää runsaimmin rasvamassaa, jos hän harjoittelelee sekä aerobisesti että anaerobisesti ja siten tekemällä pystyy myös säästämään lihasmassansa tai jopa lisäämään sitä laihdutuksen aikana.

Ilman laihtumistavoitetta olen yhdistänyt salilla lihaskunto- ja aerobisen treenin.

Kuudesti viikossa salilla.
        Ke. kyykyt
        Su. mave
        Ojentajat ja koukistajat vuoroin kahdesti viikossa. Niistä toinen treeni nykyään maximivoimaluonteisesti.

Leuat, ylätaljat yms. sisältyvät koukistajakertoihin.
        Rinnallevetoja vähintään kahdesti viikossa.

Muiden treenien jälkeen aerobisia jumputuksia crossarilla, fillarilla ja juoksumatolla kolmesti viikossa 45 - 60min.
        Tänään on maximipäivä ja 60min aerobista.

Paino ei tippunut mutta vyötärö oheni.

• nainen -48v.
        68-v kirjoitti:

Ilman laihtumistavoitetta olen yhdistänyt salilla lihaskunto- ja aerobisen treenin.

Kuudesti viikossa salilla.
        Ke. kyykyt
        Su. mave
        Ojentajat ja koukistajat vuoroin kahdesti viikossa. Niistä toinen treeni nykyään maximivoimaluonteisesti.

Leuat, ylätaljat yms. sisältyvät koukistajakertoihin.
        Rinnallevetoja vähintään kahdesti viikossa.

Muiden treenien jälkeen aerobisia jumputuksia crossarilla, fillarilla ja juoksumatolla kolmesti viikossa 45 - 60min.
        Tänään on maximipäivä ja 60min aerobista.

Paino ei tippunut mutta vyötärö oheni.

Hyvä Sinä, 69-v.! Kauanko olet jo jatkanut näin? Ollapa itse tuossa vireessä 20 vuoden päästä!

• 68-v
        nainen -48v. kirjoitti:

Hyvä Sinä, 69-v.! Kauanko olet jo jatkanut näin? Ollapa itse tuossa vireessä 20 vuoden päästä!

9-vuotta. Aloitin verenpaine ja kolestrolilääkittynä polvi-invalidina juuri 6-kymppisenä.

Taustasta mainitakseni niin nostin viimeiset kisani syksyllä -67.

• nnukaaNp

koska tekemällä kymmenen minuuttia aerobista ja voimaharjoittelua huomattavasti ylipainoinen ei näe mitään muutosta puolessa vuodessa. Jos sen jälkeen motivaatio pitää niin hienoa. Yleensä motivaatio ei vaan kestä kuukauttakaan jos tulosta ei tule.

Tämä oletuksella että harjoittelu on aloittelijamaisesti vajaatehoista ja ruokavaliossa sorrutaan säännöllisesti.

• ei-pro

Jos treenaat oikein, eli sarjat loppuun asti tehden, ei kroppasi ehdi palautua 3-4 x viikossa koko kropan läpikäynnistä. Parempi olisi jakaa treeni keskittyen yhtenä päivänä yksiin lihaksiin, seuraavana toisiin. Kolmijakoinen treeni yleinen aloittelijoille ja harrastelijoille. Esimerkiksi itse käyttänyt pääpiirteissään 1. työntävät lihakset 2. vetävät 3. jalat.

• HyväNäin

http://www.kuntoilijat.net/voimaharjoittelu/7-myyttia-treenauksesta

Myytti numero uno:

"Naisten pitää treenata eri tavalla kuin miesten"

Olisi mielenkiintoista joskus tavata se henkilö, joka on tämän myytin aloittanut: Naiset treenaavat aivan liian usein pelkästään pitkillä sarjoilla ja keveillä painoilla. Miettikää, että naisilla on paljon vähemmän lihasta rakentavaa testosteria kehossaan. Naisten on siis paljon vaikeampaa rakentaa lihaksia kuin miesten. Harva mieskään saa itselleen luotua vahvoja ja voimakkaita raameja, joten naisilla ei todellakaan ole mitään pelkoa saada liian lihaksikasta rakennetta. Testosteronipitoisuudet nousevat kovan treenin aikana ylös myös naisilla - tämä johtaa nopeampaan rasvanpolttoon ja lihasten parempaan kehittymiseen. Naisten kannattaisi siis välillä tehdä kovaa voimaharjoittelua suuremmilla painoilla ja lyhyemmillä sarjoilla.

Kuulostaa minusta ihan järkeen käyvältä.. :)

Kaikesta huolimatta tsemppiä treeniin! Oma mottoni on: Laihdutushömppä romukoppaan ja kunnon massakausi päälle. Kyllä se rasva siinä sivussa palaa jos sitä on. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      49
      1578
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1355
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      27
      1112
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      88
      1074
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      89
      986
    6. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      188
      924
    7. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      98
      863
    8. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      861
    9. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      821
    10. 70
      799
    Aihe