Nerg

13+1

Outo sukunimi Nerg, mistäpäin on peräisin. Kerran minulla oli työkaverina kaveri jonka sukunimi oli Nerg. Silloin jo ihmettelin että mistäköhän nimi on peräisin. Oikein vaalea pellavapäinen kaveri.

15

1943

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....,,,,

      Ohan noita Suomessa:
      Nykyisenä nimenä 289

    • Keskustelussa
      http://suku.genealogia.fi/archive/index.php/t-3948.html
      on joitakin arveluja. Eipä siellä oikein parempaa selitysyritystä ole kuin että ruotsia puhuvat kirjurit olisivat kirjoittaneet suomalaisen sukunimen ”Närhi” asussa ”Nerg” (joka ruotsin mukaan luetaan suunnilleen ”närj” tai jopa ”näri”).

    • Sukukalleus

      Nimeä esiintyy Keski-Suomessa aika runsaasti ja kaikki nimen omistavat lausuvat nimensä nerk. Nerkin Matti ja Nerkin Maija jne. Ruotsinkieliset lausuvat tietysti miten haluavat, mutta väärin, koska nimihän ei ole ruotsia vaan suomea, vaikka olisikin ruotsalaisten keksimä. Ruotsissa sanalla ei ole mitään merkitystä. Englannissa sensijaan se tarkoittaa jonkinlaista "huoh"- tai "ööh" - huokausta.

      • kirjurinna

        Nimeä esiintyy Keski-Suomessa aika runsaasti ja kaikki nime

        Kyllä se ruotsalainen kirjuri kirjotti Erkki nimen nergiksi


    • poripakken

      Aatelinen suku Berg haluaa nimensä äännettävän sekä suomeksi että ruotsiksi berk. Mistähän moinen?

      • Ritarihuoneen tiedoista ilmenee, ks.
        http://www.riddarhuset.fi/fin/suvut_ja_vaakunat/
        että kreivillinen Bergin suku on (baltian)saksalaista alkuperää, joten ääntämys [berk] johtuu varmaankin saksan ääntämyksen jäljittelystä.


      • Vaakunaviinaa
        Yucca kirjoitti:

        Ritarihuoneen tiedoista ilmenee, ks.
        http://www.riddarhuset.fi/fin/suvut_ja_vaakunat/
        että kreivillinen Bergin suku on (baltian)saksalaista alkuperää, joten ääntämys [berk] johtuu varmaankin saksan ääntämyksen jäljittelystä.

        Menepäs kuuntelemaan Tukholmaan, niin opit oikean ääntämyksen. Olipa sitten kuinka liettualaislatvialaislättiläistä hyvänsä.


    • pakperi

      Halutkoon mitä haluaavat. Suomalainen sanoo sen: Perk

      • samperj

        Eikun päri.


    • nerg se on

      Ai että keskisuomessa kaikki sanoo nimensä nerk. minä olen nerg isolla g:llä eikä kukaan meidän suvusta täällä tai hki alueella sano nerk

      • (:)\/

        Keskisuomalaiset ei edes osaa sanoa g-kirjanta. Puhumattakaan g-äännettä missään muussa muodossa kuin k:na.


    • deeku

      itse olen oikeaa sukua myös Nerg ...mutta siskoni isän sukunimi mulle jäi joskus 80 luvulla ...ja kyllä itse sen ainakin g-äänteellä lausun, vaikka eipä ole tuota sukunimeä tullut lausuttua vuosiin =)

      • deeku

        ja unohtu mainita että olen lahden alueelta


    • Nerg

      Sukunimeä Nerg on paljon Viitasaarella ja Kokkolassa. Meidän suku on Kokkolasta siirtynyt Leppävirta, Lahti / Helsinki. Kaikki lausumme sukunimen Nerg. Suvussa on pokkeuksellisen paljon yrittäjiä. Lahden seudulla on toinenkin Nerg suvun haara, joihin sukuyhteys ei ole varma.

    • ettäsilleeseväänty

      Se ruotsalainen kirjuri kysy nimeä kutsunnoissa, nimi ,erkki ,alltså nerkki ,ok nerg merkitään nimeksi.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka maksaa Elokapinan töhrinnän?

      Vieläkö tukevat Elokapinan toimintaa mm. Aki Kaurismäki, Sofi Oksanen, Paleface, Koneen Säätiö ym. ? Kenen kukkarosta ot
      Maailman menoa
      585
      3879
    2. Muuttaisiko viesti mitään

      Haluaisin laittaa viestin, mutta muuttaisiko se mitään. Oletko yhä yhtä ehdoton vai valmis kyseenalaistamaan asenteesi j
      Ikävä
      48
      3318
    3. Jos sinulla kiinnostaisi

      Nyt, miten antaisit minun ymmärtää sen?
      Ikävä
      38
      2801
    4. Valpuri Nykänen elokapina

      Aikas kiihkomielinen nainen kun mtv:n uutiset haastatteli. Tuollaisiako ne kaikki on.
      Maailman menoa
      66
      2759
    5. Oon vähän ihastunut suhun nainen

      Vaikka toisin jokin aika sitten väitin mutta saat mut haluamaan olemaan parempi ihminen :)
      Ikävä
      19
      2144
    6. Jospa me nähtäisiin

      Sinne suuntaan menossa🤣
      Ikävä
      32
      2091
    7. Se että tavattiin

      Hyvin arkisissa olosuhteissa oli hyvä asia. Olimme molemmat lähestulkoon aina sitä mitä oikeasti olemme. Tietysti pieni
      Ikävä
      12
      1967
    8. Elämä jatkuu

      Onneksi ilman sinua
      Ikävä
      29
      1865
    9. Oot pala mun sielua

      Jos toivot, että lähden mä lähden. Jos toivot, että jään mä jään. Koen, että olet mun sielunkumppani, mutta lämmöllä my
      Ikävä
      17
      1810
    10. Hei T........

      Ajattelin kertoa että edelleen välillä käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua, enkä varmasti ikinä... Vaikka on kulunu
      Suhteet
      47
      1759
    Aihe