Olen kuullut,että tavallinen tapa muotoilla kvanttifysiikka tapahtuu jossain ihmeen Hilbertin? avaruuksissa. Nämä eivät taida olla mitään tavallisia avaruuksia? Avaruudessa etenevän aaltofunktion luulen ymmärtäväni jotenkin,mutta hilbertinavaruuden käsite jää minulle hämäräksi.
Osaisiko kukaan avata sitä? Vai olenko sittenkin kuullut puutaheinää?
Kvanttifysiikan Hilbertin avaruudet mitä?
3
245
Vastaukset 3
Hilbertin avaruus tarkoittaa neliöllisesti integroituvien funktioiden joukkoa. Aaltofunktio täytyy olla neliöllisesti integroituva ja normeerattavissa, muuten kvanttimekaaninen todennäköisyystulkinta ei toimi.
Griffithsin kirjassa "Introduction to Quantum Mechanics" tämä on selitetty hyvin ja kansantajuisesti. Kirjastoon mars.- hilberthämmästetty
En tiedä pystynkö lukemaan tuollaisia kirjoja. Matemaattisesti ehkä liian vaikeita...
Oli siinä kuulemassani jokatapauksessa muutakin. Oli nimittäin puhetta jostain Hilbertin avaruuksien lineaarioperaattoreista ja spektreistä. hilberthämmästetty kirjoitti:
En tiedä pystynkö lukemaan tuollaisia kirjoja. Matemaattisesti ehkä liian vaikeita...
Oli siinä kuulemassani jokatapauksessa muutakin. Oli nimittäin puhetta jostain Hilbertin avaruuksien lineaarioperaattoreista ja spektreistä.>
Löytyy samaisesta kirjasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2142143
Ei enää ulkoteltta ruokaa.
Se oli sitten viimmeinen kerta kun tuonne teltalle menen.Laatu heikkenee joka vuosi ja annokset pienenee.Ei enää kiitos,511290Jos sussa toisessa on yhtään miestä
Ja kadut tekemisiäsi niin menet poliisin puheille, paljastat kaiken oman osuutesi ja kerrot mitä kaikkea se toinen on te1861147- 81986
En ole hetkeen sinulle kirjoittanut nainen
Vieläkin ajattelen sinua, jos voit uskoa. Tunteet minussa huutavat toivoa ja rakkautta, kun kylmä loogisuus taas pistää56881- 71813
- 100802
Mitä eroavaisuuksia sinulla on
kaivattusi kanssa? Esim. luonteessa. Haittaavatko erot vai ovatko vain rikkaus?77747Martinan tyttärestä hieno haastattelu IL
Martina on kasvattanut fiksun tyttären.355720- 40711