Moikka,
tai varmaan on muitakin epäselvyyksiä minulla mutta voisiko joku kertoa milloin voima:
F = -kx ja milloin taas F= kx ?
F= voima
k= jousivakio
x= venymä
Milloin siis on miinusmerkki ja milloin ei? En löydä vastausta mistään.
Kiitos tuhannesti jo etukäteen!
Jousivoima - yksi epäselvyys, auttakaa
4
444
Vastaukset
- T Jii
Miinusmerkki on silloin, kun jousivoima on kapaleen liikesuuntaa vastaan. Siis jos kappale liikkuu tietyllä nopeudella ja jousi jarruttaa liikettä, merkitään liikeyhtälöön jousivoima negatiivisena.
Jos tarkastelet paikoillaan olevaa kappaletta, riippuu etumerkki valitsemastasi koordinaatistosta. - lastenkenkiävain
Talja-tyyppisiä kiihdyttävän voiman aikavakion muuttamista ei käytetä kai? Kuten taljavarsijousissa esim. Tästä minä olisin tiennyt.
>
Matemaattisesti ajateltuna miinusmerkki tulee yhtälön eteen aina. Kun x on positiivinen, miinusmerkki säilyy. Negatiivislla x:n arvoilla kaksi miinusta taas kumoavat toisensa.
Miinusmerkki tämän yhtälön edessä tarkoittaa käytännössä sitä, että voima kohdistuu aina tasapainoasemaa kohti. Jos venytät jousta, jousi pyrkii vetäytymään takaisin alkuperäiseen tilaansa. Jos puristat jousta kasaan, jousi pyrkii jälleen palautumaan alkuperäiseen mittaansa. Voiman suunta on näissä kahdessa tapauksessa vastakkainen - aina kuitenkin tasapainoasemaa, origoa kohti. Tästä voit suoraan päätellä etumerkin aina tapauskohtaisesti.- merkeistä viis ...
... oikea suunta ratkaisee.
Niitä voimia on aina kaksi yhtäaikaa vastakkaisiin suuntiin. Yksi kummassakin päässä jousta vaikuttamassa ulkoisiin kohteisiin vastakkaisiin suuntiin, ja näillä molemmilla vastavoimat vaikuttamassa jouseen.
Yhteensä siis kaksi voima-vastavoima paria eli 4 voimaa.
tai - sen mukaan mitä voimaa tarkastellaan, ja halutaanko tulokseksi positiivinen voima voiman vaikutussuuntaan vaiko negatiivinen vastakkaiseen suuntaan.
Asia on siis mutkikkaampi kuin äkkiseltään luulisi, ja kysyjän kannattaa tehdä niinkuin kirjassa lukee ja aina piirtää kuva tilanteesta, johon se kysytty voimavektorin suunta on piirretty.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit876042KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti3305281Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja212676Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei512615Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta
Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-2000011780852841875Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT1041692- 1131556
Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro171521seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen
Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa1221443Olen ihmetellyt yhtä asiaa
Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm1331403