"Minä olen lain kautta kuollut pois laista"

asiastakyse

Paavali, joka kuului aikaisemmin lainkiihkoilijoitten kiivaimpaan puolueeseen, kertoo Jeesuksen tapaamisen jälkeen ymmärtäneensä, että oli elänyt ennen ilman lakia.
Hän kyllä tunsi vanhan liiton lait ja tavat ja oli puolustanut niitä niin kiihkomielisesti, että oli jopa antanut nimensä heidän tappamisensa puolesta, jotka seurasivat Jeesusta.
Jeesuksen tultua sisäinen laki, käskysanat aukesivat Paavalille ja hän, joka luuli vaeltavansa hyvin, joutui kauhistumaan syntisyyttään. Lain edessä hän kuoli. Käskyjen avauduttua Paavali joutui tunnustamaan syntisyytensä ja joutui hylkäämään kaiken entisen Kristuksen tieltä. Hän teki sen sillä voimalla, jonka Jumala antaa kutsumilleen, jos nämä uskovat. Entinen syntinen Saulus sai muuttua ja sai uuden nimen ja näin hänestä tuli Paavali, pakanain apostoli.

Galatalaiskirje 2
19 Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu,
20 ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.
21 En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut.

Roomalaiskirje 7
9 Minä elin ennen ilman lakia; mutta kun käskysana tuli, niin synti virkosi,
10 ja minä kuolin. Niin kävi ilmi, että käskysana, joka oli oleva minulle elämäksi, olikin minulle kuolemaksi.
11 Sillä kun synti otti käskysanasta aiheen, petti se minut ja kuoletti minut käskysanan kautta.
12 Niin, laki on kuitenkin pyhä ja käskysana pyhä, vanhurskas ja hyvä.
13 Onko siis hyvä tullut minulle kuolemaksi? Pois se! Vaan synti, että se synniksi nähtäisiin, on hyvän kautta tuottanut minulle kuoleman, että synti tulisi ylenmäärin synnilliseksi käskysanan kautta.
14 Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen.


Roomalaiskirje 8
1 Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat.
2 Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista.
3 Sillä mikä laille oli mahdotonta, koska se oli lihan kautta heikoksi tullut, sen Jumala teki, lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa ja synnin tähden ja tuomitsemalla synnin lihassa,
4 että lain vanhurskaus täytettäisiin meissä, jotka emme vaella lihan mukaan, vaan Hengen.
5 Sillä niillä, jotka elävät lihan mukaan, on lihan mieli, mutta niillä, jotka elävät Hengen mukaan, on Hengen mieli.
6 Sillä lihan mieli on kuolema, mutta hengen mieli on elämä ja rauha;

140

196

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • body

      Noilla Paavalin taivasteluilla ei ole mitään tekemistä ihmisen arkielämän kanssa.

      Saattavat sopia jollekin munkkiluostarin erakolle, mutta ei nykyihmiselle.

      • asiastakyse

        body, kyllä niillä on tekemistä tämän päivän ihmisen kanssa, aivan tavallisen ihmisen kanssa. Sinäkin tunnet käskyt ja varmasti yhdyt Paavaliin siinä, että käskyt näyttävät sinulle synnin. Jos vaikka himoitset lähimmäisesi omaisuutta, muistat, että Jumala kieltää sen. Eri asia on, saatko voiman kieltäytyä.

        Minä ainakaan en saanut voimaa pitää käskyjä kuten Jumala on ne tarkoittanut pidettäväksi. Sain voiman siihen vasta sitten, kun tunnustin käskyjen edessä olevani lain rikkoja ja kerroin Jumalalle, että en kykene rakastamaan Hänen Tahtonsa mukaan. Jumala tuli ja armahti.


      • eivät tiedä
        asiastakyse kirjoitti:

        body, kyllä niillä on tekemistä tämän päivän ihmisen kanssa, aivan tavallisen ihmisen kanssa. Sinäkin tunnet käskyt ja varmasti yhdyt Paavaliin siinä, että käskyt näyttävät sinulle synnin. Jos vaikka himoitset lähimmäisesi omaisuutta, muistat, että Jumala kieltää sen. Eri asia on, saatko voiman kieltäytyä.

        Minä ainakaan en saanut voimaa pitää käskyjä kuten Jumala on ne tarkoittanut pidettäväksi. Sain voiman siihen vasta sitten, kun tunnustin käskyjen edessä olevani lain rikkoja ja kerroin Jumalalle, että en kykene rakastamaan Hänen Tahtonsa mukaan. Jumala tuli ja armahti.

        body ei tiedä tuosta voimasta. Ei siitä tiedä moni muukaan.


    • asiastakyse

      Tuo sama Paavali, joka kertoo eläneensä ennen ilman lakia, kertoo miten hänet oli tarkkaan opetettu noudattamaan isien lakia.
      Mooseksen lakikirja sisältää valtavan aineiston ihmisten hyväksi.
      Tuon Paavali oli saanut oppia ja oli sitä noudattanut.
      Jeesuksen tultua tuo lakikirja ei ole enää käytössä. Se on laitettu liiton arkin sivulle vanhan liiton aikaisia ihmisiä puolustamaan, tai syyttämään.
      Nyt Paavali oli käsittänyt taistelleensa vanhentuneen lain puolesta, uhrauksien ja aikoihin perustuvien vaatimusten ja ympärileikkausten puolesta, mutta ei ollut tuntenut Kristuksen lakia. Jeesus opettaa meille Kristuksen lain. Hän kertoo, että käskyt tulevat pidetyksi uskon kautta Häneen. Hän kertoo täyttäneensä lain ja käskee meidän pitää sen rakkaudessa. Rakkaus ei tee mitään pahaa.
      Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä, niin kuin itseäsi on laki, joka on pyhä ja muuttumaton ja pitää jokaisen käskysanan voimassa.

      Paavali kertoo ihmisen myydyn synnin alaisuuteen ja kiittää Kristusta, että Hän pelasti hänet synnin- ja kuolemanlailta.

      Apostolien teot 22

      1 "Miehet, veljet ja isät, kuulkaa, mitä minä nyt teille puolustuksekseni puhun".
      2 Kun he kuulivat hänen puhuvan heille hebreankielellä, syntyi vielä suurempi hiljaisuus. Ja hän sanoi:
      3 "Minä olen juutalainen, syntynyt Kilikian Tarsossa, mutta kasvatettu tässä kaupungissa ja Gamalielin jalkojen juuressa opetettu tarkkaan noudattamaan isien lakia; ja minä kiivailin Jumalan puolesta, niinkuin te kaikki tänä päivänä kiivailette.
      4 Ja minä vainosin tätä tietä aina kuolemaan asti, sitoen ja heittäen vankeuteen sekä miehiä että naisia,
      5 niinkuin myös ylimmäinen pappi voi minusta todistaa, ja kaikki vanhimmat. Minä sain heiltä myös kirjeitä veljille Damaskoon, ja minä matkustin sinne tuodakseni nekin, jotka siellä olivat, sidottuina Jerusalemiin rangaistaviksi.

      • niin tulevat

        "käskyt tulevat pidetyksi uskon kautta Häneen"


    • body

      Ihmetellään miksi hengelliset asiat eivät tavallista tallaajaa kiinnosta ja sanon : eikä yhtään ihme, sillä tuollaiset Paavalin tekstit ovat arkielämän ihmiselle sairasta saivartelua ja niillä ei ole mitään tekemistä realimaailman kanssa.

      Olisi aivan samoin jos atomifyysiköt juttelisivat atomikiihdyttimien suomista mahdollisuuksista ruokaupan kassalla.

      Tavallisen tallaajan jalat on pidettä maan tasolla ja taivastelijat voivat omia asioitaan miettiä ja jakaa kammioissaan.

      Paavali oli uskon fanaatikko ja sellaiset eivät selviä tavallisten pulliaisten kanssa , tai vice versa.

      Minun mottoni on, : ollaan ihan tavallisia ihmisiä, silloin matkanteko on turvallista, sillä " höyrypäitten " kanssa se ei onnistu.

      • asiastakyse

        Jeesushan opettaakin vain uskovaisia. Jos nimittäin tarkoitat tavallisilla tallaajilla epäuskoisia.
        Kai sinäkin body myönnät, että lain voimassa olo pelastaa ihmisen pahuudelta suojaten ja varjellen. Jos laittomuus ei olisi saanut niin valtavan suurta sijaa, mitä tänään on saanut, niin ei olisi niin mahdottoman suurta onnettomien laumaa. Monet ovat raskautetut syntipainolastin ja taakan alla.

        Siksipä me Jeesuksen uskovat kerromme lain olevan voimassa ja pelastavan ihmisen pahuuden uhriksi joutumiselta.


      • kaksyks

        Näkyväthän ne sinuakin kiinnostavan ihan joka päivä.


    • body

      asiastakyse.

      Oliko se giljotiinilaki sopiva , kun pää laitettiin pölkylle jos ei miellyttänyt silloisia lain vartijoita.

      Se oli uskonnon diktatuuria ja hirveää olikin.

      Nykyisin toimii demokraattiset lait ja uskonnon mielivalta on minimoitu.

      Uskonnoliset lait eivät ole koskaan ihmistä suojelleet ,OPPIA ovat suojelleet ja siinä pieni ihminen on jäänyt jyrän alle, uskonnon jyrän alle.

      • asiastakyse

        Body, ei uskovainen ole koskaan laittanut kenenkään päätä giljotiinille. Uskonnon nimissä tehdään tänäänkin paljon pahaa, koska ei uskota lain voimassa oloon. Jo pahan ajatteleminenkin lähimmäisestä on synti, joka voi ottaa ihmisestä sellaisen vallan, että katkeruuden kavala juuri pääsee saastuttamaan.

        Jumala antoi käskyt suojelemaan ja varjelemaan kansaansa. Jumalan kansa on vapaa lain edessä, sillä ei mikään laki voi tuomita lain pitäjiä. Jumalan salaisuudet ovat käsittämättömiä heille, joille Jumalan Sana ei ole Herra.


      • Lait ovat vanhastaan perustuneet kristillisyydestä tulleisiin ajatuksiin, esim. 10
        käskyä, niin osa siitä löytyy nykysuomenkin laeista.

        Mutta suomenkin lakeja ollaan koko ajan vesittämässä, eli viemässä kauemmaksi
        raamatullisista periaatteista. Ja tuolla tavoin laittomuus saa pikkuhiljaa yhä enemmän ja enemmän sijaa, niin että tapahtuu mitä Raamattu sanoo: Eli kun laittomuus saa
        valtaa niin kylmenee osan kristittyjen rakkaus Jeesukseen, mutta joka vahvana
        pysyy loppuun saakka se pelastuu.

        Ja pelastuu siis siten, että pääsee uuteen maailmaan, jossa rakkaus vallitsee ja
        synnillä eli pahalla ei ole enää sijaa. Ja tuollaiseen maailmaan ikuisiksi ajoiksi
        pelastuu aidot uskovat.


    • aglius

      Etkö ole lukenut että pieninkinkään piirto ei häviä Jumalan laista, eikä sitä tarvitse päivittää, kuten ihmisen saannoksia.

      siinä sitä on miettimistä.

      uskonnot ja USKO ovat kaksi eri mappia, etkö sitä ole vielä oppinut vuosien jankkaamisen jälkeen täällä ja muualla foorumeilla.

      olet itse uskonnon vartija, ja haluist hävittää todelliset USKOVAT maan päältä.
      muuhun tulokseen ei teksteistäsi tule.

      • ???

        Kenelle aglius tuossa vastaat?


      • kyselijä...

        eikö kristinuskokin ole uskonto? Tosiuskovat sanovat että ei ole vaan elävä suhde Jumalan kanssa. Miten olla elävä suhde Jumalan kanssa, jos ei ole kunnon suhteita ihmisten kanssa?


      • aglius
        ??? kirjoitti:

        Kenelle aglius tuossa vastaat?

        vastaan bodylle jonka tekstejä olen seurannut vuosikausia.


      • body

        glius

        Milloin ihminen on toiminut uskon pohjalta, milloin, sillä aina uskonto hallitsee ja ihminen käyttää uskontoa valtansa tueksi.

        Usko suo vapauden, mutta uskonto orjuuttaa, ja sitä orjuuttamista harrastetaan uskon nimissä.

        Milloin olet nähnyt vapaan ihmisen.?


      • ????????????????????
        body kirjoitti:

        glius

        Milloin ihminen on toiminut uskon pohjalta, milloin, sillä aina uskonto hallitsee ja ihminen käyttää uskontoa valtansa tueksi.

        Usko suo vapauden, mutta uskonto orjuuttaa, ja sitä orjuuttamista harrastetaan uskon nimissä.

        Milloin olet nähnyt vapaan ihmisen.?

        Eikö body ole vapaa ihminen, kun tuollaisia kyselee??


      • aglius kirjoitti:

        vastaan bodylle jonka tekstejä olen seurannut vuosikausia.

        * Olen samaa lieltä. body olisi valmis hävittämään kaikki uskovaiset maanpäältä, hänen vihansa uskovia kohtaan on vain lisääntynyt vuosien saatossa. Varmaan siksi, että on paaduttanut sydämensä, kun Jumala on kutsunut. Toivottavasti ei paaduta enää, jos vaikka saisi uuden mahdollisuuden, Jumala kun voi kutsua usemmankin kerran.


    • Kristinuskoksi kutsuttua kirjavaa ja rönsyilevää oppia tunnustaa "kristityiksi" itseään kutsuva uskonnollinen massa.

    • asiastakyse

      Joudumme alati näkemään heitä, jotka eivät ole LAIN KAUTTA KUOLLEET LAILLE. En puhu heistä, jotka eivät askastele uskonasioiden parissa, vaan puhun heistä, jotka sitä tekevät. He tuomitsevat, syyttävät, vihaavat, ovat katkeria ja kumoavat kaikella tuolla lain. Heidän hedelmistään näkee mitä he kantavat sisällään.

      Saulus teki tuota, syytti ja vihasi, mutta joutui vastatusten Jeesuksen kanssa. Hän joutui lain eteen ja tuomiolle ja tiesi olevansa kuoleman oma. Hän nörtyi parannukseen ja sen jälkeen kiitti Kristuksen, lain täyttäjän pelastaneen hänet synnin ja kuoleman lailta. Hän ei lakannut koskaan todistamasta siitä mitä hänelle oli tapahtunut. Hänestä tuli voimakas ase Jumalan käyttöön.

      • Tiit.1:10-11 Sillä paljon on niskoittelevia, turhanpuhujia ja eksyttäjiä, varsinkin ympärileikattujen joukossa;
        semmoisilta on suu tukittava, sillä he kääntävät ylösalaisin kokonaisia huonekuntia opettamalla sopimattomia häpeällisen voiton vuoksi."

        Yllä todistaa Jumalan valittu apostoli Paavali sen puolesta, mitä vastaan sinä kirjoitat. Miksi käytät Paavalia käsikassarana omien Sanan vastaisten korvasyyhyjesi esilletuomiseen?

        Esimerkiksi Benny Hinn elelee upporikkaan miljonäärimiehen elämää niillä rahoilla, jotka hän tempuillaan on röyhkeästi riistänyt sinunkaltaisiltasi 'ympärileikatuilta'.

        "Opettamalla sopimattomia häpeällisen voiton vuoksi." Tiit.1:11. Juuri sitä he tekevät. Paavali EI suosinut heitä. Päinvastoin, hän kehotti tukkimaan sellaista säälimätöntä eksytystä harjoittavilta fariseuksilta suut.

        Mitä sinä teet? Olet tukkimassa niiden suut, jotka kiusaantuvat hengessään nähdessään häpeämätöntä eksytystä! Levität heistä perätöntä syytöstä syytösten perään. Teet kaikkesi saattaaksesi nuo totuutta rakastavat ihmiset huonoon valoon.

        Tarkistahan kurssiasi asiastakyse. Tutki omaa agendaasi. Vertaa oppiasi Paavalin opetukseen. Ala noudattaa kaikessa Jeesuksen kallisarvoista evankeliumin sanaa. Silloin et eksy totuuden ja elämän tieltä.


    • body

      Mitä siitä tulisi jos toimisimme Paavalin oppien mukaan.

      " orjat olkaa isännillenne alamaiset.." pitäisikö orjuus vielä sallia.?
      " olkoot vaimot vaiti myös teidänkin seurakuntakokouksessa.." naiset turpa tukkoon.
      " en salli että vaimo opettaa.." on se melko itsekästä jumaluutta.
      " hyvä on miehelle olla naiseen ryhtymättä..." seksi on aikaa varten, ei taivasta varten
      " soisin kaikkien ihmisten olevan niinkuin minä..." eli kaikki olisivat Paavali klooneja.

      Menneisyys on menneisyyttä, mutta jos pitää vielä niitä tapoja ihailla ja niitä noudattaa, niin ollaan tekemisissä taikuuden ja kuolleitten asioitten kanssa.

      Elämä on aina muutosten aikaa, muuten se ei ole elämää.

      • asiastakyse

        Body. Jos orjat eivät ole isännilleen alamaisia kaatuu talo. Silläpä ihmisen pitää pyrkiä orjuudesta vapaaksi. Siihen hän tarvitsee avun, jolla on valta vapauttaa orjuudesta.


      • Sinähän body olet kuin pahainen piru, kun tuot Raamatusta vain negatiivissävytteiset
        sanat, ja todellisuudessa ummistat silmäsi niiltä miljoonilta lupauksilta, jotka Sanasta
        löytyvät!

        Sitten kumoan tuon lauseen, että kun Paavali halusi, että kaikki olisivat niinkuin hän
        kahleita lukuunottamatta. Paavali yksinkertaisesti tunsi Jeesuksen halvatun hyvin
        ja tiesi mikä positiivinen voima aidolla kristillisyydellä on kun sen on sisimpäänsä
        omaksunut.

        Tuon sisäisen Jeesuksen tuntemisen johdosta Paavalilla oli varaa toivoa, että
        kaikki olisivat niinkuin hän, kahleita lukuunottamatta.


    • aglius

      Hyvä on tosiaankin meidän muuttua Jumalan hengen ilmoittamaan suuntaan, mutta se on eri asia, kuin vänkätä jumalaa vastaan, ja muuttaa itseään oman lihansa osoittamaan suuntaan.

      • asiastakyse

        Mitä aglius haluat sanoa? Kuka puhuu oman lihan suuntaan muuttamisesta. Ei ainakaan Paavali noissa opetuksissaan. Hän kertoo Kristuksen vapauttaneen hänet synnin orjuudesta ja kuoleman laista. Hän kertoo kuolleensa lain kautta laille. Ei nimittäin ole olemassakaan lakia, joka voi tuomit lainpitäjät. Laki pysyy pidettynä uskossa Jeesukseen.


      • ilo lukea
        asiastakyse kirjoitti:

        Mitä aglius haluat sanoa? Kuka puhuu oman lihan suuntaan muuttamisesta. Ei ainakaan Paavali noissa opetuksissaan. Hän kertoo Kristuksen vapauttaneen hänet synnin orjuudesta ja kuoleman laista. Hän kertoo kuolleensa lain kautta laille. Ei nimittäin ole olemassakaan lakia, joka voi tuomit lainpitäjät. Laki pysyy pidettynä uskossa Jeesukseen.

        Kirjoitat todella hyvin ja Raamatun mukaisesti asiastakyse.


    • usko ei joka miehen

      Selitykset ovat Herran"..Raamattu.. Ja PYhä Henki ottaa Herra omasta ja antaa meille! :)

      Selitykset Gal 2: 19 Lain kautta tulee synnin tunto, ja kun Paavali Jumalan lain kautta , sitä lukiessaan 10-käskyä tajusi eläneensä synnissä, hän kuoli Kristuksen uhrin kautta pois lain rikkomisesta, ja ryhtyi elämään laillista elämää Kristuksessa.

      Aiemmin hän eli itse, eli teki sitä mitä hänen lihansa käski hänen tehdä, siis lihan tekoja, kuten antoi luvan tappaa kristtittyjä ja paljon muuta pahaa.

      Saatuaan Kristuksen armon kautta syntinsä anteeksi, Paavali ei enää elänyt omien aivoituksiensa mukaan, vaan Kristus asui Pyhän Henkensä kautta nyt hänessä, ja Paavali teki kaiken Kristuksen mielisuosion mukaan!

      Tämän hän teki siksi, koska Kristus oli kuollut hänen syntiensä vuoksi, ja antoi armon käydä oikeudesta!

      " Miksi vainoat minua" ..tarkoittaa " Miksi rikot minun käskyni ja lakini, harva se päivä!! terv. benedi

      • näin on. Aamen.

        Näin on. Aamen.


    • asiastakyse

      Miten ymmärrät tämän, kun Paavali sanoo
      ennen Jeesuksen kohtaamista olleensa
      lain vanhurskauteen nähden nuhteeton (Fil 3)?

      • Oppikaa uutta

        Saulus oli sokea synnille.
        Paavali oli Kristuksen palvelija hän oli ihminen Hengessä ja hänkin oli vajavainen.
        Paavali kuitenkin opetti, kuinka Jeesus on opettanut siksi, jos on perus opetus kallio Kristus ja sille rakennettu ei sitä Henkeä mitkään myskyt kaada.
        Paavali kulki Hengen johdattamana hän puhui Jeesuksen rakauden tiestä nuteli heitä, jotka eivät täytäneet rakkauden lakia. Käskyt ovat rakkaudesta.
        Jokainen, joka kokosydämisesti on Kristuksessä on hänen sydämessään käskyt ja Rakkaus Jumallan yli kaiken rakaus lähimäiseen niinkuin itseensä.
        Ei se helpoa ole tunistaa itsessä rakkaudetomuutta. Ylhäällä on kaikki rakkkaus ja sieltä jokainen saa, jos anoo.


      • asiastakyse

        kalamos, ymmärrän asian niin, että Paavali kertoo tarkasti pitäneensa isiensä lain, joka oli hänelle opetettu ennen Jeesuksen kohtaamista. Hän kertoo saaneensa ymprileikkauksen kahdeksan päivän ikäisenä, olleensa lakiin nähden fariseus, olevansa hebrealainen, israelilainen, Benjamin sukukuntaa. Hän kertoo millä kaikella hän voisi kerskata, jos haluaisi lihassa kerskata.

        Toisaalla Paavali kertoo eläneensä ennen Jeesusta ilman lakia. Hän kertoo miten käskysanat tulivat ja aukaisivat hänen nähdä synnin, jota hän teki, vaikka olikin lain puolustajien kiivaimman lahkon jäsen.
        Jeesuksen tavattuaan hän jätti vanhan liiton lain ja astui uuteen liittoon ja rakkaudenlakiin, jossa kymmenen käskyä pysyvät voimassa. Jeesus opetti hänelle kymmenen käskyn olevan voimassa niin kauan, kuin taivas ja maa ovat olemassa ja kertoi kahden suuren käskyn pitävät pienimmänkin käskyn voimassa. Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä, niin kuin itseäsi tarkoittaa sitä, että Jeesuksen ihmiselle ei jää enää sijaa tehdä pahaa. Rakkaus täyttää lain.
        Fariseusten laki, joka perustui Mooseksen lakikirjalle ja oli laitettu liitonarkin sivulle, sai mennä. Aikoihin perustuvat teot, ympärileikkaukset ja uhraukset saivat jäädä Paavalin osalta ja siitä häntä usein soimattiin.
        Liiton arkin sisällä oleva laki sen sijaan sai tulla ja pysyä.

        Filippiläiskirje 3
        1 Sitten vielä, veljeni, iloitkaa Herrassa! Samoista asioista teille kirjoittaminen ei minua kyllästytä, ja teille se on turvaksi.
        2 Kavahtakaa noita koiria, kavahtakaa noita pahoja työntekijöitä, kavahtakaa noita pilalleleikattuja.
        3 Sillä oikeita ympärileikattuja olemme me, jotka Jumalan Hengessä palvelemme Jumalaa ja kerskaamme Kristuksessa Jeesuksessa, emmekä luota lihaan,
        4 vaikka minulla on, mihin luottaa lihassakin. Jos kuka muu luulee voivansa luottaa lihaan, niin voin vielä enemmän minä,
        5 joka olen ympärileikattu kahdeksanpäiväisenä ja olen Israelin kansaa, Benjaminin sukukuntaa, hebrealainen hebrealaisista syntynyt, ollut lakiin nähden fariseus,
        6 intoon nähden seurakunnan vainooja, lain vanhurskauteen nähden nuhteeton.
        7 Mutta mikä minulle oli voitto, sen minä olen Kristuksen tähden lukenut tappioksi.
        8 Niinpä minä todella luen kaikki tappioksi tuon ylen kalliin, Kristuksen Jeesuksen, minun Herrani, tuntemisen rinnalla, sillä hänen tähtensä minä olen menettänyt kaikki ja pidän sen roskana-että voittaisin omakseni Kristuksen
        9 ja minun havaittaisiin olevan hänessä ja omistavan, ei omaa vanhurskautta, sitä, joka laista tulee, vaan sen, joka tulee Kristuksen uskon kautta, sen vanhurskauden, joka tulee Jumalasta uskon perusteella;
        10 tunteakseni hänet ja hänen ylösnousemisensa voiman ja hänen kärsimyksiensä osallisuuden, tullessani hänen kaltaisekseen samankaltaisen kuoleman kautta,
        11 jos minä ehkä pääsen ylösnousemiseen kuolleista.


      • asiastakyse kirjoitti:

        kalamos, ymmärrän asian niin, että Paavali kertoo tarkasti pitäneensa isiensä lain, joka oli hänelle opetettu ennen Jeesuksen kohtaamista. Hän kertoo saaneensa ymprileikkauksen kahdeksan päivän ikäisenä, olleensa lakiin nähden fariseus, olevansa hebrealainen, israelilainen, Benjamin sukukuntaa. Hän kertoo millä kaikella hän voisi kerskata, jos haluaisi lihassa kerskata.

        Toisaalla Paavali kertoo eläneensä ennen Jeesusta ilman lakia. Hän kertoo miten käskysanat tulivat ja aukaisivat hänen nähdä synnin, jota hän teki, vaikka olikin lain puolustajien kiivaimman lahkon jäsen.
        Jeesuksen tavattuaan hän jätti vanhan liiton lain ja astui uuteen liittoon ja rakkaudenlakiin, jossa kymmenen käskyä pysyvät voimassa. Jeesus opetti hänelle kymmenen käskyn olevan voimassa niin kauan, kuin taivas ja maa ovat olemassa ja kertoi kahden suuren käskyn pitävät pienimmänkin käskyn voimassa. Rakasta Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä, niin kuin itseäsi tarkoittaa sitä, että Jeesuksen ihmiselle ei jää enää sijaa tehdä pahaa. Rakkaus täyttää lain.
        Fariseusten laki, joka perustui Mooseksen lakikirjalle ja oli laitettu liitonarkin sivulle, sai mennä. Aikoihin perustuvat teot, ympärileikkaukset ja uhraukset saivat jäädä Paavalin osalta ja siitä häntä usein soimattiin.
        Liiton arkin sisällä oleva laki sen sijaan sai tulla ja pysyä.

        Filippiläiskirje 3
        1 Sitten vielä, veljeni, iloitkaa Herrassa! Samoista asioista teille kirjoittaminen ei minua kyllästytä, ja teille se on turvaksi.
        2 Kavahtakaa noita koiria, kavahtakaa noita pahoja työntekijöitä, kavahtakaa noita pilalleleikattuja.
        3 Sillä oikeita ympärileikattuja olemme me, jotka Jumalan Hengessä palvelemme Jumalaa ja kerskaamme Kristuksessa Jeesuksessa, emmekä luota lihaan,
        4 vaikka minulla on, mihin luottaa lihassakin. Jos kuka muu luulee voivansa luottaa lihaan, niin voin vielä enemmän minä,
        5 joka olen ympärileikattu kahdeksanpäiväisenä ja olen Israelin kansaa, Benjaminin sukukuntaa, hebrealainen hebrealaisista syntynyt, ollut lakiin nähden fariseus,
        6 intoon nähden seurakunnan vainooja, lain vanhurskauteen nähden nuhteeton.
        7 Mutta mikä minulle oli voitto, sen minä olen Kristuksen tähden lukenut tappioksi.
        8 Niinpä minä todella luen kaikki tappioksi tuon ylen kalliin, Kristuksen Jeesuksen, minun Herrani, tuntemisen rinnalla, sillä hänen tähtensä minä olen menettänyt kaikki ja pidän sen roskana-että voittaisin omakseni Kristuksen
        9 ja minun havaittaisiin olevan hänessä ja omistavan, ei omaa vanhurskautta, sitä, joka laista tulee, vaan sen, joka tulee Kristuksen uskon kautta, sen vanhurskauden, joka tulee Jumalasta uskon perusteella;
        10 tunteakseni hänet ja hänen ylösnousemisensa voiman ja hänen kärsimyksiensä osallisuuden, tullessani hänen kaltaisekseen samankaltaisen kuoleman kautta,
        11 jos minä ehkä pääsen ylösnousemiseen kuolleista.

        Siis Paavali eli ensin ilman Jeesusta
        ja oli fariseuksena päässyt niin piktälle,
        että oli lain vanhurskauteen nähden nuhteeton.

        Mutta sitten .... minä en ymmärrä ...
        Tarkoititko, että Paavali kohtasi Jeesuksen,
        ja tässä kohtaamisessa tapahtui,
        että Paavalia kohtasi toinen laki,
        joka sai hänet himoitsemaan,
        ja tekemään kaikenlaista pahaa?
        Tarkoititko, että vasta siinä hetkessä, kun Paavali kohtasi Jeesuksen,
        synti petti Paavalin ja tappoi hänet?


      • asiastakyse
        kalamos kirjoitti:

        Siis Paavali eli ensin ilman Jeesusta
        ja oli fariseuksena päässyt niin piktälle,
        että oli lain vanhurskauteen nähden nuhteeton.

        Mutta sitten .... minä en ymmärrä ...
        Tarkoititko, että Paavali kohtasi Jeesuksen,
        ja tässä kohtaamisessa tapahtui,
        että Paavalia kohtasi toinen laki,
        joka sai hänet himoitsemaan,
        ja tekemään kaikenlaista pahaa?
        Tarkoititko, että vasta siinä hetkessä, kun Paavali kohtasi Jeesuksen,
        synti petti Paavalin ja tappoi hänet?

        Paavali näki lain edessä syntisyytensä. Hän ei nähnyt sitä isiensä tekojen lain edessä, vaan luuli olevansa lakiin nähden vanhurskas vielä silloinkin, kun Jumala oli luonut uuden liiton. Hänhän oli noudattanut tarkasti vanhan liiton tekojen lakia. Jos hän olisi halunnut lihassa kerskata, olisi hän kertonut kuuluneensa fariseusten kiivaimman lain puolustaja joukkoon, mutta Kristuksen tavattuaan hän käsitti, että fariseusten lain vanhurskaus ei riittänyt.

        Täytyi tulla vanhurskaaksi Jumalan Sanan, eli Jeesuksen kautta. Hän teki lain edessä parannuksen ja hylkäsi kaiken entisen Kristuksen tieltä.
        Jeesus opettaa kymmenkäskyn lakia, ei fariseusten lakia.

        Mooseksen lakikirja on liitonarkin sisällä vanhan liiton ihmisten takia, mutta kymmenen käskyn laki on liitonarkin sisällä uuden liiton takia. Voi itse lukea Ilmestyskirjasta, miten tuo kadonnut liitonarkki onkin tallella ja tulee näkyviin.


      • asiastakyse
        asiastakyse kirjoitti:

        Paavali näki lain edessä syntisyytensä. Hän ei nähnyt sitä isiensä tekojen lain edessä, vaan luuli olevansa lakiin nähden vanhurskas vielä silloinkin, kun Jumala oli luonut uuden liiton. Hänhän oli noudattanut tarkasti vanhan liiton tekojen lakia. Jos hän olisi halunnut lihassa kerskata, olisi hän kertonut kuuluneensa fariseusten kiivaimman lain puolustaja joukkoon, mutta Kristuksen tavattuaan hän käsitti, että fariseusten lain vanhurskaus ei riittänyt.

        Täytyi tulla vanhurskaaksi Jumalan Sanan, eli Jeesuksen kautta. Hän teki lain edessä parannuksen ja hylkäsi kaiken entisen Kristuksen tieltä.
        Jeesus opettaa kymmenkäskyn lakia, ei fariseusten lakia.

        Mooseksen lakikirja on liitonarkin sisällä vanhan liiton ihmisten takia, mutta kymmenen käskyn laki on liitonarkin sisällä uuden liiton takia. Voi itse lukea Ilmestyskirjasta, miten tuo kadonnut liitonarkki onkin tallella ja tulee näkyviin.

        Viheellisesti kirjoitin Mooseksen lakikirjan olevan liitonarkin sisällä, jota se ei todellakaan ole. Mooseksen lakikirja on liitonarkin SIVULLA.


      • asiastakyse kirjoitti:

        Paavali näki lain edessä syntisyytensä. Hän ei nähnyt sitä isiensä tekojen lain edessä, vaan luuli olevansa lakiin nähden vanhurskas vielä silloinkin, kun Jumala oli luonut uuden liiton. Hänhän oli noudattanut tarkasti vanhan liiton tekojen lakia. Jos hän olisi halunnut lihassa kerskata, olisi hän kertonut kuuluneensa fariseusten kiivaimman lain puolustaja joukkoon, mutta Kristuksen tavattuaan hän käsitti, että fariseusten lain vanhurskaus ei riittänyt.

        Täytyi tulla vanhurskaaksi Jumalan Sanan, eli Jeesuksen kautta. Hän teki lain edessä parannuksen ja hylkäsi kaiken entisen Kristuksen tieltä.
        Jeesus opettaa kymmenkäskyn lakia, ei fariseusten lakia.

        Mooseksen lakikirja on liitonarkin sisällä vanhan liiton ihmisten takia, mutta kymmenen käskyn laki on liitonarkin sisällä uuden liiton takia. Voi itse lukea Ilmestyskirjasta, miten tuo kadonnut liitonarkki onkin tallella ja tulee näkyviin.

        Room 7

        7. Mitä siis sanomme? Onko laki syntiä? Pois se!
        Mutta syntiä en olisi tullut tuntemaan muuten kuin lain kautta;
        sillä en minä olisi tiennyt himosta, ellei laki olisi sanonut: "Älä himoitse."
        8. Mutta kun synti otti käskysanasta aiheen,
        herätti se minussa kaikkinaisia himoja; sillä ilman lakia on synti kuollut.
        9. Minä elin ennen ilman lakia; mutta kun käskysana tuli, niin synti virkosi,
        10. ja minä kuolin. Niin kävi ilmi, että käskysana,
        joka oli oleva minulle elämäksi, olikin minulle kuolemaksi.
        11. Sillä kun synti otti käskysanasta aiheen,
        petti se minut ja kuoletti minut käskysanan kautta.

        Tapahtuiko tuo Paavalin elämässä ennen Jeesuksen kohtaamista,
        vai vasta sen jälkeen.


      • asiastakyse
        kalamos kirjoitti:

        Room 7

        7. Mitä siis sanomme? Onko laki syntiä? Pois se!
        Mutta syntiä en olisi tullut tuntemaan muuten kuin lain kautta;
        sillä en minä olisi tiennyt himosta, ellei laki olisi sanonut: "Älä himoitse."
        8. Mutta kun synti otti käskysanasta aiheen,
        herätti se minussa kaikkinaisia himoja; sillä ilman lakia on synti kuollut.
        9. Minä elin ennen ilman lakia; mutta kun käskysana tuli, niin synti virkosi,
        10. ja minä kuolin. Niin kävi ilmi, että käskysana,
        joka oli oleva minulle elämäksi, olikin minulle kuolemaksi.
        11. Sillä kun synti otti käskysanasta aiheen,
        petti se minut ja kuoletti minut käskysanan kautta.

        Tapahtuiko tuo Paavalin elämässä ennen Jeesuksen kohtaamista,
        vai vasta sen jälkeen.

        Luitko kalamos ollenkaan noita aloitusviestejä? Jos luit, niin miksi et käsittänyt?

        Tai tiedänhän minä miksi. Sinun oppiisi ei kuulu laki, eikä se, että SANA KASVATTAA PELASTUKSEEN. Meidän oppimme poikkeavat tältä oleelliselta osalta kokonaan toisistaan ja siksi et käsitä mitä kirjoitan. Etkä käsitä mitä Paavali opettaa, tästä lakiasiasta. Älä luule, että tällä halvennan uskoasi. Sitä en tee, vaikka kerronkin oppiemme olevan tältä osalta aivan erilaiset. Oppi ei pelasta, vaan sen tekee Jeesus Kristus, sydänten tuntija. Hän antaa toiselle opettajan tehtävän, toinen julistaa, toinen tekee voimallisia tekoja........

        Paavali kertoo eläneensä ennen Jeesusta ilman lakia. Hän kertoo, että vasta lain tultua Jeesuksen myötä hänelle tietoisuuteen, hän näki syntinsä. Hän kertoo miten käskysana, jonka piti olla hänelle elämäksi, olikin hänelle kuolemaksi. Hän näki lihassaan synnin lain.

        Sauluksen aikaisessa elämässään ei hänellä ollut Kristuksen lakia, vaan hän noudatti tarkasti Mooseksen lakia. Jeesuksen tultua elämäänsä Sauluksen ymmärrys avautui kymmenenkäskyn laille. Tuon lain hän kertoo pettäneen itsensä. Hänhän oli pitänyt itseään hyvänä ja kuuliaisena uskovaisena, vaikka olikin Jumalan tekemän Uuden Testamentin mukaan katsottuna vaeltanut syntisenä, kuoleman omana.
        Nyt, kun Saulus joutui näkemään lihassaan synnin voiman, joka vastusti Kristusta, hän huutaa, että kuka voi pelastaa hänet tästä kuoleman ruumiista.
        Hän näkee, että omalla voimalla hän ei voi kukistaa synnin ja kuoleman lakia.
        Hän käy taistelua syntiä vastaan ja huomaa häviönsä ja huutaa Herraa avuksi.

        Hän saa nähdä sen, että vaikka synti vaikuttaa hänen lihassaan ja tuo hänelle kuoleman, Kristuksen usko tulee pelastukseksi tuosta. Hän saa kuolla käskyjenlain edessä synnille ja saa nousta uuteen elämään, Jeesukseen kastettuna. Kuolema tuottikin hänelle elämän.

        Tosin sanoen vastaus kysymykseesi kuuluu, että tuo tapahtui Paavalin elämässä sen jälkeen, kun hän kohtasi Jeesuksen.


      • asiastakyse kirjoitti:

        Luitko kalamos ollenkaan noita aloitusviestejä? Jos luit, niin miksi et käsittänyt?

        Tai tiedänhän minä miksi. Sinun oppiisi ei kuulu laki, eikä se, että SANA KASVATTAA PELASTUKSEEN. Meidän oppimme poikkeavat tältä oleelliselta osalta kokonaan toisistaan ja siksi et käsitä mitä kirjoitan. Etkä käsitä mitä Paavali opettaa, tästä lakiasiasta. Älä luule, että tällä halvennan uskoasi. Sitä en tee, vaikka kerronkin oppiemme olevan tältä osalta aivan erilaiset. Oppi ei pelasta, vaan sen tekee Jeesus Kristus, sydänten tuntija. Hän antaa toiselle opettajan tehtävän, toinen julistaa, toinen tekee voimallisia tekoja........

        Paavali kertoo eläneensä ennen Jeesusta ilman lakia. Hän kertoo, että vasta lain tultua Jeesuksen myötä hänelle tietoisuuteen, hän näki syntinsä. Hän kertoo miten käskysana, jonka piti olla hänelle elämäksi, olikin hänelle kuolemaksi. Hän näki lihassaan synnin lain.

        Sauluksen aikaisessa elämässään ei hänellä ollut Kristuksen lakia, vaan hän noudatti tarkasti Mooseksen lakia. Jeesuksen tultua elämäänsä Sauluksen ymmärrys avautui kymmenenkäskyn laille. Tuon lain hän kertoo pettäneen itsensä. Hänhän oli pitänyt itseään hyvänä ja kuuliaisena uskovaisena, vaikka olikin Jumalan tekemän Uuden Testamentin mukaan katsottuna vaeltanut syntisenä, kuoleman omana.
        Nyt, kun Saulus joutui näkemään lihassaan synnin voiman, joka vastusti Kristusta, hän huutaa, että kuka voi pelastaa hänet tästä kuoleman ruumiista.
        Hän näkee, että omalla voimalla hän ei voi kukistaa synnin ja kuoleman lakia.
        Hän käy taistelua syntiä vastaan ja huomaa häviönsä ja huutaa Herraa avuksi.

        Hän saa nähdä sen, että vaikka synti vaikuttaa hänen lihassaan ja tuo hänelle kuoleman, Kristuksen usko tulee pelastukseksi tuosta. Hän saa kuolla käskyjenlain edessä synnille ja saa nousta uuteen elämään, Jeesukseen kastettuna. Kuolema tuottikin hänelle elämän.

        Tosin sanoen vastaus kysymykseesi kuuluu, että tuo tapahtui Paavalin elämässä sen jälkeen, kun hän kohtasi Jeesuksen.

        Luin aloitusviestis, mutta en ymmärtänyt.
        Enkä nyt ymmärrä myöskään vastaustasi kysymykseeni,
        milloin tapahtui se,
        että synti petti Paavalin ja tämä kuoli (hengellisesti).

        Siis pettikö synti Paavalin
        ennen vai jälkeen Jeesuksen kohtaamisen?
        Kuoliko Paavali synnin pettämänä ennen vai jälkeen Jeesuksen kohtaamisen.
        Tapahtuiko ennen vai jälkeen Jeesuksen kohtaamisen tämä:

        9. Minä elin ennen ilman lakia;
        mutta kun käskysana tuli, niin synti virkosi,
        10. ja minä kuolin. Niin kävi ilmi, että käskysana,
        joka oli oleva minulle elämäksi, olikin minulle kuolemaksi.
        11. Sillä kun synti otti käskysanasta aiheen,
        petti se minut ja kuoletti minut käskysanan kautta.


      • asiastakyse
        kalamos kirjoitti:

        Luin aloitusviestis, mutta en ymmärtänyt.
        Enkä nyt ymmärrä myöskään vastaustasi kysymykseeni,
        milloin tapahtui se,
        että synti petti Paavalin ja tämä kuoli (hengellisesti).

        Siis pettikö synti Paavalin
        ennen vai jälkeen Jeesuksen kohtaamisen?
        Kuoliko Paavali synnin pettämänä ennen vai jälkeen Jeesuksen kohtaamisen.
        Tapahtuiko ennen vai jälkeen Jeesuksen kohtaamisen tämä:

        9. Minä elin ennen ilman lakia;
        mutta kun käskysana tuli, niin synti virkosi,
        10. ja minä kuolin. Niin kävi ilmi, että käskysana,
        joka oli oleva minulle elämäksi, olikin minulle kuolemaksi.
        11. Sillä kun synti otti käskysanasta aiheen,
        petti se minut ja kuoletti minut käskysanan kautta.

        Paavaliko kuoli hengellisesti? Ei kuollut, vaan pettäjä, eli synti kuoli tuon lain edessä, eli entinen Saulus kuoli.
        Paavali sai nousta elämään hengessä, ilman syntitaakka ja sen sai aikaiseksi Jeesus Kristus. Ilman kuolemaa ei ole elämää. Jos siemen, ei kuole, ei synnyt elämää.
        Synti siis petti Paavalin vasta hänen tavattuaan Jeesuksen, sillä ennen Jeesusta hän synnistä mitään käsittänyt. Vain laki kykeni osoittamaan Paavalin syyllisyyden ja syntisyyden.
        Tänäänkin on miljoonia ihmisiä, jotka luulevat elävänsä synnitöntä elämää.


      • kalamos kirjoitti:

        Room 7

        7. Mitä siis sanomme? Onko laki syntiä? Pois se!
        Mutta syntiä en olisi tullut tuntemaan muuten kuin lain kautta;
        sillä en minä olisi tiennyt himosta, ellei laki olisi sanonut: "Älä himoitse."
        8. Mutta kun synti otti käskysanasta aiheen,
        herätti se minussa kaikkinaisia himoja; sillä ilman lakia on synti kuollut.
        9. Minä elin ennen ilman lakia; mutta kun käskysana tuli, niin synti virkosi,
        10. ja minä kuolin. Niin kävi ilmi, että käskysana,
        joka oli oleva minulle elämäksi, olikin minulle kuolemaksi.
        11. Sillä kun synti otti käskysanasta aiheen,
        petti se minut ja kuoletti minut käskysanan kautta.

        Tapahtuiko tuo Paavalin elämässä ennen Jeesuksen kohtaamista,
        vai vasta sen jälkeen.

        Sanoisin, että tuo 7. Room. tapahtui Paavalille sen jälkeen kun hän oli kohdannut
        Jeesuksen, sillä sitä ennen Paavali oli sokea, eikä ymmärtänyt kristillisyydestä
        enempää kuin sika päivännoususta.

        Eli tuollainen herääminen tapahtui Paavalilla sen perästä kun hän oli kohdannut
        Jeesuksen ja oppinut edes himpun verran kristillisyydestä, ja mitä se on.


      • asiastakyse kirjoitti:

        Paavaliko kuoli hengellisesti? Ei kuollut, vaan pettäjä, eli synti kuoli tuon lain edessä, eli entinen Saulus kuoli.
        Paavali sai nousta elämään hengessä, ilman syntitaakka ja sen sai aikaiseksi Jeesus Kristus. Ilman kuolemaa ei ole elämää. Jos siemen, ei kuole, ei synnyt elämää.
        Synti siis petti Paavalin vasta hänen tavattuaan Jeesuksen, sillä ennen Jeesusta hän synnistä mitään käsittänyt. Vain laki kykeni osoittamaan Paavalin syyllisyyden ja syntisyyden.
        Tänäänkin on miljoonia ihmisiä, jotka luulevat elävänsä synnitöntä elämää.

        > Synti siis petti Paavalin vasta hänen tavattuaan Jeesuksen <

        Eli Jeesuksen kohtaaminen aiheutti ainakin välillisesti Paavalissa sen,
        että hänessä heräsi kaikenlaisia himoja?

        Nyt en kyllä ymmärrä. En todellakaan.


      • asiastakyse
        kalamos kirjoitti:

        > Synti siis petti Paavalin vasta hänen tavattuaan Jeesuksen <

        Eli Jeesuksen kohtaaminen aiheutti ainakin välillisesti Paavalissa sen,
        että hänessä heräsi kaikenlaisia himoja?

        Nyt en kyllä ymmärrä. En todellakaan.

        Kalamos. Usko se, mitä Paavali kirjoittaa. Hän kertoo eläneensä ennen ilman lakia, mutta käskysanan tultua synti petti hänet ja hän joutui näkemään lihassaan toisen lain, synnin ja kuoleman lain.
        Hän kertoo, että vain Jeesus kykeni pelastamaan hänet tuolta synnin ja kuoleman lailta. Hän käsitti olevansa lain rikkoja. Ei kukaan käsitä olevansa lain rikkoja, jos ei laki sitä näytä
        Älä sekoita Mooseksen lakikirjaa kymmenen käskyn lakiin. Mooseksen lakikirja on liitonarkin sivulla ja kymmenen käskyn laki sisällä. Paavalia ja hänen seuralaisiin kylläkin pyrittiin häiristemään vanhan liiton lailla, mutta Paavali ei hetkeksikään siihen alistunut, vaan piti evankeliumin kirkkaana esillä.

        Paavali eli vanhan- ja uudenliiton taitosvaiheessa ja joutui syytetyksi siitä, että hän hylkäsi lain, vaikka tosiasiassa hän vasta alkoi elää lain mukaisesta. Hän tosin hylkäsi Mooseken lain, mutta alkoi elää Kristuksen laissa. Jeesus ei tullut kumoamaan lakia, vaan täytti sen ja Paavali sai alkaa elämään käskysanojen voimassa pysymiseksi uudistuneen mielen mukaista elämää.
        Roomalaiskirje 7
        9 Minä elin ennen ilman lakia; mutta kun käskysana tuli, niin synti virkosi,
        10 ja minä kuolin. Niin kävi ilmi, että käskysana, joka oli oleva minulle elämäksi, olikin minulle kuolemaksi.

        Jos ensimmäisen Aadamin tuottama siemen ei olisi kuollut, niin ei olisi Paavalia, vaan olisi edelleenkin vain Saulus.


      • asiastakyse
        miikanaahum kirjoitti:

        Sanoisin, että tuo 7. Room. tapahtui Paavalille sen jälkeen kun hän oli kohdannut
        Jeesuksen, sillä sitä ennen Paavali oli sokea, eikä ymmärtänyt kristillisyydestä
        enempää kuin sika päivännoususta.

        Eli tuollainen herääminen tapahtui Paavalilla sen perästä kun hän oli kohdannut
        Jeesuksen ja oppinut edes himpun verran kristillisyydestä, ja mitä se on.

        Näin on miikanaahum.
        Tänäänkin on heitä, jotka elävät vanhan liiton laissa, silmä silmästä, hammas hampaasta. Heitä on joka puolella ja toisissa yhteisöissä se on ilmeisempää kuin toisissa.


      • asiastakyse kirjoitti:

        Kalamos. Usko se, mitä Paavali kirjoittaa. Hän kertoo eläneensä ennen ilman lakia, mutta käskysanan tultua synti petti hänet ja hän joutui näkemään lihassaan toisen lain, synnin ja kuoleman lain.
        Hän kertoo, että vain Jeesus kykeni pelastamaan hänet tuolta synnin ja kuoleman lailta. Hän käsitti olevansa lain rikkoja. Ei kukaan käsitä olevansa lain rikkoja, jos ei laki sitä näytä
        Älä sekoita Mooseksen lakikirjaa kymmenen käskyn lakiin. Mooseksen lakikirja on liitonarkin sivulla ja kymmenen käskyn laki sisällä. Paavalia ja hänen seuralaisiin kylläkin pyrittiin häiristemään vanhan liiton lailla, mutta Paavali ei hetkeksikään siihen alistunut, vaan piti evankeliumin kirkkaana esillä.

        Paavali eli vanhan- ja uudenliiton taitosvaiheessa ja joutui syytetyksi siitä, että hän hylkäsi lain, vaikka tosiasiassa hän vasta alkoi elää lain mukaisesta. Hän tosin hylkäsi Mooseken lain, mutta alkoi elää Kristuksen laissa. Jeesus ei tullut kumoamaan lakia, vaan täytti sen ja Paavali sai alkaa elämään käskysanojen voimassa pysymiseksi uudistuneen mielen mukaista elämää.
        Roomalaiskirje 7
        9 Minä elin ennen ilman lakia; mutta kun käskysana tuli, niin synti virkosi,
        10 ja minä kuolin. Niin kävi ilmi, että käskysana, joka oli oleva minulle elämäksi, olikin minulle kuolemaksi.

        Jos ensimmäisen Aadamin tuottama siemen ei olisi kuollut, niin ei olisi Paavalia, vaan olisi edelleenkin vain Saulus.

        Room 7 puhuu siitä kuolemasta,
        joka oli seurausta siitä, kun synti pääsi pettämään hänet.
        Paavali kuoli hengellisesti.

        Tämän jälkeen hän oli saavuttanut paljon.
        Gamalielin ankaran koulukunnan mukaisena
        fariseuksena hän oli edennyt pidemmälle kuin kukaan muu
        ja oli saavuttanut nuhteettomuuden
        lain vanhurskauteen nähden.

        Mutta sitten hän kohtasi Jeesuksen.
        Ja nyt hän tuli osalliseksi ihan toisesta kuolemasta,
        kuin mitä Room 7 kertoo.

        Ja tästä kuolemasta puhuu Gal 2.
        Nyt Paavali oli lain kautta kuollut pois laista.

        Lainaan nyt muutaman rivin Novumin kommentaaria
        Galatalaiskirjeen luvusta 2:

        19.
        Jos ihminen on jollekin asialle kuollut,
        hänellä ei ole siihen enää mitään yhteyttä.
        Silloin se ei myöskään
        voi asettaa hänelle vaatimuksia
        eikä valvoa häntä. ...
        Hän hylkäsi kokonaan lain pelastustienä
        ja otti sen sijaan vastaan
        pelastuksen Kristuksessa lahjana.
        "Minä olen ... ristiinnaulittu"
        on aikamuodossa,
        joka ilmaisee ristiinnaulitsemisen olevan
        menneen ajan tapahtuma ...

        20.
        Paavali osoittaa samalla, miten hän kuoli pois laista.
        Se tapahtui hänen kuollessaan Kristuksen kanssa,
        joka kuoli lain rangaistuksen alaisena.
        Lain vaatimukset täytettiin,
        ja siksi se ei voinut enää asettaa vaatimuksia Paavalille.
        Mutta tämä merkitsi kuolemaa
        myös hänen omalle minä-elämälleen.
        Nyt hän ei enää elänyt itsekeskeistä,
        vaan Kristus-keskeistä elämää.
        Hänessä oleva uusi elämä oli persoona,
        Herra Jeesus Kristus.


      • asiastakyse
        kalamos kirjoitti:

        Room 7 puhuu siitä kuolemasta,
        joka oli seurausta siitä, kun synti pääsi pettämään hänet.
        Paavali kuoli hengellisesti.

        Tämän jälkeen hän oli saavuttanut paljon.
        Gamalielin ankaran koulukunnan mukaisena
        fariseuksena hän oli edennyt pidemmälle kuin kukaan muu
        ja oli saavuttanut nuhteettomuuden
        lain vanhurskauteen nähden.

        Mutta sitten hän kohtasi Jeesuksen.
        Ja nyt hän tuli osalliseksi ihan toisesta kuolemasta,
        kuin mitä Room 7 kertoo.

        Ja tästä kuolemasta puhuu Gal 2.
        Nyt Paavali oli lain kautta kuollut pois laista.

        Lainaan nyt muutaman rivin Novumin kommentaaria
        Galatalaiskirjeen luvusta 2:

        19.
        Jos ihminen on jollekin asialle kuollut,
        hänellä ei ole siihen enää mitään yhteyttä.
        Silloin se ei myöskään
        voi asettaa hänelle vaatimuksia
        eikä valvoa häntä. ...
        Hän hylkäsi kokonaan lain pelastustienä
        ja otti sen sijaan vastaan
        pelastuksen Kristuksessa lahjana.
        "Minä olen ... ristiinnaulittu"
        on aikamuodossa,
        joka ilmaisee ristiinnaulitsemisen olevan
        menneen ajan tapahtuma ...

        20.
        Paavali osoittaa samalla, miten hän kuoli pois laista.
        Se tapahtui hänen kuollessaan Kristuksen kanssa,
        joka kuoli lain rangaistuksen alaisena.
        Lain vaatimukset täytettiin,
        ja siksi se ei voinut enää asettaa vaatimuksia Paavalille.
        Mutta tämä merkitsi kuolemaa
        myös hänen omalle minä-elämälleen.
        Nyt hän ei enää elänyt itsekeskeistä,
        vaan Kristus-keskeistä elämää.
        Hänessä oleva uusi elämä oli persoona,
        Herra Jeesus Kristus.

        JPaavali todella kertoo, että hän ei tuntenut ennen lakia, vaikka samalla kertoo, että hän tunsi isen lain ja oli pitänyt sen tarkasti.
        Jeesuksen tultua sydämeen, Jumalan omalla sormella kirjoittama laki avautui hänelle ja hän kauhistui syntisyyttään ja huusi Herraa avuksi. Jeesus tuli ja pelasti Sauluksen synnin ja kuoleman laista. Ilman Jumalan Voimaa hänestä ei olisi koskaan tullut Paavalia.


      • kalamos kirjoitti:

        Room 7 puhuu siitä kuolemasta,
        joka oli seurausta siitä, kun synti pääsi pettämään hänet.
        Paavali kuoli hengellisesti.

        Tämän jälkeen hän oli saavuttanut paljon.
        Gamalielin ankaran koulukunnan mukaisena
        fariseuksena hän oli edennyt pidemmälle kuin kukaan muu
        ja oli saavuttanut nuhteettomuuden
        lain vanhurskauteen nähden.

        Mutta sitten hän kohtasi Jeesuksen.
        Ja nyt hän tuli osalliseksi ihan toisesta kuolemasta,
        kuin mitä Room 7 kertoo.

        Ja tästä kuolemasta puhuu Gal 2.
        Nyt Paavali oli lain kautta kuollut pois laista.

        Lainaan nyt muutaman rivin Novumin kommentaaria
        Galatalaiskirjeen luvusta 2:

        19.
        Jos ihminen on jollekin asialle kuollut,
        hänellä ei ole siihen enää mitään yhteyttä.
        Silloin se ei myöskään
        voi asettaa hänelle vaatimuksia
        eikä valvoa häntä. ...
        Hän hylkäsi kokonaan lain pelastustienä
        ja otti sen sijaan vastaan
        pelastuksen Kristuksessa lahjana.
        "Minä olen ... ristiinnaulittu"
        on aikamuodossa,
        joka ilmaisee ristiinnaulitsemisen olevan
        menneen ajan tapahtuma ...

        20.
        Paavali osoittaa samalla, miten hän kuoli pois laista.
        Se tapahtui hänen kuollessaan Kristuksen kanssa,
        joka kuoli lain rangaistuksen alaisena.
        Lain vaatimukset täytettiin,
        ja siksi se ei voinut enää asettaa vaatimuksia Paavalille.
        Mutta tämä merkitsi kuolemaa
        myös hänen omalle minä-elämälleen.
        Nyt hän ei enää elänyt itsekeskeistä,
        vaan Kristus-keskeistä elämää.
        Hänessä oleva uusi elämä oli persoona,
        Herra Jeesus Kristus.

        Todettakoon sävyisästi sinulle kalamos ja myös asiastakyseelle, että te osoitatte ymmärtävänne Room.7.luvun sanomasta suurinpiirtein saman verran kuin herttainen joulupossu uudesta lahjakontista.


      • Semper.Fidelis kirjoitti:

        Todettakoon sävyisästi sinulle kalamos ja myös asiastakyseelle, että te osoitatte ymmärtävänne Room.7.luvun sanomasta suurinpiirtein saman verran kuin herttainen joulupossu uudesta lahjakontista.

        Mutta minkäänlaista tyhmää lorua tai ilvehtimistä
        ei meidän teksteissämme ole.


      • kalamos kirjoitti:

        Mutta minkäänlaista tyhmää lorua tai ilvehtimistä
        ei meidän teksteissämme ole.

        Te olette niin kaavoihinne karrelle kangistuneet, että on sulaa rakkautta herätellä teitä sanoilla, joissa on arkipäivän ilmeikkyyttä.

        On helppo leimata kaikki arvostelu tyhmäksi. Se on teorioittensa kahleissa elävälle fariseukselle itse asiassa varsin käyttökelpoinen suojautumiskeino.

        Minä en tyydy pelkkiin liturgisesti hioittuihin sanontoihin, en. Keskustelupalstalla sopii panna tekstiin myös suolaa.


      • 20+2
        miikanaahum kirjoitti:

        Sanoisin, että tuo 7. Room. tapahtui Paavalille sen jälkeen kun hän oli kohdannut
        Jeesuksen, sillä sitä ennen Paavali oli sokea, eikä ymmärtänyt kristillisyydestä
        enempää kuin sika päivännoususta.

        Eli tuollainen herääminen tapahtui Paavalilla sen perästä kun hän oli kohdannut
        Jeesuksen ja oppinut edes himpun verran kristillisyydestä, ja mitä se on.

        Näin minäkin asian ymmärrän, miikanaahum ja asiastakyse. Noin juuri se Raamatun mukaan on.


      • 20+2 kirjoitti:

        Näin minäkin asian ymmärrän, miikanaahum ja asiastakyse. Noin juuri se Raamatun mukaan on.

        Eli kun Paavali kohtasi Jeesuksen,
        niin hänessä heräsi kaikenlaisia himoja,
        jotka käskysana sai aikaiseksi.

        Ei hyvät ystävät. Ei se noin ole.


      • asiastakyse
        kalamos kirjoitti:

        Eli kun Paavali kohtasi Jeesuksen,
        niin hänessä heräsi kaikenlaisia himoja,
        jotka käskysana sai aikaiseksi.

        Ei hyvät ystävät. Ei se noin ole.

        Kalamos. Mitä Paavali tarkoittaa kertoessaan eläneensä ennen ilman lakia? Samalla hän kuitenkin kertoo olleensa lakiin nähden vanhurskas. Hän kertoo pitäneensä tarkasti Mooseksen, eli isiensä lain.

        Minkä lain kautta hän kuoli laille ja milloin?


      • kalamos kirjoitti:

        > Synti siis petti Paavalin vasta hänen tavattuaan Jeesuksen <

        Eli Jeesuksen kohtaaminen aiheutti ainakin välillisesti Paavalissa sen,
        että hänessä heräsi kaikenlaisia himoja?

        Nyt en kyllä ymmärrä. En todellakaan.

        Ei tuon bnyt luulisi niin vaikeaa olevan, ja tavalliselle tallaajallehan Raamattu on kirjoitettu opiksi vanhurskauteen, eli Jumalan mielen mukaiseen elämiseen.

        Paavalihan oli umpisokea, eikä ymmärtänyt lain merkityksestä mitään ennen Jeesuksen kohtaamista.

        Ja kun Paavali oli kohdannut Jeesuksen niin hän sitten sai huomata, että hän oli
        tosiasiassa elänyt umpisokeana koko elämänsä siihen asti.

        Paavali huomasi Jeesuksen kohdattuaan, että hän tosiasiallisesti oli sisältä täysin
        mätä, oikein umpitollo, joka ei ymmärtänyt miten uusi ihminen, eli Jeesukseen
        uskova näkee lain ja huomaa että on ollut synnin ja paholaisen pettämä entisessä
        elämässään, vaikka kiivaili mukamas Jumalan lain puolesta.

        Ei Jeesuksen kohtaaminen herättänyt Paavalissa, eikä herätä kenessä muussakaan, että tulee himoja. Mutta tämä on viisaus: Jos ihminen on ennen
        uskoontuloaan elänyt elämää, jossa on himoinnut vääriä asioita, niin tultuaan
        aitoon uskoon ihminen huomaa sen että on elänyt himojen täyttämää elämää,
        ja jos nuoren uskovan mieli on oikea, hän pyrkii Jeesuksen avulla tekemään
        parannusta himoistaan ja pyrkii himoitsemaan sitä mitä oikeasti tulee himoita,
        kuten nyt rakkautta Jeesuksee, rakkautta lähimmäisiään kohtaan.

        Ja Paavali oli synnin pettämä, läpikotaisin ENNENKUIN kohtasi Jeesuksen ja tuli
        tultuaan uskoon huomaamaan sen.


      • asiastakyse kirjoitti:

        Kalamos. Mitä Paavali tarkoittaa kertoessaan eläneensä ennen ilman lakia? Samalla hän kuitenkin kertoo olleensa lakiin nähden vanhurskas. Hän kertoo pitäneensä tarkasti Mooseksen, eli isiensä lain.

        Minkä lain kautta hän kuoli laille ja milloin?

        Kun hän eli vielä viattomuuden aikaa lapsena,
        hän ei vielä tiennyt laista.
        Sitten hän tuli tietoiseksi laista,
        ja silloin synti otti käskysanasta aiheen.
        Synti petti hänet ja hän kuoli hengellisesti.

        Sitten hän alkoi taistella syntiä vastaan.
        Hän meni ankarimpaan farisealaiseen koulukuntaan.
        Gamalielin oppilaana hän menestyi niin hyvin,
        että eteni pidemmälle kuin kukaan muu.
        Lopulta hän oli saavuttanut
        lain vanhurskauteen nähden nuhteettomuuden.

        Sitten hän kohtasi Jeesuksen.
        Ja hän luopui tuosta saavuttamastaan vanhurskaudesta
        päästäkseen osalliseksi lahjavanhurskaudesta.
        Kun hän otti vastaan Kristuksen, niin silloin hän kuoli laille.
        Sillä Kristus oli kärsinyt Paavalin puolesta lain seuraamukset.
        Kristus oli kuollut Paavalin sijasta.

        Siis laki tuomitsee jokaisen syntiä tehneen kuolemaan.
        Kristus kuoli tuon kuoleman.
        Laki oli täytetty seuraamuksineen.
        Ja kun Paavali otti Kristuksen vastaan,
        hän tuli osalliseksi Kristuksen kuolemasta.
        Se luettiin Paavalin hyväksi.
        Siispä myös Paavali oli Kristuksessa kuollut
        sen kuoleman, jonka laki tuomitsi Paavalille.

        Ja näin Paavali oli kuollut laille.
        Sillä ei ollut enää mitään tehtävää Paavalin kohdalla.
        Se oli osoittanut Paavalin syylliseksi,
        mutta myös lain seuraamus oli jo täytetty.
        Laki oli tehnyt tehtävänsä.

        Ja näin Paavali siirrettiin kokonaan toisen
        lainsäädännön alle. Hänet siirrettiin
        SYNNIN ja KUOLEMAN
        lain alta
        VANHURSKAUDEN ja ELÄMÄN HENGEN
        lain alle.


      • asiastakyse
        kalamos kirjoitti:

        Kun hän eli vielä viattomuuden aikaa lapsena,
        hän ei vielä tiennyt laista.
        Sitten hän tuli tietoiseksi laista,
        ja silloin synti otti käskysanasta aiheen.
        Synti petti hänet ja hän kuoli hengellisesti.

        Sitten hän alkoi taistella syntiä vastaan.
        Hän meni ankarimpaan farisealaiseen koulukuntaan.
        Gamalielin oppilaana hän menestyi niin hyvin,
        että eteni pidemmälle kuin kukaan muu.
        Lopulta hän oli saavuttanut
        lain vanhurskauteen nähden nuhteettomuuden.

        Sitten hän kohtasi Jeesuksen.
        Ja hän luopui tuosta saavuttamastaan vanhurskaudesta
        päästäkseen osalliseksi lahjavanhurskaudesta.
        Kun hän otti vastaan Kristuksen, niin silloin hän kuoli laille.
        Sillä Kristus oli kärsinyt Paavalin puolesta lain seuraamukset.
        Kristus oli kuollut Paavalin sijasta.

        Siis laki tuomitsee jokaisen syntiä tehneen kuolemaan.
        Kristus kuoli tuon kuoleman.
        Laki oli täytetty seuraamuksineen.
        Ja kun Paavali otti Kristuksen vastaan,
        hän tuli osalliseksi Kristuksen kuolemasta.
        Se luettiin Paavalin hyväksi.
        Siispä myös Paavali oli Kristuksessa kuollut
        sen kuoleman, jonka laki tuomitsi Paavalille.

        Ja näin Paavali oli kuollut laille.
        Sillä ei ollut enää mitään tehtävää Paavalin kohdalla.
        Se oli osoittanut Paavalin syylliseksi,
        mutta myös lain seuraamus oli jo täytetty.
        Laki oli tehnyt tehtävänsä.

        Ja näin Paavali siirrettiin kokonaan toisen
        lainsäädännön alle. Hänet siirrettiin
        SYNNIN ja KUOLEMAN
        lain alta
        VANHURSKAUDEN ja ELÄMÄN HENGEN
        lain alle.

        Kalamos kirjoituksessasi on paljon hyvää. Mutta sitä et käsitä, että Paavali rikkoi Jumalan käskyjä vielä juuri ennen Jeesuksen kohtaamista. Hän uhkui murhaa ja oli valmis antamaan nimensä sen puolesta, että Jeesuksen seuraajia sai tappaa.
        Vaeltaessaan tuolla Damaskoksen tiellä, Saulus uhkui murhaa.
        Oliko hän siis ikuiseen, Jumalan omalla sormella kirjoittamaan lakiin nähden vanhurskas? Oliko hän todellakin mielestäsi vanhurskas siihen lakiin nähden, joka on liionarkon sisällä ja joka sanoo: Älä tapa.

        Vai oliko hän vanhurskas siihen lakiin nähden, jonka Mooses kirjoitti ja joka on liitonarkin sivulla?

        Et käsit sitä, että ikuinen laki, joka on Jumalan omalla sormella kirjoittama, avautui Saulukselle, vasta Jeesuksen kohtaamisen jälkeen. Sen lain kautta hän kuoli laille ja sai kasvaa uudeksi sai uuden nimen, Paavali. Laki siis ajoi Paavalin Kristukseen.
        Sauluksen kohdalla avautui sisin maja, koska hän uskoi Jumalan käskysanan mukaan ja hylkäsi kaiken entisen. Hän siis teki suomeksi sanottuna parannuksen.
        Heidän kohdallaan ei ikinä avaudu sisin maja, jotka yrittävät sinne laittomina mennä.


      • miikanaahum kirjoitti:

        Ei tuon bnyt luulisi niin vaikeaa olevan, ja tavalliselle tallaajallehan Raamattu on kirjoitettu opiksi vanhurskauteen, eli Jumalan mielen mukaiseen elämiseen.

        Paavalihan oli umpisokea, eikä ymmärtänyt lain merkityksestä mitään ennen Jeesuksen kohtaamista.

        Ja kun Paavali oli kohdannut Jeesuksen niin hän sitten sai huomata, että hän oli
        tosiasiassa elänyt umpisokeana koko elämänsä siihen asti.

        Paavali huomasi Jeesuksen kohdattuaan, että hän tosiasiallisesti oli sisältä täysin
        mätä, oikein umpitollo, joka ei ymmärtänyt miten uusi ihminen, eli Jeesukseen
        uskova näkee lain ja huomaa että on ollut synnin ja paholaisen pettämä entisessä
        elämässään, vaikka kiivaili mukamas Jumalan lain puolesta.

        Ei Jeesuksen kohtaaminen herättänyt Paavalissa, eikä herätä kenessä muussakaan, että tulee himoja. Mutta tämä on viisaus: Jos ihminen on ennen
        uskoontuloaan elänyt elämää, jossa on himoinnut vääriä asioita, niin tultuaan
        aitoon uskoon ihminen huomaa sen että on elänyt himojen täyttämää elämää,
        ja jos nuoren uskovan mieli on oikea, hän pyrkii Jeesuksen avulla tekemään
        parannusta himoistaan ja pyrkii himoitsemaan sitä mitä oikeasti tulee himoita,
        kuten nyt rakkautta Jeesuksee, rakkautta lähimmäisiään kohtaan.

        Ja Paavali oli synnin pettämä, läpikotaisin ENNENKUIN kohtasi Jeesuksen ja tuli
        tultuaan uskoon huomaamaan sen.

        Ei Paavali ollut umpisokea lakiin nähden.
        Hän oli lain vanhurskauteen nähden nuhteeton.

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10931823/#comment-57426303


      • asiastakyse kirjoitti:

        Kalamos kirjoituksessasi on paljon hyvää. Mutta sitä et käsitä, että Paavali rikkoi Jumalan käskyjä vielä juuri ennen Jeesuksen kohtaamista. Hän uhkui murhaa ja oli valmis antamaan nimensä sen puolesta, että Jeesuksen seuraajia sai tappaa.
        Vaeltaessaan tuolla Damaskoksen tiellä, Saulus uhkui murhaa.
        Oliko hän siis ikuiseen, Jumalan omalla sormella kirjoittamaan lakiin nähden vanhurskas? Oliko hän todellakin mielestäsi vanhurskas siihen lakiin nähden, joka on liionarkon sisällä ja joka sanoo: Älä tapa.

        Vai oliko hän vanhurskas siihen lakiin nähden, jonka Mooses kirjoitti ja joka on liitonarkin sivulla?

        Et käsit sitä, että ikuinen laki, joka on Jumalan omalla sormella kirjoittama, avautui Saulukselle, vasta Jeesuksen kohtaamisen jälkeen. Sen lain kautta hän kuoli laille ja sai kasvaa uudeksi sai uuden nimen, Paavali. Laki siis ajoi Paavalin Kristukseen.
        Sauluksen kohdalla avautui sisin maja, koska hän uskoi Jumalan käskysanan mukaan ja hylkäsi kaiken entisen. Hän siis teki suomeksi sanottuna parannuksen.
        Heidän kohdallaan ei ikinä avaudu sisin maja, jotka yrittävät sinne laittomina mennä.

        Nimenomaan tuon Mooseksen lain puolesta hän kiivaili
        ja sen lain nojalla vainosi kristittyjä,
        joiden luuli syyllistyneen Mooseksen lain mukaisen
        Jumalanpilkkapykälän rikkomiseen.

        Paavali oli Mooseksen lain vanhurskauteen nähden nuhteeton.
        Hän ei vainonnut seurakuntaa pahuutensa tähden.
        Hän kiivaili Jumalan puolesta.

        Mutta minua kiinnostaisi tietää,
        avautuiko tuo kommenttini sinulle
        siltä osin, mikä on tämän ketjun aihe.
        Niinpä toistan sen. Mikä seuraavassa ei pidä paikkaansa:

        Kun hän eli vielä viattomuuden aikaa lapsena,
        hän ei vielä tiennyt laista.
        Sitten hän tuli tietoiseksi laista,
        ja silloin synti otti käskysanasta aiheen.
        Synti petti hänet ja hän kuoli hengellisesti.

        Sitten hän alkoi taistella syntiä vastaan.
        Hän meni ankarimpaan farisealaiseen koulukuntaan.
        Gamalielin oppilaana hän menestyi niin hyvin,
        että eteni pidemmälle kuin kukaan muu.
        Lopulta hän oli saavuttanut
        lain vanhurskauteen nähden nuhteettomuuden.

        Sitten hän kohtasi Jeesuksen.
        Ja hän luopui tuosta saavuttamastaan vanhurskaudesta
        päästäkseen osalliseksi lahjavanhurskaudesta.
        Kun hän otti vastaan Kristuksen, niin silloin hän kuoli laille.
        Sillä Kristus oli kärsinyt Paavalin puolesta lain seuraamukset.
        Kristus oli kuollut Paavalin sijasta.

        Siis laki tuomitsee jokaisen syntiä tehneen kuolemaan.
        Kristus kuoli tuon kuoleman.
        Laki oli täytetty seuraamuksineen.
        Ja kun Paavali otti Kristuksen vastaan,
        hän tuli osalliseksi Kristuksen kuolemasta.
        Se luettiin Paavalin hyväksi.
        Siispä myös Paavali oli Kristuksessa kuollut
        sen kuoleman, jonka laki tuomitsi Paavalille.

        Ja näin Paavali oli kuollut laille.
        Sillä ei ollut enää mitään tehtävää Paavalin kohdalla.
        Se oli osoittanut Paavalin syylliseksi,
        mutta myös lain seuraamus oli jo täytetty.
        Laki oli tehnyt tehtävänsä.

        Ja näin Paavali siirrettiin kokonaan toisen
        lainsäädännön alle. Hänet siirrettiin
        SYNNIN ja KUOLEMAN
        lain alta
        VANHURSKAUDEN ja ELÄMÄN HENGEN
        lain alle.


      • et täl viisii
        asiastakyse kirjoitti:

        Kalamos. Mitä Paavali tarkoittaa kertoessaan eläneensä ennen ilman lakia? Samalla hän kuitenkin kertoo olleensa lakiin nähden vanhurskas. Hän kertoo pitäneensä tarkasti Mooseksen, eli isiensä lain.

        Minkä lain kautta hän kuoli laille ja milloin?

        Paavali oli kirjanoppinut ja tutkisteli Mooseksenpuhumaa ja kirjoittamaa lakia 3 Moos 1: 1, 2
        ja 5 Moos 31: 9..jonka Mooses kirjoitti kirjaan ei kiveen 5 Moos 31: 24

        Paavali , vaikka oli kirjanoppinut, ei tajunnut, kuten opetuslapset, että säädökset, teuras-uhri-ja ruokauhri-ja ympärileikkaus oli poistettu ja naulittu Kol 2: 14-17

        Mutta unohti Jumalan lain .." Älä tapa!...benedi


      • et täl viisii kirjoitti:

        Paavali oli kirjanoppinut ja tutkisteli Mooseksenpuhumaa ja kirjoittamaa lakia 3 Moos 1: 1, 2
        ja 5 Moos 31: 9..jonka Mooses kirjoitti kirjaan ei kiveen 5 Moos 31: 24

        Paavali , vaikka oli kirjanoppinut, ei tajunnut, kuten opetuslapset, että säädökset, teuras-uhri-ja ruokauhri-ja ympärileikkaus oli poistettu ja naulittu Kol 2: 14-17

        Mutta unohti Jumalan lain .." Älä tapa!...benedi

        Mooseksen laki nimenomaan vaati
        kuolemantuomiota kahdesta syystä.
        Toiseen niistä Paavali luuli kristittyjen syyllistyvän.


    • 7. Mitä siis sanomme? Onko laki syntiä? Pois se!
      Mutta syntiä en olisi tullut tuntemaan muuten kuin lain kautta;
      sillä en minä olisi tiennyt himosta, ellei laki olisi sanonut: "Älä himoitse."

      Kyllä tässä puhutaan ihan Mooseksen laista,
      jonka Paavali osasi etuperin ja takaperin kaikkine suojalakeineen.

      • Tämä oli vastaus nimimerkille miikanaahun.


      • asiastakyse

        Apostolien teot 9
        1 Mutta Saulus puuskui yhä uhkaa ja murhaa Herran opetuslapsia vastaan ja meni ylimmäisen papin luo
        2 ja pyysi häneltä kirjeitä Damaskon synagoogille, että keitä hän vain löytäisi sen tien vaeltajia, miehiä tai naisia, ne hän saisi tuoda sidottuina Jerusalemiin.
        3 Ja kun hän oli matkalla, tapahtui hänen lähestyessään Damaskoa, että yhtäkkiä valo taivaasta leimahti hänen ympärillänsä;
        4 ja hän kaatui maahan ja kuuli äänen, joka sanoi hänelle: "Saul, Saul, miksi vainoat minua?"
        5 Hän sanoi: "Kuka olet, herra?" Hän vastasi: "Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.
        6 Mutta nouse ja mene kaupunkiin, niin sinulle sanotaan, mitä sinun pitää tekemän."
        7 Ja miehet, jotka matkustivat hänen kanssansa, seisoivat mykistyneinä: he kuulivat kyllä äänen, mutta eivät ketään nähneet.
        8 Niin Saulus nousi maasta; mutta kun hän avasi silmänsä, ei hän nähnyt mitään, vaan he taluttivat häntä kädestä ja veivät hänet Damaskoon.
        9 Ja hän oli kolme päivää näkemätönnä, ei syönyt eikä juonut.

        Voit kalamos miettiä, oliko murhaa uhkuva Saulus ennen Jeesuksen tuloa Kristuksen lain tunteva, vai eikö tuntenut sitä kallista lakia. Kristuksen laki on rakkaus, joka pitää sisällään pienimmänkin käskyn. Tuo laki näytti hänelle synnin ja kuoleman käskysanojen muodossa. Murhaa uhkuva Saulus käsittä, että ÄLÄ TAPA käsky olikin voimassa ja kaikki muut käskyt. Rakkaus täyttää käskyt.


      • asiastakyse kirjoitti:

        Apostolien teot 9
        1 Mutta Saulus puuskui yhä uhkaa ja murhaa Herran opetuslapsia vastaan ja meni ylimmäisen papin luo
        2 ja pyysi häneltä kirjeitä Damaskon synagoogille, että keitä hän vain löytäisi sen tien vaeltajia, miehiä tai naisia, ne hän saisi tuoda sidottuina Jerusalemiin.
        3 Ja kun hän oli matkalla, tapahtui hänen lähestyessään Damaskoa, että yhtäkkiä valo taivaasta leimahti hänen ympärillänsä;
        4 ja hän kaatui maahan ja kuuli äänen, joka sanoi hänelle: "Saul, Saul, miksi vainoat minua?"
        5 Hän sanoi: "Kuka olet, herra?" Hän vastasi: "Minä olen Jeesus, jota sinä vainoat.
        6 Mutta nouse ja mene kaupunkiin, niin sinulle sanotaan, mitä sinun pitää tekemän."
        7 Ja miehet, jotka matkustivat hänen kanssansa, seisoivat mykistyneinä: he kuulivat kyllä äänen, mutta eivät ketään nähneet.
        8 Niin Saulus nousi maasta; mutta kun hän avasi silmänsä, ei hän nähnyt mitään, vaan he taluttivat häntä kädestä ja veivät hänet Damaskoon.
        9 Ja hän oli kolme päivää näkemätönnä, ei syönyt eikä juonut.

        Voit kalamos miettiä, oliko murhaa uhkuva Saulus ennen Jeesuksen tuloa Kristuksen lain tunteva, vai eikö tuntenut sitä kallista lakia. Kristuksen laki on rakkaus, joka pitää sisällään pienimmänkin käskyn. Tuo laki näytti hänelle synnin ja kuoleman käskysanojen muodossa. Murhaa uhkuva Saulus käsittä, että ÄLÄ TAPA käsky olikin voimassa ja kaikki muut käskyt. Rakkaus täyttää käskyt.

        Hän nimenomaan kiivaili Jumalan puolesta.
        Hän todella luuli, että nuo kristityt olivat Jumalaa vastaan.
        Hän siis luettelee tuon asian ansiolistassaan:

        "vaikka minulla on, mihin luottaa lihassakin.
        Jos kuka muu luulee voivansa luottaa lihaan,
        niin voin vielä enemmän minä,
        joka olen ympärileikattu kahdeksanpäiväisenä
        ja olen Israelin kansaa, Benjaminin sukukuntaa,
        hebrealainen hebrealaisista syntynyt,
        ollut lakiin nähden fariseus,
        intoon nähden seurakunnan vainooja,
        lain vanhurskauteen nähden nuhteeton.
        Mutta mikä minulle oli voitto,
        sen minä olen Kristuksen tähden lukenut tappioksi."

        Kun Saulus otti vastuun Stefanuksen kivittämisestä,
        ei hän tehnyt sitä murhanhimoisena.
        Hän kiivaili Jumalan puolesta ja luuli Stefanuksen olevan
        Jumalan pilkkaaja, jotka Mooseksen lain mukaan oli kivitettävä.


      • asiastakyse
        kalamos kirjoitti:

        Hän nimenomaan kiivaili Jumalan puolesta.
        Hän todella luuli, että nuo kristityt olivat Jumalaa vastaan.
        Hän siis luettelee tuon asian ansiolistassaan:

        "vaikka minulla on, mihin luottaa lihassakin.
        Jos kuka muu luulee voivansa luottaa lihaan,
        niin voin vielä enemmän minä,
        joka olen ympärileikattu kahdeksanpäiväisenä
        ja olen Israelin kansaa, Benjaminin sukukuntaa,
        hebrealainen hebrealaisista syntynyt,
        ollut lakiin nähden fariseus,
        intoon nähden seurakunnan vainooja,
        lain vanhurskauteen nähden nuhteeton.
        Mutta mikä minulle oli voitto,
        sen minä olen Kristuksen tähden lukenut tappioksi."

        Kun Saulus otti vastuun Stefanuksen kivittämisestä,
        ei hän tehnyt sitä murhanhimoisena.
        Hän kiivaili Jumalan puolesta ja luuli Stefanuksen olevan
        Jumalan pilkkaaja, jotka Mooseksen lain mukaan oli kivitettävä.

        Tietenkin Saulus kiivaili Jumalan puolesta, mutta taitamattomasti ja liitonarkin lain rikkoen. Paavali sen sijaan kiivaili Jumalan puolesta taidollisesti ja lain pitäen.

        Saulus kiivaili Jumalan puolesta vielä vanhan lain mukaan, kun ei tiennyt, eikä uskonut Jumalan luoneen uuden liiton. Kristus, Elämän Sana, muutti kaiken, koska Saulus USKOI Häntä ja näin sai muuttua uudeksi nimeä myöden.


      • asiastakyse kirjoitti:

        Tietenkin Saulus kiivaili Jumalan puolesta, mutta taitamattomasti ja liitonarkin lain rikkoen. Paavali sen sijaan kiivaili Jumalan puolesta taidollisesti ja lain pitäen.

        Saulus kiivaili Jumalan puolesta vielä vanhan lain mukaan, kun ei tiennyt, eikä uskonut Jumalan luoneen uuden liiton. Kristus, Elämän Sana, muutti kaiken, koska Saulus USKOI Häntä ja näin sai muuttua uudeksi nimeä myöden.

        Ymmärsitkö sen eron, mikä on

        kuolemalla (Room 7), joka on seurausta siitä,
        kun synti pettää meidät, eli tulemme kuoleman omaksi,
        ja kuolemalla (Gal 2), joka on seurausta siitä,
        kun otamme Jeesuksen vastaan
        eli meidät siirretään kuolemasta elämään.
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10931823/#comment-57407953


      • asiastakyse
        kalamos kirjoitti:

        Ymmärsitkö sen eron, mikä on

        kuolemalla (Room 7), joka on seurausta siitä,
        kun synti pettää meidät, eli tulemme kuoleman omaksi,
        ja kuolemalla (Gal 2), joka on seurausta siitä,
        kun otamme Jeesuksen vastaan
        eli meidät siirretään kuolemasta elämään.
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10931823/#comment-57407953

        Uskovainen näkee Jumalan omalla sormella kirjoittaman lain kautta, kuuluvansa lain tuomiolle. Se ei ole helppo asia. Uskovainen joutuu tuon lain edessä koettelemaan itsensä, vaeltaako kelvollisesti. Jokainen meistä on vuorollaan joutunut huomaamaan, että emme vaella kelvollisesti ja siksi me jokainen olemme vuorollamme huutaneet Herraa avuksi. Hän on lain voimassa pitäjä ja vain Hänessä me saamme kyvyn vaeltaa kelvollisesti. Me valvomme ja uskomme ja näin Lampussamme/Sanassa on Öljy/Pyhä Henki.
        Pelkkä sana ei riitä, vaikka me sitä lukisimme yötä päivää, vaan meidän täytyy saada Pyhän Hengen kirkastama Jumalan Sana Herraksemme. Sen jälkeen kaikki muuttuu. Vanha ihmisemme, joka kantaa ensimmäisen Aadamin syntisiementä kuolee ja uusi Siemen luo meihin uuden elämän.


      • Ota opiksi
        kalamos kirjoitti:

        Ymmärsitkö sen eron, mikä on

        kuolemalla (Room 7), joka on seurausta siitä,
        kun synti pettää meidät, eli tulemme kuoleman omaksi,
        ja kuolemalla (Gal 2), joka on seurausta siitä,
        kun otamme Jeesuksen vastaan
        eli meidät siirretään kuolemasta elämään.
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10931823/#comment-57407953

        Syntien seuraus on kuolema koska liha ilman Kristusta on kuoleman oma.
        Kristuksessa uskova tunnustaa syntinsä ja kasvaa taistellen omaa synnillistä lihansa vastaan.
        Lihallinen eli minä ihmisessä on Kristuksen Henkeä vastaan.
        Kristus, kun kasvussa täytää lihallisen osan ihminen täytyy Hengestä ja sitten tulee udesti syntyneeseen ihmiseen Voima taistella synti vastaan jo ajatus tasolla.
        Vapauteen meidät vapautettiin Kristuksen Voitto Voimaan.


      • asiastakyse
        asiastakyse kirjoitti:

        Uskovainen näkee Jumalan omalla sormella kirjoittaman lain kautta, kuuluvansa lain tuomiolle. Se ei ole helppo asia. Uskovainen joutuu tuon lain edessä koettelemaan itsensä, vaeltaako kelvollisesti. Jokainen meistä on vuorollaan joutunut huomaamaan, että emme vaella kelvollisesti ja siksi me jokainen olemme vuorollamme huutaneet Herraa avuksi. Hän on lain voimassa pitäjä ja vain Hänessä me saamme kyvyn vaeltaa kelvollisesti. Me valvomme ja uskomme ja näin Lampussamme/Sanassa on Öljy/Pyhä Henki.
        Pelkkä sana ei riitä, vaikka me sitä lukisimme yötä päivää, vaan meidän täytyy saada Pyhän Hengen kirkastama Jumalan Sana Herraksemme. Sen jälkeen kaikki muuttuu. Vanha ihmisemme, joka kantaa ensimmäisen Aadamin syntisiementä kuolee ja uusi Siemen luo meihin uuden elämän.

        Lisään tähän, että epäuskoiset eivät laista piittaa. Jeesus opetti uskovaisia ja kertoi täyttäneensä lain. Hän kertoi lain olevan niin kauan voimassa kuin taivas ja maa on olemassa. Hän kertoi, että jos uskomme ei ole paljon suurempi, mitä fariseusten usko on, emme pääse Jumalan valtakuntaan.
        Jeesus vahvisti lain ja nyt se on kertakaikkiaan niin vahva, että kukaan, joka ei tunnusta Herraa, ei kykene lakia pitämään.

        Kuten tiedämme, kymmenen käskyn laki on nyt niin vahvistettu, että jopa pahat ajatukset lähimmäisestä katsotaan taivaasta Älä tapa käskyn rikkomiseksi.

        Me, jotka uskomme käsittämme tuon. Muut eivät käsitä ja sen takia viha kohdistuu meihin. Ilmestykirja siitä kertoo.


      • asiastakyse
        Ota opiksi kirjoitti:

        Syntien seuraus on kuolema koska liha ilman Kristusta on kuoleman oma.
        Kristuksessa uskova tunnustaa syntinsä ja kasvaa taistellen omaa synnillistä lihansa vastaan.
        Lihallinen eli minä ihmisessä on Kristuksen Henkeä vastaan.
        Kristus, kun kasvussa täytää lihallisen osan ihminen täytyy Hengestä ja sitten tulee udesti syntyneeseen ihmiseen Voima taistella synti vastaan jo ajatus tasolla.
        Vapauteen meidät vapautettiin Kristuksen Voitto Voimaan.

        Ota opiksi. Muistatko menneitä päiviä? Muistako kuinka vaelsit Herran Sanaa vastustaen? Olit tottelematon ja niskuroit? Vai oliko sinulla koskaan tuollaista? Minä muistan menneet päiväni. Lapsesta asti pyrin pitämään käskyt, en tehnyt julkisyntejä. Jeesuksen tultua Herrakseni, sain kuitenkin havaita olevani lain rikkoja. Ajattelin toisinaan itsestäni ja lähimmäisistäni pahaa, enkä edes käsittänyt rikkovani sillä Jumalan lakia. Kiitos Jeesukselle, Hän tuli ja Pyhän Henkensä kautta opetti minut tuntemaan Jumalan Tahdon. Aluksi Pyhä Henki opetti minua ikäänkuin liitonarkin, eli astiani sivulla, mutta muutti asumaan sisälleni, saatuaan minut taipumaan Jumalan Tahtoon. Rakkaudella, mutta myös kurilla Jumalan Pyhä Henki ja Sana kasvatti minusta uuden luomuksen.


      • asiastakyse kirjoitti:

        Ota opiksi. Muistatko menneitä päiviä? Muistako kuinka vaelsit Herran Sanaa vastustaen? Olit tottelematon ja niskuroit? Vai oliko sinulla koskaan tuollaista? Minä muistan menneet päiväni. Lapsesta asti pyrin pitämään käskyt, en tehnyt julkisyntejä. Jeesuksen tultua Herrakseni, sain kuitenkin havaita olevani lain rikkoja. Ajattelin toisinaan itsestäni ja lähimmäisistäni pahaa, enkä edes käsittänyt rikkovani sillä Jumalan lakia. Kiitos Jeesukselle, Hän tuli ja Pyhän Henkensä kautta opetti minut tuntemaan Jumalan Tahdon. Aluksi Pyhä Henki opetti minua ikäänkuin liitonarkin, eli astiani sivulla, mutta muutti asumaan sisälleni, saatuaan minut taipumaan Jumalan Tahtoon. Rakkaudella, mutta myös kurilla Jumalan Pyhä Henki ja Sana kasvatti minusta uuden luomuksen.

        Oletko huomannut asiastakyse saman, minkä Paavali? Nimittäin sen, että sinussa - siis sinun lihassasi - ei asu mitään hyvää?

        "Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;
        Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;"
        Room.7:18,21

        Varmaan olet huomannut; ethän voi Paavalin sanoja kumota.

        Mitä siis teet asiastakyse, kun huomaat itsessäsi pahan, joka "riippuu sinussa kiinni"?


      • Ota opiksi
        asiastakyse kirjoitti:

        Ota opiksi. Muistatko menneitä päiviä? Muistako kuinka vaelsit Herran Sanaa vastustaen? Olit tottelematon ja niskuroit? Vai oliko sinulla koskaan tuollaista? Minä muistan menneet päiväni. Lapsesta asti pyrin pitämään käskyt, en tehnyt julkisyntejä. Jeesuksen tultua Herrakseni, sain kuitenkin havaita olevani lain rikkoja. Ajattelin toisinaan itsestäni ja lähimmäisistäni pahaa, enkä edes käsittänyt rikkovani sillä Jumalan lakia. Kiitos Jeesukselle, Hän tuli ja Pyhän Henkensä kautta opetti minut tuntemaan Jumalan Tahdon. Aluksi Pyhä Henki opetti minua ikäänkuin liitonarkin, eli astiani sivulla, mutta muutti asumaan sisälleni, saatuaan minut taipumaan Jumalan Tahtoon. Rakkaudella, mutta myös kurilla Jumalan Pyhä Henki ja Sana kasvatti minusta uuden luomuksen.

        asiastakyse olen saanut saman tapaisen kasvatuksen kanssasi


      • Ota opiksi
        Semper.Fidelis kirjoitti:

        Oletko huomannut asiastakyse saman, minkä Paavali? Nimittäin sen, että sinussa - siis sinun lihassasi - ei asu mitään hyvää?

        "Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;
        Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;"
        Room.7:18,21

        Varmaan olet huomannut; ethän voi Paavalin sanoja kumota.

        Mitä siis teet asiastakyse, kun huomaat itsessäsi pahan, joka "riippuu sinussa kiinni"?

        Semperi oletko edelleen lihan alamaisuudessa etkö tiedä että liha ei peri Jumalan valtakuntaa. Toivon, että naulaat lihasi ristille viimeikin ja alat elää Hengen alamaisuudessa. Jumalan voimassa.


      • Ota opiksi kirjoitti:

        Semperi oletko edelleen lihan alamaisuudessa etkö tiedä että liha ei peri Jumalan valtakuntaa. Toivon, että naulaat lihasi ristille viimeikin ja alat elää Hengen alamaisuudessa. Jumalan voimassa.

        En ole lihan alamaisuudessa, vaan Hengen ja Totuuden alamaisuudessa, Paavalin tavoin.

        Me näemme joka päivä omasta lihastamme nousevaa ainesta, joka on pantava pois, sellaista, mikä on kuoletettava uskon kautta Kristukseen ja Hänen ristin voittoonsa.

        On paljon uskovia, jotka kuvittelevat kaiken lihallisen kuolleen heissä. He luulevat olevansa kauttaaltaan puhtaat. Heillä ei ole mitään poispantavaa ja kuoletettaavaa, ristillenaulittavaa jäljellä.

        Sellaisessa valepuhtaudessa EI veljemme Paavali elänyt. Hän eli Kristuksessa ja halusi tuomita kaiken lihasta nousevan pahan.

        Haluatko sinä?


      • greeeeen
        Semper.Fidelis kirjoitti:

        Oletko huomannut asiastakyse saman, minkä Paavali? Nimittäin sen, että sinussa - siis sinun lihassasi - ei asu mitään hyvää?

        "Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;
        Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;"
        Room.7:18,21

        Varmaan olet huomannut; ethän voi Paavalin sanoja kumota.

        Mitä siis teet asiastakyse, kun huomaat itsessäsi pahan, joka "riippuu sinussa kiinni"?

        Voi Semper, miten tämä asia voikaan olla sinulle noin vaikea.

        Ei meidän lihassamme. l. vanhassa turmeltuneessa luonnossamme asukaan mitään hyvää, mutta eipä se Kristuksen omissa enää hallinnoikaan. Yrittäisit jo ymmärtää. Kristuksen omat OVAT ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen ja elävät Hengen mukaan. Siksi laki ei ole heitä vastaan. He ovat vapaita.

        5 Silloin kun vielä olimme turmeltuneen luontomme vallassa, ruumiissamme vaikuttivat lain herättämät syntiset himot ja me kannoimme hedelmää kuolemalle.

        6 Mutta kun nyt olemme kuolleet pois siitä, mikä piti meitä vallassaan, olemme päässeet vapaiksi laista. Nyt palvelemme Jumalaa uudella tavalla, Hengen mukaan, emme enää vanhalla tavalla, lain kirjaimen orjina.

        (Room. 7:5-6)
        _______

        22 Hengen hedelmää taas ovat rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus,

        23 lempeys ja itsehillintä. Näitä vastaan ei ole laki.

        24 Ne, jotka ovat Jeesuksen Kristuksen omia, ovat ristiinnaulinneet vanhan luontonsa himoineen ja haluineen.

        (Gal. 5:22-24)


      • asiastakyse kirjoitti:

        Lisään tähän, että epäuskoiset eivät laista piittaa. Jeesus opetti uskovaisia ja kertoi täyttäneensä lain. Hän kertoi lain olevan niin kauan voimassa kuin taivas ja maa on olemassa. Hän kertoi, että jos uskomme ei ole paljon suurempi, mitä fariseusten usko on, emme pääse Jumalan valtakuntaan.
        Jeesus vahvisti lain ja nyt se on kertakaikkiaan niin vahva, että kukaan, joka ei tunnusta Herraa, ei kykene lakia pitämään.

        Kuten tiedämme, kymmenen käskyn laki on nyt niin vahvistettu, että jopa pahat ajatukset lähimmäisestä katsotaan taivaasta Älä tapa käskyn rikkomiseksi.

        Me, jotka uskomme käsittämme tuon. Muut eivät käsitä ja sen takia viha kohdistuu meihin. Ilmestykirja siitä kertoo.

        Siis ...
        ymmärsitkö sen eron, mikä on
        kuolemalla (Room 7)
        ja
        kuolemalla (Gal 2)
        ?


      • greeeeen kirjoitti:

        Voi Semper, miten tämä asia voikaan olla sinulle noin vaikea.

        Ei meidän lihassamme. l. vanhassa turmeltuneessa luonnossamme asukaan mitään hyvää, mutta eipä se Kristuksen omissa enää hallinnoikaan. Yrittäisit jo ymmärtää. Kristuksen omat OVAT ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen ja elävät Hengen mukaan. Siksi laki ei ole heitä vastaan. He ovat vapaita.

        5 Silloin kun vielä olimme turmeltuneen luontomme vallassa, ruumiissamme vaikuttivat lain herättämät syntiset himot ja me kannoimme hedelmää kuolemalle.

        6 Mutta kun nyt olemme kuolleet pois siitä, mikä piti meitä vallassaan, olemme päässeet vapaiksi laista. Nyt palvelemme Jumalaa uudella tavalla, Hengen mukaan, emme enää vanhalla tavalla, lain kirjaimen orjina.

        (Room. 7:5-6)
        _______

        22 Hengen hedelmää taas ovat rakkaus, ilo, rauha, kärsivällisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus,

        23 lempeys ja itsehillintä. Näitä vastaan ei ole laki.

        24 Ne, jotka ovat Jeesuksen Kristuksen omia, ovat ristiinnaulinneet vanhan luontonsa himoineen ja haluineen.

        (Gal. 5:22-24)

        Greeeen: >>He ovat vapaita.


      • Semper.Fidelis kirjoitti:

        Oletko huomannut asiastakyse saman, minkä Paavali? Nimittäin sen, että sinussa - siis sinun lihassasi - ei asu mitään hyvää?

        "Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;
        Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;"
        Room.7:18,21

        Varmaan olet huomannut; ethän voi Paavalin sanoja kumota.

        Mitä siis teet asiastakyse, kun huomaat itsessäsi pahan, joka "riippuu sinussa kiinni"?

        Tämä oli se Paavalin sanoma, jonka hän oli itsestään huomannut. Ja joka meidänkin on syytä huomata itsessämme.

        Rom 7:22 sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
        Rom 7:23 mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.

        Tuota eivät kaikki, varsinkaan Kultapossukerhon jäsenet, ole huomanneet.
        Jos nyt tällainen leikillinen ilmaisu sallitaan vakavasta asiastakyseen ollessa.

        Onneksi meillä on kuitenkin Pelastaja.

        Rom 7:24 Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
        Rom 7:25 Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta!


      • Semper.Fidelis kirjoitti:

        En ole lihan alamaisuudessa, vaan Hengen ja Totuuden alamaisuudessa, Paavalin tavoin.

        Me näemme joka päivä omasta lihastamme nousevaa ainesta, joka on pantava pois, sellaista, mikä on kuoletettava uskon kautta Kristukseen ja Hänen ristin voittoonsa.

        On paljon uskovia, jotka kuvittelevat kaiken lihallisen kuolleen heissä. He luulevat olevansa kauttaaltaan puhtaat. Heillä ei ole mitään poispantavaa ja kuoletettaavaa, ristillenaulittavaa jäljellä.

        Sellaisessa valepuhtaudessa EI veljemme Paavali elänyt. Hän eli Kristuksessa ja halusi tuomita kaiken lihasta nousevan pahan.

        Haluatko sinä?

        "Minkä Hän kuoli,
        sen Hän kertakaikkiaan kuoli pois synnistä."

        Tämän tähden sinäkin olet kuollut pois synnistä.
        Jos nimittäin olet Kristuksessa.
        Silloin olet yhdessä Hänen kanssaan ristiinnaulittu ja ylösnoussut.

        Jos et ole Kristuksessa,
        niin silloin olet mahdottoman edessä.
        Et sinä kykene ristiinnaulitsemaan lihaasi.

        Sinun ainoa toivosi on tulla osalliseksi Kristuksen täytetystä työstä.
        "Minkä Hän kuoli, sen Hän kertakaikkiaan kuoli pois synnistä.
        Siten myös te lukekaa/laskekaa itsenne olevan synnille kuolleita."


      • Jonah kirjoitti:

        Tämä oli se Paavalin sanoma, jonka hän oli itsestään huomannut. Ja joka meidänkin on syytä huomata itsessämme.

        Rom 7:22 sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
        Rom 7:23 mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.

        Tuota eivät kaikki, varsinkaan Kultapossukerhon jäsenet, ole huomanneet.
        Jos nyt tällainen leikillinen ilmaisu sallitaan vakavasta asiastakyseen ollessa.

        Onneksi meillä on kuitenkin Pelastaja.

        Rom 7:24 Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
        Rom 7:25 Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta!

        Katkaisit pahaan paikkaan.
        Kannattaa lukea vielä hiukan edemmäs:

        "Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen,
        jos kerran Jumalan Henki teissä asuu.
        Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä,
        se ei ole hänen omansa."

        Eli sinä et ole enää lihan vallassa,
        jos Jumalan Henki asuu sinussa eli olet Jeesuksen oma.


      • kalamos kirjoitti:

        "Minkä Hän kuoli,
        sen Hän kertakaikkiaan kuoli pois synnistä."

        Tämän tähden sinäkin olet kuollut pois synnistä.
        Jos nimittäin olet Kristuksessa.
        Silloin olet yhdessä Hänen kanssaan ristiinnaulittu ja ylösnoussut.

        Jos et ole Kristuksessa,
        niin silloin olet mahdottoman edessä.
        Et sinä kykene ristiinnaulitsemaan lihaasi.

        Sinun ainoa toivosi on tulla osalliseksi Kristuksen täytetystä työstä.
        "Minkä Hän kuoli, sen Hän kertakaikkiaan kuoli pois synnistä.
        Siten myös te lukekaa/laskekaa itsenne olevan synnille kuolleita."

        "Pankaamme mekin pois kaikki, mikä meitä painaa, ja S-Y-N-T-I, joka niin helposti meidät kietoo, ja juoskaamme kestävinä edessämme olevassa kilvoituksessa," Heb.12:1

        "Sillä.. tämä kurittaa meitä tosi parhaaksemme, että me pääsisimme osallisiksi Hänen pyhyydestään." Heb.12:10

        Sinun osaltasi on siis kaikki hoidettu? Olet puhdas ja pyhä - lihassasi asuvaa pahaa myöten, sitäkö tarkoitat?

        Yksi ongelma sinulla kuitenkin on, eikä se ole vähäinen: mihin 'koriin' sinä poispanet Sanan totuuden?

        Sinun oppisi noudattajille Sanan ja Uuden Liiton totuus on turhaa hapatusta. Harkitse vielä valintaasi: miellyttävän softi ihmisoppi vaiko Totuuden Sana, joka kurittaa meidän lihamme hengiltä?

        "'Poikani, älä pidä halpana Herran kuritusta, äläkä menetä toivoasi, kun Hän sinua nuhtelee; sillä jota Herra rakastaa, sitä Hän kurittaa; ja Hän ruoskii jokaista lasta, jonka Hän ottaa huomaansa.' Kuritukseksenne te kärsitte; Jumala kohtelee teitä niinkuin lapsia.

        Sillä mikä on se lapsi, jota isä ei kurita? Mutta jos te olette ilman kuritusta, josta kaikki ovat osallisiksi tulleet, silloinhan te olette äpäriä ettekä lapsia." Heb.12:5-8.


      • kalamos kirjoitti:

        Katkaisit pahaan paikkaan.
        Kannattaa lukea vielä hiukan edemmäs:

        "Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen,
        jos kerran Jumalan Henki teissä asuu.
        Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä,
        se ei ole hänen omansa."

        Eli sinä et ole enää lihan vallassa,
        jos Jumalan Henki asuu sinussa eli olet Jeesuksen oma.

        Ohitit ratkaisevan kohdan:

        "Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat." Room.8:1

        Lihassa asuvine synteinesi SINÄ ET VOI OLLA Kristuksessa, ELLET sinä tuomitse niitä syntejä ja suostu niitä päivittäin poispanemaan sitä mukaa kuin ne nousevat lihastasi esille, sinun tietoisuuteesi.

        Sitä Paavali tarkoittaa Room. 7. ja 8. luvuissa.

        Sinulla on itsevalittu oikotie onneen. Voin kertoa, että onnesi perustuu valheeseen ja korvasyyhyyn.


      • greeeeen
        Semper.Fidelis kirjoitti:

        "Pankaamme mekin pois kaikki, mikä meitä painaa, ja S-Y-N-T-I, joka niin helposti meidät kietoo, ja juoskaamme kestävinä edessämme olevassa kilvoituksessa," Heb.12:1

        "Sillä.. tämä kurittaa meitä tosi parhaaksemme, että me pääsisimme osallisiksi Hänen pyhyydestään." Heb.12:10

        Sinun osaltasi on siis kaikki hoidettu? Olet puhdas ja pyhä - lihassasi asuvaa pahaa myöten, sitäkö tarkoitat?

        Yksi ongelma sinulla kuitenkin on, eikä se ole vähäinen: mihin 'koriin' sinä poispanet Sanan totuuden?

        Sinun oppisi noudattajille Sanan ja Uuden Liiton totuus on turhaa hapatusta. Harkitse vielä valintaasi: miellyttävän softi ihmisoppi vaiko Totuuden Sana, joka kurittaa meidän lihamme hengiltä?

        "'Poikani, älä pidä halpana Herran kuritusta, äläkä menetä toivoasi, kun Hän sinua nuhtelee; sillä jota Herra rakastaa, sitä Hän kurittaa; ja Hän ruoskii jokaista lasta, jonka Hän ottaa huomaansa.' Kuritukseksenne te kärsitte; Jumala kohtelee teitä niinkuin lapsia.

        Sillä mikä on se lapsi, jota isä ei kurita? Mutta jos te olette ilman kuritusta, josta kaikki ovat osallisiksi tulleet, silloinhan te olette äpäriä ettekä lapsia." Heb.12:5-8.

        Totta kai synti yrittää kietoa meidät, mutta kun pysymme Kristuksessa ei se saa otetta. Hän Itse vahvistaa, voimistaa, lujittaa ja varustaa meidät, ja Hänen voimassaan käskyjen pitäminen on helppoa.


      • greeeeen
        kalamos kirjoitti:

        Katkaisit pahaan paikkaan.
        Kannattaa lukea vielä hiukan edemmäs:

        "Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen,
        jos kerran Jumalan Henki teissä asuu.
        Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä,
        se ei ole hänen omansa."

        Eli sinä et ole enää lihan vallassa,
        jos Jumalan Henki asuu sinussa eli olet Jeesuksen oma.

        Juuri noin, kalamos.


      • kalamos kirjoitti:

        Katkaisit pahaan paikkaan.
        Kannattaa lukea vielä hiukan edemmäs:

        "Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen,
        jos kerran Jumalan Henki teissä asuu.
        Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä,
        se ei ole hänen omansa."

        Eli sinä et ole enää lihan vallassa,
        jos Jumalan Henki asuu sinussa eli olet Jeesuksen oma.

        En olekaan lihan vallassa, vaan Hengen, niinkuin sinäkin.

        Mutta lihassani asuu edelleen synti, niinkuin sinunkin ja Paavalinkin.
        Rom 7:20 Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.

        Ja sen lihassa asuvan synnin esille putkahtamista on varottava ja sitä vastaan taisteltava loppuun asti.
        Kunnes saamme hyvän juoksun jälkeen voittopalkintona kirkastetun ruumiin ja seppeleen päähämme. Ja pääsemme taivaaseen Jumalan valtakuntaan. Juoksunsa kesken jättäneet eivät pääse maaliin.

        Ei tämä meidän elomme tuon monimutkaisempaa ole.


      • greeeeen
        Semper.Fidelis kirjoitti:

        Ohitit ratkaisevan kohdan:

        "Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat." Room.8:1

        Lihassa asuvine synteinesi SINÄ ET VOI OLLA Kristuksessa, ELLET sinä tuomitse niitä syntejä ja suostu niitä päivittäin poispanemaan sitä mukaa kuin ne nousevat lihastasi esille, sinun tietoisuuteesi.

        Sitä Paavali tarkoittaa Room. 7. ja 8. luvuissa.

        Sinulla on itsevalittu oikotie onneen. Voin kertoa, että onnesi perustuu valheeseen ja korvasyyhyyn.

        Semper, sinä et selvästikään ymmärrä yhtään, mitä on kuolla pois synnistä ja tulla sydämeltään kuuliaiseksi vanhurskauden palvelijaksi. Se on harmillista.
        _______

        2 Pois se! Me, jotka olemme kuolleet pois synnistä, kuinka me vielä eläisimme siinä?

        (Room. 6:2)
        _______

        17 Mutta kiitos Jumalalle, että te, jotka ennen olitte synnin palvelijoita, nyt olette tulleet sydämestänne kuuliaisiksi sille opin muodolle, jonka johtoon te olette annetut,

        18 ja että te synnistä vapautettuina olette tulleet vanhurskauden palvelijoiksi!

        (Room. 6:17-18)
        _______

        22 Mutta nyt, kun olette synnistä vapautetut ja Jumalan palvelijoiksi tulleet, on teidän hedelmänne pyhitys, ja sen loppu on iankaikkinen elämä.

        (Room. 6:22)


      • hyvä semper
        Semper.Fidelis kirjoitti:

        Ohitit ratkaisevan kohdan:

        "Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat." Room.8:1

        Lihassa asuvine synteinesi SINÄ ET VOI OLLA Kristuksessa, ELLET sinä tuomitse niitä syntejä ja suostu niitä päivittäin poispanemaan sitä mukaa kuin ne nousevat lihastasi esille, sinun tietoisuuteesi.

        Sitä Paavali tarkoittaa Room. 7. ja 8. luvuissa.

        Sinulla on itsevalittu oikotie onneen. Voin kertoa, että onnesi perustuu valheeseen ja korvasyyhyyn.

        Meillä uskovilla on turva Jeesuksen sovintoveressä. Hän on jo kerran mennyt puolestamme ristille sovittaen syntimme kertakaikkisella kuolimisella. Meidän ei tarvitse enää vaatia Jeesusta ristille puolestamme, sillä se on jo tapahtunut Isän toimesta. Näin ollen meidän, jotka olemme kuolleet pois synneistämme ei tarvitse joka päivä kantaa ristiä syntiemme tähden, vaan Sana tulee lihaksi meidän lihasydämmessä ja Sana itse tuomitsee synnin meidän sisällämme ennenkuin se edes ehtii suustamme ulos. Ei meidän tarvitse olla ristiinnaulitsemassa Jeesusta joka päivä uudelleen ja uudelleen. Sana on siis sisällämme, jos Se ei ole siellä, niin et voi itse itsestäsi edes erottaa mikä on synti ja mikä ei ole synti. Sana on siis kaksiteräinen miekka, joka erottelee meidän ajatukset, sanat ja teot. Meidän ei siis tarvitse joka päivä ottaa ristiä kantaaksemme, vaan me olemme vapaat synnistä, mutta emme sillä tavoin kuin sinä luulet. Oikea ristinkantaminen on sitä, että elämme Sanan mukaan ja pidämme siten omantuntomme puhtaina Kristuksen edessä. Syntimme kuoletettiin ristinpuulla, vaikka edelleen syntisiä olemmekin. Mutta emme kuitenkaan siten, miten sinä neuvot. Vaan meidän on tehtävä Sanan mukaan tämäkin asia.


      • Semper.Fidelis kirjoitti:

        "Pankaamme mekin pois kaikki, mikä meitä painaa, ja S-Y-N-T-I, joka niin helposti meidät kietoo, ja juoskaamme kestävinä edessämme olevassa kilvoituksessa," Heb.12:1

        "Sillä.. tämä kurittaa meitä tosi parhaaksemme, että me pääsisimme osallisiksi Hänen pyhyydestään." Heb.12:10

        Sinun osaltasi on siis kaikki hoidettu? Olet puhdas ja pyhä - lihassasi asuvaa pahaa myöten, sitäkö tarkoitat?

        Yksi ongelma sinulla kuitenkin on, eikä se ole vähäinen: mihin 'koriin' sinä poispanet Sanan totuuden?

        Sinun oppisi noudattajille Sanan ja Uuden Liiton totuus on turhaa hapatusta. Harkitse vielä valintaasi: miellyttävän softi ihmisoppi vaiko Totuuden Sana, joka kurittaa meidän lihamme hengiltä?

        "'Poikani, älä pidä halpana Herran kuritusta, äläkä menetä toivoasi, kun Hän sinua nuhtelee; sillä jota Herra rakastaa, sitä Hän kurittaa; ja Hän ruoskii jokaista lasta, jonka Hän ottaa huomaansa.' Kuritukseksenne te kärsitte; Jumala kohtelee teitä niinkuin lapsia.

        Sillä mikä on se lapsi, jota isä ei kurita? Mutta jos te olette ilman kuritusta, josta kaikki ovat osallisiksi tulleet, silloinhan te olette äpäriä ettekä lapsia." Heb.12:5-8.

        37. heitä on kivitetty, kiusattu, rikki sahattu, miekalla surmattu;
        he ovat kierrelleet ympäri lampaannahoissa ja vuohennahoissa,
        puutteenalaisina, ahdistettuina, pahoinpideltyinä -
        38. he, jotka olivat liian hyviä tälle maailmalle -;
        he ovat harhailleet erämaissa ja vuorilla ja luolissa ja maakuopissa.
        39. Ja vaikka nämä kaikki uskon kautta olivat todistuksen saaneet,
        eivät he kuitenkaan saavuttaneet sitä, mikä oli luvattu;
        40. sillä Jumala oli varannut meitä varten jotakin parempaa,
        etteivät he ilman meitä pääsisi täydellisyyteen.
        1. Sentähden ...

        Ymmärrätkö kontekstin!

        Kun saamme tuollaista vastustusta kärsiä jopa verille asti syntisiltä,
        niin jos meillä vielä on syntiä tai jotain muuta taakkaa, mikä painaa,
        niin aivan mahdotonta on, että me selviäisimme
        edessä olevassa kilvoituksessa,
        eli niissä palvelutehtävissä, joita meille on suotu.
        Siis laitamme pois synnin ja kaiken, mikä painaa,
        ja sitten alamme palvella Herraa.


      • Jonah kirjoitti:

        En olekaan lihan vallassa, vaan Hengen, niinkuin sinäkin.

        Mutta lihassani asuu edelleen synti, niinkuin sinunkin ja Paavalinkin.
        Rom 7:20 Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.

        Ja sen lihassa asuvan synnin esille putkahtamista on varottava ja sitä vastaan taisteltava loppuun asti.
        Kunnes saamme hyvän juoksun jälkeen voittopalkintona kirkastetun ruumiin ja seppeleen päähämme. Ja pääsemme taivaaseen Jumalan valtakuntaan. Juoksunsa kesken jättäneet eivät pääse maaliin.

        Ei tämä meidän elomme tuon monimutkaisempaa ole.

        Ylösnousemusruumiimme ei ole voittopalkinto.
        Ei myöskään iankaikkinen elämä. Eikä pelastus.
        Ne kaikki saamme lahjaksi yksin armosta
        sen lunastuksen kautta, joka on Jeesuksessa.

        Mutta voittopalkinnon ja kruunun
        saamme uskollisesta palvelusta siinä tehtävässä,
        mihin itse kukin on kutsun saanut.


      • asiastakyse
        kalamos kirjoitti:

        Ymmärsitkö sen eron, mikä on

        kuolemalla (Room 7), joka on seurausta siitä,
        kun synti pettää meidät, eli tulemme kuoleman omaksi,
        ja kuolemalla (Gal 2), joka on seurausta siitä,
        kun otamme Jeesuksen vastaan
        eli meidät siirretään kuolemasta elämään.
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10931823/#comment-57407953

        Kalamos, toin tämän kysymyksessä olevan Galatalaiskirjeen tänne. Voimme yhdessä tutkiskella sitä. Saamme huomata tässäkin kirjessä puhuttavan kahdesta eri laista. Tässäkin kirjeessä mainitaan vanhan liiton tekojen laki ja uuden liitossa oleva ikuinen laki. Vai mainitaanko mielestäsi?
        Galatalaiskirje 2
        1 Sitten, neljäntoista vuoden kuluttua, minä taas menin ylös Jerusalemiin Barnabaan kanssa ja otin Tiituksenkin mukaani.
        2 Mutta minä menin sinne ilmestyksen johdosta ja esitin heille sen evankeliumin, jota julistan pakanain keskuudessa; esitin sen yksityisesti arvokkaimmille heistä, etten ehkä juoksisi tai olisi juossut turhaan.
        3 Mutta ei edes seuralaistani Tiitusta, joka oli kreikkalainen, pakotettu ympärileikkauttamaan itseänsä.
        4 Noiden pariimme luikertaneiden valheveljien tähden, jotka orjuuttaakseen meitä olivat hiipineet vakoilemaan vapauttamme, mikä meillä on Kristuksessa Jeesuksessa,
        5 me emme hetkeksikään alistuneet antamaan heille myöten, että evankeliumin totuus säilyisi teidän keskuudessanne.
        6 Ja nuo, joita jonakin pidettiin-millaisia lienevät olleet, ei kuulu minuun; Jumala ei katso henkilöön-nuo arvossapidetyt eivät velvoittaneet minua mihinkään enempään,
        7 vaan päinvastoin, kun näkivät, että minulle oli uskottu evankeliumin julistaminen ympärileikkaamattomille, samoin kuin Pietarille sen julistaminen ympärileikatuille-
        8 sillä hän, joka antoi Pietarille voimaa hänen apostolintoimeensa ympärileikattujen keskuudessa, antoi minullekin siihen voimaa pakanain keskuudessa-
        9 ja kun olivat tulleet tuntemaan sen armon, mikä oli minulle annettu, niin Jaakob ja Keefas ja Johannes, joita pidettiin pylväinä, antoivat minulle ja Barnabaalle yhteisen työn merkiksi kättä, mennäksemme, me pakanain keskuuteen ja he ympärileikattujen.
        10 Meidän oli vain muistaminen köyhiä, ja juuri sitä minä olenkin ahkeroinut tehdä.
        11 Mutta kun Keefas tuli Antiokiaan, vastustin minä häntä vasten kasvoja, koska hän oli herättänyt suurta paheksumista.
        12 Sillä ennenkuin Jaakobin luota oli tullut muutamia miehiä, oli hän syönyt yhdessä pakanain kanssa; mutta heidän tultuaan hän vetäytyi pois ja pysytteli erillään peläten ympärileikattuja,
        13 ja hänen kanssaan lankesivat ulkokultaisuuteen muutkin juutalaiset, niin että heidän ulkokultaisuutensa tempasi mukaansa Barnabaankin.
        14 Mutta kun minä näin, etteivät he vaeltaneet suoraan evankeliumin totuuden mukaan, sanoin minä Keefaalle kaikkien kuullen: "Jos sinä, joka olet juutalainen, noudatat pakanain tapoja etkä juutalaisten, miksi sinä pakotat pakanoita noudattamaan juutalaisten tapoja?"
        15 Me olemme luonnostamme juutalaisia, emmekä pakanasyntisiä;
        16 mutta koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain teoista, koska ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista.
        17 Mutta jos meidät itsemmekin, pyrkiessämme vanhurskautumaan Kristuksessa, on havaittu syntisiksi, onko sitten Kristus synnin palvelija? Pois se!
        18 Sillä jos minä uudestaan rakennan sen, minkä olen hajottanut maahan, osoitan minä olevani lain rikkoja.
        19 Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu,
        20 ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.
        21 En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut.


      • Semper.Fidelis kirjoitti:

        Greeeen: >>He ovat vapaita.

        Sinulle Semper Fidelis: oletko niin sokoea, että et huomaa, että Raamatussa puhutaan vapaudesta, ja tuo vapaus on saavutettu, kun vanha luonto on ristille
        naulittu;ei se sen monimutaisempaa ole, kuin sitten vain pysyy tuossa Jeesuksen
        lahjavanhurskaudessa, poislukien tietenkin lipsahdukset mitä saattaa sattua
        kokeneellekin uskovalle, mutta niistä taasen ylös koska Jeesus on apumme ja auttaa
        mielellään, sillä hän jos kuka tietää, mitä on ihmisen olla maailmassa, muttei maailmasta, koska on itse kaiken läpi käynyt, kuitenkin ilman että lakesi mihinkään
        syntiin.

        JOKA ELÄÄ JEESUKSEN LAHJAVANHURSKAUDESSA, NIIN HÄN JOS KUKA
        ON ENNENKAIKKEA SISÄISESTI VAPAA.

        Niin oli Paavalikin vapaa kuin taivaan lintu, vaikka vietti viimeiset aikansa kahlittuna.


      • asiastakyse
        asiastakyse kirjoitti:

        Kalamos, toin tämän kysymyksessä olevan Galatalaiskirjeen tänne. Voimme yhdessä tutkiskella sitä. Saamme huomata tässäkin kirjessä puhuttavan kahdesta eri laista. Tässäkin kirjeessä mainitaan vanhan liiton tekojen laki ja uuden liitossa oleva ikuinen laki. Vai mainitaanko mielestäsi?
        Galatalaiskirje 2
        1 Sitten, neljäntoista vuoden kuluttua, minä taas menin ylös Jerusalemiin Barnabaan kanssa ja otin Tiituksenkin mukaani.
        2 Mutta minä menin sinne ilmestyksen johdosta ja esitin heille sen evankeliumin, jota julistan pakanain keskuudessa; esitin sen yksityisesti arvokkaimmille heistä, etten ehkä juoksisi tai olisi juossut turhaan.
        3 Mutta ei edes seuralaistani Tiitusta, joka oli kreikkalainen, pakotettu ympärileikkauttamaan itseänsä.
        4 Noiden pariimme luikertaneiden valheveljien tähden, jotka orjuuttaakseen meitä olivat hiipineet vakoilemaan vapauttamme, mikä meillä on Kristuksessa Jeesuksessa,
        5 me emme hetkeksikään alistuneet antamaan heille myöten, että evankeliumin totuus säilyisi teidän keskuudessanne.
        6 Ja nuo, joita jonakin pidettiin-millaisia lienevät olleet, ei kuulu minuun; Jumala ei katso henkilöön-nuo arvossapidetyt eivät velvoittaneet minua mihinkään enempään,
        7 vaan päinvastoin, kun näkivät, että minulle oli uskottu evankeliumin julistaminen ympärileikkaamattomille, samoin kuin Pietarille sen julistaminen ympärileikatuille-
        8 sillä hän, joka antoi Pietarille voimaa hänen apostolintoimeensa ympärileikattujen keskuudessa, antoi minullekin siihen voimaa pakanain keskuudessa-
        9 ja kun olivat tulleet tuntemaan sen armon, mikä oli minulle annettu, niin Jaakob ja Keefas ja Johannes, joita pidettiin pylväinä, antoivat minulle ja Barnabaalle yhteisen työn merkiksi kättä, mennäksemme, me pakanain keskuuteen ja he ympärileikattujen.
        10 Meidän oli vain muistaminen köyhiä, ja juuri sitä minä olenkin ahkeroinut tehdä.
        11 Mutta kun Keefas tuli Antiokiaan, vastustin minä häntä vasten kasvoja, koska hän oli herättänyt suurta paheksumista.
        12 Sillä ennenkuin Jaakobin luota oli tullut muutamia miehiä, oli hän syönyt yhdessä pakanain kanssa; mutta heidän tultuaan hän vetäytyi pois ja pysytteli erillään peläten ympärileikattuja,
        13 ja hänen kanssaan lankesivat ulkokultaisuuteen muutkin juutalaiset, niin että heidän ulkokultaisuutensa tempasi mukaansa Barnabaankin.
        14 Mutta kun minä näin, etteivät he vaeltaneet suoraan evankeliumin totuuden mukaan, sanoin minä Keefaalle kaikkien kuullen: "Jos sinä, joka olet juutalainen, noudatat pakanain tapoja etkä juutalaisten, miksi sinä pakotat pakanoita noudattamaan juutalaisten tapoja?"
        15 Me olemme luonnostamme juutalaisia, emmekä pakanasyntisiä;
        16 mutta koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain teoista, koska ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista.
        17 Mutta jos meidät itsemmekin, pyrkiessämme vanhurskautumaan Kristuksessa, on havaittu syntisiksi, onko sitten Kristus synnin palvelija? Pois se!
        18 Sillä jos minä uudestaan rakennan sen, minkä olen hajottanut maahan, osoitan minä olevani lain rikkoja.
        19 Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu,
        20 ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.
        21 En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut.

        Jos me joudumme ristituleen puhuessamme laista, niin paljon enemmän sitä joutui Paavali. Paavali joka eli vanhan ja uuden liiton rajamailla, joutui kokemaan vastustusta, jopa heiltä, joita seurakunnan pylväiksi mainittiin.

        Keefas, eli Pietari lankesi ulkokultaisuuteen pelätessään ympärileikattuja.
        Hän ei tiennyt miten käsittää ja käsitellä Paavalia, joka vastusti ympärileikkauksia ja muita vanhan liiton lain mukaisia tekoja. Aivan varmasti tuo suututti Paavalia ja sen hän osoittikin Pietarille. Hän kysyi Pietarilta, miksi pakanain olisi pitänyt noudattaa juutalaisten tapoja. Hän kertoi Pietarille, että lain teot eivät vanhurskauta. Oltiin astuttu uuteen liittoon ja vaikka Pietari oli Jeesuksen opetuslapsi, ei hän aina käsittänyt Paavalin vapauden evankeliumia.

        Paavali kertoo lain kautta kuolleensa pois laista ja vapautuneensa lihan ristiinaulitsemisen kautta elämään Kristuksessa. Paavali oli kokenut saman kuoleman, minkä Jeesus koki. Jeesus kuoli pois synnistä ja niin teki Paavalikin uskon kautta Jeesukseen. Rakkaudenlaki tuli Paavalin laiksi ja joikainen tietää, että rakkaus ei riko lakia. Sen jälkeen Paavali ei ikinä uhkunut murhaa, jota hän vielä juuri Jeesuksen tavattuaan teki.

        Paavali joutui suorastaan opettamaan tuota seurakunnan pylvästä Pietaria siitä, että Jeesuksen seuraajat eivät perusta lain tekoihin, vaan ovat vapaita juutalaisten, eli isien laista. Paavali ei millään tavalla koskaan kumonnut kymmenen käskyn lakia, vaan kertoi itsekin sen kautta nähneensä synnin ja kuoleman lain, joka hänen lihassaan vaikutti. Hän kiitti Jeesusta siitä, että tämä pelasti hänet tuolta lihanvallalta ja hän sai tulla vapaaksi. Ikuisen lain edessä Paavali vasta käsitti olleensa syntinen, vaikka olikin tarkasti pitänyt isiensä lain, eli Mooseksen lain. Eivät Jumalan omalla sormella kirjoittamat käskyt olleet ennen Jeesuksen tuloa tehneet Paavalin mitään vaikutusta. Hän oli uhkunut murhaa, eikä Älä tapa käsky ollut siitä häntä varoittanut. Vasta Jeesuksen tuleminen avasi Paavalin näkemään oman syntinsä ja hän huusi Herraa avuksi. Hän sai voiman tehdä parannuksen ja siitä alkoi tie, joka johti Paavalin uudistumiseen.
        11 Mutta kun Keefas tuli Antiokiaan, vastustin minä häntä vasten kasvoja, koska hän oli herättänyt suurta paheksumista.
        12 Sillä ennenkuin Jaakobin luota oli tullut muutamia miehiä, oli hän syönyt yhdessä pakanain kanssa; mutta heidän tultuaan hän vetäytyi pois ja pysytteli erillään peläten ympärileikattuja,
        13 ja hänen kanssaan lankesivat ulkokultaisuuteen muutkin juutalaiset, niin että heidän ulkokultaisuutensa tempasi mukaansa Barnabaankin.
        14 Mutta kun minä näin, etteivät he vaeltaneet suoraan evankeliumin totuuden mukaan, sanoin minä Keefaalle kaikkien kuullen: "Jos sinä, joka olet juutalainen, noudatat pakanain tapoja etkä juutalaisten, miksi sinä pakotat pakanoita noudattamaan juutalaisten tapoja?"
        15 Me olemme luonnostamme juutalaisia, emmekä pakanasyntisiä;
        16 mutta koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain teoista, koska ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista.
        17 Mutta jos meidät itsemmekin, pyrkiessämme vanhurskautumaan Kristuksessa, on havaittu syntisiksi, onko sitten Kristus synnin palvelija? Pois se!
        18 Sillä jos minä uudestaan rakennan sen, minkä olen hajottanut maahan, osoitan minä olevani lain rikkoja.
        19 Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu,
        20 ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.
        21 En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut.


      • asiastakyse
        asiastakyse kirjoitti:

        Jos me joudumme ristituleen puhuessamme laista, niin paljon enemmän sitä joutui Paavali. Paavali joka eli vanhan ja uuden liiton rajamailla, joutui kokemaan vastustusta, jopa heiltä, joita seurakunnan pylväiksi mainittiin.

        Keefas, eli Pietari lankesi ulkokultaisuuteen pelätessään ympärileikattuja.
        Hän ei tiennyt miten käsittää ja käsitellä Paavalia, joka vastusti ympärileikkauksia ja muita vanhan liiton lain mukaisia tekoja. Aivan varmasti tuo suututti Paavalia ja sen hän osoittikin Pietarille. Hän kysyi Pietarilta, miksi pakanain olisi pitänyt noudattaa juutalaisten tapoja. Hän kertoi Pietarille, että lain teot eivät vanhurskauta. Oltiin astuttu uuteen liittoon ja vaikka Pietari oli Jeesuksen opetuslapsi, ei hän aina käsittänyt Paavalin vapauden evankeliumia.

        Paavali kertoo lain kautta kuolleensa pois laista ja vapautuneensa lihan ristiinaulitsemisen kautta elämään Kristuksessa. Paavali oli kokenut saman kuoleman, minkä Jeesus koki. Jeesus kuoli pois synnistä ja niin teki Paavalikin uskon kautta Jeesukseen. Rakkaudenlaki tuli Paavalin laiksi ja joikainen tietää, että rakkaus ei riko lakia. Sen jälkeen Paavali ei ikinä uhkunut murhaa, jota hän vielä juuri Jeesuksen tavattuaan teki.

        Paavali joutui suorastaan opettamaan tuota seurakunnan pylvästä Pietaria siitä, että Jeesuksen seuraajat eivät perusta lain tekoihin, vaan ovat vapaita juutalaisten, eli isien laista. Paavali ei millään tavalla koskaan kumonnut kymmenen käskyn lakia, vaan kertoi itsekin sen kautta nähneensä synnin ja kuoleman lain, joka hänen lihassaan vaikutti. Hän kiitti Jeesusta siitä, että tämä pelasti hänet tuolta lihanvallalta ja hän sai tulla vapaaksi. Ikuisen lain edessä Paavali vasta käsitti olleensa syntinen, vaikka olikin tarkasti pitänyt isiensä lain, eli Mooseksen lain. Eivät Jumalan omalla sormella kirjoittamat käskyt olleet ennen Jeesuksen tuloa tehneet Paavalin mitään vaikutusta. Hän oli uhkunut murhaa, eikä Älä tapa käsky ollut siitä häntä varoittanut. Vasta Jeesuksen tuleminen avasi Paavalin näkemään oman syntinsä ja hän huusi Herraa avuksi. Hän sai voiman tehdä parannuksen ja siitä alkoi tie, joka johti Paavalin uudistumiseen.
        11 Mutta kun Keefas tuli Antiokiaan, vastustin minä häntä vasten kasvoja, koska hän oli herättänyt suurta paheksumista.
        12 Sillä ennenkuin Jaakobin luota oli tullut muutamia miehiä, oli hän syönyt yhdessä pakanain kanssa; mutta heidän tultuaan hän vetäytyi pois ja pysytteli erillään peläten ympärileikattuja,
        13 ja hänen kanssaan lankesivat ulkokultaisuuteen muutkin juutalaiset, niin että heidän ulkokultaisuutensa tempasi mukaansa Barnabaankin.
        14 Mutta kun minä näin, etteivät he vaeltaneet suoraan evankeliumin totuuden mukaan, sanoin minä Keefaalle kaikkien kuullen: "Jos sinä, joka olet juutalainen, noudatat pakanain tapoja etkä juutalaisten, miksi sinä pakotat pakanoita noudattamaan juutalaisten tapoja?"
        15 Me olemme luonnostamme juutalaisia, emmekä pakanasyntisiä;
        16 mutta koska tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi lain teoista, vaan uskon kautta Jeesukseen Kristukseen, niin olemme mekin uskoneet Kristukseen Jeesukseen tullaksemme vanhurskaiksi uskosta Kristukseen eikä lain teoista, koska ei mikään liha tule vanhurskaaksi lain teoista.
        17 Mutta jos meidät itsemmekin, pyrkiessämme vanhurskautumaan Kristuksessa, on havaittu syntisiksi, onko sitten Kristus synnin palvelija? Pois se!
        18 Sillä jos minä uudestaan rakennan sen, minkä olen hajottanut maahan, osoitan minä olevani lain rikkoja.
        19 Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu,
        20 ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.
        21 En minä tee mitättömäksi Jumalan armoa, sillä jos vanhurskaus on saatavissa lain kautta, silloinhan Kristus on turhaan kuollut.

        Paavali varoittaa galatalaisia sitoutumasta orjuuden ikeeseen. Hän kertoo Kristuksen vapauttaneen seuraajansa tekojen lailta, eli siltä lailta, jonka Mooses kirjoitti ja joka tänään on liitonarkin SIVULLA.

        Juutalaiset vaativat pakanasyntyisiä ja tietenkin niitä juutalaisia, jotka eivät vielä olleet ympärileikattuja, ympärileikkauttamaan itsensä.

        Tuosta vastaan Paavali kävi voimakkaasti. Hän kertoo, että joka palaa vanhaan liittoon ja ympärileikkauttaa itsensä joutuu pitämään koko lain. Mooseksen laki oli raskas. Siinä piti tehdä paljon asioita, jotta tuo laki pysyi voimassa. Piti muistaa monet uhrit, sillä uhrit oli jaoteltu eri takoitusten mukaan. Piti muistaa lukemattomat eri päivät, sillä Mooseksen laki piti sisällään määräykset mitä minäkin ajanjaksona ja päivänä piti tehdä. Se oli niin raskas ja orjuuttava, että Jumala näki sen tulleen lihan, eli ihmisen kautta niin heikoksi, että Hän päätti tehdä uuden, paremman liiton ja kirjoittaa lakinsa ihmisen henkeen.

        Paavali, vaikka itse olikin tuota lakia tarkasti noudattanut, vastusti sitä saatuaan armon tulla Kristuksen yhteyteen. Hän ei hetkeksikään antanut periksi evankeliumin kirkkaudesta.

        Nyt on sitten väitteittä, jossa kielletään sekin laki, joka on liitonarkin sisällä ja meidän henkeemme Jumalan omalla sormella kirjoittama. Tuota lakia vastaan Paavali ei ikinä käynyt. Päinvastoin hän kiittää tuota käskyjen lakia, koska hänkään ei muuten olisi ikinä nähnyt omaa syntisyyttään. Hän kertoi ennen eläneensä ilman tuota HYVÄÄ lakia, eikä sen takia ollut käsittänyt, että vainotessaan kristittyjä ja antaessaan nimensä heidän tappamisen puolesta, hän oli rikkonut ikuisen lain. Paavali ei lakkaa opettamasta ikuisen lain mukaan, vaikka juutalaiset siitä syystä vihasivat ja vainosivat häntä. Hän johdattaa ihmiset käskyjenlain kautta Kristuksen tuntemiseen ja parannuksen paikalle ja siitä VAPAUTEEN. Hän kertoo miten hänkin oli ennen lihallinen ja niitti turmioita lihastaan, mutta käskysanan tultua hänen laikseen, hän sai hyvän kautta kuolla pois synnistä ja lain alla elämisestä. Paavali siis pitää 10 käskyä hyvänä. Hän opettaa sen lain mukaan kertoen rakkauden olevan lain täyttymys.

        Galatalaiskirje 5

        1 Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.
        2 Katso, minä, Paavali, sanon teille, että jos ympärileikkautatte itsenne, niin Kristus ei ole oleva teille miksikään hyödyksi.
        3 Ja minä todistan taas jokaiselle ihmiselle, joka ympärileikkauttaa itsensä, että hän on velvollinen täyttämään kaiken lain.
        4 Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.
        5 Sillä me odotamme uskosta vanhurskauden toivoa Hengen kautta.
        6 Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko.
        7 Te juoksitte hyvin; kuka esti teitä olemasta totuudelle kuuliaisia?
        8 Houkutus siihen ei ole hänestä, joka teitä kutsuu.
        9 Vähäinen hapatus hapattaa koko taikinan.
        10 Minulla on teihin se luottamus Herrassa, että te ette missään kohden tule ajattelemaan toisin; mutta teidän häiritsijänne saa kantaa tuomionsa, olkoon kuka hyvänsä.
        11 Mutta jos minä, veljet, vielä saarnaan ympärileikkausta, miksi minua vielä vainotaan? Silloinhan olisi ristin pahennus poistettu.
        12 Kunpa aivan silpoisivat itsensä, nuo teidän kiihoittajanne!
        13 Te olette näet kutsutut vapauteen, veljet; älkää vain salliko vapauden olla yllykkeeksi lihalle, vaan palvelkaa toisianne rakkaudessa.
        14 Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
        15 Mutta jos te purette ja syötte toisianne, katsokaa, ettette toinen toistanne perin hävitä.
        16 Minä sanon: vaeltakaa Hengessä, niin ette lihan himoa täytä.
        17 Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan; nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan, niin että te ette tee sitä, mitä tahdotte.
        18 Mutta jos te olette Hengen kuljetettavina, niin ette ole lain alla.
        19 Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
        20 epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,
        21 kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.
        22 Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.
        23 Sellaista vastaan ei ole laki.
        24 Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen.
        25 Jos me Hengessä elämme, niin myös Hengessä vaeltakaamme.
        26 Älkäämme olko turhan kunnian pyytäjiä, niin että toisiamme ärsyttelemme, toisiamme kadehdimme.


      • asiastakyse kirjoitti:

        Paavali varoittaa galatalaisia sitoutumasta orjuuden ikeeseen. Hän kertoo Kristuksen vapauttaneen seuraajansa tekojen lailta, eli siltä lailta, jonka Mooses kirjoitti ja joka tänään on liitonarkin SIVULLA.

        Juutalaiset vaativat pakanasyntyisiä ja tietenkin niitä juutalaisia, jotka eivät vielä olleet ympärileikattuja, ympärileikkauttamaan itsensä.

        Tuosta vastaan Paavali kävi voimakkaasti. Hän kertoo, että joka palaa vanhaan liittoon ja ympärileikkauttaa itsensä joutuu pitämään koko lain. Mooseksen laki oli raskas. Siinä piti tehdä paljon asioita, jotta tuo laki pysyi voimassa. Piti muistaa monet uhrit, sillä uhrit oli jaoteltu eri takoitusten mukaan. Piti muistaa lukemattomat eri päivät, sillä Mooseksen laki piti sisällään määräykset mitä minäkin ajanjaksona ja päivänä piti tehdä. Se oli niin raskas ja orjuuttava, että Jumala näki sen tulleen lihan, eli ihmisen kautta niin heikoksi, että Hän päätti tehdä uuden, paremman liiton ja kirjoittaa lakinsa ihmisen henkeen.

        Paavali, vaikka itse olikin tuota lakia tarkasti noudattanut, vastusti sitä saatuaan armon tulla Kristuksen yhteyteen. Hän ei hetkeksikään antanut periksi evankeliumin kirkkaudesta.

        Nyt on sitten väitteittä, jossa kielletään sekin laki, joka on liitonarkin sisällä ja meidän henkeemme Jumalan omalla sormella kirjoittama. Tuota lakia vastaan Paavali ei ikinä käynyt. Päinvastoin hän kiittää tuota käskyjen lakia, koska hänkään ei muuten olisi ikinä nähnyt omaa syntisyyttään. Hän kertoi ennen eläneensä ilman tuota HYVÄÄ lakia, eikä sen takia ollut käsittänyt, että vainotessaan kristittyjä ja antaessaan nimensä heidän tappamisen puolesta, hän oli rikkonut ikuisen lain. Paavali ei lakkaa opettamasta ikuisen lain mukaan, vaikka juutalaiset siitä syystä vihasivat ja vainosivat häntä. Hän johdattaa ihmiset käskyjenlain kautta Kristuksen tuntemiseen ja parannuksen paikalle ja siitä VAPAUTEEN. Hän kertoo miten hänkin oli ennen lihallinen ja niitti turmioita lihastaan, mutta käskysanan tultua hänen laikseen, hän sai hyvän kautta kuolla pois synnistä ja lain alla elämisestä. Paavali siis pitää 10 käskyä hyvänä. Hän opettaa sen lain mukaan kertoen rakkauden olevan lain täyttymys.

        Galatalaiskirje 5

        1 Vapauteen Kristus vapautti meidät. Pysykää siis lujina, älkääkä antako uudestaan sitoa itseänne orjuuden ikeeseen.
        2 Katso, minä, Paavali, sanon teille, että jos ympärileikkautatte itsenne, niin Kristus ei ole oleva teille miksikään hyödyksi.
        3 Ja minä todistan taas jokaiselle ihmiselle, joka ympärileikkauttaa itsensä, että hän on velvollinen täyttämään kaiken lain.
        4 Te olette joutuneet pois Kristuksesta, te, jotka tahdotte lain kautta tulla vanhurskaiksi; te olette langenneet pois armosta.
        5 Sillä me odotamme uskosta vanhurskauden toivoa Hengen kautta.
        6 Sillä Kristuksessa Jeesuksessa ei auta ympärileikkaus eikä ympärileikkaamattomuus, vaan rakkauden kautta vaikuttava usko.
        7 Te juoksitte hyvin; kuka esti teitä olemasta totuudelle kuuliaisia?
        8 Houkutus siihen ei ole hänestä, joka teitä kutsuu.
        9 Vähäinen hapatus hapattaa koko taikinan.
        10 Minulla on teihin se luottamus Herrassa, että te ette missään kohden tule ajattelemaan toisin; mutta teidän häiritsijänne saa kantaa tuomionsa, olkoon kuka hyvänsä.
        11 Mutta jos minä, veljet, vielä saarnaan ympärileikkausta, miksi minua vielä vainotaan? Silloinhan olisi ristin pahennus poistettu.
        12 Kunpa aivan silpoisivat itsensä, nuo teidän kiihoittajanne!
        13 Te olette näet kutsutut vapauteen, veljet; älkää vain salliko vapauden olla yllykkeeksi lihalle, vaan palvelkaa toisianne rakkaudessa.
        14 Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".
        15 Mutta jos te purette ja syötte toisianne, katsokaa, ettette toinen toistanne perin hävitä.
        16 Minä sanon: vaeltakaa Hengessä, niin ette lihan himoa täytä.
        17 Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan; nämä ovat nimittäin toisiansa vastaan, niin että te ette tee sitä, mitä tahdotte.
        18 Mutta jos te olette Hengen kuljetettavina, niin ette ole lain alla.
        19 Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus,
        20 epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot,
        21 kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niinkuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.
        22 Mutta Hengen hedelmä on rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävällisyys, hyvyys, uskollisuus, sävyisyys, itsensähillitseminen.
        23 Sellaista vastaan ei ole laki.
        24 Ja ne, jotka ovat Kristuksen Jeesuksen omat, ovat ristiinnaulinneet lihansa himoineen ja haluineen.
        25 Jos me Hengessä elämme, niin myös Hengessä vaeltakaamme.
        26 Älkäämme olko turhan kunnian pyytäjiä, niin että toisiamme ärsyttelemme, toisiamme kadehdimme.

        Kyllä tietenkin kaikista teksteistä käy ilmi kahtiajako
        1)
        laki ja tuomio
        2)
        evankeliumi ja armo

        Ehkä se ydin löytyy vastauksestani,
        jonka juuri kirjoitin toiseen kysymykseesi
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10931823/#comment-57426303


      • asiastakyse
        kalamos kirjoitti:

        Kyllä tietenkin kaikista teksteistä käy ilmi kahtiajako
        1)
        laki ja tuomio
        2)
        evankeliumi ja armo

        Ehkä se ydin löytyy vastauksestani,
        jonka juuri kirjoitin toiseen kysymykseesi
        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10931823/#comment-57426303

        Ei löytynyt vastauksestasi ydintä. Tässä vastaus jonka kirjoitin äsken tuohon vastaukseesi:
        Kalamos kirjoituksessasi on paljon hyvää. Mutta sitä et käsitä, että Paavali rikkoi Jumalan käskyjä vielä juuri ennen Jeesuksen kohtaamista. Hän uhkui murhaa ja oli valmis antamaan nimensä sen puolesta, että Jeesuksen seuraajia sai tappaa.
        Vaeltaessaan tuolla Damaskoksen tiellä, Saulus uhkui murhaa.
        Oliko hän siis ikuiseen, Jumalan omalla sormella kirjoittamaan lakiin nähden vanhurskas? Oliko hän todellakin mielestäsi vanhurskas siihen lakiin nähden, joka on liionarkon sisällä ja joka sanoo: Älä tapa.

        Vai oliko hän vanhurskas siihen lakiin nähden, jonka Mooses kirjoitti ja joka on liitonarkin sivulla?

        Et käsit sitä, että ikuinen laki, joka on Jumalan omalla sormella kirjoittama, avautui Saulukselle, vasta Jeesuksen kohtaamisen jälkeen. Sen lain kautta hän kuoli laille ja sai kasvaa uudeksi sai uuden nimen, Paavali. Laki siis ajoi Paavalin Kristukseen.
        Sauluksen kohdalla avautui sisin maja, koska hän uskoi Jumalan käskysanan mukaan ja hylkäsi kaiken entisen. Hän siis teki suomeksi sanottuna parannuksen.
        Heidän kohdallaan ei ikinä avaudu sisin maja, jotka yrittävät sinne laittomina mennä.


      • greeeeen
        kalamos kirjoitti:

        Ylösnousemusruumiimme ei ole voittopalkinto.
        Ei myöskään iankaikkinen elämä. Eikä pelastus.
        Ne kaikki saamme lahjaksi yksin armosta
        sen lunastuksen kautta, joka on Jeesuksessa.

        Mutta voittopalkinnon ja kruunun
        saamme uskollisesta palvelusta siinä tehtävässä,
        mihin itse kukin on kutsun saanut.

        3 Kärsi sinäkin vaivaa niin kuin Kristuksen Jeesuksen kelpo sotilas.

        4 Ei kukaan sotilaana palveleva sekaannu jokapäiväisen elämän toimiin, jos haluaa, että päällikkö on häneen tyytyväinen.

        5 Ei myöskään urheilija saa voitonseppelettä, ellei hän kilpaile sääntöjen mukaisesti.

        (2. Tim. 2:3-5)
        _______

        12 Siis, rakkaani, samoin kuin aina olette olleet kuuliaiset, niin ahkeroikaa, ei ainoastaan niinkuin silloin, kun minä olin teidän tykönänne, vaan paljoa enemmän nyt, kun olen poissa, pelolla ja vavistuksella, että pelastuisitte;

        13 sillä Jumala on se, joka teissä vaikuttaa sekä tahtomisen että tekemisen, että hänen hyvä tahtonsa tapahtuisi.

        14 Tehkää kaikki nurisematta ja epäröimättä,

        15 että olisitte moitteettomat ja puhtaat, olisitte tahrattomat Jumalan lapset kieron ja nurjan sukukunnan keskellä, joiden joukossa te loistatte niinkuin tähdet maailmassa,

        16 tarjolla pitäessänne elämän sanaa, ollen minulle kerskaukseksi Kristuksen päivänä siitä, etten ole turhaan juossut enkä turhaan vaivaa nähnyt.

        (Fil. 2:12-15)


      • asiastakyse kirjoitti:

        Ei löytynyt vastauksestasi ydintä. Tässä vastaus jonka kirjoitin äsken tuohon vastaukseesi:
        Kalamos kirjoituksessasi on paljon hyvää. Mutta sitä et käsitä, että Paavali rikkoi Jumalan käskyjä vielä juuri ennen Jeesuksen kohtaamista. Hän uhkui murhaa ja oli valmis antamaan nimensä sen puolesta, että Jeesuksen seuraajia sai tappaa.
        Vaeltaessaan tuolla Damaskoksen tiellä, Saulus uhkui murhaa.
        Oliko hän siis ikuiseen, Jumalan omalla sormella kirjoittamaan lakiin nähden vanhurskas? Oliko hän todellakin mielestäsi vanhurskas siihen lakiin nähden, joka on liionarkon sisällä ja joka sanoo: Älä tapa.

        Vai oliko hän vanhurskas siihen lakiin nähden, jonka Mooses kirjoitti ja joka on liitonarkin sivulla?

        Et käsit sitä, että ikuinen laki, joka on Jumalan omalla sormella kirjoittama, avautui Saulukselle, vasta Jeesuksen kohtaamisen jälkeen. Sen lain kautta hän kuoli laille ja sai kasvaa uudeksi sai uuden nimen, Paavali. Laki siis ajoi Paavalin Kristukseen.
        Sauluksen kohdalla avautui sisin maja, koska hän uskoi Jumalan käskysanan mukaan ja hylkäsi kaiken entisen. Hän siis teki suomeksi sanottuna parannuksen.
        Heidän kohdallaan ei ikinä avaudu sisin maja, jotka yrittävät sinne laittomina mennä.

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10931823/#comment-57427624


      • uutta tietoa

        Mooseksen laki on Mooseksen puhuma 3 Moos 1: 1, 2
        Se oli säädösten ja määräysten laki Ef 2: 15

        Moose smyös sen kirjoitti 5 Moos 31: 9
        ja kirjaan, ei kivitauluihin. 2 Aikak 35: 12, ja 5 Moos 31: 24... sen pitopaikka oli vähäisempänä ja pois huutoutuvana oleva Arkin sivulla 5 Moos 31: 26

        Ja niin se pyyhittiin pois Kol 2: 14 - 17---Mooseksen laki ei tehnyt ketään täydelliseksi,
        kuten Jumalan laki tekee, Kristuksen kautta. Heb 7: 19 terv. benedi


      • miten jaksaa alati

      • miten jaksaa alati kirjoitti:

        kalamos se jaksaa. Kalamoksella puuttuu ymmärrys lakiin. Hän ei osaa erottaa lakia ja lakia.

        No erotatko sinä synnin ja kuoleman lain
        vanhurskauden ja elämän hengen laista?


      • uutta tietoa kirjoitti:

        Mooseksen laki on Mooseksen puhuma 3 Moos 1: 1, 2
        Se oli säädösten ja määräysten laki Ef 2: 15

        Moose smyös sen kirjoitti 5 Moos 31: 9
        ja kirjaan, ei kivitauluihin. 2 Aikak 35: 12, ja 5 Moos 31: 24... sen pitopaikka oli vähäisempänä ja pois huutoutuvana oleva Arkin sivulla 5 Moos 31: 26

        Ja niin se pyyhittiin pois Kol 2: 14 - 17---Mooseksen laki ei tehnyt ketään täydelliseksi,
        kuten Jumalan laki tekee, Kristuksen kautta. Heb 7: 19 terv. benedi

        "sillä laki ei tehnyt mitään täydelliseksi
        mutta sijaan tulee parempi toivo,
        jonka kautta me lähestymme Jumalaa."

        Hebr 7:19


    • tavallinen

      Kiitos asiastakyse nimimerkille hyvästä ja puhtaasta opetuksesta. On todella mukava ja virkistävä lukea selkeää Jumalan sanaa ja opetusta. Mitään siihen lisäämättä tai pois jättämättä. Näin meidän jokaisen tulisi olla kasvaneita Herran Sanaan eli Sana siis kasvattaa ja puhdistaa meitä. Jokainen joka on Herran kasvatuksen alaisena ollut, pystyy lukemaan asiastakyse nimimerkin kirjoitukset ja näin ollen ymmärtää mitä hän tarkoittaa. Lukekaa raamatun Sanaa ja sitä kautta te kasvatte ymmärrykseen. Sana itse opettaa meitä ja pitää omantuntomme puhtaina Jeesuksen edessä. Älkäämme siis tuomitko toisiamme, vaan Sana itse tuomitsee. Kiitos asiastakyse ja green. Toivottavasti jatkatte hyviä kirjoituksianne.

      • greeeeen

        Yhdyn kiitokseesi asiastakyse -nimimerkillä kirjoittavalle. Hienoja, Raamatun Sanan mukaisia tekstejä. Suurin Kiitos menee tietysti Hänelle, jolle se kuuluu. :)


      • aglius
        greeeeen kirjoitti:

        Yhdyn kiitokseesi asiastakyse -nimimerkillä kirjoittavalle. Hienoja, Raamatun Sanan mukaisia tekstejä. Suurin Kiitos menee tietysti Hänelle, jolle se kuuluu. :)

        No minusta niissä oli jokin pingoittunut kireä tunnelma, enkä tullut vakuuttuneeksi, onko seurakuntayhteys olemassa tällä asiastakyseellä, ehkä onkin, mutta ei tullut esille, jolla sillä on merkitys melkoinen kun aletan puhua oliko joku sanamukaista vaiko ei.

        täällä on monia hyvin "sanamukaisia"olevinaan, mutat kun aletaan puhua seurakunnasta, käykin ilmi että on kavettu niin suriksi ettei mihinkään joukkoon mahduta.

        eli se siitä sananmukaisuudesta.


      • asiastakyse
        aglius kirjoitti:

        No minusta niissä oli jokin pingoittunut kireä tunnelma, enkä tullut vakuuttuneeksi, onko seurakuntayhteys olemassa tällä asiastakyseellä, ehkä onkin, mutta ei tullut esille, jolla sillä on merkitys melkoinen kun aletan puhua oliko joku sanamukaista vaiko ei.

        täällä on monia hyvin "sanamukaisia"olevinaan, mutat kun aletaan puhua seurakunnasta, käykin ilmi että on kavettu niin suriksi ettei mihinkään joukkoon mahduta.

        eli se siitä sananmukaisuudesta.

        Kiitos tavallinen ja green itsellenne. Agliukselle kerron, että seurakuntayhteys on olemassa. Ei kuitenkaan sellainen, jota sinä ehkä odotat. En ole helluntailainen, enkä luterilainen, enkä muukaan lainen, vaan kuulun yhteen seurakuntaan, joka täällä maanpäällä hajallaan vielä on. Kokouksia olemme pitäneet niin kauan, että en viitsi mainostaa ja sinne kokoukseen tulevat ENTISET helluntailaiset, ortodoksit, luterilaiset ja mistä kaikesta he ovatkaan alkuopetuksensa saaneet.

        Entäpäs oma seurakuntayhteytesi?


    • rakastakaa hartaasti

      Lihan mieli on kuolema. Hengen mieli on elämä ja rauha. Voiko olla mitään tavoiteltavampaa?

      Sopisiko tämä sananpaikka jatkoksi tähän?

      1. Pietarin kirje 2

      22 Puhdistakaa sielunne totuuden kuuliaisuudessa vilpittömään veljenrakkauteen ja rakastakaa toisianne hartaasti puhtaasta sydämestä,
      23 te, jotka olette uudestisyntyneet, ette katoavasta, vaan katoamattomasta siemenestä, Jumalan elävän ja pysyvän sanan kautta.
      24 Sillä: "kaikki liha on kuin ruoho, ja kaikki sen kauneus kuin ruohon kukkanen; ruoho kuivuu, ja kukkanen varisee,
      25 mutta Herran sana pysyy iankaikkisesti". Ja tämä on se sana, joka on teille ilosanomana julistettu.

      • kummakaa

        Ei tuo taida miellyttää monia tällä palstalla. Täällä nimittäin on sellainen usko, että ei saa itse mitään tehdä. Jos tekee, niin on omavanhurskas. Tuossa jakeessa 22 puhutaan sellaista, mitä tällä palstalla ei hyväksytä. Kumma, että pilkkaaminen ei jo alkanut. Johtuskos siitä ku Pietari ei nyt satu itse olemaan paikalla. Ei se kyllä ennenkään ole heitä estänyt. Selän takana ovat puhuneet pahaa suu vaahdossa.
        Vai eivätkö ole huomanneet, että jakessa 22 käsketään ihmistä puhdistamaan sielunsa......


      • greeeeen

        Kannattaa vertailla käännöksiä. Tässä näkee hyvin, miten käännöstöiden erilaisuus muuttaa koko asian. Suomalainen 1933/38 käännös poikkeaa näistä muista, jotka vastaavat taas 1992 käännöstämme, joka sanoo "olette puhdistautuneet".
        __________

        22 Seeing you have purified your souls in your obedience to the truth through the Spirit in sincere brotherly affection, love one another from the heart fervently:

        (World English Bible)
        _______

        22 Seeing ye have purified your souls in your obedience to the truth unto unfeigned love of the brethren, love one another [1] from the heart fervently:

        (American standard)
        _______

        22 Ni har renat era själar genom att lyda sanningen, så att ni älskar varandra uppriktigt som bröder. Älska då varandra uthålligt av rent hjärta.

        (Folkbibeln)
        _______

        22 Kun te totuudelle kuuliaisina olette puhdistautuneet elääksenne vilpittömässä, veljellisessä rakkaudessa, niin rakastakaa toisianne uskollisesti ja kaikesta sydämestänne.

        (Raamattu 1992)


    • >>Ei meidän tarvitse olla ristiinnaulitsemassa Jeesusta joka päivä uudelleen ja uudelleen.>Meidän ei siis tarvitse joka päivä ottaa ristiä kantaaksemme, vaan me olemme vapaat synnistä, mutta emme sillä tavoin kuin sinä luulet.

      • !!!

        Ymmärtäisit jo Semper, että niille, joiden sisällä Sana elää, käskyjen pitäminen ei ole sellaista taistelua, jota sinä kuvaat.


      • aglius
        !!! kirjoitti:

        Ymmärtäisit jo Semper, että niille, joiden sisällä Sana elää, käskyjen pitäminen ei ole sellaista taistelua, jota sinä kuvaat.

        kylläsitä lihaa pitää naulita joka aamu uudestaan, se kun pakkaa nousemaan ylös usemmain jo kuin koklmantena päivänä.


      • tavallinen

        Parahin semper!

        En niinkään kohdenna tätä juuri sinuun, mutta väkisin tulee mieleen lapsi joka käy uudelleen ja uudelleen esikoulua. Eikö meidän olisi tarkoitus kasvaa Kristuksen ja Sanan tuntemisessa? Ketä se hyödyttää, jos sinä käyt iäti esikoulua pääsemättä ensimmäisellekkään luokalle. Eikö meidän kaikkien tulisi kasvaa, niin että tekisimme hyvää hedelmää, sillä hedelmistään puu tunnetaan. Osittain kyllä puhut totta, mutta jos joka päivä oppikirjasi on esikoulun aapisen alkeet, niin missä sitten on kasvu ja kehitys? Me emme voi jäädä maitovelli asteelle. Tuskin kukaan haluaa aikuisena enää juoda maitovastiketta, jos perunaakin on saatavilla. Tätä ei voi käsittää sellainen, jonka ymmärrys on vielä maitovelli asteella. Meidän tulee uudestisyntyä "ylhäältä" ja tämä tarkoittaa sisäistä muutosta Kristuksen kaltaiseksi Hänen Sanansa kasvattamana. Missä sinun kasvusi on? Annappa semper esimerkkejä kuinka sinä toimit uskovana ja mitä se sinun ristinkantaminen on jokapäiväisessä arkielämässä. Miten sinun kanssaihmisesi kasvavat kauttasi, kun sinä kamppailet itsesi ja syntiesi kanssa? Tuotatko sinä oikeaa hedelmää Kristuksen työntekijänä vai oletko sinä kaivanut nyt kuopan leivisköillesi ja haudannut ne maahan? Sillä hedelmistään puu tunnetaan, joten mikä puu sinä olet? On todella harmillista huomata, että olet kasvussasi vielä täysin alkuasteella. Mikä sinua estää kasvamasta?


      • greeeeen
        tavallinen kirjoitti:

        Parahin semper!

        En niinkään kohdenna tätä juuri sinuun, mutta väkisin tulee mieleen lapsi joka käy uudelleen ja uudelleen esikoulua. Eikö meidän olisi tarkoitus kasvaa Kristuksen ja Sanan tuntemisessa? Ketä se hyödyttää, jos sinä käyt iäti esikoulua pääsemättä ensimmäisellekkään luokalle. Eikö meidän kaikkien tulisi kasvaa, niin että tekisimme hyvää hedelmää, sillä hedelmistään puu tunnetaan. Osittain kyllä puhut totta, mutta jos joka päivä oppikirjasi on esikoulun aapisen alkeet, niin missä sitten on kasvu ja kehitys? Me emme voi jäädä maitovelli asteelle. Tuskin kukaan haluaa aikuisena enää juoda maitovastiketta, jos perunaakin on saatavilla. Tätä ei voi käsittää sellainen, jonka ymmärrys on vielä maitovelli asteella. Meidän tulee uudestisyntyä "ylhäältä" ja tämä tarkoittaa sisäistä muutosta Kristuksen kaltaiseksi Hänen Sanansa kasvattamana. Missä sinun kasvusi on? Annappa semper esimerkkejä kuinka sinä toimit uskovana ja mitä se sinun ristinkantaminen on jokapäiväisessä arkielämässä. Miten sinun kanssaihmisesi kasvavat kauttasi, kun sinä kamppailet itsesi ja syntiesi kanssa? Tuotatko sinä oikeaa hedelmää Kristuksen työntekijänä vai oletko sinä kaivanut nyt kuopan leivisköillesi ja haudannut ne maahan? Sillä hedelmistään puu tunnetaan, joten mikä puu sinä olet? On todella harmillista huomata, että olet kasvussasi vielä täysin alkuasteella. Mikä sinua estää kasvamasta?

        On ilmeistä, ettei Semper ole läpikäynyt Kristuksen ympärileikkausta, ja siksi hän kokee itsensä edelleenkin pahaksi (se näkyy myös ulospäin) ja yrittää asettaa muutkin uskovat samaan tilaan itsensä kanssa.

        Kristuksen ympärileikkauksen kokenut palvelee Jumalaa Hengen ohjaamana, eikä käskyjen pitäminen ole hänelle vaikeaa.
        _______

        11 Häneen teidät on yhdistänyt ympärileikkaus, jota ei ole ihmiskäsin tehty, Kristuksen ympärileikkaus, jossa syntinen luonto riisutaan pois.

        (Kol. 2:11)


      • greeeeen kirjoitti:

        On ilmeistä, ettei Semper ole läpikäynyt Kristuksen ympärileikkausta, ja siksi hän kokee itsensä edelleenkin pahaksi (se näkyy myös ulospäin) ja yrittää asettaa muutkin uskovat samaan tilaan itsensä kanssa.

        Kristuksen ympärileikkauksen kokenut palvelee Jumalaa Hengen ohjaamana, eikä käskyjen pitäminen ole hänelle vaikeaa.
        _______

        11 Häneen teidät on yhdistänyt ympärileikkaus, jota ei ole ihmiskäsin tehty, Kristuksen ympärileikkaus, jossa syntinen luonto riisutaan pois.

        (Kol. 2:11)

        Oletko, green , kokenut Kristuksen ympärileikkauksen?


      • !!! kirjoitti:

        Ymmärtäisit jo Semper, että niille, joiden sisällä Sana elää, käskyjen pitäminen ei ole sellaista taistelua, jota sinä kuvaat.

        Ymmärtäisit jo pikku kolmipiste, että käskyjen pitäminen on juuri sellaista taistelua, jota Semper kuvaa.

        "Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon JOKA PÄIVÄ ristinsä ja seuratkoon minua."


      • greeeeen
        Jonah kirjoitti:

        Ymmärtäisit jo pikku kolmipiste, että käskyjen pitäminen on juuri sellaista taistelua, jota Semper kuvaa.

        "Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon JOKA PÄIVÄ ristinsä ja seuratkoon minua."

        Höpsistä, Jonah, Jumalasta syntyneille käskyjen pitäminen EI ole sellaista taistelua, jota sinä ja Semper väitätte sen olevan, ja kerrotte olevan omalla kohdallanne.

        3 Sitähän Jumalan rakastaminen on, että pidämme hänen käskynsä, eivätkä ne ole raskaita noudattaa.

        (1. Joh. 5:3)
        _______

        10 Kaiken armon Jumala on Kristuksessa Jeesuksessa kutsunut teidät iankaikkiseen kirkkauteensa. Vähän aikaa kärsittyänne hän itse varustaa, voimistaa, vahvistaa ja lujittaa teidät.

        11 Hänen on valta iankaikkisesti. Aamen.

        (1. Piet. 5:10-11)
        _______

        22 Mutta kun nyt olette päässeet vapaiksi synnistä ja tulleet Jumalan palvelijoiksi, te korjaatte satona pyhityksen ja saatte lopuksi ikuisen elämän.

        (Room. 6:22)
        _______

        30 Minun ikeeni on hyvä kantaa ja minun kuormani on kevyt."

        (Matt. 11:30)


      • Käskyt tiedät
        greeeeen kirjoitti:

        On ilmeistä, ettei Semper ole läpikäynyt Kristuksen ympärileikkausta, ja siksi hän kokee itsensä edelleenkin pahaksi (se näkyy myös ulospäin) ja yrittää asettaa muutkin uskovat samaan tilaan itsensä kanssa.

        Kristuksen ympärileikkauksen kokenut palvelee Jumalaa Hengen ohjaamana, eikä käskyjen pitäminen ole hänelle vaikeaa.
        _______

        11 Häneen teidät on yhdistänyt ympärileikkaus, jota ei ole ihmiskäsin tehty, Kristuksen ympärileikkaus, jossa syntinen luonto riisutaan pois.

        (Kol. 2:11)

        Käskyjen pitäminen ei ole vaikeaa... mutta sapatin pitäminen on!

        Sentähden, vain harvat pitävät käskyt.

        Ja ne sanat tuomitsevat heidät viimeisenä päivänä!! " Jos tahdot elämään sisälle, pidä käskyt!! t. benedi


      • karttapallo
        Käskyt tiedät kirjoitti:

        Käskyjen pitäminen ei ole vaikeaa... mutta sapatin pitäminen on!

        Sentähden, vain harvat pitävät käskyt.

        Ja ne sanat tuomitsevat heidät viimeisenä päivänä!! " Jos tahdot elämään sisälle, pidä käskyt!! t. benedi

        Jeesus on sapatinkin Herra. Sapatti ei ole Herra.


    • aglius

      Noo..en ole vielä tähän ikään tavannut ainuttakaan uskovaista, jossa ei ole lihallisuuus esillä heti kun varttitunnin keskustelee, niin huomaa että mikäs sieltä nostikaan päätään muu kuin lihan mieli !

      eli neljäkymmentä vuotta jaa kohta viiskymmentä on tätä seuranta-aikaa kylläkin vasta ollut.

      mutta josko täällä on joku jonka liha on 24/7 ristillä, sanokoot hep !

      tämäkin koko helluntaiosio perustuu 99% lihalliseen mieleen.

      oliko yllätys ?!

      • Huokaaja

        Mithin se 1% perustuu. Onko sinulle vanhukselle kunnia-asia kerskata synnillä?


      • KatajaMa

        Näyttää täällä muutama eksyneen väärän ristin kantamiseen. Oikea risti on itsensä kieltämisentie. Ristiä ei kanneta oman synnin takia, vaan sitä kannetaan sen takia, että seurataan Jeesusta, vaikka hautaan. Väärää ristiä kantavat pyrkivät häpäisemään oikean, voitollisen ristisanoman, mutta he nielevät itse häpäisynsä. Jeesuksen perässä kulkeminen on itsensä kieltämistä, EI synnin ristiinaulitsemista, jota nimimerkit jonah ja semper sen väittävät olevan.
        Matteus 16

        24 Silloin Jeesus sanoi opetuslapsillensa: "Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua.
        25 Sillä joka tahtoo pelastaa elämänsä, hän kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen.
        26 Sillä mitä se hyödyttää ihmistä, vaikka hän voittaisi omaksensa koko maailman, mutta saisi sielullensa vahingon? Taikka mitä voi ihminen antaa sielunsa lunnaiksi?
        27 Sillä Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa kullekin hänen tekojensa mukaan.
        28 Totisesti minä sanon teille: tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät maista kuolemaa, ennenkuin näkevät Ihmisen Pojan tulevan kuninkuudessaan."


      • greeeeen
        KatajaMa kirjoitti:

        Näyttää täällä muutama eksyneen väärän ristin kantamiseen. Oikea risti on itsensä kieltämisentie. Ristiä ei kanneta oman synnin takia, vaan sitä kannetaan sen takia, että seurataan Jeesusta, vaikka hautaan. Väärää ristiä kantavat pyrkivät häpäisemään oikean, voitollisen ristisanoman, mutta he nielevät itse häpäisynsä. Jeesuksen perässä kulkeminen on itsensä kieltämistä, EI synnin ristiinaulitsemista, jota nimimerkit jonah ja semper sen väittävät olevan.
        Matteus 16

        24 Silloin Jeesus sanoi opetuslapsillensa: "Jos joku tahtoo minun perässäni kulkea, hän kieltäköön itsensä ja ottakoon ristinsä ja seuratkoon minua.
        25 Sillä joka tahtoo pelastaa elämänsä, hän kadottaa sen, mutta joka kadottaa elämänsä minun tähteni, hän löytää sen.
        26 Sillä mitä se hyödyttää ihmistä, vaikka hän voittaisi omaksensa koko maailman, mutta saisi sielullensa vahingon? Taikka mitä voi ihminen antaa sielunsa lunnaiksi?
        27 Sillä Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa kullekin hänen tekojensa mukaan.
        28 Totisesti minä sanon teille: tässä seisovien joukossa on muutamia, jotka eivät maista kuolemaa, ennenkuin näkevät Ihmisen Pojan tulevan kuninkuudessaan."

        Oikeassa olet, KatajaMa, ja tuota asiaa minäkin olen koettanut monta kertaa Semperille selventää. Mm. tässä linkki erääseen keskusteluun:

        http://keskustelu.suomi24.fi/node/10446444#comment-0

        Paavali sanoi kilpajuoksuksi sitä taistelua, jossa taisteli Kristuksen ja evankeliumin TÄHDEN, vaikka se tuotti hänelle itselleen paljon kärsimystä. Tähän kilpajuoksuun hän haastoi muitakin uskovia mukaan.
        __________

        Paavali kilpajuoksusta, Kristuksen ja evankeliumin TÄHDEN kärsimisestä:

        3 Kärsi sinäkin vaivaa niin kuin Kristuksen Jeesuksen kelpo sotilas.

        4 Ei kukaan sotilaana palveleva sekaannu jokapäiväisen elämän toimiin, jos haluaa, että päällikkö on häneen tyytyväinen.

        5 Ei myöskään urheilija saa voitonseppelettä, ellei hän kilpaile sääntöjen mukaisesti.

        (2. Tim. 2:3-5)
        _______

        27 Käyttäytykää vain Kristuksen evankeliumin arvon mukaisesti, että minä, tulinpa sitten teidän tykönne ja näin teidät tai olin tulematta, saan kuulla teistä, että te pysytte samassa hengessä ja yksimielisinä taistelette minun kanssani evankeliumin uskon puolesta,

        28 vastustajia missään kohden säikähtämättä; ja se on heille kadotuksen, mutta teille pelastuksen merkki, merkki Jumalalta.

        29 Sillä teidän on suotu, Kristuksen tähden, ei ainoastaan uskoa häneen, vaan myös kärsiä hänen tähtensä,

        30 teidän, joilla on sama taistelu, mitä näitte ja nyt kuulette minun taistelevan.

        (Fil. 1:27-30)
        _______

        Mutta jos olemme lapsia, olemme myös perillisiä, Jumalan perillisiä yhdessä Kristuksen kanssa; jos kerran kärsimme yhdessä Kristuksen kanssa, pääsemme myös osallisiksi samasta kirkkaudesta kuin hän.

        (Room. 8:17)
        _______

        8 Älä siis häpeä todistaa Herrastamme äläkä häpeä minua, joka olen hänen takiaan vangittuna, vaan kärsi sinäkin vaivaa evankeliumin vuoksi. Siihen saat voimaa Jumalalta.

        (2. Tim. 1:8)


    • aglius

      En oikein tajua mitä tässä oikein ajetaan takaa !?

      Tottakai uskova naulitsee lihansa ristille himoineen j a haluineen kuten Sana sen ilmoittaa, mutta ei se ole mikään lopullinen päämäärä, itsetarkoitus, se on vain työkalu, välttämättömyys, jotta yleensäkään voidaan kantaa sitä todellista Kristuksen ristiä ja tehdä työtä evankeliumin hyväksi.

      eikös nämä nyt ole niitä alakoulun perusmatikkaa, yks plus yks on kaks, ja siihen tyyliin.

      • greeeeen

        Niin, aglius, ensin naulitaan liha ristille l. tullaan kuuliaisiksi, ja sitten vaelletaan kuuliaisina, Hengen johtamina. Kun lihan hallintavalta on viety, ei Jumalan käskyjen noudattaminen ole raskasta. Ihminen on tullut uudeksi, vanhurskauden palvelijaksi.


      • jokapäiväinen risti

        aglius, kannatko sinä Kristuksen ristiä sen takia, että naulaat synnin sille? Teetkö sitä joka päivä? Onko synti sinuun pesinyt?

        Jos oikein ymmärsin, et sittenkään kuulu niiden joukkoon (esim. semper, jonah), jotka tuon takia kantavat ristiä.

        Kannatko ristiä sen takia, että voit taistella evankeliumin puolesta?

        Noissa kahdessa ristinkannossa on niin suuri ero, että ne erottelevat uskottoman ja uskovaisen. Raamattu sen kertoo.


      • asiastakyse
        jokapäiväinen risti kirjoitti:

        aglius, kannatko sinä Kristuksen ristiä sen takia, että naulaat synnin sille? Teetkö sitä joka päivä? Onko synti sinuun pesinyt?

        Jos oikein ymmärsin, et sittenkään kuulu niiden joukkoon (esim. semper, jonah), jotka tuon takia kantavat ristiä.

        Kannatko ristiä sen takia, että voit taistella evankeliumin puolesta?

        Noissa kahdessa ristinkannossa on niin suuri ero, että ne erottelevat uskottoman ja uskovaisen. Raamattu sen kertoo.

        Ristin kantaminen näyttää olevan harvinaista. Ristiä kyllä luullaan kannettavan. Kerrotaan miten siihen naulataan joka päivä syntejä. Tuollainen väite menee Jumalan pilkaksi. Ihmiset, jotka kantavat ristiä oman lihan tarpeen takia, eivät ole koskaan oppineet tuntemaan Herraa. Jeesus tuli tänne taivaasta. Hän on Jumalan Sana, joka on evankeliumi ja Jumalan ainoa Poika. Hänen takiaan me kannamme ristiä, emme oman lihamme takia.
        Me kärsimme evankeliumin tähden. Täälläkin se on helppo havaita. He, jotka kantavat ristiä evankeliumin takia, joutuvat syytetyksi ja parjatuksi, mutta koska he KANTAVAT RISTIÄ, he eivät suutaan avaan vastatakseen samalla mitalla, vaan he kärsivät hiljaa. Jeesus vahvistaa heidät antaen vapauden, rauhan ja ilon.


      • asiastakyse
        asiastakyse kirjoitti:

        Ristin kantaminen näyttää olevan harvinaista. Ristiä kyllä luullaan kannettavan. Kerrotaan miten siihen naulataan joka päivä syntejä. Tuollainen väite menee Jumalan pilkaksi. Ihmiset, jotka kantavat ristiä oman lihan tarpeen takia, eivät ole koskaan oppineet tuntemaan Herraa. Jeesus tuli tänne taivaasta. Hän on Jumalan Sana, joka on evankeliumi ja Jumalan ainoa Poika. Hänen takiaan me kannamme ristiä, emme oman lihamme takia.
        Me kärsimme evankeliumin tähden. Täälläkin se on helppo havaita. He, jotka kantavat ristiä evankeliumin takia, joutuvat syytetyksi ja parjatuksi, mutta koska he KANTAVAT RISTIÄ, he eivät suutaan avaan vastatakseen samalla mitalla, vaan he kärsivät hiljaa. Jeesus vahvistaa heidät antaen vapauden, rauhan ja ilon.

        Joka menee portista leirin ulkopuolelle, joutuu pilkatuksi. Portin sisäpuolella ei ole yhtään pilkkajaa, vaan kaikki he ovat portin ulkopuolella ja sieltä puhuvat laittomuutta. Jeesuksen seuraajat menevät silti heidän joukkoonsa ristiä kantaen, jotta edes muutama pelastuisi evankeliumin kautta. Ristinkantajat kärsivät evankeliumin tähden leirin ulkopuolella.

        Heprealaiskirje 13
        12 Sentähden myös Jeesus, pyhittääkseen omalla verellänsä kansan, kärsi portin ulkopuolella.
        13 Niin menkäämme siis hänen tykönsä "ulkopuolelle leirin", hänen pilkkaansa kantaen;
        14 sillä ei meillä ole täällä pysyväistä kaupunkia, vaan tulevaista me etsimme.
        15 Uhratkaamme siis hänen kauttansa Jumalalle joka aika kiitosuhria, se on: niiden huulten hedelmää, jotka hänen nimeänsä ylistävät.
        16 Mutta älkää unhottako tehdä hyvää ja jakaa omastanne, sillä senkaltaisiin uhreihin Jumala mielistyy.
        17 Olkaa kuuliaiset johtajillenne ja tottelevaiset, sillä he valvovat teidän sielujanne niinkuin ne, joiden on tehtävä tili, että he voisivat tehdä sitä ilolla eikä huokaillen; sillä se ei ole teille hyödyllistä.
        18 Rukoilkaa meidän edestämme; sillä me tiedämme, että meillä on hyvä omatunto, koska tahdomme kaikessa hyvin vaeltaa.
        19 Vielä hartaammin kehoitan teitä näin tekemään, että minut sitä pikemmin annettaisiin teille takaisin.
        20 Mutta rauhan Jumala, joka on kuolleista nostanut hänet, joka iankaikkisen liiton veren kautta on se suuri lammasten paimen, meidän Herramme Jeesuksen,
        21 hän tehköön teidät kykeneviksi kaikkeen hyvään, voidaksenne toteuttaa hänen tahtonsa, ja vaikuttakoon teissä sen, mikä on hänelle otollista, Jeesuksen Kristuksen kautta; hänelle kunnia aina ja iankaikkisesti! Amen.
        22 Minä pyydän teitä, veljet: kestäkää tämä kehoituksen sana; sillä lyhykäisesti minä olen teille kirjoittanut.
        23 Tietäkää, että veljemme Timoteus on päästetty vapaaksi; ja jos hän pian tulee, saan minä hänen kanssaan nähdä teidät.
        24 Sanokaa tervehdys kaikille johtajillenne ja kaikille pyhille. Tervehdyksen lähettävät teille ne, jotka ovat Italiasta.
        25 Armo olkoon kaikkien teidän kanssanne.


      • jokapäiväinen risti kirjoitti:

        aglius, kannatko sinä Kristuksen ristiä sen takia, että naulaat synnin sille? Teetkö sitä joka päivä? Onko synti sinuun pesinyt?

        Jos oikein ymmärsin, et sittenkään kuulu niiden joukkoon (esim. semper, jonah), jotka tuon takia kantavat ristiä.

        Kannatko ristiä sen takia, että voit taistella evankeliumin puolesta?

        Noissa kahdessa ristinkannossa on niin suuri ero, että ne erottelevat uskottoman ja uskovaisen. Raamattu sen kertoo.

        jokapäiväinen risti

        Aamen! Juuri tuossa on se ero.
        Meidät on Kristuksen kanssa ristiinnaulittu.
        Ja Hän on kertakaikkiaan kuollut pois synnistä.
        Ja me olemme Kristuksessa samoin kuolleet.

        Mutta on ihan eri asia se,
        että joudumme joka päivä ottamaan ristimme,
        jos tahdomme taistella evankeliumin puolesta,
        palvella Jeesusta niissä tehtävissä,
        jotka Hän meille antaa.
        Tämä vei Paavalin ahdistuksiin.
        Kärsimyksiin Jeesuksen nimen tähden.


    • ei korvasyyhyyn

      Pahaanpa paikkaan olet katkaissut aloittaja, tämän USKOVAN PAAVALIN kirjeen Roomalaisille, 7:14.........Ei vissiin sovi oppi" pirtaanne" ?Jos tahtoisimme Jeesuksen sovitustyön syvemmin käsittää, on meidän hyväksyttävä, KAIKKI Paavalin ajatukset. Vain näin me tajuamme, mitä me todella, uskovinakin olemme, täällä vaeltessamme. Että Jeesus ja HÄNEN sovituksensa saisi kasvaa.

      • asiastakyse

        ei korvasyynyyn. Tässäkin ketjussa on käsitelty tuota syntiasiaa ,koko roomalaiskerjeeseen perustaen. Paavali kertoo miten sellainen ihminen, jolla ei ole lakia, ei tunne olevansa syntinen.
        Sellainen ihminen sen sijaan, jolla on laki, näkee oman syntinsä.

        Et sinäkään tiedä olevasi lain rikkoja, jos et tunne lakia. Jos menet vaikka vieraaseen maahan, kuten Saulus joutui kohdatessaan Herran hänelle ennnen tuntemattomalle aluueelle, niin siellä vieraassa maassa havaitset eri lainmuotoja, mitä Suomessa. Joudut opettelemaan vieraan maan lait ja pitämään ne, jos et halua tuomioita saada. Et voi elää Suomen lain mukaan toisessa maassa.
        Vakkapa maissa, joissa on toisen puoleinen liikenne, et voi ajaa siten, miten ennen Suomessa ajoit. Tai voit, mutta joudut siitä vastuuseen.

        Saulus uhkui murhanhimoa juuri ennen Jeesuksen tapaamistaan. Hänelle oli vieras käskyjenlaki, vaikka se oli Mooseksen ajalla taivaasta annettu. Hän ei noudattanut käskyjä, vaan piti isiensä lain niin tähdellisenä, että etsi siitä laista oikeuden tuomioille ja täytti sitä lakia, jopa nimensä tappojen puolesta antaen.
        Herran kohdattuaan Sauluksen syntihimo tuli selvästi näkyviin. Hänen, joka ei ennen synnistä mitään tiennyt Kristuksen lain mukaan, täytyi huutaa Herraa avuksi pelastuakseen synnin- ja kuolemanlailta. Ei ole liittoa, ilman liitonlakia.

        Roomalaiskirje 7
        1 Vai ettekö tiedä, veljet-minä puhun lain tunteville-että laki vallitsee ihmistä, niin kauan kuin hän elää?
        2 Niinpä sitoo laki naidun vaimon hänen elossa olevaan mieheensä; mutta jos mies kuolee, on vaimo irti tästä miehen laista.
        3 Sentähden hän saa avionrikkojan nimen, jos miehensä eläessä antautuu toiselle miehelle; mutta jos mies kuolee, on hän vapaa siitä laista, niin ettei hän ole avionrikkoja, jos menee toiselle miehelle.
        4 Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu laista Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty, että me kantaisimme hedelmää Jumalalle.
        5 Sillä kun olimme lihan vallassa, niin synnin himot, jotka laki herättää, vaikuttivat meidän jäsenissämme, niin että me kannoimme hedelmää kuolemalle,
        6 mutta nyt me olemme irti laista ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina, niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa.
        7 Mitä siis sanomme? Onko laki syntiä? Pois se! Mutta syntiä en olisi tullut tuntemaan muuten kuin lain kautta; sillä en minä olisi tiennyt himosta, ellei laki olisi sanonut: "Älä himoitse".
        8 Mutta kun synti otti käskysanasta aiheen, herätti se minussa kaikkinaisia himoja; sillä ilman lakia on synti kuollut.
        9 Minä elin ennen ilman lakia; mutta kun käskysana tuli, niin synti virkosi,
        10 ja minä kuolin. Niin kävi ilmi, että käskysana, joka oli oleva minulle elämäksi, olikin minulle kuolemaksi.
        11 Sillä kun synti otti käskysanasta aiheen, petti se minut ja kuoletti minut käskysanan kautta.
        12 Niin, laki on kuitenkin pyhä ja käskysana pyhä, vanhurskas ja hyvä.
        13 Onko siis hyvä tullut minulle kuolemaksi? Pois se! Vaan synti, että se synniksi nähtäisiin, on hyvän kautta tuottanut minulle kuoleman, että synti tulisi ylenmäärin synnilliseksi käskysanan kautta.
        14 Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen.
        15 Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen.
        16 Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä.
        17 Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.
        18 Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;
        19 sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.
        20 Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.
        21 Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;
        22 sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
        23 mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
        24 Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
        25 Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.


      • asiastakyse
        asiastakyse kirjoitti:

        ei korvasyynyyn. Tässäkin ketjussa on käsitelty tuota syntiasiaa ,koko roomalaiskerjeeseen perustaen. Paavali kertoo miten sellainen ihminen, jolla ei ole lakia, ei tunne olevansa syntinen.
        Sellainen ihminen sen sijaan, jolla on laki, näkee oman syntinsä.

        Et sinäkään tiedä olevasi lain rikkoja, jos et tunne lakia. Jos menet vaikka vieraaseen maahan, kuten Saulus joutui kohdatessaan Herran hänelle ennnen tuntemattomalle aluueelle, niin siellä vieraassa maassa havaitset eri lainmuotoja, mitä Suomessa. Joudut opettelemaan vieraan maan lait ja pitämään ne, jos et halua tuomioita saada. Et voi elää Suomen lain mukaan toisessa maassa.
        Vakkapa maissa, joissa on toisen puoleinen liikenne, et voi ajaa siten, miten ennen Suomessa ajoit. Tai voit, mutta joudut siitä vastuuseen.

        Saulus uhkui murhanhimoa juuri ennen Jeesuksen tapaamistaan. Hänelle oli vieras käskyjenlaki, vaikka se oli Mooseksen ajalla taivaasta annettu. Hän ei noudattanut käskyjä, vaan piti isiensä lain niin tähdellisenä, että etsi siitä laista oikeuden tuomioille ja täytti sitä lakia, jopa nimensä tappojen puolesta antaen.
        Herran kohdattuaan Sauluksen syntihimo tuli selvästi näkyviin. Hänen, joka ei ennen synnistä mitään tiennyt Kristuksen lain mukaan, täytyi huutaa Herraa avuksi pelastuakseen synnin- ja kuolemanlailta. Ei ole liittoa, ilman liitonlakia.

        Roomalaiskirje 7
        1 Vai ettekö tiedä, veljet-minä puhun lain tunteville-että laki vallitsee ihmistä, niin kauan kuin hän elää?
        2 Niinpä sitoo laki naidun vaimon hänen elossa olevaan mieheensä; mutta jos mies kuolee, on vaimo irti tästä miehen laista.
        3 Sentähden hän saa avionrikkojan nimen, jos miehensä eläessä antautuu toiselle miehelle; mutta jos mies kuolee, on hän vapaa siitä laista, niin ettei hän ole avionrikkoja, jos menee toiselle miehelle.
        4 Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu laista Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty, että me kantaisimme hedelmää Jumalalle.
        5 Sillä kun olimme lihan vallassa, niin synnin himot, jotka laki herättää, vaikuttivat meidän jäsenissämme, niin että me kannoimme hedelmää kuolemalle,
        6 mutta nyt me olemme irti laista ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina, niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa.
        7 Mitä siis sanomme? Onko laki syntiä? Pois se! Mutta syntiä en olisi tullut tuntemaan muuten kuin lain kautta; sillä en minä olisi tiennyt himosta, ellei laki olisi sanonut: "Älä himoitse".
        8 Mutta kun synti otti käskysanasta aiheen, herätti se minussa kaikkinaisia himoja; sillä ilman lakia on synti kuollut.
        9 Minä elin ennen ilman lakia; mutta kun käskysana tuli, niin synti virkosi,
        10 ja minä kuolin. Niin kävi ilmi, että käskysana, joka oli oleva minulle elämäksi, olikin minulle kuolemaksi.
        11 Sillä kun synti otti käskysanasta aiheen, petti se minut ja kuoletti minut käskysanan kautta.
        12 Niin, laki on kuitenkin pyhä ja käskysana pyhä, vanhurskas ja hyvä.
        13 Onko siis hyvä tullut minulle kuolemaksi? Pois se! Vaan synti, että se synniksi nähtäisiin, on hyvän kautta tuottanut minulle kuoleman, että synti tulisi ylenmäärin synnilliseksi käskysanan kautta.
        14 Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen.
        15 Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen.
        16 Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä.
        17 Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.
        18 Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;
        19 sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.
        20 Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.
        21 Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;
        22 sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
        23 mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
        24 Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
        25 Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.

        Kristuksen tavattuaan Saulus joutui näkemään, miten synti riippui hänessä kiinni. Miellellään hän yhtyi Jumalan lakiin, mutta liha ei antanut periksi. Hän ei voittanut lihaansa omalla voimalla, vaan teki sitä, mitä ei halunnut tehdä. Himoitsi syntiä. Jeesus armahti Sauluksen ja antoi tälle VOIMAN TULLA JUMALAN LAPSEKSI. Siitä Paavali ei lakkaa kiittämästä. Hän sai VOIMAN vastustaa syntiä. Hän varoittaa vaeltamassa lihassa. Hän kertoo miten ihminen, joka on tullut Kristukseen, saa Hengellä kuolettaa lihantahdon. Ihminen, joka on Jeesuksen pelastama, saa siis Hengellä kuolettaa lihan houkutukset ennen, kuin ne toiksi muuttuvat.

        Roomalaiskirje 8


        1 Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat.
        2 Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista.
        3 Sillä mikä laille oli mahdotonta, koska se oli lihan kautta heikoksi tullut, sen Jumala teki, lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa ja synnin tähden ja tuomitsemalla synnin lihassa,
        4 että lain vanhurskaus täytettäisiin meissä, jotka emme vaella lihan mukaan, vaan Hengen.
        5 Sillä niillä, jotka elävät lihan mukaan, on lihan mieli, mutta niillä, jotka elävät Hengen mukaan, on Hengen mieli.
        6 Sillä lihan mieli on kuolema, mutta hengen mieli on elämä ja rauha;
        7 sentähden että lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan, sillä se ei alistu Jumalan lain alle, eikä se voikaan.
        8 Jotka lihan vallassa ovat, ne eivät voi olla Jumalalle otolliset.
        9 Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa.
        10 Mutta jos Kristus on teissä, niin ruumis tosin on kuollut synnin tähden, mutta henki on elämä vanhurskauden tähden.
        11 Jos nyt hänen Henkensä, hänen, joka herätti Jeesuksen kuolleista, asuu teissä, niin hän, joka herätti kuolleista Kristuksen Jeesuksen, on eläväksitekevä myös teidän kuolevaiset ruumiinne Henkensä kautta, joka teissä asuu.
        12 Niin me siis, veljet, olemme velassa, mutta emme lihalle, lihan mukaan elääksemme.
        13 Sillä jos te lihan mukaan elätte, pitää teidän kuoleman; mutta jos te Hengellä kuoletatte ruumiin teot, niin saatte elää.
        14 Sillä kaikki, joita Jumalan Henki kuljettaa, ovat Jumalan lapsia.
        15 Sillä te ette ole saaneet orjuuden henkeä ollaksenne jälleen pelossa, vaan te olette saaneet lapseuden hengen, jossa me huudamme: "Abba! Isä!"
        16 Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia.
        17 Mutta jos olemme lapsia, niin olemme myöskin perillisiä, Jumalan perillisiä ja Kristuksen kanssaperillisiä, jos kerran yhdessä hänen kanssaan kärsimme, että me yhdessä myös kirkastuisimme.
        18 Sillä minä päätän, että tämän nykyisen ajan kärsimykset eivät ole verrattavat siihen kirkkauteen, joka on ilmestyvä meihin.
        19 Sillä luomakunnan harras ikävöitseminen odottaa Jumalan lasten ilmestymistä.
        20 Sillä luomakunta on alistettu katoavaisuuden alle-ei omasta tahdostaan, vaan alistajan-kuitenkin toivon varaan,
        21 koska itse luomakuntakin on tuleva vapautetuksi turmeluksen orjuudesta Jumalan lasten kirkkauden vapauteen.
        22 Sillä me tiedämme, että koko luomakunta yhdessä huokaa ja on synnytystuskissa hamaan tähän asti;
        23 eikä ainoastaan se, vaan myös me, joilla on Hengen esikoislahja, mekin huokaamme sisimmässämme, odottaen lapseksi-ottamista, meidän ruumiimme lunastusta.
        24 Sillä toivossa me olemme pelastetut, mutta toivo, jonka näkee täyttyneen, ei ole mikään toivo; kuinka kukaan sitä toivoo, minkä näkee?
        25 Mutta jos toivomme, mitä emme näe, niin me odotamme sitä kärsivällisyydellä.
        26 Samoin myös Henki auttaa meidän heikkouttamme. Sillä me emme tiedä, mitä meidän pitää rukoileman, niinkuin rukoilla tulisi, mutta Henki itse rukoilee meidän puolestamme sanomattomilla huokauksilla.
        27 Mutta sydänten tutkija tietää, mikä Hengen mieli on, sillä Henki rukoilee Jumalan tahdon mukaan pyhien edestä.
        28 Mutta me tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat, niiden, jotka hänen aivoituksensa mukaan ovat kutsutut.
        29 Sillä ne, jotka hän on edeltätuntenut, hän on myös edeltämäärännyt Poikansa kuvan kaltaisiksi, että hän olisi esikoinen monien veljien joukossa;


      • asiastakyse
        asiastakyse kirjoitti:

        Kristuksen tavattuaan Saulus joutui näkemään, miten synti riippui hänessä kiinni. Miellellään hän yhtyi Jumalan lakiin, mutta liha ei antanut periksi. Hän ei voittanut lihaansa omalla voimalla, vaan teki sitä, mitä ei halunnut tehdä. Himoitsi syntiä. Jeesus armahti Sauluksen ja antoi tälle VOIMAN TULLA JUMALAN LAPSEKSI. Siitä Paavali ei lakkaa kiittämästä. Hän sai VOIMAN vastustaa syntiä. Hän varoittaa vaeltamassa lihassa. Hän kertoo miten ihminen, joka on tullut Kristukseen, saa Hengellä kuolettaa lihantahdon. Ihminen, joka on Jeesuksen pelastama, saa siis Hengellä kuolettaa lihan houkutukset ennen, kuin ne toiksi muuttuvat.

        Roomalaiskirje 8


        1 Niin ei nyt siis ole mitään kadotustuomiota niille, jotka Kristuksessa Jeesuksessa ovat.
        2 Sillä elämän hengen laki Kristuksessa Jeesuksessa on vapauttanut sinut synnin ja kuoleman laista.
        3 Sillä mikä laille oli mahdotonta, koska se oli lihan kautta heikoksi tullut, sen Jumala teki, lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa ja synnin tähden ja tuomitsemalla synnin lihassa,
        4 että lain vanhurskaus täytettäisiin meissä, jotka emme vaella lihan mukaan, vaan Hengen.
        5 Sillä niillä, jotka elävät lihan mukaan, on lihan mieli, mutta niillä, jotka elävät Hengen mukaan, on Hengen mieli.
        6 Sillä lihan mieli on kuolema, mutta hengen mieli on elämä ja rauha;
        7 sentähden että lihan mieli on vihollisuus Jumalaa vastaan, sillä se ei alistu Jumalan lain alle, eikä se voikaan.
        8 Jotka lihan vallassa ovat, ne eivät voi olla Jumalalle otolliset.
        9 Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa.
        10 Mutta jos Kristus on teissä, niin ruumis tosin on kuollut synnin tähden, mutta henki on elämä vanhurskauden tähden.
        11 Jos nyt hänen Henkensä, hänen, joka herätti Jeesuksen kuolleista, asuu teissä, niin hän, joka herätti kuolleista Kristuksen Jeesuksen, on eläväksitekevä myös teidän kuolevaiset ruumiinne Henkensä kautta, joka teissä asuu.
        12 Niin me siis, veljet, olemme velassa, mutta emme lihalle, lihan mukaan elääksemme.
        13 Sillä jos te lihan mukaan elätte, pitää teidän kuoleman; mutta jos te Hengellä kuoletatte ruumiin teot, niin saatte elää.
        14 Sillä kaikki, joita Jumalan Henki kuljettaa, ovat Jumalan lapsia.
        15 Sillä te ette ole saaneet orjuuden henkeä ollaksenne jälleen pelossa, vaan te olette saaneet lapseuden hengen, jossa me huudamme: "Abba! Isä!"
        16 Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia.
        17 Mutta jos olemme lapsia, niin olemme myöskin perillisiä, Jumalan perillisiä ja Kristuksen kanssaperillisiä, jos kerran yhdessä hänen kanssaan kärsimme, että me yhdessä myös kirkastuisimme.
        18 Sillä minä päätän, että tämän nykyisen ajan kärsimykset eivät ole verrattavat siihen kirkkauteen, joka on ilmestyvä meihin.
        19 Sillä luomakunnan harras ikävöitseminen odottaa Jumalan lasten ilmestymistä.
        20 Sillä luomakunta on alistettu katoavaisuuden alle-ei omasta tahdostaan, vaan alistajan-kuitenkin toivon varaan,
        21 koska itse luomakuntakin on tuleva vapautetuksi turmeluksen orjuudesta Jumalan lasten kirkkauden vapauteen.
        22 Sillä me tiedämme, että koko luomakunta yhdessä huokaa ja on synnytystuskissa hamaan tähän asti;
        23 eikä ainoastaan se, vaan myös me, joilla on Hengen esikoislahja, mekin huokaamme sisimmässämme, odottaen lapseksi-ottamista, meidän ruumiimme lunastusta.
        24 Sillä toivossa me olemme pelastetut, mutta toivo, jonka näkee täyttyneen, ei ole mikään toivo; kuinka kukaan sitä toivoo, minkä näkee?
        25 Mutta jos toivomme, mitä emme näe, niin me odotamme sitä kärsivällisyydellä.
        26 Samoin myös Henki auttaa meidän heikkouttamme. Sillä me emme tiedä, mitä meidän pitää rukoileman, niinkuin rukoilla tulisi, mutta Henki itse rukoilee meidän puolestamme sanomattomilla huokauksilla.
        27 Mutta sydänten tutkija tietää, mikä Hengen mieli on, sillä Henki rukoilee Jumalan tahdon mukaan pyhien edestä.
        28 Mutta me tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat, niiden, jotka hänen aivoituksensa mukaan ovat kutsutut.
        29 Sillä ne, jotka hän on edeltätuntenut, hän on myös edeltämäärännyt Poikansa kuvan kaltaisiksi, että hän olisi esikoinen monien veljien joukossa;

        30 mutta jotka hän on edeltämäärännyt, ne hän on myös kutsunut; ja jotka hän on kutsunut, ne hän on myös vanhurskauttanut; mutta jotka hän on vanhurskauttanut, ne hän on myös kirkastanut.
        31 Mitä me siis tähän sanomme? Jos Jumala on meidän puolellamme, kuka voi olla meitä vastaan?
        32 Hän, joka ei säästänyt omaa Poikaansakaan, vaan antoi hänet alttiiksi kaikkien meidän edestämme, kuinka hän ei lahjoittaisi meille kaikkea muutakin hänen kanssansa?
        33 Kuka voi syyttää Jumalan valittuja? Jumala on se, joka vanhurskauttaa.
        34 Kuka voi tuomita kadotukseen? Kristus Jeesus on se, joka on kuollut, onpa vielä herätettykin, ja hän on Jumalan oikealla puolella, ja hän myös rukoilee meidän edestämme.
        35 Kuka voi meidät erottaa Kristuksen rakkaudesta? Tuskako, vai ahdistus, vai vaino, vai nälkä, vai alastomuus, vai vaara, vai miekka?
        36 Niinkuin kirjoitettu on: "Sinun tähtesi meitä surmataan kaiken päivää; meitä pidetään teuraslampaina".
        37 Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton hänen kauttansa, joka meitä on rakastanut.
        38 Sillä minä olen varma siitä, ettei kuolema eikä elämä, ei enkelit eikä henkivallat, ei nykyiset eikä tulevaiset, ei voimat,
        39 ei korkeus eikä syvyys, eikä mikään muu luotu voi meitä erottaa Jumalan rakkaudesta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.


      • parannusta tarvii

        Näkyy sopivan "pirtaanne". On tosi hyvä tietää se, että ei tarvi itse voittaa. Saa luottaa, että Jeesus voittaa sieluja. Tuota tässä ketjussa opetetaan. Parannuksesta voittoon, on opetus, joka on sovellias kantaa jok ikisen.


    • Kirje hebrealaisille 6:1-3.

      1. Jättäkäämme sentähden Kristuksen oin alkeet ja pyrkikäämme täydellisyyteen, ryhtymättä taas uudestaan laskemaan perustusta: parannusta kuolleista töistä ja uskoa Jumalaan,

      2. oppia kasteista ja kätten päällepanemista, kuolleitten ylösnousemisesta ja iankaikkisesta tuomiosta.

      3. Ja niin me tahdomme tehdä, jos vain Jumala sallii.

      Eli perustuksen laitto on ihan oikein, mutta pitää edistyä ja rakentaa talo valmiiksi,
      koska jos aina vain perustat lasket, niin talo ei tule valmiiksi; eli sinusta ei
      valmista tekemään Herran töitä, vaan pysyt imeväisenä kaiken aikaa, vaikka
      pitäisi olla jo työhön kykenevä.

      • asiastakyse

        Miikanaahuma, perustan laitto on se tärkein tehtävä. Jos vaikka sen jälkeen rakentaakin oljista tai heinistä, voi silti pelastua, mutta ikään kuin tulen kautta.

        Rakkaudenlaki näyttää onko perustus oikea, eli seisommeko Kristuskalliolla rakentaessamme.
        Liitossa on liitonlaki.


    • Raitista oppia

      Laki on pyhä ja hyvä. Ihmisen täytyy myös itse tehdä uskonsa eteen tekoja. Täälläkin palstalla on joitakin, jotka väittävät, että niin ei ole. Sanotaan omavanhurskaudeksi sitä, jos ihminen kertoo tekevänsä sen mukaan, mitä Jumala silmiä ja ymmärrystä avaa Raamattuun. Esimerksiksi käsketään siinä ihmistä naulaamaan synti ristille.

      Ei siinä sanota, että Jeesus naulaa ihmisen synnin ristille, vaan käsketään ihmisen itse se tehdä.
      Paavalikin kertoo lain edessä tajunneensa syntisyytensä. Hänen piti lain edessä naulata ristille paha lihanhimo. On se hyvä, että jotku ovat sen käsittäneet ja voivat nyt toisia sillä käsityksellä neuvoa. Opettajat ovat välttämättömiä. Muuten kaikki eksyvät.

      • sen kertoo Raamattu

        Ihmisen on tunnustettava syntinsä ja tehtävä niistä täyskäännös parannuksen TEON kutta. Sen jälkeen uskovaisella ei ole muuta ristiä, mitä jos julistaa niin julistaa, vaikka saakin vain haukkuja osakseen. Tai jos opettaa, niin opettaa, vaikka saakin peräänsä fariseukset. Tai jos on saanut jonkun muun armolahjan, niin käyttää, vaikka siitä häntä pilkataan. On se aikamoista kärsimistä evankeliumin tähden, kuten jotku osaa kirkkaasti kertoa.


      • Ottakaa opiksi
        sen kertoo Raamattu kirjoitti:

        Ihmisen on tunnustettava syntinsä ja tehtävä niistä täyskäännös parannuksen TEON kutta. Sen jälkeen uskovaisella ei ole muuta ristiä, mitä jos julistaa niin julistaa, vaikka saakin vain haukkuja osakseen. Tai jos opettaa, niin opettaa, vaikka saakin peräänsä fariseukset. Tai jos on saanut jonkun muun armolahjan, niin käyttää, vaikka siitä häntä pilkataan. On se aikamoista kärsimistä evankeliumin tähden, kuten jotku osaa kirkkaasti kertoa.

        Me uskovat jotka kokosydämisesti täyttäen Rakkauden lakia joudumme pilkatuksi ja lyödyksi.
        Silloin iloitkkaa, näin Jeesuskin joutui kärsimään ja häntäkin pilkattiin.
        Hänelle levitettiin kaikki mailman rikkaudet eteen ja hän vastasi Jumala on sanonut näin.
        Meidän tulee seurata vain Raamatua ja antaa heidän lyödä 70x70 He jotka lyövät he ovat kasvamattomia.
        Juuri heitä meidän tulee armataa nuhdellakin rakkaudessa kuulkoon tai olkoon kuulematta.
        Jeesus Kristus vahvistaa meidät, kun pysymme Sanassa. Olemme kuuliaisia Jumalalle ja kuljemme herkin korvin pidämme lyhyet tilivälit Kristuksessa.
        Jumalattomat he jotka kulkevat sanoen olevansa uskossa eivätkä ole lyövät Raamatun Sanalla luullen olevansa oikeassa.
        Herra on armo heille, jotka uskovat täydellä sydämellä ilman epäuskoa.


      • melkein tavallinen
        Ottakaa opiksi kirjoitti:

        Me uskovat jotka kokosydämisesti täyttäen Rakkauden lakia joudumme pilkatuksi ja lyödyksi.
        Silloin iloitkkaa, näin Jeesuskin joutui kärsimään ja häntäkin pilkattiin.
        Hänelle levitettiin kaikki mailman rikkaudet eteen ja hän vastasi Jumala on sanonut näin.
        Meidän tulee seurata vain Raamatua ja antaa heidän lyödä 70x70 He jotka lyövät he ovat kasvamattomia.
        Juuri heitä meidän tulee armataa nuhdellakin rakkaudessa kuulkoon tai olkoon kuulematta.
        Jeesus Kristus vahvistaa meidät, kun pysymme Sanassa. Olemme kuuliaisia Jumalalle ja kuljemme herkin korvin pidämme lyhyet tilivälit Kristuksessa.
        Jumalattomat he jotka kulkevat sanoen olevansa uskossa eivätkä ole lyövät Raamatun Sanalla luullen olevansa oikeassa.
        Herra on armo heille, jotka uskovat täydellä sydämellä ilman epäuskoa.

        Heltiääkö kukkeronnyöri tässä rakkaudenlakia noudattavassa tosiuskovassa?


      • asiastakyse
        Ottakaa opiksi kirjoitti:

        Me uskovat jotka kokosydämisesti täyttäen Rakkauden lakia joudumme pilkatuksi ja lyödyksi.
        Silloin iloitkkaa, näin Jeesuskin joutui kärsimään ja häntäkin pilkattiin.
        Hänelle levitettiin kaikki mailman rikkaudet eteen ja hän vastasi Jumala on sanonut näin.
        Meidän tulee seurata vain Raamatua ja antaa heidän lyödä 70x70 He jotka lyövät he ovat kasvamattomia.
        Juuri heitä meidän tulee armataa nuhdellakin rakkaudessa kuulkoon tai olkoon kuulematta.
        Jeesus Kristus vahvistaa meidät, kun pysymme Sanassa. Olemme kuuliaisia Jumalalle ja kuljemme herkin korvin pidämme lyhyet tilivälit Kristuksessa.
        Jumalattomat he jotka kulkevat sanoen olevansa uskossa eivätkä ole lyövät Raamatun Sanalla luullen olevansa oikeassa.
        Herra on armo heille, jotka uskovat täydellä sydämellä ilman epäuskoa.

        Ottakaa opiksi. Emme todella ole Opettajaamme suurempia. Jos kerran Häntä pilkattiin, pilkataan meitäkin. Mehän puhumme samaa asiaa, mitä Opettaja puhuu meille, eli me emme ansaitse edes lähimmäisemme lyöntejä, sillä ne Sanat joita puhumme ovat Jeesuksen ja Häntä he lyövät.


    • Mitä se Paavali

      Ei tuollaista nykyihmiset käsitä, että joku on kuollut ja noussut elämään. Ei tuolllaista edes haluta kuunnella. Korvatulpat vain korville, niin on helpompi olla.
      Galatalaiskirje 2
      19 Sillä minä olen lain kautta kuollut pois laista, elääkseni Jumalalle. Minä olen Kristuksen kanssa ristiinnaulittu,

    • tälläistä mietin

      Paavalin kerrotaan kuuluneen rikkaaseen sukuun. Silti kertoo olevansa välillä nälkäinen. Hylkäsikö rikas suku Paavalin? Varmasti Paavalin koulutus nieli rahaa. Paavali hylkäsi koko koulutuksen. Syttyikö Paavalin ja rikkaan suvun välille kuilu? Olisi se kivat nähdä menneisyyteen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      192
      4622
    2. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      122
      2883
    3. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      137
      2294
    4. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      332
      2290
    5. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      55
      1962
    6. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      81
      1536
    7. YLE kirjoittaa - Viritetyt sähköpyörät aiheuttavat ongelmia poliiseille

      "Itse rakennellut ja viritetyt sähköpyörät ovat poliisin ja Liikenneturvan mukaan yleistyvä kirous liikenteessä." https
      Pyöräily
      114
      1451
    8. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      32
      1370
    9. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      24
      1200
    10. Vieläkö pidät minusta

      Vieläkö pidät minusta nuori nainen? Vaikutat etääntyneeltä ja olen ajatellut että haluat olla rauhassa.
      Ikävä
      105
      1081
    Aihe