voiko olla muka syömishäiriö? apuaa!?

Moi! tartteisin kovasti apua yhteen syömishäiriö asiaan. Luin anoreksian oireita ja se sai minut ajattelemaan, sillä minulla on kaikkea niistä paitsi alipainoa. Laihduttamisesta on tullut pakko mielle ja mieltin aina mitä voin syödä ja jos syön väärää yritän oksentaa. Kirjoitan myös liikkumis ja ruokapäiväkirjaa. Olen usein kipeä ja lääkärit utelevat mitnepaino on tippunut jne, koska ennen painoin 57kg. Eli oon 15 vuotias tyttö ja painan noin 54kg ja oon 160cmpitkä. Ruoka on mielessä koko ajan ja suhtautumiseni ruokaan on muuttunut. kaikki kaverini ovat tosi laihoja jonka takia olen yrittänyt laihduttaa ja jätän ruokaa syömättä. Syön päivässä max 1000 kaloria usein alla 500. Äiiti aina valittaa että syön liian vähän, joten olen ruvennut "syömään" omassa huoneessani ja heitän ruuat pois sillä laihtua minun pitäää! Ihanne paino olisi 45kg ja jos pääsisin siihen olisin iloinen ja voisin kesällä kulkea ylpeänä pienissä vaatteissa. Liikun vähintään 5 kertaa viikossa tunnin mittaisen lenkin. Voiko minulla muka olla anoreksia jos en ole alipainoinen?Voisko joku auttaa, sillä en usko että minulla voi olla mitään anoreksiaa, mutta ystävätkin ihmettelevät kun en syö koulussa tai missään, Sillä syön max kerran päivässä lämpimän ruuan (usein se jää väliin jos en tiedä kaloreita) ja kerran jotain napostelen, esim hedelmiä. Kalorit pyörii koko ajan mielessä ja ruoka....mikä avuksi!? Ja mitä tämä voi olla?!

6

230

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ja ainiin.Minulla on myös lievä anemia tämän lisäksi. Vaikuttaako asiaan?

    • Jaana 14v/53kg/160cm

      Kuule sun kannattaa tilata aika ravitsemusterapeutille,sieltä saat ohjeita oikaan ruokavalioon,se käynti ei ole kauheeta,minäkin kävin siellä juttelemassa,kun hiukset lähti päästä ja kynnet rupes putoamaan sormista,nyt syön oikein ja painokin on ihan hyvä.Älä lopeta syömistä kokonaan siitä seuraa vakivia sairauksia.Sinä olet mun mielestä ihan normi painoinen,ei sitä tarvii luuranko olla.Hyvää syksyn jatkoa sulle

    • Hei, olen anoreksiaa sairastavan tyttären äiti, ja ihmettelen tänäpäivänä sitä miten kauhea ja pitkäaikainen sairaus on kysymyksessä.Minun tyttäreni sairastui 13 vuotiaana ja nyt hän on 21 vuotias, eikä vieläkään ole parantunut siitä.Hän laihtui puolessa vuodessa 30 kiloa, ja joutui sairaalaan nestetippaan. Hänellä oli voimakkaita rytmihäiriöitä sairastumisen alkuvaiheessa, joista hän ei minulle kertonut mitään. Rytmihäiriöt johtuivat alhaisesta magnesium ja kalium tasosta, näiden puute aiheuttaa sydänoireita, jotka voivat rajuimillaan johtaa kuolemaan.Minna, sinun oireesi alkavat muistuttaa anoreksian oireita, joten varoitan sinua, leikit kuoleman kanssa.Kuka on sanonut että ihanne painosi olisi 45 kg, naisilla ihannepaino on cm-110 eli sun ihannepaino on korkeimillaan 50 kg. Kysyit, voiko sulla olla anoreksia, vaikka et ole alipainoinen, kyllä sinulla on, koska laihduttamisesta on tullut sinulle pakkomielle.Anoreksia on syömishäiriö jota en soisi kenellekkään tässä maailmassa.Minna,rukoilen sulle itsevarmuutta,koska uskon että olet juuri sellaisena minäolet parhaimmillasi ja kaunis t.äiti, joka on kärsinyt tyttärensä puolesta

    • MinnaMarkkanen1

      kiitos vastauksista! pitää katsoa jos uskallaudun mennä jonnekkin esim,. terkkarille. Jos jollain vielä jotain tietoa kirjotelkaa!

      • Vanha Jojo

        Olet kyllä minunkin mielestäni aika lähellä sairastumista, ajatuksesi ovat anorektiset, vaikket vielä ihan alipainoinen olekaan. Hanki apua ennen kuin tilanne pahenee, anoreksia on kamala tauti eikä mikään leikin asia.

        45 kiloa on sinunpituisellesi liian alhainen paino. Nykyinen on riittävän alhainen, jos yrität vielä laihduttaa, olet vaarassa sairastua.

        Luin juuri Marianne Käckon kirjan "Tapa minut, äiti!", joka kertoo Katarina Käckon anoreksiasta ja perheen taistelusta hänen pelastamisekseen. Nälkiintyminen vaikuttaa aivoihin niin, että pienikin syöminen aiheuttaa aina vain pahenevaa ahdistusta, mistä syntyy hirveä noidankehä. Kun tyttö saadaan syömään, ajattelutapa muuttuu vähitellen terveemmäksi. Tervehtyminen on hidasta, mutta vuosien sitkeällä työllä se onnistuu.


      • ,,,,

        Vaikka ei ole anoreksiaa, normaalillakin ihmisellä voi olla alituinen nälkä, raudanpuutteesta tai muusta tarpeesta johtuen. Oma kokemus.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      125
      2058
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      245
      1836
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      59
      1423
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      113
      1281
    5. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1238
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      104
      1095
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      950
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      65
      907
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      45
      847
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      821
    Aihe