Moi! tartteisin kovasti apua yhteen syömishäiriö asiaan. Luin anoreksian oireita ja se sai minut ajattelemaan, sillä minulla on kaikkea niistä paitsi alipainoa. Laihduttamisesta on tullut pakko mielle ja mieltin aina mitä voin syödä ja jos syön väärää yritän oksentaa. Kirjoitan myös liikkumis ja ruokapäiväkirjaa. Olen usein kipeä ja lääkärit utelevat mitnepaino on tippunut jne, koska ennen painoin 57kg. Eli oon 15 vuotias tyttö ja painan noin 54kg ja oon 160cmpitkä. Ruoka on mielessä koko ajan ja suhtautumiseni ruokaan on muuttunut. kaikki kaverini ovat tosi laihoja jonka takia olen yrittänyt laihduttaa ja jätän ruokaa syömättä. Syön päivässä max 1000 kaloria usein alla 500. Äiiti aina valittaa että syön liian vähän, joten olen ruvennut "syömään" omassa huoneessani ja heitän ruuat pois sillä laihtua minun pitäää! Ihanne paino olisi 45kg ja jos pääsisin siihen olisin iloinen ja voisin kesällä kulkea ylpeänä pienissä vaatteissa. Liikun vähintään 5 kertaa viikossa tunnin mittaisen lenkin. Voiko minulla muka olla anoreksia jos en ole alipainoinen?Voisko joku auttaa, sillä en usko että minulla voi olla mitään anoreksiaa, mutta ystävätkin ihmettelevät kun en syö koulussa tai missään, Sillä syön max kerran päivässä lämpimän ruuan (usein se jää väliin jos en tiedä kaloreita) ja kerran jotain napostelen, esim hedelmiä. Kalorit pyörii koko ajan mielessä ja ruoka....mikä avuksi!? Ja mitä tämä voi olla?!
voiko olla muka syömishäiriö? apuaa!?
6
271
Vastaukset
Ja ainiin.Minulla on myös lievä anemia tämän lisäksi. Vaikuttaako asiaan?
- Jaana 14v/53kg/160cm
Kuule sun kannattaa tilata aika ravitsemusterapeutille,sieltä saat ohjeita oikaan ruokavalioon,se käynti ei ole kauheeta,minäkin kävin siellä juttelemassa,kun hiukset lähti päästä ja kynnet rupes putoamaan sormista,nyt syön oikein ja painokin on ihan hyvä.Älä lopeta syömistä kokonaan siitä seuraa vakivia sairauksia.Sinä olet mun mielestä ihan normi painoinen,ei sitä tarvii luuranko olla.Hyvää syksyn jatkoa sulle
Hei, olen anoreksiaa sairastavan tyttären äiti, ja ihmettelen tänäpäivänä sitä miten kauhea ja pitkäaikainen sairaus on kysymyksessä.Minun tyttäreni sairastui 13 vuotiaana ja nyt hän on 21 vuotias, eikä vieläkään ole parantunut siitä.Hän laihtui puolessa vuodessa 30 kiloa, ja joutui sairaalaan nestetippaan. Hänellä oli voimakkaita rytmihäiriöitä sairastumisen alkuvaiheessa, joista hän ei minulle kertonut mitään. Rytmihäiriöt johtuivat alhaisesta magnesium ja kalium tasosta, näiden puute aiheuttaa sydänoireita, jotka voivat rajuimillaan johtaa kuolemaan.Minna, sinun oireesi alkavat muistuttaa anoreksian oireita, joten varoitan sinua, leikit kuoleman kanssa.Kuka on sanonut että ihanne painosi olisi 45 kg, naisilla ihannepaino on cm-110 eli sun ihannepaino on korkeimillaan 50 kg. Kysyit, voiko sulla olla anoreksia, vaikka et ole alipainoinen, kyllä sinulla on, koska laihduttamisesta on tullut sinulle pakkomielle.Anoreksia on syömishäiriö jota en soisi kenellekkään tässä maailmassa.Minna,rukoilen sulle itsevarmuutta,koska uskon että olet juuri sellaisena minäolet parhaimmillasi ja kaunis t.äiti, joka on kärsinyt tyttärensä puolesta
- MinnaMarkkanen1
kiitos vastauksista! pitää katsoa jos uskallaudun mennä jonnekkin esim,. terkkarille. Jos jollain vielä jotain tietoa kirjotelkaa!
- Vanha Jojo
Olet kyllä minunkin mielestäni aika lähellä sairastumista, ajatuksesi ovat anorektiset, vaikket vielä ihan alipainoinen olekaan. Hanki apua ennen kuin tilanne pahenee, anoreksia on kamala tauti eikä mikään leikin asia.
45 kiloa on sinunpituisellesi liian alhainen paino. Nykyinen on riittävän alhainen, jos yrität vielä laihduttaa, olet vaarassa sairastua.
Luin juuri Marianne Käckon kirjan "Tapa minut, äiti!", joka kertoo Katarina Käckon anoreksiasta ja perheen taistelusta hänen pelastamisekseen. Nälkiintyminen vaikuttaa aivoihin niin, että pienikin syöminen aiheuttaa aina vain pahenevaa ahdistusta, mistä syntyy hirveä noidankehä. Kun tyttö saadaan syömään, ajattelutapa muuttuu vähitellen terveemmäksi. Tervehtyminen on hidasta, mutta vuosien sitkeällä työllä se onnistuu. - ,,,,
Vaikka ei ole anoreksiaa, normaalillakin ihmisellä voi olla alituinen nälkä, raudanpuutteesta tai muusta tarpeesta johtuen. Oma kokemus.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Apua, Gogi ja Kia tippuivat TTK:sta! Oliko Gogin ja Kian tiputus mielestäsi oikein?
Gogi ja Kia tippuivat monen yllätykseksi sunnuntaina TTK:sta. Oliko tämä mielestäsi oikein näin vai kenen olisi pitänyt741862Taas poistuu ABC, nyt Salossa
Ei ole enää ihmisillä varaa ostaa nakkisämpylää myymälän puolelta. Viimeiset roposet menevät polttoaineeseen. Takana on1131732Irak aikoo laskea tyttöjen avioitumisikää yhdeksään vuoteen
Myös avioero naisen aloitteesta kielletään https://yle.fi/a/74-201236942531310Suomalaisista nuorista miehistä huolestuttava tutkimus Joka neljäs hyväksyy naisiin kohdistuvan vä
Suomalaisista nuorista miehistä huolestuttava tutkimus – Joka neljäs hyväksyy naisiin kohdistuvan väkivallan Joka neljä2421283Millainen luonne sinä olet?
Itse olen innovatiivinen ja kuunteleva, sekä avoin uusille asioille. Mieheltä1851236Oletko koskaan miettinyt miltä lähempi fyysinen
kontakti tuntuisi hänen kanssaan? Sitä menee sekaisin pelkästä olemuksesta, niin kosketus voisi olla aika räjäyttävää.451117- 2121064
Vasemmistoliiton Minja Koskela lyttäsi Halla-ahon...
...arvion Usan presidentin vaalien voiton syistä, ja löi pöytään täsmälleen oikean arvion. Koskelan arviota tukevat myös293942Aina vaan kalliimmaksi tulee NATO Suomelle
"Kaikkonen ja Kopra: Nato vaatii pian lisää panostusta jäsenmailtaan" https://www.is.fi/politiikka/art-2000010824365.htm221920- 56817