70-300 objektiivi

anzu

Hei!

Olen juuri aloittanut luontokuvaaja ja minulla on pulma joka liittyy siis objektiiviin. Olen hankkimassa uutta objektiivia, jonka polttoväli olisi se 70-300mm. Olen katsonut sekä sigman että tamronin objektiiveja, koska molemmilta tuottajilta on mahdollisuus saada edullisia putkia. Budjettini on noin 250e ja en olen löytänyt seuraavia objektiiveja:
http://www.cyberphoto.fi/index_fi.php?/info_fi.php?article=71700A17N2
http://www.rajalacamera.fi/sigma-70-300-4-5.6-dg-naf-/240050336/dp?openGroup=441
http://www.simplyelectronics.net/mainproduct.php?pid=11612&setcurrency=eur&gclid=CIDwqtTfobICFUV2cAod42MACw

Kuvanvaakajalliset objektiivit ovat huomattavasti kalliimpia enkä tiedä yhtään onko se pakollinen ominaisuus, jos kuvaa käsivaralta. Eli olisiko järkevämpi laittaa ostaa suoraan kuvanvaakallinen putki, vai ilman kuvanvakaajaa monopod ?

26

4554

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anzu

      Olen siis pudottanut pois tamronin

      • ei häävi

        Käytettynä tuota voi löytää alle 100 €, mutta ei tuo kyllä hääppönenkään ole, varsinkaan 300 mm:llä. Olen käyttänyt tuota videoiden kuvaukseen, mihin se kyllä riittääkin.


    • Ei suttakannataostaa

      "juuri aloittanut luontokuvaaja "

      Kannattaisi säästää jonkun aikaa, saat sitten lasin, joka kelpaa.
      Minkälainen kamerasi on, croppi vai täysikennoinen?

    • vähintään
    • Olen kuvannut aikoinaan Sigman 70 - 300 mm APO versiolla jonka kuva on parempi kuin ilman APO:a. Malleissa joista puuttuu OS on makro 1:2 joka toimii aika mukavasti.

      Noissa kaikissa on haittana huono valovoima mutta etuna hinta joka on murto-osa siitä kun lähdet kasvattamaan valovoimaa suuremmaksi.

      VR:n, OS:n ja muiden vakaajien etu on paremmat mahdollisuudet kuvata käsivaralta. Toisaalta ilman pärjää ja hyvänä apuna normaaleissa olosuhteissa on monopod eli yksijalkatuki, niitä saa muutamalla kympillä ja se on nopea käyttää kun tripodin eli kolmijalan käyttö vie enemmän aikaa. Tripodilla tosin kamera pysyy pitkäänkin suunnattuna jos kohde ei liiku.

      Nämä ovat vaikeita kysymyksiä jos rahaa ei ole rajattomasti käytössä mutta onko ratkaisu oikea tiedät vasta kun olet hankkinut ja kokeillut.

      Alla olevan osoitteen kuva on otettu Sigman 70-300mm APO putkella 270mm pituisena Nikon D200 rungon ollessa käytössä:

      https://picasaweb.google.com/Tapani.Niittyaro/Joutsenperhe2007#5474454819336755122

      Joten, saa sillä kuvia ainakin joutsenista.

    • Canonisti minäkin

      Haluan auton Mossen hinnalla. Nuo 70 - 300 mm objektiivit ovat käytännössä hyödyttömiä.

    • Noilla pärjää

      Luontokuvaajan perus objektiivit:
      - laajakulma maisemiin
      - normaaliobjektiivi maisemiin ja yleiskuvaukseen
      - satanen macro macrokuvaukseen ja yleisteleksi sekä
      - kolmesatanen.

    • Ammattikuvaajamiesss
      • Joojoo

        Ja repussa kuljetat?


      • Nikon D90

        Eipä tarvitse sen jälkeen lähteä punttisalille. Minä ostaisin vielä kolmannenkin, pitäähän kotonakin yksi olla varalla.

        Laajakulma on oiva työkalu jos kuvaa maisemaluontoa ja makrolinssi jos kuvaa ihan lähiluontoa. Nuo 200 - 1000mm vehkeet ovat kivoja siihen väliluontoon maiseman ja lähiluonnon väliin. Hyvät pitkät vaan ovat eläkeläiselle enemmänkin unelmia kuin reaalista elämää. Nikoninkin 500mm F4 putki kun maksaa noin 7000€ suuruusluokaltaan. Nuo 70 - 300mm ovat varsin edullisia ja niillä voi aloittaa kokeilemaan onko se se laji johon haluaa satsata puolen vuoden nettoeläkkeensä/lapsilisänsä iästä riippuen.


      • Joo, siis ei
        Joojoo kirjoitti:

        Ja repussa kuljetat?

        Kojukuvaajan lasi, joka yleensä viedään paikalle autolla.


      • snaijjaaksää

        Ajelet ja cruisailet varmaan ferraarilla meneen. Oikee maranellol.


    • Hinta/laatu/suhde

      Tamronin SP 70-300mm F/4-5,6 Di VC USD ei ole milläänlailla hintaisekseen huono.
      Itseasiassa se on jopa parempi kun Nikkorin oma vastaava siihen hintaan mihin sitä saa.
      Kunnon objektiivissa saa latoa huomattavasti enempi seteleitä kauppiaan tiskille.
      Kysykää vaikka keltä?

    • Canonisti200

      Amatööri kuvaa 500 mm:llä ammattilainen 600 mm:llä

      • keke rundqvist

        "Amatööri kuvaa 500 mm:llä ammattilainen 600 mm:llä "

        ja supertason myytinmurtaja 1200 millimetrillä.


        Tosin meikäläinen toimittaa hyvää kuvaa vaikka 10mm:llä.


      • knjnvv

        Onko niillä noin pieni ero?
        Nykyisillä digirempuloilla vastaa 300 mm kuvakulmaltaan entisajan 500 millistä kinossa. (450-600 mm kameramerkistä riippuen).

        Vanhaan hyvään aikaan oli 300 mm:n fluoriitti poikaa, eikä muuta himoittu.


      • Ajattelun aihetta

        "Amatööri kuvaa 500 mm:llä ammattilainen 600 mm:llä"
        Tämän palstan otsikko on luontokuvaus. Montako ammattimaista luontokuvaajaa Suomessa on? Siin kuinka moni kuvaaja elää pelkästään luontokuvauksella tai saa edes pääosan toimeentulostaan luontokuvauksella?


    • Canonisti200

      Pitää olla 300 mm ja 600 mm jos meinaa pärjätä luontokuvissa.

      • jessi rauslanka

        "Pitää olla 300 mm ja 600 mm jos meinaa pärjätä luontokuvissa"

        juu.
        ei se koskaan liian pitkäksi meinaa tulla se putki.
        Ainoastaan raskaaksi ja kalliiksi ja isoksi :-)


        tämäkin kuva on otettu pitkällä putkellä reilun 10m (muistaakseni 13m) päästä.

        Tästä näkee, että pikkulinnut ovat niin pieniä, että jos niistä tiukan rajauksen haluaa, täytyy päästä lähelle, oli kuinka pitkä putki tahansa.

        http://tinyurl.com/clvm2vm

        Joutsenet yms hoituu toki kauempaakin, kun ovat niin isoja.


    • pojanpyllerö

      Mitkäköhän olis paras lintuputki alle 200e, pitäis olla yhteensopiva nikonin D5100 kanssa.

      • Juuuh

        Kuten olet varmaan lukenutkin tätä ketjua niin olet huomannut että hyvää ei saa halvalla.
        Nikonin 55-300 tekee ok jälkeä hyvässä valossa himmennettynä....tarkennus kuten muissakin halvemman pään optiikoissa hidas mutta etköhän pärjää.


      • Canonisti minäkin

        Ei tuollaista ole olemassa. Katsele käytettyjä f/4.0 300 mm objektiiveja. Hinta Caninille alta 1000€, mutta Nikonin käytetyt taitavat olla kalliimpia.


    • ksjdf
    • kunnonputki

      Minä olen kuvannut kuusi vuotta Canonin legendalla, Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6L IS USM -putkella, jossa on vakaaja. Se on tosi hyvä perusputki luontokuvaajalle, ja loittojen kanssa sillä onnistuu myös lähikuvat hyönteisistä (käytän sitä ikäänkuin makrona). Suosittelen. Eli säästä rahaa ja osta putki vasta kun sinulla on varaa kunnon putkeen.

    • otso.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      91
      4286
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      4202
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      612
      3966
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      2807
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2521
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      128
      2108
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      340
      2084
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      195
      2003
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1649
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1442
    Aihe