Millaisen keskiarvon

seiska ok

hyväksyt lapsellesi? Entä lapsesi kavereille?
Minimivaatimuksesi lapsen koulunkäynnin suhteen ylipäätään?

Itse olen melko vaatimaton näissä asioissa. Pääasia ettei pahemmin lintsaile tai häiriökäyttäydy. Mielestäni kerran pari viikossa tekemättä jääneet läksyt jopa kuuluvat asiaan.
Meillä ei olla niin nuukia.

83

188

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sen näkee sitten, mutta en koe opiskeluja mitenkään NIN maailmaa mullistavina asioina, että tuskin alkaisin vaatimalla vaatimaan mitään hikaripapereita. Oon itse ollut joskus ( tietysti riippuu opettajan arvioista) 6 - 8.6 keskiarvoilla "menestyjä" koulumaailmassa. Eli en mikään hikari.

      Niinpä mä kans toivosin, että koulunkäynti maittaa siinä määrin ettei ala lintsailemaan ja yrittää hoitaa hommansa kykyjensä mukaan. Kiva jos jotkut aineet todella kiinnostaakin ja niistä saa intoa opiskeluun. Häiriökäytöstä minäkään en hyvällä katsois. Kaikesta ei tartte tykätä, mutta muiden opiskeluja ei tartte häiriköidä olemalla toope luokkahärikkö.

    • Se riippuu ihan kersan omasta luonteesta.

      Meidän kolmesta koulussa olevasta lapsesta yks on ysin oppilas, yks kasin ja yks seiskan oppilas. Seiskan oppilas tekee kaikkein eniten töitä koulun kans.

      Kuitenkaan se keskiarvo ei ole tärkeintä vaan se, että yrittää ja tekee parhaansa.

      >Mielestäni kerran pari viikossa tekemättä jääneet läksyt jopa kuuluvat asiaan.

      Nojoo. Mun mielestä tuo ei todellakaan kuulu vastuulliseen vanhemmuuteen, eikä vastuulliseen kasvatukseen.

      • septembe

        Onko teillä lapset koskaan jättäneet läksyjään tekemättä? Tuohan näkyy Wilmassa.


      • septembe kirjoitti:

        Onko teillä lapset koskaan jättäneet läksyjään tekemättä? Tuohan näkyy Wilmassa.

        On jättäny tekemättä, mutta se ei todellakaan kuulu asiaan, eikä sitä vanhemman saa hyväksyä.


      • relaxed_eyes kirjoitti:

        On jättäny tekemättä, mutta se ei todellakaan kuulu asiaan, eikä sitä vanhemman saa hyväksyä.

        Samaa mieltä. Ellei ole kyvytön sairaana just silloin. Ne läksyt tehdään sit myöhemmin tervehdyttyä. Kiritään kiinni.


      • septembe
        relaxed_eyes kirjoitti:

        On jättäny tekemättä, mutta se ei todellakaan kuulu asiaan, eikä sitä vanhemman saa hyväksyä.

        Miten olet(te) rankaisseet läksyjen tekemättömyydestä? Jos ette ole rankaisseet, viestitte hyväksynnästä tekemättömyyteen eli kysymys olisi vain keskustelupalstapätemisestä. :)


      • septembe
        voopotin kirjoitti:

        Samaa mieltä. Ellei ole kyvytön sairaana just silloin. Ne läksyt tehdään sit myöhemmin tervehdyttyä. Kiritään kiinni.

        Opettaja ei kerro läksyjä eivätkä yläasteella muut oppilaat, koska se ei ole CUULIA.


      • septembe kirjoitti:

        Opettaja ei kerro läksyjä eivätkä yläasteella muut oppilaat, koska se ei ole CUULIA.

        Itsellä pitää suu sen verran toimia, että kyselee vaikka kavereilta mitä läksyjä te saitte sillon, kun mä olin kipeenä. Niin mäki aina kyselin itse sairasteltuani ja tein sitten rästissä ne tehtävät.

        Sama homma se on töissäkin, jos jää rästihommia niin ne tehään alta pois siinä uusien hommien ohessa sitten tai iltatöinä. Töissä tietysti helposti joku muu tekee ne poissaolijan tehtävät, ettei ne jää hoitamatta. Mutta koulussa kyllä jokainen saa läksynsä selville ja tehdyksi jos vaan haluaa. Jos ei jotain tehtäviä kunnolla ole osannut tehdä, pääasia että on yrittänyt ja kysyy sitten tunnilla neuvoa mitä mä en ole tässä nyt tajunnut.

        Kai opettajat vielä sen verran neuvoo?


      • septembe
        voopotin kirjoitti:

        Itsellä pitää suu sen verran toimia, että kyselee vaikka kavereilta mitä läksyjä te saitte sillon, kun mä olin kipeenä. Niin mäki aina kyselin itse sairasteltuani ja tein sitten rästissä ne tehtävät.

        Sama homma se on töissäkin, jos jää rästihommia niin ne tehään alta pois siinä uusien hommien ohessa sitten tai iltatöinä. Töissä tietysti helposti joku muu tekee ne poissaolijan tehtävät, ettei ne jää hoitamatta. Mutta koulussa kyllä jokainen saa läksynsä selville ja tehdyksi jos vaan haluaa. Jos ei jotain tehtäviä kunnolla ole osannut tehdä, pääasia että on yrittänyt ja kysyy sitten tunnilla neuvoa mitä mä en ole tässä nyt tajunnut.

        Kai opettajat vielä sen verran neuvoo?

        Voi, mitä maalaisen naivistisia luuloja...

        Mitä mieltä olet venytyksistä?


      • voopotin kirjoitti:

        Itsellä pitää suu sen verran toimia, että kyselee vaikka kavereilta mitä läksyjä te saitte sillon, kun mä olin kipeenä. Niin mäki aina kyselin itse sairasteltuani ja tein sitten rästissä ne tehtävät.

        Sama homma se on töissäkin, jos jää rästihommia niin ne tehään alta pois siinä uusien hommien ohessa sitten tai iltatöinä. Töissä tietysti helposti joku muu tekee ne poissaolijan tehtävät, ettei ne jää hoitamatta. Mutta koulussa kyllä jokainen saa läksynsä selville ja tehdyksi jos vaan haluaa. Jos ei jotain tehtäviä kunnolla ole osannut tehdä, pääasia että on yrittänyt ja kysyy sitten tunnilla neuvoa mitä mä en ole tässä nyt tajunnut.

        Kai opettajat vielä sen verran neuvoo?

        Eihän se ehkä COOLIA ole kysellä nauvojakaan yläasteella, sen ikäsen mielestä. Mutta ei sekään fiksua oo jättää jotain tajuamatta vaan siksi ettei kehtaa kysyä, kun se ei oo coolia. Tiiän kyllä ettei yläasteiässä (ala-asteellakaan) kaikista tehtävistä tykkää yhtään ja olis mukavempaa jättää ne väliin, kun alkaa arpomaan hankalan tehtävän kanssa.

        Voi sitten joskus jälestäpäin harmittaa, ettei jaksanu nähä yhtään vaivaa jonkun kuitenkin simppelin asian kanssa. Ja nyt myöhemmin se kiinnostais enemmänkin.

        Eihän tietysti kaikkea elämässä tuu koskaan tarttemaan mitä koulussa läpi käydään. Mutta ei se pahitteeksikaan oo saaha ees pieni käsitys asioista, kuin asioista. Ite nyt ainakin tässä iässä jo mietin, että vanhempana vois vähän tsempata sitä muksuaan. Itekin oisin joskus kaivannut enemmän tsemppiä ja tsemppaamista, kun tuli ei mua kiinnosta vaiheita.

        Kyllä mä tiiän, ettei se aina mee komeimmalla parhaalla mahdollisella mielenkiinnolla ja keskittymisellä kellään. :)


      • septembe kirjoitti:

        Voi, mitä maalaisen naivistisia luuloja...

        Mitä mieltä olet venytyksistä?

        Naivistia? Miksi sitten opeille maksetaan palkkaa, jos ne ei enää ipanoita opeta? Kyllä toi tyyli ennen toimi, onko nykyaikana kaikki menny alaspäin kun lehmänhäntä? :)

        Päivän venytyksistä? Joskus on pakko ja tarpeen venyttää päivää. Ja venyä itekin. Elämä on sellasta.


      • voopotin kirjoitti:

        Naivistia? Miksi sitten opeille maksetaan palkkaa, jos ne ei enää ipanoita opeta? Kyllä toi tyyli ennen toimi, onko nykyaikana kaikki menny alaspäin kun lehmänhäntä? :)

        Päivän venytyksistä? Joskus on pakko ja tarpeen venyttää päivää. Ja venyä itekin. Elämä on sellasta.

        Eihän se oo kun vastuuntuntoa omista tehtävistään, että itse kyselee hommiensa perään. Kyllä sen voi lapselle saaha menemään kaaliin. :)


      • septembe kirjoitti:

        Miten olet(te) rankaisseet läksyjen tekemättömyydestä? Jos ette ole rankaisseet, viestitte hyväksynnästä tekemättömyyteen eli kysymys olisi vain keskustelupalstapätemisestä. :)

        Tietokoneen käyttöoikeus pois, kännykkä pois, pelikonsoli pois jne. määräajaksi joka on vaihdellut viikosta kuukauteen. Noin esimerkiksi.

        Kyllä meillä kasvatetaan lapset siihen, että vapauksia on rajattomasti jos osaa kantaa vastuunsa velvoollisuuksistaan. Jos ei kanna vastuutaan niin sitä mukaa otetaan sitten niitä vapauksia pois. Niin se toimii aikuistenkin yhteiskunta ja siinä kersojenkin täytyy oppia toimimaan.


      • septembe
        relaxed_eyes kirjoitti:

        Tietokoneen käyttöoikeus pois, kännykkä pois, pelikonsoli pois jne. määräajaksi joka on vaihdellut viikosta kuukauteen. Noin esimerkiksi.

        Kyllä meillä kasvatetaan lapset siihen, että vapauksia on rajattomasti jos osaa kantaa vastuunsa velvoollisuuksistaan. Jos ei kanna vastuutaan niin sitä mukaa otetaan sitten niitä vapauksia pois. Niin se toimii aikuistenkin yhteiskunta ja siinä kersojenkin täytyy oppia toimimaan.

        Nuo kaikki pois kuukauden ajaksi yhdestä tekemättömästä läksystä!? Kas kun ette poliiseja ole soittaneet...


      • septembe
        voopotin kirjoitti:

        Naivistia? Miksi sitten opeille maksetaan palkkaa, jos ne ei enää ipanoita opeta? Kyllä toi tyyli ennen toimi, onko nykyaikana kaikki menny alaspäin kun lehmänhäntä? :)

        Päivän venytyksistä? Joskus on pakko ja tarpeen venyttää päivää. Ja venyä itekin. Elämä on sellasta.

        Et tiedä, mitä venytyksisillä tarkoitetaan...


      • septembe kirjoitti:

        Nuo kaikki pois kuukauden ajaksi yhdestä tekemättömästä läksystä!? Kas kun ette poliiseja ole soittaneet...

        Eiku yks kerrallaan pois jos toiminta ei muutu.

        Rajat on rakkautta ja niiden asettaminen sekä noudattaminen viestii myös lapselle, että vanhempi välittää, vaikka ensireaktio olisikin kiukunpuuska.

        Esim. minä en aloittajan kersaa ottaisi ikinä töihin jos tietäisin minkälaiseen vastuuttomuuteen se on kasvatettu.


      • septembe
        relaxed_eyes kirjoitti:

        Eiku yks kerrallaan pois jos toiminta ei muutu.

        Rajat on rakkautta ja niiden asettaminen sekä noudattaminen viestii myös lapselle, että vanhempi välittää, vaikka ensireaktio olisikin kiukunpuuska.

        Esim. minä en aloittajan kersaa ottaisi ikinä töihin jos tietäisin minkälaiseen vastuuttomuuteen se on kasvatettu.

        "Esim. minä en aloittajan kersaa ottaisi ikinä töihin jos tietäisin minkälaiseen vastuuttomuuteen se on kasvatettu."

        :DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

        Etkö voisi edes hyväsydämmisyyttäsi ottaa ja korjata jo tapahtuneet kasvatuserheet?


      • septembe kirjoitti:

        Et tiedä, mitä venytyksisillä tarkoitetaan...

        Voitko valaista? :)

        Onko se joku uusi koulutermi? Enhän mä ole käynyt peruskoulua sitten 90-luvun. :)

        Mutta noin hyvä tietää, että nyky peruskouluissa ei enää opettajilta saa neuvoa eikä tietoa läksyistä, eikä ole kavereita joilta kehtais kysyä läksyistä. Tai että lapset pitää epäcoolina toimintana kysellä läksyjensä perään. Osaanpa sitten vanhempana kun se aika koittaa, että kouluun mennään kiinnittää huomiota tämmösiin epäkohtiin ja puuttua asiaan.

        Katsoa että läksyt on tehty ja puhua opettajille, jos läksyjä ei saada selville. Ei se ennen ollut noloa ees yläasteella kysyä opettajalta mitä läksyjä teillä oli, isllon kun mä olin pois. Ja opettaja kertoi mitä he olivat käyneet läpi, yleensä jopa se ope jonka tunneilta olit pois tuli kysymään ootko saanu poissaollesasi selville mitä me käytiin läpi ja läksyt. Ja halus vielä nähdä ne valmiina.

        Kiva tietää, että nykytyyli on siis jotain ihan muuta. osaa valmistautua siihinkin sitten. :) Mutta nyt menoks mua odotetaan toisaalla.


      • voopottaja
        septembe kirjoitti:

        Et tiedä, mitä venytyksisillä tarkoitetaan...

        Mie uon mualta=O)
        XO)


      • septembe kirjoitti:

        "Esim. minä en aloittajan kersaa ottaisi ikinä töihin jos tietäisin minkälaiseen vastuuttomuuteen se on kasvatettu."

        :DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD

        Etkö voisi edes hyväsydämmisyyttäsi ottaa ja korjata jo tapahtuneet kasvatuserheet?

        En.

        Mutta, koska mä en tiedä sitä vastuuttomuutta etukäteen, enkä välttämättä työhaastattelussa huomaa, niin saattaishan se päästä töihin, mutta tuleehan se kuitenkin potkut melko nopeaan saamaan kun toimintatavat alkaa näkyä. Toivottavasti ei tee kenellekään työnanatajalle peruuttamattomia vahinkoja.


      • septembe
        relaxed_eyes kirjoitti:

        En.

        Mutta, koska mä en tiedä sitä vastuuttomuutta etukäteen, enkä välttämättä työhaastattelussa huomaa, niin saattaishan se päästä töihin, mutta tuleehan se kuitenkin potkut melko nopeaan saamaan kun toimintatavat alkaa näkyä. Toivottavasti ei tee kenellekään työnanatajalle peruuttamattomia vahinkoja.

        Onko siis vanhemman hyvä olla kireäpipoinen? :)


      • septembe kirjoitti:

        Onko siis vanhemman hyvä olla kireäpipoinen? :)

        Ajoittain kyllä.


      • septembe
        voopotin kirjoitti:

        Voitko valaista? :)

        Onko se joku uusi koulutermi? Enhän mä ole käynyt peruskoulua sitten 90-luvun. :)

        Mutta noin hyvä tietää, että nyky peruskouluissa ei enää opettajilta saa neuvoa eikä tietoa läksyistä, eikä ole kavereita joilta kehtais kysyä läksyistä. Tai että lapset pitää epäcoolina toimintana kysellä läksyjensä perään. Osaanpa sitten vanhempana kun se aika koittaa, että kouluun mennään kiinnittää huomiota tämmösiin epäkohtiin ja puuttua asiaan.

        Katsoa että läksyt on tehty ja puhua opettajille, jos läksyjä ei saada selville. Ei se ennen ollut noloa ees yläasteella kysyä opettajalta mitä läksyjä teillä oli, isllon kun mä olin pois. Ja opettaja kertoi mitä he olivat käyneet läpi, yleensä jopa se ope jonka tunneilta olit pois tuli kysymään ootko saanu poissaollesasi selville mitä me käytiin läpi ja läksyt. Ja halus vielä nähdä ne valmiina.

        Kiva tietää, että nykytyyli on siis jotain ihan muuta. osaa valmistautua siihinkin sitten. :) Mutta nyt menoks mua odotetaan toisaalla.

        Et tiedä, mikä on venytys?????????????????????????????????????

        http://photopostsblog.com/wp-content/uploads/2009/06/piercing-pictures4.jpg

        http://media.pointblog.fi/UserImages/FI/BlogPostImages/500014503/1f0deb6e65c64b0c976475c8116ead13_500014503.jpg_600x600.jpg

        http://www.google.fi/imgres?q=venytyskorut&um=1&hl=fi&sa=N&biw=1440&bih=799&tbm=isch&tbnid=gWji0Ub387DX_M:&imgrefurl=http://pointti.pointblog.fi/venytyskorut.html&docid=Tz_eFTECXun_wM&imgurl=http://media.pointblog.fi/UserImages/FI/BlogPostImages/500005861/b453ea7ffc0347f3a0e7a1461ba2842b_500005861.jpg_600x600.jpg&w=449&h=600&ei=CZxqUO2gD6n04QTe04GoAg&zoom=1&iact=hc&vpx=456&vpy=381&dur=31&hovh=260&hovw=194&tx=110&ty=112&sig=103404128649189221302&page=2&tbnh=146&tbnw=109&start=31&ndsp=35&ved=1t:429,r:30,s:31,i:292

        http://3.bp.blogspot.com/-4nDxKBq5JEw/T5BgS_I8wVI/AAAAAAAABbM/42Z1URn3Xko/s640/IMG_6663.JPG


      • septembe
        relaxed_eyes kirjoitti:

        Ajoittain kyllä.

        Etkö pelkää, että lapsesta tulee pakkoneurootikko, anorektikko, bulimikko tms. tuollaisen seurauksena?
        Kaikki pitää joka päivä olla niin ojennuksessa, niin ojennuksessa!

        Vahditko lastesi kavereiden koulumenestystäkin? Mitä, jos jää luokalle?


      • septembe kirjoitti:

        Etkö pelkää, että lapsesta tulee pakkoneurootikko, anorektikko, bulimikko tms. tuollaisen seurauksena?
        Kaikki pitää joka päivä olla niin ojennuksessa, niin ojennuksessa!

        Vahditko lastesi kavereiden koulumenestystäkin? Mitä, jos jää luokalle?

        En pelkää. Neuroosit aiheutuu turvattomuudesta ja rajattomuus aiheuttaa turvattomuutta.

        Meillä on yks lapsi tuplannut yhden luokan ja nimenomaan meidän vanhempien vaatimuksesta ja kyllä se teki hyvää lapselle.

        Eikä todellakaan kiinnosta muiden kersojen koulumenestys.

        Asia tuntuu sinulle olevan melkoisen mustavalkoinen ja ilmeisesti nyt luulet, että minä olen jonkin sortin neurootikko järjestyksen suhteen, mitä en todellakaan ole, joten tässä omalta osaltani lopetukseksi sanon, että ei ole vain kahta tapaa(rajattomuus tai armeijamainen kuri) kasvattaa lapsia vaan se on siltä väliltä ja kohtuus kaikessa.

        Näkemiin.


      • septembe
        relaxed_eyes kirjoitti:

        En pelkää. Neuroosit aiheutuu turvattomuudesta ja rajattomuus aiheuttaa turvattomuutta.

        Meillä on yks lapsi tuplannut yhden luokan ja nimenomaan meidän vanhempien vaatimuksesta ja kyllä se teki hyvää lapselle.

        Eikä todellakaan kiinnosta muiden kersojen koulumenestys.

        Asia tuntuu sinulle olevan melkoisen mustavalkoinen ja ilmeisesti nyt luulet, että minä olen jonkin sortin neurootikko järjestyksen suhteen, mitä en todellakaan ole, joten tässä omalta osaltani lopetukseksi sanon, että ei ole vain kahta tapaa(rajattomuus tai armeijamainen kuri) kasvattaa lapsia vaan se on siltä väliltä ja kohtuus kaikessa.

        Näkemiin.

        Älä mene! *pliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiis*

        Suutuitko?


      • septembe
        relaxed_eyes kirjoitti:

        En pelkää. Neuroosit aiheutuu turvattomuudesta ja rajattomuus aiheuttaa turvattomuutta.

        Meillä on yks lapsi tuplannut yhden luokan ja nimenomaan meidän vanhempien vaatimuksesta ja kyllä se teki hyvää lapselle.

        Eikä todellakaan kiinnosta muiden kersojen koulumenestys.

        Asia tuntuu sinulle olevan melkoisen mustavalkoinen ja ilmeisesti nyt luulet, että minä olen jonkin sortin neurootikko järjestyksen suhteen, mitä en todellakaan ole, joten tässä omalta osaltani lopetukseksi sanon, että ei ole vain kahta tapaa(rajattomuus tai armeijamainen kuri) kasvattaa lapsia vaan se on siltä väliltä ja kohtuus kaikessa.

        Näkemiin.

        Entä lapsen luovuus? Sehän ei kuki, jos vanhemmat liikaa tuputtaa omia ajatuksiaan.


      • ..
        septembe kirjoitti:

        Entä lapsen luovuus? Sehän ei kuki, jos vanhemmat liikaa tuputtaa omia ajatuksiaan.

        Mitä rela tekee luovilla lapsilla? Ei mitään.


      • septembe
        .. kirjoitti:

        Mitä rela tekee luovilla lapsilla? Ei mitään.

        Luovista lapsista tulee innovaatiokykyisiä aikuisia, jotka eivät pelkää ajatella omilla aivoillaan.


      • ..
        septembe kirjoitti:

        Luovista lapsista tulee innovaatiokykyisiä aikuisia, jotka eivät pelkää ajatella omilla aivoillaan.

        Ei rela arvosta sellaisia ihmisiä.


      • septembe
        .. kirjoitti:

        Ei rela arvosta sellaisia ihmisiä.

        Arvostatko sinä? Arvostaako kukaan?


      • ..
        septembe kirjoitti:

        Arvostatko sinä? Arvostaako kukaan?

        Arvostan. Moni arvostaa.


      • septembe
        .. kirjoitti:

        Arvostan. Moni arvostaa.

        Miten?


      • ..
        septembe kirjoitti:

        Miten?

        Esim. valitsemalla töihin luovimmat henkilöt. Pitämällä luovempia ihmisiä enemmän arvossa kuin ei-luovia ihmisiä.


      • :(
        voopotin kirjoitti:

        No hyi helvetti. Kamalan näköstä, en tykkää. :(

        voopotin ei ymmärrä muodin päälle.


      • septembe kirjoitti:

        Etkö pelkää, että lapsesta tulee pakkoneurootikko, anorektikko, bulimikko tms. tuollaisen seurauksena?
        Kaikki pitää joka päivä olla niin ojennuksessa, niin ojennuksessa!

        Vahditko lastesi kavereiden koulumenestystäkin? Mitä, jos jää luokalle?

        Sähän tulkitset nyt ihan mielivaltaisesti Relan kirjoituksia. Eihän se missään kohtaan sanonu olevansa mikään tyranni kasvattajana ja vanhempana. Ihan oikeessa Rela minusta on, lapset tarvii rajoja ja rakkautta. Jos ei niillä oo riittävästi rajoja asioissa joissa tulee olla, kun ne niitä rajojaankin hakee, niin muksut voi tulkita sen rajattomuuden rakkaudettomuutena.

        Ja vanhempansa välinpitämättöminä. Viimeistään aikuisena saa kuulla, ei meiän porukat koskaan välittäny mitä mä teen tai missä mä meen. Ei niit oo koskaan kiinnostanu mun asiat tai tekemiset.

        Kyl sopivasti vastuunottamisen opettelua ja sen mukaan vapauttakin, kun homma toimii. Onko se nyt sitten hienoo, jos mukulat ei koskaan opi olemaan lestissään missään asiassa?

        Luovia boheemeja joo, mutta vastuuta niiltäkin odotetaan.


      • septembe kirjoitti:

        Luovista lapsista tulee innovaatiokykyisiä aikuisia, jotka eivät pelkää ajatella omilla aivoillaan.

        Onko vastuun ottamisen oppiminen ja opettaminen jotenkin luovuutta tappava juttu? Ei minusta.

        Ihminen voi olla vaikka kuinka innovaatio ja inno, vaikkei oliskaan saanut olla kuin elo pelossa ja huolimattoman halot liiterissä leviällään pitkin maalimaa tolkuttomana tollikkana.


      • et tiedä mitäääään!
        voopotin kirjoitti:

        Onko vastuun ottamisen oppiminen ja opettaminen jotenkin luovuutta tappava juttu? Ei minusta.

        Ihminen voi olla vaikka kuinka innovaatio ja inno, vaikkei oliskaan saanut olla kuin elo pelossa ja huolimattoman halot liiterissä leviällään pitkin maalimaa tolkuttomana tollikkana.

        Kysy pikku-murrilta! Hän koki luovuuttaan loukatun taidealan oppilaitoksessa!


      • et tiedä mitäääään!
        voopotin kirjoitti:

        Sähän tulkitset nyt ihan mielivaltaisesti Relan kirjoituksia. Eihän se missään kohtaan sanonu olevansa mikään tyranni kasvattajana ja vanhempana. Ihan oikeessa Rela minusta on, lapset tarvii rajoja ja rakkautta. Jos ei niillä oo riittävästi rajoja asioissa joissa tulee olla, kun ne niitä rajojaankin hakee, niin muksut voi tulkita sen rajattomuuden rakkaudettomuutena.

        Ja vanhempansa välinpitämättöminä. Viimeistään aikuisena saa kuulla, ei meiän porukat koskaan välittäny mitä mä teen tai missä mä meen. Ei niit oo koskaan kiinnostanu mun asiat tai tekemiset.

        Kyl sopivasti vastuunottamisen opettelua ja sen mukaan vapauttakin, kun homma toimii. Onko se nyt sitten hienoo, jos mukulat ei koskaan opi olemaan lestissään missään asiassa?

        Luovia boheemeja joo, mutta vastuuta niiltäkin odotetaan.

        Mitä luovaa sinussa on, rouva youtube-linkittelijä? Olisiko vanhempiesi pitänyt kurittaa vähän vähemmän...


      • :( kirjoitti:

        voopotin ei ymmärrä muodin päälle.

        No en tollasen muodin päälle kyllä yhtään. Myönnän. Kaskun ei laita teelautasta alahuuleen ja venytä sitäkin. :)

        Ei oo mun juttu tollanen. Näyttää pahalle mun silmään, mutta jokasen oma asiansa.



      • et tiedä mitäääään! kirjoitti:

        Kysy pikku-murrilta! Hän koki luovuuttaan loukatun taidealan oppilaitoksessa!

        Emmä taida kysyä, kun Murrin luovuus tuskin on näistä seikoista syntynyt tai peräisin. :)


      • et tiedä mitäääään! kirjoitti:

        Mitä luovaa sinussa on, rouva youtube-linkittelijä? Olisiko vanhempiesi pitänyt kurittaa vähän vähemmän...

        Aika paljonkin. Mä olen aika näppärä luomaan kaikenlaista uutta vanhasta. Taitava käsistäni ja kekseliäs. :)

        Ei olisi. Ne on just hyvät semmosena kun ne on. Tai siis kelpaa mulle.


      • et tiedä mitäääään!
        voopotin kirjoitti:

        Emmä taida kysyä, kun Murrin luovuus tuskin on näistä seikoista syntynyt tai peräisin. :)

        Haluat sälyttää pikku-murrin arvostelun ulkopuolella, koska...?


      • "Nojoo. Mun mielestä tuo ei todellakaan kuulu vastuulliseen vanhemmuuteen, eikä vastuulliseen kasvatukseen."

        Nojoo. En tiedä, missä kouluissa sinä olet lapsuutesi viettänyt, mutta mun kouluissa tuo pari kertaa viikossa läksyt tekemättä olis tarkoittanut tarkkikselle siirtymistä seuraavaksi vuodeksi.

        Niin, tai siis kyllähän ne läksyt voi olla tekemättä, mut sitä ei saa kukaan huomata. Jos läksyt on pari kertaa viikossa tekemättä ja niistä kerroista 2/3 huomataan, niin se riittää tarkkikselle lähettämiseen.


      • :)
        voopotin kirjoitti:

        No en tollasen muodin päälle kyllä yhtään. Myönnän. Kaskun ei laita teelautasta alahuuleen ja venytä sitäkin. :)

        Ei oo mun juttu tollanen. Näyttää pahalle mun silmään, mutta jokasen oma asiansa.

        Eli lapsesi päättäköön itse, kun tulee 12v ikään. :)


      • et tiedä mitäääään! kirjoitti:

        Haluat sälyttää pikku-murrin arvostelun ulkopuolella, koska...?

        No koska en kykene liittämään Murria tähän sun skeneen mitenkään. :)

        En tajua mitä sä haet multa tällä Murri kyselyllä?


      • :(
        dazu kirjoitti:

        "Nojoo. Mun mielestä tuo ei todellakaan kuulu vastuulliseen vanhemmuuteen, eikä vastuulliseen kasvatukseen."

        Nojoo. En tiedä, missä kouluissa sinä olet lapsuutesi viettänyt, mutta mun kouluissa tuo pari kertaa viikossa läksyt tekemättä olis tarkoittanut tarkkikselle siirtymistä seuraavaksi vuodeksi.

        Niin, tai siis kyllähän ne läksyt voi olla tekemättä, mut sitä ei saa kukaan huomata. Jos läksyt on pari kertaa viikossa tekemättä ja niistä kerroista 2/3 huomataan, niin se riittää tarkkikselle lähettämiseen.

        Nono. Ei kai noin kovakurisia kouluja Suomessa ole? :(


      • :) kirjoitti:

        Eli lapsesi päättäköön itse, kun tulee 12v ikään. :)

        Ei. Nyt meen taas. Muru tuli kottiin.


      • septembe kirjoitti:

        Etkö pelkää, että lapsesta tulee pakkoneurootikko, anorektikko, bulimikko tms. tuollaisen seurauksena?
        Kaikki pitää joka päivä olla niin ojennuksessa, niin ojennuksessa!

        Vahditko lastesi kavereiden koulumenestystäkin? Mitä, jos jää luokalle?

        "Etkö pelkää, että lapsesta tulee pakkoneurootikko, anorektikko, bulimikko tms. tuollaisen seurauksena?"

        Ei noin kova ja aggressiivinen kuri johda pakkoneuroottisuuteen, mutta tytöillä siitä seuraa epävakaa persoonallisuushäiriö.
        Relaxed_eyesillä on narsistinen persoonallisuushäiriö ja sellaisen miehen kaikista tyttäristä tulee epävakaita, lukuunottamatta kuopuspään lapsia, joista tulee narsisteja, tai psykopaatteja.

        Pojat eivät välttämättä niin voimakkaasti reagoi narsistiseen isään.

        Rellun palstalle esittämä asenne on projektio; esitetään palstalle leppoista, kun todellisuudessa ollaan julmia ja tiedetään se itsekin ja hävetään sitä. Kuitenkin, kun ihmettlin rellun lepsuutta, hän uskalsi rohkeasti paljastaa totuuden ilman häpeää, kun älysikin, että julmuutensa hyväksytympää, kuin imagonsa lepsuna vanhempana.


      • relaxed_eyes kirjoitti:

        En pelkää. Neuroosit aiheutuu turvattomuudesta ja rajattomuus aiheuttaa turvattomuutta.

        Meillä on yks lapsi tuplannut yhden luokan ja nimenomaan meidän vanhempien vaatimuksesta ja kyllä se teki hyvää lapselle.

        Eikä todellakaan kiinnosta muiden kersojen koulumenestys.

        Asia tuntuu sinulle olevan melkoisen mustavalkoinen ja ilmeisesti nyt luulet, että minä olen jonkin sortin neurootikko järjestyksen suhteen, mitä en todellakaan ole, joten tässä omalta osaltani lopetukseksi sanon, että ei ole vain kahta tapaa(rajattomuus tai armeijamainen kuri) kasvattaa lapsia vaan se on siltä väliltä ja kohtuus kaikessa.

        Näkemiin.

        "En pelkää. Neuroosit aiheutuu turvattomuudesta ja rajattomuus aiheuttaa turvattomuutta."

        Neuroosit johtuu liiasta ankaruudesta vanhempien taholta, jopa mielivaltaisesta ankaruudesta ja neuroosit ovat sopeutumista tuohon ankaruuteen. Lopulta neuroosi ei kuitenkaan voi laueta ilman 12-24kk ikäisenä tapahtunutta traumaa, johon ikään neuroosissa on fiksaatio.
        Yleisesti ottaen neurooseissa on kyse sopeutumisesta itseä rajoittavaan ympäristöön, jolloin kehittyy minän puolustusmekanismit, joilla torjutaan omat impulsiot erittäin tehokkaasti.
        Yleisesti ottaen neuroosit kehittyvät henkilöille, jotka ovat eläneet lapsuutensa ahdistavissa olosuhteissa.

        Rellun kohdalla kuitenkin on niin, että avioerojen ja lehtolapsien, sekä mielivaltaisen kurin yhdistelmäon jotain sellaista, mikä löytyy jokaisen seksuaalisarjamurhaajan lapsuudesta.
        Kysehän ei olelasten vastuuseen kasvattamisesta, vaan vastuuttomuuden projektiosta; rellu on kasvatettu sisäisesti vastuuttomaksi ja nyt hän kostaa tämän omillelapsilleen, siirtämällä vuosia kestävällä projektiolla heihin oman vastuuttomuuden tunteensa.

        Oikea kasvatusmenetelmä olisi katkaista rellulta niskat.


      • et tiedä mitääään!
        voopotin kirjoitti:

        No koska en kykene liittämään Murria tähän sun skeneen mitenkään. :)

        En tajua mitä sä haet multa tällä Murri kyselyllä?

        Koulu voi tappaa luovuuden, perkeIe!


      • mene pois
        dazu kirjoitti:

        "En pelkää. Neuroosit aiheutuu turvattomuudesta ja rajattomuus aiheuttaa turvattomuutta."

        Neuroosit johtuu liiasta ankaruudesta vanhempien taholta, jopa mielivaltaisesta ankaruudesta ja neuroosit ovat sopeutumista tuohon ankaruuteen. Lopulta neuroosi ei kuitenkaan voi laueta ilman 12-24kk ikäisenä tapahtunutta traumaa, johon ikään neuroosissa on fiksaatio.
        Yleisesti ottaen neurooseissa on kyse sopeutumisesta itseä rajoittavaan ympäristöön, jolloin kehittyy minän puolustusmekanismit, joilla torjutaan omat impulsiot erittäin tehokkaasti.
        Yleisesti ottaen neuroosit kehittyvät henkilöille, jotka ovat eläneet lapsuutensa ahdistavissa olosuhteissa.

        Rellun kohdalla kuitenkin on niin, että avioerojen ja lehtolapsien, sekä mielivaltaisen kurin yhdistelmäon jotain sellaista, mikä löytyy jokaisen seksuaalisarjamurhaajan lapsuudesta.
        Kysehän ei olelasten vastuuseen kasvattamisesta, vaan vastuuttomuuden projektiosta; rellu on kasvatettu sisäisesti vastuuttomaksi ja nyt hän kostaa tämän omillelapsilleen, siirtämällä vuosia kestävällä projektiolla heihin oman vastuuttomuuden tunteensa.

        Oikea kasvatusmenetelmä olisi katkaista rellulta niskat.

        Vittu sä dasu oot torvi!


      • :( kirjoitti:

        Nono. Ei kai noin kovakurisia kouluja Suomessa ole? :(

        Ylä-asteella homma meni niin, että jos oli läksyt tekemättä, niin siitä sai ns. merkinnän ja jos merkintöjä kertyi sen jotain 50 kasaan, niin tervemenoa tarkkikselle. Merkintöjähän tuli muistakin asioista, kuin läksyjen tekemättäjättämisistä.
        Kyllä mulla oli varmasti kerran viikossa läksyt tekemättä, mutta aika harvoin siitä jäin kiinni. Niin, ja usein sitä sitten paikkailtiin, tekemällä läksyt ennen tunnin alkua sillain osittain. Joskus pystyin ne tekemään tunnillakin ennen, kuin ope tarkisti läksyt.


      • voopotin kirjoitti:

        Sähän tulkitset nyt ihan mielivaltaisesti Relan kirjoituksia. Eihän se missään kohtaan sanonu olevansa mikään tyranni kasvattajana ja vanhempana. Ihan oikeessa Rela minusta on, lapset tarvii rajoja ja rakkautta. Jos ei niillä oo riittävästi rajoja asioissa joissa tulee olla, kun ne niitä rajojaankin hakee, niin muksut voi tulkita sen rajattomuuden rakkaudettomuutena.

        Ja vanhempansa välinpitämättöminä. Viimeistään aikuisena saa kuulla, ei meiän porukat koskaan välittäny mitä mä teen tai missä mä meen. Ei niit oo koskaan kiinnostanu mun asiat tai tekemiset.

        Kyl sopivasti vastuunottamisen opettelua ja sen mukaan vapauttakin, kun homma toimii. Onko se nyt sitten hienoo, jos mukulat ei koskaan opi olemaan lestissään missään asiassa?

        Luovia boheemeja joo, mutta vastuuta niiltäkin odotetaan.

        "Jos ei niillä oo riittävästi rajoja asioissa joissa tulee olla, kun ne niitä rajojaankin hakee, niin muksut voi tulkita sen rajattomuuden rakkaudettomuutena."

        Höpöhöpö! Vähän realismia kehiin! Ei kovan kurin puute tarkoita sitä, että lapsi kokisi olevansa vailla rakkautta.
        Kun puhutaan siitä, että rajat on rakkautta, tarkoitetaan, että jos äiti on kadun kulmassa myymässä itseään ja näkee lastaan kerran viikossa, niin silloin lapsi on jäänyt vaille rajoja ja välittämistä. Se on asia, mikä ei liity tähän mitenkään.


      • mene pois kirjoitti:

        Vittu sä dasu oot torvi!

        Noh, näitä relluja on muitakin vastaan ja niille ainoa oikea kasvatus olisi vetää turpaan joka kerta, kun aukaisee suunsa, tai tekee jotain. Vasta kymmenien vuosien tällaisen kasvatuksen jälkeen tyyppi tajuaa, että hänen motiivinsa ovat pahoja ja hänen pitää mennä itseensä korjaamaan ne aivan perustavanlaatuisienkin toimintojen taustalla olevat asiat, pelastaakseen itsensä.


      • :(
        dazu kirjoitti:

        Ylä-asteella homma meni niin, että jos oli läksyt tekemättä, niin siitä sai ns. merkinnän ja jos merkintöjä kertyi sen jotain 50 kasaan, niin tervemenoa tarkkikselle. Merkintöjähän tuli muistakin asioista, kuin läksyjen tekemättäjättämisistä.
        Kyllä mulla oli varmasti kerran viikossa läksyt tekemättä, mutta aika harvoin siitä jäin kiinni. Niin, ja usein sitä sitten paikkailtiin, tekemällä läksyt ennen tunnin alkua sillain osittain. Joskus pystyin ne tekemään tunnillakin ennen, kuin ope tarkisti läksyt.

        Hyvä poika. :) Minkä takia sitten jätit läksyt tekemättä? Olitko murrosiän maingeissa vai oliko muuta, mielenkiintoisempaa, puuhaa?


      • et tiedä mitääään!
        dazu kirjoitti:

        "Jos ei niillä oo riittävästi rajoja asioissa joissa tulee olla, kun ne niitä rajojaankin hakee, niin muksut voi tulkita sen rajattomuuden rakkaudettomuutena."

        Höpöhöpö! Vähän realismia kehiin! Ei kovan kurin puute tarkoita sitä, että lapsi kokisi olevansa vailla rakkautta.
        Kun puhutaan siitä, että rajat on rakkautta, tarkoitetaan, että jos äiti on kadun kulmassa myymässä itseään ja näkee lastaan kerran viikossa, niin silloin lapsi on jäänyt vaille rajoja ja välittämistä. Se on asia, mikä ei liity tähän mitenkään.

        Juuri niin!


      • :( kirjoitti:

        Hyvä poika. :) Minkä takia sitten jätit läksyt tekemättä? Olitko murrosiän maingeissa vai oliko muuta, mielenkiintoisempaa, puuhaa?

        Luultavasti oli paljon läksyjä sillä kertaa, enkä jaksanut, tai ehtinyt kaikkia tehdä. Voipi olla, että tein vaikka osan läksyistä(minkä ehdin) ennen harrastukseen menoa ja sieltä tullessa olin liian väsynyt...


      • :(
        dazu kirjoitti:

        Luultavasti oli paljon läksyjä sillä kertaa, enkä jaksanut, tai ehtinyt kaikkia tehdä. Voipi olla, että tein vaikka osan läksyistä(minkä ehdin) ennen harrastukseen menoa ja sieltä tullessa olin liian väsynyt...

        Voi prkl:( Oliko pakko harrastaa jotain? Halusitko?


      • :( kirjoitti:

        Voi prkl:( Oliko pakko harrastaa jotain? Halusitko?

        Halusin kyllä. Ei mua ylä-asteikäisenä enää olisi voitu harrastukseen pakottaa. Lopetin harrastuksen, koska se tuntui vievän liikaa aikaa. Viikolla kuitenkin aika kortilla...


      • dazu kirjoitti:

        "Jos ei niillä oo riittävästi rajoja asioissa joissa tulee olla, kun ne niitä rajojaankin hakee, niin muksut voi tulkita sen rajattomuuden rakkaudettomuutena."

        Höpöhöpö! Vähän realismia kehiin! Ei kovan kurin puute tarkoita sitä, että lapsi kokisi olevansa vailla rakkautta.
        Kun puhutaan siitä, että rajat on rakkautta, tarkoitetaan, että jos äiti on kadun kulmassa myymässä itseään ja näkee lastaan kerran viikossa, niin silloin lapsi on jäänyt vaille rajoja ja välittämistä. Se on asia, mikä ei liity tähän mitenkään.

        Höpö höpö itelles vaan. Sinä kaipaat realismia peliin, koska sä liioittelet asiaa. Mä en puhunut mistään armeijan kurista ja en usko, että Rellukaan siitä puhui. Että kakarat pidetään nyrkillä tyyliin kurissa ja ollaan ihan Hitlereitä niitä kohtaan.

        Sä olet selkeesti vähän pihalla mitä tässä kurilla tarkoitetaan ja rajoilla ja rakkaudella. Vedät överiksi ja äärimmäisilleen. Etkö sä tajua mitään lepsun ja sairaan kurittajan välimallia?

        Kyllä mä tiedän kaveripiiristäkin ihmisiä jotka aina valitti ettei vanhemmat oo koskaan välittäneet missä he pyörii ja mitä he tekee. Ojentaa tukon rahaa käteen ja mees nyt siitä kylille. Kyllä ne lapset kasvaa ittekseen, vanhemman ei tartte yhtään olla tukena.

        No miksi sä sotket tähän jotain mikä ei alkuunkaan ees liittynyt siihinkään mistä oli kyse edes? Puurot ja vellit sekaisin?

        Määrittele mitä sulle on kuri? Huutamista, pakottamista ja pieksämistä vai?


      • et tiedä mitääään! kirjoitti:

        Koulu voi tappaa luovuuden, perkeIe!

        Voi tappaa, mutta pitääkö ottaa koulu niin äärimmäisellä tavalla? Etkö sä itse kykene suhteuttamaan koulun merkitystä sun innovaatiosi kanssa balanseen? :)


      • septembe kirjoitti:

        Älä mene! *pliiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiis*

        Suutuitko?

        Kyllä mun piti mennä, koska velvollisuudet kutsui. En suuttunu.

        Ja mitä siihen luovuuteen tulee, niin kyllä meidän kersat ainakin osaa olla luovia. Muiden kersoista en edelleenkään tiedä.


      • voopotin kirjoitti:

        Höpö höpö itelles vaan. Sinä kaipaat realismia peliin, koska sä liioittelet asiaa. Mä en puhunut mistään armeijan kurista ja en usko, että Rellukaan siitä puhui. Että kakarat pidetään nyrkillä tyyliin kurissa ja ollaan ihan Hitlereitä niitä kohtaan.

        Sä olet selkeesti vähän pihalla mitä tässä kurilla tarkoitetaan ja rajoilla ja rakkaudella. Vedät överiksi ja äärimmäisilleen. Etkö sä tajua mitään lepsun ja sairaan kurittajan välimallia?

        Kyllä mä tiedän kaveripiiristäkin ihmisiä jotka aina valitti ettei vanhemmat oo koskaan välittäneet missä he pyörii ja mitä he tekee. Ojentaa tukon rahaa käteen ja mees nyt siitä kylille. Kyllä ne lapset kasvaa ittekseen, vanhemman ei tartte yhtään olla tukena.

        No miksi sä sotket tähän jotain mikä ei alkuunkaan ees liittynyt siihinkään mistä oli kyse edes? Puurot ja vellit sekaisin?

        Määrittele mitä sulle on kuri? Huutamista, pakottamista ja pieksämistä vai?

        Kyllä relaxi tuossa määritteli kurin ja sinä määrittelit sen välittäväksi kuriksi. Minusta tuo on aika yli vedettyä, jos jokainen läksyjen tekemättäjättäminen johtaa rangaistukseen kotona.
        Tämäntyyppistä löytyy yleensä epävakaiden narkkarinnussijatyttöjen perhetaustalta. Tyttö on koko lapsuutensa elänyt hyökkäyksen alla ja alkaa etsimään uutta hyökkääjää puolisokseen, ihailee hyökkääjää ja haluaa olla sellainen itse.


      • dazu kirjoitti:

        Kyllä relaxi tuossa määritteli kurin ja sinä määrittelit sen välittäväksi kuriksi. Minusta tuo on aika yli vedettyä, jos jokainen läksyjen tekemättäjättäminen johtaa rangaistukseen kotona.
        Tämäntyyppistä löytyy yleensä epävakaiden narkkarinnussijatyttöjen perhetaustalta. Tyttö on koko lapsuutensa elänyt hyökkäyksen alla ja alkaa etsimään uutta hyökkääjää puolisokseen, ihailee hyökkääjää ja haluaa olla sellainen itse.

        Mä taas tulkitsen tuon Relan ajatuksen siten, että hänen lapset tietää että jos he laiminlyövät omat tehtävänsä, että siitä seuraa jotain. Kuten hän itse kirjoittaa.

        "Tietokoneen käyttöoikeus pois, kännykkä pois, pelikonsoli pois jne. määräajaksi joka on vaihdellut viikosta kuukauteen. Noin esimerkiksi."

        Voitko sinä töissäkään laiminlyödä tehtäviäsi niin, ettei siitä seuraa mitään sanktiota? Entä jos lapsena opit että saan tehdä mitä vaan, eikä siitä koskaan seuraa mitään?

        Tässä tapauksessa ne on juuri koulutehtäviä vaikkapa. Koulussa joutuu ottamaan vastuuta omista tehtävistään, eikö se nyt oo ihan selvää?

        Jos joskus jää läksyt tekemättä, niin pitäiskö se katsoa välillä läpi sormien ja välillä taas rangaista? Eikö se oo aika epäjohdonmukaista?

        Tänään saa tehä kuinka haluaa ja huomenna ei. Jojoilua. Tänään voi mennä töihin ja huomenna ei huvita. Oikeestaan vois pitää rokulipäivää koko loppuviikon, kun ei huvita.

        Missä on vastuu omista tehtävistä?

        Tuliko susta tollanen kovan kurin takia vai vanhemman välinpitämättömyyden vuoksi, jos saan kysyä?


      • voopotin kirjoitti:

        Mä taas tulkitsen tuon Relan ajatuksen siten, että hänen lapset tietää että jos he laiminlyövät omat tehtävänsä, että siitä seuraa jotain. Kuten hän itse kirjoittaa.

        "Tietokoneen käyttöoikeus pois, kännykkä pois, pelikonsoli pois jne. määräajaksi joka on vaihdellut viikosta kuukauteen. Noin esimerkiksi."

        Voitko sinä töissäkään laiminlyödä tehtäviäsi niin, ettei siitä seuraa mitään sanktiota? Entä jos lapsena opit että saan tehdä mitä vaan, eikä siitä koskaan seuraa mitään?

        Tässä tapauksessa ne on juuri koulutehtäviä vaikkapa. Koulussa joutuu ottamaan vastuuta omista tehtävistään, eikö se nyt oo ihan selvää?

        Jos joskus jää läksyt tekemättä, niin pitäiskö se katsoa välillä läpi sormien ja välillä taas rangaista? Eikö se oo aika epäjohdonmukaista?

        Tänään saa tehä kuinka haluaa ja huomenna ei. Jojoilua. Tänään voi mennä töihin ja huomenna ei huvita. Oikeestaan vois pitää rokulipäivää koko loppuviikon, kun ei huvita.

        Missä on vastuu omista tehtävistä?

        Tuliko susta tollanen kovan kurin takia vai vanhemman välinpitämättömyyden vuoksi, jos saan kysyä?

        Tuli vaan mieleen, kun susta tulee tunne että sulla olis pakkoneurooseja ja persoona vaahtoaa kuin epileptisen suu.


      • dazu kirjoitti:

        Kyllä relaxi tuossa määritteli kurin ja sinä määrittelit sen välittäväksi kuriksi. Minusta tuo on aika yli vedettyä, jos jokainen läksyjen tekemättäjättäminen johtaa rangaistukseen kotona.
        Tämäntyyppistä löytyy yleensä epävakaiden narkkarinnussijatyttöjen perhetaustalta. Tyttö on koko lapsuutensa elänyt hyökkäyksen alla ja alkaa etsimään uutta hyökkääjää puolisokseen, ihailee hyökkääjää ja haluaa olla sellainen itse.

        Välittäväksi kuriksi mä määrittelen johdonmukaisen käyttäytymisen ja sovitut säännöt. Vaikka mä olenkin sitä mieltä, että säännöt on alunperin keksitty just siks, että tyhmemmätkin tajuis olla jämptejä.

        Ohjeeksi miten ois hyvä toimia häsläämättä. Mut lapsethan just tarttee ohjeeksi untuvikkomaisuuttaan tiettyjä sopimuksia ja sääntöjä, kunne itselle kasvaa se vastuunkantamisen käsitys. Onhan se mustakin kivaa, kun saan olla välillä villisti ja vapaasti, vallankin kotonani. Mutta kun mä lähden ovestani ulos astuu voimaan tietyt äänettömät säännöt ihmisten keskuudessa.

        Mä en voi esimerkiksi liikenteessä luoda ihan omia sääntöjä ja jättää huomioimatta muita tielläliikkujia. Mun tarvii ottaa vastuu myös heidän turvallisuudestaan omalla ajokäytökselläni. Voisihan mä tänään päättää, että ajan kaikkia punaisia päin kahtasataa ja näyttelen kansainvälisiä sormimerkkejä heille ikkunasta.

        No arvaa saako siitä sanktioita jos jää kii? Mä en oo noudattanut yhteisiä sääntöjä. Harmittaahan mua kun oisin halunnut kaahata ja mennä valoista juuri punaisilla enkä vihreillä. Mutta siihin on olemassa syy miksi niin en voi mennä ja tehdä ja jos meen ja teen siitä seuraa mulle jotain. Jos jään kiinni.

        No jos mä jätän läksyt tekemättä, koska mua ei huvita niitä tehdä. Mä miellumin fillaroin koko illan koulun jälkeen. Koulu on ihan paskaa ja tyhmää, vaikka oppimisen ja koulun suorittamisen kannalta olis tärkeetä tehdä niitä tehtäviä osoittaakseen, että asiaa on funtsittu. Tehtävät on tehty.

        Niin onko se sitten oikein, että osan tarttee ne tehdä ja osa jättäs aina ne tekemättä? Mitäs jos mä en halua osallistua kokeisiinkaan, niin meenkö mä koulun asettamien vaatimusten ja ehtojen mukaan silloin? Vai laiminlyönkö mä niitä, koska mulla on oikeus ajella punaisiakin päin, vaikka muilla ei ole?

        Voithan sä aina jättää tehtävät laiskuuttasi ja haluttomuuttasi tekemättä, etkä ehkä jää yhtään tyhmemmäksi vaikket niitä aina tee. Mutta toimitko sä silloin vastuullisesti?

        Okei, mä tiedän että kouluissa on usein paperihommia vähän liikaakin. Jotakin luovuutta kaivattas tehtävien suorittamiseen ja antamiseen. Kaikki ei oo kynä ja paeri ihmisiä. Sen mä tajuan. Mutta se muutos taas pitäs saada kouluihin vakioksi, että paperihommien sijaan tehtäviä tehtäs jollain mielekkäämmällä tavalla.

        Mikä motivois niitäkin jotka ei oo paperi ja kynä ihmisiä. Mutta kai sä tajuat että tehtävien tekeminen opettaa vastuuta omista hommistaan? Itelle sä teet hallaa, jos et sä kykene osoittamaan että sä edes yritit sen sijaan, että sä paskat nakkaat. Sulle se oppi tulee ja tarjotaan. Jos et sä sitä halua, niin sulta se pois jää.

        Mä tiiän, että tämmösille oppilaille on jossain kouluissa tarjolla vaihtoehtoisia oppimismuotoja. Näille jotka ei oo tyhmiä, eikä laiskoja muttei niitä kiinnosta paperit ja kynä.


      • voopotin kirjoitti:

        Välittäväksi kuriksi mä määrittelen johdonmukaisen käyttäytymisen ja sovitut säännöt. Vaikka mä olenkin sitä mieltä, että säännöt on alunperin keksitty just siks, että tyhmemmätkin tajuis olla jämptejä.

        Ohjeeksi miten ois hyvä toimia häsläämättä. Mut lapsethan just tarttee ohjeeksi untuvikkomaisuuttaan tiettyjä sopimuksia ja sääntöjä, kunne itselle kasvaa se vastuunkantamisen käsitys. Onhan se mustakin kivaa, kun saan olla välillä villisti ja vapaasti, vallankin kotonani. Mutta kun mä lähden ovestani ulos astuu voimaan tietyt äänettömät säännöt ihmisten keskuudessa.

        Mä en voi esimerkiksi liikenteessä luoda ihan omia sääntöjä ja jättää huomioimatta muita tielläliikkujia. Mun tarvii ottaa vastuu myös heidän turvallisuudestaan omalla ajokäytökselläni. Voisihan mä tänään päättää, että ajan kaikkia punaisia päin kahtasataa ja näyttelen kansainvälisiä sormimerkkejä heille ikkunasta.

        No arvaa saako siitä sanktioita jos jää kii? Mä en oo noudattanut yhteisiä sääntöjä. Harmittaahan mua kun oisin halunnut kaahata ja mennä valoista juuri punaisilla enkä vihreillä. Mutta siihin on olemassa syy miksi niin en voi mennä ja tehdä ja jos meen ja teen siitä seuraa mulle jotain. Jos jään kiinni.

        No jos mä jätän läksyt tekemättä, koska mua ei huvita niitä tehdä. Mä miellumin fillaroin koko illan koulun jälkeen. Koulu on ihan paskaa ja tyhmää, vaikka oppimisen ja koulun suorittamisen kannalta olis tärkeetä tehdä niitä tehtäviä osoittaakseen, että asiaa on funtsittu. Tehtävät on tehty.

        Niin onko se sitten oikein, että osan tarttee ne tehdä ja osa jättäs aina ne tekemättä? Mitäs jos mä en halua osallistua kokeisiinkaan, niin meenkö mä koulun asettamien vaatimusten ja ehtojen mukaan silloin? Vai laiminlyönkö mä niitä, koska mulla on oikeus ajella punaisiakin päin, vaikka muilla ei ole?

        Voithan sä aina jättää tehtävät laiskuuttasi ja haluttomuuttasi tekemättä, etkä ehkä jää yhtään tyhmemmäksi vaikket niitä aina tee. Mutta toimitko sä silloin vastuullisesti?

        Okei, mä tiedän että kouluissa on usein paperihommia vähän liikaakin. Jotakin luovuutta kaivattas tehtävien suorittamiseen ja antamiseen. Kaikki ei oo kynä ja paeri ihmisiä. Sen mä tajuan. Mutta se muutos taas pitäs saada kouluihin vakioksi, että paperihommien sijaan tehtäviä tehtäs jollain mielekkäämmällä tavalla.

        Mikä motivois niitäkin jotka ei oo paperi ja kynä ihmisiä. Mutta kai sä tajuat että tehtävien tekeminen opettaa vastuuta omista hommistaan? Itelle sä teet hallaa, jos et sä kykene osoittamaan että sä edes yritit sen sijaan, että sä paskat nakkaat. Sulle se oppi tulee ja tarjotaan. Jos et sä sitä halua, niin sulta se pois jää.

        Mä tiiän, että tämmösille oppilaille on jossain kouluissa tarjolla vaihtoehtoisia oppimismuotoja. Näille jotka ei oo tyhmiä, eikä laiskoja muttei niitä kiinnosta paperit ja kynä.

        Suomi on niin koulukeskeinen yhteiskunta ja maa, että täällä ei juuri töitäkään saa, jos ei ole näyttöä opiskeluista. Myös opintojen suorittamisesta tulleita numeroita ja arvosanoja syynätään tarkkaan.

        No tyhmäähän se jossain hommissa on. Moni osaa käytännössä tehdä työnsä hyvin, vaikka koulupaperit oli täynnä huonoja arvosanoja. Ne voi tulla ihan siitäkin että opettaja kun saa arvioida lapsen ja nuoren opintoja, hän ihmisenä tekee omat päätelmänsä jotka perustuu millon mihinkin. Eikä aina edes rehellisesti opiskelijan kykyihin.

        Pitäs nähdä ne kyvyt sieltä kaiken tehtävien keskeltä ja arvioida kykyjä mm. konkreettisin tehtävin paperin sijaan. Ja niinhän amiksissa esimerkiksi juuri tehdään. Toiset on lukutoukkia ja toiset ei. Mut kaikki käy peruskoulun samoilla periaatteellisilla säännöillä.

        Koulutehtävien tekeminen on yksi tapa osoittaa kykyä ottaa vastuuta tehtävistään. Ja yksi tapa vaatia opiskelijaa osoittamaan vastuullisuutensa ja mielenkiintonsa asiaa kohtaan. Luovuutta ei ole pakko tappaa koulussakaan eikä koulunkaan. Sehän on opettajista ja koulu näkemyksistä kiinni. Mitä peruskoulujen opetuksesta asetetaan ja vaaditaan.

        Sitä tyyliä voidaan kehittää, jos joku homma osoittautuu huonoksi ja epäkiinnostavaksi tavaksi.


      • pohdin
        relaxed_eyes kirjoitti:

        Tietokoneen käyttöoikeus pois, kännykkä pois, pelikonsoli pois jne. määräajaksi joka on vaihdellut viikosta kuukauteen. Noin esimerkiksi.

        Kyllä meillä kasvatetaan lapset siihen, että vapauksia on rajattomasti jos osaa kantaa vastuunsa velvoollisuuksistaan. Jos ei kanna vastuutaan niin sitä mukaa otetaan sitten niitä vapauksia pois. Niin se toimii aikuistenkin yhteiskunta ja siinä kersojenkin täytyy oppia toimimaan.

        No ei ihme että lapset varastelee nykyään, kun vanhemmat varastaa heiltä. Juuri tällaisten moraalin rappion tähden haluaisin pois tästä maasta


      • pohdin kirjoitti:

        No ei ihme että lapset varastelee nykyään, kun vanhemmat varastaa heiltä. Juuri tällaisten moraalin rappion tähden haluaisin pois tästä maasta

        Luulenpa ettet sinä maata vaihtamalla kasvattamisesta eroon pääse. Etkä varkauksista. Monessa muussa maassa vaan aikuiset varastelee vielä enemmän lapsien kanssa. :)


      • dazu kirjoitti:

        "Etkö pelkää, että lapsesta tulee pakkoneurootikko, anorektikko, bulimikko tms. tuollaisen seurauksena?"

        Ei noin kova ja aggressiivinen kuri johda pakkoneuroottisuuteen, mutta tytöillä siitä seuraa epävakaa persoonallisuushäiriö.
        Relaxed_eyesillä on narsistinen persoonallisuushäiriö ja sellaisen miehen kaikista tyttäristä tulee epävakaita, lukuunottamatta kuopuspään lapsia, joista tulee narsisteja, tai psykopaatteja.

        Pojat eivät välttämättä niin voimakkaasti reagoi narsistiseen isään.

        Rellun palstalle esittämä asenne on projektio; esitetään palstalle leppoista, kun todellisuudessa ollaan julmia ja tiedetään se itsekin ja hävetään sitä. Kuitenkin, kun ihmettlin rellun lepsuutta, hän uskalsi rohkeasti paljastaa totuuden ilman häpeää, kun älysikin, että julmuutensa hyväksytympää, kuin imagonsa lepsuna vanhempana.

        Oletko vapaan kasvatuksen puolestapuhuja vai tuote? :)


      • voopotin kirjoitti:

        Luulenpa ettet sinä maata vaihtamalla kasvattamisesta eroon pääse. Etkä varkauksista. Monessa muussa maassa vaan aikuiset varastelee vielä enemmän lapsien kanssa. :)

        Niin ja se kasvattaminen on vielä rakempaa, kuin suomessa.


    • Minimivaatimus on se, että lapsi yrittää parhaansa. Jos jostain aineesta on yleensä tullut kasia, ysiä ja nyt tulee seiska, alan valpastua. Kun lapsen yhdestä aineesta on tullut joskus kutonen kokeessa, olen ottanut opettajaan yhteyttä Wilmassa, ehdottanut tukiopetusta ja kiinnittänyt erityistä huomiota niiden läksyjen tekemiseen, auttanut niissä (tai isänsä on auttanut, kun on parempi siinä aineessa). Vanhempi lapsi kyllä muutenkin pyytää kuulustelemaan läksyjään usein. Ta molemmatkin, mutta nuoremmalla ei ole vielä mitään numerotodistuksia tai kokeita. Toki ymmärrä tuon kutosen, kaikki ei ole hyviä kaikissa aineissa, mutta silti pitää yrittää.

      En oikeastaan toivo lapselleni "hikariutta", eli liian hyviä numeroita, ainakaan tässä vaiheessa, enkä myöskään huonoja numeroita, mutta nämä on vaan salaisia toiveita, joita en ääneen lausu. Kannustan lasta koulun käynnissä.

      Läksyjen tekemättä jättämisestä tulee päivän tai parin tietokone (=peli) kielto. Silloin on keskitytty liikaa huvitteluun.

    • pohdin

      No en ikinä pistäis lastani kouluun, ettei se kärsi niin kuin minä jouduin kärsimään. En ymmärrä miksi ihmiset yleensä tekee niin. Valtio kultti valtio kultti. Opetan ite lukemaan loput se voi vilkaista wikipedista jos kiinnostaa

    • vanhempi x: En hyväksy lapseni keskiarvoa
      ope: Selvä. Mikä sen pitäs olla?
      x: 8,68
      ope: 8,68-7,12 = 1,56 eli se on sitten 15 600 euroa

      Meilläkään ei olla nuukia.

      • Tosta tuli mieleen, että mua kyllä vähän arveluttaa oikeasti toi tukiopetuksen pyytäminen. Toivon, että se tukiopetukseen ohjaaminen tulisi enemmän opettajan taholta ja toki on tullutkin usein.


      • yybee kirjoitti:

        Tosta tuli mieleen, että mua kyllä vähän arveluttaa oikeasti toi tukiopetuksen pyytäminen. Toivon, että se tukiopetukseen ohjaaminen tulisi enemmän opettajan taholta ja toki on tullutkin usein.

        Poliittisesti korrektina aikana ei yksilöä (= oppilas) saa syyllistää - esim. tarjoamalla tukiopetusta. Rohkeimmat opettajat tunnustavat vanhemmille huonoutensa (= lapsen heikko koulumenestys) ja esittävät halukkuutensa korvata laiminlyönti lisäopetuksella.


      • ttuplai kirjoitti:

        Poliittisesti korrektina aikana ei yksilöä (= oppilas) saa syyllistää - esim. tarjoamalla tukiopetusta. Rohkeimmat opettajat tunnustavat vanhemmille huonoutensa (= lapsen heikko koulumenestys) ja esittävät halukkuutensa korvata laiminlyönti lisäopetuksella.

        Juu, noin just pelkään opettajan ajattelevan, oikeasti siis :D Ei ole opettajan vika, jos matikka on pepusta. Se nyt vaan on.


      • superäitee
        ttuplai kirjoitti:

        Poliittisesti korrektina aikana ei yksilöä (= oppilas) saa syyllistää - esim. tarjoamalla tukiopetusta. Rohkeimmat opettajat tunnustavat vanhemmille huonoutensa (= lapsen heikko koulumenestys) ja esittävät halukkuutensa korvata laiminlyönti lisäopetuksella.

        Lisäopetusta lisämaksusta, tietenkin! Eiväthän koulun tukituntiresurssit riitä siihen, että seiskan oppilaista piiskataan kiitettävän oppilaita, vaikka vanhemmat kuinka "tietäisivät", että kiitettävä on lapsen todellinen luonto.


    • täysin vapaata

      Siis ei vaatimuksia. Oppivelvollisuus pitää tietty suorittaa, mutta kouluun ei ole pakko mennä. tosin lapset jo ovat sen suorittaneet. yliopisto- ja lukio-opiskelijoita nykyään.

      Opiskelujen suhteen myös täysi vapaus. Aina voi tulla kotiin metsätöihin, jos ei maailman menot kiinnosta.

    • 7ygv

      Olin pudota tuolilta, kun Super-Marjon tytär kertoi todistuksessaan olevan pelkkiä kymppejä. Ainoastaan käyttäytyminen oli 9.

      Uskomatonta. On olemassa opettajia, jotka eivät koskaan anna kiitettäviä. Yksi tällainen jopa tapettiin Suomessa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      130
      1355
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      101
      876
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      713
    4. 51
      605
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      13
      511
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      484
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      451
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      417
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      175
      384
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    Aihe