Hieno kirjoitus eläinoikeuksista

R-Sirkka

Tässä osoitteessa:

http://jukkahankamaki.blogspot.fi/search/label/Eläintensuojelu

Hankamäki osoittaa, että eläintensuojelu usein keskittyy marginaalisiin kysymyksiin kuten turkistarhaus. Eläinsuojelupiireihin hakeutuvat usein myös rajattoman maahanmuuton kannattajat yms.

Hauskoja lukuhetkiä.

17

116

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • o_______0

      Voi ei, ihan kamala, oikeasti, onko toi tosissaan kirjoitettu.

      Mikä ihminen muuten on jos ei ole eläin? Kasvi?

    • zenpeikko

      Luokattoman huono kirjoitus. Joko trolli, tai sitten tyyppi yrittää vaan puhua asioista joista ei tiedä mitään. Ja tuo tyyppi vielä kutsuu itseään filosofiksi? Sehän leimaa ihmisryhmiä jo otsikosta alkaen, ja kaikki objektiivisuus lentää ikkunasta ulos... Hirveä määrä olettamuksia, ennakkoluuloja, yleistyksiä, myyttejä, ja vanhaa kunnon halveksuntaa. En vaan pysty suhtautumaan tohon tyyppiin vakavasti.

      • No mutta -

        On totta, että ihmiset ovat vieraantuneet luonnosta. Ihmiset eivät aina tunne luonnossa kasvavia kasveja ja eläinten tunnistaminenkin tuottaa joillekin vaikeuksia.
        Itse en ainakaan antaisi lasten repiä verhoja tai vahingoittaa huonekaluja ja olen pomo koiralleni. Koiran täytyy totella minua ja ruokin ja hoidan koiraa. Se tuntuu hassulta, että hankkisin koiralleni muotivaatteita ja maalaisin kynnet - ei sovi ajatusmaailmaani. Lapselleni, jos olisin rikas, voisin ostaa merkkivaatteita, mutten osta merkkivaatteita.

        En tosiaankaan voisi kuvitella, että koirani olisi minun pomo ja toimisin koirani ehdoilla. En salli, että koirani vahingoittaisi toisia eläimiä tai ihmisiä.


    • zenpeikko

      Mun mielestä melkeen mikään luontoon liittyvä argumentaatio ei ole kovin tukevalla pohjalla. Sillä voi perustella melkeen mitä tahansa, koska luonnossa tapahtuu melkeen mitä tahansa. Yleensä se perustuukin vähän samanlaiseen "rusinat pullasta"-asenteeseen kuin Raamattuargumentointi.

      Siksi myös ihmiset, jotka puhuvat "luonnosta vieraantumisesta" jossakin kohtaa puhuvat ristiin. Siitä on tullut vähän sellainen lentävä lause, jota heitellään sen merkitystä liiemmin miettimättä.

      Onneksi meillä ei nykyään ole mitään tarvetta pitää luontoa mittarina. Kunnioitan kyllä sellaisten ihmisten tietoutta jotka kasveja osaavat tunnistaa, mutten koe että oma tietämättömyyteni (eläimiä sentään tunnistan itsekin) olisi mikään vika sen enempää kuin maanviljelijän tietämättömyys metroaikatauluista. Kyse on siitä, mikä on kullekin relevanttia informaatiota.

      Mun mielestä luonnosta vieraantumista on enemmänkin se, että me myrkytetään itseämme kaikenlaisilla turhilla kemikaaleilla huvittelu- ja turhamaisuustarkoituksessa ja lievitämme oireita lisäkemikaaleilla, heikennämme ylilääkityksellä ja ylihygieenisyydellä vastustuskykyämme, ja jalostamme eliöistä (myös itsestämme) kantoja jotka eivät tulisi omillaan toimeen. Ja sitten puhutaan luonnosta vieraantumisesta. Pöh :)

      PS. Tää ei ollut kritiikkiä "No muttaa" kohtaa, vaan yleistä paasaamista luontoargumentaatiosta joka itseäni ottaa päähän. Kritisoisin kuitenkin tällaisten mitäänsanomattomien nimimerkkien käyttöä :P

      • No mutta -

        No mutta onhan tärkeää tietää luonnossamme olevista kaveistakin. Jos et tiedä, millainen on neidonkenkä tai suoneidonvaippa ja menet keräämään niitä. Nämä ovat suojeltavia kasveja ja niitä ei saa kerätä.
        Erilaisissa tapahtumissa lapsilla on mahdollisuus tutustua maatilojen eläimiin ja ne tilaisuudet ovatkin lasten mieliin. Lapset saavat rapsutella eläimiä ja jutella niille. Siten lapset oppivat tuntemaan eläimiä muutenkin kuin kuvia katselemalla kirjoista.


    • zenpeikko

      Kuten sanoin, relevanttia infoa. Mä en yleensä keräile kasveja :)

      Eläinten tehtävä ei muuten ole miellyttää ihmisiä, eivätkä ne ole olemassa ihmistä varten. En myöskään koe että pitkälle jalostettujen, vankeudessa elävien eläinten näkeminen edistäisi luontosuhdetta :)

      Päinvastoin, jos sitä tuotantoketjua ei näytetä ja selitetä kokonaisuudessaan, niin sillähän niitä myyttejä pidetään yllä.

      • Kiinnostunut...

        Jos on kiinnostunut kasveista ja eläimistä, niin niiden tunnistaminen on hyväksi. Luonnosta voimme kerätä monenlaisia yrttejä ravinnoksemme ja ne ovat hyviä ja jopa terveytemme hoitoon voimme käyttää yrttejä.
        On myös kiintoisaa nähdä eläviä tiikereitä, leijonia, sarvikuonoja jne. Lintuja on maailmassa monenlaisia ja -kokoisia. Mielestäni eläinten näkeminen edistää luontosuhdetta.

        Suomessa tuotantotiloilla voimme nähdä monenlaisia eläimiä aina kukoista ja kanoista lähtien.
        Lapset ja myös aikuisetkin saavat nähdä, kuinka lammasta keritään tai miten maitoa saadaan lehmästä. Selitetään, mikä on vasikka, hieho, sonni, lehmä ym. Voimme myös seurata eläinten laitumellelaskua.
        On myös tiloja, joista voimme ostaa jäätelöä, lihaa, kananmunia, maitoa, vihanneksia ym.
        Voimme nähdä viljeltyjä peltoja, mistä tulee ruokaa eläimille ja/tai ihmisille.


    • zenpeikko

      Kyllä munkin mielestä olis kiintoisaa nähdä eläimiä, mutta eläintarhoihin en niitä halua. Se mun kiinnostus ei vaan ole riittävä peruste pitää eläimiä vangittuna. Mun henkilökohtanen hupi ei itseasiassa ole peruste yhtään millekään. Kyllä sitä voi nautiskella ihan ilman hyväksikäyttöäkin :)

      Eläimiäkin näkee dokkareissa, ihan niiden oikeissa ympäristöissä ja oikeassa elämässä. Saalistamassa, laiduntamassa, ja niin edelleen. Ei missään aitauksessa flegmaattisena syömässä valmiina tarjottua ruokaa. Tanssivat karhut ymv. alkaa olemaan historiaa, ja nyt muutkin sirkuseläimet. Ajan kysymys milloin eläintarhat seuraavat perässä. Delfinaariothan on niiden "isä" jo tuominnut...

      Nyt ollaankin jo näköjään unohdettu se "luonnosta vieraantuminen", ja ihan hyvä niin. Paitsi että samoja myyttejä edelleen pidetään yllä. Eläimillä on kivaa, ja lihat/munat/jne myy setä näteissä paketeissa. Lapsille tarjoillaan siloteltu kuva maailmasta, joka on oikeasti kylmää bisnestä ja vaatii pelkästään Suomessa uhrikseen miljoonia eläimiä vuosittain. Ihan vain siksi, että ihmiset saisivat mässäillä. Kaikesta muusta huvituksesta nyt puhumattakaan.

      • Kyselijä...

        Mihin sinä sitten menet katsomaan eläimiä, jos et eläintarhoihin mene? Matkustatko Afrikkaan, Aasiaan, Amerikkaan jne nähdäksesi samoja eläimiä, mitä näet eläintarhoissa? Ihmisiähän kehoitetaan vähentämään lentomatkustamista.

        Metsistä saa paljon ruokaa, kun vain viitsii nähdä vaivaa. Emme tuhoa kasvia vaan keräämme ainoastaan marjat ja kasvi jatkaa kasvuaan antaen seuraavanakin vuonna marjoja hyödyksemme. Kun taas riistämme monilta kasveilta elämän nostamalla koko kasvin maasta.

        Lapset voivat nähdä jopa eläimen syntymsen tai ovatpa nähneet myös kuolemisen ja osaavat suhtautua asiaan luonnollisesti. Ei siis ole järkyttävää....

        Täytyyhän lemmikkieläimiäkin lopettaa, niin miksei myös tuotantoeläimiä?


    • zenpeikko

      Mä en vaan sit mene katselemaan eläimiä. Tai sit katselen dokkareita, jos siltä tuntuu. Se että haluisin tehdä jotain ei tarkoita sitä että niin saa tai pitää tehdä. Pitää punnita seurauksia. Tässä kohtaa mun tarpeet ei riitä perustelemaan eläintarhojen ylläpitoa.

      Ilkka Koivisto (entinen Korkeasaaren johtaja):
      Koiviston mukaan tapamme kohdella eläimiä on korutonta kertomaa itsestämme.

      - Hyväksymme tietoisesti asioita, joista tiedämme, etteivät ne ole oikein. Jo itsekunnioituksemme vuoksi näin ei pitäisi tehdä, hän pohti HS:n haastattelussa.

      Lemmikkien lopettaminen on tehty inhimillisen näköiseksi, ja lapselle voidaan sanoa "se nukahtaa". Ihan toisen näköistä touhua kuin pulttipyssyllä ampuminen, tai jopa se, että eläimet ripustetaan tuotantolinjalle joka katkoo niiden päät kuten kanoille tehdään, tai kaulavaltimot sioilla. Koirastivut jauhetaan mahdollisesti jopa elävänä. Tuotantoeläinten elämä pyritään suunnittelemaan sellaiseksi, että kaikki on niin tehokasta kuin säännöt suinkin sallivat. Mikään ei kuitenkaan muuta sitä tosiasiaa, että se on systemaattista massamurhaa jossa myötätunnolla ole sijaa.

      PS. Mä en enää tiedä onko mun keskustelukumppani muuttunut, kun jokaisessa on eri nimimerkki...

      • No mutta -

        Eläinlääkärit lopettavat eläimet tavalla tai toisella - olkoon sitten piikki tai pulttipyssy.


    • oikea eläin

      Näytin tuota meiän koiralle ja toivotin hauskoja lukuhetkiä. Ei paljon kiinnostunut, makaa sohvan takana.

    • kaunis valhe

      Lihantuotanto todella on massamurhaa!!! Eläinten pitäminen eläintarhoissa häkeissä, on rääkkäystä. Jopa kotieläinten pitäminen on epäeettistä. Ei kani kuulu häkkiin eikä gerbiili laatikkoon! Ne tarttee paljon tilaa juoksenteluun!!!! Kukaan ei ole eläinten rodunjalostusta vastaan, mutta varjele jos joku mainitsee saman asian koskien ihmisiä. Se on oksat pois!

      Sama pätee kuitenkin ihmisiin. Jokainen lapsi ja ihminen on jollekin bisnestä. Asuminen, sairaalahoito, lääkkeet, matkustelu, aivan kaikki maksaa. Ihmiset on pelkkiä numeroita järjestelmissä, eikä kukaan välitä oikeasti v.ttuakaan "bisneskarjan" asioista. Toisaalta ei sitä voi odottaakaan jos ihmiset kohtelevat eläimiä yhtä huonosti ja ympäristöä! Sitä saa mitä antaa!!!!
      Ihmisiltä on myös liikkuminen evätty ilman rahaa ja rahan saaminen on äärimmäisen hankalaa, silloinkin kaikki menee perusasioihin. Pieni "häkki" kerrostalossa maksaa paljon!!!! Sinne on hyvä passivoitua, surkastuttaa lihakset ja tulla tylsämieliseksi kuten eläimet häkeissä!!!!!!

      On olemassa pienen pieni ryhmä niitä, jotka välittää ja ajattelee! Ne on nimenomaan kasvissyöjät ja "viherpiipertäjät." Aina voi keksiä tekosyitä, mutta totuus ei pala tulessakaan. Suurin osa ihmisistä on petoja eikä välitä kuin omasta navasta!!!! Viherpiiperöt ON OIKEASSA! Se nyt vaan on logiikka eikä sitä vastaan voi inttää vastaan!!!!!!!

      • No niin -

        On massamurhaa repiä kasviksia maasta. Mikä oikeus ihmisillä on repiä kasviksia maasta eikä antaa niiden kasvaa. Kun keräilet marjoja luonnosta, niin säästät kuitenkin kasvit ja voit seuraavanakin vuonna kerätä siitä marjoja.


    • rhtr

      Niin, jonkin pitää kuolla jotta jokin voi elää. Itse perustelisin kasvissyöntiä tai veganismia ympäristönsuojelulla. Maailma voi tuhoutua lehmien piereskelyyn. Itämeri voi täyttyä kanankakasta.

      • Kyselijä...

        Miksi lehmät eivät saa piereskellä ja ihmiset saavat. Ihmisiä on paljon enemmän kuin lehmiä?


    • Eläimenpureskelija

      Vegaanit murhaavat kasveja! Jokaisen sian kuuluu päästä joulupöytään. Pitää tukea lihatuotantoa ja saada nää aktivistit pitämään turpansa tukossa. Pidetään yhdessä huoli että jatkossakin lehmänvauvoja ja sianpoikasia murhataan tuokapöytään. Meidän ja lastemme tähden teurastakaa eläimistä makkaraa ja kaikkea hyvää. On ihanaa syödä kuollutta eläintä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8895
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2643
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2380
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1746
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1497
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      10
      1438
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1237
    Aihe