Voisiko joku auttaa kun minä teen jonkin toistuvan virheen näissä pH-laskuissa. Olen mielestäni noudattanut täysin kirjan ratkaisuohjetta ja tarkastanut kaikki laskun vaiheet useita kertoja ja saan toistuvasti vastaukseksi pH-arvoksi noin 3,5, vaikka kirjan mukaan oikea vastaus olisi 2,57.
"Liuos jonka tilavuus on 75ml, sisältää 15,5 mmol metaanihappoa HCOOH ja 8,5 mmol natriummmetanaattia HCOONa. Laske tämän puskuriliuoksen pH."
Laskemani konsentraatiot: HCOOH 0,2066 mol/l ja HCOONa 0,1133 mol/l.
Sijoitetaan muurahaishapon happovakion kaavaan:
0,1133 X : 0,2066 = 1,8x10^-4, josta
0,1133 X = 3,7188x10^-5, josta
X = 3,282259x10^-4, josta
-log(ans)= 3,483
Onko minulla lukihäiriö, vai enkö osaa käyttää laskintani oikein???
Tästä X-arvoksi saan
Puskuriliuoksen pH-laskut
3
583
Vastaukset
- Kemisti.
Kannattaa ottaa toinen vastaavanlainen tehtävä ja tehdä se. Joskus kirjassa on painovirhe. Tiedän kokemuksesta, että joskus yksityiskohdatkin häiritsevät, mutta harvassa on ne kirjat, jotka kirjoitettu täydellisesti. Varmaan tulee kokemus opettaa mikä yksityiskohta on oleellinen.
- veemäinenLehtori
pH=pKa lg[A-]/[HA] on niin sanottu henderson-hasselbalch yhtälö, jolla kokemattomat kemian opiskelijat tuppaavat puskurilaskuja papereille oksentelemaan. pH=-lg Ka (muurahaishappo) lg(0.2066/0.1133)=3.4838...
valmista ite tollane lious ja mittaa ph mittarilla. - öbklö
Tulee toisen asteen yhtälö ja pH=3,54.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Trump muka öljyn takia Venezuelaan? Pelkää mustamaalausta
Kertokaapa mistä tuollainen uutisankka on saanut alkunsta? Näyttäkääpä ne alkuperäiset lähteet, minä en löytänyt mitään22821025Kun Arman Alizad puolusti hiihtäjä Vilma Nissilää sanomalla
"älä välitä sekopäistä Vilma", ja kun siitä kerrottiin täällä, niin sekopäinen mukasuvaitsevainen teki siitä valituksen994239Lataus pakkaskelissä
En olisi koskaan ostanut sähköautoa jos olisin tajunnut että ne eivät lataa pakkasissa suurteholatauksella vaan istut tu832988Kun väestö ikääntyy ja veronmaksajat vähenee, mitä sitten vasemmistolaiset?
Maahanmuutto ei vaan ole ratkaisu väestön ikääntymiseen. Maahanmuutto lykkää ja hidastaa väestön ikääntymistä ja työv532214Temutatko ?
Ostatko kiinalaisista verkkokaupoista halpaa tavaraa tai vaatteita ja miksi? Siksi että on kiva ostaa kun halvalla saa?1981868Martinalta vahva viesti
"Suuret unelmat venyttävät sinua, pelottavat vähän ja vievät mukavuusalueen ulkopuolelle. Juuri siellä kasvu tapahtuu. J2891642Jos mies olet oikeasti...?
Kiinnostunut... Pyydä mut kunnolla treffeille ja laita itsesi likoon. En voi antaa sydäntä jos sinä olet epävarma ja eh1371595Miksei Trump ole kiinnostunut Suomen valloittamisesta?
Täällähän on enemmän turvetta kuin Norjalla öljyä. Eikö Ttump ole turvenuija?731571Akateemikko Martti Koskenniemi vertaa Trumpia Putiniin
"-Suomalaisena on syytä olla huolissaan siitä, että Yhdysvallat näin vahvistaa 1800-luvun alkupuolella julistamansa etup1691509Esko Eerikäinen paljastaa järkyttävän muiston lapsuudesta - Isä löytyi alastomana slummista
Esko Eerikäisen tausta on monikulttuurinen, hän muutti vain 10-vuotiaana yksin kotoaan Kolumbiasta isovanhempiensa luo S151403