Onko Jumalalla erisnimi ?
Vanha Testamentti käyttää Jumalan nimeä "JHWH" yli 6800 kertaa. (2 Moos 3:14, 2 Moos 3:15.
Uudessa Testamentissa JHWH ei esiinny.
Hebreankielen alkutekstissä ei ollut lainkaan vokaaleja. Vokaalien puuttuessa emme voi tietää JHWH:n ääntämistapaa. Juutalaiset eivät lausuneet Jumalan nimeä koska pelkäsivät lausuvansa turhaan Jumalan nimen. Siksi ei ole olemassa perimätietoakaan nimen lausumistavasta.
"Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka käyttää väärin hänen nimeään." (2 Moos 20:7, 3 Moos 24:16)
Jumalalla on lukuisia erilaisia nimityksiä. JHWH on luettu; "Adonai," joka tarkoittaa "Minun Herrani." Nykyisin suomenkielisissä Raamatuissa Jumalan nimet on korvattu yleisnimellä "Herra."
Jumalan nimen "epäselvyydet" eivät saa olla syytöksien asia. Pyhä Henki valaisee tahtoville ihmiselle Jumalan. Emme voi mitään ettei Jumalan nimen lausumistapa ole perimätietona säilynyt. Vanhaa alkuhebreaa on hankalaa toisinaan tutkia varsinkin vokaalien puuttuessa.
"Jumalan nimi, joka kirjoitetaan neljällä konsonanttikirjaimella JHVH- tästä kirjainyhdistelmästä käytetään mielellään nimeä "tetragrammaton." Sana JHVH on varsinkin kristillisessä käytännössä lausuttu "Jehova" (tetragrammatonin konsonantit ja sanan "Adonai" (Herra) vokaalit); todennäköisempi ääntämistapa on "Jahve." Juutalaiset lukevat mielellään joko "Adonai" tai "Ha-Shem" (Se Nimi" välttyäkseen vahingossakaan lausumasta Jumalan nimeä." (Internet-tietosanakirja. Wikipedia:2012)
Nykyinen kielentutkimus puoltaa enemmän lausumistapaa "Jahve." Masoreetit aloittivat toimintansa vasta 500 jkr. Masoreetit ryhtyivät lisäämään vokaaleja hebrean kieleen mutta eivät tienneet JHWH lausumistapaa. He tahtoivat lisätä samoja vokaaleja JHWH:n kuin sana "adonai sisälsi ja syntyi nimi Jehova. On olemassa syitä olettaa että "Jahve" on oikeampi lausumistapa? Hebrean kielen asiantuntijat ovat näin päätelleet tutkimuksissaan. Kun Raamattua alettiin kääntämään monille kielille säilyi masoreettien lausumistapa, joka on nykykielen tutkimuksessa kyseenalaistettu. Masoreetit eli juutalaiset kirjanoppineet ryhtyivät käyttämään nimeä "Jehova" vasta yli 500 jkr.
Jeesuksen ja apostolien aikana oli käytössä Vanhan testamentin kreikankielinen käännös. Siinä JHWH oli käännetty nimellä "Kyyrios" "Silloin Tuomas sanoi: "Minun Herrani ja Jumalani." (Joh 20:28) Näin Jeesus nimi oli pelastavan Jumalan nimi! (Kyyrios) Asia käytännössä; -Tuomas näki Jeesuksen, oli Jeesuksen kanssa, ja puhutteli Jeesusta Kyyriokseksi joka oli JHWH käännettynä heidän Raamatussaan!
Katso Fil 2:11 ja Kol 3:24 jossa on myös Jumalan nimi Kyyrios. Jeesuksesta ja JHWH:sta käytettiin toisinaan samaakin nimeä.
Raamattu käyttää ensin Jumalan nimeä "Elohim." (1 Moos 1:1) Elohim on monikkomuoto kuvaten jumaluuden kolmiyhteyttä; Isää, Poikaa ja Pyhää Henkeä. Raamatussa Jumala puhuttelee itse itseään monikkomuodossa; "Tehkäämme ihminen" (1 Moos 1:26) Tämä Jumalan monikkomuotoinen nimi esiintyy Raamatussa 2250 kertaa. VT käyttää myös nimeä "El" jolla ilmeisesti on tarkoitettu ainoata tosi Jumalaa.
El- muoto esiintyy ainakin 225 kertaa.
"Jumala, Iankaikkinen Isä, on koko luomakunnan Luoja, kaiken alkulähde, ylläpitäjä ja hallitsija. Hän on vanhurskas ja pyhä, laupias ja armahtavainen. "Hän on kärsivällinen, ja hänen hyvyytensä ja uskollisuutensa on suuri." Pojassa ja Pyhässä Hengessä ilmenevät ominaisuudet ja kyvyt ovat myös ilmauksia Isästä." (1.Moos. 1:1; Ilm. 4:11; 1.Kor. 15:28; Joh. 3:16; 1.Joh. 4:8; 1.Tim. 1:17; 2.Moos. 34:6,7; Joh. 14:9) (Adventtikirkon web-sivut:2012)
"Hänen välityksellään luotiin kaikki, kaikki mikä on taivaissa ja maan päällä, näkyvä ja näkymätön, valtaistuimet, herruudet, kaikki vallat ja voimat. Kaikki on luotu hänen kauttaan ja häntä varten." (Kol 1:16)
Jumalan nimi ei ole oleellisen tärkeä asia kristityn uskovan uskonelämässä ja pyhityksessä. (Hebr 12:14) Tärkeätä on usko Jeesukseen ihmiskunnan kertakaikkisena uhrina (Kol 2:9-10) syntien sovitukseksi yksin armosta, yksin uskosta (Ef 2:1-10) ja Jumalan käskyjen rakastaminen. (Ilm 14:12, 19:10)
"Minä olen Herra, Jahve on minun nimeni. Kunniani kirkkautta minä en kenellekään luovuta, en minulle kuuluvaa ylistystä jumalankuville." (Jes 42:8)
yst. Jumalan siunausta
Jari Laurila
http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/1.8
Jumalan nimi Raamatussa?
33
363
Vastaukset
JUMALAN NIMiÄ
Rakkaalla lapsella on paljon nimiä ja lisää tulee. Juutalaisilla on Jumalalle tai siis Jumala on antanut juutalaisille jo vanhan liiton puolella yli 30 nimeä itsestään.
Jotkut nimet olivat olevinaan niin pyhiä, että ne vain kirjoitettiin, ei koskaan lausuttu.
Ihmisen kannalta ja kansojenkin, kuvaavimmat ja merkittävimmät ja voimallisimmat ja rakakudentäyteisimmät sekä aikakausiakin heijastavat nimet lienevät nämä tässä yhdessä klimpissä :
JESAJA 9:
5 (9:4)
ja kaikki taistelun pauhussa tallatut sotakengät ja verellä tahratut vaipat poltetaan ja tulella kulutetaan.
6 (9:5)
Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas.
7 (9:6)
Herraus on oleva suuri ja rauha loppumaton Daavidin valtaistuimella ja hänen valtakunnallansa; se perustetaan ja vahvistetaan tuomiolla ja vanhurskaudella nyt ja iankaikkisesti. Herran Sebaotin kiivaus on sen tekevä.
Jari Laurilan aloitus on mainio referaatti Jumalan nimestä, Poimin jarlaun aloituksesta tähän varsin merkittävän lauseen: Katso Fil 2:11 ja Kol 3:24 jossa on myös Jumalan nimi Kyyrios. Jeesuksesta ja JHWH:sta käytettiin toisinaan samaakin nimeä.
anttiHei !
Olen hyvin tietoinen muistakin nimityksistä. Se mitä kirjoitin keskittyi JHWH:n ympärille.
Yleisnimi "Herra" on hiukan "sekaisin" kun on otettu tilalle yleisesti, on sitten käännetty Herraksi sekä Jeesusta että JHWH merkitystä.
Itse olen sitä mieltä että aina kun Jumala on ihmiselle ilmestynyt on se itseasiassa ollut Jeesus Kristus, Hänen kauttaan luotoiin maailmatkin.
Jumaluus on asia joka on hiukan liian laaja ihmisen käsityskyvylle.
Olen jumaluutta käsitellyt toisaalla kolminaisuutta koskevassa kirjoituksessani joka löytyy http://jarinhotelli.blogspot.com ihan heti ensimmäinen kirjoitus.
Enkelit ovat sanansaattajia Hebr 1:14 ja ilmestyneet ihmiselle hekin.
"Isä ukko Jumala" on jokseenkin salaperäinen jossakin kaukana. Jumaluus on hankala ihmisen käsityskyvylle jos aikoo analysoida Jumalan olemusta.
yst. jariVielä:
Mielelläni otan aina palautetta viimeistellessäni kirjoituksiani.
Minulla kävi mielessäni kun kirjoitin että pitää mainita Jumalan nimityksiä koska kuuluu asiayhteyteen läheisesti. Teksti kuitenkin koski erinimeä.
Täällä kauniisti esillä hiukan vielä korjattuna;
yst. jarijarlau kirjoitti:
Hei !
Olen hyvin tietoinen muistakin nimityksistä. Se mitä kirjoitin keskittyi JHWH:n ympärille.
Yleisnimi "Herra" on hiukan "sekaisin" kun on otettu tilalle yleisesti, on sitten käännetty Herraksi sekä Jeesusta että JHWH merkitystä.
Itse olen sitä mieltä että aina kun Jumala on ihmiselle ilmestynyt on se itseasiassa ollut Jeesus Kristus, Hänen kauttaan luotoiin maailmatkin.
Olen jumaluutta käsitellyt toisaalla kolminaisuutta koskevassa kirjoituksessani joka löytyy http://jarinhotelli.blogspot.com ihan heti ensimmäinen kirjoitus.
Enkelit ovat sanansaattajia Hebr 1:14 ja ilmestyneet ihmiselle hekin.
"Isä ukko Jumala" on jokseenkin salaperäinen jossakin kaukana. Jumaluus on hankala ihmisen käsityskyvylle jos aikoo analysoida Jumalan olemusta.
yst. jariJari: "Jumaluus on asia joka on hiukan liian laaja ihmisen käsityskyvylle."
alex: Näinhän se on, mutta voimme kuitenkin tietää Jumalasta sen mikä on meille tärkeää - nimittäin että Jumala on TÄYDELLINEN elämä - ja siksi kuolematon Elämä.
"jolla ainoalla on KUOLEMATTOMUUS ; joka asuu valkeudessa, mihin ei kukaan taida tulla; jota yksikään ihminen ei ole nähnyt eikä voi nähdä - hänen olkoon kunnia ja IANKAIKKINEN valta. Amen." 1. Tim. 6:16
Jumalan täydellisyytta kutsutaan Raamatussa esimerkiksi "Jumalan vanhurskaudeksi"..
Tie Jumalan yhteyteen on Jeesus Kristus ...
Eikä Jeesus arvoituksia puhunut kehoittaessaan: "Vaan etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttansa, niin myös kaikki tämä teille annetaan - Matt. 6:33
Jumalan lakikin (käskyt) kertoo Jumalasta... sillä käskyt ovat lähtöisin Jumalan täydellisestä tahdosta ..
alex :)
- Herra Jeesus on JHWH
Tottakait Jeesuksesta käytettiin JHWH nimeä sillä hän on juuri Raamatun alku ja loppu.
Jeesus kertoi: " Mooses on minusta kirjoittanut" Mitä? No mm. sen että Herra, eli Jeesus on M i n ä O l e n " eli JHWH 2 Moos 3: 14 terv. BHei
Itse olen sitä mieltä että aina kun Jumala on ihmiselle ilmestynyt on se itseasiassa ollut Jeesus Kristus, Hänen kauttaan luotiin maailmatkin.
Olen jumaluutta käsitellyt Raattuhotellini ensimmäisissä kirjoituksissani;
http://jarinhotelli.blogspot.com
yst. jari- toentonkia
jarlau kirjoitti:
Hei
Itse olen sitä mieltä että aina kun Jumala on ihmiselle ilmestynyt on se itseasiassa ollut Jeesus Kristus, Hänen kauttaan luotiin maailmatkin.
yst. jariJeesuksen ristiinnaulitsemisessa kirjoitettiin hänen yläpuolelleen teksti joka on kuvissa lyhennetty INRI joka tulee latinasta.
Mutta hebrean kirjaimin vastaava lyhennys on sama kuin JAHVE joka ilmeisesti oli juutalaiseille kova paikka. jarlau kirjoitti:
Hei
yst. jariJarlaun mielipide, kahteenkin kertaan sen laittanut meille tiedoksi samassa keskustelussa :
## Olen hyvin tietoinen muistakin nimityksistä. Se mitä kirjoitin keskittyi JHWH:n ympärille.
Yleisnimi "Herra" on hiukan "sekaisin" kun on otettu tilalle yleisesti, on sitten käännetty Herraksi sekä Jeesusta että JHWH merkitystä. ## (Jarlau)
Aivan; hyvässä selonteossasi tuota hieman kummeksiun, että miksi ET NÄE JEESUS NASARETILAISESSA IANKAIKKISTA ISÄÄ.
Sillä näin on, että minä myös keskityn ja keskitän JHVH-nimeen. Silti ja juuri siksi väitän, ettei "Herra" ole mitenkään sekaisin, eikä JHVH, sillä Herra itse muistuttaa, että joka on nähnyt hänet, on nähnyt Isän. (Jeesuksesta kehotettiin näyttämään Isä).
Ei meidän tarvitse mielistellä Isää hokemalla, että Isä on Jeesusta suurempi. Jeesus ei sanonut, että koska Isän hartiat ovat suuremmat, te näette hänet minun takanani. Emme tarvitse Isästä suurempaa tietoa kuin minkä Jeesus voi antaa. Edelleen olen sitä mieltä, että tässä seuraavassa jakeessa on kattava kuva JHVH:sta, Herrasta :
Jesaja 9:5 (9:4)
ja kaikki taistelun pauhussa tallatut sotakengät ja verellä tahratut vaipat poltetaan ja tulella kulutetaan.
Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas.
Joku voisi takertua Daavidin sanoihin "Herra sanoi minun Herralleni", mutta huomauttaisin, että jo Raamatun alussa todetaan "Ja Jumala sanoi: ¨tehkäämme¨ .(ihminen kuvaksemme). vielä sekin sopii tähän lisätä, että ihminenhän on yksi ihminen, vaikka on, niinkuin Raamattu sanoo "henki, sielu ja ruumis".
1. Tess. 5:23
Mutta itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonansa, ja säilyköön koko teidän henkenne ja sielunne ja ruumiinne nuhteettomana meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen.
Tätä mieltä on
AnttiAnttiVKantola kirjoitti:
Jarlaun mielipide, kahteenkin kertaan sen laittanut meille tiedoksi samassa keskustelussa :
## Olen hyvin tietoinen muistakin nimityksistä. Se mitä kirjoitin keskittyi JHWH:n ympärille.
Yleisnimi "Herra" on hiukan "sekaisin" kun on otettu tilalle yleisesti, on sitten käännetty Herraksi sekä Jeesusta että JHWH merkitystä. ## (Jarlau)
Aivan; hyvässä selonteossasi tuota hieman kummeksiun, että miksi ET NÄE JEESUS NASARETILAISESSA IANKAIKKISTA ISÄÄ.
Sillä näin on, että minä myös keskityn ja keskitän JHVH-nimeen. Silti ja juuri siksi väitän, ettei "Herra" ole mitenkään sekaisin, eikä JHVH, sillä Herra itse muistuttaa, että joka on nähnyt hänet, on nähnyt Isän. (Jeesuksesta kehotettiin näyttämään Isä).
Ei meidän tarvitse mielistellä Isää hokemalla, että Isä on Jeesusta suurempi. Jeesus ei sanonut, että koska Isän hartiat ovat suuremmat, te näette hänet minun takanani. Emme tarvitse Isästä suurempaa tietoa kuin minkä Jeesus voi antaa. Edelleen olen sitä mieltä, että tässä seuraavassa jakeessa on kattava kuva JHVH:sta, Herrasta :
Joku voisi takertua Daavidin sanoihin "Herra sanoi minun Herralleni", mutta huomauttaisin, että jo Raamatun alussa todetaan "Ja Jumala sanoi: ¨tehkäämme¨ .(ihminen kuvaksemme). vielä sekin sopii tähän lisätä, että ihminenhän on yksi ihminen, vaikka on, niinkuin Raamattu sanoo "henki, sielu ja ruumis".
Mutta itse rauhan Jumala pyhittäköön teidät kokonansa, ja säilyköön koko teidän henkenne ja sielunne ja ruumiinne nuhteettomana meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen tulemukseen.
Tätä mieltä on
AnttiKiitos
Itse asiassa minä näen JHWH:ssa Jeesuksen ja uskon että aina kun joku taivaallinen on ilmestynyt ihmisille on kyse Jeesuksesta joka on myös enkeleiden ylipäällikkö. Enkelit ovat sanansaattajia ja toki ihmisiin yhteydessä ilmestyen jollakin tavalla.
Jeesus suoritti luomistyönkin Raamatun mukaan kaikki aivan Jeesusta varten.
Ne on kummallisia otuksia, jumaluus on salaperäinen asia. Raamattu selittää meille Jeesusta ja Pyhää Henkeä, mutta Isä Ukkoa itse Ukko Jumalasta Raamattu on sinänsä hyvin vaitonainen, siis Hänestä joka delegoi luomistyön
pojalle.
Jumalasta voidaan lausua ainoastaan mielestäni "rakkaus" jos Jumalaa luonnehdittaisiin. 1 Joh 4:8, 5.3. > Kuuluvat asiaan. Itse rakkaus rakkauden lakeineen ihmisen hyväksi.
yst. jari- Jumalan oma
AnttiVKantola kirjoitti:
Jarlaun mielipide, kahteenkin kertaan sen laittanut meille tiedoksi samassa keskustelussa :
Tätä mieltä on
Antti#Ei meidän tarvitse mielistellä Isää hokemalla, että Isä on Jeesusta suurempi. Jeesus ei sanonut, että koska Isän hartiat ovat suuremmat, te näette hänet minun takanani. Emme tarvitse Isästä suurempaa tietoa kuin minkä Jeesus voi antaa. #
Mielistellä? Mitä oikein tarkoitat?
Matt. 10:32 "Joka tunnustautuu minun omakseni ihmisten edessä, sen minäkin tunnustan omakseni Isäni edessä taivaissa.
Matt. 25:34 Sitten kuningas sanoo oikealla puolellaan oleville: 'Tulkaa tänne, te Isäni siunaamat. Te saatte nyt periä valtakunnan, joka on ollut valmiina teitä varten maailman luomisesta asti.
1. Kor. 15:27 Sillä "Jumala on alistanut hänen jalkojensa alle kaiken". Kun sanotaan, että kaikki on alistettu hänelle, tämän ulkopuolelle jää tietysti Jumala, joka itse on kaiken alistanut Kristuksen valtaan. 28 Sitten kun kaikki on saatettu hänen valtaansa, silloin hän itse, Poika, alistuu sen valtaan, joka on saattanut kaiken hänen valtaansa, ja niin Jumala hallitsee täydellisesti kaikkea. - Niin siinä lukee
jarlau kirjoitti:
Hei
yst. jariMonikaan ei hoksaa, sitä miksi Jumala käyttää itsestään nimeä aina ja iankaikkisesti " M i n ä O l e n? 2 Moos 3: 14, 15
Tietenkin siksi, koska siinä lukee " M i n ä O len, Jumala!!
Tai " M i n ä O l e n " Herra sinun Jumalasi" terv. benedi
- minkä teet,tee pian
On aivan sama kumminka sanot, et sano väärin. 1) Meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen armo olkoon teidän henkenne kanssa, veljet Galat. 6: 18
tai 2) " Minä olen Aabrahamin Jumala ja Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala" Ei Hän ole kuolleitten Jumala, vaan elävien" Matt 22. 32
Niin juuri " M i n ä o l e n " ..."Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja tälle on annettava nimi Immanuel, mikä merkitsee " Jumala meidän kanssamme! Matt 1: 23
Teidän Jumalanne sanoi teille: " Minä olen joka päivä teidän kanssanne"..mikäli olette tähän Poikaan mielistyneet?
Ja miksipä ette, sillä " Katso, hetki on lähellä. ja Ihmisen Poika annetaan syntisten käsiin" Matt 26: 45
Sillä, se, joka sanoo olevansa synnitön , hän on valehtelija!... Joten Ihmisen PPoika on annettu sinun käsiisi, ..mieti mitä aiot tehdä hänelle? terv. benkku - 31
Karaiittijuutalaisen Nehemia Gordonin mukaan Jumalan nimen JHVH todennäköinen lausumistapa on JehoVA. Paino viimeisellä tavulla.
Hepreankielisessä raamatussa nimi puolestan kirjoitetaan niin, että se lausutaan Jehvah. Näin ollen se ei ole oikea muoto.
Jos YHVH saisi vokaalit Adonaista, se lausuttaisiin YaHoVaH.
Mooses kysyi jumalan nimeä ja tämä ilmoitti, että sano israelilaisille että
Ehyeh lähetti hänet. Tämä tulee sanasta HYH joka tarkoittaa olla, Minä Olen.
Kuitenkin HETI tämän jälkeen jumala ilmoittaa, että hänen nimensä on YHVH.
Joten miten HYH ja YHVH ovat tekemisissä toistensa kanssa?
Hepreassa jod ja vav ovat heikkoja kirjaimia ja ne voivat olla joskus vaihdannaisia keskenään. Esim. yeled יֶלֶד (lapsi) omaa variantin valad וָלָד
jossa jod on vaihtunut vaviin.
Samanlainen korvaus on tapahtunut verbissä HYH. Preesens-muoto olla on הוֶֹה hoveh jossa jod on korvattu vavilla. Tämä korvaaminen vaikuttaa tapahtuvan erityisesti nimien kanssa.
Joten kielitieteellisesti katsoen on mahdollista että YHVH periytyy muodosta HYH (to be). Tämän vuoksi YHVH esitteli itsensä Moshelle muodossa Ehyeh Asher Ehyeh (I am that which I am), joka on verhoiltu muoto hänen nimeensä ....
Mitä tulee Jahveen, niin sen kanssa on tiettyjä ongelmia.
Verbillä HYH, josta nimi YHVH tulee ei ole konjugaatioita halutussa muodossa, joten Yahweh on verbaalinen muoto, jota ei ole olemassa raamatullisessa hepreassa.
Tästä seuraa että oppineiden ARVAUS muodosta Jahve perustuu fiktionaaliseen verbiin, joka rikkoo heprean kielisääntöjä.
Perustavaa laatua oleva sääntö heprean kielessä on, että keskellä olevaa konsonanttia seuraa joko vokaali tai äänetön sheva.
Erityisesti jos sanan keskellä on hee, ei raamatullisessa hepreassa ole äänetöntä hee-kirjainta sanan keskellä. Tästä seuraa se, että ensimmäisen hee-kirjaimen jälkeen on tultava vokaali, joten Jahve ei ole mahdollinen muoto. Se on kieliopin vastainen.
Karaiittijuutalaisia oli kahdenlaisia: niitä jotka bannasivat jumalan nimen lausumisen ja niitä jotka säilyttivät nimen ääneen puhumisessa. Masoreetit kuuluivat tähänä kieltoryhmään ja saivat oikean ääntämismuodon niiltä, jotka kieltoa eivät noudatteet.
Oikea vokaali hee-kirjaimen jälkeen on "o" (cholam).
Joten oikea nimen muoto on Yehovah, paino tavulla VAH.
http://karaite-korner.org/yhwh_2.pdf
Todellisuudessa kuitenkin tästä ei ole täyttä varmuuta, mutta toki jos joku kertoo ASIALLISET perustelut sille miksi Gordon on väärässä keskimmäisen vokaalin suhteen, niin hienoa. Siitä voi sitten taas vääntää lisää.
Usein myös sanotaan, että nimi ei ole varsinaisesti nimi, vaan eräänlainen toteamus: "olen mikä olen".
Itselleni tulee mieleen se, että muinaiset jumalat ehkä kuvattiin sillä mitä he tekivät ja millaisia olivat, jopa usein näillä "minä olen" kuvauksilla. Tähän en osaa antaa linkkejä , se on oma ajatukseni. Lisäksi tuohon aikaan ajateltiin, että kohde on hallittavissa jos tietää tämän oikean nimen.
Toisaalta, vaikka nimi olisi "olen mikä olen, älä siinä kysele", niin jumalan sanotaan sanoneen:
2. Moos. 3:15
Ja Jumala sanoi vielä Moosekselle: "Sano israelilaisille näin: Herra, teidän isienne Jumala, Aabrahamin Jumala, Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala, lähetti minut teidän luoksenne; tämä on minun nimeni iankaikkisesti, ja näin minua kutsuttakoon sukupolvesta sukupolveen.
Eli häntä sillä piti kutsuttaman sukupolvesta sukupolveen. Ei suinkaan piilottamaan nimeä.
Vt:stä ei edes löydy perusteita rabbiinisen juutalaisuuden näkemykselle, jonka mukaan jumalan nimeä ei saa lausua.Hei !
On aivan yksi lysti lopuksi, Jehova tai Jahve, yksi lysti.
"Minä olen se joka olen" on aika ihmeellinen ja ei erisnimi sittenkään. (JHWH)
Jumalan erisnimen vokaalien lausumistapa ei onnistu yhdeltäkään suolalaiselta varmaankaan vaikka tiedossa olisi aivan oikea tapa ääntää samalla tavalla miten tuhansien vuosien takainen alkukieli sen lausui.
yst. t. jari laurilaPikku tarkistus kirjoitukseeni;
Vanha Testamentti käyttää Jumalan "nimeä" "JHWH" yli 6800 kertaa. (2 Moos 3:14, 2 Moos 3:15)
Uudessa Testamentissa JHWH ei esiinny. JHWH; Suomennettuna: "-Minä olen se joka Minä olen."
Hebreankielen alkutekstissä ei ollut lainkaan vokaaleja. Vokaalien puuttuessa emme voi tietää JHWH:n ääntämistapaa. Juutalaiset eivät lausuneet Jumalan nimeä koska pelkäsivät lausuvansa turhaan Jumalan nimen. Siksi ei ole olemassa perimätietoakaan nimen lausumistavasta. Olemassa on vain arveluita.
"Älä käytä väärin Herran, Jumalasi nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka käyttää väärin hänen nimeään." (2 Moos 20:7, 3 Moos 24:16)
Jumalalla on lukuisia erilaisia nimityksiä. JHWH on luettu; "Adonai," joka tarkoittaa "Minun Herrani." Nykyisin suomenkielisissä Raamatuissa Jumalan nimet on korvattu yleisnimellä "Herra."
Jumalan nimen "epäselvyydet" eivät saa olla syytöksien asia. Pyhä Henki valaisee tahtoville ihmiselle Jumalan. Emme voi mitään ettei Jumalan nimen lausumistapa ole perimätietona säilynyt. Vanhaa alkuhebreaa on hankalaa toisinaan tutkia varsinkin vokaalien puuttuessa.
"Jumalan nimi, joka kirjoitetaan neljällä konsonanttikirjaimella JHVH- tästä kirjainyhdistelmästä käytetään mielellään nimeä "tetragrammaton." Sana JHVH on varsinkin kristillisessä käytännössä lausuttu "Jehova" (tetragrammatonin konsonantit ja sanan "Adonai" (Herra) vokaalit); todennäköisempi ääntämistapa on "Jahve." Juutalaiset lukevat mielellään joko "Adonai" tai "Ha-Shem" (Se Nimi" välttyäkseen vahingossakaan lausumasta Jumalan nimeä."
(Wikipedia:2012)
Nykyinen kielentutkimus puoltaa joskus enemmän lausumistapaa "Jahve." Masoreetit aloittivat toimintansa vasta 500 jkr. Masoreetit ryhtyivät lisäämään vokaaleja hebrean kieleen mutta eivät tienneet JHWH lausumistapaa. He tahtoivat lisätä samoja vokaaleja JHWH:n kuin sana "adonai" sisälsi ja syntyi nimi Jehova. Kun Raamattua alettiin kääntämään monille kielille säilyi masoreettien lausumistapa, joka on nykykielen tutkimuksessa kyseenalaistettu. Masoreetit eli juutalaiset kirjanoppineet ryhtyivät käyttämään nimeä "Jehova" vasta yli 500 jkr.
Jeesuksen ja apostolien aikana oli käytössä Vanhan testamentin kreikankielinen käännös. Siinä JHWH oli käännetty nimellä "Kyyrios" "Silloin Tuomas sanoi: "Minun Herrani ja Jumalani." (Joh 20:28) Näin Jeesus nimi oli pelastavan Jumalan nimi! (Kyyrios) Asia käytännössä; -Tuomas näki Jeesuksen, oli Jeesuksen kanssa, ja puhutteli Jeesusta Kyyriokseksi joka oli JHWH käännettynä heidän Raamatussaan!
Fil 2:11 ja Kol 3:24 jossa on myös Jumalan nimi Kyyrios. Jeesuksesta ja JHWH:sta käytettiin toisinaan samaakin nimeä.
Raamattu käyttää ensin Jumalan nimeä "Elohim." (1 Moos 1:1) Elohim on monikkomuoto kuvaten jumaluuden kolmiyhteyttä; Isää, Poikaa ja Pyhää Henkeä. Raamatussa Jumala puhuttelee itse itseään monikkomuodossa; "Tehkäämme ihminen" (1 Moos 1:26) Tämä Jumalan monikkomuotoinen nimi esiintyy Raamatussa 2250 kertaa. VT käyttää myös nimeä "El" jolla ilmeisesti on tarkoitettu ainoata tosi Jumalaa.
Jumalalla on muitakin nimityksiä ollut, mm.; Ihmeellinen neuvontuoja,Väkevä Jumala, Iankaikkinen Isä, Rauhanruhtinas ja Herra Sebaot. (Jes 9:5-6)
"Minä olen Aabrahamin Jumala ja Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala" Ei hän ole kuolleitten Jumala, vaan elävien" (Matt 22:32)
"Jumala, Iankaikkinen Isä, on koko luomakunnan Luoja, kaiken alkulähde, ylläpitäjä ja hallitsija. Hän on vanhurskas ja pyhä, laupias ja armahtavainen. "Hän on kärsivällinen, ja hänen hyvyytensä ja uskollisuutensa on suuri." Pojassa ja Pyhässä Hengessä ilmenevät ominaisuudet ja kyvyt ovat myös ilmauksia Isästä." (1.Moos. 1:1; Ilm. 4:11; 1.Kor. 15:28; Joh. 3:16; 1.Joh. 4:8; 1.Tim. 1:17; 2.Moos. 34:6,7; Joh. 14:9) (Adventtikirkko:web-sivut:2012)
Kreikan kielen "onoma" suom. "nimi" merkitsee:
1. Henkilön nimeä
2. Henkilön arvovaltaa
3. Henkilön asemaa
Matt 6:9, Joh 17:6,26 "onoma" täytyy arvioida tätä taustaa vasten.
"Pyhitetty olkoon Sinun nimesi..." (Matt 6:9) -Jumala sanoo: "Minä olen Jumala."
"Hänen välityksellään luotiin kaikki, kaikki mikä on taivaissa ja maan päällä, näkyvä ja näkymätön, valtaistuimet, herruudet, kaikki vallat ja voimat. Kaikki on luotu hänen kauttaan ja häntä varten." (Kol 1:16) (Joh 17:6,25,26)
Jumalan nimi ei ole oleellisen tärkeä asia kristityn uskovan uskonelämässä ja pyhityksessä. (Hebr 12:14) Tärkeätä on usko Jeesukseen ihmiskunnan kertakaikkisena uhrina (Kol 2:9-10) syntien sovitukseksi yksin armosta, yksin uskosta (Ef 2:1-10) ja Jumalan käskyjen rakastaminen. (Ilm 14:12, 19:10)
Jumala halusi että hänet erotetaan epäjumalista;
"Minä olen Herra, Jahve on minun nimeni. Kunniani kirkkautta minä en kenellekään luovuta, en minulle kuuluvaa ylistystä jumalankuville." (Jes 42:8)
Näkyy hyvin täällä: > http://jarinhotelli.blogspot.com/search/label/1.8
Jari Laurila
Jeesus opetti meille, miten meidän tulee rukoilla Jumalaa. Hän, Jeesus ei kehoittanut käyttämään mitään erityistä nimeä, vaan puhuttelemaan Isäksi niinkuin lapsi puhuu rakastamalleen isälle, johon hän turvaa ja luottaa. Koska Jeesukselle kelpasi Pyhittää Jumalan nimi, niin etei hän halunut käyttää mitään eristysnimeä, niin kyllä se pitää kevata meillekkin.
Jeesus antoi tässä mallin, että miten meidän tulisi rukoilla:
"Isä meidän, joka olet taivaissa. Pyhitetty olkoon sinun nimesi.
Tulkoon sinun valtakuntasi. Tapahtukoon sinun tahtosi,
myös maan päällä niin kuin taivaassa.
Anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme.
Ja anna meille meidän syntimme anteeksi,
niin kuin mekin anteeksi annamme niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet.
Äläkä saata meitä kiusaukseen, vaan päästä meidät pahasta.
Sillä sinun on valtakunta ja voima ja kunnia iankaikkisesti."
Aamen.
(Matt. 6:9–13; Luuk. 11:2–4)- yst te tv 7/httl
Ja anteeksisaamisen ehdollisuuskin on tuossa rukouksessa eri kaava kuin adventismissasi!
" Jeesus ei kehoittanut käyttämään mitään erityistä nimeä, vaan puhuttelemaan Isäksi niinkuin lapsi puhuu rakastamalleen isälle, johon hän turvaa ja luottaa. Koska Jeesukselle kelpasi Pyhittää Jumalan nimi, niin ettei hän halunnut käyttää mitään eristysnimeä, niin kyllä se pitää kelvata meillekkin. "
[ Sirkka-Iita ]
Niinhän asia on. Kun Jumala on meille läheinen, puhumme Isästä, jos hän on kaukainen, puhumme ehkä Korkeimmasta tahi Kaikkivaltiaasta taikka Herra Sebaotista. Jeesus sanoi, että menee isänsä tykö ja meidän isämme tykö.
Tuossa yhteydessä se taisi olla, kun Jeesus mainitsee Isän olevan häntä suurempi, mutta ei hän alemmuuden tunnetta potenut, vaan tahtoi kannustaa ja rohkaista ymmärtämään, että Isä kykenee hänet herättämään kuolleista.
Toki Jeesus sanoo toisaalla eri tilanteessa niinkin, ettei kukaan häneltä henkeä ota, vaan hän omasta tahdostaan antaa sen ja ottaa jälleen. siinäkin näemme, että Jeesus on aivan riittävän ja ihailtavan suuri, vaikka ei olisikaan aivan presis Isä.
Joh. 10:17
Sentähden Isä minua rakastaa, koska minä annan henkeni,
että minä sen jälleen ottaisin.
Antti- Johannas XI
AnttiVKantola kirjoitti:
" Jeesus ei kehoittanut käyttämään mitään erityistä nimeä, vaan puhuttelemaan Isäksi niinkuin lapsi puhuu rakastamalleen isälle, johon hän turvaa ja luottaa. Koska Jeesukselle kelpasi Pyhittää Jumalan nimi, niin ettei hän halunnut käyttää mitään eristysnimeä, niin kyllä se pitää kelvata meillekkin. "
[ Sirkka-Iita ]
Niinhän asia on. Kun Jumala on meille läheinen, puhumme Isästä, jos hän on kaukainen, puhumme ehkä Korkeimmasta tahi Kaikkivaltiaasta taikka Herra Sebaotista. Jeesus sanoi, että menee isänsä tykö ja meidän isämme tykö.
Tuossa yhteydessä se taisi olla, kun Jeesus mainitsee Isän olevan häntä suurempi, mutta ei hän alemmuuden tunnetta potenut, vaan tahtoi kannustaa ja rohkaista ymmärtämään, että Isä kykenee hänet herättämään kuolleista.
Toki Jeesus sanoo toisaalla eri tilanteessa niinkin, ettei kukaan häneltä henkeä ota, vaan hän omasta tahdostaan antaa sen ja ottaa jälleen. siinäkin näemme, että Jeesus on aivan riittävän ja ihailtavan suuri, vaikka ei olisikaan aivan presis Isä.
Joh. 10:17
Sentähden Isä minua rakastaa, koska minä annan henkeni,
että minä sen jälleen ottaisin.
AnttiNimi Yehovah= tarkoittaa suomeksi; "Saattaa yulemaan-luo" eli LUOJA on hyvä suomennos?
E.G.White käytti alkuteksteissään aina Jehova nimeä,mm. suomalaisista käännöksistä se on poistettu. Ilmeisesti koska se olisi voitu sekoittaa Jehovan Todistajiin?
Adventismi ja Jehovan todistajat polveutuvat molemmat milleriläisestä liikkeestä. Vasta Russelin aikana Ellen Whiten opit alkoivat perustua näkyihin ja uniin, sitä ennen ne olivat ikäänkuin "samassa lahkossa"....
Jumalan nimi on siis edelleen olemassa niin keskiaikaisissa kirkoissa kuin Raamatussa. Se tosin on ristiriidassa " KOLMINAISUUSOPIN KANSSA"..JOKA ON TULLUT VASTA 1980-LUVULLA ADVENTISMIIN uskontopoliittisista syistä. Muuten ei olisi päässyt radioon ja TV:een. ...jne... Johannas XI kirjoitti:
Nimi Yehovah= tarkoittaa suomeksi; "Saattaa yulemaan-luo" eli LUOJA on hyvä suomennos?
E.G.White käytti alkuteksteissään aina Jehova nimeä,mm. suomalaisista käännöksistä se on poistettu. Ilmeisesti koska se olisi voitu sekoittaa Jehovan Todistajiin?
Adventismi ja Jehovan todistajat polveutuvat molemmat milleriläisestä liikkeestä. Vasta Russelin aikana Ellen Whiten opit alkoivat perustua näkyihin ja uniin, sitä ennen ne olivat ikäänkuin "samassa lahkossa"....
Jumalan nimi on siis edelleen olemassa niin keskiaikaisissa kirkoissa kuin Raamatussa. Se tosin on ristiriidassa " KOLMINAISUUSOPIN KANSSA"..JOKA ON TULLUT VASTA 1980-LUVULLA ADVENTISMIIN uskontopoliittisista syistä. Muuten ei olisi päässyt radioon ja TV:een. ...jne...Hei
Masoreetit ottivat Jehova nimen käyttöön yli 500 v jkr.
EGW on käyttänyt sanaa siksi kaiketi. Ei hänelläkään harmaata aavistusta oikeasta lausumisesta varmuudella miltä alkuhebrea kuulosti. Ei kellään muullakaan ole ollut- masoreeteillakaan.
Tutkimusta on sanan ympärillä tehty ja varmaan nykytutkijoiden Jahve sana sen kummempi asia > ei varmuutta.
William Miller oli babtisti. Hän löysi Raamatusta aikaprofetian jossa laski vuodet oikein mutta erehtyi ensin tulkinnassa. Profetia selvisi loppuun parissa vuodessa. Ellen GW oli metodisti. Hän hyväksyi Millerin teorian ensin ja siihen aikaan yleisesti luultiin kaiken tarkoitavan Jeesuksen paluuta, Lutherkin luuli olevansa "viimeinen evankelista ja totuuden torvi joka näkisi Jeesuksen tulon" on jotkut kertoneet että on Lutherin päiväkirjoista selvinnyt. Ellen GW oli kuitenkin hämmingeissä myös helvettiteologian kanssa. Minä en tässä vaiheessa muista missä vaiheessa miss Ellenille sitten kirkastui Millerin löytämän profetian merkitys, mutta myöhemmin kuin 1943, oliko jo seuraavana vuonna.
Ellen GW mrs oli tuottelias hengellinen kirjailija joka oi hurskas nainen ja jos hän profetian nk lahjana jotakin Jumalalta sai, on se sitten toinen juttu. Jumalan viestien vastaaottajat saivat aina seurakunnan tarpeisiin ja eivät aina itsekään ymmärtäneet heti kaikkea. Daniel ei ymmärtänyt mitä enkeli lausui ja tarkoitti. Niin kuin lukee enkeli sanoi Danielille että selviää lopun aikana ja kyse oli juuri 2300 vuodesta ja käytännössä Danielista laskien muistaakseni 2520 vuotta. Lue Dan 8 luvusta alkaen loppuun.
Jehovan todistajien Vartiotorniliikkellä ei ole tekemistä asiassa mitään.
Russel oli sen ajan tapaan monen muun lailla etsijä ja hän perusti oman liikkeen. Hänelle ei kelvannut olemassa olevat. Hän ei ollut ensimmäisen eikä seitsemännen päivän adventtilainen koskaan eikä jehovantodistajia kiinnosta tänäänkään Jeesuksen paluu juurikaan.
Jehovantodistajien mukaan on Jehova ja pyhä henki on Jehovasta lähtevä voima ja Jeesus on Jumalan poika kyllä jonka kautta pelastutaankin mutta oli pelkkä lihassa oleva ihminen jossa ei mitään jumaluutta ole.
Kirkkojen maalien alta kaivavat mielellään Jehova tekstejä, mutta se nyt vaan on niin että on masoreettien 500 jkr käyttöön ottama asia eikä masoreeteillakaan ole ollut harmaata aavistusta JHWN alkuhebrean lausumisesta.
Adventtiliike taas on syntynyt Jeesuksen odotuksen ympärille 1800 luvulla ja jatkoi siitä mihin alkuseurakunta lopetti. Adventtiliikkeellä on Jeesuksesta taas aivan toisenlainen näkemys mitä jehovantodistajila jossa Jeesus on II roolissa kaikessa.
jatkuu heti, oli liian pitkä..............Johannas XI kirjoitti:
Nimi Yehovah= tarkoittaa suomeksi; "Saattaa yulemaan-luo" eli LUOJA on hyvä suomennos?
Jumalan nimi on siis edelleen olemassa niin keskiaikaisissa kirkoissa kuin Raamatussa. Se tosin on ristiriidassa " KOLMINAISUUSOPIN KANSSA"..JOKA ON TULLUT VASTA 1980-LUVULLA ADVENTISMIIN uskontopoliittisista syistä. Muuten ei olisi päässyt radioon ja TV:een. ...jne...jatkoa edelliseen................
Kaikki sen ajan liikkeet ovat syntyneet 1300 vuoden pimeyden jälkeen ja kun joku löysi jotakin "uutta" raamatusta syntyi ympärille liike josta on kasvanut kokonaisia ns protestanttisia kirkkoja. Tietoa rakentui päällekkäin, olemassa oleva tieto käytettiin hyväksi.
Jehovantodistajissa on vilpittömiä uskovaisia jotka ovat tosissaan ja vakavissaan uskonsa kanssa nk. kaikissa muissakin piireissä.
Jt opissa on se piirre että kaikki muu heille on "suurta babyloniaa" ja Jumala viihtyy vain heillä. Kaikki keinot lähes ovat sallittuja millä mällätä muiden piirien uskovia jotka hekin ovat vakavissaan uskonsa kanssa. Mitään tekemistä ei kristikunnalla ole oikea uskon ja -Jumalan kanssa.
Jehovantodistajissa on ihailtavaa veljeshenki ja talkootyö.
Minä en ole Jt uskoville koskaan ollut syyttäjänä enkä tuomarina, heissä on varmasti Jumalalle mieluisia ihmisiä ihmisiä vilpittömiä uskovaisia nk kaikissa muissakin piireissä yksilöinä, siis yksilöinä.
Advenliikkellä ja Jt opilla ei ole ainokaistakaan samaa oppia eikä yhteistä juurta eikä vartta. Joka ikisessä opissa on ratkaiseva ero. Danielin kirjan selityksen ovat plagioineet varhaisadventtiliikkeeltä ja mukaelleet varmasti senkin.
Minä satun tuntemaan molemmat opit. 1970 luvulla JT uskoon kääntyvät sankoin joukoin teologian perusteella peloissaan että maailmanloppu tulee ennen kuin 1914 syntyneet kuolevat pois. Alkaa olla kiirusta. Teologia perustuu
erään hallitsijan vuosiin mutta kaksoisvirran maat puhuvat hallitsijan vuosista aivan toista ja Matt 24:36 lisäksi.
Raamatun ainoa allakalla laskettava teologia ja profetiaon se mikä on Danielin kirjassa. Minä löydän raamatusta heti viisi paikkaa missä asia on ilmoitettu että ken taitaa ja tietää osaa allakalla laskea ja päätyy niihin aikoihin 1843- 1844.
Kun tämä Danielille annettu profetia selvisi voidaan katsoa lopun aikojen alkaneen nk raamatussa enkeli sanoi että selviää lopun aikana.
Jeesuksen mainitsemat ajan merkit alkoivat tapahtua nekin. Matt 24.
Ei uskontopolitiikka ole vaikuttanut adventtiliikkeen oppiin. Liike uskaltaa olla eri mieltä jos näkee Raamatun valossa niin, mutta ei halua tietenkään olla turhaan ärsyttämässä.
Jehova EGW lausumana on ollut sen ajan tapa, siksi EGW sitä käytti., Ei se merkitse että olisi Jumalalta saanut tietoa oikeasta lausumisesta. Jos olisi saanut olisi siitä maininnut erikseen.
EGW on ollut kaikessa sen ajan tiedon varassa nk kaikki muutkin ihmiset. Jos Jumala jotakin ilmoitti oli se eri asia. Kaikki mitä EGW on lausunut ei ole mitään profetiaa ollenkaan. Hengellinen kirjailija joka oli hurskas nainen jolle Kristus ja Raamattu kaikki kaikessa.
EGW ei opettanut kolminaisuusoppia sellaisenaan missään.
Mietin kolminaisuuden salaisuuta enemmän kuin mitään muuta asiaa elämässäni ja olen siitä kirjoittanut http://jarinhotelli.blogspot.com aivan ensimmäinen kirjoitus siellä missä kirjoituksiani on.
Sanon lyhyesti:; Ongelman avain löytyy Apt 17:29, Kol 2:9.
> Kun käsittää asian jumaluutena monikossa siis niin kirkastuu. EGW ajatteli juuri niin ja niin Raamattu sanoo.
Jos jollakin väitetään olevan jotakin profetian lahjaa niin Raamattu antaa neuvon:
1 Tess 5:20-23. > Pidä se minkä itse henk. koht. näet hyväksi sillä hetkellä ja anna muun olla !
yst: Jumalan siunausta
jari- Jeesus Isämme
Jeesus on meidän Isämme, ja Jeesuksen Isä ja Jumala on myös taivaassa
Poikansa tykönä. t. B Hei Iita :)
Näinkin ...
Olet varmaan sinäkin huomannut että tuossa rukouksessakin, jonka Jumalan Poika meille opetti, tulee esiin "Jumalan oikeudenmukainen laki" kun rukoilemme:
"Ja anna meille meidän syntimme anteeksi, niin kuin mekin anteeksi annamme niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet. "
Tosiasiassahan me tässä rukoilemme, että taivaallinen Isämme antaisi meille anteeksi >samalla tavalla< kuin mekin annamme anteeksi.
Tästä Jeesus opetti myöskin Matt. 6:15 " mutta jos te ette anna ihmisille anteeksi, niin ei myöskään teidän Isänne anna anteeksi teidän rikkomuksianne".
alex
- kalextube
Jumalan nimi on hävitetty Suomesta
Jumalan nimi, יְהֹוָה, on tietoisesti pyritty hävittämään Suomen kirkoista,kirkkotekstiileistä sitä ei enää löydy ja muu kirkollinen esineistö johon Jumalan nimi Hänen kunniakseen on painettu pyritään piilottamaan pois ihmisiltä.
Ainut reliikki missä Jumalan nimi vielä on nähtävissä on Helsingin yliopiston leimassa,siinä keskellä.Siitä sitä ei ole voitu poistaa koska muuttunut leima aiheuttaisi epäilyjä leimaväärennöksestä jos liikkellä olisi erilaisia leimoja.
Ei pidä kuitenkaan olettaa että Helsingin yliopisto olisi lähimpänä Jumalaa vaikka Hänen nimensä on heidän leimassa.
Jumala kirkossa...
http://www.jhvh.suntuubi.com/Hei ja kiitos !
Tuo oli mielenkiintoinen linkki.
Minä mielelläni kirkkomueoissa ja kirkoissa olen käynyt pyöräilymatkoillani.
Huomautan kuitenkin että vaikka Kyröön kirkon pappi yrittäisi tavata JHWH tekstiä hän ei tule siinä hullua hurskaammaksi, sillä nk. mainitsin vokaaleita ottivat ensimmäisinä käyttöön juutalaiset kirjanoppineet yli 500 vuotta jkr ja heilläkään ei ollut aavistustajaan hebrealaisesta ääntämistavasta kun se ei perinteissä säilynyt koska kun sitä ei kukaan uskaltanut lausua.
Ilmajoen kirkkomuseoon menen vielä ja muuallekin. Minulla on Ilmajoella sukujeni vuosisatojen perinteet. Ilmajoen kirkkomuseon ja monen muunkin pohjalaisen kirkon papin papin pukuja siinä oli ja asun juuri pohjanmaalla ja kaikki nuo ympärilläni. Minä asunkin varsinaisella pohjanmaalla ja kaikki muu onkin jotakin etelä- pohjois- yms pohjanmaata sitten, heh.
Se Ilmajoen kirkkomuseo oli vanha kappeli paikalla jossa sijaitsee uusikin joka valmistui samana vuonna kun isoäitini kuoli 1940.
Vanhan kappeli ja nykyisen kirkkomuseon oven vasemman puoleisen ikkunan alla on ollut ovi josta vainajat kannettiin kappelinalle talvihautoihin odottamaan kesähautaamista. Menen sinne ensi kesänä kuvaamaan kirkkomuseon valokuva-albumin.
Pyöräilykuvissani olen pohjanmaalla paljon: http://jarinhotelli.blogspot.com
Käyn kirkoissa koska ne ovat yksilöllisen kauniita. Kotiseutumuseoissa myös.
yst. jariKiinnostava linkki - ei vain siksi että siinä tuli tuo Jumalan nimen arvostuksen muuttuminen niin hyvin esiin vaan myös koska siinä näkyy niin selvät jäljet siitä paljon täälläkin keskustellusta "auringon palveluksen vaikutuksesta kristinuskoon". Aurinko oli siinä yhdistetty Jumalan nimeen "tetragrammatoniin" aika usein.
Mikä ei liene mikään "sattuma" .. vaan ennemminkin katolisuuden peruja ajoilta jolloin katolinen kirkko luotiin joskun 300 luvulla.
alex
- Jumalan nimi
Jehova -nimi on väärä muoto Jahvesta.
Ensimmäinen käsky sisältää esipuheen, joka kertoo, kuka Jumala on ja mitä hän on tehnyt. Käskyssä Jumala ilmoittaa myös nimensä Jahve. Tämä on suomennettu sanalla Herra. Septuagintan kääntäjät käänsivät Jahve-nimen sanalla Kyrios eli Herra.
JHVH on Herra hepreaksi, kuten se on translitteroitu Toorassa, ja on äännettynä kuulunut sanana Jahve. Jahve on lyhennetty Jumalan sanoista "Ehyeh asher ehyeh" tai "ehje a er ehje" (2 Moos.3:14). Tuossa Raamatun kohdassa Mooses kohtaa palavan pensaan eli nuotion takana puhuvan Jumalan eli hallitsijan, ja kysyy tämän nimeä.
Raamatun sanojen taustalla on heprean olla-verbi haajaa, josta eri muunnoksia ovat olen mikä olen, minä olen se mikä olen, minä olen oleva se, joka olen oleva, minä olen oleva se mikä olen oleva, tulen olemaan sellainen kuin tulen olemaan tai saan olemaan, mitä saan olemaan tai jokin edellisten yhdistelmä.
Jehova sana on otettu adonai-sanan vokaaleista. Heprean kieliopissa Y eli yod-kirjaimen perään ei voi laittaa a-vokaalia, ja sen takia muut kuin Jehovan todistajien kääntäjät ovat laittaneet nimen muotoon Jehovah tai Jehovih eli laittoivat nimen elohim vokaalien mukaan. Kun vokalisaatio lisättiin heprealaiseen konsonanttitekstiin, JHWH nimeä ei vokalisoitu alkuperäisen ääntämyksen mukaan, vaan nimen tilalla luettiin joko sana Elohim = Jumala, Adonaj = Herrani, tai ha-Shem = nimi, ja vokaalit lisättiin näitä sanoja mukaillen. Y ei ole suomen kielessä konsonantti, mutta muualla sitä käytetään konsonantin parina ja J-kirjaimena. Tetragrammissa ei ole J-kirjainta, koska sellaista kirjainta ei ollut olemassa Jahven aikaan. J, j-kirjan muodostettiin i-kirjaimesta n. v. 150 jaa. Transkriptiossa sanat siirretään kirjoitusjärjestelmästä toiseen ääntämistä mukaillen, jolloin tetragarammi olisi IHVH.
Translitteroinnissa nuo sanat siirretään siten kuin ne alkuperäisessä kielessä on kirjoitettu, jolloin oikea kirjoitusmuoto on YHWH.
Jahve-ääntämys on melko varma käännösten ja sen perusteella, että monissa nimissä käytetään jeh(o)- tai jah(u)-liitettä jumalan epiteettinä. Jesaja on Jesa'jahu = Jahven pelastus, psalmeissa kehotetaan hallelu-jah = ylistäkää Herraa. Jahve-nimi esiintyy myös Vanhan testamentin ulkopuolisissa lähteissä, ensimmäistä kertaa moabilaisessa Meshan kivessä 800-luvulta eaa.
Muutetaan tekstiin nimen etukirjain vastaamaan äännettä ja siitäkin käytetään satoja vuosia myöhemmin muodostettua kokonaan uutta kirjainta. Lisäksi jätetään kokonaan pois vokalisoidusta nimestä neljäsosa kirjaimista eli viimeinen h. Mutta ehkä sana hawah halutaankin muuttaa hauvaksi. Ainakin tuo Jehovan todistajien nimen käytön arkeistaminen viittaa siihen.
Johanneksen evankeliumin "Minä olen"-lauseiden erityinen merkitys on, että siinä muodossa kuin Jeesus ilmaisua käytti, "minä olen" (kr. ego ime) on täysin sama kuin se, jota Jumala käytti ilmoittaessaan oman nimensä Moosekselle. Tästä sanamuodosta Jeesuksen aikalaiset ymmärsivät hänen samastavan itsensä Jumalaan ja siitä johtuivat myös jumalanpilkkasyytteet niiden taholta, jotka eivät uskoneet Jeesusta. Hei
On varmasti monenlaista tutkimusta ja "tutkimusta."
En ole niihin perehtynyt että minulla olisi tuon kummempaa tietoa kuin mistä kirjoitan. Tutkittua tietoa en ole tutkinut.
Olen pitänyt mitä kirjoitan asiassa kyllä totuutena, enkä itse asiassa puhu sen kummempaa kuin että masoreetit jälkeen 500 jkr alkoivat lisäämään viokaaleita.
yst. jari- h.moilanen1
Jeesus itse käski rukoilla,ensimmäiseksi, Jumalan nimen pyhittämistä (Matt.6:9-). Hän myös sanoi, että "olen tehnyt isäni nimen tunnetuksi"(Joh:17:6;26). Se pitäisi olla kristityjen tärkein tehtävä myös nykyään!
Hei !
Matt 6:9: "Pyhitettäköön nimi Sinun"
Kreikan sana "onoma" suom. "nimi" merkitsee kolmea asiaa;
1. Henkilön nimeä
2. Ominaisuuksia
3. Arvovaltaa
- Siis jonkun henkilön. - Kyse ei suinkaan ole että kyse olisi erisnimestä. Todennäköisyys että "anoma" merkitsee arvovaltaa ja ominaisuuksia on minusta ilmeisen todennäköinen merkitys ja tarkoitus.
Joh 17:6,26 on sama asia "onoma" samassa merkityksessä.
Minusta asiayhteys viittaa hyvin paljon mieluimmin Jumalan arvovaltaan ja asemaan, siitä on koko evankelimissa pelastushistoriassa kyse, ei erisnimestä.
Jos Jumala olisi nähnyt erisnimensä erinomaisen ensisijaiseksi, olisi sen tuonut selvemmin esiin. Rakkailla lapsillakin on monia nimiä.
yst. t. jari laurilaPikku tarkistus kirjoitukseeni;
Vanha Testamentti käyttää Jumalan "nimeä" "JHWH" yli 6800 kertaa. (2 Moos 3:14, 2 Moos 3:15)
Uudessa Testamentissa JHWH ei esiinny. JHWH; Suomennettuna: "-Minä olen se joka Minä olen."
Hebreankielen alkutekstissä ei ollut lainkaan vokaaleja. Vokaalien puuttuessa emme voi tietää JHWH:n ääntämistapaa. Juutalaiset eivät lausuneet Jumalan nimeä koska pelkäsivät lausuvansa turhaan Jumalan nimen. Siksi ei ole olemassa perimätietoakaan nimen lausumistavasta. Olemassa on vain arveluita.
"Jumalan nimi, joka kirjoitetaan neljällä konsonanttikirjaimella JHVH- tästä kirjainyhdistelmästä käytetään mielellään nimeä "tetragrammaton." Sana JHVH on varsinkin kristillisessä käytännössä lausuttu "Jehova" (tetragrammatonin konsonantit ja sanan "Adonai" (Herra) vokaalit); todennäköisempi ääntämistapa on "Jahve." Juutalaiset lukevat mielellään joko "Adonai" tai "Ha-Shem" (Se Nimi" välttyäkseen vahingossakaan lausumasta Jumalan nimeä."
Nykyinen kielentutkimus puoltaa joskus enemmän lausumistapaa "Jahve." Masoreetit aloittivat toimintansa vasta 500 jkr. Masoreetit ryhtyivät lisäämään vokaaleja hebrean kieleen mutta eivät tienneet JHWH lausumistapaa. He tahtoivat lisätä samoja vokaaleja JHWH:n kuin sana "adonai" sisälsi ja syntyi nimi Jehova. Kun Raamattua alettiin kääntämään monille kielille säilyi masoreettien lausumistapa, joka on nykykielen tutkimuksessa kyseenalaistettu. Masoreetit eli juutalaiset kirjanoppineet ryhtyivät käyttämään nimeä "Jehova" vasta yli 500 jkr.
Fil 2:11 ja Kol 3:24 jossa on myös Jumalan nimi Kyyrios. Jeesuksesta ja JHWH:sta käytettiin toisinaan samaakin nimeä.
Jumalalla on muitakin nimityksiä ollut, mm.; Ihmeellinen neuvontuoja,Väkevä Jumala, Iankaikkinen Isä, Rauhanruhtinas ja Herra Sebaot. (Jes 9:5-6)
"Minä olen Aabrahamin Jumala ja Iisakin Jumala ja Jaakobin Jumala" Ei hän ole kuolleitten Jumala, vaan elävien" (Matt 22:32)
"Jumala, Iankaikkinen Isä, on koko luomakunnan Luoja, kaiken alkulähde, ylläpitäjä ja hallitsija. Hän on vanhurskas ja pyhä, laupias ja armahtavainen. "Hän on kärsivällinen, ja hänen hyvyytensä ja uskollisuutensa on suuri." Pojassa ja Pyhässä Hengessä ilmenevät ominaisuudet ja kyvyt ovat myös ilmauksia Isästä." (1.Moos. 1:1; Ilm. 4:11; 1.Kor. 15:28; Joh. 3:16; 1.Joh. 4:8; 1.Tim. 1:17; 2.Moos. 34:6,7; Joh. 14:9) (Adventtikirkko:web-sivut:2012)
1. Henkilön nimeä
2. Henkilön arvovaltaa
3. Henkilön asemaa
"Pyhitetty olkoon Sinun nimesi..." (Matt 6:9) -Jumala sanoo: "Minä olen Jumala."
"Hänen välityksellään luotiin kaikki, kaikki mikä on taivaissa ja maan päällä, näkyvä ja näkymätön, valtaistuimet, herruudet, kaikki vallat ja voimat. Kaikki on luotu hänen kauttaan ja häntä varten." (Kol 1:16) (Joh 17:6,25,26)
Jari Laurila- miehen kuva
jarinhotelli kirjoitti:
Pikku tarkistus kirjoitukseeni;
1. Henkilön nimeä
2. Henkilön arvovaltaa
3. Henkilön asemaa
Jari Laurila" Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi nimeä, sillä Herra ei jätä rankaisematta sitä, joka hänen nimensä turhaan lausuu" 2 Moos 20: 7
" M i n ä o l e n" Jumala... yksikään adventisti ainakaan ei ole tätä itsestään turhaan lausunut, koska se on mahdotonta!
Mistä siis on kyse? Kyse on siitä, että jos teet ja pidät jumalasi kuvia seinillä.. vaikka ne eivät jumalia ole, vaan naurettavia tekeleitä... niin siitä on seurauksena se, että "
Älä turhaan lausu, Herran, sinun Jumalasi ,..eli Jeesuksen nimeä, ..sillä huudat turhaan Jumalaasi, sillä hän ei sinua kuule.. koska vihastutit hänet epäjumalankuvilla, turhilla jumalilla, jotka ovat mykkiä ja eivät mitään mistään tiedä!
Tästä on kyse III ssa käskyssä !! Jeesus sanoo teille : " Älä turhaan huuda minulta apua, sillä minä en auta!!
Epäjumalien turhuudesta voit luke Jer 10 luvusta.
" Miksi he ovat vihoittaneet minut jumalankuvillansa,--muukalaisten turhilla jumalilla"? Jer 8: 19
Tämän vuoksi elonaika, ( maailmanloppu) on ohi, ja kesä on lopussa, mutta ei ole meille apua tullut" jae 20
Jumalanne, Jeesus ei siis kuule, eikä auta! Sillä niitten kohdalla joilla on jeesus kuvia, on elonaika ohi!!
Ja teillä, monilla on aikaa riidellä benediä vastaan, vaikka senkin ajan voisitte käyttää parannuksen tekoon, ja epäjumalankuvien hävittämiseen!
Herra on huutanut teille, mm. minun kauttani, tästä epäjumalankuva asiasta, mutta ette ole minua kuulleet, ette vastanneet, vaikka minä huusin, sanoo Herra.
Palvelijoittensa suun kauttahan hän huutaa!
" Nouskoot jumalasi, jos ne voivat pelastaa sinut onnettomuutesi aikana, en minä teitä pelasta, enkä teitä kuulee, sanoo Herra!
Eikö olekin niin? ..että kun Herra käy oikeutta kanssanne Taivaan pyhäkössä, niin te sanotte: " Emme ole syntiä tehneet tässä epäjumalankuva-asiassa, vaan benedi puhuu omiaan!
Katkeruuttaan se mies puhuu, kun hirnuimme hänen vaimonsa perään, kuin äitelät oriit!
" Kun sinä huudat, auttakoon sinua jumaliesi joukko!
Mutta tuuli vie ne kaikki, henkäys ottaa ne pois,
mutta joka minuun turvaa, se perii maan, ja ottaa omaksensa minun pyhän vuoreni" Jes 57: 13
Tarkoittaa Uuutta Jerusalemia!
Joten olen taas oikeassa, toisin kuin esim. Jari.." Älä turhaan huutele tänne taivaaseen, en minä sinua kuule,...huuda jumaliesi puoleen, auttakoot ne sinua hätäsi päivänä!
Jari ei halua poistaa kompastuskiviä " minun kansani tieltä" ..jae 14
" Jumalankuvien tekijät ovat kaiki turhia, eivätkä nuo heidän rakkansa mitään auta; niiden todistajat, (kuten pyh yms.) eivät näe eivätkä tiedä mitään, ja niin he joutuvat häpeään" Jes 44: 9
Häpeä tulee, koska " Älä turhaan lausu Herran sinun Jumalasi nimeä... se on turhaa, ei Hän kuule. Eikös niin Jari ja Alex?
- biblestudyhome
Lisää tietoa Jumalan nimestä:
https://jumalannimi.wordpress.com
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1406653
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495739- 1234891
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434490Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523892- 623061
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522966Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242402- 422270
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152197