Karjalanpiirakka pulikka

Aloittelija95

Hei!

Mulla olis tälläne hieman tyhmä kysymys. Haluaisin kokeilla karjalanpiirakoiden tekoa kotona, mutta en omista piirakkapulikkaa. Mistä sellaisen voisi ostaa?

12

4111

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • shop

      Kaupasta. Niitä on Suomessa aika monta Hangosta Ivaloon.

    • kotikokki

      Paikkakunnallasi saattaa olla joku leipomokauppa riippuen missäpäin Suomea asut ;) Itse ostin piirakkapulikan joskus paikallisesta S-Marketista, mutta ainakin tavarataloista pitäisi löytyä ;

    • kotkotkoo

      mä käytän tavallista kaulinta, hyvin onnistuu. teen taikinasta pyöreitä palloja, painelen ne kämmenellä pikkuisen litteäksi ja sit kaulin ensin suoraan, sit vasemmasta yläkulmasta oikeaan alakulmaan ja sit oik. yläkulmasta vasempaan alakulmaan. vissiin se on oma keksintöni :) ei tarvi paljoa kaulia ja tulevat sopusuhtaisen näköiseksi. ei saa painaa kaulinta liikaa vaan antaa sen tehdä työnsä itse.

    • KarelianPie

      Tavallisesti taikina kyllä leivotaan pötkyläksi, josta sitten leikataan veitsellä sopivan paksuisia pyöreitä paloja. Tavallinen kaulin käy aivan mainiosti, jos et pulikkaa mistään löydä. Yritä kaulia taikinasta mahdollisimman pyöreitä, ohuita taikinalevyjä. Ja toki teet riisipiirakat suipoiksi ja perunapiirakat pyöreiksi - näin ainakin meilläpäin tehtiin, vaikka kaupassa ne kaikki ovatkin samanlaisia vinokkaita.

      • turistii1

        piirakoiden kaulinta on aika raskasta ja se miten ne kaulitaan on makuasia.


    • Kyllä kaikkien

      piirakoitten kuori kaulitaan soikeaksi.

    • ooooo-piirakkaa

      Etkö muka ole koskaan nähnyt pyöreitä piirakoita ? Niissä ei kaulita soikeaksi, vaan jätetään pyöreäksi.

    • soikioonympyrä

      Ainakin meidän suvun (ja suku on Kannakselta) perinteen mukaan perunapiirakat ovat aina olleet pyöreitä ja muut piirakat soikeita. Koivuhaloilla lämmitetyssä leivinuunissa rapeiksi kypsytettyjä ja voisulalla lämpiminä siveltyjä ja niin makoisia piirakoita. Valitettavasti sellaisia ei enää saa, kun taidon omannut ihminen siirtyi muutama vuosi sitten hamaan ikuisuuteen. Kaupan tuotteet ovat vain kaukainen tekele vieläkin muistamistani mauista.

      Tavallinen kaulinkin käy, jos ei pulikkaa mistään satu löytymään. Tärkein on kuitenkin hapatettu ruistaikina itsessään kuin myös laadukkaat raaka-aineet muutenkin.

    • piirakan muoto

      tulee aina tekijän mallin mukainen

      • I'm no square

        Ja touni buurdään sai neliön-muotoisen aikaiseksi - taito sinänsä!


    • Oman mallin mukaan

      Leivon kuoren pyöreäksi, mutta rypyttäminen saa aikaan soikean muodon. kas kun tykkään tehdä piirakasta puoliavoimen, voihan se olla aivan suppuun kiinni rypytettykin, tai lärvöttää aivan apposen auki. Ja leivon piirakoista aina liian suuria, vaikka kuinka yrittäisin pieniä tehdä. Mulla on piirakkapulikkakin, mutta tykkään eniten leipoa pienellä lasten akulimella, jolla saa helposti tarpeeksi ohuita pyörylöitä. käytän kaulitesa niin paljon jauhoja, että kuori lähtee kaulimen alla pyörimään itsekseen, ja oikea muoto syntyy siinä samalla. Teen kuoret vääräoppisesti, eli taikinapötkystä leikkaan palasia saa tahtia kuin kerkiän kaulia niitä, ja kaulin ja töytän pellillisen kerrallaan, ja sen jälkeen lisää. Ammattilaisethan tekevät kaiketi vaiheen kerrallaan, niin että täyttäminen alkaa vasta sitten kun kaikki on kaulittu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4903
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4453
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2881
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      29
      1928
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1784
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1709
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1700
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      105
      1684
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1613
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1551
    Aihe