Luomuluumuissa madon munia?

onko vaarallisia

Ostan aina silloin tällöin punaisia luomuluumuja. Osassa luumuja on paljon eläimen puremia pinnalla-poistan ne tietysti.

Jotkut luumut ovat ihan hyvän näköisiä päällepäin -mutta luumun sisällä on mustia jyväsiä. Osaako joku kertoa, mitä jyvät ovat? Ovatko ne madon munia? Olen niitä joskus vahingossa syönyt- voiko niistä olla jotain haittaa?

Voiko olla ekinokokkoosia?

Kannattaisiko jättää luomuluumut hyllyyn ja ostaa tavallisia?

4

2037

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ajtella....

      Voi voi lapsi raukkaa, eikös sulle ole kerrottu kukista ja mehiläisistä?
      Otappas järki käteen, silmä toiseen ja mieti miten luumut ja yleensäkkin kasvit ylipäätään lisääntyy.
      Osta opetusmateriaaliksi vaikka omena.Luomu tai tavallinen, ei väliä.

      Sitten varovisesti leikkaat sen puoliksi.
      Varo etei mato hyökkää munineen kimppuun...

      Mitäs sieltä sisältä sitten löytyykään ?

      Ettei vaan olis siemeniä !

      Järkyttävä totuus: myös luomuomenassa on niitä.

    • Kiitos tiedoista!

      Miksi niitä on vain joka kymmenennessä luumussa? Onko luumu sellainen kasvi, että vain joka 10. hedelmä lisääntyy?

      Ja miksi niitä on ihan kuoren alla? Itse olen aina luullut että luumussa siemenet ovat kiven sisällä.

      Mutta kiva tietää, että eivät ole vaarallisia. On tulossa sukulaislapsia kylään, ajattelin, että luumut pitää kypsentää, mutta ihan hyvä tietää, että ovat vaarattomia! Muutenkin syödään ne mieluummin sellaisenaan ilman kypsennystä, että vitamiinit eivät tuhoudu.

    • ronskisti vaan

      luumun siemen on se KIVI. muut kokkareet luumun hedelmälihassa voivat olla vaikka niitä toukkia, mutta ei ne ainakaan luumusopassa enää lisääntymään pysty.
      Jos oikein hirvittää niin pistä pussi pakkaseen viikoksi, siis kuivatut luumut, kaikki kuolee ja on vain liharuokaa sen jälkeen. Voit tehdä myös kokeen. pane kokkareita sisätävä luumu kannelliseen astiaan kostean paperin päälle ja katso, lähteekö joku liikkeelle viikoa/ kahden sisällä.Jos oikein pelottaa, halkaise luumut ja anna lapsaille vain puhtaita ja keitä soppa epäilyttävittävista.

    • plummet-

      Onpas hieno sana : luomuluumu.

      Hieno on kauhistelun aiheesikin ja piirtää sinusta kuvan ihmisenä.
      Varo ettei madot pesi aivoihisi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1315
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1227
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1155
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      60
      888
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      76
      762
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      692
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      691
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      669
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      656
    Aihe