Sekä timjamia että tinjamia näkee käytettävän puheessa ja kirjoituksissa. Minun tietääkseni oikea muoto on timjami. Google on samaa mieltä:
timjami, mutta ei tinjami (timjami -tinjami): 547 000 tulosta
tinjami, mutta ei timjami (tinjami -timjami): 9 520 tulosta
timjami vai tinjami
15
4048
Vastaukset
- Thyme (Thymian)
timjami (suom.) = timjan (ruots.)
Tinjami on sitten jo ihan imaginäärialueen (joillekin imaginaarialueen) kieltä.- ........
Latinaksi thymum, joten suomen sanan jälkimmäinen m:kään ei ole mitenkään omintuinen.
- TinjamiTinjami
Tinjami on nimenä erittäin yleinen. Kasvi- ja ruokateksteissä tinjami on selvästi painovirhe tai muuten vaan väärin.
- VRK
>Tinjami on nimenä erittäin yleinen
»Etunimitilasto 29.10.2012
tinjami Syntymävuodet Miehiä Naisia Yhteensä
-1899 0 0 0
1900-19 0 0 0
1920-39 0 0 0
1940-59 0 0 0
1960-79 0 0 0
1980-99 alle 5 alle 5 alle 10
2000-09 alle 5 alle 5 alle 10
2010-12 alle 5 alle 5 alle 10
Yhteensä alle 15 alle 15 alle 30»
Se siitä yleisyydestä. - Huhhuhpellejä
VRK kirjoitti:
>Tinjami on nimenä erittäin yleinen
»Etunimitilasto 29.10.2012
tinjami Syntymävuodet Miehiä Naisia Yhteensä
-1899 0 0 0
1900-19 0 0 0
1920-39 0 0 0
1940-59 0 0 0
1960-79 0 0 0
1980-99 alle 5 alle 5 alle 10
2000-09 alle 5 alle 5 alle 10
2010-12 alle 5 alle 5 alle 10
Yhteensä alle 15 alle 15 alle 30»
Se siitä yleisyydestä.Taas joku amispelle vauhdissa. Tiedätkö edes mikä on nimi? Oletko koskaan edes yrittänyt käyttää jotain hakukonetta?
- VRK
Huhhuhpellejä kirjoitti:
Taas joku amispelle vauhdissa. Tiedätkö edes mikä on nimi? Oletko koskaan edes yrittänyt käyttää jotain hakukonetta?
Minun elämänkokemukseni mukaan nimi Tinjami ei ole yleinen millään tasolla ja sellaisen antaminen vaikkapa lemmikkieläimelle kuvastaa pelkästään antajan sivistymättömyyttä.
Maustehyllyyni timjami (ei: tinjami) on kuulunut viidettäkymmentä vuotta.
Ammattikoulusivistyksestä en ole päässyt osalliseksi, valitettavasti. Lukion päästötodistus (päättötodistus?) minulta löytyy ja yo-todistuksessani on äidinkielen arvosanana laudatur. Korkeakouluopinnoistakin olen päässyt nauttimaan.
Ensimmäisen PC-tietokoneeni ostin DOS-aikoihin, yli 24 vuotta sitten, ja varsin monet hakukoneetkin ovat tulleet matkan varrella tutuiksi.
Jos olen mielestäsi amispelletyperys, en mahda asialle yhtikäs mitään enkä osaa edes loukkaantua vähän vertaa. - Toisillaontoisillaei
VRK kirjoitti:
Minun elämänkokemukseni mukaan nimi Tinjami ei ole yleinen millään tasolla ja sellaisen antaminen vaikkapa lemmikkieläimelle kuvastaa pelkästään antajan sivistymättömyyttä.
Maustehyllyyni timjami (ei: tinjami) on kuulunut viidettäkymmentä vuotta.
Ammattikoulusivistyksestä en ole päässyt osalliseksi, valitettavasti. Lukion päästötodistus (päättötodistus?) minulta löytyy ja yo-todistuksessani on äidinkielen arvosanana laudatur. Korkeakouluopinnoistakin olen päässyt nauttimaan.
Ensimmäisen PC-tietokoneeni ostin DOS-aikoihin, yli 24 vuotta sitten, ja varsin monet hakukoneetkin ovat tulleet matkan varrella tutuiksi.
Jos olen mielestäsi amispelletyperys, en mahda asialle yhtikäs mitään enkä osaa edes loukkaantua vähän vertaa.Korkeakouluopinnoistakin päässyt nauttimaan?? Mutta yhtään loppututkintoa et kuitenkaan ole pystynyt suorittamaan ja se onneton amiksen ompelulinjakin jäi kesken. Viikset sentään kasvaa...
- VRK_taas
Toisillaontoisillaei kirjoitti:
Korkeakouluopinnoistakin päässyt nauttimaan?? Mutta yhtään loppututkintoa et kuitenkaan ole pystynyt suorittamaan ja se onneton amiksen ompelulinjakin jäi kesken. Viikset sentään kasvaa...
Yliopisto-opintoni jäivät todellakin opintokirjan alkumerkintöjen tasolle, koska matemaattis-luonnontieteellisen niiden vuosien anti ei tuntunut palvelevan ammatillisia pyrkimyksiäni vähän vertaa.
Amiksen ompelu- tai muullekaan linjalle en ole koskaan edes pyrkinyt.
Teknillisen opiston 3-vuotiselta yo-linjalta saaduilla insinöörin papereilla olen onnistunut etenemään työurallani itseäni tyydyttävällä tavalla. Nuorempana olen kokeillut myös hitsaajan, kuorma-autonkuljettajan, ahtaajan, koneahtaajan ja metsurin ammatteja ja uskon vahvasti, että olisin pysynyt leivän syrjässä niilläkin töin. Työttömyyskorvausta en ole hakenut enkä saanut penniäkään saati senttiäkään koskaan.
Viikset ja parta ovat päässeet jo pahanlaisesti harmaantumaan, mutta se vanhuuseläkeläiselle sallittakoon.
Joku toinen näkyy omineen aikaisempien postausteni nimmarin VRK käyttöönsä, joten joudun nyt vastaamaan uudella.
- trytkmjyhukju
Sanojahan saa lausua ihan miten haluaa, ja tinjami sopii suomen kieleen huomattavasti paremmin. Ilmeisesti standardoitu kirjoitusasu on timjami. Jos minulta kysyttäisiin tuo hullu kirjoitus pitäisi vaihtaa, ettei soumen kirjoituksesta tule yhtä älyvapaa kuin englannista, mutta koska minulta ei kysytä, kirjoitan edellee virallisiin teksteihin timjami.
- Minusta taas
tinjami kuulostaisi oudolle.
- lauritsala
Laittoi just telkkarissa Sara La Lahde tinjamia kalaan. Mutta silti sanon timjami.
- lauritsala2
Tarkoitan siis Sara La Suihkulähde.
- Ihmeetystä
Ai Saara Kuronen?
- Tim_Jammailija
Enpä ole vuosiin katsonut telkkarista typyn kokkiohjelmia, mutta ainakin hänen TV-uransa alkuvaiheissa tuntui ulkonäkö menevän kirkkaasti ruoanlaittotaitojen edellä. Sitä onnetonta häsläystä katsoessa tunsi melkeinpä myötähäpeää.
Omaan maustehyllyyni on timjami eli tarha-ajuruoho (Thymus vulgaris = rahvaanomainen kateenkorva?) kuulunut viidettäkymmentä vuotta, tinjami ei koskaan.
- viiksiamigo
Alkuperäinen teksti on lorem ipsumia, joten sen yhdentekevää kummin päin se on tai ei ole. Tai kuinka yleinen se on ollut minäkin vuonna.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1013078GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431157- 831132
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja511025Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!32987- 67858
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39852- 53847
- 44822
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24781