Onko asia näin?

Masa

Kokeeko henkilö, jonka ÄO on 150 normaaliälyisen (ÄO 100) yhtä vähäjärkisenä, kuin normaaliälyisen ihmisen, jonka ÄO on 50?

11

1094

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gagagag

      Ei se nyt ihan niin mustavalkoista ole, että sen pelkällä äo-vähennyslaskulla voisi selvittää, millaisena ihminen kokee toisen ihmisen.

      Kun mulla on äo 180, koenko keskivertoälyisen kuten hän kokee äo 20 -henkilön, eli vähintään dementoituneen? Useimmissa asioissa en varmasti, ehkä joissakin poikkeuksellista älyä vaativissa tehtävissä - kyllä.

      Periaatteessa huippuälykäs voi kokea samoja tuntemuksia normaaliälyisten kanssa kuin normaaliälyinen debiilien kehitysvammaisten kanssa, mutta paljon se riippuu myös kummankin ihmisen muista ominaisuuksista.

    • -O-

      Luulatavasti äo 50 henkilö kokee äo 100 henkilön viisaana ja äo 150 henkilön paskantyhmänä.

      • -O-

        50, 100, ja 150 äo henkiköt voivat kaikki pitää toisiaan paskantyhminä. Tunnen erään varmaan äo 50 henkilön jota kiinnostavat autot ja mopot ja niistä lähtevä kova ääni ja hän kertoo aina juttuja niistä ja ihmettelee jos muita ei kiinnosta pätkääkäänn ja pitää muita tyhminä.

        Äo 150 henkilöä kiinnostaa shakki ja kirjallisuus eikä hän tajua miksi äo 50 henkilö on niin kahjo ettei tajua niistä mitään.

        Äo 100 henkilöä kiinnostaa politiikka ja kesämökki ja työelämä ja hän pitää molempia kahjoina.


      • AEE
        -O- kirjoitti:

        50, 100, ja 150 äo henkiköt voivat kaikki pitää toisiaan paskantyhminä. Tunnen erään varmaan äo 50 henkilön jota kiinnostavat autot ja mopot ja niistä lähtevä kova ääni ja hän kertoo aina juttuja niistä ja ihmettelee jos muita ei kiinnosta pätkääkäänn ja pitää muita tyhminä.

        Äo 150 henkilöä kiinnostaa shakki ja kirjallisuus eikä hän tajua miksi äo 50 henkilö on niin kahjo ettei tajua niistä mitään.

        Äo 100 henkilöä kiinnostaa politiikka ja kesämökki ja työelämä ja hän pitää molempia kahjoina.

        Kaikkilla joilla on ÄO, ymmärtävät tämän.

        ÄÖ voidaan määrittää monella tavalla. Jos esim. kokeilen jotain netin testejä, jotka vaikka mittaavat loogista päättelyä, saan melko hyvät tulokset. Jos taas kokeiltas mun kielellistä lahjakkuutta, niin se varmaan olisi ala-arvoinen.


        MINÄ uskon siihen, et taitoja on monia.


      • Hulk
        AEE kirjoitti:

        Kaikkilla joilla on ÄO, ymmärtävät tämän.

        ÄÖ voidaan määrittää monella tavalla. Jos esim. kokeilen jotain netin testejä, jotka vaikka mittaavat loogista päättelyä, saan melko hyvät tulokset. Jos taas kokeiltas mun kielellistä lahjakkuutta, niin se varmaan olisi ala-arvoinen.


        MINÄ uskon siihen, et taitoja on monia.

        Niin. Taitoja on monia. Ja yksi niistä on älykkyys. Toinen on kielellinen lahjakkuus.


      • Hmm...
        AEE kirjoitti:

        Kaikkilla joilla on ÄO, ymmärtävät tämän.

        ÄÖ voidaan määrittää monella tavalla. Jos esim. kokeilen jotain netin testejä, jotka vaikka mittaavat loogista päättelyä, saan melko hyvät tulokset. Jos taas kokeiltas mun kielellistä lahjakkuutta, niin se varmaan olisi ala-arvoinen.


        MINÄ uskon siihen, et taitoja on monia.

        On useita.

        Ja taidot voi jakaa mm. älykkyyteen ja lahjakkuuksiin, jotka ovat eri asioita.

        Kannattaa tutustua.


    • sitten

      Käykö sitten niin, että henkilö, jonka ÄO on 201 kokee normaaliälyisen, kuten normaaliälyinen ihmisen, jonka ÄO on ... -1?

      • Hmm...

        Ei noin yksinkertaistaen, mutta kyllä näin periaatteessa.

        Mutta se äo -1 taitaa vastata suurin piirtein aivokuollutta.


      • Tätä miettinyt
        Hmm... kirjoitti:

        Ei noin yksinkertaistaen, mutta kyllä näin periaatteessa.

        Mutta se äo -1 taitaa vastata suurin piirtein aivokuollutta.

        jolla huomaa vaikkapa keskustelukumppaninsa olevan älykkäämpi/vähemmän älykäs kuin itse. Mielestäni se on noin neljä (siis esim. äo 118 -äo 122), jolloin alkaa huomata toisen ajattelussa virheitä, puutteita tai ei löydy yhteistä "aaltopituutta". Onkohan huomioni paikkansapitävä?


      • Masa
        Tätä miettinyt kirjoitti:

        jolla huomaa vaikkapa keskustelukumppaninsa olevan älykkäämpi/vähemmän älykäs kuin itse. Mielestäni se on noin neljä (siis esim. äo 118 -äo 122), jolloin alkaa huomata toisen ajattelussa virheitä, puutteita tai ei löydy yhteistä "aaltopituutta". Onkohan huomioni paikkansapitävä?

        ..osataksni tuohon vastata. 10 pisteen ero on jo aivan selvä, sen oon joutunut käytännössä huomaamaan.


      • Masa
        Tätä miettinyt kirjoitti:

        jolla huomaa vaikkapa keskustelukumppaninsa olevan älykkäämpi/vähemmän älykäs kuin itse. Mielestäni se on noin neljä (siis esim. äo 118 -äo 122), jolloin alkaa huomata toisen ajattelussa virheitä, puutteita tai ei löydy yhteistä "aaltopituutta". Onkohan huomioni paikkansapitävä?

        Mikä on oikea tapa vertailla tätä asiaa, prosentuaalisestiko vai absoluuttisesti? äo 118 -äo 122 suhteellinen ero olisi täysin olematon.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      75
      2226
    2. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1452
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      135
      1445
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      149
      1150
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      105
      987
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      366
      902
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      764
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      714
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      674
    Aihe