Kuinka saada lisää painoa?

sallamaria97

Olen 15-vuotias tyttö, 157cm pitkä ja painan n. 40 kg. Haluaisin saada lisää painoa, mutta tuntuu etten liho millään. Syön yleensä aamulla 2 leipää juustolla, kinkulla ja kasvirasvalevitteellä sekä juon kaakaota. Päivällä syön koulussa usein aika vähän koska en pidä kouluruuasta. Kotiin tullessani syön kuitenkin yleensä 2 leipää ja jogurttia. Myöhemmin iltapäivällä syön lämmintä ruokaa lautasmallin mukaan ja illalla syön iltapalaksi usein leivän ja jogurttia.
Viikonloppuisin herkuttelen usein sipseillä, karkeilla, roskaruualla ja limuilla.
Minulla ei ole varsinaista ureheiluharrastusta, mutta kävelen kouluun joka päivä (matkaa noin 1 km) ja käyn pari kertaa viikossa lenkillä.
Ennen söin todella vähän ja huonosti, melkeimpä puolet vähemmän kuin nykyään. Olen nyt reilut 2 kuukautta noudattanut ylenpänä mainitsemaani ruokavaliota, mutta siitä huolimatta painoa ei ole tullut lisää kuin 0,5 kg. Mistä tämä voisi johtua ja miten voisin muuttaa ruokavaliota saadakseni painon nousemaan?

29

7083

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tsemppiä painonnosto

      Aamupalasi vaikuttaa liian niukkaenergiseltä ikäisellesi.
      Lisäisin vielä aamupalaasi jogurttia tai kulhollisen mysliä maidolla hedelmän.

      Lisäksi suosittelen, että söisit koulussa hyvin! Jos kouluruoka ei maistu kovin hyvin, niin ota parit leipäpalat aamulla mukaan sekä mieluisia pähkinöitä jotka syöt niukan kouluruan päälle.
      Pähkinät ovat erittäin mainio välipala ja niitä on helppo napostella pitkin koulupäivää. Pähkinöistäkin löytyy montaa eri variaatiota: on suolattuja pähkinöitä, maustamattomia ja suklaa ja jogurtti kuorrutteisia.

      Välipalaksi voit syödä kahden leivän ja jogurtin lisäksi vielä vaikka korvapuustin tai lettuja :P

      Päivällinen on ok, mutta iltapalaan taas lisäisin vaikka niitä pähkinöitä :P
      tai iltapalaleipien kanssa voisit herkutella kermarahkalla.

    • habaa vaa

      rupea käymään vaikka salilla ja treenaamaan lihaksia, niin saat lisää painoa, mutta muista että jos rupeat urheilemaan enemmän, tarvitset myös enemmän ravintoa!

      • dfgjtykyul

        Saanko kertoa että ensin paino tippuu sitten se alkaa nousta kun tulee lihasta MUTTA aloittajan ruokavaliossa on aivan liian vähän proteiineja jotta se toimisi eli häneltä vain tippuis paino.


    • luut koiralle

      älä ainakaan vähennä syöntiä!! luurangovartalo on kauhea nähtävyys!!

      siitä seuraa anorektia ja hirveimmässä tapauksessa kuolema.usko minua!!

      • k.g.

        anoREKSIA, toope.


      • 18+8=26
        k.g. kirjoitti:

        anoREKSIA, toope.

        sullekin on varmasti tullu kirjotusvirheitä, joten mee muualle valittamaan, toope.


      • Anonyymi
        k.g. kirjoitti:

        anoREKSIA, toope.

        tää oli hyvä kommentti


    • PersonalTraineriksi

      Tee näin:

      Syö kuudesti päivässä. Noin käden verran proteiinipitoista ruokaa joka aterialla. Älä unohda vihanneksia.

      Käy treenaamassa kaksi kertaa viikossa alakehoa ja kaksi kertaa viikossa yläkehoa.

      Ma -ylä
      ti - ala

      to - ylä 2 (eri liikkeet kuin ykkösessä)
      pe - ala 2 (eri liikkeetu kuin ykkösessä).

      En anna enempää vinkkejä, jottei tule liikaa tietoa pureskeltavaksi.

      Hyvä ateria koostuu:

      -> 1 kädellinen proteiinia
      -> 1-2 kädellistä vihanneksia (2 hedelmää päivä voi syödä myös)
      -> noin 1 kädellinen hiilareita (EI nopeita, sokerimössöjä, vaan hitaita hiilareita) kolmessa ateriassa / noin 1 kädellinen rasvaista ruokaa (hyviä rasvoja, kuten kala, siemenet, pähkinät) kolmessa ateriassa. Vältä hiilari rasvayhdistelmiä per ateria jos voit.

      Ja JUO paljon. noin 3 litraa

      • PersonalTraineriksi

      • hahhhhaaa

        Siis ap haluaa lisää painoa, ei mitään bodarin ruokavaliota

        lisäks toi sun vinkki/ohje on iha perseestä


    • jake.

      Kysypä lääkäriltä että ei ole aineenvaihdunta häiriöitä ja sitten vaan lisää kokista ja jäätelöä.

      • PersonalTraineriksi

        Mikä on että suositellaan syömään epäterveellisesti? Painon nousu EI ole asia jonka korjataan syömällä sipsejä yms. Ne pitää LOPETTAA. Painoa tulee yksinkertaisesti treenillä plus isolla kalorimäärällä. Tuon saa ihan jo tuolla tavalla jonka aiemmin sanoin.


    • BMI 39

      Kuule,ei muuta kuin pizzaa,karkkia,sipsiä,limuja,lämpimiä voileipiä,lihapiirakoita,nakkeja,uunimakkaraa,ranskalaisia,makaroonia,karjalanppiirakoita kunnon munavoilla,hampurilaisia yms. naamaan niin kyllä lihoo.Ja tämän ihan omasta kokemuksesta,69kg läskiä keräsin ja puotellaan niitä poiis.

      • BMI 39

        Ainiin,kuningas alkoholi jääi,lonkerot,siiderit yms. jättää kyllä jälkensä herättää tietyssä vaiheessa humalaa ruokailuhalun.Lisätään listaan vielä oltermannin ihana kermajuusto ja kahvit kermalla.


    • pirpa2

      Itse en ole koskaan lihonut millään. Ravintoterapeutti ehdotti että laita enemmän voita leivänpäälle, prkl mikä ääliö

      Ehkä suomalaisten kuva painosta on vain liian lihava koska yli 40% on läskejä

      jos haluat vähän lisää painoa ja 30 kertaa enemmän energiaa, niin lyhyt lenkki aamulla ja sitten karppaus-ruokavalio. Eli leivät ja pullat pois, makaronit ja perunat.

      Hyvä aamupala on: keitetty muna, juustoa, makkaraa, kahvi(tai mielummin jotain muuta) sekä iso kasa salaattia, porkkana raakana ja ehkä omena tms.
      Kokeile yksi viikko niin huomaat eron !

    • speli1

      Kiva kuulla että täällä on muitakin painonnostattajia.. Mulla paino ei oo liikahtanut alaspäin eikä ylöspäin varmaan viimiseen viiteen vuoteen, eli mun on turha tässä ressata... Voin hyvin, se on pääasia.

      Vituttaa ihrapallojen kommentit, jotka liittyy luisevuuteen/laihuuteen jotenkin, en menisi ikinä kommentoimaan jonkun lihavan painoa "mitäs oot noin lihava", toisin kun lihavat tulee kommentoimaan jatkuvasti laihoille "mitäs oot noin laiha/luukasa/kukkakeppi".
      Täytyy pitää mielessä, että ne on vaan kateellisia ;)

      T. 164cm/48kg, hyvin syömistä ja liikuntaharrastuksia säännöllisesti.

      • pelle

        Haista huora vittu ja polkase mäkkii. Saat päivän lenkin ja ruuoan siinä.


    • keitto1

      Juo kaljakori päivässä polta 2 askia röökiä päivässä kyllä se paino rupee pikkuhiljaa nousee

    • hane39

      No ei muuten nouse
      Mä oon ravintolassa töissä ja syön ja juon todella paljon (pizzoja söin viimevuonna yli 300 kpl) ja paino on sama kuin -93 kun pääsin intistä pois 70kg

    • Vinkkejä.

      Treenaminen nostaa painoa, koska lihas painaa neljä kertaa enemmän,kuin läski. Nopein tapa nostaa painoa, kun pakkaa rautaromua taskut täyteen.

    • Kukkakeppi2012

      Minulla on sama ongelma.
      Olen noin 30 vuotias mies, pituutta 182cm ja painoa vain 62kg.
      Rasvaa ei tunnu kehossa olevan juuri ollenkaan.

      Syön aamupalaksi joka päivä joko mysliä tai puuroa sekä pari ruisleipää jonka päällä voita, juustoa, jotain leikkelettä, kalkkunaa tai kinkkua sekä tomaattia. Tuoremehua ja kuppi kahvia.

      Lounaalla syön töissä sitä mitä sattuu olemaan työruokalan lounaslistalla, normaalia "kotiruokaa" lautasmallin mukaan.

      Iltäpäivällä pidän yleensä vielä kahvitauon jolloin syön jotain pientä suolaista tai makeaa kahvin kanssa.

      Kotona sitten tehdään vaimon kanssa illallista. Kalaa syödään kolme kertaa viikossa, lohta, seitiä ja jotain tuoretta suomalaista vaaleaa kalaa saatavuuden mukaan, ahventa, kuhaa siikaa jne.
      Kanaa syödään myös joka viikko. Punaista lihaa harvemmin, yleensä sitten joko hirven lihaa tai nautaa. Possusta emme kumpikaan oikeen pidä paitsi leikkeleenä.
      Lisukkeina on aina joko pastaa, riisiä tai perunaa. Kasviksia on myös aina, parsakaalia, tuoretta punajuurta, porkkanaa, herneitä jne.
      Omasta mielestä syön ihan normaalisti, joskus jopa "paljon".

      Iltapalaa tulee myös syötyä lähes joka päivä, teetä ja voileipiä.

      Käyn salilla pari kertaa viikossa, jalkavamma vähän rajoittaa mitä voin sielä tehdä, lenkillä en voi tällä hetkellä käydä. Kesäisin harrastin pyöräilyä ja kävin töissä fillarilla joka poutapäivä kunnes polvi hajosti tapaturmassa, matkaa töihin on 8km.

      Olen aina ollut hoikkapoika ja en saa millään itseäni lihomaan. Salilla rehkiminen ei juurikaan ole lihaksia kasvatanut tämän parin vuoden aikana mitä sielä on tullut käytyä, jotain pientä "terävyyttä" on tosin tullut, lihakset tuntuvat kovemmilta ja oma stamina on kasvanut melko huimasti.
      Töissä tulee fyysistä rääkkiä joka päivä.

      Pitänee seuraavana mennä lääkäriin josko olisi ihan jotain piilevää sairautta.

      • mäteensustaläskin

        Niiin,siis tuo sinun ruokailuhan on ihan normaalin ihmisen tapa syödä,sellaisen joka pitää painoa tasapainossa.Eli jos haluat saada lisää painoa tarvitaan rasvasempaa ja enemmän.Nyt heti sipsipussi käteen ja koppa kaljaa.Siinä sitten mietit vähän toisenlaista menuuta,kilokalereita lähempää 3500 kuin 2500.ainakin.


    • speli1

      Kyllähän se treenaaminen tuo painoa, muttei naiselle ihan jäätäviä muskeleita saa.

    • ibsibs

      Kertokaahan sitten miten saa painon nousemaan jos on hurjasti ruoka-aineyliherkkyyksiä? Eli ei voi syödä esim. sokeria, vehnää, ohraa, ruista, naudanlihaa, maitotuotteita, soijaa jne. Pelkällä kanalla ja kanamunilla ei kamalasti proteiinia kerätä, vai olenko ihan väärässä?

      Olen melko liikkuvassa työssä, tavaratalossa myyjänä. Eli käveltyä tulee päivän mittaan paljon ja nosteltua painavaa tavaraa. Paino ei vaan nouse vaikka olen yrittänyt nostaa annoskokoa. Syön pääasiassa lohta, kanaa, riisiä, hirssiä, joitain vihanneksia ja marjoja. En tupakoi, mutta viiniä silloin tällöin juon. Kasvisrasvoja ja ölyjä käytän runsaasti ruuanlaitossa jne.

      Olen ollut aina hyvin hoikka nainen, muuta edellisessä tähystystutkimuksessa lähti neljä kiloa painoa kerralla. Varmaankin se tyhjennyshommeli veti kaikki pihalle, takaisin en ole painoa saanut vaikka miten tässä ollaan jo puolivuotta syöty. Vinkkejä kaivataan, jos on tietoa jostain kasvisruuista missä olisi paljon proteiinia esim.

      • fitnestukku

        Hei...on olemassa massanlisääjiä pilvinpimein ...katso vaikkapa fitnestukun sivuilta.chattikin heillä muistaakseen .niin voit kysyä itse ja jutella asiantuntevan kanssa! Ne sekotukset ovat terveelisiä..esim super gainer pro..350kca ..2 satsia päivässä 700kca ja ruokavalio mikä nytkin! Rypsi öljyä pari ruokalusikallista pv niin alkaa nousta ja on terveellinen ☺kyllä se on ilkeetö että aina huomautellaan ..mutta ihmiset on ilkeitä valitrttavasti !!mutta uskon että löytyy ratkasu noista protskusekotuksista !


      • Tommi-Keijo

        Mielialalääkkeitä syömällä lihoo aivan huomaamatta - eikä maksa paljon...


    • hjgjg

      Kaikkea syömällä lihoo muista nauttia kun syöt! Ajattele hyviä asioita täytä lautanenkin jos haluatte☺

    • nousukierre
    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mietitikö nainen koskaan

      Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.
      Ikävä
      125
      2048
    2. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      233
      1800
    3. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      59
      1403
    4. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      113
      1281
    5. Olisi hauska tietää

      Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon
      Ikävä
      64
      1238
    6. Apua. Onks mä jotenki erikoinen ?

      Oon ihastunu paljon vanhempaan mieheen.
      Ikävä
      102
      1085
    7. Minun on vaan päästettävä irti

      Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k
      Ikävä
      37
      940
    8. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      65
      907
    9. Kertoisit jo

      Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni
      Ikävä
      45
      847
    10. En koskaan saanut asiattomia kuvia!

      Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta
      Sinkut
      156
      811
    Aihe