Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Joulun alla juutalaisena;(

Jani.

Näin joulun alla on jokseenkin synkeä mieli näin kääntyvänä juutalaisena.

Kaikille tiedoksi, en ole koskaan uskonut jeesukseen, erosin kirkosta 26 v sitten, Joulu ei merkitse minulle yhtään mitään uskonnollisesti, ei ole koskaan merkinnyt vaikka joulusta olen aina tykännyt.

Niin ja tiedän sen etten juutalaisena voi joulua viettää sen perimmmäisessä tarkoitukšessa mutta enpä ole koskaan niin tehnyt ennenkään.

Joulu ei merkitse minulle tai perheenjäsenilleni uskonnollisesti yhtään mitään, se vain on ollut jokseenkin kaunis juhla perheen kesken viime vuosina.

Olenkin ajatellut että jos sillä on uskonnollisesti yhtä vähän minulle merkitystä juutalaisena kuten oli aikaisemmin juutalaisuuttasuuttani niin miksi en joulua voisi viettää?

Edes perheeni, kaksi lasta vaimo eiätt usko jeesukseen mutta kaikki tykkäämme joulusta.

150

3144

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KTS (Ei kirj.)

      1. Tessaloonikalaiskirje
      2:14 Sillä teistä, veljet, on tullut niiden Kristuksessa Jeesuksessa olevien Jumalan seurakuntain seuraajia, jotka ovat Juudeassa, sillä tekin olette kärsineet omilta kansalaisiltanne samaa kuin he juutalaisilta,
      2:15 jotka tappoivat Herran Jeesuksenkin ja profeetat ja ovat vainonneet meitä, eivätkä ole Jumalalle otollisia, vaan ovat kaikkien ihmisten vihollisia,

      • Jani.

        Joulu ei merkitse minulleuhtään mitään uskonnollisesti,ei merkinnyt edes sitä edes omille vanhemmilleni aikoinaan kun kotona asuin, se oli vain kiva juhla perheen kesken ja lapsille ainoa asia ovat lahjat.

        Rakastan lapsiani, annan heille lahjoja enkä usko jeeukseen.


    • 16+1

      Joulupukki , tontut ja muori....Isä,poika ja pyhä henki.

      Missä kaiki tytöt ?

      • No sinä olet se

        tyttö, joka noista muistakin kirjoittaa. Yeshuassa riittää Isä ja Poika ja Pyhä Henki. Toki tarvitsemme ihmisinä kaikki myös tyttöjä ja naisia ja äitejä ja sitä hyvää, minkä Jumala suo feminiisen sukupuolenkin kautta perheissä ja seurakunnassa ja myös Immanuelin synnytti Daavidin tytär Beetlehemissä, eikö olekin ihmeellistä.


      • priska*

        No onhan tontuissakin tyttöjä...

        Aikoinaan kansakoulun näytelmissä tanssimme harmaat tonttupuvut päällä, punainen piippalakki ja kilikello päässä. Silloin kauan sitten tonttuleikit kuuluivat vielä lasten ohjelmistoon. Laulu "Soihdut sammuu, kaikki väki nukkuu" oli mm. laulu, joka näyteltiin, kaikki tontut rivissä tähyilivät ympäriinsä ("Tonttujoukko silloin varpahillaan, varovasti hiipii alta sillan"...)

        Näyttelimme myös Sakari Topeliuksen näytelmiä.

        Karmeimpia joulukirjoja, jonka olen lukenut on muuten Charles Dickensin Jouluilta. Järkyttävää. (Dickensin kirjat yleensäkin ovat kauheita.) Sitä kun lukee, niin hävettää olla kristitty. Tosin ihmisen itsekkyys ja julmuus ei katso uskontoa. Vasta 2.maailmansodan jälkeen alettiin kunnolla kiinnittää huomiota humaaniin toimintaan, epäitsekkäisiin pyrkimyksiin, heikompien auttamiseen, lastensuojeluun ym. Tätä ennen kaikki hyvä tahto oli yksittäisten ihmisten varassa, yhteiskunta ei paljonkaan huolehtinut vähäosaisista, vaikka sitäkin yritelmää oli.


      • Anonyymi

        Ota selvää Raamatusta alku seurakunnan ajoista varsinkin niistä naisista jotka olivat mukana alkuseurakunnassa miesten kanssa yhteisessä rukous kokouksessa ja Raamatun naisia on muitakin esim Ruut, Ester, Maria, Martta, Saara, Haagar ne kertoovat niistä naisista joita mainitaan Raamatussa ja joulu evankeljumissa Maria Jeesuksen Äiti ja Joosef


    • 4+11

      Joulupukin tytöt.

      • priska*

        Minä oon joka joulu täysin kypsynyt nimenomaan tähän joulupukki- ja lahjakulttuuriin. Joulupukki edustaa pelkästään kaupallisuutta, sekä ahneutta, vaikkakin myös lahjojenantamisen iloa, mutta itse alkuperäiseen jouluun, ei kristilliseen, eikä pakanalliseen, tällainen joulupukkeilu ja krääsän kerääminen kuulunut.

        Vaatimaton lahjojen antaminen alkoi siis Myrnan piispan esimerkkiä noudattaen ja on tässä mielessä alkujaan kristillinen tapa, muinaissuomalaiseen jouluun tämä ei ole koskaan kuulunut. Vasta Coca-Cola-firman luoma Santa Claus-hahmo muutti joulupukkiperinteen täysin kaupalliseksi, bisnesmiesten rahastukseksi.

        Mitä oli suomalainen joulu aikoinaan? Ennen joulua koti pestiin lattiasta kattoon, lattialle levitettiin hyväntuoksuisia olkia. Käytiin joulusaunassa. Tehtiin ehkä joitain joulutaikoja, aikuiset ja lapset leikkivät yhdessä joululeikkejä, tanssittiin piirileikkejä tuvan lattialla, laulettiin hassuja runoja ja loitsuja, esitettiin "arvoituksia", syötiin vaatimatonta jouluruokaa johon kuuluivat nk. lootat, eli uunissa paistetut laatikkoruuat, kinkku, voi ja joululimmpu. Juotiin olutta. Kristillisenä aikana laittauduttiin jo varhain aamulla rekeen ja ajettiin joulukirkkoon.

        Ensimmäisiä joulukuusia nähtiin suomalaisissa porvarisperheissä vasta joskus 1800-luvun puolenvälin jälkeen, tämä tapa tuli luterilaisuuden mukana Saksasta. Tarina kertoo Martti Lutherin hakeneen myrskyssä suojaa puun alta, jolloin hän myös sai hengellisen herätyksen. Hän näki tähtien loistavan kuusen oksien yllä, kuin kynttilät, tästä hän sai ajatuksen tuoda jouluna tuoksuva kuusi kotiinsa ja sitoa oksille kynttilöitä. Joulukuusen ulkomuoto on vasta viime vuosisadalla (1900) muuttunut koristeellisemmaksi, liiallisten koristeiden alta ei aina itse kuusta huomaa. Kuusen tuoksu kuuluu jouluun. Se on korvannut muinaissuomalaisen joulun olkien tuoksun. Tuoksut ovat tärkeä osa suomalaista joulua.


      • priska*
        priska* kirjoitti:

        Minä oon joka joulu täysin kypsynyt nimenomaan tähän joulupukki- ja lahjakulttuuriin. Joulupukki edustaa pelkästään kaupallisuutta, sekä ahneutta, vaikkakin myös lahjojenantamisen iloa, mutta itse alkuperäiseen jouluun, ei kristilliseen, eikä pakanalliseen, tällainen joulupukkeilu ja krääsän kerääminen kuulunut.

        Vaatimaton lahjojen antaminen alkoi siis Myrnan piispan esimerkkiä noudattaen ja on tässä mielessä alkujaan kristillinen tapa, muinaissuomalaiseen jouluun tämä ei ole koskaan kuulunut. Vasta Coca-Cola-firman luoma Santa Claus-hahmo muutti joulupukkiperinteen täysin kaupalliseksi, bisnesmiesten rahastukseksi.

        Mitä oli suomalainen joulu aikoinaan? Ennen joulua koti pestiin lattiasta kattoon, lattialle levitettiin hyväntuoksuisia olkia. Käytiin joulusaunassa. Tehtiin ehkä joitain joulutaikoja, aikuiset ja lapset leikkivät yhdessä joululeikkejä, tanssittiin piirileikkejä tuvan lattialla, laulettiin hassuja runoja ja loitsuja, esitettiin "arvoituksia", syötiin vaatimatonta jouluruokaa johon kuuluivat nk. lootat, eli uunissa paistetut laatikkoruuat, kinkku, voi ja joululimmpu. Juotiin olutta. Kristillisenä aikana laittauduttiin jo varhain aamulla rekeen ja ajettiin joulukirkkoon.

        Ensimmäisiä joulukuusia nähtiin suomalaisissa porvarisperheissä vasta joskus 1800-luvun puolenvälin jälkeen, tämä tapa tuli luterilaisuuden mukana Saksasta. Tarina kertoo Martti Lutherin hakeneen myrskyssä suojaa puun alta, jolloin hän myös sai hengellisen herätyksen. Hän näki tähtien loistavan kuusen oksien yllä, kuin kynttilät, tästä hän sai ajatuksen tuoda jouluna tuoksuva kuusi kotiinsa ja sitoa oksille kynttilöitä. Joulukuusen ulkomuoto on vasta viime vuosisadalla (1900) muuttunut koristeellisemmaksi, liiallisten koristeiden alta ei aina itse kuusta huomaa. Kuusen tuoksu kuuluu jouluun. Se on korvannut muinaissuomalaisen joulun olkien tuoksun. Tuoksut ovat tärkeä osa suomalaista joulua.

        Muinaissuomalainen joulu oli muinaiskalenterin mukainen keskitalven juhla ja sana joulu tuleekin ruotsinkielisestä sanasta, josta juontaa myös suomenkielinen sana "juhla".

        Muinaispakanuudessa eri kansojen keskuudessa oli kalenterin mukaiset vastaavuutensa, samoin muinaisjumalansa.

        Muinaissuomalaiset eivät tienneet mitään roomalaisesta Saturnalia-juhlasta, mutta astronomian, eli "tähtitieteen", he tunsivat siinä kuin roomalaiset, sekä muutkin nk. muinaispakanakansat.


      • Anonyymi
        priska* kirjoitti:

        Minä oon joka joulu täysin kypsynyt nimenomaan tähän joulupukki- ja lahjakulttuuriin. Joulupukki edustaa pelkästään kaupallisuutta, sekä ahneutta, vaikkakin myös lahjojenantamisen iloa, mutta itse alkuperäiseen jouluun, ei kristilliseen, eikä pakanalliseen, tällainen joulupukkeilu ja krääsän kerääminen kuulunut.

        Vaatimaton lahjojen antaminen alkoi siis Myrnan piispan esimerkkiä noudattaen ja on tässä mielessä alkujaan kristillinen tapa, muinaissuomalaiseen jouluun tämä ei ole koskaan kuulunut. Vasta Coca-Cola-firman luoma Santa Claus-hahmo muutti joulupukkiperinteen täysin kaupalliseksi, bisnesmiesten rahastukseksi.

        Mitä oli suomalainen joulu aikoinaan? Ennen joulua koti pestiin lattiasta kattoon, lattialle levitettiin hyväntuoksuisia olkia. Käytiin joulusaunassa. Tehtiin ehkä joitain joulutaikoja, aikuiset ja lapset leikkivät yhdessä joululeikkejä, tanssittiin piirileikkejä tuvan lattialla, laulettiin hassuja runoja ja loitsuja, esitettiin "arvoituksia", syötiin vaatimatonta jouluruokaa johon kuuluivat nk. lootat, eli uunissa paistetut laatikkoruuat, kinkku, voi ja joululimmpu. Juotiin olutta. Kristillisenä aikana laittauduttiin jo varhain aamulla rekeen ja ajettiin joulukirkkoon.

        Ensimmäisiä joulukuusia nähtiin suomalaisissa porvarisperheissä vasta joskus 1800-luvun puolenvälin jälkeen, tämä tapa tuli luterilaisuuden mukana Saksasta. Tarina kertoo Martti Lutherin hakeneen myrskyssä suojaa puun alta, jolloin hän myös sai hengellisen herätyksen. Hän näki tähtien loistavan kuusen oksien yllä, kuin kynttilät, tästä hän sai ajatuksen tuoda jouluna tuoksuva kuusi kotiinsa ja sitoa oksille kynttilöitä. Joulukuusen ulkomuoto on vasta viime vuosisadalla (1900) muuttunut koristeellisemmaksi, liiallisten koristeiden alta ei aina itse kuusta huomaa. Kuusen tuoksu kuuluu jouluun. Se on korvannut muinaissuomalaisen joulun olkien tuoksun. Tuoksut ovat tärkeä osa suomalaista joulua.

        Et silloin ole ymmärtänyt Joulun perimäistä tarkoitusta lähimäisen rakkauden osoittamista lähimäisilleen tästä voisi puhua enemmäkin ja tänä päivänä enemäkin kun on yksinäisyyttä enemmän ja sekin eri muodoissa


    • 19+15

      Tontut ovat kummallinen joukko, eivät kaipaa tyttöjä. Ehkä ne ovat homoja, tai munkkeja. Neitsytmiehiä.

      Minkäs sille, saduissa voi elää ikuisesti, vaikka ei lisäänny.

    • 3+7

      Katos, Immanuelilla keitti.

      Mie menen kahville. ;)

    • Jani.

      Mutta minä olen vain mustalaisvaihokas, en juutalainen.

    • Surkuhupaisaa

      Mitenkä nämä joulujutut liittyvät juutaisuuteen , täällä piti keskustella juutalaisuudesta? Missä se polliisi nyt on, vitsi, vitsi.

      • priska*

        Jani itse juutalaisena kysyi asiaa. Kyllä tämä juutalaisuuteen kuuluu. Hän kysyi, miten juutalaisena asennoitua jouluun. Juutalainen itse kysyi asiaa, kukaan ei tyrkyttänyt sitä hänelle.


    • 5+17

      Vietäpä vuoden ajan KAIKKI juutalaiset juhlat täyden kaavan mukaan. Ei pitäisi hirveästi jäädä aikaa tai intoa millekään kuusipukkisysteemeille.

      Juutalaisuuteen kääntyvän pitää omaksua juutalainen identiteetti ja juutalaiset tavat. Riippumatta siitä miten maallinen juhla joulu on, niin juutalaisen ei silti ole sopivaa sitä viettää. Ei missään tarkoituksessa. Jos silti vietät, niin älä sitten ihmettele, ettei sinua ihan oikeana juutalaisena pidetä.

      • Jani.

        Noin minäkin olen sen ajatellut mutta sitä on vaikea välttää katsos kun asun samassa talossa lasteni ja vaimoni kanssa, he viettävät joulua kumminkin.

        Ja minä olen siinä sivussa ikäänkuin hangaroudina;)
        Syön kyllä jouluruokia paitsi kinkkua, kalkkunaa sen sijaan.

        Osallistun kyllä kuusenkin koristeluun lasteni kanssa, enhän nyt voi heitä hyljätä.
        Tänä vuonna kuusta ei tosin kotiin tule koska olemme joulun matkoilla.


      • priska*
        Jani. kirjoitti:

        Noin minäkin olen sen ajatellut mutta sitä on vaikea välttää katsos kun asun samassa talossa lasteni ja vaimoni kanssa, he viettävät joulua kumminkin.

        Ja minä olen siinä sivussa ikäänkuin hangaroudina;)
        Syön kyllä jouluruokia paitsi kinkkua, kalkkunaa sen sijaan.

        Osallistun kyllä kuusenkin koristeluun lasteni kanssa, enhän nyt voi heitä hyljätä.
        Tänä vuonna kuusta ei tosin kotiin tule koska olemme joulun matkoilla.

        Oma tilanteesi onkin erikoinen, eli olet itse juutalainen, muu perhe ei.
        Lapsilta ei kannata kieltää näitä perinteitä, sellainen herättää usein katkeruutta.

        Jos lapsesi ja vaimosi sittemmin innostuvat juutalaisuudesta, niin he tämän itse vapaasti valitsevat.


    • 17+15

      Jani

      Voit viettää Hanukkaa, se kestää paljon pidempään ja lapsille voi antaa lahjoja.


      Hanukka (hepreaksi ‏חנוכה‎) on juutalaisten juhla, jota vietetään marras-tammikuussa. Se kestää kahdeksan päivää ja alkaa juutalaisen ajanlaskun mukaan kishlev-kuun 25. päivänä. Sitä vietetään makkabilaiskapinan aikana tapahtuneen, välillä häpäistyn Jerusalemin temppelin uudelleen vihkimisen (165 eaa.) aikana tapahtuneen öljyihmeen muistoksi (1 Makkab. 4:59; Joh. 10:22). Kun juutalaiset olivat saaneet temppelin takaisin ja siivonneet sen, he halusivat siunata sen uudelleen, mutta löysivät vain vähän pyhää öljyä. Kuitenkin tapahtui ihme, ja öljy riitti kahdeksaksi päiväksi, minkä jälkeen sitä saatiin lisää. Siksi hanukan ensimmäisenä iltana kodeissa sytytetään yksi kynttilä, toisena kaksi jne. Koska nämä kynttilät ovat pyhiä, niiden valoa ei saa käyttää hyödyksi esimerkiksi lukemiseen, joten lisäksi on sytytettävä aina yksi ylimääräinen kynttilä. Edellisenä iltana poltetut kynttilät on seuraavaksi vaihdettava uusiin niin, että kaikki kahdeksan pyhää kynttilää ovat samassa tasossa keskenään. Hanukka-juhlan aikana kodeissa poltetaan yhteensä 44 kynttilää. Hanukka-kynttelikköä kutsutaan nimellä hanukia, ja se asetetaan ikkunalaudalle niin, että kotiin palaavat ihmiset sen nähdessään muistavat hanukan ihmeen ja iloitsevat.

      Hanukkana syödään latkes-nimisiä letuntapaisia leivonnaisia ja lapset saavat pieniä lahjoja. On tapana leikkiä pienellä hyrrällä (jiddiš: דרײדל dreidel, heprea: סביבון‎ Sevivon) jonka neljällä sivulla on kirjaimet nun, gimmel, hei ja shin: ne tulevat sanoista "Nes Gadol Haya Sham" - "suuri ihme tapahtui siellä". Israelissa shin-kirjain on korvattu pe-kirjaimella, ja lause kuuluu "Nes Gadol Haya Po", "suuri ihme tapahtui täällä".

      • priska*

        Tää on paras neuvo Janille. Mutta on muistettava myös ei-juutalainen perhe...

        Kyllähän he tietysti hiljalleen tottuvat "meidän hanukka-jouluun" ja pian se voikin muuttua "meidän hanukaksi".


      • Jani.

        Tiedän, kiitos;)
        Ja nythän se alkaa 8 pvä joulukuuta


      • Jani.
        priska* kirjoitti:

        Tää on paras neuvo Janille. Mutta on muistettava myös ei-juutalainen perhe...

        Kyllähän he tietysti hiljalleen tottuvat "meidän hanukka-jouluun" ja pian se voikin muuttua "meidän hanukaksi".

        ;)


      • 11+14
        priska* kirjoitti:

        Tää on paras neuvo Janille. Mutta on muistettava myös ei-juutalainen perhe...

        Kyllähän he tietysti hiljalleen tottuvat "meidän hanukka-jouluun" ja pian se voikin muuttua "meidän hanukaksi".

        Huomasin että meillä kynttelikkö ikkunalla on matkittu Hanukkajuhlasta , kuten myös advettikynttilöiden sytytys.

        Eikö meillä mitään keksitä itse.
        Vähän noloa apinointia kun tarkoitus ei kuitenkaan ole sama.


      • priska*
        11+14 kirjoitti:

        Huomasin että meillä kynttelikkö ikkunalla on matkittu Hanukkajuhlasta , kuten myös advettikynttilöiden sytytys.

        Eikö meillä mitään keksitä itse.
        Vähän noloa apinointia kun tarkoitus ei kuitenkaan ole sama.

        Meidän joulukynttelikkö on yleensä 7-haarainen. Hanukkakynttelikössä on yksi kynttilänpaikka lisää, eli on 8-haarainen.

        7-haaraisia kynttelikköjä käytetään paljon kirkoissa, sillä kristinuskokin perustuu Raamattuun ja sen symbooleja on tullut kristinuskoon. Myöskin J-malan nimi JHWH näkyy hepreankielellä saarnatuolin päällä.


      • priska*
        priska* kirjoitti:

        Meidän joulukynttelikkö on yleensä 7-haarainen. Hanukkakynttelikössä on yksi kynttilänpaikka lisää, eli on 8-haarainen.

        7-haaraisia kynttelikköjä käytetään paljon kirkoissa, sillä kristinuskokin perustuu Raamattuun ja sen symbooleja on tullut kristinuskoon. Myöskin J-malan nimi JHWH näkyy hepreankielellä saarnatuolin päällä.

        Eikun Hanukkakynttelikkö on 9-haarainen, 8 1 sytytyskynttilä.


      • Jani.
        priska* kirjoitti:

        Eikun Hanukkakynttelikkö on 9-haarainen, 8 1 sytytyskynttilä.

        Juuri niin,yhdeksän eli menorah joka tarkoittaa tylsyydessään vain lamppua.

        Tuossa kun mietin jouluja aikoinaan niin meillä oli juuri menorahia muistuttava sähkökynttelikkö ikkunalla, jänää että sekin oli piratismisa juutalaisuudesta.


      • priscilla*
        Jani. kirjoitti:

        Juuri niin,yhdeksän eli menorah joka tarkoittaa tylsyydessään vain lamppua.

        Tuossa kun mietin jouluja aikoinaan niin meillä oli juuri menorahia muistuttava sähkökynttelikkö ikkunalla, jänää että sekin oli piratismisa juutalaisuudesta.

        Nii. Tavallaan piratismia, koska sen merkitys kristinuskossa on toinen kuin juutalaisuudessa. Kristinusko kuitenkin lähtee juutalaisuudesta, joten myös juutalaisuuden symbooleja on siirtynyt tähän uskoon.

        Mulla on muuten itselläni nyt uskonnollinen, eli hengellinen kriisi.

        Yritänpä itsekin laittaa jonkinlaisen hanukan. Viime hanukankin aikaan polttelin kynttilöitä valkoisella pöytäliinalla. Itse saa yksin näitä opetella, muistella mitä aikoinaan näin ja koin. Myös netissä on ohjeita. Eihän tällainen hanukka itselläni tietenkään ole tismalleen oikeaoppinen, mutta ainakin on yritystä.

        Hanukka siis alkaa 8.joulukuuta, illalla.


      • KTS (Ei kirj.)
        priscilla* kirjoitti:

        Nii. Tavallaan piratismia, koska sen merkitys kristinuskossa on toinen kuin juutalaisuudessa. Kristinusko kuitenkin lähtee juutalaisuudesta, joten myös juutalaisuuden symbooleja on siirtynyt tähän uskoon.

        Mulla on muuten itselläni nyt uskonnollinen, eli hengellinen kriisi.

        Yritänpä itsekin laittaa jonkinlaisen hanukan. Viime hanukankin aikaan polttelin kynttilöitä valkoisella pöytäliinalla. Itse saa yksin näitä opetella, muistella mitä aikoinaan näin ja koin. Myös netissä on ohjeita. Eihän tällainen hanukka itselläni tietenkään ole tismalleen oikeaoppinen, mutta ainakin on yritystä.

        Hanukka siis alkaa 8.joulukuuta, illalla.

        Hanukkavanukka!

        :D


      • priscilla*
        KTS (Ei kirj.) kirjoitti:

        Hanukkavanukka!

        :D

        Veli Puolikuun Pääsiäishanukas on legenda.


      • Jani.
        priscilla* kirjoitti:

        Veli Puolikuun Pääsiäishanukas on legenda.

        Pääsiäishanu, kyllä muuten naurattaa kun. Ajatteleekin sitä


      • priske*
        Jani. kirjoitti:

        Pääsiäishanu, kyllä muuten naurattaa kun. Ajatteleekin sitä

        Tästä välistä on poistettu kooteen laittama video Veli Puolikuun "Pelastusarmeijan soittokunta", joka pääsiäishanun kanssa on legenda.


      • Jani.
        priske* kirjoitti:

        Tästä välistä on poistettu kooteen laittama video Veli Puolikuun "Pelastusarmeijan soittokunta", joka pääsiäishanun kanssa on legenda.

        Onko kts huumorintajua??


      • priska*
        priske* kirjoitti:

        Tästä välistä on poistettu kooteen laittama video Veli Puolikuun "Pelastusarmeijan soittokunta", joka pääsiäishanun kanssa on legenda.

        Tässä Velipuolikuun Pääsiäishanukas:
        http://www.youtube.com/watch?v=mMIe4xOFY_I
        Messarit saa sätkyn, mutta saakoot.


      • Jani.
        priska* kirjoitti:

        Tässä Velipuolikuun Pääsiäishanukas:
        http://www.youtube.com/watch?v=mMIe4xOFY_I
        Messarit saa sätkyn, mutta saakoot.

        Voi jiizus että oli hyvä, kiitos.
        Enpä ollut nähnyt tuota pitkään aikaan.

        Se oli aika hauska myös tuo Ketosen ja Myllyrinteen hissikohtaus jossa alkoi syytäämään juutalaista terrprismista luullen häntä muslimiks, no turpiin tuli.

        http://m.youtube.com/watch?v=E4zbK0G2_Ak

        Vaikeillekkin asioille pitää osata nauraa, loppu on paras.


      • Anonyymi
        priska* kirjoitti:

        Meidän joulukynttelikkö on yleensä 7-haarainen. Hanukkakynttelikössä on yksi kynttilänpaikka lisää, eli on 8-haarainen.

        7-haaraisia kynttelikköjä käytetään paljon kirkoissa, sillä kristinuskokin perustuu Raamattuun ja sen symbooleja on tullut kristinuskoon. Myöskin J-malan nimi JHWH näkyy hepreankielellä saarnatuolin päällä.

        Eikös Hanukka kyntelikkö ole 9:sän haarainen


    • Corona Borealis

      Jesaja 9:6
      Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen isä, Rauhanruhtinas.

      Kirkkauden Herra sytytti loistavimman tähtensä täydelliseen pimeyteen valaisemaan koko maailmaa.

    • Jeesus syntyi

      Isän Jumalan ainosyntyisenä Poikana ja Juutalaisten Kuninkaana Beetlehemissä.

      • Jani.

        En usko, en voi uskoa tarina on sen verran typerä.


      • Usko annetaan
        Jani. kirjoitti:

        En usko, en voi uskoa tarina on sen verran typerä.

        armolahjana kaikille anoville Jeesuksen nimessä ja Hengessä.

        Tietenkään ei kukaan ihminen voi keksiä ja opetuslapset olivat myös moninaista porukkaa mutta Hengessä yhtä, kuten voidaan lukea ja myös nähdään kaiken tapahtuneen Israelille kuten edeltä on kerrottu ja myös vastustajistaan on profetoitu ja nähdään sen vastustavan henkivallan vaikutukset myös noissa kansoissa.


      • Jani.
        Usko annetaan kirjoitti:

        armolahjana kaikille anoville Jeesuksen nimessä ja Hengessä.

        Tietenkään ei kukaan ihminen voi keksiä ja opetuslapset olivat myös moninaista porukkaa mutta Hengessä yhtä, kuten voidaan lukea ja myös nähdään kaiken tapahtuneen Israelille kuten edeltä on kerrottu ja myös vastustajistaan on profetoitu ja nähdään sen vastustavan henkivallan vaikutukset myös noissa kansoissa.

        Sitten olen jääny ilman ja olen hyvin tyytyväinen.
        En tarvitse sinua enkä muitakaan äännyttäjiä, itseasissa vihaan kaikkia tuputtajia ja se on yksi juutalasuuden upea puoli, he eiät tuputa uskoaan muille.


    • Tässä valkeutta
      • Jani.

        G-d damn miksi en aikaisemmin kääntynyt, aika hemaisevan näköisiä tytsyjä;)


      • priscilla*
        Jani. kirjoitti:

        G-d damn miksi en aikaisemmin kääntynyt, aika hemaisevan näköisiä tytsyjä;)

        Ovat ilm. hell-messiaanisia.
        Heidän "jumalanpalveluksensa" ovat lähinnä tanssia.
        En katsonut enempää, kun tajusin jujun.


      • mistä tuollaisia
        priscilla* kirjoitti:

        Ovat ilm. hell-messiaanisia.
        Heidän "jumalanpalveluksensa" ovat lähinnä tanssia.
        En katsonut enempää, kun tajusin jujun.

        lahko-laseja saa?


      • Ollaan kuin Daavid

        joka myös Herransa edessä tanssi, varotaan sitä Milkan hapatusta sen Daavidin nähdessä tanssimassa Herransa edessä.

        Meille on annettu kaikki jotta voimme Herraa ylistää, mutta ei sitä kaikki ymmärrä, eikä varsinkaan ne, joiden sydämet eivät ole puhtaat sillä eivät voi nähdä Herraa Yeshuaa Juutalaisten Kuninkaanakaan kuten Daavid.

        Ollaan kuin viisaat neitsyet ja yksi näytti olevan sitä öljyä hankkimassa muualla.


    • Jouluisia jysymyksiä

      Mitä eroa on luomujuutalaisella, rypsijuutalaisella ja tavallisella juutalaisella?

      • Jani.

        Luomu ja tavallinen ei juuri eroa toisistaan, minä rypsinä eroan koska olen olen siihen kääntynyt.
        Mutta lopulta olemme kaikki samaa, veljiä,siskoja,vanhempia, ennenkaikkea juutalaisia.


    • priske*

      No nii. Ja tämäkö EI ole uskontoa?

      http://www.hs.fi/videot/Näin joulukatu avattiin Helsingissä/v1305621858548

      Suomalaisille uskotellaan aivan kuin tuo autossa istuva henkilöhahmo olisi joku muinaissuomalainen henkilö, mutta näinhän se ei ole.

      Ja kauppiaat vetää rahaa.

      • KTS (Ei kirj.)

      • priske*
        KTS (Ei kirj.) kirjoitti:

        Joulupukki asuu Korvatunturilla. Tämänhän tiesi jo Markus Setä!

        http://www.youtube.com/watch?v=d0WMcEaK0hQ

        >:O

        Markus-sedästä muistan vain hänen kuuluisat sanansa, kun hän satuhetken jälkeen luuli, että lähetys oli jo katkaistu: "Ja nyt tämä mies lähtee pas'kalle." Hän kuulemma todellisuudessa aina lastenkin nähden ja kuullen käyttäytyi studiossa hävyttömästi.

        Mikrofoni oli tahallaan jätetty auki, jotta ihmiset kuulisivat totuuden Markus-sedästä. Edessä yhtä, takana toista. Olikohan Markus-setäkin hellari?


      • kyllä tuollainen
        priske* kirjoitti:

        Markus-sedästä muistan vain hänen kuuluisat sanansa, kun hän satuhetken jälkeen luuli, että lähetys oli jo katkaistu: "Ja nyt tämä mies lähtee pas'kalle." Hän kuulemma todellisuudessa aina lastenkin nähden ja kuullen käyttäytyi studiossa hävyttömästi.

        Mikrofoni oli tahallaan jätetty auki, jotta ihmiset kuulisivat totuuden Markus-sedästä. Edessä yhtä, takana toista. Olikohan Markus-setäkin hellari?

        sopii islam-maiden rauhan ja sodan puheisiin riippuen siitä, ollaanko toisessa maassa vähemmistönä vai omassa maassa enemmistönä.

        Tietysti kaikkien ihmisten täytyy suoltansa tyhjentää mutta ei valheellisiin todistuksiin sortua kuitenkaan.


    • 5+4

      Olen jo useamman vuoden viettänyt jouluna hiljaisen hetken kaikkille niille kaksivuotiaille ja sitä nuoremmille juutalaisille poikalapsille, jotka surmattiin Betlehemissä tuon joulun lapsen syntymän johdosta.

      Ja vielä tuhansien vuosien jälkeenkin heidät heitettiin grematorion uuniin samaisen joulun lapsen takia.

      Joulun lapsi oli murhaaja alusta asti.

      • priske*

        No, itsepä sanasi valitset.


      • 3+16
        priske* kirjoitti:

        No, itsepä sanasi valitset.

        Kyllä, ajattelen kaikkien niiden äitien surua joilta lapset surmattiin Betlehemissä.

        Vai eikö se olekkaan totta ?


      • 15+2
        3+16 kirjoitti:

        Kyllä, ajattelen kaikkien niiden äitien surua joilta lapset surmattiin Betlehemissä.

        Vai eikö se olekkaan totta ?

        Merkillistä joukkoa, tulee miinuksia jos viettää hiljaisen hetken lasten muistolle.

        Porukka on pimeyden ytimessä.


      • priske*
        15+2 kirjoitti:

        Merkillistä joukkoa, tulee miinuksia jos viettää hiljaisen hetken lasten muistolle.

        Porukka on pimeyden ytimessä.

        Älähän nyt. Jokainen varmasti suremme viattomien lasten murhaa.

        Jeesus oli / On J-malan lähettämä Juutalaisten Kuningas. Maailma vihasi tätä Lasta ja Miestä alusta asti. Jos Herodes I:llä olisi ollut hurskas sydän, hän olisi iloinnut Suuren Kuninkaan saapumisesta, mutta hän oli jumalaton, hän suuttui. Se oli Herodes I, joka määräsi lasten murhat, Jumalan Pojan syntymän vuoksi. Näinhän Saulkin yritti murhata Daavidin. Jeesuksen elämä ja kuolema on luettavissa ennakoivissa tapahtumissa: Aabraham, Isak, Jakov, David. Kaikki kirjoitukset ennakoivat Jeesusta.

        Jakovin ja Eesaun tapaus ennakoi tilannetta ja hetkeä, jolloin esikoinen Eesau (= Israel) vaihtoi esikoisuutensa hernesoppaan ( = juutalaiset kielsivät Kuninkaansa, saadakseen helpomman elämän roomalaisten hallitsemassa maassa, he jopa huusivat Hänen sijastaan vapauttamaan murhaaja Barabbaan) mutta pakanoille Jeesus Kuningas tuli pelastukseksi.

        Tilanne ei kuitenkaan ole toivoton. Eräänä päivänä juutalaiset eivät enää kiellä Häntä, vaan huutavat Häntä Nimeltä, silloin Hän palaa Israeliin Juutalaisten ja koko maailman Kunikaana.
        .


      • priske*
        15+2 kirjoitti:

        Merkillistä joukkoa, tulee miinuksia jos viettää hiljaisen hetken lasten muistolle.

        Porukka on pimeyden ytimessä.

        Miinuspiste minulta tuli siitä, että pilkkasit Jumalan Poikaa, Juutalaisten Kuningasta.


      • Nooan poika
        priske* kirjoitti:

        Miinuspiste minulta tuli siitä, että pilkkasit Jumalan Poikaa, Juutalaisten Kuningasta.

        Olet vajonnut samalle tasolle messikoiden kanssa kun pauhaat täällä juutalaisten "kuninkaasta" joka on juutalaisten kuningas yhtä paljon kuin Ismail Hanijah on Israelin presidentti.


      • priske*
        Nooan poika kirjoitti:

        Olet vajonnut samalle tasolle messikoiden kanssa kun pauhaat täällä juutalaisten "kuninkaasta" joka on juutalaisten kuningas yhtä paljon kuin Ismail Hanijah on Israelin presidentti.

        No emmää nyt pauhaa. Mutta jos uskon asian varmaksi, en kertakaikkiaan voi Häntä kieltääkään. Mä yritin tässä taannoin ottaa juutalaisittain matalampaa profiilia Häneen, mutta asiasta ei tullut mitään. Hän Itse piti minusta kiinni.

        Mutta en minä Hänestä täällä saarnaa. Jos joku nyt kuitenkin jatkuvasti kovin härskein sanoin sanoo Häntä vastaan, niin silloin voin reagoida. Tuntuu hurjalta.

        Vaikkette asiaa nyt tajua, tajuatte varmasti myöhemmin. Ihan varmasti.
        Hän nyt vaan todellakin sattuu olemaan Messias.


      • Joulun lapsi

        pakeni murhaajan joukkoa Egyptiin. Saksassa vain harvat lapset pääsivät pakenemaan.

        Joulun lapsen eli Immanuelin Israelin Herra pelasti vaikuttaessaan sitä hyvää hengellistä ilmoitusta vanhemmilleen.

        Pysytään totuudessa kaikessa eikä eksytä valheisiin.

        Natsit ja islamin antisemitistit ovat sitä samaa porukkaa kuin Herodes lapsisurmaajana.


      • sama logiikka

        "Olen jo useamman vuoden viettänyt jouluna hiljaisen hetken kaikkille niille kaksivuotiaille ja sitä nuoremmille juutalaisille poikalapsille, jotka surmattiin Betlehemissä tuon joulun lapsen syntymän johdosta.

        Ja vielä tuhansien vuosien jälkeenkin heidät heitettiin grematorion uuniin samaisen joulun lapsen takia.

        Joulun lapsi oli murhaaja alusta asti. "

        Niin oli myös Mooses.


      • Anonyymi

        Et ole lukenut sitä että Jeesus lähti maan pakoon Herodesta joka surmautti kaikki alle 2-3vuotiaat lapset joten syytit väärää kohdetta olisit syyttänyt Vaan Herodesta eikä Joulun lasta? Jospa oikea Joulu mieli sinulle kirkastuu oikein


    • 13+1

      Oli ketä oli, mutta juutalaisina heidät kuitenkin sinne vietiin.

      Monet olivat kääntyneet kristityiksi mutta eipä sekään auttanut.

    • priske*

      Kiehautin tuossa mallasuutetta. Ehtii mieto kotikalja porista juutalaiseksi jouluksi.

      • priske*

        Sinappi konstailee, mutta ehkä siitä tulee jotakin.


      • priske*
        priske* kirjoitti:

        Sinappi konstailee, mutta ehkä siitä tulee jotakin.

        Hei: kun teette sinappia (helppoa), älkää jättäkö pois maissitärkkelystä, muuten tule luirua. Kaupoissa myydään sinappijauhetta (Colman's, pieni keltainen purkki). Siinä on kyljessä ohjeet. Tulee muuten tosi stydiä (väkevää) ainetta!

        Liivatelehtiä käyttäen voi pakastetuista marjoista tehdä hyytelömäisiä. Olen tehnyt nyt jouluksi hyytelöä sekä mustaviinimarjoista, että puolukoista. Kantsuu aina säilyttää pieniä lasipurkkeja, esim. ent. sillipurkkeja, ym.

        Vaikkei nuo kovin ihmeellisiä, eli vaikeita reseptejä ole, on ne kuitenkin itsetehtyjä.


    • Benjamin Mammon

      Martin Luther kirjoittikin teoksessaan "Von Juden und Ihre Lugen" (Juutalaisista ja heidän valheistaan) kuinka juutalaisille tuli parisen tuhatta vuotta sitten kiire keksiä itselleen toinen messias, kun ensimmäinen tuli ja otti puheeksi kuinka juutalaisten joukossa oli paljon mädän luonteen ja maailmankatsomuksen omaavia henkilöitä.

      Lutherin mukaan myös tämä juutalaisten hädissään valtuuttama messias oli niin mätä, etteivät edes juutalaiset itse uskoneet häneen. Hyvää Joulunodotusta myös pakanoille.

    • vanha ja vakaa

      juutalaiset voisivat lopettaa kiukuttelu ja maksaa velkansa Palestiinalaisille joululahjaksi.
      Aika lapsellista porukkaa nuo jumalan valitut.

      • priske*

        Opettele sinä suomenkielen oikeinkirjoitus.


      • 15+17

        Hamasille rakettirahaa....niinkö ?

        Hamas on jo Länsirannalla valtaa ottamassa.


      • varmaan saavat
        15+17 kirjoitti:

        Hamasille rakettirahaa....niinkö ?

        Hamas on jo Länsirannalla valtaa ottamassa.

        rakettinsa ihan lahjoituksina, jos vain kuljetus onnistuu. Paljon on tukea ja rikasta porukkaa islamissa.


      • parasta kaikille

        on tietysti että palestiinalaiset jättävät luvatun maan kokonaan Israelin juutalaisille ja Gazasta myös poistuvat. Ja samoin kaikissa islam-maissa alkavat opettaa lapsiaan rakastamaan ja siunaamaan Israelia niin voidaan toivoa totuudellisesta rauhasta Israelin Herran maassa.

        Tietysti vielä jää se syntiongelma Israeliin ja noihin lähi-idän islam-maihinkin ilman sitä että Yeshua otetaan vastaan Rauhanruhtinaana ja anotaan nöyrästi elävää vettä ja Pyhän Hengen armolahjaa ja Yeshuan veressä saadaan se Jumalan vanhurskauden vaatteet ja nimi elämänkirjaan kun Yeshua tunnustetaan suullaan myös lähimmäisilleen.

        Tässäpä hyvä ohjelma YK:hon "Rauha lähi-itään!" -nimikkeellä. Kuka alkaa sitä viemään eteenpäin, miten on KTS, haluatko totuudellista rauhaa Israeliin ja lähi-idän maihin.


      • Israelin onneksi
        varmaan saavat kirjoitti:

        rakettinsa ihan lahjoituksina, jos vain kuljetus onnistuu. Paljon on tukea ja rikasta porukkaa islamissa.

        merisaarto pitää näistä hulluista Estellen tapaisista muka rauhan laivoista huolimatta ja kiitos Isälle Yeshuan nimessä, amen, hallelujah!

        Vastuuttomat tulisi viedä niihin kaupunkeihin, mihin hamas ampuu raketteja vähän oppimaan ja ymmärtämään sitä islamista kumpuavaa terroria Israelin siviilejä ja myös sotilaita kohtaan.

        Antisemitismi sokaisee silmät ja pimentää mielenkin.


      • Anonyymi

        Eikö veljen kuuluisi elää rauhassa ja rakkaudessa veljen kanssa eikö se ole kuin parhaimmat pito juhlat kuin jatkuva riita ja tora veljesten kesken


    • Syökee puuroo

      kanelin kanssa ja ruisleipä ja viini ja broileri pari kertaa pään päällä pyöräytettynä ja hyvin kypsennettynä on ihan hyvää jouluruokaa kaikille myös kosheria näin juutalaispalstalla ehdotettuna varmaan. Älkää käyttäkö vuohenmaitoa vaan ihan naudan.

      • Tietysti sitä

        suolaa ja sokeriakaan ei tule unohtaa näin uuden liiton juutalaisuudessa siinä hyvässä ja makeassa ja sopivasti suolattuna.


      • vanhassa liitossa

        voi tyytyä pelkkään suolaan ja muistaa ne katkerat yrtit sitten mukaan ottaa muistoksi siitä Egyptin orjuudesta ja myös kirouksen tiestä, kuten Mooses ne kaksi tietä eteen on tuonut.


    • 20+11

      Eivät juutalaiset ala syömään ruumiitä ja jos väitetään että Jeesushan elää, niin eläviä vielä vähemmän kukaan haluaa syödä.

      • se on erottava

        kaikesta muusta syömisestä ja nautitaan ilossa ja rauhassa ja vanhurskaudessa.


    • 3+15

      Ilossa...

      Syö itteksesi vain ja naura niin paljon huvittaa, hullun naurua se on .

      • Minullakin toivo

        Herrassa Yeshuassa, amen, hallelujah!

        ´ Ja siellä on olevaValtatie, ja sen nimi on "Pyhä Tie": sitä ei kulje saastainen; se on heitä itseänsä varten. Joka sitä tietä kulkee, ei eksy - eivät hullutkaan. Ei ole siellä leijonaa, ei nouse sinne raateleva peto; ei sellaista siellä tavata: lunastetut sitä kulkevat. Niin Herran vapahdetut palajavat ja tulevat Siioniin riemuiten, päänsä päällä iankaikkinen ilo. Riemu ja ilo saavuttavat heidät, mutta murhe ja huokaus pakenevat. ´ (Jesaja 35:8-10)

        Juuri noin kuin kirjoitit on toivo myös kaikilla. Toki naurua on aika vähän, eikä tänään vielä lainkaan, tosin ei itkuakaan. Yleensä ei olekaan kumpaakaan.

        Kuka on viisas, se sen näyttäköön hyvillä teoillaan, ja hullujenkin kannattaa turvata Herraan kuten on kirjoitettu, toivottavasti on käännetty oikein.

        Pakanoille Yeshua risti on todellakin hullutus ja juutalaisille pahennus tai loukkaus. Näinhän se menee maailmassa. Ei ole Jumalan valtakunnassa välttämättä monta tämän maailman viisasta ja en osaa sanoa noista nobelisteista, montako on uudestisyntynyt Yeshuaa ja saanut armoliitossaan veden ja hengen. Ihan mielenkiintoista olisi tietää.

        Suomen eduskunnassa on kyllä uudestisyntyneitä, ja hyvä niin, mutta uskaltavatko pitää esillä Yeshuan eläviä sanoja ja armolahjojen kautta myös esille tuoda, voi olla suuri kynnys siihen.


      • Tärkeää tuntea

        Israelin Herran nimi!

        ´ He olivat hulluja, sillä heidän vaelluksensa oli syntinen, ja he kärsivät vaivaa pahojen tekojensa tähden. Heidän sielunsa inhosi kaikkea ruokaa, ja he olivat lähellä kuoleman portteja. Mutta hädässänsä he huusivat Herraa, ja hän pelasti heidät heidän ahdistuksistaan. ´ (Psalmi 107:17-19)

        Näin ei tarvitse Yeshuassa olla nälässä vaan saa olla yltäkyllälisessä hyvässä turvalinnassa ainiaan ja myös vaikka kuolemanvarjot maan peittäisivät hävityksen kauhistuksessa.

        Hädässä kannattaa sitten viimeistään Herraa Yeshuaa avukseen jokaisen huutaa eikä kuolla ylpeydessään, sillä nöyrät perivät maan, kuten on kirjoitettu.


      • Kirjoitettu on
        Tärkeää tuntea kirjoitti:

        Israelin Herran nimi!

        ´ He olivat hulluja, sillä heidän vaelluksensa oli syntinen, ja he kärsivät vaivaa pahojen tekojensa tähden. Heidän sielunsa inhosi kaikkea ruokaa, ja he olivat lähellä kuoleman portteja. Mutta hädässänsä he huusivat Herraa, ja hän pelasti heidät heidän ahdistuksistaan. ´ (Psalmi 107:17-19)

        Näin ei tarvitse Yeshuassa olla nälässä vaan saa olla yltäkyllälisessä hyvässä turvalinnassa ainiaan ja myös vaikka kuolemanvarjot maan peittäisivät hävityksen kauhistuksessa.

        Hädässä kannattaa sitten viimeistään Herraa Yeshuaa avukseen jokaisen huutaa eikä kuolla ylpeydessään, sillä nöyrät perivät maan, kuten on kirjoitettu.

        Babylonian kuninkaasta kuinka käski ne kolme Danielin juutalaisystävää heittää sinne seitsemän kertaa normaalia kuumemmaksi kuumennettuun tuliseen pätsiin kun eivät tahtoneet kumartaa sitä kultaista kuvapatsasta siellä Eufartin varren kaupungissa.

        Kuitenkin Ihmisen Poika nuo uskolliset pelasti ja hiuskaan ei päästään palanut vaikka ne miehet, jotka heidät pätsiin heittivät paloivat kuoliaaksi, sillä niin kuumaksi se pätsi oli kuumennettu.

        Myös seitsemän vuotta kestää se ajanjakso, missä hävityksen kauhistuksessa kaikkien pyhien usko ja kulta tulessa puhdistetaan ja tulikaste on Jumalasta samoin ja hyväksi Jumalan lupauksen lapsille ja pyhille, sillä kaikki kuona palaa pois ja Jumalan kirkkaus loistaa paremmin senjälkeen.

        Kiitetään Herraa Yeshuaa kaikenlaisissa ajoissa ja myös suuressa tulevassa ahdituksessa, toki tietysti parannus tulee tehdä ensin, eikä muutoin voi ollakaan sitä iloa ja rauhaa ja vanhurskautta vainojen keskellä kuten on kerrottu noista pyhistä Yeshuassa pyhissä kirjoituksissa.


    • Totisesti hyvä on

      Herraa Yeshuaa ylistää jouluna ja muutenkin ihan jokainen päivä ja vielä yölläkin siihen altis Henki kehottaa, amen, hallelujah!

      Ylistäkää Herraa koko maa ja taivas ja kaikki ihmiset! Hallelujah sitä tarkoittaa!

    • 6+15

      Se oli kuitenkin Jesaja joka noita ilmoitteli, mutta ei käskenut syödä hänen lihojaan.

      • Kyllä jo Mooseksen

        kautta saatiin se leivän ja viinin muistoateria, ja samoin tietysti se Pyhä Uhrilammas!

        No syötiinkö näitä? Tietysti juutalaiset söivät, vaikka sitten erämaassa jo tahtoivat takaisin monet Egyptiin, sillä sellaista se on Jumalalla Israelin lastenkin kanssa.

        Toki jo Aabrahamille oli leipä ja viini tärkeä ja Herran Yeshuan kiittäminen ja siunaukset samoin, joten ei eksytä eroon ´kansojen isästä´.


      • priske*
        Kyllä jo Mooseksen kirjoitti:

        kautta saatiin se leivän ja viinin muistoateria, ja samoin tietysti se Pyhä Uhrilammas!

        No syötiinkö näitä? Tietysti juutalaiset söivät, vaikka sitten erämaassa jo tahtoivat takaisin monet Egyptiin, sillä sellaista se on Jumalalla Israelin lastenkin kanssa.

        Toki jo Aabrahamille oli leipä ja viini tärkeä ja Herran Yeshuan kiittäminen ja siunaukset samoin, joten ei eksytä eroon ´kansojen isästä´.

        Helluntailaisten "muistoateria" ei ole sama kuin kristillinen ehtoollinen. Helluntailaiset kieltävät siunatun leivän ja viinin olevan mitään muita kuin Hänen muistokseen symboolisesti syötävä leipä ja viini, ei Kristuksen pyhä ruumis ja veri. Kristityt eivät saa osallistua tälle uskoa herjaavalle muisto-ruoka-aterialle. Ehtoollisyhteyttä, kuten muutakaan uskonyhteyttä ei helluntailaisten ja kristittyjen välillä ole. Tämän osoittaa jo näilläkin foorumeilla hell-messiaanisten harjoittama kristittyjen uskon herjaamiskampanjointi.

        Kristillisessä eukaristiassa vastaanotetaan todellinen Kristuksen pyhä ruumis ja veri, taivaallinen manna, enkelten leipä.

        Tämä aihe ei kuitenkaan kuulu Janin aloitukseen, kuinka juutalaisen tulee suhtautua jouluun.


      • Jeesuksessa kaikki
        priske* kirjoitti:

        Helluntailaisten "muistoateria" ei ole sama kuin kristillinen ehtoollinen. Helluntailaiset kieltävät siunatun leivän ja viinin olevan mitään muita kuin Hänen muistokseen symboolisesti syötävä leipä ja viini, ei Kristuksen pyhä ruumis ja veri. Kristityt eivät saa osallistua tälle uskoa herjaavalle muisto-ruoka-aterialle. Ehtoollisyhteyttä, kuten muutakaan uskonyhteyttä ei helluntailaisten ja kristittyjen välillä ole. Tämän osoittaa jo näilläkin foorumeilla hell-messiaanisten harjoittama kristittyjen uskon herjaamiskampanjointi.

        Kristillisessä eukaristiassa vastaanotetaan todellinen Kristuksen pyhä ruumis ja veri, taivaallinen manna, enkelten leipä.

        Tämä aihe ei kuitenkaan kuulu Janin aloitukseen, kuinka juutalaisen tulee suhtautua jouluun.

        kuuluu siihen Joulun Lapseen, miksi joulua vietetään, kuten Paavali opetti: ´Herrassa mitään omistamatta ja kaiken omistaen´.

        Kuka tahtoo olla palstatuomari siitä, mikä kuuluu jouluun ja mikä ei?

        Jumalalla on hyvä tarkoitus ihmisiä kohtaan mutta ihmiset vikoilee toisille henkilökohtaisella tasolla.

        Kuka tahtoo olla palstatuomari siitä, mikä kuuluu juutalaisuuteen ja mikä ei?


    • Jumalan hullunako?

      ´ Rangaistuksen päivät tulevat, koston päivät tulevat, Israel saa tuntea sen. Hulluna on oleva profeetta, mieletönnä hengen mies sinun paljojen rikoksiesi ja paljon vainoamisen tähden. ´ (Hoosea 9:7)

      Kuka minua vainoaa? Ei ainakaan Yeshuan palvelijat, totisesti ei. Herra Yeshua on hyvä paimen ja suo runsaansa sitä hyvää siunausta ja armoa armon päälle myös, amen, hallelujah!

    • Vieläpä näinkin on

      kirjoitettu ja Jumalan sana ei voi tyhjiin raueta:

      ´ Voi uppiniskaista ja saastutettua, voi väkivaltaista kaupunkia! Se ei ole totellut ääntä, ei huolinut kurituksesta, ei luottanut Herraan, ei lähestynyt Jumalaansa. Sen päämiehet sen keskellä ovat ärjyviä leijonia. Sen tuomarit ovat kuin sudet illalla, jotka eivät säästä mitään aamuksi. Sen profeetat ovat huikentelijoita, uskottomia miehiä. Sen papit saastuttavat pyhän ja tekevät väkivaltaa laille. Herra on vanhurskas sen keskellä, hän ei tee väärin. Joka aamu hän tuo valoon oikeutensa, ei se tulematta jää. Mutta väärintekijä ei tunne häpeätä. ´ (Sakarja 3:1-5)

      Onko sitten uskollista ihmistä pilkkopimeän ajan lähestyessä? Sanoppa sinä!

      Tietysti pahassa ajassa väärät profeetat ovat kaiken kansan suosiossa ja hyväntekijöiksi myös ihmisiä korotetaan vaikka unohdetaan Herra Yeshua tyystin, voi sitä turhuutta.

    • Pahassa ajassa

      Jumalan kansakin palkkaa opettajikseen korvasyyhyopettajia ja naisia ja jopa lapsia. Bisnesmaailmasta ja demokratiasta opittuna on se, että mitä enemmän vesität Jumalan opetusta pitäen esillä vain puolinaista totuutta siunauksista ja jätät kokonaan pois parannuskehotukset kuten Yeshua opetti apostoleilleen "Tehkää parannus!", niin markkinalakien mukaan ihmiset jotka eivät kestä tulla totuuden eteen kaikessa tahtovat itselleen sellaisia palkkatyöntekijöitä ja muita, jotka osaavat sanansa asettaa kuin väärät profeetat konsanaan. Ei kai tässä voi olla kenellekkään mitään ihmettelemistä, ettei pilkkopimeässä ajassa ja on tullut se aika ettei tervettä opetusta enää kestetä sillä ahneus on epäjumalanpalvelusta eikä kukaan voi rakastaa Jumalaa ja mammonaa yhtä aikaa. Montako kertaa tätäkin on esilläpidetty näissä lukemattomissa seurakunnissa ja muissa uskonnollisissa yhteisöissä, kun kolehtia kerätään ja jopa kymmenyksiä samoin ja hienoahan se on että hyväpalkkaiset ovat siellä tukemassa työtään tietysti.

      Ei nyt tullut hyvää joulun läheisyys saarnaa joten lisätään:

      Yeshua on tullut että meillä hänessä voi olla se yltäkylläinen hyvä elämä, amen, hallelujah!

    • Mikä on paras

      lohdutus juutalaisille? Tietysti se Herran Jeesuksen Hengen sade vanhurskaudeksi ja parannuksen kautta käy Jumalan lupauksen lapsien tie Isän Jumalan yhteyteen ja Herran Yeshuan tunnustamiseen ja armoon ja totuuteen ja vanhurskauteen ja pyhitykseen, joten sitä anokaamme Israelilla ja Laodikealle ja kaikille ihmisille, sillä Isän tahto on valtakuntansa ja tahtonsa tapahtumista kaikille ja ihmisrakkautensa on Yeshuassa, amen, hallelujah!

    • priske*

      Sää olet nyt moneen kertaan kertonut nuo samat julistuksesi, mutta Jani ei kysynyt mitään Immanuelista.

      Voisitko kunnioittaa hänen uskoaan?
      Tämä oli vain pyyntö, älä vastaa!

    • I ``

      Millä perusteella katsoisit olevasi juutalainen?

      • priske*

        Juutalainen on epäilemättä henkilö, joka tunnustaa juutalaista uskontoa.
        Sitten on se etninen puoli, jonka juutalainen laki määrää.


      • I ``
        priske* kirjoitti:

        Juutalainen on epäilemättä henkilö, joka tunnustaa juutalaista uskontoa.
        Sitten on se etninen puoli, jonka juutalainen laki määrää.

        Väärin meni. Yksiselitteisesti juutalainen on henkilö,joka on syntynyt juutalaisesta äidistä,tai kääntynyt hyväksytysti juutalaisuuteen. Muuten ei.


    • Moi Jani

      Moi Jani, meille juutalaisille joulu merkitsee yhtä vähän kuin kiinalainen uusivuosi. Ja miksi. Tässä muutama aika raaka historian facta,
      http://christmasxmas.xanga.com/682650156/item/
      http://christmasxmas.xanga.com/682648982/item/
      Että se siitä Korvatunturista ja Joulupukista.
      Jesaja 14:8 kertoo Baabelin kuninkaan tuhosta. Israelissa Kypressit ovat lähinnä joulukuusta, samoin kuin Libanonin Setrit, havupuita, ikivihreitä. Kyllä kristittyjen joulu tulee suoraan Babyloniasta ja pakanauskonnoista.

      • Moi Jani vielä

        Tässä vielä facta kolminaisuusopista ja neitseestä syntymisestä, mitä historiassa tapahtui. Jokainen voi päätellä itse.
        http://christmasxmas.xanga.com/682535672/item/
        Että voihan sitä juhlia ihan mitä vaan, mutta mielummin niin, että tietää mitä juhlii.


      • Jani.

        Kiitos ja tuota yritin juuri sanoa, joulu ei merkitse itselleni yhtään mitään mutta noista linkeissä kerrotuista asioista en juuri tiennyt..mitään.

        Ja hauskaa ettei lapsetkaa oikestaa tiedä edes joulun varsinaista merkitystä tai eivät ainakaan siitä välitä.

        Mutta niinkuin sanoit juhlista, olen itsekkin ollut kiinalaisen uuden vuoden vietossa ja minulla oli hauskaa ystävieni kesken ,alkuperästä en tiennyt enkä tiedä vieläkään.

        .


      • perusasioita
        Moi Jani vielä kirjoitti:

        Tässä vielä facta kolminaisuusopista ja neitseestä syntymisestä, mitä historiassa tapahtui. Jokainen voi päätellä itse.
        http://christmasxmas.xanga.com/682535672/item/
        Että voihan sitä juhlia ihan mitä vaan, mutta mielummin niin, että tietää mitä juhlii.

        Kuulehan linkkiliittelijä. On ihan yleistä tietoa, että joulun perinteet ovat pääasiassa pakanalliset, samoin tiedetään kristinuskon kaikki muut liitokset pakanallisiin uskomuksiin. Turha niitä jauhaa täällä. Jos kristinuskon juuret sinua ylipäätään kiinnostavat, mutta tykkäät juutalaisuuspalstalla kirjoitella, niin mitä jos sivistäisit itseäsi vaikka tutkimalla ennemmin kristinuskon liitoksia juutalaisuuteen ja sitä miten ne näkyvät siinä edelleen. Sitten voisit vielä sivistää itseäsi selvittämällä miten Babylonia ja juutalaisuus liittyvät toisiinsa ja miten se näkyy juutalaisuudessa edelleen. Jos nyt ylipäätään jaksat kiinnostua asioista, joihin kristinusko EI liity millään tavoin.

        Juutalaisuuden keskeisintä sanomaa on irtisanoutuminen kaikesta epäjumalanpalvonnasta ja erottautuminen pakanauskonnoista. On ihan sama onko joulu kristillinen vai pakanallinen - juutalainen ei vietä sitä eikä se liikuta juutalaista mitenkään. Juutalaista kiinnostaa juutalaisuus - ei muiden uskontojen oppirakennelmat.

        Älykäs ihminen tietää myös, että uskonnossa lähtökohtaisesti on aina kyse uskosta yliluonnolliseen. Myös juutalaisuudessa. On siten epäjohdonmukaista kritisoida yhtä uskomusta ja hyväksyä kuitenkin toinen. Uskomme yhteen ainoaan J-laan, joka loi maailman ja meidät. Ei tältä pohjalta voi naureskella sille, että joku uskoo neitsyen tulleen raskaaksi ilman sukupuoliyhdyntää. Sivistynyt juutalainen antaa muiden uskontojen olla ja kunnioittaa muita ihmisiä, siis myös ei-juutalaisia ja heidän uskomuksiaan. Itsensä juutalainen vain pitää ERILLÄÄN niistä.


    • Tässä Kuninkaasta

      ja syntymästään ihan kaikkia ihmisiä ja ensin juutalaisille hyvä sanoma annettiin, noille paimenille, toki nuo idän tietäjät näkivät tähtensä syntymän jo aiemmin ja tulivat Juutalaisten Kuningasta kumartamaan ja Isä Jumala oli kanssaan, amen, halleujah.

      http://www.youtube.com/watch?v=y4W4jgwH1EI

    • Kuninkaasta lisää!
    • HalleluYeshua!
    • 9+18

      Jesaja 8

      Ja niin minä lähestyin profeettavaimoani ja hän tuli raskaaksi ja synnytti pojan.

    • zionisti777

      "Linkittelijä" kertoi historian factoja. Mistä jotkin perinteet ovat lähtöisin. Kristityillä kun ei ole harmainta hajuakaan mistä joulukuusi perinne on alkujaan. Ei ainakaan Suomesta. Eikä aihe ollut kirjoitettu minnekkään Jeesus foorumille. Siksi sen ei pitäisi täällä ketään loukata. Tämä palsta on juutalaisille. Vai eikö täällä saa kertoa historiallisia totuuksia. Jos se loukkaa jotain kristittyä, pysykööt omalla foorumillaan.

      • Jani.

        Jos olet koskaan lukenut juttujani niin olen ollut kastettu kristityksi kuten 99% suomalaisista, koskaan en ole jeesukseen uskonut, eikä koko meidän perhe liioin.

        Äitini karkasi nuoruudessaan Israliin etsimään elämäänsä ja seurustelikin vuoden verran juutalaisen iehen kanssa kunnen palasi Suomeen ja tapasi isäni.

        Kukaan meidän perheestä ei ole uskonut jeesukseen jne.

        Ja nyt kun katoo historiaansa taaksepäin oppineena mitä tuo kristillisyys pitää sisälään oikeasti niin on oikeasti hämmästyttävää kaso mihin puppuun sakki uskoo


        Koko kristinusko on kuin joskus sitä kuvasin , ns kerhosta pois potkittujen uusi kerho joka tosin on vailla mitään todellisuutta.
        Pelkkää ihmismielen keksimää kuvitelmaa omaksi iloksi.

        Ja jokin islam sitäkin suurempaa sylttyä.


      • priske*

        Tässä eräänlaista koristeltujen puiden historiaa.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Joulukuusi

        Itse joulukuusiperinne ei kuitenkaan juonna meille Egyptistä, vaan uskonpuhdistaja Martti Lutherista.

        Hän joutui myrskyyn ja huusi kauhuissaan Jumalalta apua, hän löysi turvan suuren kuusen alta. Kun hän näki tähtien välkkyvän kuusenoksien välistä, hän näki ne kuin kynttilöinä. Tästä kiitollisena hän myöhemmin perheenisänä aina jouluisin koristeli kuusen kynttilöillä.

        Tämä tapahtuma, hänen myrskyn aikana saamansa turva, johti hänet hengelliseen herätykseen, hän ryhtyi munkiksi, mutta riitautui myöhemmin paavin kanssa ja näin luterilainen uskonpuhdistus sai alkunsa.


      • vanha ja vakaa
        priske* kirjoitti:

        Tässä eräänlaista koristeltujen puiden historiaa.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Joulukuusi

        Itse joulukuusiperinne ei kuitenkaan juonna meille Egyptistä, vaan uskonpuhdistaja Martti Lutherista.

        Hän joutui myrskyyn ja huusi kauhuissaan Jumalalta apua, hän löysi turvan suuren kuusen alta. Kun hän näki tähtien välkkyvän kuusenoksien välistä, hän näki ne kuin kynttilöinä. Tästä kiitollisena hän myöhemmin perheenisänä aina jouluisin koristeli kuusen kynttilöillä.

        Tämä tapahtuma, hänen myrskyn aikana saamansa turva, johti hänet hengelliseen herätykseen, hän ryhtyi munkiksi, mutta riitautui myöhemmin paavin kanssa ja näin luterilainen uskonpuhdistus sai alkunsa.

        Joulukuusiperinne lähtee nimenomaa Egyptistä. Muinaiset egyptiläiset tekivät puisia pyramidin muotoisia joulupuita. Perinne tuli Egyptistä Pohjoismaihin. Joulukuusi on vain yhdistetty Lutteriin.
        Näin vikipedia selittää.


      • Päänkäyttö sallittu
        vanha ja vakaa kirjoitti:

        Joulukuusiperinne lähtee nimenomaa Egyptistä. Muinaiset egyptiläiset tekivät puisia pyramidin muotoisia joulupuita. Perinne tuli Egyptistä Pohjoismaihin. Joulukuusi on vain yhdistetty Lutteriin.
        Näin vikipedia selittää.

        Wikipediaan en kyllä luottaisi. Sinnehän voi kuka tahansa lisätä mitä puppua tahansa. Historian tutkijana etsisin useita eri tietolähteitä ja kävisin itse paikan päällä.


      • Yhtä hyvin
        Päänkäyttö sallittu kirjoitti:

        Wikipediaan en kyllä luottaisi. Sinnehän voi kuka tahansa lisätä mitä puppua tahansa. Historian tutkijana etsisin useita eri tietolähteitä ja kävisin itse paikan päällä.

        nuo eri tietolähteet tutkittaessa voivat olla väärää tietoa. Tästä toisaalta helposti päädytään aikamoiseen skeptimismiin tahdottaessa, sillä erilaiset tieteetkin uudistuvat samoin ja käsitykset muuttuvat, ja mikä takaa nykyisellään totuudellisen olevan sen vallitsevan.


      • zionistille

        Tämä palsta ei ole tarkoitettu pelkästään juutalaisille vaan tämän palstan aihe on juutalaisuus. Siihen taas joulukuuset ja niiden historia eivät kuulu mitenkään. Tällä palstalla voi kertoa historiallisia totuuksia, jotka liittyvät juutalaisuuteen.


      • priske*
        zionistille kirjoitti:

        Tämä palsta ei ole tarkoitettu pelkästään juutalaisille vaan tämän palstan aihe on juutalaisuus. Siihen taas joulukuuset ja niiden historia eivät kuulu mitenkään. Tällä palstalla voi kertoa historiallisia totuuksia, jotka liittyvät juutalaisuuteen.

        Ketjun aihe on kuitenkin joulu.
        Ja jouluun liittyy yleisesti ja oleellisesti myöskin joulukuusi.

        Linkitin tietoutta joulukuusen historiasta, sillä monet liittävät sen mielessään siihen johonkin... mikä käkkärä se nyt oli?... joo: aserakarsikkoon.

        Vaikka tällainen puiden koristelu on yleismaailmallinen ja pakanallinen ilmiö ja sitä on ilmennyt kaukaisessa Babyloniassakin, ei tiettyjen puukoristeiden voi silti väittää liittyvän niihin suoraan.

        Joulukuusi ei siis ole esim. aserakarsikko, vaan se on joulukuusi. Se on sen ainoa merkitys: tuoda iloa, elämää ja lämpöä keskitalven juhlaan. Vähän kuin iso joulukukkanen. Mitään pakanallista mystiikkaa siinä ei ole.


    • 14+9

      Kuka tietää, kenen poika oli Kuus ?

    • 1+20

      Vedenpaisumuksen jälkeen Nooan pojalle Haamille syntyi poika nimeltä Kuus.

      Historiallisten lähteiden mukaan Kuus meni naimisiin hyvin kauniin, mutta pahuutta täynnä olevan naisen, Semiramiksen (Semiramus) kanssa.

      Heille syntyi poika, nimeltään Nimrod. Kun Nimrod kasvoi aikuiseksi, hän meni naimisiin äitinsä Semiramiksen kanssa. Nimrod rakensi Raamatun mukaan Baabelin kaupungin Sinearin maahan. Sinearin lakeudelle rakennettiin myös Baabelin torni, josta muodostui Nimrodin ja Semiramiksen johdolla toimiva Baabelin okkultismiuskonnon keskuspaikka.

      Raamattu nimittää Nimrodia mahtavaksi metsämieheksi Herran edessä, koska hän metsästi ihmissieluja Baabelin uskonnon orjiksi.

      • 1+16

        Semiramis korotti itsensä taivaan kuningattareksi, jota tuli rukoilla ja palvoa jumalattarena ja jonka kautta tuli pelastus ja elämä. Baabelin uskontoon kuului myös salainen ripittäytyminen Baalin papeille, jotka saattoivat näin pitää rippisalaisuuksien avulla synnintunnustajat talutusnuorassaan. Semiramis opetti ihmisten puhdistuvan synneistään veden vihmonnan avulla. Kuoleman jälkeen sielu puhdistui kiirastulessa.

        Historiallisen perimätiedon mukaan villisika tappoi Semiramiksen pojan Tammuksen tämän ollessa kerran metsällä. Tämän seurauksena määrättiin kaikki äiti-lapsi-jumalaa palvomaan erottautuneet neitsyet paastoamaan neljäkymmentä päivää. Paastojakson loputtua Tammus nousi kuolleista Ishtarin juhlassa (Ishtar on Astarten eli Semiramiksen yksi nimi). Ishtarin juhlasta tuli sen jälkeen vuotuinen Tammuksen kuolleista nousemisen merkkipäivä.

        Tammukselle pyhitettiin muna joka Ishtarin juhlapäivänä otettiin kuolemasta puhkeavan elämän vertauskuvaksi.

        Taivaan kuningattarelle Semiramikselle uhrattiin myös ristin tai X-kirjaimen (myöhemmin T) muotoinen kakku. Englanninkielessä Easter on pääsiäinen.



        Ishtar, Astartte, Semiramis tunnetaan myös aserakarsikoista, palvontapaikoista.


    • priske*

      Joulukuusi haettu.
      En muistele Tammusta, vaan Lutheria myrskyssä.

      "Tammukselle pyhitettiin muna joka Ishtarin juhlapäivänä otettiin kuolemasta puhkeavan elämän vertauskuvaksi."

      Maria Magdalenan tiedetään vieneen munan jollekin Rooman keisarille ja kertoneen sen kautta hänelle Kristuksen ylösnousemuksesta. Siksi kristityt pääsiäisenä, eli ylösnousemuksen päivänä ojentavat toisilleen koristeltuja munia ja sanovat: "Kristus nousi kuolleista!", johon vastataan: "totisesti nousi!".

      • vanha ja vakaa

        ajattelin ruveta sitä periteistä kuusta jykertämään.
        Sitä pyramidin muotoista puukuusta kuin silloin ennen.


      • priske*
        vanha ja vakaa kirjoitti:

        ajattelin ruveta sitä periteistä kuusta jykertämään.
        Sitä pyramidin muotoista puukuusta kuin silloin ennen.

        Senkus jykerrät. Tunnetkos joulukoristeen "Tuomaan risti"? Se on semmoinen risti, josta on jykerretty pysty- ja poikkipuiden ympärille lastuja rullalle.

        Sekin käy joulupuusta.


      • priske*
        priske* kirjoitti:

        Senkus jykerrät. Tunnetkos joulukoristeen "Tuomaan risti"? Se on semmoinen risti, josta on jykerretty pysty- ja poikkipuiden ympärille lastuja rullalle.

        Sekin käy joulupuusta.

        Tänään on Tuomaan päivä, 21.12. Alkoi Joulu.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Tuomaanristi
        .


      • vanha ja vakaa
        priske* kirjoitti:

        Tänään on Tuomaan päivä, 21.12. Alkoi Joulu.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Tuomaanristi
        .

        niinkuin kiehisiä. Tiedätkö mitä ne on? Risti liittyy kiduttamiseen, en tykkää..


      • priske*
        vanha ja vakaa kirjoitti:

        niinkuin kiehisiä. Tiedätkö mitä ne on? Risti liittyy kiduttamiseen, en tykkää..

        Tjaa. Risti on myös kuvio.
        No, tee sellainen joulupuu kuin itsellesi sopii.

        "Kiehinen" kuullostaisi tuollaisilta pyöreiltä lastuilta, kiehkuroilta, lastukiharoilta...
        Suomalainen ymmärtää suomea, vaikkei ymmärtäisikään.


    • priske*

      Kuinkas on juutalaisten joulu mennyt?

    • rephaeljoku

      Oletko oikeasti priske noin tyhmä vai vielä tahalleenko kettuilet täällä juutalaisille? Juutalaiset ei vietä joulua.

      • priske*

        En ole tyhmä, enkä kettuile. Olen juutalaisystävällinen, itsekin osin juutalaiset juuret omaavana. Muutoinhan en tällä foorumilla keikkuisikaan.

        Jani aloitti ketjun "Joulun alla juutalaisena", joten ihan ystävällisesti kysyin, että miten tämä joulun aika on juutalaisilla mennyt. Tottakai tiedän, etteivät juutalaisuskontoiset joulua vietä. Mutta tämä ketjuhan pyrkii juuri käsittelemään tätä aihetta: kuinka olla ja elää juutalaisena kun lähes koko muu Suomi soittaa kirkonkelloja, tanssii tonttulakit päässä ja mässää kinkulla ja lohivoileivällä. Ryystää glögiä päälle.


      • Nooan poika

        Mielestäni priske on muutaman kerran aiemminkin osoittanut olevansa veistetty samasta puusta kuin yeshualaiset. Tuputtavat mestariaan juutalaisille.


      • priske*
        Nooan poika kirjoitti:

        Mielestäni priske on muutaman kerran aiemminkin osoittanut olevansa veistetty samasta puusta kuin yeshualaiset. Tuputtavat mestariaan juutalaisille.

        Mä en tuputa. Mutta silloin kun Mestari muutoin mainitaan, tunnustan Häntä.
        Kuten nyt.


    • 2+5

      Amos Oz sanoi eilen, että kukaan juutalainen ei voi tunnustaa toista juutalaista jumalalliseksi.

      • priske*

        Eipä kukaan kristittykään tunnusta ketään ihmistä jumalalliseksi.

        Siis: tämä usko ei lähde siitä, että uskoisimme jonkun ihmiseksi syntyneen jostain syystä olevan jumalallinen. Profeetat ovat eräällä tavoin Jumalan hengessä puhuvia ihmisiä. Jeesuksesta ei "tehty" Jumalan Poikaa. Hänen todettiin OLEVAN Jumalan Poika.


      • Barnabasso
        priske* kirjoitti:

        Eipä kukaan kristittykään tunnusta ketään ihmistä jumalalliseksi.

        Siis: tämä usko ei lähde siitä, että uskoisimme jonkun ihmiseksi syntyneen jostain syystä olevan jumalallinen. Profeetat ovat eräällä tavoin Jumalan hengessä puhuvia ihmisiä. Jeesuksesta ei "tehty" Jumalan Poikaa. Hänen todettiin OLEVAN Jumalan Poika.

        Jeesus sai pyhän hengen vasta Johanneksen kasteessa ja hänestä tuli sillä hetkellä "Jumalan poika".


      • Anonyymi
        Barnabasso kirjoitti:

        Jeesus sai pyhän hengen vasta Johanneksen kasteessa ja hänestä tuli sillä hetkellä "Jumalan poika".

        Olet väärässä Jeesus sikisi Pyhästä Hengestä
        Ja syntyi neitsyt Mariasta joka on Jeesuksen Äiti Raamatun mukaan


    • rephaeljoku

      Joo, ensin ajattelin, että Priske olisi jotenki erilainen näihin yeshualaisiin verrattuna, mutta täytyy kompata Nooan poikaa, että näin ei sitten vissiin olekaan. Ja se on sama priske vaikka sulla nyt olisi juutalaisia sukujuuria tai oisit juutalaisesta äidistä syntynyt, kun sen uskon kuitenki oot hylännyt ku kristityksi pamahdit. Että se ei oo relevanttia mitkä sun varsinaiset sukujuuret on.

      Mielestäni kuuluisit yhtä paljon kristittyjen kanavalle, kuin muutkin frendisi tällä palstalla. Enkä yritä olla ilkeä, tympäisee vaan taas.

      • Jani.

        Vähän samoja aattelen itsekkin, käymistäni keskusteluistani hänen kanssaan ymmärsin että olisi jo kääntymässä juutalaisuuteen.

        Mutta sitten yhtäkkiä alkoikin nuo jeesusoireilut, olen hieman ymmälläni hänen kanssaan?

        Priske?


    • I ``

      Olet kyllä väärällä palstalla kristinuskon sijaan,mutta oletan.ettet siitä sen kummemmin välitä,joten antaa olla.

      Tällainen palsta on yksinkertaisesti masentavaa luettavaa,sillä sen aihetta ei kunnioiteta.

      • priske*

        Minä olen kyllä kunnioittanut aihetta. Mutta vaikka kuinka yritän ylläpitää juutalaisuuteen liittyvää aihetta ja ketjua, juutalaiset itse eivät siihen kirjoita ja messiaaniset täyttävät sen sitten pitkillä postauksillaan.

        Minä en tyrkytä kristinuskoa, mutta jos siitä muutoin joku muu kirjoittaa ja huomaan virheellisiä käsityksiä, pyrin korjaamaan. Kristinusko ei ole juutalaisuuden vihollisuutta. Kristityt eivät aktiivisesti vastusta juutalaisuutta, eli eivät "vihaa" juutalaisia, vaikkakin opillisesti kieltävät juutalaisuuden, tämä on kuitenkin eri asia: asiat, eli oppi riitelevät. Mutta päinvastoin: törmään jatkuvasti kristinuskon vastaiseen vihamielisyyteen, sekä juutalaisuuden, että helluntai-messiaanisuuden taholta, suoraa hyökkäystä ja nimittelyäkin.

        Jos täällä nyt esitetään jokin täysin järjetön väite kristinuskosta ja Jeesuksesta, niin pyrin oikaisemaan sen. Jeesus Kristus itse ei ole juutalaisten vihollinen, ei vihaa juutalaisia, mutta selvää on, että juutalaiset vihaavat Häntä, sekä Häntä tunnustavia kristittyjä.

        Jokainen meistä tekee yksilöinä omat valintansa. Ei merkitse, mitä muut ovat ennen meitä tehneet, me emme ole vastuussa joidenkin toisten ihmisten teoista, vaan ainoastaan itsestämme. Jeesus sanoi: "sanoistanne teidät tuomitaan, tai julistetaan vanhurskaiksi". Jokainen meistä lausuu Jumalan edessä omat sanansa, ne ovat kaikki tallella Jumalan tietokannassa.


    • rephaeljoku

      Jos tämä palsta säilyisi vain juutalaisille ja kyseisestä uskonnosta kiinnostuneille, en usko, että fiksuina ihmisinä mollaisimme kristinuskoa tai mitään muutakaan uskontoa suurella kädellä. Ainahan tulee ohilyöntejä, mutta se miksi saatamme kuullostaa aggressiivisilta tai tympääntyneiltä johtuu siitä, että joudumme koko ajan olemaan puolustamassa uskoamme ja sitä, että saisimme puhua vapaasti juutalaisuudesta ilman, että asia lähtee täysin aivan eri raiteille . Ja sitä asiaa te kristinuskoihmiset, ette yritä helpottaa yhtään. Sanotte monet, että kunnioitatte juutalaisia, mutta ette te koskaan sitä näytä. Jatkatte vaan pyynnöistä huolimatta juttujanne. Sen takia teille ei kunnioitusta koskaan näytä meidänkään osalta tulevan, koska ette tajua kuinka typerään asemaan te jätätte meidät, jotka haluaisivat vaan keskustella pelkästään juutalaisuudesta.

      • rephaeljoku

        Ja Priskelle vielä. Monet juutalaiset eivät vihaa Jeesusta. Monet eivät edes ajattele häntä ja monet eivät jaksa päätänsä vaivata hänellä. Joten älä ala yleistämään täällä. Jeesus ei kaikille vain ole hirveän tärkeä, vaikka se sinulle olisikin hurjan vaikea uskoa.


    • priske*

      Katsokaa tästä viestistäni alaspäin ketjun keskustelua:

      "priske*
      24.12.2012 19:40
      Kuinkas on juutalaisten joulu mennyt?"

      Minä olen ystävällinen, mutta yhtäkkiä minä olenkin kaikkeen syyllinen.

    • rephaeljoku

      Ole vain ystävällinen, ei se siitä ole kiinni. Tuskin tällä palstalla sinä mikään matriarkka olet, jota pidettäisiin kaikkeen syyllisenä. Älä nyt itseäsi lähde kuitenkaan yliarvostamaan. Ehkä et vain oikeasti kuulu juutalaisuuspalstalle, koska et tätä uskontoa edes edusta. Vastaa miksi sinun pitäisi täällä olla? Siksi, koska sukujuuresi ovat juutalaiset, vaikka oletkin nykyään kristitty? Vaiko siksi että vain haluat osan juutalaisuutta, olematta silti osa sitä? Olisiko syy kuitenkin se mikä muillakin, että haluat levittää omaa sanomaasi, joten miksi ei kristinusko kanava olisi sinulle parempi siis? Koko maailma ei pyöri sinun ympärilläsi, vaikka oletkin osa sitä, joten ehkä olisi aika lähteä muille vesille. Kaikella kunnioituksella.

    • Anonyymi

      Joulu kertoo Luukaan evankeljumista
      Joka on Jouluevankeljumi eli Jeesuksen syntymästä joka syntyi talliin kun ei ollut sijaa majatalossa ja se on tarkoitettu kaikille luve se ja vietä omalla tavallasi Joulu , ensiksi Juutalaisille sitten muille kansoille
      Ja haluaisin keskustella kanssasi tästä aiheesta ja muusta perinteestä miten rikkaita ne ovat?

    • Anonyymi

      Käännytkö vertikaalissa vai horisontaalissa? Mikä on kääntymisnopeutesi? Entä ennätyksesi, montako kääntymistä minuutissa?

    • Anonyymi

      Olen ihmetellyt sitä, miksi juutalaiset eivät tänä päivänäkään kykene ymmärtämään sitä totuutta, että Jeesus on vieraillut planeetallamme jo 2000 vuotta sitten.
      Juutalaisten uskohan käsitykseni mukaan ellen ole pahasti väärässä perustuu lähinnä Tooraan ja Mooseksen teksteihin. Se ei kuitenkaan riitä, sillä koko Jumalan sana siis Raamattu kaikkine sisältöineen on Jumalan todellinen viesti ihmiskunnalle Jos lukee pelkkää Vanhaa testamenttia ei todellakaan voi ymmärtää Jumalan ilmoitusta kokonaisvaltaisesti. Sama myös toisinpäin.

      Ja mitä tulee Jouluun ja sen perinteisiin ja viettoon toimit aivan järkevästi, koska Joululla ei ole MITÄÄN tekemistä Raamatun ilmoituksen kanssa. Ensinkään Raamatussa ei ole sanaa joulu. Toiseksi Jeesus ei syntynyt jouluna. Tästä löytyy todisteet evankeliumi kertomusten teksteissä. Se tuodaan esiin kristallin kirkkaasti,
      Joulu on pakanallista alkuperää oleva pelkkä periytynyt perinne, joka palvelee ennenkaikkea vain ahnetta kauppa maailmaa ja sen liitännäismuotoja. Kenenkään Jumalaan ja Kristukseen uskovan ei pitäisi erehtyä viettämään sellaisia pakanuuteen kytköksissä olevia tapahtumia, kuten Joulu. Kukaan ei todellisuudessa menetä mitään merkityksellistä elämänsä sisällöstä, jos ei vietä Joulua.
      Kohtahan tuo hulluus taas alkaa kun kaupoissa alkaa pauhata kovaäänisesti joululaulut. Kaupoamaailma saa taas otteen tietämättöminä ja helposti pössäytettävistä ihmisistä.

    • Anonyymi

      Kyllä Joulu varsikin vanhan ajan Joulu kertomus
      Joka kerrotaan Luukaan evankelumissa
      Kertoo vahpatajan Jeesuksen syntymisestä joka syntyi Beethelemissä ja kun ei ollut sijaa majatalossa Maria ja Joosef menivät talliin
      Ilman Jeesuksen syntymää meillä ei myöskään ole pitkää perjantaita pääsiäisenä joka on
      Ilmoitettu Raamatussa monin tavoin joten ottakaa yhdessä ja lukekaa israilin kansan Historiasta joka on vanhassa testametissa vanhasta liitosta ja uudesta testamentista uudestaliitosta joka koskee koko jaakopin sukukukuntaa myös meita uskovia suomessa

    • Anonyymi

      Juutalaisille riittää maan tomun kääntely, tämä on näille kaikki kaikessa ja valta tämän tomun kääntelyyn ylimäisenä, nää siis ovat kaikista maalistuneinta sakkia maan päällä ja näitten mekanismit ei muusta ymmärräkään kuin tätä viritelmää seisoen muurisa tuntumassa

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      >> en ole koskaan uskonut jeesukseen, erosin kirkosta 26 v sitten, Joulu ei merkitse minulle yhtään mitään uskonnollisesti <<

      Jeesus on ainut tie Isän Jumalan yhteyteen ja pelastukseen uuden testamentin mukaan. Asia ilmenee myös vanhasta testamentista.

      Se Herra, joka juutalaisia johdatti vanhassa testamentissa, on nimenomaan Kristus, ei Isä Jumala. On siis hyvin erikista, että juutalaiset ovat hyljänneet oman Jumalansa, hyljätessään Jeesuksen. Juutalaiset Jumalan "alkuperäiskansana" tämän faktan vielä jonain päivänä kyllä ymmärtävät. Toistaiseksi Herra on poistanut peitettä silmiltä vain yksilötasolla. Heidät tunnemme paremmin messiaanisina juutalaisina eli juutalaiskristittyinä.

      Joulu taas ei ole raamatussa mainittu juhla laisinkaan, vaan ainoastaan vanha kirkollinen tapa. Itsekään en kristittynä joulua pidä minään Jeesuksen syntymäjuhlana, vaan pelkästään perinteenä ja tunnelmallisena talven juhlana, joka on vakiintunut Jeesuksen syntymän muistojuhlaksi jossain historian saatossa.

      • Anonyymi

        Länsimaalaistettu ja suomennettu Jeesus-nimikään ei ole ollut käytössä ennen 1500-lukua, vaan hänen alkuperäinen hepralainen Yeshua-nimensä. Tosin Herra kyllä ymmärtää kummatkin nimet.


    • Anonyymi

      Vanha ja uusi testamentti synkronoivat keskenään, toimivat yhdessä ja todistavat toinen toisistaan. Ja Kristuksesta. Koko raamattu on kirja nimenomaan Kristuksesta, niin vanha kuin uusikin testamentti.

      Pari esimerkkiä:

      Matt. 2:16-18
      Kun Herodes huomasi, että tietäjät olivat pitäneet häntä pilkkanaan, hän raivostui. Hän antoi käskyn, että Betlehemissä ja sen lähistöllä oli surmattava kaikki kaksivuotiaat ja sitä nuoremmat pojat, sen ajan perusteella, jonka hän oli tietäjiltä saanut selville. Näin kävi toteen tämä profeetta Jeremian lausuma ennustus: Ramasta kuuluu huuto, itku ja kova valitus. Raakel itkee lapsiaan eikä lohdutuksesta huoli, sillä heitä ei enää ole.

      Ja alaviitteessä on vanhan testamentin vastaava kohta Jer. 31:15
      Näin sanoo Herra: Kuule, Raamasta kuuluu valitus, katkera itku: Raakel itkee lapsiansa, hän ei lohdutuksesta huoli surussaan lastensa tähden, sillä niitä ei enää ole.

      Jes. 7:14
      Herra itse antaa teille merkin: Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel.

      Ja alaviitteessä on uuden testamentin vastaava kohta Matt. 1:23
      Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja tälle on annettava nimi Immanuel", mikä käännettynä on: Jumala meidän kanssamme.

      Jne.

    • Anonyymi

      Uusi Testamentti kertoo, että Vanhan Testamentin "kallio" eli israelilaisten johdattaja erämaassa, oli Kristus:

      "...joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus." 1. Kor. 10:4

      Jeesus myös vastasi itsestään sanoillai: "minä olen". Se on hepreaksi ehjee eli JHVH. Tämän takia uskonnolliset juutalaiset saivat liki sydänkohtauksen, koska se tarkoitti, että Jeesus sanoi olevansa Jumala. Eli juuri se sama Jumala, joka ilmestyi Moosekselle palavassa pensaassa:

      "Jumala vastasi Moosekselle: "Minä olen se, joka minä olen". Ja hän sanoi vielä: "Sano israelilaisille näin: 'Minä olen' lähetti minut teidän luoksenne".

      Lisäksi uusi testamentti sanoo:
      "Kuka voi antaa syntejä anteeksi paitsi Jumala yksin?" Ja Jeesushan niitä anteeksi antaa.

      Uusi Testamentti sanoo myös, että:
      "Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä, ja Sana oli Jumala." Ja Jeesushan tämä Sana on.

      Raamatun oman todistuksen mukaan Uuden Testamentin Kristus on siis sama Herra kuin Vanhan Testamentin Herra, Jahve, Israelin Jumala.

      • Anonyymi

        "se kallio oli Kristus."

        Jooh, no raamattu kertoo meille et6tä se kallio oli enkeli:
        2. Moos. 14:19
        Niin Jumalan enkeli, joka oli kulkenut Israelin joukon edellä, siirtyi kulkemaan heidän takanansa; ja pilvenpatsas siirtyi heidän edeltänsä ja asettui heidän taaksensa


    • <<Näin joulun alla on jokseenkin synkeä mieli näin kääntyvänä juutalaisena.>>

      Jeesus syntyi Nisan kuun 1. päivänä, ennen pääsiäistä. Voit viettää joulun ilman Jeesusta hyvillä mielin. Pääsiäistä onkin vaikeampi viettää ilman Jeesusta. Jeesuksen syntyminen, ristiinnaulitseminen, hautaaminen, ylösnouseminen. Jos vietät pääsiäistä, happamattoman leivän juhlaa tai ensisadon juhlaa, niin Jeesus on niiden juhlien todellinen sankari.

    Ketjusta on poistettu 43 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      87
      2305
    2. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      51
      1997
    3. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      23
      1848
    4. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      89
      1837
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      10
      1628
    6. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      77
      1562
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      25
      1432
    8. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1392
    9. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1390
    10. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      72
      1351
    Aihe