uusi ratsastaja, ravi ei onnistu?

pikaista apua, =(

Moikka

Olen juuri aloittanut ratsastuksen. Aloitin yksityistunnit. 5 tuntia takana. Ongelmanani on se, että kun heppa lähtee raviin en pysty pitämään ravia yllä. Olen hieman pettynyt ohjaajaani, sillä tämän piti olla minulle se kepeä harrastus, joka ei olisi niin suorituspainotteinen. Ohjaajani on nyt tosissaan, että minun pitäisi pystyä ylläpitämään ravia etenkin 5 tunnin jälkeen. Kun heppa lähtee raviin suora menee hyvin, mutta aina käännöksissä heppa muuttaa kulkumuotonsa käyntiin. En ymmärrä mitä teen väärin. Ohjaaja vaan puhuu, että mun pitää käyttää jalkoja oikein ja puristaa oikeasta kohdasta heppaa. Jalat kuulema heiluvat luonnottomasti ravissa ja tästä johtuu pysyvän ravin ylläpito mahdottomaksi.

Ilo menee ratsastuksesta kun heti saa negatiivista palautetta. Vaihdank opettajaa toiseen talliin, jos saisin kärsivällisemmän ohjaajan (nykyinen opettaja noin 18v.tyttö, joka on sanonut ratsastaneensa 6 vuotta) Maksaiitteko hänen tunneista 40 euroa per kerta? Ok?

Miten voin ylläpitää ravia mutkissakin? Auttakaa mua! Ja sellanen juttu vielä, että ollaan harjoteltu pelkillä pohkeilla hepan ohjaamista, mutta tämä ei onnistu. Jotenkin en osaa painaa oikealla kulmalla heppaa pohkeista. Löytyisö jotain sivustoa, jossa voisin lukea ratsastuksen perusteista? Vai voitteko auttaa?

Kuinka monen ratsastustunnin jälkeen tälläiset asiat pitäisi halluita?

8

1548

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • katherine__

Ekana vaihda ehdottomasti opettajaa. Toivottavasti se on vitsi, että maksat 18v. tytön tunneista 40€/krt. Mene kunnon ratsastuskoululle, jossa on ammattitaitoinen aikuinen opettaja. Tunnit kunnon ratsastuskouluissa maksaa 20-30€/h, riippuen alueesta.

Kunnon opettaja osaa neuvoa sinulle kaikki asiat, joita tässä kysyit.

Jos haluat opiskella ratsastuksen teoriaa, mene kirjastoon ja lainaa ratsastuskirjoja. Netissä on niin paljon väärää tietoa, että netistä on aika vaikea opiskella kunnolla.

• vaihda ensin ratsastuskoulua. Sitten siitä ravista, sinun ei tarvitse vielä osata kaikkea jos olet ratsastanut noin kuukauden! Mutta mutkissa älä käytä kamalasti kättä vaan anna enemmäm sisäpohdetta ja ulkopohjetta...! :) Onnea kyllä sinä opit vielä olen itsekkin harrastanut vain 1,5v

• Anna vain tiukasti pohkeita ja anna vähän ohjaa. Jos heppa hidastaa, napauta kantapäillä ja jos ei tehoa niin raippa käyttöön. Kannattaa muutenkin heti tunnin alussa pitää vauhtia yllä, jotta heppa herää :DD Ja kannattaa vaihtaa opea, tallilla jossa käyn maksaa 20€ kerta :))

• Turpakarvanen

Kukaan ei ole seppä syntyessään ;)! Jatka vaan yrittämistä. Ja Ehdottomasti isolla eellä vaihda opettajaa. Itse en menisi mistään hinnasta minkään 18-25vuotiaan ihmisen tunneille, sillä hänellä ei välttämättä ole tarpeeksi hyvää ensiapu koulutusta. Ja muista, vähemmän ohjaa, enemmän pohje-ja painoapuja. :) Itsellänikin ensimmäinen ravikerta (2006) meni päin *ittuja. :D Mutta kyllä se tulee kun hetken on yrittänyt:)

• eka vaihda opettajaa ja etenkin jos opettajana on 18w! jolle annat 40e kerta! HALOO ! ei mitään järkee joten hushus toi ope! ja sitten siihen raviin. (; eka pitää katsoa mihin asentoon menet kun käännät hevosta! jos asento on huono ja epä mukävä esim.hevoselle niin hevosen voi olla vaikeaa pysyä ravissa! sitten se että kuinka nopeasti hevonen on ravissa. jos hevonen on hidas sinun pitää se vähän väliä kuulolla esm. raipalla tai sitten pohkeilla. silleen voi ravia säätää mutta jos hevonen kiihdyttää niin voit vähän pidätää ohjista! tai jos on sellaset pienet ohjat pyydä pidempiä koska ne voi jaruttaa (siis lyhyet)!

• sadfgefdvrgthkuiloö

Pidä ohjat tiukalla, muttei kuitenkaan liian tiukalla, äläkä vain nyki ohjista sillä hevonen voi silloin ymmärtää että nyt pysähdytään.
      Pidä pohkeet kiinni hevosen kyljissä ja oikea asento, jos hevonen hidastaa ravia ilman lupaasi niin kannusta se samaan vauhtiin ku aikaisemmin, tarvittaessa voit käyttää raippaa jolla hipautat hieman hevosen kylkeä, saat ravin säilytettyä mutkassa siten, että hiljennät hiukan, ja jos poni menee liian hitaasti annat pohkeita

• eerika

Kysyisin, että miten saan hevosen ravaamaan? Puristanko pitkään pohkeilla vai nopeita, lyhyitä napautuksia kantapäillä? Molemmilla tavoilla siis olen saanut ravaamaan, mutta kumpi tapa on oikea?

• katherine__

Ensisijaisesti tulee aina käyttää POHJETTA. Kantapäätä ei kuulu nostaa.
      POhkeella ei kuulu jäädä puristamaan, vaan pohkeella annetaan lyhyt puristus ja hevosen tulisi siirtyä raviin. Jos ei siirry, puristetaan lyhyesti uudestaan.
      Jos hevonen ei reagoi pohkeeseen, käytetään raippaa/kannusta. Kantapäätä voi nostaa vain jos on kannukset jolloin joutuu hieman liikuttamaan jalkaa että kannus osuu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      17003
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      41
      4734
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      298
      2676
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      140
      1969
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      132
      1579
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      396
      1512
    7. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      16
      1449
    8. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1293
    9. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      20
      1194
    10. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      10
      1109
    Aihe