papujen vaikutukset

räjähdysvaara!

Miten vatsanne kestää papuja? Itselläni on pakki muutenkin aina sekaisin, mutta vähäinenkin määrä papuja saa aivan järkyttävät oireet aikaiseksi. Olen koittanut mm. papujen rikastamista, mulla on hyvä kasviskeittokirja, mutta ei sekään ole auttanut. Kun en voi syödä papuja ja olen gluteenitonkin, jää proteiini tosi vähiin. Neuvoja?

4

109

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Valikoiva Vegaani

      Itselläni kestää hyvin. Tietysti jos paljon syön papu-/soija-/hernepitoista evästä, niin voi olla ilmavaivaa, ja pahanhajuista. Muttei turvota sen enempää kuin mikään muukaan. Itselläni viljat ovat vatsalle pahimmat.

      Maailmalla on samanlaista papukulinarismia, kuin vaikka jotkut nauttivat hienoja viinejä ym. Näin siitä joskus dokumentin telkusta. Siinä mainittiin, että pavuille on olemassa samanlainen entsyymivalmiste, kuin mitä laktoosi-intolerantikot käyttävät, jos haluavat nauttia laktoosipitoista evästä. Eli olisikohan mahdollista jostain saada tuota entsyymivalmistetta? Sen vegaanisuudesta en tiedä. Itse olen muuten syönyt (muistaakseni Sorgarin) vegaanientsyymivalmistetta, ja se auttaa paremmin vatsavaivoihin kuin maitohappovalmisteet. Sitä en osaa sanoa, auttaako sama papujen suhteen.

      Kestätkö miedommat pavut, kuten punaiset linssit? Kestätkö herneen? Entä mitään soijavalmistetta? Kyllähän aminohappoja on monissa tuotteissa, mutta pitäisi olla varma, että saa kaikkia tarvittavia aminohappoja riittävästi proteiinien valmistukseen. Yksipuolinen aminohappokoostumus ei riitä Ja kun jo kotimaiset viljat ovat eläintuotteiden lisäksi poissa pelistä, niin voi olla hankalaa. Siemenissä, pähkinöissä ja sienissä on tietysti proteiinia. Ja kaurassa, jos voi käyttää sitä. Muistan joidenkin terveysintoilijoiden puhuneen hamppuproteiinista, sitä ehkä voi olla tarjolla joissain urheilijoille tarkoitetuissa valmisteissa.

      Olisiko sinun mahdollista päästä käymään ravintoterapeutilla? Sitäkin mietin, että oletko onnistunut karsimaan kaiken gluteiinin pois, vai saatko sitä yhä jostain. Jos saat yhä jostain gluteiinia ja suolistosi ei ole kunnossa, ja oireilet siitä syystä korostetusti esim. papujen suhteen.

      Itse uskon, että kohtuullisen vähälläkin proteiinilla pärjää. Esim. joillakin munuaisvikaisilla voi olla vähäproteiininen ruokavalio, ja silti he voivat olosuhteisiin nähden hyvin. Mutta pitkää aika väliä ajatellen sinun kannattaisi käydä ravitsemusterapeutilla. Hänellä voi hyvällä tuurilla olla hyviä ajatuksia. Proteiinien tarve voi lisääntyä, jos vaikka sairastat. Jonkin aikaa ihminen pärjää kuinka yksipuolisella ruokavaliolla tahansa, mutta jossakin vaiheessa voi tulla puutosoireita.

      • tuli mieleen

        että mahtaako kasvisruokavalio "sopeuttaa" elimistön sietämään kasvisruokaa???

        Olin ensimmäisen kerran kasvissyöjä varhaisnuorena, jonka jälkeen aloitin syömään taas lihaa mm. kokkikoulun tähden (sitä meni paljon.) Aloin saamaan toistuvia munuaisvaivoja. Aloitin kasvissyönnin (myös eettisistä syistä) uudestaan ja oireet katosivat.

        No, tämä kuuluisi tiede palstalle..... Lääkärit ei tienneet hölkäisen pöläystä, vaan suosittelivat jatkamaan samaa ruokavaliota. Sanoivat että neljännellä kerralla kokeillaan LÄÄKITYSTÄ!!!! Mielisairasta, kun ensin ei edes suositeltu ruokavalion muutosta!!!! Onneksi oma MAALAISJÄRKI pelasti!!!!


      • räjähdysvaara!

        Kiitti sulle perusteellisesta vastauksesta!
        Mulla ei tosiaan vatsa siedä edes herneitä, soijamaitoa ja -jogurttia voin kuitenkin hieman käyttää. Ei ole kiva kun on "kipee" koko ajan.
        Lääkäri tai ravintoterapeutti olis varmaan paikallaan. Voisin kans kokeilla noita mainitsemiasi entsyymivalmisteita. Kiva, että on konsteja! En semmosista tiennytkään.


    • Valikoiva Vegaani

      Kyllä kasvisruokaan sopeutuminen vie aikaa. Ja se on yksilöllistä, mitä kukin kestää ja mitä ei. Itse olen ollut yli 20 v kasvissyöjä ja suurimman osan siitä ajasta vegaani. Alkuun minulla oli vatsavaivoja muistakin syistä. Minulla oli anorektinen vaihe ennen kasvissyöjäksi ryhtymistä, ja se usein jättää vatsavaivoja.

      Innostuin tänä kesänä hedelmä-kasvissmoothieista. Olin varma, että niistä tulisi mahavaivaa. Iso määrä raakaa kasvista ja vihannesta päivässä soseutettuna. Mutta ei, mahani tykkäsi. Olenkin nykyään sitä mieltä, että entsyymit ovat erittäin tärkeitä. Raa'assa ravinnossa niitä on, kypsässä tuskin lainkaan. Minulla on välillä aika vähäistä raakaravinnon syönti ja uskonkin, että elimistö kärsii silloin entsyymien puutteesta, mistä aiheutuu monenlaista vaivaa. Sekasyöjäkin voisi hyötyä osittaisesta tuoreravinnosta, vaikkapa aamupalan sijaan (yllättäen smoothiella jaksaa ihan yhtä hyvin kuin puurolla, ellei paremminkin).

      Kannattaa kuunnella itseään ruokavalioasiassa. Itselleni ainakin yksinkertainen vegaaniruoka käy hyvin, suurin osa viljatuotteista huonosti. Kaurapuurosta tykkään. Eli syön varmaan suosituksia enemmän juureksia ja vähemmän proteiinipitoista. Ihminen on sopeutuva, ovathan jotkut eläneet vuosikausia vaikka pelkällä suklaalla ja juustonaksuilla.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      114
      8855
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2643
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      129
      2380
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1999
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1746
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1550
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1497
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      5
      1227
    Aihe