Klart vi pratar svenska .

vi är sega

Ännu om hundra år talar vi svenska.

14

90

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • så är det

      Mark LEVENGOOD (stor kändis i SVERIGE) talar muminsvenska efter 30 år i SVERIGE och alla ÄLSKAR honom.

      • strandpiparen

        Om inte vi själv tar vård om vårt modersmål så gör ingen annan det heller.


      • aldrig bra
        strandpiparen kirjoitti:

        Om inte vi själv tar vård om vårt modersmål så gör ingen annan det heller.

        Ibland undrar man nog litet över fennologiken.I en kedja står det att ALLA svenskspråkiga talar finska.En annan kedja har som huvudtema att vi NTE behärskar finska, Man kan bara förundra sig.


      • twergvig
        aldrig bra kirjoitti:

        Ibland undrar man nog litet över fennologiken.I en kedja står det att ALLA svenskspråkiga talar finska.En annan kedja har som huvudtema att vi NTE behärskar finska, Man kan bara förundra sig.

        logik? - Försök visa den om nån kan


      • år2013
        twergvig kirjoitti:

        logik? - Försök visa den om nån kan

        Mitt nyårslöfte blir att alltid använda svenska språket där det bara är möjligt.


      • farmoran
        år2013 kirjoitti:

        Mitt nyårslöfte blir att alltid använda svenska språket där det bara är möjligt.

        Man skall göra många barn,jag har 4 st och redan 5 barnbarn och flera är på kommande.Det måste ju finnas folk också i framtiden som behärskar svenska.


      • prövat på
        år2013 kirjoitti:

        Mitt nyårslöfte blir att alltid använda svenska språket där det bara är möjligt.

        Det är ett utmärkt nyårslöfte.Inte behöver man jäklas på något sätt,man kan åtminstone alltd börja på svenska och se vad som händer.Ibland kan man bli positivt överraskad.


      • minäpä taas
        prövat på kirjoitti:

        Det är ett utmärkt nyårslöfte.Inte behöver man jäklas på något sätt,man kan åtminstone alltd börja på svenska och se vad som händer.Ibland kan man bli positivt överraskad.

        Ainon vaatia että hurrivaimoni lopettaa pillereittensä syönnin ja synnuttää parikolme lasta lisää jotka ovat suomenkielisiä kuten aiemmat kolme sisarustansa !

        Meillä ollaan suomalaisia vaikka osataankin jonkinverran sitä pakkoruotsia ja senverran että toimeentullaan på mammas MUMISPRÅK !


      • minäpä taas kirjoitti:

        Ainon vaatia että hurrivaimoni lopettaa pillereittensä syönnin ja synnuttää parikolme lasta lisää jotka ovat suomenkielisiä kuten aiemmat kolme sisarustansa !

        Meillä ollaan suomalaisia vaikka osataankin jonkinverran sitä pakkoruotsia ja senverran että toimeentullaan på mammas MUMISPRÅK !

        Måste säga att det är synd om din hustru som måste finna sig i att bli tvingad igen. Tänk att det tydligen är det enda språk som ni kan tvinga och förnedra och sätta sig över andra


      • flerspråkiga
        twervig kirjoitti:

        Måste säga att det är synd om din hustru som måste finna sig i att bli tvingad igen. Tänk att det tydligen är det enda språk som ni kan tvinga och förnedra och sätta sig över andra

        Det är tur att vi inte är likadana som fennona,våra barn får så gärna lära sig BÅDE svenska och finska och ännu flera språk.


      • du med jag
        år2013 kirjoitti:

        Mitt nyårslöfte blir att alltid använda svenska språket där det bara är möjligt.

        Jag med.


      • flerspråkig familj
        du med jag kirjoitti:

        Jag med.

        Jag har åtminstone inte hört någon klaga över att den har kunnat för många språk.,men valfrihet är ju bra.


    • Vesa Kaitera

      Vi är sega :"Ännu om hundra år talar vi svenska. "


      Kuinkahan moni Teistä on sadan vuoden kuluttua elossa? Tuskin kovinkaan moni. Tuohon esittämääsi sataan vuoteen kyllä periaatteessa uskon, mutta kahteensataan vuoteen välttämättä en. Aivan kiihkottomasti asiaa tarkastellen on sangen todennäköistä, että suomenruotsi hiipuu joskus 2100-luvulla Ahvenanmaata lukuun ottamatta. Ajatuspaja Magman tilaamat tutkimukset tästä asiasta ovat antaneet samankaltaisia tuloksia. Suomenruotsalaiset eivät omin voimin kykene pitkässä juoksussa pitämään omaa ruotsin murrettaan hengissä, vaan siihen tarvitaan suomenkielisten apua. Kyllä sitä varmaan jossakin mitassa on tulossa, mutta tuskin kokonaisuuden kannalta riittävästi.

      • den som lever...

        Om hundra år är det kanske inte så säkert att någon talar finska heller.Man vet aldrig vad som händer.


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tirkistelijä T...

      Tirkistelijä T... ei ole sokeutunut, vaikka näin juorutaan. Asuu nykyään Limingassa ja jatkaa sekopää touhujaan ainakin
      Haapavesi
      4
      1983
    2. Liian kiltti.. ?

      Tässä jo jonnunaikaa olen tuumaillut tätä kiltti ja kunnollinen juttua. Siis miksi oikeasti kiltit eivät muka kelpaa?
      Sinkut
      254
      1687
    3. Koettakaa nyt Trumpinkin fanit ymmärtää:

      Hän on myös jo vanha mies. Kukaan ei tiedä, mitä kunnossa hän on parin vuoden päästä.
      Maailman menoa
      248
      1610
    4. 1982 syntynyt Mahdi Alcheikh tuomittiin törkeästä lapsenraiskauksesta

      https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mies-raiskasi-15-vuotiaan-uimahallissa-turussa/8964984 Yli 4 vuotta vankeutta Oike
      Oulu
      54
      1574
    5. Pääsit nainen todella

      lähelle ja kaikki sinussa oli jotain selittämättömän kiehtovaa. Silti en koskaan ymmärtänyt sinua täysin. Mitä halusit t
      Ikävä
      105
      1428
    6. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      28
      1341
    7. Voiko 40 tai yli

      Enää rakastua vai onko se jo game over?!
      Ikävä
      157
      1197
    8. Kansan vihaama elokapina aikoo pysäyttää moottoritien ruuhka-aikana

      Mielenosoitus alkaa perjantaina kello 15 Länsiväylän ja Porkkalankadun risteyksessä. On se kummallista, että tuollainen
      Maailman menoa
      282
      1182
    9. En saa unta kun ajattelen

      Sinua mies. Sydäntä ahdistaa meidän välit 😌😞
      Ikävä
      66
      1173
    10. Mopomiitti onnettomuus

      Vittu se tehdas-alue ole oikea paikka mopomiitille, Ja minkälainen vanhempi hyväksyy, että pojan mopo kulkee järkyttävä
      Kokkola
      39
      1061
    Aihe