Punaisten hiusten perinnöllisyys?

Linney12

Voiko punahiuksinen lapsi syntyä vanhemmille, jos äidillä ja koko hänen suvullaan on vaaleat tai sellaiset perus maantienharmaat hiukset ja koko isänpuoleinen suku on täysin mustahiuksisia? Punahiuksisuudelle tarvitaan kait vaalean ja punaisen hiuksen geenejä että näkyvät (eikös se ole resessiivinen tekijä?)? Olen aina miettinyt kun eräällä sukulaisellani on aivan kirkkaanpunaiset hiukset vaikka muita punapäitä ei suvusta löydy. On pieni mahdollisuus että hänen isänsä saattaisi olla eri henkilö kuin mitä luullaan. Sori en ymärrä juuri mitään genetiikasta, niin jos joku fiksumpi voisi neuvoa :D

5

178

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bacca Berce

      Ainakin yksi tyttöystävistäni oli teininä punapää ruskeat silmät. Oli tosi ihana näillä kombinaatioilla. On muuten Julia Roberts samaa sarjaa.

    • Havainnut tällaista

      Euroopan ja Israelinkin juutalaisilla esiintyy yllättävän paljon punapäitä. Ilmeisesti tummien juutalaisten vaaleitten eurooppalaisten perintötekijöitten sekoittumisen seurauksena.
      Venäjän kansoista eniten punatukkaisuutta esiintyy kuulemma suomensukuisilla Udmurteilla. Luultavasti samanlaisen sekoittumisen seurauksena.

      • 333-2

        Koranin mukaan Jesus oli punatukkainen.


    • geeniteknikko

      Punahiuksisuuden aiheuttavat alleelit ovat peittyviä, eli voivat periytyä ilman, että kantajassa näkyy noita geenejä ja putkahdella sitten esiin yllättäen. Sinisilmäisyys on samanlainen ominaisuus, joka voi ilmaantua näennäisen tyhjästä sukuun, jossa ei ole ollu sinisilmiä sukupolviin.

      Siis punapään putkahtaminen perheeseen ei ole mikään peruste epäillä, että isä olisi joku ulkopuollinen.

      Siinä vaiheessa on syytä epäillä, jos dominantti ominaisuus ilmenee kahdella peittyvän ominaisuuden omistajalla. esim. ruskeat silmät sinisilmäisten vanhempien lapsella. MUTTA näitäkin geenimutaatioiden takia sattuu ihan ilman pettämisiäkin. Ovat kuitenkin aika harvinaisia, eli mikäli muuta(kin) syytä epäillä on, niin tuosta jo itse laittaisin geenitestit vetämään.

    • ....................

      Meidän suvussa ihmisiä on todella montaa väriä ja kaikki ollaan sukua. Meillä nyt sattuu vain olemaan hyvin monipuolisesti eri geenejä. Itse olen aika uniikki eli puoliksi punapää ja puoliksi blondi. Lapsena minulla oli kirkkaan punaiset hiukset, jotka muuttuivat ajan mittaan vaaleiksi. Nyt aikuisiällä minulla on kullankeltaiset hiukset. Rusketun tyypillisen blondin mukaisesti eli saan aika kivan värin auringosta. Tämän lisäksi saan helposti pisamia auringosta. Tämä ominaisuus on tullut vasta iän myötä.

      Mummoni oli mustalaisen näköinen ja äiti sekä isä tyypillisen suomalaisen värisiä. Molemmat siskoni on väritykseltään myös aika perinteisiä suomalaisia. Näillä mennään eli kaikki on mahdollista, kun siittiösolu ja munasolu kohtaavat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      5479
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      469
      3564
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      158
      3361
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2613
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2429
    6. 262
      2002
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1507
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      104
      1424
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1389
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1170
    Aihe