Punaisten hiusten perinnöllisyys?

Linney12

Voiko punahiuksinen lapsi syntyä vanhemmille, jos äidillä ja koko hänen suvullaan on vaaleat tai sellaiset perus maantienharmaat hiukset ja koko isänpuoleinen suku on täysin mustahiuksisia? Punahiuksisuudelle tarvitaan kait vaalean ja punaisen hiuksen geenejä että näkyvät (eikös se ole resessiivinen tekijä?)? Olen aina miettinyt kun eräällä sukulaisellani on aivan kirkkaanpunaiset hiukset vaikka muita punapäitä ei suvusta löydy. On pieni mahdollisuus että hänen isänsä saattaisi olla eri henkilö kuin mitä luullaan. Sori en ymärrä juuri mitään genetiikasta, niin jos joku fiksumpi voisi neuvoa :D

5

210

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bacca Berce

Ainakin yksi tyttöystävistäni oli teininä punapää ruskeat silmät. Oli tosi ihana näillä kombinaatioilla. On muuten Julia Roberts samaa sarjaa.

• Havainnut tällaista

Euroopan ja Israelinkin juutalaisilla esiintyy yllättävän paljon punapäitä. Ilmeisesti tummien juutalaisten vaaleitten eurooppalaisten perintötekijöitten sekoittumisen seurauksena.
      Venäjän kansoista eniten punatukkaisuutta esiintyy kuulemma suomensukuisilla Udmurteilla. Luultavasti samanlaisen sekoittumisen seurauksena.

• 333-2

Koranin mukaan Jesus oli punatukkainen.

• geeniteknikko

Punahiuksisuuden aiheuttavat alleelit ovat peittyviä, eli voivat periytyä ilman, että kantajassa näkyy noita geenejä ja putkahdella sitten esiin yllättäen. Sinisilmäisyys on samanlainen ominaisuus, joka voi ilmaantua näennäisen tyhjästä sukuun, jossa ei ole ollu sinisilmiä sukupolviin.

Siis punapään putkahtaminen perheeseen ei ole mikään peruste epäillä, että isä olisi joku ulkopuollinen.

Siinä vaiheessa on syytä epäillä, jos dominantti ominaisuus ilmenee kahdella peittyvän ominaisuuden omistajalla. esim. ruskeat silmät sinisilmäisten vanhempien lapsella. MUTTA näitäkin geenimutaatioiden takia sattuu ihan ilman pettämisiäkin. Ovat kuitenkin aika harvinaisia, eli mikäli muuta(kin) syytä epäillä on, niin tuosta jo itse laittaisin geenitestit vetämään.

• ....................

Meidän suvussa ihmisiä on todella montaa väriä ja kaikki ollaan sukua. Meillä nyt sattuu vain olemaan hyvin monipuolisesti eri geenejä. Itse olen aika uniikki eli puoliksi punapää ja puoliksi blondi. Lapsena minulla oli kirkkaan punaiset hiukset, jotka muuttuivat ajan mittaan vaaleiksi. Nyt aikuisiällä minulla on kullankeltaiset hiukset. Rusketun tyypillisen blondin mukaisesti eli saan aika kivan värin auringosta. Tämän lisäksi saan helposti pisamia auringosta. Tämä ominaisuus on tullut vasta iän myötä.

Mummoni oli mustalaisen näköinen ja äiti sekä isä tyypillisen suomalaisen värisiä. Molemmat siskoni on väritykseltään myös aika perinteisiä suomalaisia. Näillä mennään eli kaikki on mahdollista, kun siittiösolu ja munasolu kohtaavat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      13
      4555
    2. Suomessa eletään liian pitkään

"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy
      Maailman menoa
      342
      3702
    3. Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain

Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja
      Joensuu
      36
      3416
    4. Voitaisko olla kavereita?

Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk
      Tunteet
      18
      2880
    5. Deodoranttiteollisuus

Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin
      Jämsä
      11
      2539
    6. 273
      2273
    7. Martinan mies on Suomessa.

Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...
      Kotimaiset julkkisjuorut
      307
      1733
    8. Näyttääkö kaivattusi

Miten hyvältä ❤️
      Ikävä
      96
      1692
    9. Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?

Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi
      Einekset
      46
      1439
    10. Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin

Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_
      Ateismi
      8
      1163
    Aihe