Punaisten hiusten perinnöllisyys?

Linney12

Voiko punahiuksinen lapsi syntyä vanhemmille, jos äidillä ja koko hänen suvullaan on vaaleat tai sellaiset perus maantienharmaat hiukset ja koko isänpuoleinen suku on täysin mustahiuksisia? Punahiuksisuudelle tarvitaan kait vaalean ja punaisen hiuksen geenejä että näkyvät (eikös se ole resessiivinen tekijä?)? Olen aina miettinyt kun eräällä sukulaisellani on aivan kirkkaanpunaiset hiukset vaikka muita punapäitä ei suvusta löydy. On pieni mahdollisuus että hänen isänsä saattaisi olla eri henkilö kuin mitä luullaan. Sori en ymärrä juuri mitään genetiikasta, niin jos joku fiksumpi voisi neuvoa :D

5

235

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bacca Berce

Ainakin yksi tyttöystävistäni oli teininä punapää ruskeat silmät. Oli tosi ihana näillä kombinaatioilla. On muuten Julia Roberts samaa sarjaa.

• Havainnut tällaista

Euroopan ja Israelinkin juutalaisilla esiintyy yllättävän paljon punapäitä. Ilmeisesti tummien juutalaisten vaaleitten eurooppalaisten perintötekijöitten sekoittumisen seurauksena.
      Venäjän kansoista eniten punatukkaisuutta esiintyy kuulemma suomensukuisilla Udmurteilla. Luultavasti samanlaisen sekoittumisen seurauksena.

• 333-2

Koranin mukaan Jesus oli punatukkainen.

• geeniteknikko

Punahiuksisuuden aiheuttavat alleelit ovat peittyviä, eli voivat periytyä ilman, että kantajassa näkyy noita geenejä ja putkahdella sitten esiin yllättäen. Sinisilmäisyys on samanlainen ominaisuus, joka voi ilmaantua näennäisen tyhjästä sukuun, jossa ei ole ollu sinisilmiä sukupolviin.

Siis punapään putkahtaminen perheeseen ei ole mikään peruste epäillä, että isä olisi joku ulkopuollinen.

Siinä vaiheessa on syytä epäillä, jos dominantti ominaisuus ilmenee kahdella peittyvän ominaisuuden omistajalla. esim. ruskeat silmät sinisilmäisten vanhempien lapsella. MUTTA näitäkin geenimutaatioiden takia sattuu ihan ilman pettämisiäkin. Ovat kuitenkin aika harvinaisia, eli mikäli muuta(kin) syytä epäillä on, niin tuosta jo itse laittaisin geenitestit vetämään.

• ....................

Meidän suvussa ihmisiä on todella montaa väriä ja kaikki ollaan sukua. Meillä nyt sattuu vain olemaan hyvin monipuolisesti eri geenejä. Itse olen aika uniikki eli puoliksi punapää ja puoliksi blondi. Lapsena minulla oli kirkkaan punaiset hiukset, jotka muuttuivat ajan mittaan vaaleiksi. Nyt aikuisiällä minulla on kullankeltaiset hiukset. Rusketun tyypillisen blondin mukaisesti eli saan aika kivan värin auringosta. Tämän lisäksi saan helposti pisamia auringosta. Tämä ominaisuus on tullut vasta iän myötä.

Mummoni oli mustalaisen näköinen ja äiti sekä isä tyypillisen suomalaisen värisiä. Molemmat siskoni on väritykseltään myös aika perinteisiä suomalaisia. Näillä mennään eli kaikki on mahdollista, kun siittiösolu ja munasolu kohtaavat.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      89
      2578
    2. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      201
      1642
    3. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      116
      1570
    4. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      41
      1441
    5. Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla

Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v
      Ikävä
      64
      1202
    6. Juhannusterveiset kaivatulle

Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻
      Ikävä
      75
      985
    7. Kaupunki osti Absin

Nyt vaan yrittäjiä kaivataan
      Haapavesi
      56
      959
    8. Sä oot kyllä

Aika erikoinen nainen
      Ikävä
      45