entäs omat kielet?

minähän se

Yhdellä palstalla joku kyseli, että onko sellaisia, jotka harrastavat kokonaan omien kíelten kehittelyä. Valitettavasti viesti oli niin vanha, etten usko että siihen vastaaminen enää kannattaa. Minä ainakin olen tehnyt erään kielen, joka ei tosin perustu juurikaan muihin kieliin. Kysynpä että onko muita omien kielten kehittelyä harrastavia? Jos on, voin kohta antaa sähköpostiosoitteenikin, jotta voidaan keskustella yhteisestä harrastuksesta.

6

399

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jep

Joskus on tullut omaksi huvikseen kehitelty jonkin matkaa, mutta eivät ole säilyneet.

Nyt oon jonkin aikaa kehitellyt ajatusta omasta murteesta.

• minähän se

Olen minä vähän kehitellyt murteitakin, mutta ne ovat aina jääneet kehittelyasteelle, eivätkä ole edenneet sen pitemmälle. Millaisia ne kielet ovat olleet sulla?
        Itseasiassa olen minä laatinut useita kieliä, mutta suurin osa on tullut hävitettyä. Nyt on kehitteillä kolme, joista alkuviestissäni mainitsemaani kehittelen eniten.

• Vitkenstain

Olen keksinyt jo oman aakkoston. Minulla oli jonkinlainen oma kieli jokin aika sitten, mutta se oli - kirjaimistoa myöten - niin ruma, ettei sitä paljon kestänyt käyttää. Yritän tehdä uuden.

• minähän se

Minun kielet ovat kaatuneet yleensä siihen, että kielioppi on mennyt liian sekavaksi... Harvoinpa olen kielen rumuuteen kyllästynyt. Toisaalta on niitä ollut todella kauniinkin kuuloisia versioita, mutta kun nekin vain tuli sittemmin hävitettyä...

• Vitkenstain
        minähän se kirjoitti:

Minun kielet ovat kaatuneet yleensä siihen, että kielioppi on mennyt liian sekavaksi... Harvoinpa olen kielen rumuuteen kyllästynyt. Toisaalta on niitä ollut todella kauniinkin kuuloisia versioita, mutta kun nekin vain tuli sittemmin hävitettyä...

Pääasiassa tekokieleni oli vain latinan, kreikan ja arabian (sinänsä hienoja) sanoja, joihin yritin laittaa suomen sijapäätteet, sekä muutamia muita sijamuotoja (kuten vokatiivi ja transportatiivi). Ei se hienolta kuulosta.

• Andero

Minäkin olen kehitellyt omaa kieltä... Siinä sanat ovat Klingonin kielestä (ainakin suurinosa, jotka pystyy) ja aakkoset scrinin aakkosista ja numerot klingonista...

Aakkoset:
      A - Ia
      B - Ki
      C - Ni
      D - Ti
      E - Sa
      F - Sa'
      G - Zai
      H - Lo
      I - Di
      J - Da
      K - Ca
      L - Ci
      M - La
      N - Lan
      O - Di'
      P - Ch
      Q - Ch'
      R - Ba
      S - Za
      T - Zi
      U - Ma
      V - Wa
      W - Wan
      Z - Xa
      X - Xi
      Y - Xa'

numerot:
      0 - pagh
      1 - wa'
      2 - cha'
      3 - wej
      4 - loS
      5 - vagh
      6 - jav
      7 - Soch
      8 - chorgh
      9 - Hut
      10 - wa'maH
      15 - wa'maH vagh
      20 - cha'maH
      25 - cha'maH vagh
      30 - wejmaH
      40 - loSmaH
      50 - vaghmaH
      60 - javmaH
      70 - SochmaH
      80 - chorghmaH
      90 - HutmaH
      100 - wa'vatlh
      1000 - wa'SaD
      1miljoona - wa''uy'

Esimerkki sana "computer" eli tietokone on tuolla kehittämälläni aakkos-kieli systeemillä kirjoitettu muodossa TiSaWanDi ja ainakin itse olen lukenut, kuten kirjoittanut, mutta kielenä se tarvitsisi varmasti huomattavasti lisää kehittämistä, koska osa sanoista voi olla hieman vaikeaa ja sekavaa lukea niinkuin se kirjoitetaan ja muutenkin se tarvitsee vielä paljon kehittämistä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      63
      2162
    2. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      5
      1815
    3. Miten kestätte tyhmiä?

Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa
      Sinkut
      238
      1324
    4. En kerro nimeäsi nainen

Sillä olet nyt salaisuus jota kannan sydämessäni. Tämä mitä tunnen ja kuinka sinuun vahvasti ihastuin on jo niin erikoin
      Ikävä
      71
      970
    5. Lahkojen uudestikasteille ei pitä mennä

Sananl. 22:3 Mielevä näkee vaaran ja kätkeytyy, mutta yksinkertaiset käyvät kohti ja saavat vahingon.
      Kaste
      88
      950
    6. Miksi naisen pitäisi maksaa 50/50

Vuokrasta miehelle? Eikö se ole miehelle lahja, ja aarre, jos nainen suostuu muuttamaan kanssasi asumaan?
      Ikävä
      178
      906
    7. Minkä arvosanan 4-10 annat Susanna Laineelle Farmi-juontajana?

Susanna Laine vetää Farmi Suomi -realityä. Minkä arvosanan 4-10 annat Suskille juontohommista? Suosikkijuontaja teki
      Tv-sarjat
      21
      895
    8. Kaatopaikka Inhassa

Kuka omistaa kyseisen kaatopaikan? Näkymä tielle kammottava!
      Ähtäri
      19
      746
    9. Onko se liikaa pyydetty

Voisitko sinä mies kerätä rohkeutta ja ottaa yhteyttä? Minä en jaksa tätä enää. On niin ikävä sinua. Minä niin haluaisin
      Ikävä
      39
      740
    10. Jos joku kertoisi ihastuneensa sinuun

mutta sinua ei voisi vähempää kiinnostaa, niin vastaisitko silti ystävällisesti?
      Sinkut
      93
      719
    Aihe