Maan ulkopuolinen äly/sivilisaatio

bishop83

Kuten tiedämme maailmankaikkeus on aika iso paikka, jota emme pysty edes aivoillamme käsittämään, niin on erittäin todennäköistä että siellä on muita sivilisaatioita kuin me....Uskikset, miten maailmankatsomuksenne muuttuisi jos kohtaisimme tällaisen sivilisaation?

Miten tässä tapauksessa tulkitsisitte Raamattuanne? Onko Jeesus silloin ristiinnaulittu koko universumin sivilisaatioiden puolesta? Vai onko Jeesus ilmestyny jokaisessa galaksissa ristiinnaulittavaksi? Mun mielestä jumalusko ja erityisesti kristinusko kokisi pahan kolauksen tämän todisteen varjolla..

Tätä eivät monet uskovat mieti...

39

175

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bishop83
    • hapuileva kulkija

Minä olen aina, myös ollessani kristitty, uskonut siihen, että universumissa on muuallakin älyllistä elämää. En kokenut sen sotivan uskoni kanssa. Raamattu ei asiasta sano mitään. On totta, että asia nostaa kysymyksiä mm. sovitukseen liittyen. Voi olla, että syntiinlankeemus olisi tapahtunut vain maapallolla ja muualla oltaisiin yhä paratiisinomaisessa tilassa. Tai tilanne voisi olla jotain muuta. En tiedä, kaikkea ei kai tarvitse tietääkään. Mielenkiintoinen kysymys kyllä.

Jokatapauksessa yleensä jumalsuskoa ajatellen en näe näiden asioiden mitenkään olevan keskenään ristiriitaisia tai sulkevan toisiaan pois. Jumala voi olla olemassa, oli elämää universumissa sitten millaista ja miten paljon vain.

• Vähän samaan tapaan olen minäkin ajatellut. Emme tiedä mitä muualla on. emme edes sitä, onko siellä juuri meidänkaltaisia eläviä. Emmekä sitäkään, miten Jumala on toiminut noissa paikoissa.

Pitäisikö muuten uskoa siihen, että juuri meidän kaltaisia ihmisiä on muuallakin?

• body
        mummomuori kirjoitti:

Vähän samaan tapaan olen minäkin ajatellut. Emme tiedä mitä muualla on. emme edes sitä, onko siellä juuri meidänkaltaisia eläviä. Emmekä sitäkään, miten Jumala on toiminut noissa paikoissa.

Pitäisikö muuten uskoa siihen, että juuri meidän kaltaisia ihmisiä on muuallakin?

Itselläni on ajatus että me tällä Telluksella olemme vain häviävän marginaalinen osa maailmankaikkeutta ja elämää täytyy olla muuallakin.
        Näihin on turha raamatusta vastauksia etsiä.

• mummomuori kirjoitti:

Vähän samaan tapaan olen minäkin ajatellut. Emme tiedä mitä muualla on. emme edes sitä, onko siellä juuri meidänkaltaisia eläviä. Emmekä sitäkään, miten Jumala on toiminut noissa paikoissa.

"Pitäisikö muuten uskoa siihen, että juuri meidän kaltaisia ihmisiä on muuallakin?"

Mielestäni siihen ei ole mitään syytä, emme tunne kuinka monimuotoista elämä voi mahdollisesti olla.

Olosuhteet muokkaavat elämää, kaiken ei ole tarvinnut olla juuri täsmälleen kuten on jotta elämää on voinut muodostua, olemme myös olosuhteiden tulos. Hiukan toisenlaisissa olosuhteissa elämä olisi ehkä kehittynyt myös mutta ei nykyisen kaltaiseksi ekosysteemiksi.

• henkimaailman hommia

Kyllähän Raamatussa puhutaan avaruuden pahoista henkivalloista. Kyseessä ei ole sinänsä mikään "vieras sivilisaatio", vaan langenneet enkelit/demonit esiintyvät humanoideina. Saattaa jopa olla mahdollista että lopunaikoina nähdään tällainen lavastettu ufojen laskeutuminen jonka tarkoituksena on tehdä Jumala tarpeettomaksi. Saatanallista petosta kaikkinensa.

• äänitönskitsofreenik

Ufot on fiktiivinen ilmiö. Jeesus on fiktiota.

Miten siis sovittaa kaksi fiktiivistä asiaa yhteen ilman ettei toisen uskottavuus kärsi?
      Tässä toisin sanoin sinun kysymyksesi.

Eikö olisi järkevämpää miettiä todellisia asioita?

• korjausta

Aloittaja ei maininnut sanallakaan ufoista.
        Ufo= tunnnistamaton lentävä esine.

• äänitönskitsofreenik
        korjausta kirjoitti:

Aloittaja ei maininnut sanallakaan ufoista.
        Ufo= tunnnistamaton lentävä esine.

muista sivilisaatioista... ok. No nehän lentelevät niillä ufoilla? Ne vihreät pikkumiehet vai kuinka?

No, leikki leikkinä... kuka tässä onkaan sairas?

• EttäNäin.
        äänitönskitsofreenik kirjoitti:

muista sivilisaatioista... ok. No nehän lentelevät niillä ufoilla? Ne vihreät pikkumiehet vai kuinka?

No, leikki leikkinä... kuka tässä onkaan sairas?

Eivät lentele. Muista sivilisaatioista, niiden olemassaolosta tai olemattomuudesta, ei ole todisteita. Maailmankaikkeus on kuitenkin niin laaja, että vaikea sanoa, mistä niitä
        sivilisaatioita tai yleensä elämää edes löytyy.

Se on erittäin epätodennäköistä, että planeetta maahan eksyy koskaan mitään luotainta kummempaa (jos koskaan sitäkään).

• Nasse.

Vajakit ei ajattele rationaalisesti kun kyse on hänen taikauskostaan. Muutenkaan penaaliin terävimmät kynät eivät helposti hihhuloidu.

Aivan liian abstrakti juttu mielihyväsadussaan hedonismiaan ja sisäistä piilosadismiaan toteutettavalla lahkojeesukselle.

• alipaineoktaavi

Nasse.lla taas ummetusta kun suoltaa täyttä ******

• bishop83

Maan ulkopuolista älyä etsitään tieteenkin keinoin..En tiedä kuinka monelle on tuttu SETI eli Search for Extra-Terrestrial Intelligence ja eräs tieteenhaara nimeltään astrobiologia tutkii samaa, lähinnä sitä, miten elämä voi saada alkunsa...olemme tässä vielä lapsen kengissä...Mutta on jännä miten tämäkään todiste ei saa uskovia luopumaan uskomasta Jumalaan...Itse olen entinen uskovainen..

Ridley Scottin Prometheus elokuva mielenkiintoisella tavalla kysyy näitä perustavanlaatuisia kysymyksiä alkuperästämme ja miten jumalusko siihen kietoutuu..suosittelen katsomaan, jos ette ole nähneet =)

• "Mutta on jännä miten tämäkään todiste ei saa uskovia luopumaan uskomasta Jumalaan."

Voisiko syynä olla se, että kyseinen "todiste" ei todista mitään? Jos olet entinen uskova ja jokin tämän kaltainen seikka sai sinut luopumaan uskosta, en voi kuin ihmetellä, mihin uskosi oikein perustui ja millaista se ylipäänsä oli.

SETI ja astrobiologia ovat tuttuja. Prometheus-elokuvankin olen katsonut. Elokuvan juoni perustuu muinaiset astronautit -teoriaan: http://fi.wikipedia.org/wiki/Muinaiset_astronautit

• foksmalder
        itse_murhaaja kirjoitti:

"Mutta on jännä miten tämäkään todiste ei saa uskovia luopumaan uskomasta Jumalaan."

Voisiko syynä olla se, että kyseinen "todiste" ei todista mitään? Jos olet entinen uskova ja jokin tämän kaltainen seikka sai sinut luopumaan uskosta, en voi kuin ihmetellä, mihin uskosi oikein perustui ja millaista se ylipäänsä oli.

SETI ja astrobiologia ovat tuttuja. Prometheus-elokuvankin olen katsonut. Elokuvan juoni perustuu muinaiset astronautit -teoriaan: http://fi.wikipedia.org/wiki/Muinaiset_astronautit

Minua ihmetyttää mihin kenenkään uskovan usko perustuu (oli kyse sitten kristitystä tai jostain muusta uskovasta).

• SETI on tuttu, tuossa se taustaprosessina jauhaa. Se on kuitenkin lähes huonoin ja alkeellisin tapa esittä maan ulkopuolista elämää.

Jos elämää mahdollisesti on lähiaurinkokunnissamme voimme saada siittä kenties viitteitä jopa jo 20-30 vuoden periodilla. Siltikin työsarka on valtava ja kallis. Eksoplaneettojen kartoitus ja niiden antamat tulokset tulevat varmasti pitkälti ratkaisemaan kuinka suunnitelmat etenevät...

Neulaa heinäsuovasta on turha hakea, uudet tulevat keinot tähtäävät hiukan täsmällisempiin iskuihin.

• 70x7uskoton

Kyllähän jossain todennäköisesti muitakin sivilisaatioita on...Raamatun mukaan on ainakin Jumala Taivas nimisessä paikassa...kai sekin sivilisaatio on...ja ehkä muitakin kuten saatanan joukot.

Jos joskus vieraita tänne saamme niin mistäpä sitten tiedämme onko se juuri se Raamatun tarkoittama Jumala vai muu lähes Jumalan kaltainen sivilisaatio. Teknologia kun täytyy olla samaa luokaa ja tulokkaat voivat väittää mitä tahtovat.

Taitavat nuo muualta tulijat olla niin kehittyneitä, että ei niillä enää mitään lihallista ruumista ole...tai sitten jos se tulija on Jumala niin se kai on sitten meidän näköinen, koska loi meidät omaksi kuvakseen.

• bishop83 sanoi :
      Kuten tiedämme maailmankaikkeus on aika iso paikka, jota emme pysty edes aivoillamme käsittämään, niin on erittäin todennäköistä että siellä on muita sivilisaatioita kuin me....Uskikset, miten maailmankatsomuksenne muuttuisi jos kohtaisimme tällaisen sivilisaation?
      ________
      Tuossa on vastaus kysymykseesi Sitä voit pureskella pikku hiljaa.

Johanneksen evankeliumi:
      10:16 Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä LAMMASTARHASTA; myös niitä tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen.

• 9+5

Oletatko jostakin syystä, että kyse on jälleen vertauskuvasta? Onko tullut kertaakaan mieleen, että tarinan kertoja on ollut lammaspaimen, joka on kertonut omista lampaistaan?

• äänitönskitsofreenik
        9+5 kirjoitti:

Oletatko jostakin syystä, että kyse on jälleen vertauskuvasta? Onko tullut kertaakaan mieleen, että tarinan kertoja on ollut lammaspaimen, joka on kertonut omista lampaistaan?

Ihmisarvo.

• 9+5 kirjoitti:

9 5 sanoi :
        _________
        Etkö tunne kertojan ääntä?
        Kysymys oli nimenomaan vertauskuvasta jonka kaikkia säikeitä emme voi
        tietää.

Johanneksen evankeliumi:
        10:16 Minulla on myös muita lampaita, jotka eivät ole tästä LAMMASTARHASTA; myös niitä tulee minun johdattaa, ja ne saavat kuulla minun ääneni, ja on oleva yksi lauma ja yksi paimen.

Tuo kattaa pakanat kaikki sivilisaatiosi ja niin edelleen.

• pertsa2012 kirjoitti:

9 5 sanoi :
        _________
        tietää.

Johanneksen evankeliumi:

Ei Raamatun maailmankuva jossa maapallo on kaikkeuden keskipiste ja siinä keskipisteessä on myös ihminen tue sinänsä näkemystä muista sivilisaatioista.

Tämä näkemys ei ole kuollut ja kuopattu kai vieläkään, nimimerkki "edesa" tarjoili tästä päivitettyä versiota jossa alkuräjähdyksen "keskipiste" olisi tässä, maapallomme kohdalla.

Ihmisen ainutlaatuisuus ja erikoisasema voi vielä uskonnoissa hyvin, vaikka tieteessä se on kuopattu riippumatta siitä uskotaanko muiden siviilisaatioiden olemassaoloon vai ei. Kuopattu aikaa sitten, vuosisatoja sitten.

• 5+6
        pertsa2012 kirjoitti:

9 5 sanoi :
        _________
        tietää.

Johanneksen evankeliumi:

"Etkö tunne kertojan ääntä?"
        En tunne, kun ei ole aiempaa vertailukohtaa.
        Jos sinulla on, niin voitko kertoa onko se lähellä joitain seuraavista:
        http://www.youtube.com/watch?v=EuLjFwk15pg

• bishop83

Pertsa luuletko, että Maan ulkopuoliset sivilisaatiot (jos ovat olemassa) tietävät Raamatun Jumalan? Veikkaan etteivät usko kuten sinä =)

• alipaineoktaavi

Mutta jos niillä olisi samantyylinen jumala, niin todistaisiko se Jumalan oikeaksi?

Jos niillä olisi jonkinmoinen jumala, niin todistaisiko se jumaluuden oikeaksi?

Ja vaikuttaisiko niiden sivilisaation tason kehitys meidän tulkintaamme niiden uskontojen oikeellisuudesa?

• bishop83 sanoi :
      Pertsa luuletko, että Maan ulkopuoliset sivilisaatiot (jos ovat olemassa) tietävät Raamatun Jumalan? Veikkaan etteivät usko kuten sinä =)
      ________
      Veikata voit muttet pysty tietämään.

• Mitä on elämä.
      Onko se vain ihmiskehon muotoista hapen ja veden käytöön perustuvaa... Nyt menin tuohon kastekeskusteluun suonette anteeksi. Sen piti tulla jo käsitellyksi.

Kaikenlaista havaitavaa on nykysilläkin vastaanottimilla. Itsestän selvää on että vastaanottimen mallista on kysymys jos hyväksytään elämäksi laajemmin "avarudessa havaittavat" signaalit. Onhan kaikenlaisa hiukkasia menossa ja tulossa tässäkin? Miksi noista hiukkasista ei voisi muodostua "olentoja" joihinkin muihin pitoihin. Eikö tämä ole vain mielikuvitukseni ongelma? Olen luoja ja luon oman todelisuuteni meni syteen tai saveen.

• alipaineoktaavi

Jos miettii sitä, kuinka monta miljoonaa sattumaa (tällaisen) elämän kokoonpano tarvitsee, niin pitäisin melkein avaruusolioita todisteena Jumalalle.

No, eipä oliot oikeasti todistaisi puoleen eikä toiseen, ne nyt vain olisivat jossain.

• bishop83

No ainakin Raamatun kertomus ihmiskunnan ainutlaatuisuudesta joutuisi uuteen tarkasteluun ja miten Jeessus kuoli tällä pienellä planeetalla ihmisten puolesta..

Ottakaa nyt uskovat tämä Jeesus tarina tähän ja vertaatte sitä siihen mitä olemme saaneet tietää universumistamme, jossa on miljardeja galakseja ja ties minkälaista elämää, niin miten pystytte yhä uskomaan tähän puusepän ristiinnaulitsimiseen? Se on hullua eikä siinä ole mitään järkeä...yksi syy minulle miksi menetin uskoni Jumalaan, eikä se ole mikään heppoinen peruste, kuten joku täällä aiemmin kommentoi..Ihminen ei ole kaiken keskipiste, mitä enemmän saamme tietää kosmoksesta sitä pienemmäksi oma paikkamme siinä käy...

• alipaineoktaavi

Ha?
        Miksi sen pitäisi olla ainutlaatuista, että Jeesus kuoli ristillä ihmiskunnan puolesta? Miksi se tekisi meistä maailman keskipisteen? Miksi maailman pitäisi olla keskipiste? -Tottakai maailma on ihmiselle keskipiste, se alkaa oman navan ajattelusta ja mitä laajemmin sitä ajatttelee, aina on seuraava askel omassa itsessä, vaikka vähän laajemmassa mittakaavassa. Eikä se muuten poikkea yhtään tuosta sinunkaan lähestymistavasta.
        Ts. Sanot, että toinen on väärässä, koska ajattelee omaa napaansa, ihmiskunnan napaa yms. jolloin sinun napa on oikeassa, koska ajattelet "toisen navan" kannalta, mikä on loppujen lopuksi sinun napaasi, koska olet kiinni siellä kosmologian toisessa ääressä.

• Olen vakaasti siinä uskossa että linnunrata on jonkin suuremman kokonaisuuden bakteri tai molekyyli, kenties atomi. Kunnes keksitään uusi nimi.
      Se ei mitenkään poista mahdolisuutta että se surempi kokonaisuus olisi jopa olennon, elämän kaltainen? Hyvinkin mahdolista olisi että se suurempi olevainen toimii samojen eettisten ja moraalisten sääntöjen alaisena kuin me tässä. Älä tapa itseäsi äläkä kaveriasi.. Vai oliko se Rakasta itseäsi kuin kaveriasi ..jne.. Tieto jostai suuremasta jne...keksikää parempia

• itseoppinut

Ihmettelen uskovaisten tietämättömyyttä.Lukekaa raamatun ilmestyskirjaa,siellä on aivan selvästi kuvattu maan ulkopuolisia,mutta niistä on kirjoitettu jumalina.Siellä on esim.luku jossa sanotaan että jumalan valtakunta laskeutui maan päälle,sisällä oli mm.ihmisen kaltainen olento mutta linnunpäinen ja muitakin meidän mittapuun mukaan erikoisia olentoja.Uskovaiset tuomitsevat toisia ihmisiä niin antaumuksella,että ei ole aikaa lukea raamattua.

• Hyvä Itseoppinut ja kumpp.!
      Tämä on tosi mielenkiintoinen ketju, olen itsekin joskus pohtinut aihetta ja lukenut nuorena paljon scifiä. Jos haluaa uskoa/ uskoo johonkin niin silloin löytää siitä todisteita ympäriltään. Olikohan se nyt Jim- kanavalla sarja muinaisista avaruusolennoista ja heidän vierailuistaan. Siinä nähdään todisteita ufoista joka puolella. Kyllä kai Raamattuakin voisi lukea ufo-uskovainen vain yhtenä todisteena muiden joukossa; Danielin kirjassakin on aika erikoisia tekstejä. Mielestäni voisimme kuitenkin kunnioittaa Raamatun kirjoittajia ja heidän pyrkimyksiään, Ilmestyskirjan hahmoja ei voi väkisin vääntää extra-terrestial-olennoiksi.
      Mielenkiintoisia ajatuksia kuitenkin;)
      t.Leena, srk-sihteeri

• itseoppinut

Eipä taida leena ymmärtää lukemaansa,vai eikö raamattu aukea ollenkaan.En ikävä kyllä lue scifiä ollenkaan,enkä katso kyseisiä elokuvia,mutta satuinpahan vai aukaisemaan raamatun ja lukemaan ilmestyskirjan en kokonaan, vaan sieltä täältä.Ilmeisesti ymmärsin lukemani koska kukaan ei ole minua aivopessyt ja osasin suhtautua lukemaani ymmärryksellä.Eikö raamatussakin sanota että lue avoimin mielin,niin valkeus koittaa eli ymmärtää lukeemaansa.

• ;:;

"..on erittäin todennäköistä että siellä on muita sivilisaatioita.."

Jos tuolla ulkona olisi jotakin, niin varmasti jo tietäisimme siitä. Miksi te "ufoihin" tai "avaruusolentoihin" uskojat uskotte niihin, kun niistä ei ole mitään todisteita? Ettekö tarvitsekkaan kaikesta todisteita, kuten haluatte aina Jumalasta? (vaikka ne todisteet Jumalasta ovat kaikkialla ympärillänne, jos vain ymmärtäisitte..)

"Onko Jeesus silloin ristiinnaulittu koko universumin sivilisaatioiden puolesta?"

Ei, koska Jeesus kuoli ihmisenä, ihmisten (Aatamin) rikoksen vuoksi. Myös silloin kun Jumala käärii taivaat kasaan kuin kirjakäärön, niin siinä samalla menisivät kaikki "avaruusoliotkin". Ne eivät sovi Raamattuun, koska sellaisia ei ole olemassa. Todennäköisyyksistänne viis, ne kuuluvat evoluutiojamiljarditvuodet-uskontoonne.

http://creation.com/alien-life-ufo-questions-and-answers

• bishop83

tekstiä tuolta sun linkittämältäsi kreationistiselta sivulta:
      We see from this that stars are there for mankind on earth. Add to this the sequence of creation (on the first day the earth, and only on the fourth day all of the stars), and it is easy to see the thrust of the biblical testimony, that the purpose of creation is uniquely centred on this earth.

Eli tyypit väittää tuolla, että kaikki tähdet on luotu Maapalloa varten =D Ei hemmetti sain tästä viikon naurut LOL

"Jos tuolla ulkona olisi jotakin, niin varmasti jo tietäisimme siitä." mistäs näin päättelet?

• Slomoh

Jumalien pojat ja ihmisten tyttäret, Genesis 6: 1 ja 4:

Mistä ja milloin mahdolliset extraterrestiaaliset olennot ovat tänne tulleet ? Els-koodi saattaa vastata tähän kysymykseen kuuluisassa Genesis tekstissä, jossa on kertomus jumalien pojista, jotka yhtyvät ihmisten tyttäriin.

1. Kun ihmiset alkoivat lisääntyä maan päällä ja heille syntyi tyttäriä, jumalien pojat huomasivat, että ihmisten tyttäret olivat kauniita ja he ottivat näistä vaimoikseen keitä halusivat.

4. Siihen aikaan ja myöhemminkin eli maan päällä jättiläisiä, kun jumalien pojat yhtyivät ihmisten tyttäriin ja nämä synnyttivät heille lapsia. Juuri näitä olivat muinaisajan kuuluisat sankarit.

Nykykäännös tekee epäselväksi, tarkoitetaanko kuuluisilla sankareilla jumalien poikien ja ihmisten tyttärien lapsia vai heidän isiään. Raamatun alkuteksti ei estä kuuluisien sankareitten viittaamista nimen omaan isiin eli jättiläisiin. Tätä tulkintaa tukee myös kohdan sananmukainen käännös ja alkutekstin alla oleva 13 seksvenssinen tasavälikoodi.

Meitä kiinnostavat nyt näissä kolmessa jakeessa erityisesti käsitteet nefilim, beni elohjim, gibborim, olam, ha shem. Kun ensimmäiset käsitteet käännetään nimittäin sananmukaisesti sanahistoriallisissa merkityksissään, tulee myös viimeisen sanonnan sananmukainen käännös ymmärrettävämmäksi ja myös jakeiden viimeisestä sanasta nouseva koodi seksvenssilukuineen johdonmukaiseksi. Käsitteet ovat käännettyinä: neflim = alaslaskeutuneet, heprean verbistä nafal: tulla alas, beni elohjim = jumalien pojat, gibborim = ylösnousevat: heprean verbistä gabar: nousta ylös, olam, avaruus, heprean sanasta olma: salaisuus, maailmankaikkeus, ha shem = tulipatsas: sumerin sanasta shum = tulivesi.

Nyt jakeen 4 viimeinen lause kääntyy: “Nämä olivat noita avaruudesta alaslaskeutuneita tulipatsaan miehiä.” Tämä lause päättyy alkutekstissä, kuten yltä nähdään, kirjaimeen mem. Jos nyt otamme tästä kirjaimesta intervallin 13 mukaan ulos kirjaimia, saamme mem`n jälkeen ensin alefin ja sitten daleth`n ja vielä uudelleen mem`n. Intervalli 13 antaa puolestaan anagrammina 31 sanan al, joka on heprean jumala-sanan vanhin perusmuoto, joka sananmukaisesti merkitsee voima.

Kun saatu els 13:sta tuottama yhdistelmä madm päättyy vielä jumala eli elohjim sanan loppupäätteeseen -im, voimme ilman suurtakaan tuskaa lukea koodin sanaksi madim, joka nykyhepreassa kuten vanhassakin tarkoittaa - Mars planeettaa !

Kun sanan ha-shem eli tulipatsas eli avaruusalus toistuu vielä samoin 13 jakeen intervallein välittömästi koodin edellä, ei kyseessä voine olla sattuma: Jumalien pojat, jotka ihmisten tyttäriin yhtyivät, olivat laskeutuneet tänne Marsista tai ainakin Marsin kautta.

• Ma5a

Näkyvässä maailmankaikkeudessa on n. 200 000 000 000 galaksia
      Yhdessä galaksissa on keskimäärin n. 350 000 000 000 tähteä
      Maailmankaikkeudessa on siis n. 70 000 000 000 000 000 000 000 tähteä
      Planeettojakin ihan riittävästi. Tarkkuus niiden laskemiseen ei ole vielä riittävä.
      Maailmankaikkeuden ikä on n. 13 700 000 000 vuotta.

Ihminen taas elää yhden tähden lähettyvillä ja yhdessä galaksissa. Ihminen on ollut olemassa n. 200 000 vuotta (0,000015%). Vertailun vuoksi dinosaurukset ovat asuttaneet / hallinneet maapalloa n. 135 000 000 000 vuotta. Bakteerit ovat elänneet vielä pidempään. On pöyristyttävän egokeskeistä väittää ihmisen olevan tässä mittakaavassa jotenkin oleellisesti tärkeä tälle systeemille. Kosmisessa mittakaavassa koko Linnunrata on ihan yhdentekevä. Katsotaan tilannetta hieman uudestaan, kun ihmisille tulisi edes se ensimmäinen miljoona vuotta täyteen tällä maapallolla.

• Ma5a

Korjataan nyt vielä, kun sattui silmään, että dinosaurukset ovat hallinneet maapallolla siis 135 miljoonaa vuotta. Menee helposti nollat sekaisin muiden kuin ihmisiin liittyvien lukujen kohdalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ketä tietää

Missä ammuttiin pyssyllä.
      Kotka
      44
      5795
    2. Ei tunnu, että välität yhtään

Tuntuu, että et edes muista minua koko ihmistä. 😢
      Ikävä
      45
      5305
    3. Onko kaipaamallasi

Naisella silikonit 🤔
      Ikävä
      48
      3698
    4. Näytitpä taas niin hyvältä!

Nautit tilanteesta täysin rinnoin. Sinä olet kuin
      Tunteet
      13
      3653
    5. Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?

Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise
      Vimpeli
      90
      3201
    6. Veikeä Satu

Tuu jutteleen, kaipaan sua. Oot kuuma nainen.
      Ikävä
      31
      3126
    7. Oletko nyt

Onnellinen mies naisesi kanssa?
      Ikävä
      59
      2874
    8. Rakastatko?

Ala kertomaan se ja heti
      Ikävä
      57