Maapallon kuu.

xxtxx1

Vai oli se alkujaan marsin kokoinen planeetta, joka törmäsi maahan, maan ollessa nuori.

Pirstoutuneista palasista sitten muodostui pikkuhiljaa oma kuumme.

Ovatko muidenkin planeettojen kuut muodostuneet samoin?

12

154

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Paljastu soopaksi

Potaskaa! ei ole eikä toikan teoria kestä kovin indensiivistä tarkastelua!
      ainoo mikä tukee törmäysteoriaa 100% on että kuussa on painopiste tällä näkyvällä puolella! ok mutta ei ollut! kun nasa kartoitti kuun vetovoiman! se on keskellä kuuta!
      Siinä vesitty koko teoria! jos kuusta kokoajan maahan tietty puoli, olis painovoima massa keskittynyt epäkeskeisesti kuuhun jos törmäysteoria pitäisi paikkansa. Nyt näin ei ollutkaan vaan kuun painovoima on ihan keskellä kuuta!

Ei dodellakaan! teoria on virheellinen!

• jäänyt maan vakiksi!

kuu on vieras kappale!

• luyfuty

Tuo painovoimajuttusi on kuin JB 11:n fysiikkaa parhaimmillaan. Ei järjen häivää.
        Ei indensiivisesti ajateltuna dodellagaan.

• Nähnyt

No no...Kuu on syntynyt miltei samaan aikaan maan kanssa. Molemmilla on samankaltainen rakenne. Kuu siis syntyi, kun lähes Marsin kokoinen esiplaneetta törmäsi maan aihioon. Ilman tuota törmäystä maasta olisi tullut suurempi ja ilman kuun vakauttavaa vaikutusta elämää tuskin olisi maahan syntynyt.

Kuusta näkyy maahan kokoajn sama puoli, koska kuun on gravitaatio luokossa maan kanssa.

• Piupaup

Suurin osa planeettoja kiertävistä kappaleista on vain joutunut niiden painovoiman vaikutukseen, joka on lukinnut ne radalleen. Tästä hyvänä esimerkkinä on jupiter, joka omalla painovoimallaan ehkäisee osaksi maahan kohdistuvia iskuja. On myös mahdollista että jupiter linkoaa jonkin kappaleen suoraan kohti maata.

Pieni osa kuista on muodostunut planeetan syntyaikaan kiertäneistä kappaleista jotka ovat kasaantuneet yhdeksi isommaksi kokonaisuudeksi. Muut on sitten lähiohituksen aikana kaapattu. Esim. jupiteria kiertää yli 60 kappaletta.

Ja oma kuumme on todellakin muotoutunut kahden protoplaneetan törmäyksestä toisiinsa oletettavasti. Tarkkaanhan ei voida sanoa miten kaikki on mennyt.

Jos kuut kiinnostavat ja englanninkieli on hallussa niin googleen hakusanoiksi irregular satellites ja regular satellites.

• Olitko näkemässä

No kovimpa tarkkaan pystyit kertomaan.

• salaneuvos
        Olitko näkemässä kirjoitti:

Kirjoitetaan kovinpa.

• igljuhfolu
        Olitko näkemässä kirjoitti:

Kun sinulle esittää parhaiten perustellun tieteen selityksen asiasta, kysyt, olitko näkemässä.
        Minä kysyn sinulta, oletko pelle?

• kuu pöllähti
        igljuhfolu kirjoitti:

Kun sinulle esittää parhaiten perustellun tieteen selityksen asiasta, kysyt, olitko näkemässä.
        Minä kysyn sinulta, oletko pelle?

Teidän luulot on pelkkää hörhöilyä oletuksia vaan.

• lhgjhgjhjh
        kuu pöllähti kirjoitti:

Teidän luulot on pelkkää hörhöilyä oletuksia vaan.

Onko pellellä parempaa tietoa?

• oomme aina oikeessa

"Ovatko muidenkin planeettojen kuut muodostuneet samoin?"

Maalle esitetty teoria Kuun muodostumisesta törmäyksen tuloksena on hyvin poikkeuksellinen. Aiemmin törmäysteorioita on pidetty hyvin epätodennäköisinä.

Yleensä planeettojen (suurimpien) kuiden oletetaan syntyneen samalla kun emoplaneetta sýntyi ja oleellisesti samasta aineesta.

• Kolimaattori

kuu kierti aikoinaan eri reittä mutta maan vetovoima imaisi sen kiertämään maata. Kuu tulee tulevaisuudessa erkanemaan maasta ja palaa takaisin omalle radalleen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      32
      4611
    2. Aamu on aina iltaa viisaampi.

Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene
      Ikävä
      15
      2588
    3. Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt

Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko
      Ikävä
      25
      2425
    4. Ihana on nähdä edes ohimennen

Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su
      Ikävä
      55
      2317
    5. ymmärrätkö miksi minua sattui?

Vinkki, jätit tekemättä jotain.
      Ikävä
      32
      1787
    6. Saattaisimme olla yhdessä

Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla
      Ikävä
      32
      1611
    7. Se meidän sydänyhteys

Oli ihanaa. Oltiin samankaltaisia sieluja ja tunnettiin voimakasta vetovoimaa ja yhteenkuuluvuutta. Voisiko se löytyä vi
      Ikävä
      73
      1496
    8. Mies, mua jotenkin kiinnostaa

Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?
      Ikävä
      50
      1295
    9. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      66
      1294
    10. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      82