Suomi Euroopan amerikkalaisin maa?

7+16

Miksi on sanottu, että Suomi olisi Euroopan amerikkalaisin maa?

18

2112

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 11+7

      Toki ilmaus on vähän kärjistetty, mutta lähinnä sillä kai on tarkoitettu sitä, että USA:n ihannointi ei juuri missään muualla Euroopassa ole ollut niin voimakasta ja vahvaa.

      • 10+6

        Mistäköhän se sitten johtuu?


      • 11+7
        10+6 kirjoitti:

        Mistäköhän se sitten johtuu?

        Suurelta osin liittynee siihen, että Suomi teollistui ja "jälkiteollistui" pahasti myöhässä, juutuimme pitkäksi aikaa lähinnä Albaniaa muistuttavaksi agraarikulttuuriksi (suurelta osin Maalaisliittovetoisen tietoisen politiikan seurauksena). Aitoa omaa urbaanikulttuuria ei juuri syntynyt ja kun nuoremmat polvet pyristelivät irti agraarikahleista, oli jenkkiviihteellä ns. helppo saalis.


    • Suometuttu vieraaksi

      Suomen oma kulttuuri on niin heikko. On kumarreltu vuoroin itään, länteen ja etelään, eikä ole ehditty olla ihan vaan oma itsensä. Finlandization onkin tehnyt Suomesta ulkomaan.

      • sez who?

        Eipa ole ainakaan mitaan amerikkalaisesta kulttuurista opittu. Ei tervehdita edes naapuria, small talkia ei osata, kukaan ei hymyile eika kayta edes alkeellisimpia kohteliaisuussanoja.
        Englannin kielta lainataan ja kaytetaan vaarin tai kaannetaan suoraan suomeksi "pitkassa juoksussa" ilmaisuiksi (jolla muuten ei ole mitaan tekemista juoksun kanssa).
        Naurattaisi jos ei itkettaisi.


      • 11+10
        sez who? kirjoitti:

        Eipa ole ainakaan mitaan amerikkalaisesta kulttuurista opittu. Ei tervehdita edes naapuria, small talkia ei osata, kukaan ei hymyile eika kayta edes alkeellisimpia kohteliaisuussanoja.
        Englannin kielta lainataan ja kaytetaan vaarin tai kaannetaan suoraan suomeksi "pitkassa juoksussa" ilmaisuiksi (jolla muuten ei ole mitaan tekemista juoksun kanssa).
        Naurattaisi jos ei itkettaisi.

        Ja minkä -tun takia naapuria pitäisi tervehtiä? Small talk on suomeksi "joutavaa paskanjauhantaa".


      • väke
        11+10 kirjoitti:

        Ja minkä -tun takia naapuria pitäisi tervehtiä? Small talk on suomeksi "joutavaa paskanjauhantaa".

        No kyllä naapurin tervehtiminen on kohteliasta, varsinkin jos ovat läheisiä kavereita.


      • 11+10
        väke kirjoitti:

        No kyllä naapurin tervehtiminen on kohteliasta, varsinkin jos ovat läheisiä kavereita.

        No eihän tuossa nyt ollut mitään järkeä. Jos ovat kavereita, niin silloin moikataan siksi, että ovat sitä, ei siksi, että ovat myös naapureita. En minä näe mitään syytä tervehtiä tai tunteakaan ihmisiä, joiden kanssa ainoa yhdistävä tekijä on, että sattuvat asumaan lähelläni, esim. samassa rapussa.

        Minä tervehdin lähtökohtaisesti ystäviäni, en muita. En esimerkiksi olekoskaan ymmärtänyt, miksi työpaikan käytävällä tms. pitäisi moikata tuntemattomia.


      • 5111
        11+10 kirjoitti:

        No eihän tuossa nyt ollut mitään järkeä. Jos ovat kavereita, niin silloin moikataan siksi, että ovat sitä, ei siksi, että ovat myös naapureita. En minä näe mitään syytä tervehtiä tai tunteakaan ihmisiä, joiden kanssa ainoa yhdistävä tekijä on, että sattuvat asumaan lähelläni, esim. samassa rapussa.

        Minä tervehdin lähtökohtaisesti ystäviäni, en muita. En esimerkiksi olekoskaan ymmärtänyt, miksi työpaikan käytävällä tms. pitäisi moikata tuntemattomia.

        11 10, tuolla asenteella ja noilla kaytostavoilla tyourasi USAssa jaisi erittain lyhyeksi.
        Naita epeleita on nahty esim. yliopistovaihdossa ja kumman kuvan ovat Suomesta antaneet.


      • nähty-on-eikä-enää--
        5111 kirjoitti:

        11 10, tuolla asenteella ja noilla kaytostavoilla tyourasi USAssa jaisi erittain lyhyeksi.
        Naita epeleita on nahty esim. yliopistovaihdossa ja kumman kuvan ovat Suomesta antaneet.

        Voi olla, ettei "11 10" oikein pärjäisi siellä varkaiden ja valehtelijoiden paratiisissa töissä, muttei se todista, etteikö hän olisi oikeassa.
        Olenpa ollutitse jenkkilässäkin duunissa. Toki siellä fiksujakin ihmisiä on, mutta se kulttuuriin kuuluva valheellinen näennäisystävällisyys on todella ärsyttävää. Suomalainen rehellisyys on miljoona kertaa parempi asia kuin jenkkien teeskentely. Minä inhoan syvästi teennäistä hymyilyä ja sisällyksettömiä fraaseja. Haluan ihmisiltä REHELLISYYTTÄ. Hymyillään vain niille, joista todella yksilöinä pidetään ja joiden kanssa halutaan olla ystäviä, sanotaan "mennään joskus syömään" vain, jos todella halutaan mennä juuri sen ihmisen kanssa lounaalle jnejnejne. Amerikkalainen pinnallisuus on oksettavaa.


    • tasapainoa ei ole

      Suomessa on vallalla sellainen taipumus että ulkomaista halutaan nähdä parhaat puolet ja omasta maasta huonoimmat.

    • vai Amerikka

      Olen joskus käynyt Irlannissa ja siitä voi kyllä sanoa että muistuttaa jonkinlaista pikkukaupunki TV-Amerikkaa, rakennuksia myöten.

      Ne jotka sanoo Suomea Euroopan amerikkalaisimmaksi maaksi ei voisi kyllä olla enempää väärässä. Mitä täällä muka niin amerikkalaista on.

      • pokke

        Mitkä kaikki maat ovat sitten selvästi amerikkalaisempia?


    • pijbpijb

      se on jännää kun toiset niin ihailee amerikkaa ja toiset paheksuu

      • naulan kantaan

        Älä muuta viserrä!


    • pasi127

      Nykyään on kyllä maailman saksalaisin maa.

    • Anonyymi

      Miksi lahtea on sanottu suomen amerikkalaisin maksi kaupungiksi

    • Anonyymi

      Johtuisiko amerikkalaisin maa kun Suomessa ja Yhdysvalloissa on presidentin vaalit aika kilpailukykyinen. Molemmissa on ollut sisällissota .ja molemmissa on markkinatalousjärjestelmä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      58
      4377
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1734
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      24
      1402
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1205
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe