Mustikoita

amatörköksa

Minulla on ämpärillinen mustikoita. Aikaisempien vuosien pakastetut mustikat ovat yhä jäljellä, joten, please, kertokaa, mitä mustikoista voi tehdä? Tein jo pari purkillista vadelma-mustikkahilloa, mutta ne loput? Jos teen hilloa, niin mihin sitä voi käyttää? Ja jos pistän sinne pakastimeen lisää purkkeja, niin mitä käyttöä on piirakoitten lisäksi mustikoilla?

9

567

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mustikka

Etkö ole tottunut käyttämään mustikoita vaikka ihan aamupuurossa tai murojen kanssa? Klassinen mustikkamaito on myös hyvää ja helppo tehdä kun ei tule muuta lautaselle kuin maitoa ja sekaan mustikoita ja hieman sokeria jos haluaa. Minulla menis tuo määrä mustikkaa äkkiä.

• nautiskelija

Mustikat, hiukan mössättynä, ovat mainioita jugurtissa. Sokeria maun mukaan.

Suosittelen Lidlin maustamatonta (puolen kilon purkissa myytävää) jugurttia. Se on hyvää ja huomattavasti halvempaa kuin muissa myymälöissä myytävät maustamattomat, jotka ovat maustettuja kalliimpia. Kun sekoittaa itse jugurttinsa, voi olla varmempi esim. sokeripitoisuudesta. Esim. monet ns. rasvattomat maustetut jugurtit ovat varsinaisia energiapommeja sokerimääränsä vuoksi - ja sehän on sitä nopeasti imeytyvää lihotushiilihydraattia!

• amatörköksa

Olen sen verran ruotsalaistunut maassa asuessani, että syön aamuisin viiliä. Täkäläistä litran purkeissa myytävää viiliä. Ja sitä maustan kesän marjoilla, juuri nyt mustikoilla.Ilman sokeria.
        Tuohon syksyn ja talven käyttöön apua kyselin.

• nautiskelija
        amatörköksa kirjoitti:

Olen sen verran ruotsalaistunut maassa asuessani, että syön aamuisin viiliä. Täkäläistä litran purkeissa myytävää viiliä. Ja sitä maustan kesän marjoilla, juuri nyt mustikoilla.Ilman sokeria.
        Tuohon syksyn ja talven käyttöön apua kyselin.

Myös pakastetut mustikat sopivat jugurtin/viilin höyteeksi. Joidenkin mielestä jopa tuoreita paremmin.

Ja kuten joku taisi kertoakin, että puuron päälle se sopii. Voisipa varmaan kokeilla myslin/murojen joukkoon. Ja se mustikkasoppahan on vanha tuttu herkku ja jälkiruoka, myös välipala.

Millaisia lienee mössätyt mustikat paahtoleivän päällä?

• mirkku

Voithan vaikka kuivattaa osan mustikoistasi ja tehdä esimerkiksi mysliä itse. Myös itse tehty mustikkakeitto on erittäin hyvää ja sopii erinomaisesti vaikka vain janojuomaksi!

• mutsikka

Tee ihmeessä mustikkasoppaa ja mustikkarahkaa ja mustikkapiirakkaa. Mustikkapiirakoita pitää tehdä ainakin muropohjalle sekä pullataikinapohjalle. Mustikkasmoothie on ihanaa; tee pirtelö (pakaste)mustikoista, (maustamattomasta)jogurtista ja jäätelöstä tms.
      Mustikkamehu on hyvää, pakasta sitä talven flunssien varalle. Jos on pieniä lapsia, saa varautua sotkuihin mehun kanssa...
      Mustikkahilloa meilläkään ei hirveästi mene, mutta mansikoitten ja vattujen kanssa saat ihanaa kuningatarhilloa.
      Minäkin poimin tänävuonna vähän liikaa mustikoita, joita en raskinut sitten myydä. Nyt on pakastin täynnä mehua ja marjoja. :)

• amatörköksa

Ensin söimme viilin kanssa viikon verran, vähän ylikin, pari purkillista kuningatarhilloa keitin, ja eilen tein 4 mustikkapiirakkaa pakastimeen. Minun flunssamehuni on aina ollut ja tulee aina olemaan mustaviinimarjamehua. Sitä ei tarvinnut tänä syksynä keittää, kun oli jäljellä ennestään. Keitin ruokajuomaksi mehumaijalla puna- ja mustaviinimarjamehua: 1/4 punaisia ja 3/4 mustia ja vähän sokeria. Ja mehupurkit pakastimeen.

• nami
        amatörköksa kirjoitti:

Ensin söimme viilin kanssa viikon verran, vähän ylikin, pari purkillista kuningatarhilloa keitin, ja eilen tein 4 mustikkapiirakkaa pakastimeen. Minun flunssamehuni on aina ollut ja tulee aina olemaan mustaviinimarjamehua. Sitä ei tarvinnut tänä syksynä keittää, kun oli jäljellä ennestään. Keitin ruokajuomaksi mehumaijalla puna- ja mustaviinimarjamehua: 1/4 punaisia ja 3/4 mustia ja vähän sokeria. Ja mehupurkit pakastimeen.

mustikat lautasella haarukalla tai isommassa astiassa muussinuijalla rikki ja sokeria ja talkkunaa sekaan. Meilläpäin se on mustikkapöperön nimellä.Ja lapsena syötiin aina metsästä tultua ja välipalana muutenkin. Että nam,nam

• Tuulikki

Olen kullut, että mustikoista tulee aivan erinomainen viini. Tarkempaa ohjetta en tosin tiedä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra leikkasi alimmalta tulodesiililtä 15 %

Muistaako kukaan Riikka Purran kovaäänisen vaalilupauksen ennen eduskuntavaaleja? https://yle.fi/a/74-20221152 "THL o
      Maailman menoa
      350
      6423
    2. Muistele nainen niitä meidän yhteisiä hetkiä

Miltä ne tuntui? Enkö aina huokunut välittämistä, kiintymystä. Eikö sinulla aina ollut hyvä olo kanssani? Minulla ainaki
      Ikävä
      48
      3816
    3. Olisitko tältä

seisomalta valmis seksuaaliseen kanssakäymiseen hänen kanssaan?
      Ikävä
      97
      1015
    4. Yllätä mut ja laita viestiä

Whatsapissa. Uskallatko vielä?
      Ikävä
      52
      890
    5. Huomasin kyllä

Mitä tästä pitäisi ajatella?
      Ikävä
      56
      846
    6. Miellyttääkö eniten

Kaivattusi persoona vai ulkonäkö?
      Ikävä
      41
      830
    7. Naiset ei halua kilttejä miehiä

Näin se vaan on..jos olet ilman tatskoja, et rähjää, sinulla ei ole rikosrekisteriä, olet liian kiltti, et sano pahasti,
      Ikävä
      137
      823
    8. Haluatko sitten

Rakastella miten paljon?
      Ikävä
      68
      820
    9. Tämä kikka tekee lihapullista entistä maukkaampia - Tämä "ihmeaine" löytyy keittiön kaapista

Lihapullat ja ruskea kastike on arkiruokien kunkku! Paistatko itse lihapullat pannulla vai uunissa? Näin saat ruoasta v
      Ruoanlaitto
      8
      813
    10. Seiska: Helmi Loukasmäki paljastaa - Näin Danny ja Helmi tapasivat

Helmi Loukasmäki, 25, ja Ilkka Danny Lipsanen, 83, ovat seurattuja julkkiksia. Mutta tiesitkö, miten he tapasivat? Lue
      Viihde ja kulttuuri
      14
      771
    Aihe