E10 on hieman halvempaa auto vie enemmän sitä.

okkmm9

Pieni ero polttoaineen hinnassa 4 senttiä mutta 10% etanoli tekee sen että halvemmaksi tulee ajaa 98e:llä.

Testattu uudella golfilla ja corollalla dynossa

23

295

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Totta puhut

      Emännän S60 -02 vei 95E10 litran enemmän sadalla kuin 98:a
      Ja kehtaavat vieläkin väittää ettei ole eroa.

      • spritmonitor.de

        laitatko tänne palstalle näkyviin Spritmonitor.de -linkin autosi tietoihin, niin voimme arvioida väittämäsi uskottavuutta.


      • 6+12

        Miten selvitit todellisen kulutuksen?


      • vertailun tulos
        6+12 kirjoitti:

        Miten selvitit todellisen kulutuksen?

        Minä vertailin toissa kesänä 95:n ja 98;n eroja ajamalla 95:llä useita tankkauksia peräkkäin ja vertaamalla käyttäytymistä ja kulutusta. Hyvä testipätkä on vakio mökkireissu, jonka pituus on n.700 km. 98:lla tankkiin jää vielä hyvin bensaa, mutta 95:llä tekee tiukkaa päästä takaisin kotiin. Eroa reilut 5 litraa. Käytännössä hintaero ei riitä kattamaan kulutuseroa. Lisäksi 98:lla auto toimii paremmin. 95:llä ajettaessa tuntuu, kuin auto olisi täyteen lastattu. Autona on C5 farkku automaatilla.

        Siispä ole ajellut testin jälkeen 98:lla, enkä ole edes harkinnut vaihtoa.


      • 1+17
        vertailun tulos kirjoitti:

        Minä vertailin toissa kesänä 95:n ja 98;n eroja ajamalla 95:llä useita tankkauksia peräkkäin ja vertaamalla käyttäytymistä ja kulutusta. Hyvä testipätkä on vakio mökkireissu, jonka pituus on n.700 km. 98:lla tankkiin jää vielä hyvin bensaa, mutta 95:llä tekee tiukkaa päästä takaisin kotiin. Eroa reilut 5 litraa. Käytännössä hintaero ei riitä kattamaan kulutuseroa. Lisäksi 98:lla auto toimii paremmin. 95:llä ajettaessa tuntuu, kuin auto olisi täyteen lastattu. Autona on C5 farkku automaatilla.

        Siispä ole ajellut testin jälkeen 98:lla, enkä ole edes harkinnut vaihtoa.

        Saitko vakioitua myös tuulen, lämpötilan, vierintävastuksen ja etanolin määrän polttoaineessa sekä sen oliko tankki joka kerta oikeasti täynnä?

        spritmonitor-linkkiä odotellessa...


      • mies32
        1+17 kirjoitti:

        Saitko vakioitua myös tuulen, lämpötilan, vierintävastuksen ja etanolin määrän polttoaineessa sekä sen oliko tankki joka kerta oikeasti täynnä?

        spritmonitor-linkkiä odotellessa...

        Jos "vertailun tulos" laittaa nuo samat tiedot spiritmonitoriin, niin sittenkö uskot?
        Mikä ihmeen spiritmonitorin mainosmies sinä olet? Saatko 5 centtiä per klikkaus sieltä?

        Jos tuo "vertailun tulos" teki johtopäätöksensä vain yhden tankillisen perusteella, eikä välttämättä tankannut tasaveroisesti ihan samanlaisen ajon päätteeksi, niin onhan se totta, ettei tulos ole absoluuttinen. Mutta eipä se sen absoluuttisemmaksi muuttuis, vaikka sen kirjaisi spiritmonitoriin.


      • mies32
        mies32 kirjoitti:

        Jos "vertailun tulos" laittaa nuo samat tiedot spiritmonitoriin, niin sittenkö uskot?
        Mikä ihmeen spiritmonitorin mainosmies sinä olet? Saatko 5 centtiä per klikkaus sieltä?

        Jos tuo "vertailun tulos" teki johtopäätöksensä vain yhden tankillisen perusteella, eikä välttämättä tankannut tasaveroisesti ihan samanlaisen ajon päätteeksi, niin onhan se totta, ettei tulos ole absoluuttinen. Mutta eipä se sen absoluuttisemmaksi muuttuis, vaikka sen kirjaisi spiritmonitoriin.

        Niin, tuollahan hän jo sanookin ajaneensa oikein useita tankkauksia, joten aika pomminvarma tulos, eikä siitä spiritmonitorilla miksikään muutu.


      • 95E10
        mies32 kirjoitti:

        Niin, tuollahan hän jo sanookin ajaneensa oikein useita tankkauksia, joten aika pomminvarma tulos, eikä siitä spiritmonitorilla miksikään muutu.

        Ihan höpöjuttu taisi olla tuo S60-tarina. Tännehän voi kirjoitella ihan mitä vaan...


      • 95E10
        mies32 kirjoitti:

        Niin, tuollahan hän jo sanookin ajaneensa oikein useita tankkauksia, joten aika pomminvarma tulos, eikä siitä spiritmonitorilla miksikään muutu.

        Suomi24:lle kirjoitettavien juttujen uskottavuus on tasan nolla. Niin tämänkin polttoainepalstan. Spritmonitor tai vastaava tilasto (tankkaus.com, fuelly) osoittaa kirjoittajalla olevan edes jonkinlaista yritystä asiassaan. Tietysti sitäkin voi huijata, mutta kynnys uskottavan, mutta feikin ,tilaston tekemiseen on jonkunlainen.


      • mies32
        95E10 kirjoitti:

        Suomi24:lle kirjoitettavien juttujen uskottavuus on tasan nolla. Niin tämänkin polttoainepalstan. Spritmonitor tai vastaava tilasto (tankkaus.com, fuelly) osoittaa kirjoittajalla olevan edes jonkinlaista yritystä asiassaan. Tietysti sitäkin voi huijata, mutta kynnys uskottavan, mutta feikin ,tilaston tekemiseen on jonkunlainen.

        Mikä on motiivi huijata tälläisessa asiassa? Miksei se motiivi kantaisi spiritmonitoriin saakka?


      • 6+9
        mies32 kirjoitti:

        Mikä on motiivi huijata tälläisessa asiassa? Miksei se motiivi kantaisi spiritmonitoriin saakka?

        motiivit: laskutaidottomuus, tyhmyys, tietoinen asioiden vääristely.


      • mies32
        6+9 kirjoitti:

        motiivit: laskutaidottomuus, tyhmyys, tietoinen asioiden vääristely.

        Asioiden tietoinen vääristely tässä nimenomaan sitä motiivia kaipasi.


      • Rampe7
        95E10 kirjoitti:

        Suomi24:lle kirjoitettavien juttujen uskottavuus on tasan nolla. Niin tämänkin polttoainepalstan. Spritmonitor tai vastaava tilasto (tankkaus.com, fuelly) osoittaa kirjoittajalla olevan edes jonkinlaista yritystä asiassaan. Tietysti sitäkin voi huijata, mutta kynnys uskottavan, mutta feikin ,tilaston tekemiseen on jonkunlainen.

        Jos nyt objektiivisen tiedon perään huutelee, niin eikö silloin kannattaisi unohtaa myös Spritmonitor ja luottaa VTT:n tutkimukseen, jonka mukaan kulutusero (E10 vs E5) on olemattomat 0,7 %.

        http://www.vtt.fi/news/2011/06062011_E10_ja_E5-bensiinilaaduilla_ei_merkittavaa_eroa.jsp

        Vaikka E5:ssä onkin vähemmän matalan energiatiheyden omaavaa etanolia, on sen tilalla oktaanin korottamisekse lisättyä etyylitertiääributyylieetteriä, joka on energiatiheydeltään hyvin lähellä etanolia.


      • mies32
        Rampe7 kirjoitti:

        Jos nyt objektiivisen tiedon perään huutelee, niin eikö silloin kannattaisi unohtaa myös Spritmonitor ja luottaa VTT:n tutkimukseen, jonka mukaan kulutusero (E10 vs E5) on olemattomat 0,7 %.

        http://www.vtt.fi/news/2011/06062011_E10_ja_E5-bensiinilaaduilla_ei_merkittavaa_eroa.jsp

        Vaikka E5:ssä onkin vähemmän matalan energiatiheyden omaavaa etanolia, on sen tilalla oktaanin korottamisekse lisättyä etyylitertiääributyylieetteriä, joka on energiatiheydeltään hyvin lähellä etanolia.

        Tuossahan oli eroja autojen välillä. 0,7% oli keskiarvo, mutta enimmillään Nissanilla ero oli jopa 3%, mikä tekeekin jo 98:sta yhtä edullista kuin 95 on, kun näiden hintaero on 5 centtiä.(5c / 1,50€ = 3%)
        Ja tuskinpa Nissan on juuri se suurieroisin auto, varmaan jostain voidaan onnistua kaivamaan auto, jolla jopa 5% ero kulutuksessa näiden laatujen välillä.

        Tulipa nyt luettua tarkemmin, niin tuolla on myös Honda, jolla eroksi saatu 4,6%, joka tarkoittaa, että 98 on selvästi edullisempaa.
        Lisäksi myös Saabilla 2,5% ero, mikä lähentelee kannattavuusrajaa. Tämä onkin sitten jo 50% testin autoista, joilla 98 on vähintään yhtä edullista kuin 95.

        Lisäksi pitäisi ottaa huomioon bensan vaikutus tehoon, mikä oletettavasti on 98:n voitoksi sekin eli noissa taloudellisen tasapelin tapauksissa olisi ehdottomasti kannattavampaa tankata 98:ia. Edelleen voi spekuloida riskeillä moottorin rikkoutumisesta, joista ei tarvitse murehtia niin paljoa jos tankkaa 98:ia.
        Näin ollen on täysin perusteltua tankata 98:ia suurimpaan osaan bensa-autoista.


      • vertailun tulos
        1+17 kirjoitti:

        Saitko vakioitua myös tuulen, lämpötilan, vierintävastuksen ja etanolin määrän polttoaineessa sekä sen oliko tankki joka kerta oikeasti täynnä?

        spritmonitor-linkkiä odotellessa...

        Sillä tarkkuudella, kuin kesä pitää sään vakiona ja sama mittari katkaisee polttoaineen syötön samasta kohtaa. Ero oli sen verran selvä, ettei tarvinnut ruveta matkatavaroita punnitsemaan. Varsinkin kaupunkiajossa tuo tehon putoaminen oli selvästi havaittavissa. Sai jo vähän katsoa, mihin väliin pyrkii liikenteen mukaan. Automaattihan kiihtyy muuten aina samalla tavalla.

        Odottele sitä linkkiä ihan rauhassa...


      • 10+5
        vertailun tulos kirjoitti:

        Sillä tarkkuudella, kuin kesä pitää sään vakiona ja sama mittari katkaisee polttoaineen syötön samasta kohtaa. Ero oli sen verran selvä, ettei tarvinnut ruveta matkatavaroita punnitsemaan. Varsinkin kaupunkiajossa tuo tehon putoaminen oli selvästi havaittavissa. Sai jo vähän katsoa, mihin väliin pyrkii liikenteen mukaan. Automaattihan kiihtyy muuten aina samalla tavalla.

        Odottele sitä linkkiä ihan rauhassa...

        Eli mittaustarkkuus oli noin plus miinus kaksi litraa.


      • M45.2
        mies32 kirjoitti:

        Tuossahan oli eroja autojen välillä. 0,7% oli keskiarvo, mutta enimmillään Nissanilla ero oli jopa 3%, mikä tekeekin jo 98:sta yhtä edullista kuin 95 on, kun näiden hintaero on 5 centtiä.(5c / 1,50€ = 3%)
        Ja tuskinpa Nissan on juuri se suurieroisin auto, varmaan jostain voidaan onnistua kaivamaan auto, jolla jopa 5% ero kulutuksessa näiden laatujen välillä.

        Tulipa nyt luettua tarkemmin, niin tuolla on myös Honda, jolla eroksi saatu 4,6%, joka tarkoittaa, että 98 on selvästi edullisempaa.
        Lisäksi myös Saabilla 2,5% ero, mikä lähentelee kannattavuusrajaa. Tämä onkin sitten jo 50% testin autoista, joilla 98 on vähintään yhtä edullista kuin 95.

        Lisäksi pitäisi ottaa huomioon bensan vaikutus tehoon, mikä oletettavasti on 98:n voitoksi sekin eli noissa taloudellisen tasapelin tapauksissa olisi ehdottomasti kannattavampaa tankata 98:ia. Edelleen voi spekuloida riskeillä moottorin rikkoutumisesta, joista ei tarvitse murehtia niin paljoa jos tankkaa 98:ia.
        Näin ollen on täysin perusteltua tankata 98:ia suurimpaan osaan bensa-autoista.

        Kannattavuusmielessä bensan valinta riippuu myös ajoista. Jos on paljon kaupunkiajoa esim PKS-alueella, niin valinta ilman muuta E10. On halvempaa polttaa joutokäynnillä halvempaa menovettä. Maantiellä 98E5:lla voi hyvällä tuurilla päästä tasoihin 95E10 kanssa.


      • mies32
        M45.2 kirjoitti:

        Kannattavuusmielessä bensan valinta riippuu myös ajoista. Jos on paljon kaupunkiajoa esim PKS-alueella, niin valinta ilman muuta E10. On halvempaa polttaa joutokäynnillä halvempaa menovettä. Maantiellä 98E5:lla voi hyvällä tuurilla päästä tasoihin 95E10 kanssa.

        Joissain autoissa pääsee 98:lla maantiellä ohikin 95:n kannattavuuden. Lisäksi 98 on aina eettisen autoilijan valinta.


    • Aivan...

      Oma Xsara Picasso vei 95E10:ä ihan pirukseen, ja auto käynnistyi huonosti. Joutui paljon pitempään sahaamaan kuin 98:lla. Eikä auto oikein kulkenutkaan mihinkään.

      Käytin 98:a ja auto toimi hyvin, mutta V-Powerilla vielä paremmin. Ja kuluu vähemmän kuin 98:a.

      Ajoin kohti H:kiä ja mittari varoitti bensan loppumisesta, eikä Shelliä lähimailla. No, menin ABC:lle ja 98:a tankki täyteen, ja laitoin ajotietokeneen trippimittarin nollille. Ajoin määränpäähäni n. 30 km, ja sitten takaisin kotiin n. 180km:n matkan moottoritietä. Tämän jälkeen kotikaupungissani ajelin työmatkoja sekä muita asioita hoitaakseni kaupunki alueella.
      Kun mittari taas varoitti, otin kilometrit ylös, ja tankkasin V-Poweria täyteen, ja mittari taas nollille. Nyt oli pelkkää työmatka-ajoa kaupungissa jne. Kun mittari taas varoitti, katsoin km-lukemaa, olin päässyt n. 30 km:ä pitemmälle kuin 98:lla! Kerroin kaverilleni asiasta, ja hän kertoi päässeensä Golf GTi:llä vähän yli 20 km:ä pitemmälle tankillisella V-Powerilla kuin 98:lla. Hänkin kertoi hämmästyneensä, ja kertoi myös että auto toimii paljon paremmin Powerilla kuin 98:lla.

      Eli.... jatkossa tulen käyttämään Poweria.

      • poloistinen

        Vitsailetko?

        Täysin erilaista ajelua, kyseessä yksi tankillinen ja lopullinen ero 30km? Ja sekin jonkun mittarivaroituksen mukaan, ei siis tarkkaan edes pumpulta laskettu litroja / kilometrejä.

        Mitä se V-Power muuten maksaa? 5c enemmän kuin 98? No on kai tuo hintaero vähän pienempi kuin matkaero, kun matkaakin luulisi tankillisella tulevan ainakin 500km?
        Mutta eiköhän tuo ole toiveajattelua sinunkin autossasi. Jossain korkeaviritteisessä turbossa voisi saada etua.


      • spritmonitor.de

        laitatko autosi spritmonitor.de -linkin tänne - niin uskomattomalta väitteesi kuullosti, että katsoisin mielelläni kulutusdataa vähän tarkemminkin.


      • 16+4

        "Käytin 98:a ja auto toimi hyvin, mutta V-Powerilla vielä paremmin. Ja kuluu vähemmän kuin 98:a."

        >> hahhahhaa... V-Power on ihan tavallista 98-oktaanista bensiiniä


      • en usko

        Aika jännä juttu, etenkin taitaa Suomessa myytävä V-power olla vain ST1:sen 98:ia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9209
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      386
      3839
    3. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2795
    4. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      87
      2690
    5. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      175
      2505
    6. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2504
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1783
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      68
      1612
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1560
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1393
    Aihe