Pieni ero polttoaineen hinnassa 4 senttiä mutta 10% etanoli tekee sen että halvemmaksi tulee ajaa 98e:llä.
Testattu uudella golfilla ja corollalla dynossa
E10 on hieman halvempaa auto vie enemmän sitä.
23
378
Vastaukset
- Totta puhut
Emännän S60 -02 vei 95E10 litran enemmän sadalla kuin 98:a
Ja kehtaavat vieläkin väittää ettei ole eroa.- spritmonitor.de
laitatko tänne palstalle näkyviin Spritmonitor.de -linkin autosi tietoihin, niin voimme arvioida väittämäsi uskottavuutta.
- 6+12
Miten selvitit todellisen kulutuksen?
- vertailun tulos
6+12 kirjoitti:
Miten selvitit todellisen kulutuksen?
Minä vertailin toissa kesänä 95:n ja 98;n eroja ajamalla 95:llä useita tankkauksia peräkkäin ja vertaamalla käyttäytymistä ja kulutusta. Hyvä testipätkä on vakio mökkireissu, jonka pituus on n.700 km. 98:lla tankkiin jää vielä hyvin bensaa, mutta 95:llä tekee tiukkaa päästä takaisin kotiin. Eroa reilut 5 litraa. Käytännössä hintaero ei riitä kattamaan kulutuseroa. Lisäksi 98:lla auto toimii paremmin. 95:llä ajettaessa tuntuu, kuin auto olisi täyteen lastattu. Autona on C5 farkku automaatilla.
Siispä ole ajellut testin jälkeen 98:lla, enkä ole edes harkinnut vaihtoa. - 1+17
vertailun tulos kirjoitti:
Minä vertailin toissa kesänä 95:n ja 98;n eroja ajamalla 95:llä useita tankkauksia peräkkäin ja vertaamalla käyttäytymistä ja kulutusta. Hyvä testipätkä on vakio mökkireissu, jonka pituus on n.700 km. 98:lla tankkiin jää vielä hyvin bensaa, mutta 95:llä tekee tiukkaa päästä takaisin kotiin. Eroa reilut 5 litraa. Käytännössä hintaero ei riitä kattamaan kulutuseroa. Lisäksi 98:lla auto toimii paremmin. 95:llä ajettaessa tuntuu, kuin auto olisi täyteen lastattu. Autona on C5 farkku automaatilla.
Siispä ole ajellut testin jälkeen 98:lla, enkä ole edes harkinnut vaihtoa.Saitko vakioitua myös tuulen, lämpötilan, vierintävastuksen ja etanolin määrän polttoaineessa sekä sen oliko tankki joka kerta oikeasti täynnä?
spritmonitor-linkkiä odotellessa... - mies32
1+17 kirjoitti:
Saitko vakioitua myös tuulen, lämpötilan, vierintävastuksen ja etanolin määrän polttoaineessa sekä sen oliko tankki joka kerta oikeasti täynnä?
spritmonitor-linkkiä odotellessa...Jos "vertailun tulos" laittaa nuo samat tiedot spiritmonitoriin, niin sittenkö uskot?
Mikä ihmeen spiritmonitorin mainosmies sinä olet? Saatko 5 centtiä per klikkaus sieltä?
Jos tuo "vertailun tulos" teki johtopäätöksensä vain yhden tankillisen perusteella, eikä välttämättä tankannut tasaveroisesti ihan samanlaisen ajon päätteeksi, niin onhan se totta, ettei tulos ole absoluuttinen. Mutta eipä se sen absoluuttisemmaksi muuttuis, vaikka sen kirjaisi spiritmonitoriin. - mies32
mies32 kirjoitti:
Jos "vertailun tulos" laittaa nuo samat tiedot spiritmonitoriin, niin sittenkö uskot?
Mikä ihmeen spiritmonitorin mainosmies sinä olet? Saatko 5 centtiä per klikkaus sieltä?
Jos tuo "vertailun tulos" teki johtopäätöksensä vain yhden tankillisen perusteella, eikä välttämättä tankannut tasaveroisesti ihan samanlaisen ajon päätteeksi, niin onhan se totta, ettei tulos ole absoluuttinen. Mutta eipä se sen absoluuttisemmaksi muuttuis, vaikka sen kirjaisi spiritmonitoriin.Niin, tuollahan hän jo sanookin ajaneensa oikein useita tankkauksia, joten aika pomminvarma tulos, eikä siitä spiritmonitorilla miksikään muutu.
- 95E10
mies32 kirjoitti:
Niin, tuollahan hän jo sanookin ajaneensa oikein useita tankkauksia, joten aika pomminvarma tulos, eikä siitä spiritmonitorilla miksikään muutu.
Ihan höpöjuttu taisi olla tuo S60-tarina. Tännehän voi kirjoitella ihan mitä vaan...
- 95E10
mies32 kirjoitti:
Niin, tuollahan hän jo sanookin ajaneensa oikein useita tankkauksia, joten aika pomminvarma tulos, eikä siitä spiritmonitorilla miksikään muutu.
Suomi24:lle kirjoitettavien juttujen uskottavuus on tasan nolla. Niin tämänkin polttoainepalstan. Spritmonitor tai vastaava tilasto (tankkaus.com, fuelly) osoittaa kirjoittajalla olevan edes jonkinlaista yritystä asiassaan. Tietysti sitäkin voi huijata, mutta kynnys uskottavan, mutta feikin ,tilaston tekemiseen on jonkunlainen.
- mies32
95E10 kirjoitti:
Suomi24:lle kirjoitettavien juttujen uskottavuus on tasan nolla. Niin tämänkin polttoainepalstan. Spritmonitor tai vastaava tilasto (tankkaus.com, fuelly) osoittaa kirjoittajalla olevan edes jonkinlaista yritystä asiassaan. Tietysti sitäkin voi huijata, mutta kynnys uskottavan, mutta feikin ,tilaston tekemiseen on jonkunlainen.
Mikä on motiivi huijata tälläisessa asiassa? Miksei se motiivi kantaisi spiritmonitoriin saakka?
- 6+9
mies32 kirjoitti:
Mikä on motiivi huijata tälläisessa asiassa? Miksei se motiivi kantaisi spiritmonitoriin saakka?
motiivit: laskutaidottomuus, tyhmyys, tietoinen asioiden vääristely.
- mies32
6+9 kirjoitti:
motiivit: laskutaidottomuus, tyhmyys, tietoinen asioiden vääristely.
Asioiden tietoinen vääristely tässä nimenomaan sitä motiivia kaipasi.
- Rampe7
95E10 kirjoitti:
Suomi24:lle kirjoitettavien juttujen uskottavuus on tasan nolla. Niin tämänkin polttoainepalstan. Spritmonitor tai vastaava tilasto (tankkaus.com, fuelly) osoittaa kirjoittajalla olevan edes jonkinlaista yritystä asiassaan. Tietysti sitäkin voi huijata, mutta kynnys uskottavan, mutta feikin ,tilaston tekemiseen on jonkunlainen.
Jos nyt objektiivisen tiedon perään huutelee, niin eikö silloin kannattaisi unohtaa myös Spritmonitor ja luottaa VTT:n tutkimukseen, jonka mukaan kulutusero (E10 vs E5) on olemattomat 0,7 %.
http://www.vtt.fi/news/2011/06062011_E10_ja_E5-bensiinilaaduilla_ei_merkittavaa_eroa.jsp
Vaikka E5:ssä onkin vähemmän matalan energiatiheyden omaavaa etanolia, on sen tilalla oktaanin korottamisekse lisättyä etyylitertiääributyylieetteriä, joka on energiatiheydeltään hyvin lähellä etanolia. - mies32
Rampe7 kirjoitti:
Jos nyt objektiivisen tiedon perään huutelee, niin eikö silloin kannattaisi unohtaa myös Spritmonitor ja luottaa VTT:n tutkimukseen, jonka mukaan kulutusero (E10 vs E5) on olemattomat 0,7 %.
http://www.vtt.fi/news/2011/06062011_E10_ja_E5-bensiinilaaduilla_ei_merkittavaa_eroa.jsp
Vaikka E5:ssä onkin vähemmän matalan energiatiheyden omaavaa etanolia, on sen tilalla oktaanin korottamisekse lisättyä etyylitertiääributyylieetteriä, joka on energiatiheydeltään hyvin lähellä etanolia.Tuossahan oli eroja autojen välillä. 0,7% oli keskiarvo, mutta enimmillään Nissanilla ero oli jopa 3%, mikä tekeekin jo 98:sta yhtä edullista kuin 95 on, kun näiden hintaero on 5 centtiä.(5c / 1,50€ = 3%)
Ja tuskinpa Nissan on juuri se suurieroisin auto, varmaan jostain voidaan onnistua kaivamaan auto, jolla jopa 5% ero kulutuksessa näiden laatujen välillä.
Tulipa nyt luettua tarkemmin, niin tuolla on myös Honda, jolla eroksi saatu 4,6%, joka tarkoittaa, että 98 on selvästi edullisempaa.
Lisäksi myös Saabilla 2,5% ero, mikä lähentelee kannattavuusrajaa. Tämä onkin sitten jo 50% testin autoista, joilla 98 on vähintään yhtä edullista kuin 95.
Lisäksi pitäisi ottaa huomioon bensan vaikutus tehoon, mikä oletettavasti on 98:n voitoksi sekin eli noissa taloudellisen tasapelin tapauksissa olisi ehdottomasti kannattavampaa tankata 98:ia. Edelleen voi spekuloida riskeillä moottorin rikkoutumisesta, joista ei tarvitse murehtia niin paljoa jos tankkaa 98:ia.
Näin ollen on täysin perusteltua tankata 98:ia suurimpaan osaan bensa-autoista. - vertailun tulos
1+17 kirjoitti:
Saitko vakioitua myös tuulen, lämpötilan, vierintävastuksen ja etanolin määrän polttoaineessa sekä sen oliko tankki joka kerta oikeasti täynnä?
spritmonitor-linkkiä odotellessa...Sillä tarkkuudella, kuin kesä pitää sään vakiona ja sama mittari katkaisee polttoaineen syötön samasta kohtaa. Ero oli sen verran selvä, ettei tarvinnut ruveta matkatavaroita punnitsemaan. Varsinkin kaupunkiajossa tuo tehon putoaminen oli selvästi havaittavissa. Sai jo vähän katsoa, mihin väliin pyrkii liikenteen mukaan. Automaattihan kiihtyy muuten aina samalla tavalla.
Odottele sitä linkkiä ihan rauhassa... - 10+5
vertailun tulos kirjoitti:
Sillä tarkkuudella, kuin kesä pitää sään vakiona ja sama mittari katkaisee polttoaineen syötön samasta kohtaa. Ero oli sen verran selvä, ettei tarvinnut ruveta matkatavaroita punnitsemaan. Varsinkin kaupunkiajossa tuo tehon putoaminen oli selvästi havaittavissa. Sai jo vähän katsoa, mihin väliin pyrkii liikenteen mukaan. Automaattihan kiihtyy muuten aina samalla tavalla.
Odottele sitä linkkiä ihan rauhassa...Eli mittaustarkkuus oli noin plus miinus kaksi litraa.
- M45.2
mies32 kirjoitti:
Tuossahan oli eroja autojen välillä. 0,7% oli keskiarvo, mutta enimmillään Nissanilla ero oli jopa 3%, mikä tekeekin jo 98:sta yhtä edullista kuin 95 on, kun näiden hintaero on 5 centtiä.(5c / 1,50€ = 3%)
Ja tuskinpa Nissan on juuri se suurieroisin auto, varmaan jostain voidaan onnistua kaivamaan auto, jolla jopa 5% ero kulutuksessa näiden laatujen välillä.
Tulipa nyt luettua tarkemmin, niin tuolla on myös Honda, jolla eroksi saatu 4,6%, joka tarkoittaa, että 98 on selvästi edullisempaa.
Lisäksi myös Saabilla 2,5% ero, mikä lähentelee kannattavuusrajaa. Tämä onkin sitten jo 50% testin autoista, joilla 98 on vähintään yhtä edullista kuin 95.
Lisäksi pitäisi ottaa huomioon bensan vaikutus tehoon, mikä oletettavasti on 98:n voitoksi sekin eli noissa taloudellisen tasapelin tapauksissa olisi ehdottomasti kannattavampaa tankata 98:ia. Edelleen voi spekuloida riskeillä moottorin rikkoutumisesta, joista ei tarvitse murehtia niin paljoa jos tankkaa 98:ia.
Näin ollen on täysin perusteltua tankata 98:ia suurimpaan osaan bensa-autoista.Kannattavuusmielessä bensan valinta riippuu myös ajoista. Jos on paljon kaupunkiajoa esim PKS-alueella, niin valinta ilman muuta E10. On halvempaa polttaa joutokäynnillä halvempaa menovettä. Maantiellä 98E5:lla voi hyvällä tuurilla päästä tasoihin 95E10 kanssa.
- mies32
M45.2 kirjoitti:
Kannattavuusmielessä bensan valinta riippuu myös ajoista. Jos on paljon kaupunkiajoa esim PKS-alueella, niin valinta ilman muuta E10. On halvempaa polttaa joutokäynnillä halvempaa menovettä. Maantiellä 98E5:lla voi hyvällä tuurilla päästä tasoihin 95E10 kanssa.
Joissain autoissa pääsee 98:lla maantiellä ohikin 95:n kannattavuuden. Lisäksi 98 on aina eettisen autoilijan valinta.
- Aivan...
Oma Xsara Picasso vei 95E10:ä ihan pirukseen, ja auto käynnistyi huonosti. Joutui paljon pitempään sahaamaan kuin 98:lla. Eikä auto oikein kulkenutkaan mihinkään.
Käytin 98:a ja auto toimi hyvin, mutta V-Powerilla vielä paremmin. Ja kuluu vähemmän kuin 98:a.
Ajoin kohti H:kiä ja mittari varoitti bensan loppumisesta, eikä Shelliä lähimailla. No, menin ABC:lle ja 98:a tankki täyteen, ja laitoin ajotietokeneen trippimittarin nollille. Ajoin määränpäähäni n. 30 km, ja sitten takaisin kotiin n. 180km:n matkan moottoritietä. Tämän jälkeen kotikaupungissani ajelin työmatkoja sekä muita asioita hoitaakseni kaupunki alueella.
Kun mittari taas varoitti, otin kilometrit ylös, ja tankkasin V-Poweria täyteen, ja mittari taas nollille. Nyt oli pelkkää työmatka-ajoa kaupungissa jne. Kun mittari taas varoitti, katsoin km-lukemaa, olin päässyt n. 30 km:ä pitemmälle kuin 98:lla! Kerroin kaverilleni asiasta, ja hän kertoi päässeensä Golf GTi:llä vähän yli 20 km:ä pitemmälle tankillisella V-Powerilla kuin 98:lla. Hänkin kertoi hämmästyneensä, ja kertoi myös että auto toimii paljon paremmin Powerilla kuin 98:lla.
Eli.... jatkossa tulen käyttämään Poweria.- poloistinen
Vitsailetko?
Täysin erilaista ajelua, kyseessä yksi tankillinen ja lopullinen ero 30km? Ja sekin jonkun mittarivaroituksen mukaan, ei siis tarkkaan edes pumpulta laskettu litroja / kilometrejä.
Mitä se V-Power muuten maksaa? 5c enemmän kuin 98? No on kai tuo hintaero vähän pienempi kuin matkaero, kun matkaakin luulisi tankillisella tulevan ainakin 500km?
Mutta eiköhän tuo ole toiveajattelua sinunkin autossasi. Jossain korkeaviritteisessä turbossa voisi saada etua. - spritmonitor.de
laitatko autosi spritmonitor.de -linkin tänne - niin uskomattomalta väitteesi kuullosti, että katsoisin mielelläni kulutusdataa vähän tarkemminkin.
- 16+4
"Käytin 98:a ja auto toimi hyvin, mutta V-Powerilla vielä paremmin. Ja kuluu vähemmän kuin 98:a."
>> hahhahhaa... V-Power on ihan tavallista 98-oktaanista bensiiniä - en usko
Aika jännä juttu, etenkin taitaa Suomessa myytävä V-power olla vain ST1:sen 98:ia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Minkähän takia ns. persuille ei tunnu työ maistuvan?
Vaikuttavat olevan joutoväkeä syystä tai toisesta – työttömiä tai työeläkeloisia. Muiden rahoilla pötköttelevää väkeä,652467Suomen veroaste 5 %-yks liian matala
Palauttamalla kokonaisveroaste 1990-luvun tasolle saadaan hyvinvointivaltion palvelut rahoitettua ilman velan ottoa.1032135Kolme neljästä suomalaisesta kannattaa miljonääriveroa
Kertoo vasemmistoliiton teettämä kysely. Veron ulkopuolelle jätettäisiin asunto. "Puolet vastaajista oli sitä mieltä, e972087Olit ihan
Kiihkona silloin. Sen näki ja lähes tunsi. Ei tainnut olla kaukana et olisit vetänyt lähellesi jos siihen olisi hetki tu242047MTV: Harvinainen haastattelu! Vappu Pimiä kommentoi vihdoinkin uutta TTK-juontajaa
TTK-juontajaspekuloinnit käyvät edelleen kuumana. Kenet sinä haluaisit uudeksi TTK-juontajaksi? Kommentoi alle! Lue,141865Evoluutioon ja alkuräjähdykseen uskominen vaatii todella vahvaa uskoa
Että tyhjästä syntyi ja kehittyi kaikki se mitä näemme ympärillämme.5741796Yleveron tuotto siirrettävä S-ryhmälle
Yleisradio on mukana kansanmurhassa. Tuollaista ei voi tukea verovaroin. S-ryhmä on ainoa selkärankainen iso toimija S161638Mikä ihme teitä lieksalaisia tuossa
p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa?581463Trump huonommassa kunnossa kuin Usasta virallisesti sanotaan?
"Terveys on vakaa mutta ei normaali".Uskallan melkein sanoa,että Trumpin terveydentilaa kaunistellaan.Myös se että se nu1061460Kemet lomautukset
Onkohan tuo oikein lain mukaista toimintaa jatkaa jo lomautettuina olevien uudelleen lomautusta yhdenvertaisuuden ja tas411413