-- siis derivointi on kulmakertoimen määrittely tietyssä kuvaajan pisteessä
-- integrointi on käänteinen toimitus , --- että mä oon tyhmä !
- voisko joku oppinut selittäää -- kiitos vaan kauheesti jo etukäteen
tyhmä alottelija
9
247
Vastaukset
- toinen tyhmä
kysymys: mikä on kysymys?
No, vastataan jotakin ilman kysymystä: jos f(x) derivoidaan saadaan f '(x).
Jos sitten f '(x) integroidaan saadaan takaisin f(x) (plus vakio C). Selvä kuin käki, vai? - dx_per_dy
Piirrä paperille kaksiulotteinen käyrä xy-koordinaatistoon. Se opettaa paljon.
Derivaatta on käyrän kulmakerroin. Käyrän rajoittama pinta-ala x-akselin yläpuolella saadaan "summaamalla" noita derivaattoja (ja huomioiden alkukohdan y-koordinaatti).
Kokeile sitä ihan typerästi ruutupaperilla niin se voi auttaa bonjaamaan willakoiran ytimen?- pösilökooon
-- mä yksinkertainen pölvästi olen yrittänyt ratkaista näitä pinta.ala laskuja ns kartonkileikkauksella -- siis jos kartongilla on ominaispaino nelösenttiä kohti
se korreloi puntarissa , -mutta ku se puntari maksaa 2000 euroa ,joka soveltuisi
näihi integraaleihin , niin alko hiki nousta pintaan . - yksinkertaistajahelp
pösilökooon kirjoitti:
-- mä yksinkertainen pölvästi olen yrittänyt ratkaista näitä pinta.ala laskuja ns kartonkileikkauksella -- siis jos kartongilla on ominaispaino nelösenttiä kohti
se korreloi puntarissa , -mutta ku se puntari maksaa 2000 euroa ,joka soveltuisi
näihi integraaleihin , niin alko hiki nousta pintaan .-- Kartonki pitäs myös olla sopivaa eli huomattavasti paksunpaa kuin kouluvihossa ja ruudutus 1x1 cm. - niin kyllä ne pinta-alalaskut alkaa simahtaan ja tietysti terävä veitsi ja pää myös-
- analysis for dummies
Lähteköön funktion kuvaaja origosta. Piirretään se ruutupaperille ja käsitellään ruutua pienimpänä yksikkönä.
Ensimmäisessä ruudussa kuvaajan kulmakerroin on 1 eli viiva kulkee ruudun vasemmasta alareunasta oikeaan yläreunaan. Integraali nollasta yhteen olisi puoli koska tämä on pinta-ala x-akselin yläpuolella
Toisessa ruudussa kuvaaja pomppaa 2 ruutua ylöspäin eli kulmakerroin on 2. Integraali nollasta kahteen olisi siis yhteensä ½ 1 1 = 2½ ruutua
Kolmannessa ruudussa kuvaaja on vaakasuora eli kulmakerroin on nolla. Integraali nollasta kolmeen yhteensä ½ 1 1 3 = 5½ ruutua - Henna Virkkunen-fani
Tässä on tullut luettua pinta-alasta. Yleinen sääntö on se, että integraali on ikäänkuin "hypertilavuus" eli se voi olla vaikkapa 2-ulotteinen pinta-ala, 3-ulotteinen tilavuus, 4-ulotteinen "tilavuus" jne. Se on eräänlainen kokonaisenergian mittari. Toisaalta integraali on jatkuva-arvoinen raja-arvosumma funktioille. Esimerkiksi Fourier-muunnos ja Laplace-muunnos ovat integraaleja. Fourier-muunnoksen diskreetti versio on DFT eli Diskreetti Fourier-muunnos (Transform), ja Laplace-muunnoksen diskreetti versio on z-muunnos. Näitä ei kannata ajatella tilavuuksina vaan sisätuloina, joissa tutkitaan, miten kaksi funktiota (input-signaali ja ydinkantafunktio) ovat toisensa kaltaisia.
Siis yksinkertaistaen jos
x=vektori=(x1,x2,...,xN)
ja jos DFT:n ydinfunktio on
f=(1,exp(j*pi*f),exp(j*pi*2*f),exp(j*pi*3*f),...,exp(j*pi*(N-1)*f),
niin DFT
=
y=x*f,
jolloin y:n itseisarvon suuruudesta saadaan selville, mitä taajuuksia x sisältää.
Integraali taas on jatkuva-arvoinen muunnelma diskreetistä summasta, siis
y=int_(t=-ääretön)^(t= ääretön)x(t)*f(t)*dt
Siis jatkuva-aikainen Fourier-muunnos on raja-arvo DFT:stä, ja Laplace-muunnos on raja-arvo z-muunnoksesta. Näitä tarvitaan paljon signaalinkäsittelyssä ja tietoliikenteessä, mutta myös modernit versiot liittyvät koneoppimiseen.
Sori vaan, jos olin pedagogisesti epäselvä!!- Pedagogisesti
täydellisen epäselvä :) kuin seur.sivulla nimim.Aukinon shakkilautalaskelmat.
Jotkut pystyvät selviytymään koulumatikasta (rimaa hipoen tosin) matkimalla esimerkkitehtäviä jutun juuria kummemmin ymmärtämättä. Signaalinkäsittely ei taida olla eka asioita kun integraaliin koulussa tutustutaan - amk-inssi-melkein
Nyt alan tajuta!
Itse olen tehnyt AMK-insinöörihommissa rutiinilla, mutta tajuamatta noita DFT-Fourier- ja Laplace-z-muunnosjuttuja. Nyt kun "Henna" mainitsit, että nuo asiat voi ajatella sisätuloina, niin tästä tulee heti mieleen ajatus pistetulona eli kahden vektorin projektiona toisiinsa vasten. Tästä tulee mieleen, että "signaali" on avain, joka laitetaan "ydinfunktioon" eli lukkoon. Kun signaali sopii ydinfunktioon, saadaan hyvä tulos.
Nyt alan tajuta juttua: jos signaalit ovat vektorimatriisimuodossa (x(t) on N-ulotteinen vektori)
x(t)=As(t) ( kohina)
= s1(t)a1 s2(t)a2 ... sM(t)aM, M
- ;-)
Derivointi on muutosnopeus.
Integrointi on kertymä.
Kun tunnetaan auton kulkema matka ajan funktiona, niin nopeus eli derivaatta matkan muutosnopeus kunakin hetkenä.
Kun tunnetaan auton nopeus ajan funtiona, voidaan laskea paljonko matkaa kertyy kunakin hetkenä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.4652959Kaksi vuotta
Sitten mä ihastuin suhun päätä pahkaa, kun meillä klikkasi heti ekasta päivästä lähtien. Et varmasti tunne samoin ja tek152716Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2761734Miksi me ei mies voida edes viestitellä irl?
En odota enkä vaadi mitään, voitaisiin vain olla yhteyksissä jollain tapaa ihan oikeasti.841304Raamatun kiroukset ja uhkaukset osoittavat sen ihmisperäisyyden
"Se sanotaan galatalaiskirjeessä, että jos joku levittää väärää evankeliumia: "...jos joku julistaa teille evankeliumia4411245Oliko Farmi-finaalitehtävät mielestäsi tasaveroisia Lloydin ja Johannan välillä?
Onnea Farmi-voitosta, Lloyd. Et tainnut olla ihan kaikkien suosikki, mutta puskit voittoon! Oliko finaalitehtävät miel631098- 1561081
- 56999
Rakennetaanko yhdessä?
Haluaisin rakentaa sun kanssa yhteistä tulevaisuutta❤️ Onko meistä siihen? Huomaan että sulta puuttuu se joku tärkeä elä41998- 79995