Minulle valinta on helppo: kiitollisena valitsen sen armon ja totuuden, joka on ilmoitettu Jumalan Sanassa. Kalvinistisen harhan hylkään suurella päättäväisyydellä kuten hylkään kaikki muutkin Sanan kanssa ristiriidassa olevat opinsuuntaukset.
Rakkaus Jumalaan ja totuuteen, joka on Kristuksessa Jeesuksessa, ratkaisee pelastuksemme. Jumala antaa pelastuksen armon ja Pyhän Hengen johdatuksen kaikille, jotka nöyrästi ottavat Sanan vastaan ja ehyellä sydämellä uskollisesti seuraavat Herraansa.
En ole kalvinismin koukeroita syvälle tutkinut; siihen ei ole aihetta. Sillä jo keskeisen periaatteensa, jyrkän ennaltamääräämisopin (Unconditional election, ehdoton armonvalinta), johdosta heitän omalta osaltani epäröimättä Jean Calvinin teoriat roskakoriin, siihen samaan roskikseen, jonne kaikki muukin Sanan vastainen uskonnollinen sekasotku kuuluu.
Kalvinismin tiimoilta löytyy aihetta keskusteluun. Minun erittäin torjuva näkemykseni ei takuulla sovi kaikille. Monen mielestä kalvinismissa on puolensa. Vahvoja kannattajiakin löytynee palstalaisista.
Kalvinismi vai Jumalan Sana?
102
1564
Vastaukset
Aivan !! Mutta muista että myös uuskarrismaattiset näyttää yhtä voimakkaasti ja vahvasti,, että sinä olet täysin harhaassa,, kun et ymmärrä että hinnin sun muiden karrismaattisten sanoma.
Aina meidän tulis olla aralla paikkalla Jumalan edessä ja sanoa tutki minua,, Ole armollinen minulle,,
Koska ei Hänellä ole mitään pakko meitä tutkia,, jos me ollaan niin sanottuna vapana valinnassa,, ja valinneet ylpeydessä väärin ja ottaneet lihassa väärään opin ja huudetaan lihassa,,, mie olen suuri opettaja joka tietää totuuden.Savis: >>Aina meidän tulis olla aralla paikkalla Jumalan edessä ja sanoa tutki minua,, Ole armollinen minulle,,
- Kalvinin harha
Semper.Fidelis kirjoitti:
Savis: >>Aina meidän tulis olla aralla paikkalla Jumalan edessä ja sanoa tutki minua,, Ole armollinen minulle,,
Olet oikeassa, kohtalonluulo ei kuulu kristinuskoon vaan i-slam-in uskontoon.
Pelastus on valmistettu kaikkia ihmisiä varten, mutta kaikki ihmiset eivät Pelastu, ja Luojamme on etukäteen tiennyt ketkä Pelastuvat mutta kaikille annetaan vain tässä elämässä mahdollisuus vastaanottaa Herran valmistama Pelastus Hänen ehdoillaan silloin kun Hän ihmiselle Pelastusta tarjoaa Sanansa ja Pyhän Hengen yhteistyönä.
HerraIsraelinJumala ei pakota koska pakko ei ole rakkautta vaan väkivaltaa ja predestinaatio-oppi on paha harha koska este ei ole Luojamme taholla vaan ihmisen synnissä joka erottaa ylpeän ja epärehellisen ihmisen epäluottamuksessa ja sitä seuraavassa tottelemattomuudessa ikuisen elämän lähteestä Luojastamme.
ihminen ei voi vastaanottaa elämäänsä Jumalaa jos ei huomaa ja myönnä tarvitsevansa Häntä, joten helppo elämä tässä maailmassa johtaa helposti kadotukseen. jotenkin satan*a huomaa otolliset ihmiset ja yrittää tuhota heidän elämänsä tässä maailmassa, mutta ei häiritse omiaan eli maailman lapsia. Kalvinin harha kirjoitti:
Pelastus on valmistettu kaikkia ihmisiä varten, mutta kaikki ihmiset eivät Pelastu, ja Luojamme on etukäteen tiennyt ketkä Pelastuvat mutta kaikille annetaan vain tässä elämässä mahdollisuus vastaanottaa Herran valmistama Pelastus Hänen ehdoillaan silloin kun Hän ihmiselle Pelastusta tarjoaa Sanansa ja Pyhän Hengen yhteistyönä.
HerraIsraelinJumala ei pakota koska pakko ei ole rakkautta vaan väkivaltaa ja predestinaatio-oppi on paha harha koska este ei ole Luojamme taholla vaan ihmisen synnissä joka erottaa ylpeän ja epärehellisen ihmisen epäluottamuksessa ja sitä seuraavassa tottelemattomuudessa ikuisen elämän lähteestä Luojastamme.
ihminen ei voi vastaanottaa elämäänsä Jumalaa jos ei huomaa ja myönnä tarvitsevansa Häntä, joten helppo elämä tässä maailmassa johtaa helposti kadotukseen. jotenkin satan*a huomaa otolliset ihmiset ja yrittää tuhota heidän elämänsä tässä maailmassa, mutta ei häiritse omiaan eli maailman lapsia.Kalvinin harha: >>Pelastus on valmistettu kaikkia ihmisiä varten, mutta kaikki ihmiset eivät Pelastu, ja Luojamme on etukäteen tiennyt ketkä Pelastuvat mutta kaikille annetaan vain tässä elämässä mahdollisuus vastaanottaa Herran valmistama Pelastus Hänen ehdoillaan silloin kun Hän ihmiselle Pelastusta tarjoaa Sanansa ja Pyhän Hengen yhteistyönä.
- tiedoksi!
Oikeassa ole savonarola! Selvääkin selvemmin näkee sen, että sinä olet valinnut harhaopin julistamisen. Itse et ole koksaan ottanut Jeesusta vastaan Pelastajanasi ja pyytänyt syntejäsi anteeksi , hyljännyt ja tunnustanut niitä etkä Jeesuksen veren pesua, jotta saisit puhttaat valkeat vaatteet, joissa ainoastaan kelpaa taivaaseen Jeesusken sovitustyön tähden! Sinä sotket usskarismaattisuuden ja todellisen uskon sekasopasksi, kuten harhaoppiisi kuuluukin. Olet täällä tuomaroimassa ja opettamassa uskovaisa, vaikka siihen sinulla ei ole taitoa eikä lupaakaan, koska et ole edes ottanut pealstusta vastaan Hänen kauttaan! Sinä sodit niitä vastaan, jotka eivät ole kanssasi samaa mieltä ja jotka julsitavat puhdasta JumalanSanaa! Sinun ohjaajasi on pimeyden ruhtinas!
- Hound Dog
Kalvinin harha: >>Pelastus on valmistettu kaikkia ihmisiä varten, mutta kaikki ihmiset eivät Pelastu, ja Luojamme on etukäteen tiennyt ketkä Pelastuvat mutta kaikille annetaan vain tässä elämässä mahdollisuus vastaanottaa Herran valmistama Pelastus Hänen ehdoillaan silloin kun Hän ihmiselle Pelastusta tarjoaa Sanansa ja Pyhän Hengen yhteistyönä.
Aito, uskollinen kalvinismi on linjassa Raamatun erehtymättömän totuuden kanssa. Omakin ensireaktioni on ollut jyrkän kielteinen. Kuitenkin, kun ottaa huomioon kaiken kalvinismin kattaman totuuden, ei voida väittää vastaan.
Lopulta on kuitenkin kyse Jumalan kaikkivaltiudesta ja Hänen kohdallaan on viisasta ymmärtää, että Hänen tiensä eivät ole meidän teitämme, eivätkä Hänen ajatuksensa meidän ajatuksiamme. Ei se, että me "valitsemme" jotain poissulje sitä, että Jumala on ennalta säätänyt valintamme ja vaikuttaa meihin siten, että toimimme juuri Hänen tahtonsa mukaan.
Riisumalla pois ihmisen osuuden omasta pelastuksestaan kiitollisuus kasvaa. "Herra, miksi minut pelastit?" Mekö voisimme sanoa Jumalalle, että Hän on väärässä pelastaessaan toiset ja tuomitessaan toiset ja kuitenkin saman Jumala kertoo Sanansakin toimivan paaduttamalla tai pelastamalla. Ei se poista meiltä vastuuta esittää evankeliumi kaikille kansoille ja ihmisille, sillä kukaan meistä ei tiedä, ketkä on ennalta säädetty pelastukseen.
Suosittelen lämpimästi tutustumaan tähän maltilliseen Kalvinismin teologiaan esim. verkkosivulla: http://www.calvinistcorner.com tai sitten ihan vain lukemalla Room.9.
En tiedä olenko 5 pisteen kalvinisti ytimeen saakka. Pidän itseäni uudestisyntyneenä kristittynä ensisijaisesti. Mutta Raamattua tutkiessani alan koko ajan enemmän uskoa Jumalan kaikkivaltiuteen ja Hänen pyhään Sanaansa. Ei siis niin, että kalvinistisen linssin läpi tulisi Raamattua lukea, vaan jos Raamattua tutkimalla huomaa ajattelevansa hyvin samalla tavoin, kuin "kalvinistit" niin olkoon sitten niin.
Pintapuolinen käsitys ko. opista aiheuttaa juuri kuvaamanne kaltaisen vastareaktion. Ainakaan kalvinismia ei voida pitää uhkana terveelle opille. Korkeintaan se haittaa ylikarismaattista hypetystä.
Jutellaan aiheesta vielä lisää.
Kiitos hyvästä alustuksestasi jälleen kerran, Semper Fidelis, veljeni!
P.S Tiedostan, että olen outo lintu helluntaiherätyksen keskellä, joka on ytimeen saakka Arminiolainen. En siis odota, että tekään teette tuhkassa parannusta arminiolaisuudestanne, enkä usko että siitä pitääkään parannusta tehdä. Kumpikaan suuntaus ei pelkällään uhkaa kristinuskoa, vaan niistä vedetyt johtopäätökset. Kalvinistista voi kasvaa fatalisti & arminialaisesta voi kehittyä Benny Hinn. Hound Dog kirjoitti:
Aito, uskollinen kalvinismi on linjassa Raamatun erehtymättömän totuuden kanssa. Omakin ensireaktioni on ollut jyrkän kielteinen. Kuitenkin, kun ottaa huomioon kaiken kalvinismin kattaman totuuden, ei voida väittää vastaan.
Lopulta on kuitenkin kyse Jumalan kaikkivaltiudesta ja Hänen kohdallaan on viisasta ymmärtää, että Hänen tiensä eivät ole meidän teitämme, eivätkä Hänen ajatuksensa meidän ajatuksiamme. Ei se, että me "valitsemme" jotain poissulje sitä, että Jumala on ennalta säätänyt valintamme ja vaikuttaa meihin siten, että toimimme juuri Hänen tahtonsa mukaan.
Riisumalla pois ihmisen osuuden omasta pelastuksestaan kiitollisuus kasvaa. "Herra, miksi minut pelastit?" Mekö voisimme sanoa Jumalalle, että Hän on väärässä pelastaessaan toiset ja tuomitessaan toiset ja kuitenkin saman Jumala kertoo Sanansakin toimivan paaduttamalla tai pelastamalla. Ei se poista meiltä vastuuta esittää evankeliumi kaikille kansoille ja ihmisille, sillä kukaan meistä ei tiedä, ketkä on ennalta säädetty pelastukseen.
Suosittelen lämpimästi tutustumaan tähän maltilliseen Kalvinismin teologiaan esim. verkkosivulla: http://www.calvinistcorner.com tai sitten ihan vain lukemalla Room.9.
En tiedä olenko 5 pisteen kalvinisti ytimeen saakka. Pidän itseäni uudestisyntyneenä kristittynä ensisijaisesti. Mutta Raamattua tutkiessani alan koko ajan enemmän uskoa Jumalan kaikkivaltiuteen ja Hänen pyhään Sanaansa. Ei siis niin, että kalvinistisen linssin läpi tulisi Raamattua lukea, vaan jos Raamattua tutkimalla huomaa ajattelevansa hyvin samalla tavoin, kuin "kalvinistit" niin olkoon sitten niin.
Pintapuolinen käsitys ko. opista aiheuttaa juuri kuvaamanne kaltaisen vastareaktion. Ainakaan kalvinismia ei voida pitää uhkana terveelle opille. Korkeintaan se haittaa ylikarismaattista hypetystä.
Jutellaan aiheesta vielä lisää.
Kiitos hyvästä alustuksestasi jälleen kerran, Semper Fidelis, veljeni!
P.S Tiedostan, että olen outo lintu helluntaiherätyksen keskellä, joka on ytimeen saakka Arminiolainen. En siis odota, että tekään teette tuhkassa parannusta arminiolaisuudestanne, enkä usko että siitä pitääkään parannusta tehdä. Kumpikaan suuntaus ei pelkällään uhkaa kristinuskoa, vaan niistä vedetyt johtopäätökset. Kalvinistista voi kasvaa fatalisti & arminialaisesta voi kehittyä Benny Hinn.Hound Dog kirjoitat: >> Ei siis niin, että kalvinistisen linssin läpi tulisi Raamattua lukea, vaan jos Raamattua tutkimalla huomaa ajattelevansa hyvin samalla tavoin, kuin "kalvinistit" niin olkoon sitten niin.
- Ved.2
Hound Dog kirjoitat: >> Ei siis niin, että kalvinistisen linssin läpi tulisi Raamattua lukea, vaan jos Raamattua tutkimalla huomaa ajattelevansa hyvin samalla tavoin, kuin "kalvinistit" niin olkoon sitten niin.
arvollisia. he eivät siis ottaneet vastaan pelastusta. Jumalan rakkaus on kyllä syntynyt ja ilmoitettu. Mutta kukaan kristittykään ei pääse siitä Raamatun totuudesta, kun Jeesus sanoi: "Ette te valinneet Minua, vaan Minä valitsin teidät." Uskoon tullaan YLHÄÄLTÄ, ei oman uskontekelleen kautta. Se näkyy kaikessa kananotoissa. Jos on Jumalan valinnan ulkopuolella, niin faktuaalisesti on. Ja heillä ei olen RAUHAA-
Mutta evankeliumi on avoin ja julistettu, mutta kun valitut eivät olleet arvollisia.
Ei-valitut uskonnolliset tulevat levottomiksi kyseisestä armonvalinnasta, mikä on harvoille suotu. Ei valinnan vapaus tarkoita samaa, mitä me inhimillisesti ajattelemme.
Tästä on lukuisia todistuksia. Toki kun menet vaikkapa kauppakeskukseen, et välttämättä tiedä evankeloidessasi ihmisiä, kuka ottaa vastaan pelastussanoman? Joten sinun on vaan julistettava ´niinkuin käsky käy.
Mutta jos olet hengessä tarkkana, niin sinä kohtaat johdatuksessa ne , jotka ovat valituita, tai kutsumuksessa. Mutta harvat niistäkään ottavat loppujen lopuksi vastaan, vaikka kiinnostusta olisi. sanan todistus. "Harvat ja valitut."
Jossain vaiheessa saattaa tulla ajatukseen, että olet vain niitä varten, jotka ovat ennalta kutsuttuja, mutta myös valittuja. Mutta niistäkin osa luopuu. Mutta silti sinun on vain tehtävä sitä työtä, käskystä ja kehoituksesta.
Ei tässäkään mikään keskustelu kalvinista tule mieleen, vaan käytännön kokemus. Mutta jos ei ole pelastettu, niin ei ole rauhaa. - Hound Dog
Ved.2 kirjoitti:
arvollisia. he eivät siis ottaneet vastaan pelastusta. Jumalan rakkaus on kyllä syntynyt ja ilmoitettu. Mutta kukaan kristittykään ei pääse siitä Raamatun totuudesta, kun Jeesus sanoi: "Ette te valinneet Minua, vaan Minä valitsin teidät." Uskoon tullaan YLHÄÄLTÄ, ei oman uskontekelleen kautta. Se näkyy kaikessa kananotoissa. Jos on Jumalan valinnan ulkopuolella, niin faktuaalisesti on. Ja heillä ei olen RAUHAA-
Mutta evankeliumi on avoin ja julistettu, mutta kun valitut eivät olleet arvollisia.
Ei-valitut uskonnolliset tulevat levottomiksi kyseisestä armonvalinnasta, mikä on harvoille suotu. Ei valinnan vapaus tarkoita samaa, mitä me inhimillisesti ajattelemme.
Tästä on lukuisia todistuksia. Toki kun menet vaikkapa kauppakeskukseen, et välttämättä tiedä evankeloidessasi ihmisiä, kuka ottaa vastaan pelastussanoman? Joten sinun on vaan julistettava ´niinkuin käsky käy.
Mutta jos olet hengessä tarkkana, niin sinä kohtaat johdatuksessa ne , jotka ovat valituita, tai kutsumuksessa. Mutta harvat niistäkään ottavat loppujen lopuksi vastaan, vaikka kiinnostusta olisi. sanan todistus. "Harvat ja valitut."
Jossain vaiheessa saattaa tulla ajatukseen, että olet vain niitä varten, jotka ovat ennalta kutsuttuja, mutta myös valittuja. Mutta niistäkin osa luopuu. Mutta silti sinun on vain tehtävä sitä työtä, käskystä ja kehoituksesta.
Ei tässäkään mikään keskustelu kalvinista tule mieleen, vaan käytännön kokemus. Mutta jos ei ole pelastettu, niin ei ole rauhaa.Kiitos vastauksestasi SF.
Olen samaa mieltä, että tästä aiheesta ei ole syytä nostaa kiistaa veljien välille. On asioita, joista ei voi luopua, jotka ovat terveen kristillisen opin ytimessa, mm. sijaiskärsijän täydellinen sovitus, syntisyytemme, Raamatun auktoriteetti kaiken ylle. Mutta kalvinistinen ja arminialainen ajattelu ovat vain viitekehyksiä, joissa Raamattua tutkimme.
Minä löysin kalvinistien (Ei monikaan opeista ole suoraan Jeanilta..) opetukset vasta itse Raamattua luettuani ja olin useasta asiasta samaa mieltä. Ymmärrän myös arminialaisia ja uskon, että sinäkin olet samalla vilpittömällä Raamatun tutkimisellasi löytänyt paikan ihmisen tahdolle kirjan lehdiltä.
Keskustelu aiheesta on ollut veljieni kohdalla rakentavaa ja innostavaa ja olemme rakentuneet yhteisestä uskostamme, vaikka toinen onkin sitä mieltä, että ihminen päättää ja toinen, että Jumala päättää. Kun on samaa karitsan verta otsaan valeltu, yhteyttä tuppaa kokemaan. Aihe on minulle kuitenkin rakas, mutta paras lähestyttävä se on kahvikupin ääressä ja siihen ei edes Suomi24 tarjoa puitteita.
Tietoisesti tai tiedostamatta, siunattua yötä! Hound Dog kirjoitti:
Kiitos vastauksestasi SF.
Olen samaa mieltä, että tästä aiheesta ei ole syytä nostaa kiistaa veljien välille. On asioita, joista ei voi luopua, jotka ovat terveen kristillisen opin ytimessa, mm. sijaiskärsijän täydellinen sovitus, syntisyytemme, Raamatun auktoriteetti kaiken ylle. Mutta kalvinistinen ja arminialainen ajattelu ovat vain viitekehyksiä, joissa Raamattua tutkimme.
Minä löysin kalvinistien (Ei monikaan opeista ole suoraan Jeanilta..) opetukset vasta itse Raamattua luettuani ja olin useasta asiasta samaa mieltä. Ymmärrän myös arminialaisia ja uskon, että sinäkin olet samalla vilpittömällä Raamatun tutkimisellasi löytänyt paikan ihmisen tahdolle kirjan lehdiltä.
Keskustelu aiheesta on ollut veljieni kohdalla rakentavaa ja innostavaa ja olemme rakentuneet yhteisestä uskostamme, vaikka toinen onkin sitä mieltä, että ihminen päättää ja toinen, että Jumala päättää. Kun on samaa karitsan verta otsaan valeltu, yhteyttä tuppaa kokemaan. Aihe on minulle kuitenkin rakas, mutta paras lähestyttävä se on kahvikupin ääressä ja siihen ei edes Suomi24 tarjoa puitteita.
Tietoisesti tai tiedostamatta, siunattua yötä!Hound Dog:
”Minä löysin kalvinistien opetukset vasta itse Raamattua luettuani ja olin useasta asiasta samaa mieltä.”
Juuri noin kävi minullekin. Ensin löysin opin Raamatusta ja vasta sitten Kalvinilta. Lähtökohta oli siis Jumalan sana eikä Kalvin.
Sillä Raamattua tutkiessa ymmärrys lisääntyy.
Mat 13:51 Oletteko ymmärtäneet tämän kaiken?" He vastasivat hänelle: "Olemme".
Mat 13:52 Ja hän sanoi heille: "Niin on jokainen kirjanoppinut, joka on tullut taivasten valtakunnan opetuslapseksi, perheenisännän kaltainen, joka tuo aarrekammiostaan esille uutta ja vanhaa".
Meidän aarrekammiomme on raamattu. Siitäpä herää kysymyksiä.
Olemmeko tutkineet tätä aarrekammiota riittävän tarkasti. Olemmeko kirjanoppineita, jotka tuovat sieltä esille u u t t a? Vai olemmeko tuoneet esille vain vanhaa?
Olemmeko nimenomaan kirjan(raamatun)oppineita, vai mistä olemme oppimme saaneet? Olemmeko kenties kuunnelleet v a i n muiden selityksiä ja oppia. Voimme kyllä kuunnella, mutta kaikki opetukset on koeteltava Raamatulla.
Onko uutta löydettävissä? Siitä on esimerkkinä:
Dan 12:4 Mutta sinä, Daniel, lukitse nämä sanat ja sinetöi tämä kirja lopun aikaan asti. Monet sitä tutkivat, ja ymmärrys lisääntyy.
Ymmärryksen lisääntyminen ja ”uuden” löytäminen edellyttää nimenomaan tutkimista. Sitä eivät monet täällä tee, vaan pitäytyvät ainoastaan vanhassa. Oikea opetus sisältää sekä uutta että vanhaa.
Toisaalta ymmärryksen lisääntyessä osa vanhasta omaksutusta opetuksesta voi osoittautua vääräksi.
Jumala on kertonut pelastussuunnitelmansa sanassaan siksi, että etukäteen voisimme tietää, mitä tuleman pitää. Ei siksi, että vasta taivaaseen päästyämme voisimme sanoa: Kaikki meni aivan suunnitelman mukaan. Kaikki meni niinkuin Jumala oli ennaltamäärännyt.
Jokainen pelastuu omalla henkilökohtaisella uskollaan Jumalan armosta. Mutta ei pelastuvan kaikkea ennaltamäärättyä tarvitse ymmärtää. Ei ymmärrys pelasta vaan usko, usko Jeesukseen Kristukseen syntiemme sovittajana ja Jumalan armo.
Eph 2:8 Sillä armosta te olette pelastetut uskon kautta, ette itsenne kautta - se on Jumalan lahja -
Rom 9:18 Niin hän siis on armollinen, kenelle tahtoo, ja paaduttaa, kenen tahtoo.
Rom 9:19 Sinä kaiketi sanot minulle: "Miksi hän sitten vielä soimaa? Sillä kuka voi vastustaa hänen tahtoansa?"
Rom 9:20 Niinpä niin, oi ihminen, mutta mikä sinä olet riitelemään Jumalaa vastaan? Ei kaiketi tehty sano tekijälleen: "Miksi minusta tällaisen teit?"
Rom 9:21 Vai eikö savenvalajalla ole valta tehdä samasta savensa seoksesta toinen astia jaloa, toinen halpaa käyttöä varten?
Rom 11:5 Samoin on nyt tänäkin aikana olemassa jäännös armon valinnan mukaan.
Rom 11:6 Mutta jos valinta on armosta, niin se ei ole enää teoista, sillä silloin armo ei enää olisikaan armo.
Jumalan sanaa tutkittaessa myös armovalinnan ymmärrys lisääntyy. Oman valintamme merkitys vähenee ja häipyy lopulta kokonaan.
Te ette valinneet minua, vaan minä valitsin teidät. Joh 15:16.
Pitää kait tarkentaa ,, ettei kukaan luulee kalvinistixi ; )
Juu se on silleen että jokainen valitse kerran ja siinä se sitten on , Senjälken joko otetaan vastaan pyhityxen ja puhdistuxen mihin Jumalan Pyhä Henki haluaa ohjata meidät.
Elikä kaikki ihmiset on kutsuttuja. Ja siihen kutsun voi vastata kielteisesti tai myönteisesti,, mutta Jumala tietää kyllä mitä me vastamme koska Hän on jo nähnyt mitä tapahtuu,, koska Hänen maailma ja aika on pikkusen erilainen kun meijän..- tiedoksi!
Mitäs varten sinä savonarola sitten enää vaivaa näet julsitaa harhaoppiasi, kun kerran asiat on jo päätertty aimmin? Men pois harhaoppienesi täältä. Et voi olla Jumalan Sanaan opettaja uudestisyntymättömän , ethän tunne Jumalan Sanaa!
Se on saman tekevää, mitä ihmiset luulevat. Jumala tietää mitä tekee:
Roomalaiskirje 8
28 "Mutta me tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat, niiden, jotka hänen aivoituksensa mukaan ovat kutsutut.
29 Sillä ne, jotka hän on edeltätuntenut, hän on myös edeltämäärännyt Poikansa kuvan kaltaisiksi, että hän olisi esikoinen monien veljien joukossa;
30 mutta jotka hän on edeltämäärännyt, ne hän on myös kutsunut; ja jotka hän on kutsunut, ne hän on myös vanhurskauttanut; mutta jotka hän on vanhurskauttanut, ne hän on myös kirkastanut.
31 Mitä me siis tähän sanomme? Jos Jumala on meidän puolellamme, kuka voi olla meitä vastaan?
32 Hän, joka ei säästänyt omaa Poikaansakaan, vaan antoi hänet alttiiksi kaikkien meidän edestämme, kuinka hän ei lahjoittaisi meille kaikkea muutakin hänen kanssansa?
33 Kuka voi syyttää Jumalan valittuja? Jumala on se, joka vanhurskauttaa."
Jumala on kutsunut vain ne, jotka ovat Jumalasta, jotka siis luonnostaan Jumalaa rakastavat! Ei hän niitä kutsu jotka ovat isästä perrkeleestä! Ne rakastavat omaa isäänsä, [Joh. 8:44]Melko kapea näkemys Jumalan rakkaudesta sinulla ekivaari.
Joh.3:16 "Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että Hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka Häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
3:17 Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma Hänen kauttansa pelastuisi.
3:18 Joka uskoo Häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen."- ml213.
Melko kapea näkemys Jumalan rakkaudesta sinulla ekivaari.
Joh.3:16 "Sillä niin on Jumala maailmaa rakastanut, että Hän antoi ainokaisen Poikansa, ettei yksikään, joka Häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
3:17 Sillä ei Jumala lähettänyt Poikaansa maailmaan tuomitsemaan maailmaa, vaan sitä varten, että maailma Hänen kauttansa pelastuisi.
3:18 Joka uskoo Häneen, sitä ei tuomita; mutta joka ei usko, se on jo tuomittu, koska hän ei ole uskonut Jumalan ainokaisen Pojan nimeen."Mutta, mikksi olet sensuroinut ymmärryksestäsi sen todellisuuden, miten koko USKO ON JUMALAN TEKO.
Lie turaa ,- huomioiden suuri päättäväisyys, mutta tarvittaessa voi tuoda JUMALAN ilmoitksen asian toteamiseksi ja uskomiseksi. ml213. kirjoitti:
Mutta, mikksi olet sensuroinut ymmärryksestäsi sen todellisuuden, miten koko USKO ON JUMALAN TEKO.
Lie turaa ,- huomioiden suuri päättäväisyys, mutta tarvittaessa voi tuoda JUMALAN ilmoitksen asian toteamiseksi ja uskomiseksi.Ei tässä nyt ole sensuroitu yhtään mitään. Lähtökohtaisesti kaikesta voi keskustella. Pyrin tekemään aloituksen lyhyeksi, mutta en niin lyhyeksi, etten osoittaisi 'päättäväisen' selvästi omaa kantaani.
Otetaan ml213 ihan levollisesti tämä asia: Jumalan tekoa me olemme.
Apt.17:26 "Ja Hän on tehnyt koko ihmissuvun yhdestä ainoasta asumaan kaikkea maanpiiriä ja on säätänyt heille määrätyt ajat ja heidän asumisensa rajat,
17:27 että he etsisivät Jumalaa, jos ehkä voisivat hapuilemalla Hänet löytää - Hänet, joka kuitenkaan ei ole kaukana yhdestäkään meistä;".- ml213.
Ei tässä nyt ole sensuroitu yhtään mitään. Lähtökohtaisesti kaikesta voi keskustella. Pyrin tekemään aloituksen lyhyeksi, mutta en niin lyhyeksi, etten osoittaisi 'päättäväisen' selvästi omaa kantaani.
Otetaan ml213 ihan levollisesti tämä asia: Jumalan tekoa me olemme.
Apt.17:26 "Ja Hän on tehnyt koko ihmissuvun yhdestä ainoasta asumaan kaikkea maanpiiriä ja on säätänyt heille määrätyt ajat ja heidän asumisensa rajat,
17:27 että he etsisivät Jumalaa, jos ehkä voisivat hapuilemalla Hänet löytää - Hänet, joka kuitenkaan ei ole kaukana yhdestäkään meistä;".Apt.17:26 "Ja Hän on tehnyt koko ihmissuvun yhdestä ainoasta asumaan kaikkea maanpiiriä ja on säätänyt heille määrätyt ajat ja heidän asumisensa rajat,
Tuon jakeen opetuksen tulisi uskoa jokaisen EU maan edustajat ja politikoida tun ilmoituksen mukaan. Jumala on kutsunut vain ne, jotka ovat Jumalasta, jotka siis luonnostaan Jumalaa rakastavat! Ei hän niitä kutsu jotka ovat isästä perrkeleestä! Ne rakastavat omaa isäänsä, [Joh. 8:44]
Jos ekivaari tällä tarkoittaa sitä, että tässä tarkoitetaan sitä joukkoa, joka kerran on perillä, ts. täytyy kulkea ahtaanportin kautta elämäntielle täällä ajassa, niin sanoma on ok.
Täällä ei voi palvella kahta herraa ja siksi kenen herra on tämä rienaaja, on tehtävä parannus, sillä Jumala on kutsunut vain häntä rakastavat kotiin.
Jeesus valmistaa sijan vain kutsutuille. Kutsu koskee kaikkia ja Jumala on valinnan tekevä suunnitelmansa mukaisesti, ts. heidät jotka sydämestään sanovat 'kyllä' Jeesukselle.
Sempper.Fides puhuu Joh 3:16-18 sanoilla. Jeesuksessa ilmoitetaan pelastus, kulminoituen yksin häneen. Hän on myös Sana. Sana tuomitsee viimekädessä, koska siinä näkyy valintojen päämäärät, sekä se, että meilläkin on vastuu omasta elämästä, hyväksytäänkö tämä armo. Omapelastusta ei ole, mutta armo, sijaisuhri on hyväksyttävä, että pelastuisimme kerran. Syntiuhri. Joku on kuollut ja ylösnoussut, että saisimme elää ja nyt katsomme Kristuksen sovintouhriin.
- ml213.
Tuota vain jäin mittimään, että miksi yleensä teit aloituksen, mutta suurella päättäväisyydelläsi et halua edes keskustella aiheesta eli uskosta tässäkin on kysymys.
Sama asia kuin autonvaihdossa. Jos olen päättänyt ostavani määrätynb auton, nin turhaa työtä automyyjät tekevät soitellessaan tarjottavista autoistaan.
Mutta, tämä JUMALAAN uskominen on mielenkiintoinen asia kun huomioi tässä ihmisen. On ihmisiä, jotka eivät usko koko JUMALAN olemassa oloon ja taas on ihmisiä, jotka uskovat, että JUMALA on olemassa. Taas on ihmisiä, jotka uskovat miten JUMALA pelastaa ihmisen tässä ajassa, mutta pelastuminen taas on ihmisen viitseliäisyydestä kiinni ja minkalainen rautakanki hänellä on selkärankanaan. Tahtotilasta se on kiinni haluaako vai ei ja kaikilla on mahdollisuus ITSE PÄÄTTÄÄ milloin pelastuu, jos oikein tahtoo.
Taas on ihmisiä, jotka uskovat, miten JUMALAN tahdon alla on koko ihmisen pelastus ja erikoisesti IHMISEN ON ENSIN UUDESTISYNNYTTÄVÄ JUMALASTA ennekuin edes mahdollisuu ottamaan pelastuksen vastaan. (Itse edustan tätä uskoa)
Eli lyhyesti. Jos ihminen sensuroi koko JUMALAN ilmoituksen, niin hän on ateisti. Taas jos ihminen sensuroi JUMALAN ilmoitksesta vain ne JUMALAN ilmoitukset, jotka eivät kertakaikkiaan sovi hänen järkeilyynsä, niin tämä ihminen edustaa uskonnollista ihmistä. Hänenkään uskonsa tekijä ei siis ole JUMALA,- koska JUMALA ei sensuroi ilmoituksiaan.
Taas ihminen, joka huomioi kaiken ja uskoo mitä JUMALA on ilmoittanut, niin ensiksikin tämä edustaa sitä, miten uskon tekijä on JUMALA. Taas kokonaan eri asia on ymmärtääkö ja näkeekö ihminen vielä kokonaisuuden ja sen vaiheet JUMALAN aivoittamasta ihmisen pelastamisesta.
Mutta, hälytyskellojen tuilisi soida uudestisyntyneelle ihmisille, joka tapaa ihmisen, joka ei usko kaikkeen mitä JUMALA on ilmoittanut ihmisen pelastamisesta. Niin, ateistista ei ole vaaraa, koska hän on täysin kylmä koko asialle.Kirjoitat: >>Taas ihminen, joka huomioi kaiken ja uskoo mitä JUMALA on ilmoittanut, niin ensiksikin tämä edustaa sitä, miten uskon tekijä on JUMALA.
- ml213.
Kirjoitat: >>Taas ihminen, joka huomioi kaiken ja uskoo mitä JUMALA on ilmoittanut, niin ensiksikin tämä edustaa sitä, miten uskon tekijä on JUMALA.
Ihmisellä on rajallisuus asioiden hahmottamisessa, mutta erityisen tärkeää on huomioida, jos ihminen TIETOISESTI kieltää ja sensuroi mielikuvistaan selkeistä JUMALAN ilmoituksia. Tämä on JUMLAN tahdon vastaista ja erikoisesti ilmentää, ettei ihminen etsi totuutta salatuimpaan saakka.
KUKAAN ------------ihminen, joka ymmärtää jo sanojen sisältöä, niin ei kiellä, etteikö JUMALA olisi ilmoittanut ennalta määräämisestä ja ennalta valitsemisesta tai miten koko usko on JUMALAN teko. Tai miten ihmisen olemus on niiiiiiiiiiiiin mätä läpeensä, että hän KAIKESSA on JUMALAN aivoituksia vastaan ja kertakaikkiaan ei mahdollistu siten tekemään JUMALAN tahtoa (ottamaan mm itse pelastusta vastaan) jne.... jne....
Mutta, kuten huomaat itsestäsi/kin semper, niin uskonnollinen ihminen ei kertakaikkiaan halua uskoa ohi sen, mitä se aika, jossa hän elää,- niin ohjaa hänen ymmärrystään. Siis uskoa, mitä JUMALA on todellisesti ilmoittanut mm alueista, jotka sinä torjut;
>kiitollisena... v-a-l-i-t-s-e-n.... sen armon ja totuuden, joka on ilmoitettu Jumalan Sanassa.<
Niin, todella valitse valikoimalla mihin uskot ja siksi jo yksin tuo on todisteena sille, ettei uskosi tek´ijä ole JUMALA. JUMALA ei valitse mitä on ilmoitellut ihmiselle Jeesuksen Krtistuksen kautta. - Kalvinin harha
ml213. kirjoitti:
Ihmisellä on rajallisuus asioiden hahmottamisessa, mutta erityisen tärkeää on huomioida, jos ihminen TIETOISESTI kieltää ja sensuroi mielikuvistaan selkeistä JUMALAN ilmoituksia. Tämä on JUMLAN tahdon vastaista ja erikoisesti ilmentää, ettei ihminen etsi totuutta salatuimpaan saakka.
KUKAAN ------------ihminen, joka ymmärtää jo sanojen sisältöä, niin ei kiellä, etteikö JUMALA olisi ilmoittanut ennalta määräämisestä ja ennalta valitsemisesta tai miten koko usko on JUMALAN teko. Tai miten ihmisen olemus on niiiiiiiiiiiiin mätä läpeensä, että hän KAIKESSA on JUMALAN aivoituksia vastaan ja kertakaikkiaan ei mahdollistu siten tekemään JUMALAN tahtoa (ottamaan mm itse pelastusta vastaan) jne.... jne....
Mutta, kuten huomaat itsestäsi/kin semper, niin uskonnollinen ihminen ei kertakaikkiaan halua uskoa ohi sen, mitä se aika, jossa hän elää,- niin ohjaa hänen ymmärrystään. Siis uskoa, mitä JUMALA on todellisesti ilmoittanut mm alueista, jotka sinä torjut;
>kiitollisena... v-a-l-i-t-s-e-n.... sen armon ja totuuden, joka on ilmoitettu Jumalan Sanassa.<
Niin, todella valitse valikoimalla mihin uskot ja siksi jo yksin tuo on todisteena sille, ettei uskosi tek´ijä ole JUMALA. JUMALA ei valitse mitä on ilmoitellut ihmiselle Jeesuksen Krtistuksen kautta.Olet oikeassa, kohtalonluulo ei kuulu kristinuskoon vaan i-slam-in uskontoon.
ihminen ei voi vastaanottaa elämäänsä Jumalaa jos ei huomaa ja myönnä tarvitsevansa Häntä, joten helppo elämä tässä maailmassa johtaa helposti kadotukseen. jotenkin satan*a huomaa otolliset ihmiset ja yrittää tuhota heidän elämänsä tässä maailmassa, mutta ei häiritse omiaan eli maailman lapsia. ml213. kirjoitti:
Niin, todella valitse valikoimalla mihin uskot ja siksi jo yksin tuo on todisteena sille, ettei uskosi tek´ijä ole JUMALA. JUMALA ei valitse mitä on ilmoitellut ihmiselle Jeesuksen Krtistuksen kautta.Pontevasti yrität annihiloida (mitätöidä, tehdä tyhjäksi) ihmisen osuuden Jumalan tahdon toteuttamissa. Voin vakuuttaa sinulle ml213, että ponteva yrityksesi on täysin turha. Minuun sinä et saa istutettua hiventäkään sinun toivottomuudestasi ja Sanan vastaisuudestasi.
Tarkoitan toivottomuudella sitä, että Jumalan Sanan ja Jeesuksen opetuksen vastainen pyristely on äärimmäisen toivotonta; olipa pyristelijänä 2000-luvun palstalainen ml213 tai 1500-luvun Calvin tai kuka muu tahansa pyristelijä.
"Ei jokainen, joka sanoo minulle: 'Herra, Herra!', pääse taivasten valtakuntaan, vaan se, joka tekee minun taivaallisen Isäni tahdon."
Taivaallisen Isän tahtoa ei väkisin, jumalallisen pakon edessä.
Ei todellakaan tehdä. Valinnan Jumala on jättänyt meille. Kumman teet: oman inhimillisen tyhmän tahtosi vaiko Jumalan tahdon?
Sinä valitset.- ml213.
Kalvinin harha kirjoitti:
ihminen ei voi vastaanottaa elämäänsä Jumalaa jos ei huomaa ja myönnä tarvitsevansa Häntä, joten helppo elämä tässä maailmassa johtaa helposti kadotukseen. jotenkin satan*a huomaa otolliset ihmiset ja yrittää tuhota heidän elämänsä tässä maailmassa, mutta ei häiritse omiaan eli maailman lapsia.>Olet oikeassa, kohtalonluulo ei kuulu kristinuskoon vaan i-slam-in uskontoon.
Pelastus on valmistettu kaikkia ihmisiä varten, mutta kaikki ihmiset eivät Pelastu, ja Luojamme on etukäteen tiennyt ketkä Pelastuvat mutta kaikille annetaan vain tässä elämässä mahdollisuus vastaanottaa Herran valmistama Pelastus Hänen ehdoillaan silloin kun Hän ihmiselle Pelastusta tarjoaa Sanansa ja Pyhän Hengen yhteistyönä.<
Mutta, eihän JUMALAN ilmoituksia muuta mitä me ihmiset ajattelemme ja kuvittelemme. Esim. JUMALA ilmoittaa, miten KAIKKI Aadamissa kuolleet KAIKKI tulevat eläviksi Kristuksessa ja siten KAIKKI ihmiset tulevat aikanaan notkistamaan polvensa Kristuksen nimeen ja suullaan TUNNUSTAVAT Jeesuksen Kristuksen Herraksi. Näitä ilmoituksia kukaan ei voi kumota.
Muuten, ymmärrättekö todella mitä ero on JUMALAN ennalta tietämisellä ja ennalta määräämisellä ja ennalta valitsemisella. Aika rohkeaa toimintaa ihmiseltä kun vastustaa JUMALAN ennalta määräämistä ja ennalta valitsemista.
Vai meneekö tämäkin ennaltatietämisen piikiin;
"edeltäpäin määräten meidät lapseuteen, hänen yhteyteensä Jeesuksen Kristuksen kautta, HÄNEN OMAN TAHTONSA MIELISUOSION MUKAAN".
No, ei tieltä ainakaan rohkeutta puutu muuttaessanne selkeitä JUMALAN ilmoituksia ja tuo rohkeus aliarvioida JUMALAN ilmoituksia /pelastusta kertoo kyllä kiitolisuuden tasosta JUMALAA kohtaan. - ml213.
Kalvinin harha kirjoitti:
ihminen ei voi vastaanottaa elämäänsä Jumalaa jos ei huomaa ja myönnä tarvitsevansa Häntä, joten helppo elämä tässä maailmassa johtaa helposti kadotukseen. jotenkin satan*a huomaa otolliset ihmiset ja yrittää tuhota heidän elämänsä tässä maailmassa, mutta ei häiritse omiaan eli maailman lapsia.>hminen ei voi vastaanottaa elämäänsä Jumalaa jos ei huomaa ja myönnä tarvitsevansa Häntä,<
Kerroppa omin sanoin miten ajatuksesi on mahdollista JUMALAN ilmoituksen kanssa;
"Sentähden että lihan mieli on VIHOLLISUUS JUMALAA vastaan, SILLÄ SE EI ALISTU JUMALAN LAIN ALLE, EIKÄ SE VOIKAAN".
"Ja JUMALA ON ELÄVIKSI TEHNYT teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja synteihinne, joissa te ennen vaelsitte tämän maailman menon mukaan, ilmavallan hallitsijan sen hengen hallitsijan, mukaan, joka nyt tekee työtään tottelemattomuuden lapsissa, joiden joukossa MEKIN KAIKKI ENNEN VAELSIMME LIHAMME HIMOISSA NOUDATTAEN LIHAN JA AJATUSTEN MIELITEKOJA JA ....OLIMME ........L-U-O-N-N-O-S-T-A-M-M-E......... VIHAN LAPSIA niinkuin muutkin". Ef 2
Niin, kuka on tehnyt meidät/ihmisen eläväksi? Jos hitusen ymmärrätte kuolleen ihmisen tilaa, niin ymmärrätte ettei kukaan ihminen itse ota pelastusta /JUMALAN aivoitusta vastaan. ml213. kirjoitti:
>hminen ei voi vastaanottaa elämäänsä Jumalaa jos ei huomaa ja myönnä tarvitsevansa Häntä,<
Kerroppa omin sanoin miten ajatuksesi on mahdollista JUMALAN ilmoituksen kanssa;
"Sentähden että lihan mieli on VIHOLLISUUS JUMALAA vastaan, SILLÄ SE EI ALISTU JUMALAN LAIN ALLE, EIKÄ SE VOIKAAN".
"Ja JUMALA ON ELÄVIKSI TEHNYT teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja synteihinne, joissa te ennen vaelsitte tämän maailman menon mukaan, ilmavallan hallitsijan sen hengen hallitsijan, mukaan, joka nyt tekee työtään tottelemattomuuden lapsissa, joiden joukossa MEKIN KAIKKI ENNEN VAELSIMME LIHAMME HIMOISSA NOUDATTAEN LIHAN JA AJATUSTEN MIELITEKOJA JA ....OLIMME ........L-U-O-N-N-O-S-T-A-M-M-E......... VIHAN LAPSIA niinkuin muutkin". Ef 2
Niin, kuka on tehnyt meidät/ihmisen eläväksi? Jos hitusen ymmärrätte kuolleen ihmisen tilaa, niin ymmärrätte ettei kukaan ihminen itse ota pelastusta /JUMALAN aivoitusta vastaan.Kyllä Jumala sanansa kautta herättää kuolleet.
Kun kuollut herätetään kuulemaan, eli se on Pyhän Hengen työ, niin ihminen on valinnan paikalla. Ihminen voi paaduttaa itsensä, kuulee ja se sanan siemen kuivuu ja kuolee pois, tahi vihollinen tulee ja nyppää elämän pois.
Jeesuksen aikana opetuslapsia loukkaantui Jeesukseen ja läksivät pois.
Jeesus kysyi siinä, että !Haluatteko tekin lähteä? , mutta nämä toiset opetuslapset
totesivat hänellä olevan iankaikkisen elämän sanat ja jäivät!.
Vanhan 'aadamin' luonnetta katsellen, silläkin on korvat, jolla kuulla.
Usko tulee kuulemisesta ja kuuleminen Jumalan sanan kautta.
ts. on sana, sana liikkuu kuuloelimiin, sieltä ymmärrykseen ja valintoihin.
Vanhan aadamin taipumattomuus, hieman laajemmin asiaa katsoen, se kertoo yhden tavan olla kuulematta ja siten noudattamatta Jumalan tahtoa.
Mutta jos ihminen kuulee, ja tekee valinnan, 'Herra, ole minulle syntiselle armollinen' , niin sitten astuu kuvaan Jumalan Pyhä Henki, joka kirkastaa Kristuksen sovitustyön ihmisen eteen ja tässä on voima.
Sydämeen astuu kuulemisen kautta ja ymmärryksen kautta suurempi Voima,
jolla on valta synnin yli. Alkaa vanhan aadamin kuolema, koska se kuitenkin sitkuttaa meidän matkassa elämämme ajan. Se on sen hiljaista kuolemista.
Mutta Pyhä Henki, saa muutoksen aikaiseksi ja näin ollen synnymme Uuden Aadamin jälkeläiseksi.
Tähän Uuden Aadamin, Kristuksen Hengessä saamme elää, sekä voittopalkinnon, iankaikkisen elämän armolahjana.
Täällä on kilvoiteltava hyvän uskon kilvoitus, eli on aina valintoja.
Meistä puhutaan päivän lapsiksi, sillä armoistuin on oltava, koska tämä vanha- vielä elää ja rikkoo Jumalan tahdon, sen rakkauden määreitä, joka satuttaa lähimmäistämme, sekä itse Jumalaa kohtaan väärillä valinnoilla.
Sen minkä te teette yhdelle minun vähimmistäni, sen te teette minulle.
ts. ml213 .. kyllä ihmisellä on valinnat edessä, ottaako vai ei, kun sitä tarjotaan.
Siinä 'ottamisessa' ollaan ahtaalla portilla, koska ilman parannusta ei oteta.
Sana tekee työtä, korvan ja ymmärryksen valinnoissa.
Mutta tietenkin, jos Sana ei ole herättämässä ihmistä, niin ihmistä ei tule uskovaa, ainakaan terveessä mielessä. Kirjanoppinut kyllä voi tulla, mutta silloin on jo lähellä kuulemista, joka voi johtaa uskoon.
- Eenokki 12
semper: >kiitollisena... v-a-l-i-t-s-e-n.... sen armon ja totuuden, joka on ilmoitettu Jumalan Sanassa.
Eikö semperille armo kelpaa Jumalan tekona kun se pitää ensin V-A-L-I-T-A? Eikö valitseminen kuulu Jumalalle? Jos Jumala on semperin valinnut, hyväksynyt kovapääsemperin lapsekseen Jeesuksessa niin miksi kovapääsemperin vielä pitää vahvistaa Jumalan päätös?
Kyllä olen sen jo kauan aikaa huomannut kuinka u-kastajat "valitsevat" parhaat päältä vaikkei pojjankollit himoissaan saakaan valitsemaansa neitohellaria, eivätkä saa muutakaan kuin toronton henget valintansa palkaksi?
Neitohellareille ei kuutiopäät kelpaa ne ex neitsyet kun ottavat "liippatukan" joka on arvoasteikossa kärkisijoilla.
Kyllä minä tiedän silloin kun jokapää valittaa että pitäisi akka ottaa ja kuitenkaan se ei ole helppoa koska saaatana tekee kiusojaan siinäkin asiassa.
Mutta huomauttaisin vaikka itsestäni sen että meillä tahtoo olla sitä hengen vilppiä joka asiassa.
Olen joskus vähällä kirota itseni synnin tähden, mutta itseni sijasta olen, kuten huomataan, kironnut uudestikastajien oppeja, että jopa lutheerukseksi verrataan.Siis lutterin kaltaiseksi ainakin suustani.5.Ms.30:19 "Minä otan tänä päivänä taivaan ja maan todistajiksi teitä vastaan, että minä olen pannut sinun eteesi elämän ja kuoleman, siunauksen ja kirouksen. Niin valitse siis elämä, että sinä ja sinun jälkeläisesi eläisitte.
30:20 Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kuule hänen ääntänsä ja riipu Hänessä kiinni, sillä siinä on sinun elämäsi ja pitkä ikäsi, ja niin sinä saat asua siinä maassa, jonka Herra sinun isillesi, Aabrahamille, Iisakille ja Jaakobille, vannotulla valalla on luvannut heille antaa."
Eenokillakin on valinnan paikka, on jo ollut tai on vielä edessä. Jumala tajoaa meille rakkaudessaan ja suuressa armossaan useitakin valintatilaisuuksia; olkoon niitä sinullakin tarpeeksi.
Pitäisi olla sanomattakin selvää, että evankeliumilta ja Jumalan pelastussuunnitelmalta viedään pohja pois, jos ihminen itsessään pannaan passiiviseksi lumiukoksi odottamaan "jumalan kevättä".
Ota nyt Eenokki vaikka peukaloperiaatteella jokin luku Raamatusta ja lue. Eiköhän sieltä osu selvällä meän kielellä, että TEE parannus, KÄÄNNY pahoilta teiltäsi, USKO Jumalan sana, ÄLÄ TEE syntiä ja muuta sen sellaista, jossa sinun on pakko nytkäytellä niitä tahdon liikkeitäsi.
Ei panna liikaa huumoria joukkoon, mutta vastaan sinulle omalla mukavalla tyylilläsi, olethan kelpo ainesta, kovapäälutheerus;).- Ved.2
5.Ms.30:19 "Minä otan tänä päivänä taivaan ja maan todistajiksi teitä vastaan, että minä olen pannut sinun eteesi elämän ja kuoleman, siunauksen ja kirouksen. Niin valitse siis elämä, että sinä ja sinun jälkeläisesi eläisitte.
30:20 Rakasta Herraa, sinun Jumalaasi, kuule hänen ääntänsä ja riipu Hänessä kiinni, sillä siinä on sinun elämäsi ja pitkä ikäsi, ja niin sinä saat asua siinä maassa, jonka Herra sinun isillesi, Aabrahamille, Iisakille ja Jaakobille, vannotulla valalla on luvannut heille antaa."
Eenokillakin on valinnan paikka, on jo ollut tai on vielä edessä. Jumala tajoaa meille rakkaudessaan ja suuressa armossaan useitakin valintatilaisuuksia; olkoon niitä sinullakin tarpeeksi.
Pitäisi olla sanomattakin selvää, että evankeliumilta ja Jumalan pelastussuunnitelmalta viedään pohja pois, jos ihminen itsessään pannaan passiiviseksi lumiukoksi odottamaan "jumalan kevättä".
Ota nyt Eenokki vaikka peukaloperiaatteella jokin luku Raamatusta ja lue. Eiköhän sieltä osu selvällä meän kielellä, että TEE parannus, KÄÄNNY pahoilta teiltäsi, USKO Jumalan sana, ÄLÄ TEE syntiä ja muuta sen sellaista, jossa sinun on pakko nytkäytellä niitä tahdon liikkeitäsi.
Ei panna liikaa huumoria joukkoon, mutta vastaan sinulle omalla mukavalla tyylilläsi, olethan kelpo ainesta, kovapäälutheerus;).Kalvinilaisuus on myös helluntailaisuuden taustalla. Kiistakapulana on ollut nähdäkseni "sidottu ratkaisuvalta". En itse edusta kalvinismia, vaan tutkin sitä, koska se perustuu Jumalan kaikivaltiuteen ja ehdottomaan Raamattu-uskollisuuteen.
Eli onko ihmisellä todellisuudessa sidottu vai vapaa tahdon valinta?
Esim. ei kaikki pääse taivasten valtakuntaan, vaikka haluaisivatkin. Raamattu sanoo, että "monet ovat kutsutut, mutta harvat ovat valittuja".
Jos ihmiselle on annettu vapaa tahto, niin miksi moni sinne haluavainen ei kuitenkaan pääse? Olen minä kuullut monen myös haluavan (?) kadotukseen kumman syystä! Siis aika järjetöntä, mutta hallitsevatko he silloin todellisuudessa ns. vapaata tahtoaan?
Sitten on tietysti luulouskovat erikseen, jotka pikemminkin luulevat menevänsä suoraan "herran haltuun". Vaikkei ilmeisesti mitään todistusta uudestisyntymästä ole.
Tämä problematiikka on tullut esille hengellisellä hengen tuntemisen, tunnistamisen tasolla. Eli onko kalvinisteilla todistettavasti Pyhää Henkeä?
Keskustellessani erittäin oppineen kalvinistin kanssa, tämä puoli jää kummasti taustalle. Siihen liittyy henkikaste, armolahjat ja karismaattisuus yleensä. Avaus on siinä mielessä hyvä, että ylikarismaattisuus on mielestäni käsitelty kattavasti. Kiitos myös aloittajalle SF:lle, ilman adrenaliinia;)
Otetaan Semper vaikka alabasteripullo käyttöön;) - Hound Dog
Ved.2 kirjoitti:
Kalvinilaisuus on myös helluntailaisuuden taustalla. Kiistakapulana on ollut nähdäkseni "sidottu ratkaisuvalta". En itse edusta kalvinismia, vaan tutkin sitä, koska se perustuu Jumalan kaikivaltiuteen ja ehdottomaan Raamattu-uskollisuuteen.
Eli onko ihmisellä todellisuudessa sidottu vai vapaa tahdon valinta?
Esim. ei kaikki pääse taivasten valtakuntaan, vaikka haluaisivatkin. Raamattu sanoo, että "monet ovat kutsutut, mutta harvat ovat valittuja".
Jos ihmiselle on annettu vapaa tahto, niin miksi moni sinne haluavainen ei kuitenkaan pääse? Olen minä kuullut monen myös haluavan (?) kadotukseen kumman syystä! Siis aika järjetöntä, mutta hallitsevatko he silloin todellisuudessa ns. vapaata tahtoaan?
Sitten on tietysti luulouskovat erikseen, jotka pikemminkin luulevat menevänsä suoraan "herran haltuun". Vaikkei ilmeisesti mitään todistusta uudestisyntymästä ole.
Tämä problematiikka on tullut esille hengellisellä hengen tuntemisen, tunnistamisen tasolla. Eli onko kalvinisteilla todistettavasti Pyhää Henkeä?
Keskustellessani erittäin oppineen kalvinistin kanssa, tämä puoli jää kummasti taustalle. Siihen liittyy henkikaste, armolahjat ja karismaattisuus yleensä. Avaus on siinä mielessä hyvä, että ylikarismaattisuus on mielestäni käsitelty kattavasti. Kiitos myös aloittajalle SF:lle, ilman adrenaliinia;)
Otetaan Semper vaikka alabasteripullo käyttöön;)Ved.2
Pohdit samoja asioita kanssani. Kalvinistit, tai reformoidut, ovat usein myös sessationisteja/cessasionisteja. Eli he uskovat yliluonnollisten (markoselkomaalaisten) armolahjojen lakanneen. Tukena on mm. sellaiset Raamatunkohdat, joissa sanotaan profetoimisen vajavaisuudest puhumisen jälkeen, että "kun täydellinen tulee, vajavainen lakkaa". Cessationisti tulkitsee kohdan siten, että kun Raamatun kaanon koottiin ja tuli täydelliseksi, Jumala oli antanut erityisilmoituksensa ihmiselle.
Kuitenkaan kalvinisti ei usko yliluonnottomaan Jumalaan. Suurin ihme on kuitenkin aina uudestisyntymän ihme ja Jumalan armo meitä kohtaan kun me olemme mitä olemme. Parantamisen, kielilläpuhumisen, ym. osalta suhtautuminen on vähintäänkin varautunut.
Tulee muistaa, että kaikki kalvinistit eivät kuitenkaan ole cessationisteja eivätkä kaikki cessationistit kalvinisteja.
Armolahjojen osalta olen kahden vaiheilla: en tahtoisi mitätöidä yliluonnollisia lahjoja kun joitain kokemuksia niistä itselläkin on. Toisaalta olen valmis mitätöimään kaikki yliluonnolliset lahjat jos ne vaarantavat (minun tai kenen tahansa muun) elämässä Raamatun Sanan ehdottoman auktoriteetin. Erityisilmoitus on tässä ehkä suurimpana riskinä.
Olen huomannut, kun yritän perustella yliluonnollisia armolahjoja itselleni ja tälle ajalle, että kallistun aina perustelemaan niitä omien KOKEMUSTENI perusteella. Sanasta en löydä, ellen silmiäni ummista, kohtaa, joka vahvistaisi tämän. Armolahjat annettiin Jeesuksen jälkeen apostoleille ja ensimmäisille opetuslapsille, jotta ihmiset tietäisivät näiden olevan Jumalasta. En/emme voi omia Raamattua sillä tavalla itsellemme, että ottaisimme kaikki siellä esitetyt asiat koskemaan myös meitä. "Totisesti totisesti, minä sanon sinulle!" Ai minulle? Ei kun Pietarille. Oma ongelmani on Raamatun lukeminen kirjaimellisesti silloin kun se selkeästi on allegorinen ja omistavasti silloin kun siellä on jotain jännittävää. Mutta tämä on vielä prosessi, jota en ole päässyt loppuun...
Olen välimaastossa ja ajattelen, että mitään staattista Pyhällä Hengellä täyttymistä ei enää uskoontulon jälkeen seuraa. Mutta uskon, että "vanhan aatun" kuollessa yhä enemmän Hänen Henkensä saa meissä paremmin tilaa toimia. Myös monet yliluonnollisiksi hypetetyistä armolahjoista näen Sanan synnyttäminä lahjoina, kuten esim. henkien erottamisen armolahja, uskon lahja ja profetoimisen lahja. Miksi joku edes haluaa pyöräyttää silmät nurin ja alkaa ulista "profetiaa" kanssaveljelle tai -sisarelle? Tätä en ole koskaan ymmärtänyt. Eikö ole selkeintä profetoida, eli julistaa Sanaa toisillemme?
Uskon, että Jumala johdattaa yliluonnollisesti sekä tunnustavaa kalvinistia kuin arminiolaista. Molemmat ovat Hänen lapsiaan. Itse olen levossa kalvinistisen tulkintani kanssa. Jumala vaikuttaa ja saa kaiken aikaan. En minä.
Kahden suunnan erot - vaikka ovatkin selkeät - eivät anna aihetta epäillä toisen uskon aitoutta tai sen lähdettä. Kuitenkin näen, että ei-kalvinistinen tulkinta sisältää monia riskejä ja sellaisia vapauksia, jotka voivat olla inhimilliselle ihmiselle ja hänen uskolleen vaarallisia. Ehkä kalvinismi on jopa jonkinlainen turvasatama meille, jotka olemme nähneet karimaattisuuden nurjan - rohkenen sanoa jopa demonisen - puolen.
No sehän on selvääkin selvempää että Jumala on valinnut vain kaikki ne, jotka ovat Isästä Jumalasta eikä ketään niistä, jotka ovat isästä perkkeleestä!
Jaakobin kirje 4
5 'Vai luuletteko, että Raamattu syyttä sanoo: "Mustasukkaisen kiihkeästi hän halajaa henkeä, jonka on meihin pannut"?' [2. Moos. 34:14; Gal. 5:17]
"Jumala on Henki" ja jokainen Jumalasta syntynyt on henkeä, jonka Jumalan enkelit vapauttavat vaikka kappaleiksi hakkaamalla sen vangitsijat ja pidättäjät!:
Matteus 24
51 "ja hakkaa hänet kappaleiksi ja määrää hänelle saman osan kuin ulkokullatuille. Siellä on oleva itku ja hammasten kiristys."- Eenokki 12
Onko Jumala valinnut omansa jo ennen ennen heidän syntymäänsä? (Ennaltatietämys)
Valitseeko Jumala yksin vai ihminen, vaiko Jumala ja ihminen?
Ja tapahtuuko valinta ilman ennaltatietämystä silloin kun ihminen päättää toteuttaa itsessään pelastuksen(semperismiä)?Jumala on valmistanut meille pelastuksen jo ennen syntymäämme.
Elinaikanamme Jumala kutsuu meitä vastaanottamaan pelastuksen.
Lopputuloksen Jumala kyllä tietää jo ennalta, aika EI sido Jumalaa.
Meillä lopputulos EI ole tiedossa. Valinta ja ratkaisu riippuu meistä.
Jumala ei ole valinnut ketään kadotuksen lapseksi, ei yhtäkään.
"ettei YKSIKÄÄN, joka Häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä."
"ettei YKSIKÄÄN, joka minuun uskoo, jäisi pimeyteen."
Pelastuksen toteuttaa Jumala yksin, mutta valinta ja kääntyminen Jumalan puoleen jää meille itsellemme. Jumala EI pelasta väkisin.- Eenokki 12
Jumala on valmistanut meille pelastuksen jo ennen syntymäämme.
Lopputuloksen Jumala kyllä tietää jo ennalta, aika EI sido Jumalaa.
Meillä lopputulos EI ole tiedossa. Valinta ja ratkaisu riippuu meistä.
Jumala ei ole valinnut ketään kadotuksen lapseksi, ei yhtäkään.
"ettei YKSIKÄÄN, joka Häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä."
"ettei YKSIKÄÄN, joka minuun uskoo, jäisi pimeyteen."
Pelastuksen toteuttaa Jumala yksin, mutta valinta ja kääntyminen Jumalan puoleen jää meille itsellemme. Jumala EI pelasta väkisin.Korjaus semperismiltä:
Ei näin vaan Jumala kutsuu valittunsa kaikilta ilman suunnilta tuntien ne jotka on valinnut. Mutta ei vastaanottaminen vanhurskauta ei pelasta koska mitkään ansiot tai tekemiset eivät anna armoa eikä pelastusta, kunnes palataan uskon alkulähteille, armon lapsiksi.
- Eenokki 12
Ennaltamääräämisopilla tarkoitetaan käsitystä, jonka mukaan Jumala on valinnut ja päättänyt, ketkä hän kutsuu pelastavaan yhteyteensä ja ketkä lopulta päätyvät kadotukseen.
semperin oppi on sekoitus kaikista harhoista mitä historiasta tunnemme ja niitä yhdistämällä ja soventamalla niitä toisiinsa saadaan semperin oppi
järjelle käsitettäväksi.
Ennaltatietämys ja ennaltamääräys ovat eri asioita.- ml213.
"Ennaltamääräämisopilla tarkoitetaan käsitystä, jonka mukaan Jumala on valinnut ja päättänyt, ketkä hän kutsuu pelastavaan yhteyteensä ja ketkä lopulta päätyvät kadotukseen."
Ei noin, vaan kysessä on kokonaisuus ihmisen pelastamisesta. Siis kaikkien ihmisten, jotka ovat kuolleet Aadamissa.
Tämän asian tiedottamiseen JUMALA synnyttää ihmisiä jo elämänsä aikana eli jotka ottavat siten pelastuksen vastaan ja tiedottavat tästä muille ihmisille. Siis ilosanoman levittämisestä on kysymys ja siihen liittyviinm tehtäviin ennalta valitsemisesta ja ennalta määräämisestä.
Mutta, oleppa oikeikn tarkkana, niin me kaikki ihmiset olemme olleet samalla viivalla ja tulleet /tulemme samaan tilaan. Kenelläkään meistä ei ole osuutta tai vaikutusta pelastumiseemme, koska pelastajana on JUMALA.
"Ja JUMALA ON ELÄVIKSI TEHNYT teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja synteihinne, joissa te ennen vaelsitte tämän maailman menon mukaan, ilmavallan hallitsijan sen hengen hallitsijan, mukaan, joka nyt tekee työtään tottelemattomuuden lapsissa, joiden joukossa MEKIN KAIKKI ENNEN VAELSIMME LIHAMME HIMOISSA NOUDATTAEN LIHAN JA AJATUSTEN MIELITEKOJA JA ....OLIMME ........L-U-O-N-N-O-S-T-A-M-M-E......... VIHAN LAPSIA niinkuin muutkin". Ef 2 Ennltamääräämisellä Jumala tarkoittaa pelastaa kaikki jotka ovat Jumalasta, sillä vain Jumalasta syntynyt voi rakastaa Jumalaa:
1. Korinttolaiskirje 8
3 "mutta joka rakastaa Jumalaa, sen Jumala tuntee. "
1. Johanneksen kirje 4
20 'Jos joku sanoo: "Minä rakastan Jumalaa", mutta vihaa veljeänsä, niin hän on valehtelija. Sillä joka ei rakasta veljeänsä, jonka hän on nähnyt, se ei voi rakastaa Jumalaa, jota hän ei ole nähnyt.
21 Ja tämä käsky meillä on häneltä, että joka rakastaa Jumalaa, se rakastakoon myös veljeänsä.'
Efesolaiskirje 1
"Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka on siunannut meitä taivaallisissa kaikella hengellisellä siunauksella Kristuksessa,
4 niinkuin hän ennen maailman perustamista oli hänessä valinnut meidät olemaan pyhät ja nuhteettomat hänen edessään, rakkaudessa,
5 edeltäpäin määräten meidät lapseuteen, hänen yhteyteensä Jeesuksen Kristuksen kautta, hänen oman tahtonsa mielisuosion mukaan,
6 sen armonsa kirkkauden kiitokseksi, minkä hän on lahjoittanut meille siinä rakastetussa,"
Roomalaiskirje 8
28 "Mutta me tiedämme, että kaikki yhdessä vaikuttaa niiden parhaaksi, jotka Jumalaa rakastavat, niiden, jotka hänen aivoituksensa mukaan ovat kutsutut.
29 Sillä ne, jotka hän on edeltätuntenut, hän on myös edeltämäärännyt Poikansa kuvan kaltaisiksi, että hän olisi esikoinen monien veljien joukossa;
30 mutta jotka hän on edeltämäärännyt, ne hän on myös kutsunut; ja jotka hän on kutsunut, ne hän on myös vanhurskauttanut; mutta jotka hän on vanhurskauttanut, ne hän on myös kirkastanut."
Tämä ei ole ekivaarin oppia vaan Jumalalta Kristuksessa saatua apostolien oppia.- Eenokki 12
ml213. kirjoitti:
"Ennaltamääräämisopilla tarkoitetaan käsitystä, jonka mukaan Jumala on valinnut ja päättänyt, ketkä hän kutsuu pelastavaan yhteyteensä ja ketkä lopulta päätyvät kadotukseen."
Ei noin, vaan kysessä on kokonaisuus ihmisen pelastamisesta. Siis kaikkien ihmisten, jotka ovat kuolleet Aadamissa.
Tämän asian tiedottamiseen JUMALA synnyttää ihmisiä jo elämänsä aikana eli jotka ottavat siten pelastuksen vastaan ja tiedottavat tästä muille ihmisille. Siis ilosanoman levittämisestä on kysymys ja siihen liittyviinm tehtäviin ennalta valitsemisesta ja ennalta määräämisestä.
Mutta, oleppa oikeikn tarkkana, niin me kaikki ihmiset olemme olleet samalla viivalla ja tulleet /tulemme samaan tilaan. Kenelläkään meistä ei ole osuutta tai vaikutusta pelastumiseemme, koska pelastajana on JUMALA.
"Ja JUMALA ON ELÄVIKSI TEHNYT teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja synteihinne, joissa te ennen vaelsitte tämän maailman menon mukaan, ilmavallan hallitsijan sen hengen hallitsijan, mukaan, joka nyt tekee työtään tottelemattomuuden lapsissa, joiden joukossa MEKIN KAIKKI ENNEN VAELSIMME LIHAMME HIMOISSA NOUDATTAEN LIHAN JA AJATUSTEN MIELITEKOJA JA ....OLIMME ........L-U-O-N-N-O-S-T-A-M-M-E......... VIHAN LAPSIA niinkuin muutkin". Ef 2Kyllä Jumala kutsuu kaikkia pelastaakseen heidät, mutta kuten Jeesus sanoi: monet ovat kutsutut mutta harvat ovat valitut.
En pelkää Jumalan ennaltatietämystä enkä valintaa kun Hän jo kasteessa on ottanut minut tykönsä pelastaakseen minut armostaan. - ml213.
Eenokki 12 kirjoitti:
Kyllä Jumala kutsuu kaikkia pelastaakseen heidät, mutta kuten Jeesus sanoi: monet ovat kutsutut mutta harvat ovat valitut.
En pelkää Jumalan ennaltatietämystä enkä valintaa kun Hän jo kasteessa on ottanut minut tykönsä pelastaakseen minut armostaan.Juuri noin. Kun nämä ennalta määrämät ja ennaltavalitsemat ihmiset tiedottavat JUMALAN aivoituksia pelastumisesta, niin tämä todella on kutsu ja tiedotus tulevista asioista.
- ml213.
Semperin ja myös meidän kaikkien tulisi muistaa ja tunnustaa ja uskoa ja kiittää kuka on ihmisen pelastaja/kuka on meidät pelastanut ja erikoisesti mistä tilasta JUMALA pelastaa ihmisen;
Todella usko ei ole joka miehen!!- k.kiusaantunut
Kaikella ystävyydellä, kun käytät Cabs Lockia niin tekstistäsi tulee sekava. Sekavuutta lisää tavuviivat, pisteet, joilla ei ole mitään merkitystä tekstin kannalta. Jumala tulee kirjoittaa isolla alkukirjaimella, mutta muuten pienellä.
Aiheena oli kalvinismi, kohtalonusko.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kalvinismi
http://fi.wikipedia.org/wiki/Jean_Calvin
Nyt tekstisi on irrallaan aiheesta. Se muistuttaa millaisia uskovat olivat ennen uskoontuloa.
Ehkä asia on sinulle tärkeä, en kyllä näe syytä siihen miksi. Se ei kuitenkaan ole kalvinismia, ja ei liity aiheeseen.
En tiedä miten sinä olet muuttunut uskontulon jälkeen. Ilmeisesti jotenkin, koska postasit siihen liittyvän tekstin.
- ml213.
Kirjoitukseni liittyvät kyllä aloitukseen ja erikoisesti siihen miten koko ihmisen pelastuminen on JUMALAN teko,- ei ihmisen.
Ja tämän todellisuuden voi todistaa juuri sillä minkalainen ihmisen olemus on normaalisti /ennen uskoontuloa ja uskoontulon jälkeen, jolloin mieli on JUMALAN tahdon suuntainen.
Tämän muutoksen tekijä on siis JUMALA ja näin todistuu myös ilmoitus, miten usko on JUMALAN teko.- k.kiusaantunut
Tuo on helluntailaisuutta. Netti on pullollaan erilaisia todistuksia siitä miten ennen oli ongelmia mutta uskoontulo ratkaisi ne kaikki kerralla.
Kyllä siinä mielestäni vaaditaan ihmiseltäkin paljon että tupakat ja viinat yms.riippuvuudet jää pois.
Näistähän monet kertovat. Ja niistä on kirjoitettu paljon kirjojakin, joita helluntaiseurakunnat myy. - ml213.
k.kiusaantunut kirjoitti:
Tuo on helluntailaisuutta. Netti on pullollaan erilaisia todistuksia siitä miten ennen oli ongelmia mutta uskoontulo ratkaisi ne kaikki kerralla.
Kyllä siinä mielestäni vaaditaan ihmiseltäkin paljon että tupakat ja viinat yms.riippuvuudet jää pois.
Näistähän monet kertovat. Ja niistä on kirjoitettu paljon kirjojakin, joita helluntaiseurakunnat myy.Ei tämän enempää, mutta pelastuksessa on kysymys suuremmista asioista kuin tupakasta tai viinasta ja niiden jäämisestä pois. Kun JUMALASTA syntymisestä on kysymys, niin tämä näkyy laaja-alaisena mielenmuutoksena.
- k.kiusaantunut
ml213. kirjoitti:
Ei tämän enempää, mutta pelastuksessa on kysymys suuremmista asioista kuin tupakasta tai viinasta ja niiden jäämisestä pois. Kun JUMALASTA syntymisestä on kysymys, niin tämä näkyy laaja-alaisena mielenmuutoksena.
Jumala kuuluu siis kirjoittaa isolla alkukirjaimella, loput pienellä. Ml213 on tainnut jäädä muutama äidinkielen tunti välistä?
Jos joltain uskoontulleelta jää ne tupakat ja viinat pois niin kyllähän se on suuri asia sekin.
Ja mielestäni menee jo puoskaroinnin puolelle jos aletaan määritellä tietynlaista mielenmuutoksen kaavaa johon uskoontulleen tulee istua.
Ei ei.. kukin tavallaan. Me olemme yksilöitä.
Eikä sinullakaan ole sielunhoitajan koulutusta joten on vaarallista alkaa niitä mielenmuutoksen kaavoja tekemään.
Eriasia jos sinulla olisi koulutus. Nythän olet CNC-sorvaaja, et mielen asiantuntija.
Ole ylpeä siitä mikä olet, älä ala leikkimään sielunhoitajaa. Kaikella ystävyydellä, siitä koituu sinullekin vain hallaa. - ml213.
Jumala kuuluu siis kirjoittaa isolla alkukirjaimella, loput pienellä. Ml213 on tainnut jäädä muutama äidinkielen tunti välistä?
Jos joltain uskoontulleelta jää ne tupakat ja viinat pois niin kyllähän se on suuri asia sekin.
Ja mielestäni menee jo puoskaroinnin puolelle jos aletaan määritellä tietynlaista mielenmuutoksen kaavaa johon uskoontulleen tulee istua.
Ei ei.. kukin tavallaan. Me olemme yksilöitä.
Eikä sinullakaan ole sielunhoitajan koulutusta joten on vaarallista alkaa niitä mielenmuutoksen kaavoja tekemään.
Eriasia jos sinulla olisi koulutus. Nythän olet CNC-sorvaaja, et mielen asiantuntija.
Ole ylpeä siitä mikä olet, älä ala leikkimään sielunhoitajaa. Kaikella ystävyydellä, siitä koituu sinullekin vain hallaa.Kirjitan JUMALAN suurilla kirjaimilla, koska JUMALA on todella suuri. JUMALAA ja JUMALAN aivoituksia ei tule hukuttaa ihmisten tilaan ja tasoihin.
Niin, uudestisyntymisessä on todella mielenmuutoksesta kysymys eli ihminen uskollaan VAHVISTAA JUMALAN LAIN. Aiemmin,- ennen uudestisyntymistä ihminen oli VIHOLLISUUDESSA JUMALAN aivoituksiin.
PS.
Aikoinaan tunsin vanhan ihmisen,- täysin kouluja käymättömän, mutta hänelle oli annettu niin suuri viisaus ja näkökyky/ymmärrys, jonka vertaista ei ole ,- eikä saa psykologin koulutuksesta. Niin, ajatellen ihmisen mielen hoitamista ja sen tervehdyttämistä.
Ammattikoulutus tälle vaikealla alueelle ei takaa mielenhoitamista tms. Tiedän pari alan ihmisitä, jotka päätyivät itsemurhaan vastoinkäymistensä keskellä. - k.kiusaantunut
ml213. kirjoitti:
Kirjitan JUMALAN suurilla kirjaimilla, koska JUMALA on todella suuri. JUMALAA ja JUMALAN aivoituksia ei tule hukuttaa ihmisten tilaan ja tasoihin.
Niin, uudestisyntymisessä on todella mielenmuutoksesta kysymys eli ihminen uskollaan VAHVISTAA JUMALAN LAIN. Aiemmin,- ennen uudestisyntymistä ihminen oli VIHOLLISUUDESSA JUMALAN aivoituksiin.
PS.
Aikoinaan tunsin vanhan ihmisen,- täysin kouluja käymättömän, mutta hänelle oli annettu niin suuri viisaus ja näkökyky/ymmärrys, jonka vertaista ei ole ,- eikä saa psykologin koulutuksesta. Niin, ajatellen ihmisen mielen hoitamista ja sen tervehdyttämistä.
Ammattikoulutus tälle vaikealla alueelle ei takaa mielenhoitamista tms. Tiedän pari alan ihmisitä, jotka päätyivät itsemurhaan vastoinkäymistensä keskellä.Surullista, suorastaan masentavaa luettavaa:"Tiedän pari ihmistä, jotka päätyivät itsemurhaan vastoinkäymistensä keskellä."
Tuollainen maallikkopsykologi, tai keittiöpyskologiksi sanotaan, ihmismieleen puuttuminen voi olla hyvää ystävyyttä parhaimmillaan, ja sellaisenaan terapeuttista.
Mutta ei kannata Jumalaa silloin sotkea mukaan, menee puoskaroinniksi.
Itsekkin sanoit että Jumala on ihmistä suurempi.
- ml213.
Muta, ettei tämä asia menisi turhuuden markkinoille/ kinastelemiseksi tärkeästä aiheesta, niin lukekaapa Semperin viestit ajan ja ajatuksen kanssa ja havinnoikaa miten kukana hänen ymmärryksensä on nähdä ihmisen todellista tilaa ja tilaneetta ennen uudestisyntymistä. Miten JUMALAN vihollinen voi ottaa pelastuksen vastaan?????? Ennen uudestisyntymistä ihminen on tässä tilassa. Semper kuvittelee miten tämä ihminen ottaisi pelastuksen vastaan; luonnostaan vihan lapsi.
Mutta, ei liene uutta auringon alla, jos ihminen aliarvioi JUMALAN suuruutta ja yliarvioi taas itseään ja kykyjään ja tahtotilaansa.- k.kiusaantunut
Kannatat ajattelua jossa ihminen on pieni maanmatonen vaan, eikä saisi ajatella isestään positiivisesti? Tuo johtaa herkillä vain itsetunto-ongelmiin.
Sanotaanhan sananlaskuissakin "Olen ihme!"
Ihmeistä puheenollen soisin näkeväni sen päivän jolloin luovut noista tekstivirheistä.
Edelleen on vaikea lukea tekstiä jossa on turhaan pisteitä, ja tavuviivoja.
Nettietiketin mukaan isot kirjaimet symboloivat HUUTAMISTA. Miksi HUUDAT? - ml213.
Kannatat ajattelua jossa ihminen on pieni maanmatonen vaan, eikä saisi ajatella isestään positiivisesti? Tuo johtaa herkillä vain itsetunto-ongelmiin.
Sanotaanhan sananlaskuissakin "Olen ihme!"
Ihmeistä puheenollen soisin näkeväni sen päivän jolloin luovut noista tekstivirheistä.
Edelleen on vaikea lukea tekstiä jossa on turhaan pisteitä, ja tavuviivoja.
Nettietiketin mukaan isot kirjaimet symboloivat HUUTAMISTA. Miksi HUUDAT?Ongelma ei ole ajattelussani,- vaan sinun asioiden ymmärtämisessä. Miten JUMALAN ennalta määräämä ja ennalta valitsema ihminen voi kokea itsensä hylkiöksi maanmatoseksi?
Totuus on, miten JUMALAN ilmoituksien kautta ihminen saa laaja-alisemma itsetunnon ja siten mahdollisuuden vaikuttaa juuri mielialaansa.Niin,- ja ajattele,- täysin ilmaiseksi ja aikoja varaamatta ja olipa vaikka pöllimetsässä tai lenkkipolulla jne.... - k.kiusaantunut
ml213. kirjoitti:
Ongelma ei ole ajattelussani,- vaan sinun asioiden ymmärtämisessä. Miten JUMALAN ennalta määräämä ja ennalta valitsema ihminen voi kokea itsensä hylkiöksi maanmatoseksi?
Totuus on, miten JUMALAN ilmoituksien kautta ihminen saa laaja-alisemma itsetunnon ja siten mahdollisuuden vaikuttaa juuri mielialaansa.Niin,- ja ajattele,- täysin ilmaiseksi ja aikoja varaamatta ja olipa vaikka pöllimetsässä tai lenkkipolulla jne....Tuossa sinun ajattelussasi on vain yksi mutta: asetema on se että Jumala on yksinvaltias diktaattori, ja ihminen vain sen kohde.
Tuossa sinun ajattelussasi on vain yksi mutta: asetema on se että Jumala on yksinvaltias diktaattori, ja ihminen vain sen kohde.
Jumala on kirjoitustusten mukaan yksinvaltias ja tekee kaiken niin kuin itse tahtoo:
Roomalaiskirje 9
14 'Mitä siis sanomme? Ei kaiketi Jumalassa ole vääryyttä? Pois se!
15 Sillä Moosekselle hän sanoo: "Minä olen armollinen, kenelle olen armollinen, ja armahdan, ketä armahdan".
16 Niin se ei siis ole sen vallassa, joka tahtoo, eikä sen, joka juoksee, vaan Jumalan, joka on armollinen.
17 Sillä Raamattu sanoo faraolle: "Juuri sitä varten minä nostin sinut esiin, että näyttäisin sinussa voimani ja että minun nimeni julistettaisiin kaiken maan päällä".
18 Niin hän siis on armollinen, kenelle tahtoo, ja paaduttaa, kenen tahtoo.
19 Sinä kaiketi sanot minulle: "Miksi hän sitten vielä soimaa? Sillä kuka voi vastustaa hänen tahtoansa?"
20 Niinpä niin, oi ihminen, mutta mikä sinä olet riitelemään Jumalaa vastaan? Ei kaiketi tehty sano tekijälleen: "Miksi minusta tällaisen teit?"
Roomalaiskirje 11
34 "Sillä kuka on tuntenut Herran mielen? Tai kuka on ollut hänen neuvonantajansa?"
- Raamatussa on
useissa kohdin mainittu ihmisen omasta valinnasta ja kehoituksesta ottaa vastaan pelastus, ettei se jäisi turhaksi kenenkään kohdalla ja ettei kenenkään sielu hukkuisi ja joutuisi kadotukseen..ja silti täällä jotkut väittää, miten Jumala pelastaa jokaisen..?!
Laitan tähän jotain tietoa kalvinismista, koska uskon, että monet aikamme uskovista eivät ole tuon opin alkeistakaan perillä (joka sinänsä on kummallista, kun osa heistä samanaikaisesti kuitenkin uskoo Raamattuun ”Calvinin tapaan”).
Tässä kalvinismin ”tärkeimmät opit”. Niihin viitattaessa toisinaan käytetään koostelyhennelmää (akronyymiä) TULIP.
T = Total depravity (täydellinen turmelus).
Ihminen on niin synnin turmelema, ettei hän tahdo eikä edes kykene aitoon parannukseen tai pelastavaan uskoon ilman Jumalan uudestisynnyttävää voimaa. Ihminen ei voi mitenkään parantaa hengellistä tilaansa tai valmistaa itseänsä armon vastaanottamiseen. Syntiinlankeemuksen tuoma turmelus ulottuu koko ihmiseen, hänen ajatteluunsa, tunteisiinsa ja tahtoonsa niin, että hän on, mitä hengellisyyteen tulee, kuollut.
U = Unconditional election (ehdoton armonvalinta).
Ennen maailman luomista, Jumala armossansa valitsi oman tahtonsa ja päätöksensä mukaisesti jotkut ihmiset pelastukseen. Tämä valinta ei perustu mihinkään tekijään ihmisessä itsessään, ei mihinkään minkä Jumala olisi heissä ennalta nähnyt kuten uskoon, parannukseen, hyviin tekoihin, uskonratkaisuun tai yhteistyöhaluihinsa. Yksittäisen ihmisen pelastuksen syy on täysin Jumalassa eikä ihmisessä ollenkaan.
L = Limited atonement (rajallinen sovitus).
Rajallinen tai erityinen sovitus tarkoittaa sitä, että Kristus kärsi synnin täyden rangaistuksen kaikkien Jumalan valittujen puolesta. Hänen ristikuolemansa on tehokas sovitus, joka todella pelastaa kaikki ne, joiden puolesta Hän antoi itsensä alttiiksi. Näin Kristuksen sovitus ”rajoittuu” seurakuntaan: vain seurakunta (aidot uskovat) on sovitettu Jumalan kanssa.
I = Irresistible grace (vastustamaton armo).
Evankeliumia julistettaessa valitut kääntyvät Pyhän Hengen vastustamattoman sisäisen kutsun ansiosta, kun muut kovettavat sydämensä ja paatuvat edelleen. Kukaan ei pelastuisi, jos armo olisi vastustettavissa.
P = Perseverance of the saints (ehdoton pelastusvarmuus).
Isän valitsemat, Pojan sovittamat ja Pyhän Hengen uudestisynnyttämät ovat kolmiyhteisen Jumalan ikuisen rakkauden ja huolenpidon kohteita. Aidot uskovat ovat siirtyneet kuolemasta elämään, he kuuluvat Jumalan perheväkeen, heidän ikuinen kohtalonsa on Jumalan varmoissa käsissä ja he voivat asettaa luottamuksensa siihen, ettei Hän jätä työtänsä kesken.
Tiedot poimittu linkistä
http://fi.wikipedia.org/wiki/Kalvinismi
Kalvinismilla on ollut ja on vaikutusta protestanttisten herätysliikkeiden, kuten helluntailaisuuden, opetukseen ja oppikäsityksiin. Itse en kuulu niihin, jotka tunnustavat J.Calvinin opit raamatullisina.Näkemykseni kaikkien Jumalasta olevien pelastumiseen ei perustu kalvinismiin vaan Jumalan lupauksiin. Jumala on antanut lupauksensa niille, jotka häntä rakastavat. Jumalaa rakastavat vain ne, joilla on jäännös Jumalan Hengestä. Se on sama kuin "Jumalan siemen", joka saa vastustamattoman kaipuun tekijänsä puoleen niin kuin muuttolinnut kaukana synnynsijoiltaan saavat kaipuun muuttaa synnyinsijoilleen.
Malakia 2. luvun 14 ensimmäistä jaetta kertoo juutalaisten vieraantumisesta tekijästään, mutta sitten viittaa "yhteen Leeviin" Leevi = "hän kiintyy." Jumalaa rakastavat vain ne, joista löytyy Jumalan siemen, joka ilmenee uskona ja Jumalan kaipuuna!
15 "Niin ei tee yksikään, jolla on jäännöskään Hengestä. Mutta kuinkas se yksi? (Leevi) Hän pyrki saamaan Jumalan lupaamia jälkeläisiä. Ottakaa siis vaari hengestänne älkääkä olko uskottomat nuoruutenne vaimolle."
Roomalaiskirje 8
29 "Sillä ne, jotka hän on edeltätuntenut, hän on myös edeltämäärännyt poikansa kuvan kaltaisiksi,- - -"
Galatalaiskirje 5
18 "Mutta jos te olette Hengen kuljetettavina, niin ette ole lain alla."Jukka.finland kirjoitat: >>Itse en kuulu niihin, jotka tunnustavat J.Calvinin opit raamatullisina.
Semper, sanot että sinun erittäin torjuva näkemyksesi ei takuulla sovi kaikille.
No ei varmaan, mutta minulle se sopii, eihän mitään keskustelua synny, jos kaikki ovat samaa mieltä.
Kalvinismi vai Jumalan Sana?
Ehdottomasti Jumalan Sana. En ole minkään ismin kannattaja, en baptismin, en adventismin, en universalismin tai muunlaisen ismin esimerkiksi kommunismin.
Ismi loppuiset sanat ovat suomenkielessä usein -suus loppuisia. Kuten helluntailaisuus, luterilaisuus, katolisuus yms. En ole myöskään näiden ”suuksien”kannattaja.
Olen, jos joku -suus pitäisi mainita, kuuliaisuuden kannattaja. Kuuliaisuuden Jumalan sanalle.
Sanan pohjalta olin päätynyt likimain samaan lopputulokseen ennaltamääräämisestä kuin seuraavan linkin kirjoittaja, jonka myöhemmin löysin netistä etsiessäni kirjoituksia ennaltamääräämisestä.
Jumalallinen valinta ja ennaltamäärääminen:
http://www.nic.fi/~jlindell/predestinaatio.htm
Suosittelen luettavaksi ja jokaisen itse arvosteltavaksi Raamatun sanalla.Vanha viisas sanonta kuuluu: Jäljet pelottavat (Vestigia terrent).
Jean Calvinin kohdalla tuo lausahdus tulee mieleen, kun tarkastelee hänen historiallista henkilöprofiiliaan. Toki varauksella tulee suhtautua kuvauksiin 1500-luvulla eläneen miehen toiminnasta. Varauksista huolimatta 'ei savua ilman tulta'. Calvin oli ankaran despoottimainen predestinaattori ainakin päätellen tästä:
“For years people were obliged to report in minute detail every word spoken against him and the doctrine of predestination, with which he identified himself to such a degree that to speak against the dogma became as dangerous as to speak against him. The poor were dragged to prisons, scourged, reviled, obliged to walk in the streets barefoot wearing a penitential habit and carrying a torch to expiate for what Calvin arbitrarily called blasphemies.”(4)
Multiple death sentences are also reported by this same Protestant scholar, Galiffé, who delved into the records of that time. Describing a short period of Calvin’s rule he says, “One counts 30 executions of men and 28 of women, subdivided by method of death: 13 persons hanged, 10 beheaded, 55 quartered, 35 burned alive after being tortured.”(9)
Sekin toive (?) jääköön elämään, että kyseinen kuvaus on vain pahantahtoisten antipredestinaattorien tuhmaa väärennöstä:).>>>No ainakin sen, että kovin luontaisella tai armeliaalla tavalla tuo kalvinistinen reformaatiolinja ei aloittanut voittokulkuaan.
- läpi näkyy
Jonah kirjoitti:
>>>No ainakin sen, että kovin luontaisella tai armeliaalla tavalla tuo kalvinistinen reformaatiolinja ei aloittanut voittokulkuaan.
Kahdessa viimeisessä kappaleessaan Jonah varmistelee sitä ettei Semper.F taaskaan ota hänen oppiaan puntariin. Saa näin rauhassa opettaa harhaansa.
läpi näkyy kirjoitti:
Kahdessa viimeisessä kappaleessaan Jonah varmistelee sitä ettei Semper.F taaskaan ota hänen oppiaan puntariin. Saa näin rauhassa opettaa harhaansa.
Eikö muuta sanottavaa ollut ennaltamääräämisopista, joka oli aloituksen aiheena?
Jonah kirjoitti:
>>>No ainakin sen, että kovin luontaisella tai armeliaalla tavalla tuo kalvinistinen reformaatiolinja ei aloittanut voittokulkuaan.
Tarkasti ymmärtäen sellaisen henkilön, joka on ilman Jumalan puhaltamaa henkäystä, "Jumalan siementä", Jumalan sana luokittelee eläimeksi eikä ihmiseksi, koska ihminen on "elävä sielu", johon kuuluu sekä sielu että henki ja kuolleet, hengettömät sielut ovat eläimiä eivätkä ihmisiä, joilta sekin ainoa otetaan pois ja annetaan sille, jolla niitä on useita;
[1.Moos.2:7; Ps.49:12 (13 ), 20,(21) Matt.13:24; Mark.4:25 ]
Luukas 19
24 "Ja hän sanoi vieressä seisoville: 'Ottakaa häneltä pois se leiviskä ja antakaa sille, jolla on kymmenen leiviskää'."
Copyright © 2001-2012 Kts. copyright tiedote- asia sekin
Jonah kirjoitti:
Eikö muuta sanottavaa ollut ennaltamääräämisopista, joka oli aloituksen aiheena?
Eipä erikoisemmin kiinnosta höpöoppisi mutta tuo sinun ainainen varmistelusi vaan kiinnittää huomion.
Semper.F muuten sanoo ettei veljeyttänne ylistä. - Ved.2
asia sekin kirjoitti:
Eipä erikoisemmin kiinnosta höpöoppisi mutta tuo sinun ainainen varmistelusi vaan kiinnittää huomion.
Semper.F muuten sanoo ettei veljeyttänne ylistä.Ei tässä mistäåän predestinaatio-OPISTA tarvii erikseen vääntää. Calvin ja hänestä oppineet tietävät hänestä ja opistaan varmaan enemmän, kuin em. kirjoittaneet enemmän kuin Wikipedian sun muun perustalta. Kyse on Raamatun useasta kohtaa, missä Jumala ennalta TIETÄEN määräsi jotkut pelastukseen ja jotkut eivät. Raamattu on kiistatta täynnä ennalta tietämistä, eli yksinkertaisesti profetiaa.
Valitut valitsevat oikein/väärin. Mutta kyse onkin siitä, miksi jotkut valitsevat?Ei tuo oppikaan mitenkään perusteetta ole vedetty. Mutta jos on valittu, niin olkoot onnellinen niin kauan kuin sattuisi kuulumaan joukkoon: pelastetut.
Tästähän se hätä nouseekin, nimittäin pelastusvarmuudesta! Sitä palaa hihat, jos on epävarma, kutsun saatuaan. Herää siis levottomuus sielunsa tilasta.
Valitut valitsevat, niistä osa toisin.
Calvin on kyllä hyvä katalysaattori herättääkkseen epäilevät ja hermostuneet sielut.
Sillä rauhaan on Jumala meidät kutsunut.
- typerä näkemys
Ennaltamääräämisoppi sellaisena, että Jumala mukamas valitsee ihmisistä taivaaaseen joukon omalla vallallaan on järjetön ja täysin vastoin koko Raamatun Henkeä.
- OiVei!
Niin on, ja kun on nähnyt sen hedelmää, sen haluaa kiertää todella kaukaa. Ennaltamääräämisoppi tekee ihmisestä apaattisen ja ahdistuneen. Lisäksi se saattaa estää koko pelastumisen!
Loppupeleissä se on suunnatonta ylpeyttä. Oppi joka ylittää Raamatun ilmoituksen. OiVei! kirjoitti:
Niin on, ja kun on nähnyt sen hedelmää, sen haluaa kiertää todella kaukaa. Ennaltamääräämisoppi tekee ihmisestä apaattisen ja ahdistuneen. Lisäksi se saattaa estää koko pelastumisen!
Loppupeleissä se on suunnatonta ylpeyttä. Oppi joka ylittää Raamatun ilmoituksen.Vai typerää tämä on?
Efesolaiskirje 1
3 "Ylistetty olkoon meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen Jumala ja Isä, joka on siunannut meitä taivaallisissa kaikella hengellisellä siunauksella Kristuksessa,
4 niin kuin hän - e n n e n - m a a i l m a n
p e r u s t a m i s t a - o l i - hänessä - v a l i n n u t - meidät olemaan pyhät ja nuhteettomat hänen edessään, rakkaudessa,
5 - e d e l t ä p ä i n - m ä ä r ä t e n - m e i d ä t -
l a p s e u t e e n, - h ä n e n - y h t e y t e e n s ä - Jeesuksen Kristuksen kautta, hänen - o m a n
t a h t o n s a - mielisuosion - m u k a a n,
6 sen armonsa kirkkauden kiitokseksi, minkä hän on lahjoittanut meille siinä rakastetussa,
7 jossa meillä on lunastus hänen verensä kautta, rikkomusten anteeksisaaminen, hänen armonsa rikkauden mukaan.
8 Tätä armoa hän on ylenpalttisesti antanut meille kaikkinaiseksi viisaudeksi ja ymmärrykseksi,
9 tehden meille tiettäväksi sen tahtonsa salaisuuden, että hän, päätöksensä mukaan, jonka hän oli nähnyt hyväksi itsessään tehdä-
10 siitä armotaloudesta, minkä hän aikojen täyttyessä aikoi toteuttaa, - o n - y h d i s t ä v ä - K r i s t u k s e s s a
y h d e k s i - k a i k k i, - m i t ä - o n - taivaissa ja mitä on maan päällä."
Totta puhuen lopullinen tuomio jokaiselle on kullekin "tekojensa mukaan", johon kutsutut helvetistäkin lähetetään;
Matteus 16
27 "Sillä Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa kullekin hänen tekojensa mukaan."
Ilmestyskirja 20
12 "Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan.
13 Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat, ja Kuolema ja Tuonela (helvetti) antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan.
Ilmestyskirja 22
12 "Katso, minä tulen pian, ja minun palkkani on minun kanssani, antaakseni kullekin hänen tekojensa mukaan."- J.Cal.
Jumala on kaikkivaltias. Raamatussa on selvästi kirjoitettu hyvinkin usein, miten jotkut ovat ennalta valittuja, määrättyjä pelastukseen.
- se nyt vain on
Joo riittä eki jo tuo oppisi kauppaus, mene saunaan välillä ja ota anna mukaan.
olet fiksoitunut muutamaan väärinymmärtämääsi jakeeseen ja niitä veivaat eestaa.
Tottakai Jumala on "edeltämäärännyt " jokaisen ihmisen alkaen aatamista yhteyteensä, mutta joka ei halua siinä olla niin ei väkisin.
Ei Jumala Aadamiakaan väkisin pitänyt paratiisissa, vaan antoi mennä. Samoin jokainen saa mennä joak ei uudenliiton sanomaa halua omistaa.
ei tässä kovin paljoa Raamattua tarvi lainata, sen nyt muutamalla ajatuksella tajuaa mikä on Henki tässä kokonaisuudessa.Mutta kun Isä Jumalalla on ihan päinvastainen mielipide ja päätös kuin sinulla:
Jesaja 45
23 "Minä olen vannonut itse kauttani, minun suustani on lähtenyt totuus, - p e r u u t t a m a t o n - s a n a: - Minun edessäni pitää kaikkien polvien notkistuman, minulle jokaisen kielen valansa vannoman.
24 Ainoastaan Herrassa-niin pitää minusta sanottaman-on vanhurskaus ja voima. - H ä n e n - t y k ö n s ä
t u l e v a t - h ä v e t e n - k a i k k i, - jotka - o v a t
p a l a n e e t - v i h a s t a - häntä vastaan."
Tuohon Jesajan kautta annettuun Jumalan lupaukseen luottaen Paavali uskalsi opettaa:
Filippiläiskirje 2
10 "niin että kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman, sekä niitten, jotka taivaissa ovat, että niitten, jotka maan päällä ovat, ja niitten, jotka maan alla ovat,
11 ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra."
Jumalan - - -
4 "joka tahtoo kaikkien ihmisten pelastuvan ja tulevan tuntemaan totuuden."[1.Tim.2:4, NOVUM]
Psalmit 115
3 "Meidän Jumalamme on taivaissa; mitä ikinä hän tahtoo, sen hän tekee."
Psalmit 135
6 "Kaiken, mitä Herra tahtoo, hän tekee, sekä taivaassa että maassa, merissä ja kaikissa syvyyksissä;"
- SF höperö?
"En ole kalvinismin koukeroita syvälle tutkinut; siihen ei ole aihetta"
Ensin otsikoit kysymysmerkein "Kalvinismi vai Jumalan Sana? "
ja sitten itse vastaat omaan kysymykseesi? "Kalvinismin tiimoilta löytyy aihetta keskusteluun. Minun erittäin torjuva näkemykseni ei takuulla sovi kaikille"
Hmm.... outoa, oletko höpertynyt, kun täällä jaksat aina roikkua ja kirjoitella kysymyksiä joihin itse vastaat.- etkös jo tiedä?
Eihän Semper tarvitse kenenkään vastauksia, hänhän on ainoana oikeaoppisena vain korjailemassa muiden väärinymmärryksiä.
- OiVei!
En ole ekivaari raamatunlauseita vastaan. Olen sitä vastaan että et anna Sanan opettaa, vaan turvaat ihmisoppiin.
Katso ennalta päättäminen ja ennalta tietäminen on kaksi eri asiaa. Ei Jumala ole aikaan sidottu.
Mihin tuossa opissasi tarvitaan Kristuksen sovitustyötä?Kristuksen sovitustyötä tarvitaan ihmisten lihan heikkouden tähden;
Roomalaiskirje 8
3 "Sillä mikä laille oli mahdotonta, koska se oli lihan kautta heikoksi tullut, - s e n - J u m a l a - t e k i, - lähettämällä oman Poikansa syntisen lihan kaltaisuudessa ja synnin tähden ja - t u o m i t s e m a l l a - s y n n i n - l i h a s s a,"
Jumala ei tuomitse meitä, vaan meissä olevan synnin!
Johannes 8
26 "Paljon on minulla teistä puhuttavaa ja teissä tuomittavaa; mutta hän, joka on minut lähettänyt, on totinen, ja minkä minä olen kuullut häneltä, sen minä puhun maailman kuulla."
Älä ymmärrä edellä olevaa jaetta niin kuin kuin eräät sen väärin ymmärtävät että; 'Paljon on minulla teitä puhuteltavia ja teitä tuomittavia; Jumalan poika ottaa pois koko maailman synnin. [Joh. 1:29]
- OiVei!
Jumala lähetti ainokaisen Poikansa, että ei kukaan joka Häneen uskoo, hukkuisi, vaan hänellä olisi iankaikkinen elämä.
Pelastukseen tarvitaan sovitus, ihmisellä ei ole pääsyä Isän eteen ilman kertakaikkista sovitusta joka on Kristuksessa Jeesuksessa.
Jos Jumala olisi alunperin tehnyt ihmisiä jotka ainoastaan haluaa pelastaa, miksei Hän luonut vain näitä? Miksi Jumala olisi tieten tahtoen luonut ihmisiä jotka joutuvat kadotukseen? Eikö Raamatussa sanota, ettei Hän tahdo, että yksikään hukkuisi!? Teetkö näin Jumalan valehtelijaksi vai voimattomaksi toteuttamaan tahtoaan?
Raamatun Jumala on armollinen ja Pyhä Jumala. Hän tahtoo vain vapaaehtoista rakkautta. Siksi on meidän osuus sanoa "kyllä" kun Hän kysyy "tahdotko".
Tätä vapaata tahtoa Hän ei ohita.
Vai jos olet mies, veitkö vaimosi perheestään ja ilmoitit hänelle että olet ostanut hänet, ei tässä mitään kysellä! Etkö kuitenkin sanonut että rakastat häntä, tahdotko vaimokseni?- Eenokki 12
tunnustuskirjat :
Suhteessa hyvään ihminen on aivan kuollut ja täysin turmeltunut. Ihmisluonnossa ei lankeemuksen jälkeen ennen uudestisyntymistä ole tallella vähäisintäkään sellaisten hengellisten voimien kipinää, joilla hän itsestään kykenisi valmistautumaan Jumalan armoon tai ottamaan tarjotun armon vastaan. Hän ei sinänsä ole armon saamiseen kelvollinen eikä voi tehdä itseään sellaiseksi. Omien kykyjensä varassa hän ei voi, edes apuna, edistää, aikaansaada, vaikuttaa, mitään omaan kääntymykseensä kuuluvaa - ei kokonaan, ei puoleksi eikä vähimmäksi, ei pienen pienimmäksikään osaksi, niin että se tapahtuisi "ikäänkuin hänestä itsestään". (2 Kor. 3:5) Ihminen on päinvastoin synnin orja (Joh. 8:34) ja Perkeleen vanki (Ef. 2:2; 2 Tim. 2:26), Perkeleen vaikutuksesta toimiva. Niinpä luonnollinen vapaa tahto kykenee aikaansaamaan ja saa aikaan vääristyneen laatunsa ja luonteensa mukaisesti yksinomaan sellaista, mikä on Jumalalle vastenmielistä ja hänen tahtoansa vastaan. - OiVei!
Eenokki 12 kirjoitti:
tunnustuskirjat :
Suhteessa hyvään ihminen on aivan kuollut ja täysin turmeltunut. Ihmisluonnossa ei lankeemuksen jälkeen ennen uudestisyntymistä ole tallella vähäisintäkään sellaisten hengellisten voimien kipinää, joilla hän itsestään kykenisi valmistautumaan Jumalan armoon tai ottamaan tarjotun armon vastaan. Hän ei sinänsä ole armon saamiseen kelvollinen eikä voi tehdä itseään sellaiseksi. Omien kykyjensä varassa hän ei voi, edes apuna, edistää, aikaansaada, vaikuttaa, mitään omaan kääntymykseensä kuuluvaa - ei kokonaan, ei puoleksi eikä vähimmäksi, ei pienen pienimmäksikään osaksi, niin että se tapahtuisi "ikäänkuin hänestä itsestään". (2 Kor. 3:5) Ihminen on päinvastoin synnin orja (Joh. 8:34) ja Perkeleen vanki (Ef. 2:2; 2 Tim. 2:26), Perkeleen vaikutuksesta toimiva. Niinpä luonnollinen vapaa tahto kykenee aikaansaamaan ja saa aikaan vääristyneen laatunsa ja luonteensa mukaisesti yksinomaan sellaista, mikä on Jumalalle vastenmielistä ja hänen tahtoansa vastaan.Paitsi kun ihminen on tullut etsikkoaikaansa, voi vapaasti sanoa kyllä tai ei!
Sano siis kyllä kun kutsutaan!
- J.Cal.
Semperillä ei ole rauhaa. Siksi tällaisia epäoleellisia aloituksia. Kun mm. kalvinismista aletaan keskustelemaan, poiketaan heti Raamatun totuudesta, eli Jumalan sanasta.
Raamatussa puhutaan hyvin selkeästi siitä, että Jumala on valinnut joitakin ihmisiä pelastukseen, joitakin ei. Joka on valittu, on valittu ennenkuin hän on ollut äitinsä kohdussa. Jumalahan on kaikkitietävä (jo ennalta), kaikkinäkevä, kaiken Luoja, kaikkivaltias Pyhä Jumala. Hän siis tietää edeltä ketkä pelastuvat, ketkä ei, koska Hän itse on määrännyt lapseuteen ne, jotka Hän on ennalta valinnut armon valinnan mukaan. Hän on myös tietänyt, ketkä tulevat luopuvat uskosta.
Ne, jotka kieltävät sen Raamatullisen tosiasian, että jotkut ovat kertakaikkiaan valittuja jo ennalta, eivät näköjään ole valittuja. He eivät usko Raamatun absoluuttiseen totuuteen, vaan kiertävät mitä kummallisimmilla argumenteilla Jumalan sanan totuuden, korostaen yksittäisiä kohtia raamatusta tai poiketen johonkin aivan epäoleelliseen seikkaan.
Moni yrittää pelastautua, eli "ottaa" pelastuksen, mutta mitään ei voi itse ottaa jos ei ylhäältä anneta.
Jotka ovat valittuja, Jumala johdattaa heidän elämäänsä alusta lähtien, sisältäen heidän uskoontulonsakin. Jne...- puuroks menee
älä viitsi höpöttää tuolaista sotkua !
lue vaikka Joh 3:16 ja mieti - Velliksmenee
puuroks menee kirjoitti:
lue vaikka Joh 3:16 ja mietiOletko varma pelastuksestasi? tai siis yleensä onko edes pyrkimyksessäsi pelastua`?
- J.Cal.
puuroks menee kirjoitti:
lue vaikka Joh 3:16 ja mietiEtkö usko KOKO Jumalan sanaa? Kehoittaisin siis sinua lukemaan Jumalan sanan kokonaisuutena, en pätkisssä sieltä täältä korostaen jotainnyksittäistä kohtaa.
Jumalan sana on KOKONANSA totuus. Velliksmenee kirjoitti:
Oletko varma pelastuksestasi? tai siis yleensä onko edes pyrkimyksessäsi pelastua`?
Niin se vaan on että jos menet Jeesuksen luokse omasta tahdostasi etkä Isän lähettämänä, niin Jeesus sanoo sinulle että 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'. [Matt.7:22,23]
Johannes 6
37 "Kaikki, minkä Isä antaa minulle, tulee minun tyköni; ja sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos."- joh316
J.Cal. kirjoitti:
Etkö usko KOKO Jumalan sanaa? Kehoittaisin siis sinua lukemaan Jumalan sanan kokonaisuutena, en pätkisssä sieltä täältä korostaen jotainnyksittäistä kohtaa.
Jumalan sana on KOKONANSA totuus.On luettu eikä ole koskaan tullut vastaan muuta kuin että Jumalan tahto on pelastaa jokainen.
Mutat ei väkisin, eikä kenenkään ohi kulkemalla.
- Ved.2
Seuraava aloitus on varmaan : Kalvinismi ja sen väärinymmärryksen koukerot. En henkilökohtaisesti ole edes tarpeeksi perehtynyt koko kalvinin teologioihin. Mutta senkin näkökohdat kannattaa ottaa huomioon, mikäli haluaa perehtyä Raamatun kirjoituksiin. Ilman että leimaa jonkun joksikin "ismin" kannattajaksi, tai leimaa itsensä vannoutuneeksi vastustajaksi.
Raamatusta vaan ei kannata jättää myöskään pois kirjoituksia, mitkä todistavat jostain ihan muusta, mitä ihmisymmärrys ei tavoita. Keskustelun tarkoitushan on juuri ihmetellä uusia näkökulmia keskustelun virittämiseksi. Muutenhan me vaan voimme toistaa jotain ennakkoon määrättyä mielipidettä, mitä ei sovi arvostella tai arvioida. Kenen kaikkitietävä jumaluusoppineisuus tähän riittää? Täytyy olla aika itseriittoinen jumaluusoppinut, jos tällaiseen kykenee. Vastaus on: narsistit. Jonah ---> Eikö muuta sanottavaa ollut ennaltamääräämisopista, joka oli aloituksen aiheena?
No minä ainakin sanon että Pusta tunnetaan Hedelmät Ja Hedelmistä Tunnetaan PUU..
Non niin ,, ennaltamääräämisopista tunnetaan hedelmistä ja calvin myös hedelmistä ja mitä calvinistit tekivät siitä tunnetaan puu.Perse -verance Olisko Jumala huumoritajuinen = ?
P = Perseverance of the saints (ehdoton pelastusvarmuus).
Isän valitsemat, Pojan sovittamat ja Pyhän Hengen uudestisynnyttämät ovat kolmiyhteisen Jumalan ikuisen rakkauden ja huolenpidon kohteita. Aidot uskovat ovat siirtyneet kuolemasta elämään, he kuuluvat Jumalan perheväkeen, heidän ikuinen kohtalonsa on Jumalan varmoissa käsissä ja he voivat asettaa luottamuksensa siihen, ettei Hän jätä työtänsä kesken.
Raamattu puhuu ehkästä ja calvin varmasta. Melkoinen ristiriita..Elikä -->
Gal. 2:2
Mutta minä menin sinne ilmestyksen johdosta ja esitin heille sen evankeliumin, jota julistan pakanain keskuudessa; esitin sen yksityisesti arvokkaimmille heistä, etten ehkä juoksisi tai olisi juossut turhaan.
Fil. 2:16
tarjolla pitäessänne elämän sanaa, ollen minulle kerskaukseksi Kristuksen päivänä siitä, etten ole turhaan juossut enkä turhaan vaivaa nähnyt.- tiedoksi!
Mitähän sinä savonarola oikein mahdat tarkoittaa tuolla höpötykselläsi, etä Raamattu puhuu ehkästä ja calvin varmasta! Sinun opetuksessasi ja kirrjoituksissa on valtava ristiriita! Olet muka Raamtyun linjalla, mutta heti oletkin aliarvioimassa sen sanomaa. Nostat calvinin sanomiset varmalle pohjalle. Taas yksi uusi piirre sun harhaopiossasi. Heilut opissasi sinne ja tänne, mitkä sinun oppirakennelmiisi milloinkin sopii! Olet pahasti harhaoppinen!
"Ved.2" kirjoitti 26.1.2013 klo 18:29 mm. näin;
- - -
>"Raamatusta vaan ei kannata jättää myöskään pois kirjoituksia, mitkä todistavat jostain ihan muusta, mitä ihmisymmärrys ei tavoita. Keskustelun tarkoitushan on juuri ihmetellä uusia näkökulmia keskustelun virittämiseksi. Muutenhan me vaan voimme toistaa jotain ennakkoon määrättyä mielipidettä, mitä ei sovi arvostella tai arvioida. Kenen kaikkitietävä jumaluusoppineisuus tähän riittää? Täytyy olla aika itseriittoinen jumaluusoppinut, jos tällaiseen kykenee. Vastaus on: narsistit."<
Tuo on hienosti ajateltu näkökanta keskustelun tarkoituksesta ja virittämisestä. Emme me keskustelijat voi asioita dogmeiksi julistaa ja sellaiseksi julistettuja pitää ja saa arvostella. Olemassa olevat dogmit lienevätkin narsistien aikaan saannoksia.Kalvinismin tiimoilta todellakin löytyi aihetta keskusteluun.
Uuden ajan protestanttinen kirkkohistoria pitää sisällään melkoisen sillisalaatin, jossa vilisee suuntauksia ja painotuksia liberaaleista luterilaisista aina kovan linjan kalvinisteihin. Opillinen tarjotin sisältää likimain kaikkea, mitä kekseliäs ihmisviisaus on voinut saada aikaan.
On päivänselvää, että oikeaa tietä pelastukseen ja iankaikkiseen elämään Isän luona taivaassa ei kannata hakea yhdenkään teologin teoksista. Ainoa tie pelastukseen on Kristus Jeesus, meidän Herramme, "sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman." Apt.4:12.
Käydystä keskustelusta voi tehdä sen havainnon, että yllättävän useat keskustelijat ovat kalvinismin ja/tai ennaltamääräämisen puolesta puhujia - kuka suoraan, kuka vähemmän suoraan.
Jopa närkästymistä on havaittavissa kalvinismin arvostelusta. Ilmeisesti eräiden mielestä kansa olisi pantava tylysti karsinoihin:
'Jumalan etukäteen valitsemat' ja 'Jumalan etukäteen hylkäämät'. Sellainen 'evankeliumin' muoto on lievästi ilmaisten kyseenalainen.
"Sillä Jumalan armo on ilmestynyt pelastukseksi kaikille ihmisille" Tiit.2:11.Kyllä kaikkia oppeja ja näkemyksiä pitää ja saa arvostella, mutta en nyt suoralta kädeltä muista, löytyisikö Raamatusta sellaista kohtaa jossa sanottaisiin Jumalan edeltäpäin määränneen kadotukseen muuta kuin synnin ja kaikenlaisen vääryyden.
Jeesus ja apostolit varoittivat vakavasti lihallisia ihmisiä lausumasta kadotustuomioita yhdellekään henkiolennolle:
[Luuk. 6:37]
Juudaksen kirje 1
8 "Yhtä kaikki nämä uneksijat samoin saastuttavat lihan; he halveksivat herrautta, herjaavat kirkkauden henkiolentoja.
9 Mutta ei ylienkeli Miikaelkaan, kun riiteli ja väitteli perkeleen kanssa Mooseksen ruumiista, rohjennut lausua herjaavaa tuomiota, vaan sanoi: "Rangaiskoon sinua Herra!"
- huomiohermanni
Huono kysymyksenasettelu siten että kalvinistillle kalvinimsi on Jumalan sanaa.
>>Raamatusta vaan ei kannata jättää myöskään pois kirjoituksia, mitkä todistavat jostain ihan muusta, mitä ihmisymmärrys ei tavoita. Keskustelun tarkoitushan on juuri ihmetellä uusia näkökulmia keskustelun virittämiseksi. Muutenhan me vaan voimme toistaa jotain ennakkoon määrättyä mielipidettä, mitä ei sovi arvostella tai arvioida. Kenen kaikkitietävä jumaluusoppineisuus tähän riittää? Täytyy olla aika itseriittoinen jumaluusoppinut, jos tällaiseen kykenee. Vastaus on: narsistit.
Ml213 kirjoittaa: >>Esim. itseltäni meni yli 10 vuotta aikaa kunnes ymmärsin mitä Matt 25 luvussa,- sen alkupuolella todellisesti ilmoitetaann ja mitä siinä ohjataan.
> Muutenhan me vaan voimme toistaa jotain ennakkoon määrättyä mielipidettä, mitä ei sovi arvostella tai arvioida. Kenen kaikkitietävä jumaluusoppineisuus tähän riittää? Täytyy olla aika itseriittoinen jumaluusoppinut, jos tällaiseen kykenee. Vastaus on: narsistit. <
Valitettavaa myös on se, miten JUMALAN aivoitusten näkeminen/ymmärtäminen ja niiden torjuminen liittyy myös lihallisuuteemme/persoonallisuuteen.
Jos/kun tutkitte ihmisen mieltä ja käyttäytymistä ja ajattelutapaa, niin mitä itsekeskeisempi ja mitä enemmän psykopaattisuutta ihmisessä on, niin sitä ateistisempi ihminen mieliiteissään on. Esim. Psykopaatin,- joka on siis määritelty, niin hänen on mahdoton uskoa JUMALAN valtasuuruuteen ja JUMALAN aivoituksiin. Jos hän puhuu uskovansa,- niin hänen mielikuvistaan käy jo ilmi, miten JUMALA on hänen sätkynukkensa ja vain palikka palapelissään jota peliä hän pelaa ihmisten kanssa.
Samoin ihmisen lihallisuus vaikuttaa jo siihen, miten vaikea on ihmisen antaa KAIKKI ASIAT JUMALAN AIVOITTAMAKSI JA TEKEMÄKSI. Tämä liittyy siihen, miten meissä kaikissa on tämä psykopaattisuus lihassamme eri tasoisena ja jo kasvamista vaatii se kun uskoo sydämessään (= luopuu lihalisesta ajattelustaan) miten Jeesus Kristus on Herra. Siis uskoo, ettei turmeltuneella / vihollisuudessa JUMALAA vastaan, niin tälle turmeltuneelle ihmiselle JUMALA ei ole antanut valtaa.
Niin, lihallinen ihminen,- sen mieli ei ota vastaan ajatusta, että JUMALA pelastaa ihmisen kollektiivisesti ja ennalta määrääisi ja ennalta valitsisi ihmsiä jo tässä ajassa pelastukseen ja näin mahdollistuen levittämään tätä ilosanomaa.- jauhot vaan pölisee
Vpi sinua kun olet mielitynyt tyhjän jauhamiseen ja mielisanojesi pyörittämiseen.
olet kuin leipuri joka leipoo kaiken aikaa, mutta ilman taikinaa. - ämmiä jas älliä
jauhot vaan pölisee kirjoitti:
Vpi sinua kun olet mielitynyt tyhjän jauhamiseen ja mielisanojesi pyörittämiseen.
olet kuin leipuri joka leipoo kaiken aikaa, mutta ilman taikinaa.äm ällä siis.
Semper.Fidelis kirjoitti 27.1.2013 klo 10:47 mm. näin - - -
PS.
>"Kerrohan, mitä Matt.25 luvun alkupuolella ilmoitetaan ja ohjataan.
Jos pidät ymmärryksen saamistasi arvokkaana, niin laita jakoon!Matt.25 luvun alkuvertauksen tulkintasi näyttää sekoitukselta universalismia, unitarismia ja jehovalaisuutta. Joukkoon on ilmeisesti hieman hämmennetty viisausoppia ja kalvinistista determinismiä.
Tuollaisen keitoksen uskottavuus ja luotettavuus on nollan luokkaa.
Sanomattakin on selvää, että totuutta siitä ei löydy hakemallakaan.
Mutta hyvää illan jatkoa joka tapauksessa, ekivaari!
SFSemper.Fidelis kirjoitti:
Matt.25 luvun alkuvertauksen tulkintasi näyttää sekoitukselta universalismia, unitarismia ja jehovalaisuutta. Joukkoon on ilmeisesti hieman hämmennetty viisausoppia ja kalvinistista determinismiä.
Tuollaisen keitoksen uskottavuus ja luotettavuus on nollan luokkaa.
Sanomattakin on selvää, että totuutta siitä ei löydy hakemallakaan.
Mutta hyvää illan jatkoa joka tapauksessa, ekivaari!
SFLainaamani Matteus 25:1,2 ja 46 jakeiden sisältö on Jeesuksen eikä ekivaarin kertomaa asiasisältöä, jonka -ismien ja -suuksien sekoitukseen en ole voinut millään tavalla vaikuttaa!
OiVei! kirjoitti 26.1.2013 klo 15:58 mm. näin - - -
>" Jos Jumala olisi alunperin tehnyt ihmisiä jotka ainoastaan haluaa pelastaa, miksei Hän luonut vain näitä? Miksi Jumala olisi tieten tahtoen luonut ihmisiä jotka joutuvat kadotukseen?"<
Ensimmäistä ihmisparia ei tarvinnut pelastaa ennen kuin he tekivät syntiä. Eihän heitä tarvinnut synnistä pelastaa ennen kuin he tekivät syntiä, koska sitä ennen ei syntiä ollut.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1492209
- 1211495
Atte Harjanne usuttaa eläkeläisvihaan
Karmeeta kuultavaa aamun uutislähetyksessä, kun Atte Harjanne, tunnettu eläkeläisvihaaja, suitsii sukupolvien välistä v3371309Keitä oli kunnanjohtajan erottajat?
Kouluja ei ole varaa ylläpitää mutta johtajasopimukseen palaa 100000 euroa ja uuden johtajan hakuprosessi maksaa kymmeni671224IS: Väitöstutkimus - Pyöräilybuumi oli pelkkä kupla!
Pyöräilybuumista paljastui karu totuus Väitöstutkimuksen mukaan suuri suomalainen pyöräilyrenessanssi olikin vain pelkk31201Postimerkki kirjeeseen ja kortiin maksaa jo 3 euroa!
https://yle.fi/a/74-20229241 Kyllä tämä on järjetön hinta, Posti tuhoaa itsensä tällä hinnalla, täytyyhän Postin "Herro1401200- 1421192
- 491129
Turussa Varissuolla bussikuski ajoi lapsen yli lapsi kuoli
Poliisi " Epäilee " kuskia törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeästä kuolemantuottamuksesta.1611086- 701024